text_structure.xml 7.78 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">Witam wszystkich, otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Stwierdzam, że porządek dzienny został zaakceptowany. Przewiduje on przeprowadzenie I czytania rządowego projektu ustawy o usługach turystycznych. Ponieważ, razem z panem przewodniczącym Andrzejem Szarawarskim uważamy, że do prac nad tym projektem i tak trzeba powołać podkomisję, to proponujemy następujący porządek procedowania. Na początek, w imieniu rządu pan prezes Stanisław Paszczyk przedstawi krótko projekt ustawy i odpowie na ewentualne pytania. Apeluję o zwięzłość, gdyż na szersze dyskusje będzie czas w trakcie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławPaszczyk">Cieszę się, że dzisiaj, na posiedzeniu połączonych Komisji odbywa się pierwsze czytanie tego projektu ustawy. Jest ona już od 1992 roku omawiana i dyskutowana w różnych gremiach turystycznych. Jest to ustawa o wyraźnym charakterze prokonsumenckim, związana z potrzebą dostosowania tej sfery działalności gospodarczej do wymogów prawnych Unii Europejskiej. Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki, podejmując prace nad tymi uregulowaniami, chciał stworzyć podstawę zasad świadczenia usług turystycznych, pozostającą w zgodzie z obecnymi zasadami gospodarki. Po pierwsze, ustawa ta ma zapewnić ochronę interesów konsumenta, szczególnie tam, gdzie jest zagrożone jego życie, zdrowie i osobiste bezpieczeństwo. Ma ona również otoczyć szczególną ochroną jego interesy finansowe. Praktyka gospodarcza zmusza często konsumenta do powierzania swoich pieniędzy osobom, które nie są należycie kontrolowane.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławPaszczyk">Ustawa ma także na celu stworzenie standardów jakości usług turystycznych. Daje również organom administracji i samorządu terytorialnego podstawę do podejmowania działań koordynacyjnych i organizacyjnych służących rozwojowi gospodarki turystycznej. Stwarza również możliwość eliminowania zjawisk patologicznych, grożących interesom tej gospodarki, poprzez wpływanie na nierzetelnych i nieuczciwych usługodawców.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławPaszczyk">W poszczególnych rozdziałach są omówione problemy koncesjonowania dwóch rodzajów usług turystycznych. Pierwszy z nich to organizowanie imprez, wycieczek i pobytów turystycznych w ramach „pakietów” oferowanych turystom za zryczałtowaną opłatą. Drugi rodzaj usług to pośrednictwo, czyli zawieranie na zlecenie klientów umów o świadczenie usług turystycznych. Pierwszy rodzaj to domena tzw. operatorów, a drugi agentów turystycznych. Ta ustawa stwarza praktyczne możliwości powiązań umownych pomiędzy biurami podróży a jednostkami świadczącymi usługi bezpośrednio turystom. Są tu stworzone warunki zarówno do podpisywania takich umów, jak i do oceny rzetelności i fachowości kontrahentów. Określone są tutaj wymagania co do kwalifikacji osób, które tym się będą taką działalnością zajmowały. Oczywiście nie dotyczy to właścicieli czy dyrektorów, ale bezpośrednio tych osób, które będą pracowały w usługach. Będzie istniał wymóg posiadania właściwego wykształcenia i doświadczenia w prowadzeniu biura podróży. Poruszony jest tutaj również istotny problem zagranicznych podmiotów gospodarczych, wprowadzamy wymóg tworzenia przedstawicielstw spełniających warunki polskie dla potrzeb uzyskania koncesji do prowadzenia tej działalności.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławPaszczyk">W ustawie przewidziano również formę ubezpieczenia finansowego podmiotów świadczących usługi turystyczne na ewentualne pokrycie ich zobowiązań wynikających z odpowiedzialności za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Rozwiązanie tego problemu wywołało największą dyskusję. Zakres ochrony ubezpieczeniowej będzie obejmował odpowiedzialność wynikającą z czynów niedozwolonych, jak również nienależytego wykonywania zobowiązań. Tutaj przewiduje się obowiązek wręczenia klientom, wpłacającym całą cenę usługi lub tylko zaliczkę, dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie. Będzie to gwarancja właściwego wykonania usługi lub zwrotu jej kosztów. W świetle projektowanej ustawy nie ma wymagań koncesyjnych dla pojedynczych usług turystycznych: hotel, restauracja, przewodnik, wypożyczenie sprzętu, to jest problem biura turystycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławPaszczyk">Bardzo ważne są sprawy związane ze świadczeniem usług hotelarskich. W rozdziale 3 mówi się wyraźnie o potrzebie stworzenia porównywalnych standardów tych usług. Uregulowania tej kwestii następują poprzez definicje, ochronę prawną nazw rodzajowych i oznaczeń kategorii. Da to podstawę do sformułowania wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług w różnych obiektach hotelowych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławPaszczyk">Rozdział 4 reguluje kwestie nadawania uprawnień pilotom wycieczek i przewodnikom turystycznym.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławPaszczyk">Niezależnie od tego, że ochrona konsumenta jest podstawowym celem całej tej ustawy, rozdział 5 wprowadza szczególne uregulowania chroniące interes konsumenta. Sformułowano tu jednoznaczny obowiązek zawierania z klientem umów na piśmie, jak również umieszczenia w nich szeregu istotnych dla klienta zapisów i postanowień. W dotychczasowej praktyce było to często całkowicie pomijane.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławPaszczyk">Kolejny rozdział zawiera dodatkowe punkty związane z działalnością gospodarczą. Mówią one o organizowaniu imprez turystycznych i pośrednictwie w zawieraniu umów o świadczeniu usług turystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StanisławPaszczyk">Bilans skutków finansowych tej ustawy jest dość korzystny. Koncesjonowanie będzie wymagało utworzenia przy UKFiT trzyosobowego zespołu, a koszty jego powstania są szacowane na 132 tys. złotych, ale wpływy z opłat koncesyjnych, i do skarbu państwa, i do kas gmin spowodują, że ogólny bilans będzie dodatni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzczepaniak">Czy są pytania? Czy ktoś chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie widzę. Proponujemy powołanie podkomisji w następującym składzie: z Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług posłowie: Andrzej Szarawarski (SLD), Jadwiga Błoch (SLD), Grzegorz Figura (UW), Wiesław Stasiak (PSL); z Komisji Ustawodawczej posłowie: Elżbieta Piela-Mielczarek (SLD), Miron Pomirski (PSL) i Stanisław Rogowski (UP). Czy wymienione osoby wyrażają zgodę na uczestnictwo w pracach podkomisji? Jest zgoda. Czy jest zgoda całego gremium na taki skład podkomisji? Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam, że podkomisja w składzie, posłowie: Jadwiga Błoch (SLD), Grzegorz Figura (UW), Elżbieta Piela-Mielczarek (SLD), Miron Pomirski (PSL), Stanisław Rogowski (UP), Wiesław Stasiak (PSL) i Andrzej Szarawarski (SLD) została powołana. Proszę podkomisję o ukonstytuowanie się.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSzczepaniak">Na przewodniczącego podkomisji wybrany został poseł Andrzej Szarawarski.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSzczepaniak">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>