text_structure.xml 30.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekMazurkiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji, na którym zajmiemy się rozpatrzeniem poprawek Senatu do ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarekMazurkiewicz">Witam przybyłych gości i wszystkich posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarekMazurkiewicz">Uchwała Senatu w tej sprawie została opatrzona datą 15 września 1995 r. Dysponują państwo również tekstem ustawy w brzmieniu przyjętym przez Sejm w dniu 25 sierpnia 1995 r. Naszym zadaniem jest zaopiniowanie poprawek senackich i wskazanie, czy połączone Komisje popierają daną propozycję, czy też proponują odrzucenie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie ma, przechodzimy do omawiania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawki mają po części charakter redakcyjny, po części - merytoryczny. Pierwsza z nich dotyczy preambuły ustawy. Proponuje się, aby w preambule po wyrazie „tytoniu” dodać wyrazy „i wyrobów tytoniowych”. Wówczas preambuła brzmiałaby następująco: „W celu przeciwdziałania uzależnieniu od używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz ochrony zdrowia przed jego następstwami stanowi się, co następuje:”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarekMazurkiewicz">Sprawa ta była dyskutowana podczas prac nad projektem ustawy. Szerokie określenie zakresu przedmiotowego znajduje się w tytule ustawy. Ilekroć później mówi się o używaniu tytoniu, mówi się również o wyrobach tytoniowych. W przeciwnym razie w każdym zdaniu trzeba byłoby używać tych wszystkich słów. Taka była intencja Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarekMazurkiewicz">Jaki jest państwa stosunek do tej poprawki? Prosiłbym jeszcze o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Propozycja ta ujednolica preambułę z tytułem. W dalszej części ustawy nie jest konieczne powtarzanie wszystkich wyrazów. Jest to tylko powtórzenie w początkowej części ustawy. Biuro Legislacyjne nie ma nic przeciwko jednej i drugiej wersji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy ktoś z posłów chciałby wyrazić swoje zdanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SewerynJurgielaniec">Pojęcie „tytoń i wyroby tytoniowe” jest bardziej precyzyjne. Faktycznie, można wprowadzić je w preambule.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekMazurkiewicz">Mamy więc wniosek popierający poprawkę Senatu do preambuły. Czy są wnioski przeciwne? Nie widzę. Rozumiem, że Komisje jednogłośnie przyjęły rekomendację dla poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 2 dotyczy art. 1 i proponuje zastąpienie wyrazu „podejmowanie” wyrazami „inicjowanie i prowadzenie”. W ten sposób art. 1 otrzymałby brzmienie: „Organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego są obowiązane do inicjowania i prowadzenia działań zmierzających do ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu oraz mogą wspierać w tym zakresie działalność medycznych samorządów zawodowych, organizacji społecznych, fundacji, instytucji i zakładów pracy, a także współdziałać z kościołami i związkami wyznaniowymi”.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekMazurkiewicz">Czy państwo popierają, czy też sprzeciwiają się tej poprawce?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanKopczyk">Jest to uprecyzyjnienie zapisu. W zakres podejmowania działań nie wchodzi, moim zdaniem, inicjowanie. Chcę poprzeć tę propozycję Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławPiecka">Jednak taki zapis może prowadzić do zawężenia pojęcia. Rozstrzygnijmy los poprawki w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za odrzuceniem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 8 głosów, przy 3 głosach przeciwnych i bez głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarekMazurkiewicz">Przypominam, że Sejm będzie musiał odrzucić poprawkę Senatu większością dwóch trzecich głosów. Komisje rekomendują odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 3 również dotyczy art. 1. Jest ona pozornie redakcyjną zmianą. Proponuje się tu dodanie wyrazu „innymi” po wyrazie „kościołami i”. W ten sposób koniec zdania brzmiałby: „...a także współdziałać z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi”. Chodzi o podział jednostek istniejących w sferze życia duchowego na kościoły i związki wyznaniowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanKopczyk">W konstytucji jest zapisane „kościoły i inne związki wyznaniowe”. Stąd ta propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy ktoś zgłasza wniosek o odrzucenie tej poprawki? Nie widzę. Połączone Komisje są więc za przyjęciem poprawki nr 3 do art. 1 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 4 dotyczy art. 2 pkt 2 i 3. Proponuje się zastąpienie wyrazów: „preparatów farmaceutycznych” wyrazami: „środków farmaceutycznych”. W art. 2 zdefiniowane są pojęcia używane w ustawie. W pkt. 2 definiuje się wyroby tytoniowe, zaś w pkt. 3 - wyroby tytoniowe bezdymne. Wymienione wyrazy określają, co nie należy do definiowanych pojęć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Jest to zgodne z ustawą o środkach farmaceutycznych. Poprawka jest więc słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy zgłaszają państwo wniosek o odrzucenie tej poprawki? Nie widzę. Przyjmujemy propozycję Senatu do art. 2.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 5 dotyczy art. 2 pkt 3. Proponuje się w niej zastąpienie wyrazów: „ssania lub” wyrazem „ssania”. Jest to poprawka redakcyjna i zmienia treść pkt. 3 następująco: „wyroby tytoniowe bezdymne - wyroby tytoniowe przeznaczone do wąchania, ssania, żucia lub wprowadzania do organizmu w innej postaci, z wyłączeniem środków farmaceutycznych zawierających nikotynę”.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekMazurkiewicz">Czy ktoś jest przeciwny takiej propozycji? Nie widzę. Uważam, że Komisje zdecydowały się rekomendować poprawkę nr 5 Wysokiej Izbie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 6, która dotyczy art. 3 ustawy. Dotyczy on zakresu pojęcia ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu. Zmiany proponowane są do zdania wstępnego oraz do pkt. 2 i 4. W tym ostatnim punkcie zmiana jest najistotniejsza, gdyż mówi o informacji o szkodliwości palenia tytoniu tylko na opakowaniach, a nie wymienia się tu reklam. We wstępie zaproponowano skreślenie wyrazów: „przez kształtowanie polityki zdrowotnej, ekonomicznej i społecznej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Chcę zwrócić uwagę, że wykreślenie w pkt. 4 wyrazu „i reklama” powoduje, iż ta poprawka powinna być w całości rozpatrywana wraz z poprawką nr 10, która proponuje wprowadzenie całkowitego zakazu reklamowania tytoniu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Może się tak zdarzyć, że przyjmą państwo poprawkę nr 6, a odrzucą poprawkę nr 10 i wówczas reklamy nie będą opatrywane informacją o szkodliwości palenia tytoniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekMazurkiewicz">Przyznaję pani rację. Dlatego rozpatrzmy najpierw poprawkę nr 10 dotyczącą art. 8 ustawy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekMazurkiewicz">Sejm wprowadził do ustawy zapis mówiący: „Zabrania się reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu w telewizji, radiu i kinach, prasie dziecięcej i młodzieżowej, zakładach opieki zdrowotnej, placówkach kulturalno-oświatowych, szkołach i obiektach sportowo-rekreacyjnych”. Był to szeroki zakres, choć nie totalny.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#MarekMazurkiewicz">Senat zaproponował zmianę treści art. 8 w następujący sposób: „Zabrania się reklamowania i promocji wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych i produktów imitujących wyroby lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu”. Tak więc Senat proponuje w ogóle znieść reklamę tytoniu i wymienionych produktów. Pozostałaby tylko reklama zagraniczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaDmochowska">Dyskusja nad tym artykułem zajęła nam bardzo dużo czasu. Jestem za dopuszczeniem tej reklamy, ale obwarowanie jej licznymi zastrzeżeniami, co do miejsca reklamowania. Takich opinii było więcej. Podkreślam, że wprowadzenie w życie poprawki Senatu następuje po długim okresie vacatio legis. W tym czasie gminy muszą wywiązać się ze swoich zobowiązań, gdyż mają na swoim terenie liczne billboardy. Przyjęcie poprawki Senatu oznaczałoby załamanie finansowe wielu instytucji, które podpisały umowy na reklamowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MariaDmochowska">Wnoszę o odrzucenie poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy ktoś jest za podtrzymaniem totalnego zakazu reklamy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzMarciniak">Tak. Przypominam, że 3 miesiące vacatio legis obejmują całą ustawę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofMadej">Moim obowiązkiem jest zabrać głos w tej sprawie. Środowisko lekarskie, zorganizowane w izbach lekarskich, ma jednoznaczny stosunek do tej kwestii. Dysponuję upoważnieniem ekspertów, którzy byli zatrudniani podczas prac nad tą ustawą, do wygłoszenia naszej opinii co do celowości proponowanego zapisu. W tej sprawie zwróciliśmy się do marszałka Zycha już po podjęciu przez Senat omawianej uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekMazurkiewicz">Zgłoszono dwa przeciwne wnioski, a więc sprawę rozstrzygniemy w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki nr 10?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 10 głosów, przy 5 głosach za i bez głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekMazurkiewicz">Stwierdzam, że poprawka nr 10 została odrzucona, a więc połączone Komisje takie stanowisko rekomendują Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarekMazurkiewicz">Przesądza to chyba los poprawki nr 6, gdyż przyjęcie jej w tej chwili oznaczałoby zaniechanie informowania o szkodliwości palenia tytoniu na reklamach. Dla porządku pytam, jakie jest państwa zdanie w tej sprawie? Kto jest za odrzuceniem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka nie została odrzucona. Za przyjęciem głosowało 5 posłów, przeciw - 4, wstrzymało się od głosu - 5 posłów.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MarekMazurkiewicz">Mamy więc do czynienia ze sprzecznością. Jednak głosowanie było ważne i przyjmujemy poprawkę nr 6. Proszę, aby poseł sprawozdawca powiedział o tej wewnętrznej sprzeczności w swoim sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 7 dotyczy art. 4 ust. 2. Proponuje się zastąpienie wyrazów „tego programu” wyrazami „niniejszej ustawy”. W ten sposób art. 4 ust. 2 otrzymałby brzmienie: „Rada Ministrów składa corocznie sprawozdanie Sejmowi z realizacji niniejszej ustawy w terminie do 30 kwietnia”.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MarekMazurkiewicz">Moim zdaniem, taka zmiana zawęża zakres sprawozdania, gdyż w ustawie zapisane są tylko normy generalne, a program miałby być szczegółowym opracowaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Sądzę, że sprawozdanie z realizacji ustawy niewiele da w praktyce. O wiele bardziej realistyczne jest sprawozdanie z programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzMarciniak">Art. 4 mówi generalnie o ustaleniu programu i jego dotyczy też ust. 2. Byłbym więc za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekMazurkiewicz">Złożono wniosek o odrzucenie poprawki nr 7.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za odrzuceniem poprawki do art. 4 ust. 2?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 8, dotyczącej art. 5. Są tu trzy podpunkty.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarekMazurkiewicz">Ppkt a proponuje zmianę brzmienia ust. 1 na następujący: „Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych:</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarekMazurkiewicz">1. w zakładach opieki zdrowotnej, z zastrzeżeniem ust. 5,</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarekMazurkiewicz">2. w szkołach i placówkach oświatowo-wychowawczych”.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka ta wyłącza pkt 3 z dotychczasowego ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#MarekMazurkiewicz">W ppkt. b proponuje się dodanie trzech nowych ustępów, które wprowadzają całkowity zakaz wyodrębniania miejsc do palenia w pomieszczeniach zamkniętych, zakaz palenia tytoniu w środkach transportu, jedynie w pociągach w wagonach przeznaczonych w całości dla osób palących.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#MarekMazurkiewicz">Ppkt c porządkuje kolejność ustępów.</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#MarekMazurkiewicz">Generalnie nowe brzmienie art. 5 wprowadza o wiele więcej zakazów, dotyczących miejsc palenia tytoniu. Poprawkę tę traktujemy integralnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MieczysławPiecka">Senat zaproponował w tej poprawce zasadę, prowadzącą do nierówności podmiotów. W wersji sejmowej mówi się o „wyraźnie wyodrębnionych miejscach” i to dotyczy wszystkich palaczy. Z punktu widzenia równości, to jednak byłbym za odrzuceniem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekBalicki">Mam prośbę do posła sprawozdawcy, aby zwrócił uwagę na kłęby dymu w toaletach szkolnych podczas przerw. Po wprowadzeniu tego zapisu na pewno nie da się tam już wejść. Nauczyciele będą bowiem też palić w toaletach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekMazurkiewicz">Jest to również wypowiedź za odrzuceniem poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki nr 8?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu wniosek został odrzucony większością 10 głosów, przy 3 przeciwnych, bez głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MarekMazurkiewicz">Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#MarekMazurkiewicz">Przechodzimy do poprawki nr 9, dotyczącej art. 6 ust. 2. Proponuje się dodanie po wyrazach „placówkach oświatowo-wychowawczych” wyrazów „instytucjach kulturalnych”. Tak więc art. 6 ust. 2, który mówi o zakazie sprzedaży wyrobów tytoniowych w zakładach opieki zdrowotnej, w szkołach, placówkach oświatowo-wychowawczych i na terenie obiektów sportowo-rekreacyjnych, ma być uzupełniony o instytucje kulturalne. Są to kina, teatry, kabaret, biblioteka itp.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#MarekMazurkiewicz">Jakie jest państwa zdanie na ten temat?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MieczysławPiecka">Tę poprawkę można przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MariaDmochowska">Jestem przeciwnego zdania. Pomysł jest nieżyciowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekMazurkiewicz">Mamy dwie różne opinie, a więc poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 12 głosów, przy 3 przeciwnych, bez głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MarekMazurkiewicz">Tak więc rekomendujemy odrzucenie poprawki nr 9. O losie poprawki nr 10 już zdecydowaliśmy. Przechodzimy do poprawki nr 11, dotyczącej art. 9 ust. 3, który brzmi obecnie: „Informacje, wymienione w ust. 1 pkt 1, sformułowane w języku polskim umieszcza się na powierzchni nie mniejszej niż 30 proc. każdej z największych stron jednostkowego opakowania papierosów”. Chodzi o informacje ostrzegające przed szkodliwością używania tytoniu. Senat proponuje, aby powierzchnia ta wynosiła nie mniej niż 20 proc. powierzchni opakowania. Jakie są propozycje Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SewerynJurgielaniec">Poprawkę należy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MariaDmochowska">Senat wziął tu pod uwagę to, co mi zdarzyło się powiedzieć na sali plenarnej, że przy 30 proc. można nie zachować standardów ochrony znaku towarowego. Stąd wzięła się propozycja zmiany na 20 proc., gdyż sądzono, iż zabranie 30 proc. spowoduje zniekształcenie znaku towarowego. Nie wypowiadam się za ani przeciw poprawce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanKopczyk">Nie ma takiej paczki, na której zabranie 30 proc. spowodowałoby zniekształcenie znaku. Nie rozumiem, na czym miałoby polegać to zagrożenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MariaDmochowska">Na całym świecie wprowadzane są przepisy restrykcyjne na wielkość umieszczania informacji o szkodliwości palenia. Są już znaki towarowe na opakowaniach papierosów, gdzie zajęcie 30 proc. powierzchni zakłóca kształt znaku. 20 proc. to tylko jedna piąta powierzchni i nie powoduje zniekształcenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanKopczyk">Na posiedzeniu ekspert pokazywał nam paczki papierosów, gdzie zajęte jest informacją 30 proc. i więcej powierzchni. Chodziło o papierosy „Camel”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SewerynJurgielaniec">Uczestniczyłem w posiedzeniu Komisji senackiej. Argument zniekształcenia znaku towarowego został obalony. Producenci przyznali, że to nie zaburzy znaku firmowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekBalicki">Chcę podzielić się z państwem pewną refleksją z mojego doświadczenia zawodowego. Nalepki na denaturacie zawierały bardzo odstraszającą trupią czaszkę. Niestety, wielu pacjentów na moim oddziale piło denaturat i nie bali się podobizny czaszki z piszczelami. Jest to więc inna kwestia niż ostrzeżenie na opakowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekMazurkiewicz">Z pewnością uwaga jest sensowna. Czy są inne opinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#GrzegorzMarciniak">W uchwale Senatu ani w uzasadnieniu do niej nie ma dowodu, że w art. 9 ma być 30 proc. lub 20 proc. Nie zniekształci to znaku firmowego, a jedynie spowoduje jego zmniejszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekMazurkiewicz">Wyczerpaliśmy już dyskusję nad poprawką nr 11. Proponuję przejść do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za odrzuceniem poprawki nr 11?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 12 głosów, przy 3 głosach przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#MarekMazurkiewicz">Tak więc nie rekomendujemy tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Ze względu na odrzucenie poprawki nr 10, dotyczącej art. 8, nie ma potrzeby głosowania poprawek nr 12 i nr 13, gdyż są one konsekwencją poprawki nr 10. Odrzucając ją zdecydowaliście państwo o odrzuceniu także poprawek nr 12 i nr 13.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Jeszcze jedno zdanie o poprawce nr 6. Celowo pominęliśmy ją przechodząc do głosowania nad poprawką nr 10, aby w zależności od wyniku głosowania zająć stanowisko wobec poprawki nr 6. Tymczasem nastąpił tu rozziew. Proponuję więc, aby jednak potraktować poprawkę nr 6 jako konsekwencję poprawki nr 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekMazurkiewicz">Nie głosujemy więc poprawek nr 12 i nr 13. Rekomendujemy ich odrzucenie.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 14 dotyczy art. 11, który brzmi obecnie: „Leczenie uzależnienia od tytoniu prowadzone w publicznych zakładach opieki zdrowotnej jest bezpłatne”. Senat proponuje dodać po wyrazie „od” wyraz „używania”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SewerynJurgielaniec">Proponuję przyjąć tę poprawkę. Uściśla ona zapis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekMazurkiewicz">Nie jestem pewien. Kiedy wiele lat temu rzuciłem palenie papierosów, to przeżywałem ciężkie kłopoty zdrowotne po dłuższym pobycie w pomieszczeniu, gdzie palono dużo. Używanie oznacza czynne użycie tytoniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SewerynJurgielaniec">Jako lekarz mogę przychylić się do propozycji Senatu. Użyte w dyskusji na posiedzeniu Komisji senackiej argumenty przekonały mnie o słuszności poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekMazurkiewicz">Czy są wnioski o odrzucenie tej poprawki? Nie widzę. Przyjmujemy więc rekomendowanie poprawki nr 14 Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MarekMazurkiewicz">Poprawka nr 15 dotyczy art. 12 pkt 2, który mówi, że kto produkuje lub sprzedaje wyroby tytoniowe bezdymne podlega karze ograniczenia wolności lub grzywny do 25 tys. nowych zł. Senat zaproponował zmianę wyrazu „sprzedaje” na wyraz „wprowadza do obrotu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SewerynJurgielaniec">Jest to ujednolicenie, gdyż w pierwszych artykułach mówimy właśnie o wprowadzeniu do obrotu. Jest to także szersze pojęcie niż sprzedaż.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekMazurkiewicz">Dlaczego więc ta poprawka obejmuje tylko pkt 2, a nie również pkt 1, w którym mówi się o produkowaniu i sprzedaży wyrobów tytoniowych? jeżeli przyjmiemy poprawkę, pojawi się pytanie, dlaczego ustawodawca zmienił brzmienie pkt. 2, a pozostawił pkt 1 w dotychczasowej formie. Wyroby tytoniowe bezdymne są równie szkodliwe jak wyroby, w których przekroczono dopuszczalne normy zawartości substancji szkodliwych.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MarekMazurkiewicz">W ten sposób w art. 12 używane będą trzy pojęcia: produkuje lub sprzedaje, produkuje lub wprowadza do obrotu oraz wprowadza do obrotu handlowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję, aby państwo pozostawili obecne brzmienie art. 12.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JanKopczyk">Chcę zwrócić uwagę na inny aspekt. Oprócz sprzedaży można wprowadzać do obrotu te wyroby w formie rozdawania jako promocji. Może to doprowadzić do uzależnienia. Chodzi o tytonie do żucia, które stają się teraz bardzo popularne wśród młodzieży zachodniej. Sądzę, że nie powinniśmy tu zastanawiać się nad czystością legislacyjną, lecz spojrzeć na to ze strony skuteczności zapobiegania. Jestem za zmianą proponowaną przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JerzyCiemniewski">Sytuacja, którą podał mój przedmówca, nie jest rodzajem wprowadzania do obrotu. W pkt. 3 używa się sformułowania „wprowadzenie do obrotu handlowego”, co jest najlepszym zwrotem. Myślę, że w art. 12 nie mogą pojawić się jednocześnie wyrazy „obrót” i „obrót handlowy”. Nie ma takiego pojęcia prawnego jak obrót.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PiotrKucharski">Muszę wdać się w spór z panem posłem Ciemniewskim. Określenie „obrót” występuje w przepisach obecnie obowiązujących i odnoszących się do używek, czyli tytoniu i wyrobów tytoniowych. W rozumowaniu tamtych przepisów, obrotem jest także darmowe przekazywanie używek. Zgadzam się z opinią, że w art. 12 nie ma konsekwencji zapisów. Jednak z merytorycznego punktu widzenia lepszą sytuację spowoduje przyjęcie poprawki Senatu niż jej odrzucenie. Namawiam państwa do kierowania się względami merytorycznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekMazurkiewicz">Apelowałbym jednak, abyśmy nie wprowadzali trzech pojęć do jednego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#WitoldPreis">Proszę o zwrócenie uwagi na art. 7, gdzie mówi się, że zabronione jest produkowanie i wprowadzanie do obrotu wyrobów tytoniowych bezdymnych. Senat proponuje identyczny zapis, a przecież dotyczy on właśnie wyrobów bezdymnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#MarekMazurkiewicz">Faktycznie, w art. 7 pojawia się zakaz, zaś w art. 12 pkt 2 - sankcja. Pojawiły się wnioski o odrzucenie i o przyjęcie. Zdecydujemy więc w głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za odrzuceniem poprawki nr 15?</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została przyjęta większością 14 głosów, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#MarekMazurkiewicz">Wracamy do poprawki nr 6. Czy ktoś z państwa podtrzymuje wniosek o reasumpcję głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanKopczyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#MarekMazurkiewicz">Istotnie, powstała wewnętrzna niespójność ustawy. Wbrew intencjom Senatu, powstała sytuacja, w której zlikwidowano nakaz zamieszczania na reklamie ostrzeżenia przed szkodliwością palenia tytoniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JanKopczyk">Potraktowałbym tę sprawę tak, jak proponuje Biuro Legislacyjne KS. Nie głosowaliśmy nad poprawkami nr 12 i nr 13, gdyż wynikały one z odrzucenia poprawki nr 10. Poprawkę nr 6 można byłoby potraktować podobnie, ale skoro budzi to wątpliwości, należy reasumować głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#MarekMazurkiewicz">Mamy do czynienia z integralnym tekstem reklamowym. Senat kierował się myślą, iż zostanie przyjęta poprawka nr 10 i zapis może być bezprzedmiotowy. W obecnej sytuacji mamy dwa sprzeczne ze sobą przepisy, tzn. wedle naszej intencji. W dokumentach senackich nie ma zapisu mówiącego, że mamy łącznie traktować poprawki nr 6 i nr 10. Głosowaliśmy je oddzielnie. Zgłoszono teraz wniosek o reasumpcję głosowania nad poprawką nr 6, ponieważ część głosujących nie zdawała sobie sprawy, że konsekwencją ich decyzji będzie pozostawienie reklamy tytoniu, ale bez nakazu umieszczania na niej informacji o szkodliwości palenia.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#MarekMazurkiewicz">Kto jest za reasumpcją głosowania w sprawie poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#MarekMazurkiewicz">Za reasumpcją opowiedziało się 13 posłów, przy braku głosów przeciwnych i przy 3 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-57.3" who="#MarekMazurkiewicz">Tak więc ponownie pytam, kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki nr 6?</u>
          <u xml:id="u-57.4" who="#MarekMazurkiewicz">W głosowaniu poprawka została odrzucona większością 9 głosów, przy braku głosów przeciwnych i przy 7 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-57.5" who="#MarekMazurkiewicz">Tym razem rekomendujemy odrzucenie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-57.6" who="#MarekMazurkiewicz">Na tym zakończyliśmy procedowanie nad uchwałą Senatu do ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.</u>
          <u xml:id="u-57.7" who="#MarekMazurkiewicz">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Seweryn Jurgielaniec. Czy ktoś zgłasza inną kandydaturę? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.8" who="#MarekMazurkiewicz">Czy ktoś z państwa jest przeciwny mojej propozycji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.9" who="#MarekMazurkiewicz">Dziękuję za udział w posiedzeniu połączonych Komisji. Zamykam obrady.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>