text_structure.xml
12.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Otwieram posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Proponowany porządek posiedzenia przewiduje powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o Służbie Celnej (druk nr 1050). Proponuję jednak, aby w pierwszej kolejności omówić pilne sprawy organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanRokita">Członkowie Komisji otrzymali zawiadomienie o zwołaniu w dniu 25 maja br. wspólnego posiedzenia z Komisją Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Rozpatrzymy na tym posiedzeniu poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944–1990 osób pełniących funkcje publiczne. Przypominam, że jest to projekt autorstwa posłów SLD oraz że komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944–1990 osób pełniących funkcje publiczne został rozpatrzony, w trzech czytaniach, na posiedzeniu Sejmu i w związku z tym nie był kierowany do komisji. Można założyć, że projekt poselski będzie można rozpatrzyć na posiedzeniu komisji i nie zajdzie potrzeba kierowania go do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanRokita">26 maja br. odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, na którym mamy rozpatrzyć poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw. Sądzę, że podejmiemy wtedy wszystkie rozstrzygnięcia merytoryczne. Następnie Biuro Legislacyjne KS przygotowałoby redakcję tekstu projektu. W ten sposób 27 maja br. moglibyśmy przyjąć sprawozdanie o projekcie ustawy o działach administracji rządowej. Proszę o zaakceptowanie przedstawionego harmonogramu prac Komisji w najbliższym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanRokita">Zwracam się także z prośbą, aby w związku z moim wyjazdem zagranicznym w czerwcu odstąpić od dotychczasowej praktyki zwoływania posiedzeń i zwołać je w dniach 5–6 lipca br. (poniedziałek-wtorek). Na tym posiedzeniu mamy rozpatrzyć sprawozdanie z wykonania ustawy budżetowej na 1998 r. i chciałbym bardzo w nim uczestniczyć. Czy jest zgoda na takie rozwiązanie? Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanRokita">Przechodzimy do powołania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o Służbie Celnej (druk nr 1050). Przypominam, że w związku z nadaniem przez Radę Ministrów projektowi klauzuli pilności Sejm przyjął uchwałę zobowiązującą Komisję do przygotowania sprawozdania do dnia 18 czerwca br. Dodam, że przedłożenie jest bardzo obszerne, skomplikowane i niestety w wielu miejscach niezbyt dobrze zredagowane. Zobowiązuje to członków podkomisji do bardzo intensywnej pracy. Zakładamy, że podkomisja powinna zakończyć pracę do dnia 9 czerwca br., gdyż już w dniu następnym planowane jest rozpoczęcie prac nad przedłożeniem przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanRokita">Po uzgodnieniach międzyklubowych proponuję, aby w skład podkomisji weszli następujący posłowie: Andrzej Brachmański (SLD), Marian Marczewski (SLD), Jan Rejczak (AWS), Grzegorz Schetyna (UW), Andrzej Szkaradek (AWS). Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanRokita">W związku z brakiem innych propozycji przechodzimy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o Służbie Celnej (druk nr 1050) w zaproponowanym składzie?</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych powołała jednogłośnie podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia pilnego rządowego projektu ustawy o Służbie Celnej (druk nr 1050).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanRokita">Proponuję, aby porządek posiedzenia poszerzyć o rozpatrzenie i uchwalenie dezyderatu nr 19 oraz rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty nr: 13,16 i 17.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanRokita">Projekt dezyderatu nr 19 oraz odpowiedzi na dezyderaty nr: 16, 17, 13 zostały członkom Komisji dostarczone przed posiedzeniem.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanRokita">W związku z brakiem sprzeciwu propozycję uważam za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JanRokita">W pierwszej kolejności proponuję rozpatrzyć odpowiedź wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji Janusza Tomaszewskiego na skierowany do Prezesa Rady Ministrów dezyderat w sprawie opóźnień w powoływaniu wicewojewodów (dezyderat nr 13). Na problem ten zwrócił uwagę poseł Wiesław Woda, a Komisja podzieliła jego niepokój.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JanRokita">Przypominam, że problem ten można uznać w obecnej chwili za nieaktualny, gdyż jak dotychczas nie zostali powołani jedynie wicewojewodowie w województwach śląskim i warmińsko-mazurskim. Jak czytamy w odpowiedzi, minister Janusz Tomaszewski dołoży starań, aby w najbliższych dniach wakujące stanowiska zostały obsadzone, i to przez kompetentne osoby.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiesławWoda">Jestem zmuszony zwrócić uwagę, że myśmy skierowali dezyderat do Prezesa RM 19 marca br., zaś odpowiedź uzyskali dopiero 18 maja br. Musieliśmy więc czekać na wyjaśnienie sprawy dwa miesiące. Dodam, że o ile jedni mogą uważać, że nieobsadzenie dwóch stanowisk wicewojewodów nie stanowi problemu, o tyle dla innych może być to powód do poważnego niepokoju. Mogę przyjąć odpowiedź na dezyderat Komisji do wiadomości, niemniej jednak uważam, że tryb powoływania wojewodów jest niezgodny z ustawą, którą Sejm uchwalił.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanRokita">Mamy cały czas do czynienia z praktyką nadsyłania przez rząd odpowiedzi na dezyderaty komisji sejmowych z dużym opóźnieniem. Wielokrotnie zwracałem się w tej sprawie do marszałka Sejmu. Niestety sytuacja nie uległa zmianie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanRokita">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderat nr 13.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji Janusza Tomaszewskiego na skierowany do Prezesa Rady Ministrów dezyderat w sprawie opóźnień w powoływaniu wicewojewodów (dezyderat nr 13).</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JanRokita">Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderaty nr 16 i 17 skierowane do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Janusza Wojciechowskiego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JanRokita">Pierwszy z nich dotyczył przeprowadzenia analizy systemowej tych ustaw i rozporządzeń, które - w świetle wiedzy zgromadzonej przez NIK - najbardziej sprzyjają lub mogą sprzyjać sprzedajności funkcjonariuszy publicznych lub nadużywaniu przez nich uprawnień w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JanRokita">Drugi dezyderat dotyczył przeprowadzenia kontroli sposobu realizacji przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JanRokita">Prezes NIK w swej odpowiedzi poinformował, że polecił opracowanie systemowej analizy ustaw i rozporządzeń antykorupcyjnych oraz że zlecił dokonanie kontroli wykonania ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Uważam, że odpowiedzi w pełni powinny satysfakcjonować Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LudwikDornniez">Drugą odpowiedź prezesa NIK można uznać za satysfakcjonującą. Jednak jeżeli chodzi o pierwszą odpowiedź, to wydaje się, że nastąpiło pewne nieporozumienie. Komisja chciała uzyskać informację, czy obowiązujące ustawodawstwo zawiera rozwiązania, które sprzyjałyby korupcji. Natomiast uzyskaliśmy tylko zapewnienie, że zostanie opracowana analiza jedynie ustaw i rozporządzeń antykorupcyjnych. Może warto, by przewodniczący Komisji odbył stosowną rozmowę z prezesem Januszem Wojciechowskim i wyjaśnił, o jaką informację naprawdę prosiliśmy NIK w naszym dezyderacie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LudwikDornniez">Przyjmuję tę propozycję i postaram się wyjaśnić w rozmowie z prezesem NIK nasze intencje.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#LudwikDornniez">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Komisja przyjęła odpowiedzi na dezyderaty nr 16 i 17.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#LudwikDornniez">Stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź na dezyderaty 16 i 17 skierowane do prezesa Najwyższej Izby Kontroli Janusza Wojciechowskiego.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#LudwikDornniez">Przechodzimy do rozpatrzenia projektu dezyderatu nr 19 do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie postawienia w stan likwidacji Centralnego Zarządu Służby Zdrowia MSWiA, w związku z przejęciem jego zadań przez Branżową Kasę Chorych. Do przygotowania tego dezyderatu zainspirowało nas wystąpienie do Komisji Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. Wyraził on w swojej uchwale poparcie dla naszych dotychczasowych działań w tej sprawie i prosił o ponowienie dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#LudwikDornniez">W mojej ocenie postawienie w stan likwidacji Centralnego Zarządu Służby Zdrowia, instytucji obecnie czysto biurokratycznej, która przekazała już ok. 90 proc. swoich zadań, jest w pełni uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewSobotka">Uważam, że w dezyderacie należy także zapytać się Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, skąd bierze on środki na działalność Centralnego Zarządu, gdyż o ile sobie przypominam, w ustawie budżetowej zostały znacznie zmniejszone wydatki na tę instytucję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Uważam wniosek za słuszny. Proponuję, aby w dezyderacie zawrzeć prośbę o wyjaśnienie, z jakich źródeł MSWiA finansuje Centralny Zarząd w 1999 r.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanRokita">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja uchwaliła dezyderat nr 19 do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz z uzupełnieniem.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanRokita">Stwierdzam, że Komisja uchwaliła dezyderat nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LudwikDornniez">Pragnę przypomnieć, że kilka miesięcy temu Komisja otrzymała od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedź na dezyderat w sprawie kijów baseballowych. Minister obiecał, że zmieni stosowne rozporządzenie w tej sprawie. Niestety do tej pory nie poinformował nas o zmianie rozporządzenia. Wydaje się, że przez tak długi okres można było zrealizować wniosek zawarty w dezyderacie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#LudwikDornniez">Postaram się jak najszybciej wyjaśnić tę sprawę i poinformować o tym Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławWoda">Proszę o potwierdzenie, że podkomisja do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Służbie Celnej ma zakończyć pracę 9 czerwca br., a Komisja ma przyjąć sprawozdanie 10 czerwca br.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanRokita">Jak już informowałem, przyjęliśmy taki tryb pracy dlatego, że uchwałą Sejmu jesteśmy zobowiązani zakończyć prace nad sprawozdaniem do 18 czerwca br. Naturalnie możemy przyjąć inny harmonogram prac, ale zwołanie Komisji na dzień 10 czerwca wydaje się racjonalne, gdyż i tak wszyscy posłowie będą w Sejmie 11 czerwca z okazji wizyty Ojca Świętego.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanRokita">Uważam, że przyjęliśmy zaproponowany termin posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanRokita">Zamykam posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>