text_structure.xml
30.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanRokita">Witam wszystkich. Porządek obrad został państwu dostarczony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanRokita">Stwierdzam, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanRokita">Przystępujemy do I czytania ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego. Proszę o głos pana posła Edwarda Wende.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EdwardWende">Występuję w imieniu posłów Unii Wolności, którzy proponują drobną zmianę w ustawie z 3 lipca 1981 r. o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego. Proponujemy dodanie przepisu, który pozwoli na nadanie tego odznaczenia miastu. Dotychczas krzyż ten mógł być nadawany wyłącznie osobom fizycznym, a nam chodzi o to, żeby można go było przyznać miastu stołecznemu Warszawie, jako stolicy Polski. Stąd zrodził się ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanRokita">Otwieram dyskusję w I czytaniu. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przejścia do przygotowania sprawozdania Komisji? Nie widzę. Czy w toku prac nad sprawozdaniem Komisji ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Uważam, że ponieważ proponowana poprawka dotyczy innego zakresu podmiotowego, niż art. 2, w którym wnioskodawcy chcą ją umieścić w nowym ust. 5, to lepiej byłoby dodać nowy art. 2a w brzmieniu: „Warszawski Krzyż Powstańczy może być nadany miastu stołecznemu Warszawie”. Cztery ustępy dotychczasowego art. 2 mówią o nadawania Warszawskiego Krzyża Powstańczego osobom fizycznym, zarówno obywatelom polskim, jak i obywatelom innych państw. Myślę, że tę nową treść lepiej jest umieścić w nowym art. 2a. To nic nie zmieni merytorycznie, natomiast zapis będzie poprawniejszy pod względem legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Druga kwestia dotyczy art. 2 proponowanej nowelizacji. Proszę wysoką Komisję o rozważenia, czy rzeczywiście nie powinno tutaj być żadnego vacatio legis, chociaż minimalne, zwyczajowe czternaście dni.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Trzecia sprawa, ustawa o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego pochodzi z 1981 roku. Do tej pory nie była nowelizowana, tylko przedłużono jej obowiązywanie do maja 1999 roku. W związku z jej zapisami powstaje kwestia, kto będzie składał wniosek o nadanie WKP, bo według dotychczasowego jej brzmienia krąg osób do tego uprawnionych jest dość ograniczony, np. nie ma wśród nich Prezydenta RP. Jest to sprzeczne z ustawą z 1992 roku o orderach i odznaczeniach, w jej art. 3 w ust. 3 jest napisane, że odznaczenia nadaje Prezydent RP z własnej inicjatywy lub na wniosek ministrów, czy kierowników urzędów centralnych. Nie wiem jaka jest w tej kwestii intencja wnioskodawców ale może warto dodać tutaj ewentualnie i taki przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#EdwardWende">Ja myślę, że nie ma tu takiego problemu, tak jest pan powiedział, ten krzyż może nadać Prezydent RP z własnej inicjatywy lub na wniosek prezydenta miasta.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanRokita">Czy tekst ustawy jest poprawny legislacyjnie, czy też wymaga jakichś korekt? Co proponuje Biuro Legislacyjne, jeżeli chodzi o stronę formalną?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Do tytułu nie ma żadnych uwag. Natomiast dalej proponowalibyśmy, aby art. 1 brzmiał: „W ustawie z dnia 3 lipca 1981 roku o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego (Dz. U. nr 18 poz. 85) wprowadza się następujące zmiany...” albo „dodaje się art. 2a w brzmieniu: Warszawski Krzyż Powstańczy może być nadany miastu stołecznemu Warszawie.”. To jest tylko kwestia, czy wprowadzamy dodatkowy art. 2a czy nie, albo: „wprowadza się następujące zmiany”, albo: „dodaje się art. 2a...”.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanRokita">Proszę o przedstawienie tekstu, który poprawnie redagowałby ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałbym usłyszeć w tej sprawie zdanie Kancelarii Prezydenta, bo w tej chwili nadawanie orderów i odznaczeń jest, zgodnie z konstytucją, prerogatywą Prezydenta RP. Nie wiem poza tym, czy WKP jest w tej chwili jeszcze nadawany.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanRokita">Jeżeli dobrze rozumiem to, co proponują ustawodawcy, to tu nie ma nic o trybie nadawania WKP, projekt dotyczy tylko podmiotów, które mogą go otrzymywać. W związku z tym proponuję, aby się pan w tej chwili nie zajmował trybem nadawania WKP, tylko zaproponował nam legislacyjnie poprawna formę zapisu art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Brzmienie art. 1: „W ustawie z dnia 3 lipca 1981 roku o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego (Dz. U. nr 18 poz. 85) dodaje się art. 2a w brzmieniu: Warszawski Krzyż Powstańczy może być nadany miastu stołecznemu Warszawie.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanRokita">I art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli taka jest wola wnioskodawców, bo jeżeli nie jest to koniecznie niezbędne to lepsze byłoby zwyczajowe 14 dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanRokita">Art. 2 „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”, oczywiście tak jest lepiej, bo taka jest normalna klauzula we wszystkich sytuacjach. Czy do tak sformułowanego projektu ustawy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę. Czy ktoś chce przedłożyć jakieś dodatkowe wnioski? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie sprawozdanie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych o zmianie ustawy o ustanowieniu Warszawskiego Krzyża Powstańczego. Kto jest za przyjęciem sprawozdania? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie zaaprobowała wypracowane sprawozdanie. Proponuję, aby sprawozdawcą Komisji był poseł Edward Wende. Czy pan poseł się zgadza? Tak. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Stwierdzam, że pan poseł Edward Wende został wybrany sprawozdawcą tej ustawy. Zakończyliśmy pkt 1 porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JanRokita">Przechodzimy do pkt. 2, powołanie podkomisji do rządowego projektu ustawy o broni i amunicji. Projekt ten został skierowany do Komisji przez Sejm po pierwszym czytaniu. W związku z tym, że jest to materiał obszerny i wymagający dość zasadniczych decyzji politycznych o zakresie dopuszczalności i swobody obrotu bronią proponuję, aby do rozpatrzenia tej sprawy powołać podkomisję. Czy są jakieś inne propozycje? Nie widzę. Proponuję, aby podkomisja składała się z pięciu osób. Po konsultacjach z klubami proponuję, aby w skład podkomisji weszli posłowie: Jerzy Dziewulski (SLD), Mariusz Kamiński (AWS), Marian Marczewski (SLD), Konstanty Miodowicz (AWS) i Marek Zieliński (UW). Czy są inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EdwardWende">Zgłaszam swoją kandydaturę. Chcę pracować w tej pod-komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanRokita">Unia Wolności zgłosiła już kandydaturę pana posła Marka Zielińskiego. W tej sytuacji mamy dwie możliwości, albo zgodzimy się na układ nie-parytetowy, wtedy pan poseł Edward Wende zostanie dołączony do tej podkomisji, albo powołamy podkomisję w składzie proponowanym przez kluby, nie przyjmując dodatkowych zgłoszeń. Czy w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekLewandowski">Aby zachować parytet klubowy zgłaszam swoją kandydaturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#EdwardWende">Wyjaśniam, że chcę pracować w tej podkomisji, ponieważ sprawa mnie interesuje i byłem już referentem tej ustawy z ramienia Unii Wolności. Sądzę, że nie jest to żadna sprawa polityczna, przy której zachowanie parytetu partyjnego byłoby konieczne, moje uczestnictwo nie zagraża czyimkolwiek interesom politycznym. Myślę, że udział w pracach tej podkomisji jeszcze jednego członka klubu parlamentarnego Unii Wolności w niczym nikomu nie zaszkodzi. Nie mam też nic przeciwko temu, żeby dodatkową osobą z ramienia SLD był pan poseł Marek Lewandowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanRokita">W takim razie głosujemy najpierw alternatywnie kwestię liczby członków podkomisji. Wynik głosowania będzie miał oczywiste skutki dla jej składu osobowego. Głosujemy warianty pięcio- i siedmioosobowy.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanRokita">Kto jest za pięcioosobowym składem podkomisji? Kto jest za siedmioosobowym składem podkomisji? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wyniki głosowania: za pierwszym wariantem głosowały 3 osoby, a za drugim 18, 2 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że Komisja postanowiła powołać podkomisję w składzie siedmioosobowym. Obok osób już wymienionych w skład podkomisji wejdą posłowie: Edward Wende (UW) i Marek Lewandowski (SLD). Czy są inne kandydatury. Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JanRokita">Powtarzam skład podkomisji, wchodzą posłowie: Jerzy Dziewulski (SLD), Mariusz Kamiński (AWS), Marek Lewandowski (SLD), Marian Marczewski (SLD), Konstanty Miodowicz (AWS), Edward Wende (UW) i Marek Zieliński (UW).</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie powołanie podkomisji w tym składzie. Kto jest za powołaniem podkomisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Stwierdzam, że podkomisja została powołana jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#JanRokita">Proszę o zebranie się podkomisji po posiedzeniu Komisji i ukonstytuowanie się.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#JanRokita">Przechodzimy do punktu 3 porządku dziennego. Do prezydium Komisji wpłynął projekt dezyderatu nr 7, dotyczącego umieszczenia w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 października 1990 r. kijów baseballowych. Proszę posła wnioskodawcę o uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LudwikDornniez">Uzasadnienie jest podane na piśmie. W dezyderacie postulujemy, aby minister spraw wewnętrznych i administracji umieścił pałki drewniane imitujące kije baseballowe w wykazie narzędzi niebezpiecznych zawartym w rozporządzeniu z listopada 1990 roku. Wedle zgodnych oświadczeń nielicznych w Polsce graczy w baseball, będące w powszechnej sprzedaży i, niestety, w powszechnym użyciu pałki drewniane nie są kijami baseballowymi. Są to drewniane narzędzia niebezpieczne skonstruowane w sposób umożliwiający ich użycie wyłącznie do ciężkiego pobicia. Ich używanie w tym celu stało się nagminne, użyto ich do całego szeregu zabójstw, ciężkich pobić, czy też zabójstw sądzonych jako pobicia ze skutkiem śmiertelnym. Ponadto, kij ten stał się, obecnym na ulicach, wyróżnikiem grup i subkultur przestępczych. Na tę sytuację państwo powinno zareagować w każdy możliwy sposób. Zgłaszając ten dezyderat stwierdzam, że powstał on poza elitą polityczną, postulują go społeczne stowarzyszenia walczące z przestępczością, np. Stowarzyszenie imienia Jolanty Brzozowskiej. Od co najmniej dwóch miesięcy jest to postulat bardzo głośny. Czekałem, od jakiegoś czasu, że MSWiA rozwiąże ten problem bez ponaglania dezyderatem Komisji, bo tego typu rozwiązanie wydawało mi się oczywiste. Ponieważ się tego nie doczekałem, więc zgłaszam projekt takiego dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LudwikDornniez">Projekt dezyderatu otrzymali państwo na piśmie. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy chcę zgłosić poprawkę, wydaje mi się, że w zdaniu pierwszym po słowach „wykaz przedmiotów” trzeba podać o jakie przedmioty chodzi. Bez tego tekst jest dość tajemniczy. Jak te przedmioty są nazywane w rozporządzeniu?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#LudwikDornniez">Rozporządzenie jest zatytułowane: „Wykaz przedmiotów, których używanie może zagrażać bezpieczeństwu publicznemu”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#LudwikDornniez">Tę nazwę trzeba przytoczyć w dezyderacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EdwardWende">Jakie są konsekwencje umieszczenia kijów baseballowych w tym wykazie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#LudwikDornniez">Na przedmioty zamieszczone w wykazie rozciąga się przepisy rozdziałów od 1 do 4 oraz kilku innych, dalszych artykułów z obecnie obowiązującej ustawy o broni, amunicji i materiałach wybuchowych. Podlegają one temu samemu trybowi sprzedaży i reglamentacji, co broń i materiały wybuchowe. Dotychczas w tym wykazie znalazły się np: nunczaki, kastety, czy też ostrza ukryte w przedmiotach nie mających wyglądu broni.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekLewandowski">W dezyderacie jest sugestia, że w Polsce nie potrafimy wyprodukować kijów baseballowych. Czy ona jest potrzebna? Kolejne pytanie, czy to znaczy, że tylko kije imitujące baseballowe, a już nie prawdziwe kije baseballowe, które, np. ktoś przywiezie z USA, będą umieszczone w tym wykazie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#LudwikDornniez">Po pierwsze, to nie jest sugestia, że nie potrafimy produkować, to jest stwierdzenie faktu, że się takich kijów nie produkuje. Wedle wypowiedzi fachowców, dostępnych także w prasie, produkcja kija baseballowego służącego do gry sportowej, a nie do walenia po głowie jest przedsięwzięciem dość skomplikowanym, wymaga szczególnego rodzaju reżimu produkcji i materiałów. Jest to sprzęt sportowy dość drogi, bo taki kij kosztuje przeciętnie 120–130 dolarów. Nie sądzę by należało ograniczać grę w baseball, która się odbywa przy użyciu kijów atestowanych, kije rzeczywiście sportowe posiadają atesty odpowiednich stowarzyszeń baseballa. Te wszystkie kwestie minister może uregulować w rozporządzeniu. Trzeba coś zrobić, bo mamy do czynienia z zalewem sklepów, tzw. sportowych przez pałki służące do bicia i to o tak szczególnej konstrukcji, która ułatwia ciężkie pobicia i zabójstwa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#LudwikDornniez">To zabrzmi trochę przewrotnie, ale mnie się wydaje, że oryginalnym kijem baseballowym też można zabić. Oczywiście popieram ten dezyderat ale chciałbym uniknąć sytuacji, że będą go rozszarpywać prześmiewcy. Boję się, że zamieni się to w slogan mówiący, że chcemy zmusić producentów do tego, żeby produkowali kije baseballowe, jak należy. W perspektywie to tak może być.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BronisławCieślak">Także mój niepokój budzi sformułowanie: „imitujący kije baseballowe”, przy czym całkowicie mnie nie interesuje, czy kije produkowane w Polsce spełniają normy profesjonalne, czy nie. Myślę, że przyjęcie takiego zapisu wikła nas w niebezpieczną pułapkę logiczną, bo ktoś będzie musiał orzekać, co jest, a co nie jest imitacją kija baseballowego, co jest, a co nie jest zabronione. Konsekwencje prawne będzie mogło mieć tylko użycie narzędzia, które zostanie jednoznacznie uznane za „imitację kija baseballowego”, a to wbrew pozorom może być dość trudne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanRokita">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie widzę. Czy pan poseł w związku z tymi uwagami chce zmodyfikować dezyderat?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LudwikDornniez">Nie, nie modyfikuję treści dezyderatu. Rozumiem, że niepokój panów posłów Bronisława Cieślaka i Marka Lewandowskiego budzi brak definicji prawnej kija baseballowego. Przypominam, że już rzymscy prawnicy uważali, że w prawie wszelkie definicje są bardzo niebezpieczne, bo bardzo łatwo można je obalić. Po drugie, przypominam, że mamy do czynienia z konkretnym, narastającym zjawiskiem, tzn. ciężkimi pobiciami i zabójstwami dokonywanymi przy użyciu pałek drewnianych imitujących kije baseballowe. Jeżeli ten dezyderat ma być ośmieszany, to ja z chęcią dam się ośmieszyć zgłaszając go.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekLewandowski">Proszę o opinię pana ministra Krzysztofa Budnika.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KrzysztofBudnik">Przyznaje, że taki problem faktycznie istnieje. To są konkretne, głośne zdarzenia, zdarzenia przestępcze z użyciem właśnie tych przedmiotów, o których pan poseł Ludwik Dorn mówił. Nie znam projektu tego dezyderatu, nie dysponuję jego tekstem, ale formuła współpracy jest taka, że ministerstwo zajmie oficjalne stanowisko i przeanalizuje ten temat po otrzymaniu dezyderatu. Moja wypowiedź dzisiaj, byłaby przedwczesna.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#EdwardWende">Można się zastanowić, czy w tej uchwale nie zawrzeć by punktu, który by mówił, np. o dopuszczalności zakupu atestowanych kijów baseballowych przez odpowiednie organizacje sportowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanRokita">Czy pan poseł składa taki wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EdwardWende">Nie, to jest tylko mój głos w dyskusji nad problemem, o którym mówił pan poseł Marek Lewandowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#LudwikDornniez">W dezyderacie jest wyraźnie mowa o „imitacjach kijów baseballowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanRokita">Poddaję pod głosowanie projekt dezyderatu nr 7 z wcześniej przyjętą poprawką w trzeciej linijce. Kto jest za przyjęciem dezyderatu nr 7? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Podaję wynik głosowania: 21 posłów głosowało za, nikt nie był przeciw, 4 osoby wstrzymały się od głosu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tekst dezyderatu nr 7.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanRokita">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku dziennego: rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderaty nr 5 i 6. Teksty odpowiedzi zostały państwu doręczone na piśmie. Obszerna odpowiedź na dezyderat nr 5 dotyczący problemów Krajowej Szkoły Administracji Publicznej, służby cywilnej i systemu wynagrodzeń w administracji nadeszła od pana ministra Wiesława Walendziaka. Nie będę jej państwu referował, ale zachęcam do lektury, bo jest tu kilka ciekawych stwierdzeń zapowiadających różne przedsięwzięcia rządowe. Otrzymaliśmy również od-powiedź na dezyderat nr 6 od wicepremiera Janusza Tomaszewskiego informującą o tym, że w resorcie spraw wewnętrznych i administracji zostały podjęte prace nad materiałami dla sejmowej Komisji, w których zostanie przedstawiony raport o stanie bezpieczeństwa oraz program zapobiegania przestępczości, realizowany przez podległe resortowi służby. Pan premier Janusz Tomaszewski nie określa terminu, w którym ten dokument zostanie nam przekazany. W związku z tym, jeżeli uznamy te odpowiedzi za wystarczające proponowałbym, ażeby komisja implicite przyjęła do wiadomości, iż termin rozpatrzenia tego programu wynika z planu pracy Komisji i jest przewidziany na przełom października i listopada. Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WiesławWoda">Przyznaję się do autorstwa projektu dezyderatu nr 6 i cieszy mnie to, że pan minister podziela zawarty w nim pogląd, że sprawa poprawy stanu bezpieczeństwa wymaga natychmiastowych działań, że niezbędne jest opracowanie kompleksowego raportu oraz programu działania. Podzielam pogląd pana przewodniczącego, że zdecydowanie brakuje tutaj terminu, a ten, który wynika pośrednio z odpowiedzi wydaje się być dość odległy, bo pan minister podkreśla, że przygotowanie programu wymaga współdziałania wielu resortów. Myślę, że powinniśmy przypomnieć, że mamy w planie pracy określony termin i nie możemy odkładać tej sprawy w nieskończoność, bo jest ona pilna i ważna.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanRokita">Proponuję, aby to załatwić w następujący sposób, Komisja uznała nadesłane odpowiedzi za wystarczające ale jednocześnie zobowiąże prezydium do wystąpienia, do pana premiera Janusza Tomaszewskiego z listem w sprawie tego terminu. Przypomnimy, że plan naszej pracy przekazaliśmy rządowi dość dawno i prosimy o dotrzymywanie, wynikających z niego terminów.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#ZbigniewSobotka">Mam pytanie do pana ministra Krzysztofa Budnika, w odpowiedzi na dezyderat znajduje się sformułowanie: „ze swojej strony pragnę pana poinformować, że dołożę wszelkich starań, aby przedmiotem najbliższego posiedzenia Rady Ministrów było omówienie kwestii związanych z przygotowaniem wyżej wymienionych dokumentów.”. Jest to datowane na 8 sierpnia 1998 r., a więc minęło już ponad miesiąc czasu. Czy te sprawy faktycznie były już omawiane na posiedzeniu Rady Ministrów? Czy Rada Ministrów podziela ten pogląd?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanRokita">Panie ministrze, proszę o informacje na temat tego posiedzenia Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KrzysztofBudnik">Na tym posiedzeniu przede wszystkim dokonano ustalenia, że ogromna większość resortów, a nie tylko Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, ma przygotować materiały robocze z obszaru swoich kompetencji. Te prace jeszcze trwają. Końcowe posiedzenie Rady Ministrów poświęcone tej problematyce będzie możliwe dopiero wtedy, gdy wszystkie ministerstwa wywiążą się z tego zobowiązania.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanRokita">Czy dano im jakiś termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofBudnik">To jest bardzo trudne przedsięwzięcie i zapewniam, że Rada Ministrów bardzo poważnie podchodzi do tego zadania. Oczywiście jest możliwe stworzenie jakiegoś dokumentu w bardzo krótkim czasie, można to zrobić bazując choćby na wieloletnim dorobku poszczególnych resortów. Ale nie o to nam chodzi, chcemy stworzyć poważny program i dokonać naprawdę rzetelnych uzgodnień międzyresortowych. Oczywiście te ministerstwa są wymienione w naszej odpowiedzi przykładowo, naturalnie że Ministerstwo Sprawiedliwości również bierze udział w tej pracy. Nie było jeszcze posiedzenia Rady Ministrów, na którym merytorycznie zajęto by się już wypracowanymi tezami, ale zapewniam, że trwają intensywne prace, szczególnie w MSWiA. Jesteśmy w końcowej fazie oceny materiałów przygotowanych przez poszczególne służby.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanRokita">Rozumiem, że termin przewidziany planem pracy naszej Komisji jest realistyczny i pan minister gwarantuje nam jego dotrzymanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KrzysztofBudnik">Uważam że termin przełomu października i listopada jest realistycznym i, jako powszechnie oczekiwany, zostanie dotrzymany.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanRokita">To oświadczenie przedstawiciela ministra spraw wewnętrznych i administracji zostało zaprotokołowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#LudwikDornniez">Jedna kwestia została przez pana ministra wyjaśniona, bo niepokoił mnie brak tutaj Ministerstwa Sprawiedliwości. Natomiast w ostatnim akapicie jest mowa o raporcie o stanie bezpieczeństwa oraz programie zapobiegania przestępczości realizowanym przez służby MSWiA. Jeżeli tego rodzaju program ma mieć charakter kompleksowy, to muszą tutaj wchodzić w grę również inne służby, nie tylko te podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych, myślę o sądach, prokuraturze i więziennictwie. Może i o tę kwestię prezydium Komisji zapytałoby pan ministra.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#LudwikDornniez">Panie ministrze, czy pan to spostrzeżenie potwierdza?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KrzysztofBudnik">Oczywiście, pan poseł ma rację, kompleksowy program zapobiegania przestępczości musi mieć charakter międzyresortowy. Zwracam uwagę, że na forum rządu pracuje się nad wieloma tego rodzaju programami, w których zakresie merytorycznym jest i ta problematyka. Np. raport pana ministra Kazimierza Kapery dotyczący problematyki rodzinnej zawiera odrębny rozdział poświęcony przestępczości.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZbigniewSiemiątkowski">Rozumiem, że nie umieszczenie tutaj Ministerstwa Sprawiedliwości zostało wyjaśnione jako przeoczenie.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#ZbigniewSiemiątkowski">Zwracam uwagę, że w pierwszym akapicie dezyderatu mówimy wyraźnie, że Komisja oczekuje raportu dotyczącego stanu bezpieczeństwa publicznego, w moim przekonaniu jest to pojęcie o wiele szersze niż tylko kwestia zapobiegania przestępczości i walki o porządek. W tej sytuacji brakuje mi tutaj informacji dotyczących współpracy i współdziałania ze strony służb specjalnych państwa, które są powołane również do walki z pewnymi kategoriami przestępczości. Ustawowo odpowiadają one za bezpieczeństwo publiczne w zakresie określonym w ustawie o UOP, podobnie jak Wojskowe Służby Informacyjne odpowiadają za nie w zakresie określonym ustawą o Ministrze Obrony Narodowej. Jeżeli raport ma być naprawdę kompleksowy to powinien zawierać informacje dotyczące również tego obszaru.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanRokita">Panie ministrze, rozumiem, że pan nam oświadczył, że Ministerstwo Sprawiedliwości również współpracuje przy tworzeniu tego programu i także jest zobowiązane do dostarczenia materiałów i opracowań. Czy tego rodzaju zobowiązania nałożono także na UOP i WSI?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#KrzysztofBudnik">Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie, ale zwrócę na to uwagę panu premierowi Januszowi Tomaszewskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanRokita">W takim razie proszę o pisemną informację na ten temat dla prezydium Komisji, abyśmy mogli je przekazać panu posłowi Zbigniewowi Siemiątkowskiemu.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JanRokita">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że odpowiedzi na dezyderaty nr 5 i 6 zostały przez Komisję przyjęte do wiadomości. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JanRokita">Czy są sprawy różne?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WiesławWoda">Postanowiłem zabrać głos w następującej sprawie, minister spraw wewnętrznych i administracji nie ud-ziela mi odpowiedzi na kolejne moje wystąpienia. Na pierwsze, z dnia 6 kwietnia br. otrzymałem odpowiedź po dwóch i pół miesiącach i to dopiero po interwencji u marszałka Sejmu. Kolejne moje wystąpienie, z lipca br. pozostaje bez reakcji. Muszę powiedzieć, że to są jakieś dziwne praktyki. Dlatego dzisiaj, wobec Komisji i korzystając z obecności pana ministra Krzysztofa Budnika, jeszcze raz proszę o udzielenie odpowiedzi na moje wystąpienie do ministra spraw wewnętrznych i administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanRokita">Mogę tylko powiedzieć, że mam podobne problemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#AntoniMacierewiczniez">Ja w tej samej sprawie. Pan minister osobiście, w czasie debaty nad uchwałą w sprawie bezpieczeństwa przyrzekł mi odpowiedź na pytania dotyczące, zarówno spółek ochroniarskich, jak i rozmieszczenia pracowników byłej służby bezpieczeństwa w kadrze obecnej policji. Mam nadzieję, że rychło tę odpowiedź otrzymam.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#AntoniMacierewiczniez">Panie ministrze, bardzo prosimy o nadzór nad odpowiedziami dla członków parlamentu, ponieważ takie postępowanie rodzi zbędne i zupełnie absurdalne konflikty. Chodzi nam głównie o dotrzymywanie regulaminowych terminów przewidzianych na takie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#AntoniMacierewiczniez">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#AntoniMacierewiczniez">Przewodniczącym podkomisji do opracowania rządowego projektu ustawy o broni i amunicji został wybrany poseł Edward Wende (UW).</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#AntoniMacierewiczniez">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>