text_structure.xml
14.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji. Będzie ono poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w dziale turystyka.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Ze względu, że trwa jeszcze posiedzenie innej komisji z udziałem drugiego zespołu Komisji Ustawodawczej nie zdążymy przed końcem przerwy rozpatrzyć całości zaplanowanego porządku dziennego. Poprawki do ustawy o usługach turystycznych musimy rozpatrzyć wspólnie z Komisją Ustawodawczą, a w związku z sytuacją, która wyniknęła przed chwilą, chodzi mi o problemy z ustawą o restrukturyzacji zadłużenia górnictwa, nie chcielibyśmy doprowadzać do nieregulaminowego rozpatrywania ustawy o usługach turystycznych. Założenie jest takie byśmy rozpatrzyli dzisiaj tę ustawę i by została ona przyjęta przez Sejm podczas wieczornych głosowań lub by poprawki zgłoszone w drugim czytaniu zostały przez Sejm odrzucone.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Poproszę teraz o bardzo krótkie zreferowanie najważniejszych spraw związanych z wykonaniem budżetu UKFiT w zakresie turystyki pana wiceprezesa Urzędu Jana Błońskiego. Posłowie otrzymali materiał na piśmie, w związku z tym nie trzeba tutaj zbytnio wchodzić w szczegóły. Potem poprosimy przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie opinii Izby, a następnie przeprowadzimy dyskusję i odpowiemy na ewentualne pytania, by podjąć w końcu decyzję co do opinii. W imieniu Komisji ocenę wykonania budżetu przedstawi pan poseł Stasiak i będzie to miało miejsce po wystąpieniu przedstawiciela NIK.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzarawarski">Nie będziemy się kurtuazyjnie witać, bo byłoby niegrzecznie robić to w sytuacji, gdy prawie dwie godziny oczekują państwo na rozpoczęcie posiedzenia. Mam nadzieję, że cel naszego spotkania jest wszystkim znany. Proszę o zabranie głosu pana prezesa Błońskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBłoński">W dziale 88 - turystyka i wypoczynek Sejm przyznał nam na rok 1996 -39 mln 326 tys. zł. Środki te były przeznaczone na realizację zadań budżetowych przez UKFiT w sferze określonej tytułem tego działu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBłoński">Jeżeli chodzi o wykonanie zadań i wysokość wykonanego budżetu zamknęło się to kwotą 39 mln 250 tys. zł. Stanowi to 99,8% kwoty przyznanej na realizację budżetu z czego wynika, że budżet nie został wykonany w 0,2%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBłoński">Kwoty, które zostały postawione do dyspozycji UKFiT w dziale - turystyka i wypoczynek, w ogólnym wymiarze zamknęły się w dwóch obszarach. Wydatki ogólne stanowiły 33 mln 297 tys. zł, a na wydatki inwestycyjne zostało skierowane 6 mln 29 tys. zł. W układach proporcjonalnych było to mniej więcej 85 do 15.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBłoński">Jeżeli chodzi o obszary, gdzie zostały skierowane środki, to były to zadania w zakresie upowszechniania turystyki, działalność polskich ośrodków informacji turystycznej, dotacja na realizację zadań państwowych zleconych stowarzyszeniom turystycznym oraz dotacja na finansowanie inwestycji stowarzyszeń turystycznych. Jeżeli chodzi o zadania inwestycyjne budżet został wykonany w 100%, natomiast jeżeli chodzi o wydatki bieżące zostały one wykonane w 99,8%.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBłoński">Generalnie budżet został wykonany zgodnie z założonymi planami, zgodnie z założeniami i praktycznie rzecz biorąc odstępstwa są bardzo niewielkie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanBłoński">Nawiązując do uwag zgłaszanych wcześniej, czyli przed zatwierdzeniem budżetu, dotyczących sposobu realizacji lub obszarów zadań, które były zgłaszane zarówno przez Ministerstwo Finansów jak i Najwyższą Izbę Kontroli pragnę stwierdzić, iż dyspozycje w zakresie poprawy gospodarowania środkami oraz celowości wydatków zostały podjęte w sposób bezdyskusyjny i zostały przez resort wdrożone. Chcę powiedzieć, że właściwie jedyny obszar, który wzbudził zainteresowanie połączone z zaleceniem, co miało miejsce po kontroli realizacji budżetu była to sprawa efektywności polskich ośrodków informacji turystycznej w kontekście celowości kierowania środków na tę formę działalności. W zakresie tym przyjęliśmy uwagi zarówno NIK jak i Komisji. Uwagi te dotyczyły tego, iż powinniśmy formułować rozwiązania dotyczące wdrożenia takich systemów działań, które będą efektywne.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanBłoński">Pragnę stwierdzić, że podjęliśmy prace wewnątrz urzędu. Aktualnie przygotowujemy system ocen działalności promocyjnej polskich ośrodków informacji turystycznej. Mam przy sobie dokumentację działań wewnętrznych w tym zakresie i jest ona do wglądu. Nie chcę w tej chwili ze względów czasowych rozszerzać tego tematu, chociaż oczywiście jestem do tego przygotowany.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanBłoński">Według naszej oceny udało nam się dopracować mechanizmy wewnętrzne w zakresie realizacji zadań w systemie zamówień publicznych. Jak państwo pamiętacie w roku poprzednim było szereg uwag do działań, które były wówczas w tym zakresie podejmowane. Generalnie zostało ocenione, iż niedociągnięcia, które nastąpiły wynikały z nieznajomości pragmatyki w tym zakresie, z tego że pewne rozwiązania były dopiero wdrażane i że ludzie właściwie uczyli się tego już w trakcie realizacji zadań.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanBłoński">W naszej ocenie uwagi zgłoszone na ten temat zostały przez resort skonsumowane. Potwierdzeniem tego jest protokół NIK dotyczący sfery turystyki. W tym zakresie nie mamy problemów. Mamy przeszkolone służby i nasi pracownicy dysponują dzisiaj określonym systemem wewnętrznym i zalecenia te realizują.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanBłoński">Reasumując chciałbym zwrócić się do Komisji by przyjęła nasze sprawozdanie z realizacji budżetu i by potwierdziła tym samym prawidłowość naszego działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Dziękuję bardzo. Proszę panią dyrektor o przedstawienie krótkiej oceny Najwyższej Izby Kontroli. Otrzymaliśmy materiał pisemny, zatem proszę ograniczyć się do najważniejszych kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DanutaGajdus">Chciałabym na wstępie powiedzieć, że towarzyszą mi podczas dzisiejszego posiedzenia przedstawiciele delegatur NIK w osobach pana dyrektora delegatury lubelskiej Jerzego Woźniaka, jego zastępcy pana Edwarda Złamańczuka, a także dwóch doradców tej delegatury. Obecni są także przedstawiciele delegatury kieleckiej w osobach wicedyrektora tej delegatury pana Jerzego Kacprzaka oraz głównego specjalisty pana Stanisława Kropiowskiego. Jest z nami także przedstawicielka Departamentu Budżetu NIK pani Wanda Kajszczak. Gdybyście mieli państwo jakieś wątpliwości lub pytania zwłaszcza dotyczące części 85, to osoby towarzyszące mi mogą służyć rozszerzoną informacją.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DanutaGajdus">Odpowiadając na apel pana przewodniczącego postaram się wobec przedłożenia na piśmie szerokiej informacji skoncentrować się na rzeczywiście najważniejszych kwestiach przypominając jedynie, że wykonując nasz konstytucyjny obowiązek wobec Sejmu dokonywaliśmy oceny Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, kierując się kryteriami ustawowymi, dotyczącymi legalności, gospodarności, celowości i rzetelności. W świetle wyników naszej kontroli stwierdzamy, że UKFiT zrealizował ustawę budżetową w sposób prawidłowy i ze znaczną nadwyżką wykonał ustalone dochody, wykorzystując w pełni źródła ich pozyskania oraz co jest warte podkreślenia, wzmacniając kontrolę wewnętrzną.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DanutaGajdus">Jeżeli chodzi o część, która najbardziej interesuje Komisję mogę dodać, że osiągnięto dochody wyższe od planowanych w dziale 88 - turystyka i wypoczynek. Były one wyższe o 443,6%. Na kwotę tę złożyły się między innymi zwrot niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem dotacji budżetowych przeznaczonych na realizację zadań państwowych przez jednostki niepaństwowe, zwrot niewykorzystanych środków finansowych w polskich ośrodkach informacji turystycznej, a także spłata wierzytelności w kwocie 4,9 mln, którą UKFiT uzyskał w związku z przejęciem długoterminowej wierzytelności w kwocie 61,6 mln zł w związku ze zniesieniem i likwidacją Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DanutaGajdus">Jeżeli chodzi o wydatki, to ukształtowały się one w ramach kwot ustalonych w ustawie budżetowej po zmianach w jej planie finansowym. Dokonane zwiększenie planowanych wydatków było zgodne z prawem budżetowym. Zbadane wydatki były celowe, gospodarne i nie spowodowały naruszenia dyscypliny budżetowej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DanutaGajdus">Tylko niektóre wydatki, w tym wydatki dotyczące turystyki zostały dokonane z naruszeniem zasady legalności i rzetelności, jednak w świetle wysokości tych nieprawidłowości dotyczą one rzeczywiście bardzo niewielkiego procentu wydatków. Wszystkie one zamykają się kwotą 2 mln zł, co stanowi 0,8% wydatków Urzędu w ogóle, a jeżeli chodzi o samą turystykę to procent ten jest oczywiście jeszcze niższy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DanutaGajdus">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia wykonanie budżetu państwa przez UKFiT za rok 1996, stwierdzając jedynie nieznaczne uchybienia nie mające wpływu na wykonanie budżetu. Dodam, że w przyjętej nomenklaturze ocen, jakie zostały w tym roku wystawione poszczególnym budżetom jest to druga w kolejności pozytywna ocena. Stwierdzam to z satysfakcją, ponieważ w latach ubiegłych, także podczas wspólnej pracy z tą Komisją mieliśmy o wiele więcej zastrzeżeń do Urzędu. Na szczęście należą one do historii.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DanutaGajdus">W informacji, która została zaprezentowana Komisji przedstawiono także wyniki realizacji wniosków pokontrolnych z poprzedniej kontroli budżetowej i mogę dodać, że również po tej kontroli budżetowej otrzymaliśmy odpowiedź pana ministra Paszczyka, w której informuje nas on nie tylko o przystąpieniu do realizacji wniosków pokontrolnych, ale także o zrealizowaniu wielu z nich. W kontekście tym wspieramy starania Urzędu i przedkładamy pozytywną ocenę z wykonania tego budżetu z prośbą o jej rozpatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">To chyba jest jakaś laurka a nie ocena NIK. Widzę, że Ministerstwo Finansów również nie ma uwag krytycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławStasiak">Podkomisja turystyki podczas swojego posiedzenia przeanalizowała materiał, który został przesłany przez UKFiT, a także informację NIK i pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu państwa w części 45 dział 88.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławStasiak">Myślę, że pani dyrektor z Najwyższej Izby Kontroli powiedziała już wszystko. Osobiście chciałbym jedynie zwrócić uwagę na to, że w roku ubiegłym była taka sytuacja i w tym roku również ma ona miejsce, iż jeżeli chodzi o ustawę o zamówieniach publicznych, to z przestrzeganiem jej nie było idealnie. Chodzi o to by była ona przestrzegana.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram dyskusję i zapytuję, czy ktoś z państwa chciałby się wypowiedzieć lub zadać pytanie i czy wobec tych tak zbieżnych pozytywnych ocen należy uznać tę całą sprawę za całkowicie jasną oraz że pozostaje nam jako Komisji jedynie pogratulować serdecznie Urzędowi Kultury Fizycznej i Turystyki, że z opinii największego bałaganiarza budżetowego - że się tak wyrażę nieformalnie - w latach 1992–93, w ciągu kilku lat zasłużył na opinię znacznie lepszą wybijając się na drugą pozycję, jeżeli chodzi o ocenę NIK. W przeszłości bywało różnie, ale z roku na rok poprawiała się dyscyplina budżetowa w UKFiT i dzisiejsza ocena NIK jest tego pełnym potwierdzeniem.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzarawarski">Zatem czy są jakieś pytania lub uwagi? Nie stwierdzam. Proponuję więc, żebyśmy jako Komisja przyjęli propozycję pana posła Stasiaka, który jest przewodniczącym podkomisji turystyki, by pozytywnie zaopiniować wykonanie budżetu przez UKFiT w dziale 88 - turystyka i wypoczynek. Rozumiem, że nie wnosimy żadnych uwag.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzarawarski">Jeżeli chodzi natomiast o ustawę o zamówieniach publicznych, to wszyscy mają z nią kłopoty, ponieważ nie jest to do końca dobra ustawa i bez wątpienia istnieje potrzeba jej nowelizacji. Procedury w niej zawarte są często zbyt długie i ograniczają możliwość operowania środkami budżetowymi, to jednak kwestia zupełnie innej ustawy. Czasami nie da się zmieścić w czasie, by zrealizować zadania budżetowe, ponieważ procedury szczególnie w wypadku oprotestowania przetargu wychodzą czasowo poza ramy danego roku budżetowego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejSzarawarski">Serdecznie dziękuję kierownictwu UKFiT za tak wielką dbałość w gospodarowaniu pieniędzmi publicznymi. Wystąpimy w imieniu Komisji z pozytywną opinią na temat realizacji waszego budżetu. Dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu dotyczącym oceny realizacji budżetu przez UKFiT, natomiast w sprawie ustawy o usługach turystycznych spotkamy się bezpośrednio po wystąpieniu premiera, z tym że trudno jest przewidzieć co do minuty kiedy to nastąpi, ponieważ zależy to od wielu okoliczności, które mogą zajść na sali obrad plenarnych. Mamy wielką determinację, by rozpatrzyć w dniu dzisiejszym wszystkie poprawki i doprowadzić jeszcze dzisiaj do trzeciego czytania i do głosowania tych poprawek w godzinach wieczornych. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>