text_structure.xml
43.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji, poświęcone rozpatrzeniu projektu ustawy budżetowej w części 45, dotyczącej Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w dziale 88 - Turystyka i wypoczynek, wraz z załącznikami dotyczącymi zbiorczego budżetu wojewodów w dziale turystyka i wypoczynek.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby porządek tradycyjnie był następujący - na wstępie poprosimy pana wiceprezesa Kępińskiego o krótkie przedstawienie najważniejszych wydatków w budżecie Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Następnie pan poseł Stasiak przedstawi w imieniu podkomisji i dokona pewnego osądu zapisów budżetowych dla Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Po tym będziemy mieli czas na pytania, dyskusję i wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Jeżeli nie ma zastrzeżeń do takiego porządku obrad, to proszę o zabranie głosu pana wiceprezesa Kępińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RobertKępiński">Na wstępie chciałbym przeprosić za późne dostarczenie materiałów, bo dopiero wczoraj, ale jeszcze trwały prace nad drugą częścią budżetu i to nieco opóźniło dostarczenie materiałów do Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RobertKępiński">W moim wprowadzeniu spróbuję ograniczyć się do elementów programowych, jako że liczby i dane dotyczące wykorzystania omawianych środków finansowych są w naszym materiale dosyć szczegółowo opisane. Budżet w dziale 88 - Turystyka i wypoczynek - zamyka się na 1997 r. kwotą 44,539 mln zł. Trzeba tu zaznaczyć, że turystyka oprócz tych środków budżetowych, ma jeszcze w swojej dyspozycji środki pomocowe z funduszu PHARE z programu Tourist-2, które stanowią istotne uzupełnienie merytoryczne dla tego budżetu i wspierają nas dość mocno już od kilku lat. O tym zresztą mieliśmy już okazję na forum Komisji rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RobertKępiński">Jakie główne zadania będziemy realizować w ramach budżetu, który przedkładamy Komisji? Będzie to przede wszystkim wdrożenie strategii rozwoju krajowego programu turystycznego. Jest to temat wiodący, z którego wynikają działania we wszystkich innych dziedzinach turystyki. Ma to wpływ zarówno na naszą politykę marketingową, inwestycyjną czy promocję, ale także na kształcenie i doskonalenie kadr w tej dziedzinie, czyli szeroko rozumianej edukacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RobertKępiński">Bez właściwie przygotowanych kadr, bez ich odpowiedniej jakości nie można mówić o dobrym rozwoju gospodarki turystycznej. Nie mniej ważna jest oczywiście sama realizacja długoletniej strategii marketingowej w zakresie promocji Polski jako kraju turystyki przyjazdowej. Chcemy promować nasz kraj używając przede wszystkim hasła: Polska krajem aktywnego wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RobertKępiński">Z promocją ściśle wiąże się zagadnienie informacji turystycznej. Ta sprawa również ma swoje miejsce w omawianym projekcie budżetu. Bez informacji turystycznej w kraju, bez właściwego systemu, bez odpowiednich instrumentów i materiałów, nie można mówić o promocji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RobertKępiński">Te zagadnienia mieliśmy okazję omówić na posiedzeniu Komisji dwa tygodnie temu. Wreszcie mamy nadzieję, iż sfinalizowane zostaną prace nad ustawą o świadczeniu usług turystycznych, która od dawna jest zapowiadana i oczekiwana. To samo dotyczy rozwiązań legislacyjnych, których na razie nie ma, ale które wiązałyby się z ewentualną przyszłą ustawą o utworzeniu narodowej organizacji turystycznej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RobertKępiński">Chciałbym także poruszyć problem upowszechniania turystyki, realizowany bezpośrednio przez komórki organizacyjne UKFiT, czyli promocji turystyki za granicą. Przewidujemy w dalszym ciągu aktywny udział w międzynarodowych targach turystycznych. Jest to bardzo ważny sposób promocji i na ten cel zostały zarezerwowane stosowne środki.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RobertKępiński">Chciałbym zwrócić uwagę na kolejny punkt projektu - organizowanie podróży studyjnych i kongresów w Polsce. W tym roku przyjęliśmy w Polsce trzy kongresy zagranicznych biur podróży, zagranicznych organizacji turystycznych. Już teraz wstępne efekty pokazują, że jest to bardzo skuteczny sposób promocji. Goście tego rodzaju konferencji i kongresów stają się następnie jakby naszymi ambasadorami za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RobertKępiński">Mówiłem już o rozwijaniu systemu informacji turystycznej. Jest to niezwykle ważne zadanie. Co prawda jest ono rolą głównie samorządów lokalnych, ale stworzenie centralnej bazy informacji krajowych systemów informacji turystycznej jest naszym obowiązkiem. W zakresie strategii rozwoju krajowego produktu turystycznego, zadania niezwykle istotnego, przewidziano niewielką kwotę w budżecie - 406 tys. zł, ale znaczna część tych funduszy trafi do nas ze środków pomocowych PHARE, co będzie dla nas mocnym wsparciem.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RobertKępiński">Oczywiście nadal będziemy przygotowywać i wydawać informatory turystyczne, foldery i materiały promocyjne. Znaczna część tych wydawnictw powstaje z inicjatywy samorządów lokalnych miast i gmin. One wtedy często też korzystają z naszego wsparcia finansowego. To samo dotyczy materiałów makroregionalnych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RobertKępiński">W zakresie nauki i kształcenia kadr turystyki przewidujemy kwotę 350 tys. zł. będzie ona służyła przygotowaniu nowych programów dla szkół i programów doskonalenia zawodowego. Bardzo istotną pozycję - jak co roku - stanowią w budżecie polskie ośrodki informacji turystycznej za granicą. Jak Komisja wie jest 9 takich ośrodków. W 1996 r. uruchomiliśmy kolejne dwa - w Paryżu i w Wiedniu. Oficjalne otwarcie tego ostatniego przewidujemy w grudniu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RobertKępiński">Środki przewidziane w budżecie dla tych placówek mają im przede wszystkim służyć na działalność marketingową i promocyjną. W polityce naszego Urzędu przyjęliśmy zasadę, że podejmując decyzję o uruchomieniu nowej placówki za granicą dbamy o to, by miała ona pieniądze na zaplanowaną działalność. Nie mogą to być placówki, które będą żyły tylko same dla siebie, mając do dyspozycji tylko lokal i wynagrodzenie dla pracowników. Muszą być zapewnione także odpowiednie środki na działalność promocyjną. Te pieniądze są wykorzystywane zarówno tu w kraju na przygotowanie stosowanych materiałów i wydawnictw dla tych placówek, jak również służą ich działalności programowej za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RobertKępiński">Ważną pozycją są dotacje dla stowarzyszeń i organizacji turystycznych. W projekcie budżetu stanowi to kwotę 10,210 mln zł. Zadania te realizujemy zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie wykazu zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym. Te zadania dotyczą promocji Polski jako kraju recepcji turystycznej, realizowanej przez wspomniane stowarzyszenia turystyczne.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RobertKępiński">Te środki będą służyły także wydawaniu opracowań o charakterze niekomercyjnym, szkoleniu i doskonaleniu kadr, czy utrzymaniu szlaków turystycznych. Są to bardzo ważne zadania realizowane przez PTTK i PTSM. Pozwala to także na przeprowadzenie oceny standardów obiektów turystycznych i świadczonych przez nie usług.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#RobertKępiński">Pomagają w tym konkursy, dla przykładu: Mister Camping czy konkursy Zrzeszenia Polskich Hoteli Turystycznych i wiele innych wymuszających lepszą obsługę i poprawę jakości.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#RobertKępiński">Wreszcie w tej pozycji znajduje się też ratownictwo górskie i wodne, czyli zapewnienie środków na funkcjonowanie Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego i Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Tutaj też zwiększamy środki, aczkolwiek ogólna suma, w porównaniu z tym rokiem będzie mniejsza.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#RobertKępiński">W 1996 r. znaczny wydatek był związany z zakupem śmigłowca „Sokół” dla Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. W tym roku takiej kwoty w dziale - Turystyka i wypoczynek, oczywiście nie ma. Pewne środki są natomiast przeznaczone na inwestycje ratownictwa górskiego i utrzymanie szlaków turystycznych. Wydatki te znajdują wsparcie w środkach pomocowych PHARE i program ten będzie jeszcze funkcjonował w 1997 r.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#RobertKępiński">Zamierzamy i mamy tu już pewne obietnice wprowadzenia nowego programu pomocowego na kwotę 6 mln ECU. Ten program rozpocznie funkcjonowanie w 1997 r. i będzie on stanowił kolejne wsparcie dla naszego budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#RobertKępiński">To tyle mojego wprowadzenia, które szczegółowo zostało omówione w materiale pisemnym, przedłożonym Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę teraz pana posła Stasiaka o krótki wstęp do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WiesławStasiak">Podkomisja turystyki zapoznała się z projektem ustawy budżetowej na 1997 r. w zakresie planowanych wydatków i dochodów w dziale 88 - Turystyka i wypoczynek - i pozytywnie opiniuje projekt budżetu państwa w części 45 - Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki dział 88 oraz w części 85 - wojewodowie dział 88. Kilka zdań uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WiesławStasiak">Przedłożony przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki projekt budżetu państwa w dziale turystyka i wypoczynek jest budżetem umożliwiającym utrwalanie pozytywnych tendencji występujących w turystyce w ostatnich latach.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WiesławStasiak">Plan wydatków obejmuje główne obszary pożądanej działalności państwa w tym sektorze gospodarki i dotyczy szerokiego wachlarza działań prorozwojowych i promocyjnych, których szczegółowy wykaz został zawarty w zgłoszonym przez UKFiT materiale.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WiesławStasiak">Jednocześnie wyrażam opinię, że istotnym obszarem działania Urzędu w 1997 r. powinno być wzmożenie aktywności w zakresie promocji turystyki przyjazdowej do Polski. Wydaje się również celowe - obok istniejących obecnie ośrodków informacji turystycznej - ustanowienie przedstawicielstwa w Moskwie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WiesławStasiak">Uzasadnieniem podjęcia tego działania jest ogromny potencjał ekonomiczny tego rynku. Jest to istotne w świetle podjętych uzgodnień stron w czasie pobytu w Moskwie premiera Włodzimierza Cimoszewicza w zakresie wprowadzenia w najbliższym czasie ruchu bezwizowego pomiędzy Polską a Rosją.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#WiesławStasiak">Mamy również kilka uwag. Najprawdopodobniej - bo tak wszyscy chcemy - w 1997 r. będzie już ustawa o usługach turystycznych. Chciałbym zapytać pana prezesa, jak Urząd widzi tę sprawę. Nie zostały też uwzględnione w ustawie budżetowej pieniądze na potrzeby dokapitalizowania Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A. Jak posłowie pamiętają, takie dofinansowanie było w 1995 r. i to powinno być utrzymane.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#WiesławStasiak">Uważamy, że 1,1 mln zł przeznaczonych na sanitariaty przy szlakach turystycznych, to jest zbyt mało. Tych pieniędzy powinno być więcej, gdyż wiemy, jak to wygląda w terenie. Na zakończenie jeszcze sprawa informacji turystycznej w kraju. Wygląda to bardzo źle.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Zanim pan wiceprezes Kępiński lub pan wiceprezes Błoński zaczną udzielać odpowiedzi chciałbym zapytać, czy posłowie mają jakieś pytania dotyczące projektu budżetu. Proszę bardzo, jako - pierwszy zgłasza się pan poseł Gawin.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszGawin">Chciałbym się dowiedzieć, dlaczego są tak małe wydatki na turystykę, mimo że to jeden z największych przemysłów w kraju i przynosi tak wielkie wpływy do budżetu państwa - w granicach 6 mld dolarów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszGawin">Następnie chciałem zapytać o sprawy bardziej szczegółowe - dlaczego państwo nie przewidzieli w tej informacji o turystyce produkcji określonej ilości materiałów z wykorzystaniem nowoczesnych technik - produkcji CD-ROM z informacjami o naszym kraju, o określonych regionach. Nasycenie w komputery jest tak olbrzymie, że takie materiały w kraju i za granicą bez problemu znajdą odbiorców.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszGawin">Następne pytanie - czy nie jest za mało wersji językowych w proponowanych opracowaniach. Do naszego kraju zjeżdża sporo turystów i myślę, że chcieliby oni otrzymać informację o Polsce w swoim ojczystym języku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TadeuszGawin">Ze smutkiem zauważyłem, w części dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów, znaczne ograniczenia w wydatkach wojewodów na turystykę i to w województwach typowo turystycznych. To wręcz przeraża. Jeśli te województwa nie będą żyły z turystyki, to z czego?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekOlewiński">Omawiane są tylko wydatki związane z działem - Turystyka i wypoczynek. A w jakiej pozycji są księgowane dochody z tego działu? Jeśli mówimy o budżecie, to powinniśmy zająć się wydatkami i dochodami. Chciałem stwierdzić, że generalnie notujemy realny spadek wydatków na turystykę i wypoczynek, bo jeżeli zakłada się wzrost o 13,3% przy planowanej inflacji 15%, to wydatki realne ogółem maleją.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekOlewiński">Szczególnie dotyczy to wydatków planowanych przez wojewodów - gdzie jak czytam - w informacji jest planowany wzrost o 3,8%, a więc realnie jest to spadek o kilkanaście procent i to zjawisko wydaje mi się niepokojące. To powinno być przez Komisję zauważone.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekOlewiński">Ponadto chciałem zapytać jaka jest efektywność polskich ośrodków informacji turystycznej za granicą? Interesuje mnie, w jaki sposób rozlicza się te ośrodki z ich pracy. Czy są jakieś mierniki? Jeżeli ktoś pracuje lepiej, to jest w jakiś sposób nagradzany, czy też takiego systemu nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejAumiller">Chciałem zwrócić uwagę na projekt budżetu wojewodów. Pod poz. 32 jest województwo poznańskie, które przewiduje spadek wydatków o ponad 40%. Chciałbym usłyszeć wyjaśnienie, dlaczego w tym roku takie małe środki są przeznaczone na to województwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Pan poseł Stasiak podniósł kwestię dekapitalizowania Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. Chciałem zapytać, co stało się z wierzytelnościami zniesionego Centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku. Czy nie byłoby celowe zgłoszenie wniosku, żeby te wierzytelności zostały przekazane jako aport rzeczowy na rzez PART.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Mieliśmy wtedy możliwość przejęcia pieniędzy, które były kiedyś zainwestowane w turystykę i żeby one z powrotem wracały do turystyki. Czy nie byłoby celowe podjęcie przez Komisję takiego wniosku?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszGawin">Niejednokrotnie mówiliśmy w naszej Komisji o polskich ośrodkach informacji turystycznej za granicą i wskazywaliśmy również potrzebę takiego ośrodka w Rosji, Japonii i Kanadzie. Dlaczego więc w budżecie nie ma pieniędzy na ten cel. To są kraje, które mogłyby nam dać wielu turystów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanOkoński">Ustawa budżetowa z 1995 r. upoważniała szefa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki do objęcia w imieniu skarbu państwa akcji Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki S.A. Komisja nasza wtedy też zwracała się, by te akcje zostały w postaci wierzytelności zniesionego centralnego Funduszu Turystyki i Wypoczynku przejęte przez szefa UKFiT. Ten nasz wniosek z 1995 r. nie został do dziś skonsumowany. Proszę bardzo o wyjaśnienie tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli nie ma więcej pytań, to teraz ja zadam kilka.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejSzarawarski">Po pierwsze - od miesięcy otrzymujemy sygnały o nieprawidłowościach w procedurach przetargowych na materiały reklamowe. Czy państwo zlecacie produkcję materiałów reklamowych, wydawnictw w formie przetargu? A jeśli nie, to w jaki inny sposób?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#AndrzejSzarawarski">Po drugie - co z ośrodkiem w Moskwie, w Budapeszcie i w Madrycie, bo takie były planowane? Dlaczego nie znalazły się na to środki w budżecie? Jakie kwoty są potrzebne, żeby uruchomić np. ośrodek w Moskwie?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AndrzejSzarawarski">Rosyjscy turyści są najbardziej poszukiwanymi turystami w Europie. Dlaczego w Moskwie nie ma ośrodka?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AndrzejSzarawarski">Po trzecie - w przyszłym roku mamy 1000-lecie Gdańska, imprezę, która niewątpliwie przyciągnie wielu turystów. Czy UKFiT przewiduje środki na wsparcie miasta Gdańska, aby tę imprezę szeroko zareklamować? To jest wielka okazja dla promocji nie tylko Gdańska, ale i Polski.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AndrzejSzarawarski">Po czwarte - przyglądając się strukturze wydatków w budżetach wojewodów, martwi spadek nakładów na inwestycje turystyczne. Jaka jest przyczyna takiego niskiego zainteresowania inwestowaniem w turystykę?</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#AndrzejSzarawarski">Przypominam, że w ub.r. mieliśmy inicjatywę 4 wojewodów na temat wprowadzenia pewnego systemu preferencji dla inwestycji turystycznych. Natomiast w budżetach wojewodów widać coś odwrotnego.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#AndrzejSzarawarski">Według mnie jest to dużo lepszy budżet niż ubiegły, dlatego że w rozliczeniu budżetu za 1996 r. figurują środki na śmigłowiec, który przecież nie był płacony z budżetu UKFiT, ale z rezerw celowych. W związku z tym mam pytanie - czy ten budżet faktycznie będzie większy, czy też nie?</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#AndrzejSzarawarski">Ostatnia sprawa, to kwestia wierzytelności po Centralnym Funduszu Turystyki i Wypoczynku. Myśmy 3 lata temu rozpoczęli starania o przekazanie tych środków w całości na dokapitalizowanie Państwowej Agencji Rozwoju Turystyki. Czy Agencja spełniła warunek, jaki postawiliśmy - że ma wyjść z krytycznej sytuacji finansowej i czy dziś istnieją warunki, żeby mówić o przekazywaniu jej w formie aportu wierzytelności?</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#AndrzejSzarawarski">Czy Ministerstwo Finansów widzi możliwość przekazania tych środków? Taka decyzja była zapisana w ustawie budżetowej na 1995 r. Nie została zrealizowana przez to, że PART był w złej sytuacji finansowej. Czy przy obecnej kondycji PART, ministerstwo widzi możliwość przekazania całości tych środków na Agencję tak, aby to było trzymane w jednym ręku, zwłaszcza że te wierzytelności będą spływały przez parę lat do 2011 r. Byłoby więc możliwe sukcesywne zasilanie PART.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#AndrzejSzarawarski">Chcę zwrócić uwagę na jedno - w naszych rozważaniach nie wzięliśmy pod uwagę zmiany pewnych tendencji. O ile na początku lat 90. mieliśmy dużo inwestycji zewnętrznych w turystykę, zwłaszcza w hotelarstwo, o tyle dzisiaj potrzeby w hotelarstwie bardzo rosną, natomiast środków zewnętrznych ubywa.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#AndrzejSzarawarski">Trzeba więc stworzyć w kraju instrument, który będzie wspierał te inwestycje, umożliwiał kredytowanie, zwłaszcza krajowych inwestorów. Takie były też żądania, inicjatywy wojewodów, o których mówiłem. Stąd pytanie do UKFiT, czy przekazanie tych środków z wierzytelności stanowiłoby realne wsparcie dla długofalowej polityki inwestowania w infrastrukturę turystyczną.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#AndrzejSzarawarski">Jesteśmy w przededniu wejścia do Sejmu 2 ustaw turystycznych, które rozpoczną swój żywot w 1997 r. W tej sytuacji, kiedy nie zaplanowano środków na ten cel, znajdą się rezerwy w budżecie UKFiT, aby można było te ustawy wdrożyć. One wymagają przynajmniej takich spraw jak kategoryzacja przewodników czy szkolenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RobertKępiński">Spróbuję najpierw odpowiedzieć na pytania zasadnicze. Jak pan przewodniczący zauważył, procent wzrostu tego budżetu w stosunku do 1996 r. jest wyższy niż 13,5%. Jest to faktycznie 21% więcej z uwagi na kwotę, która była doliczona do budżetu UKFiT na zakup śmigłowca dla TOPR. Przedkładając Komisji ten budżet jesteśmy z tego budżetu zadowoleni, bo zapewnia on wzrost i rozwój turystyki na miarę możliwości rządu i budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RobertKępiński">Oczywiście nie ma bezpośredniej korelacji między dochodami z turystyki a budżetem na ten cel. W wielu krajach istnieją takie rozwiązania, jak odpisy bezpośrednie w określonym procencie. Jeżeli np. u nas wpływy z turystyki w 1995 r. wynosiły 6,4 mld dolarów, a w 1996 r. będą w granicach 7 mld dolarów, to gdyby tylko 1% z tego mógł być przeznaczany na promocję turystyki, to byłoby doskonale. Ale w Polsce takich rozwiązań nie ma.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RobertKępiński">W naszym budżecie po stronie dochodów zapisujemy bardzo skromne i symboliczne kwoty pochodzące ze sprzedaży niektórych wydawnictw komercyjnych, ale one nie mają większego znaczenia.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#RobertKępiński">Pan poseł Gawin pytał o nowoczesne środki informacji turystycznych, zastosowanie CD-ROM, czy INTERNETU. My to czynimy i w budżecie jest zapisane, że są na ten cel środki. Informacja turystyczna jest generalnie obowiązkiem samorządów lokalnych, my mamy obowiązek stworzyć bazę danych. Działania na rzecz nowoczesnych technik są wspierane też z funduszu PHARE.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#RobertKępiński">Kolejne pytanie dotyczyło skromnej liczby wersji językowych. Zgadzam się z tym, ale gdybyśmy chcieli w naszych wydawnictwach uwzględnić wszystkie kraje, których turyści odwiedzają Polskę, to tych potrzeb byłoby znacznie więcej. Musimy wybierać. Temu celowi służą badania i analizy marketingowe, które określają najważniejsze rynki, dla których zapewniamy wersje językowe. Jasne, że im będzie ich więcej, tym promocja będzie skuteczniejsza i efekty będą lepsze.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#RobertKępiński">Zgłoszono pytanie o nowe środki informacji. myśmy na 1997 r. nie zaplanowali uruchamiania nowych ośrodków. To wiąże się z przyjętą przez nas polityką. W budżecie musimy zapewnić środki na działalność już istniejących ośrodków. Gdybyśmy w ramach nowego budżetu zaplanowali jeszcze jeden nowy ośrodek, działalność tych istniejących musiałaby zostać ograniczona.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#RobertKępiński">Mówiliśmy tu o potrzebie ośrodka w Moskwie, o przedstawicielstwach w Madrycie czy Budapeszcie. Te sprawy mamy w planach na 1998 r. Rosja jest priorytetowym rynkiem, ale mamy świadomość, że uruchomienie tam placówki - zresztą bardzo potrzebnej - będzie nas kosztowało dużo, bo Moskwa jest miastem bardzo drogim. Dane z 1996 r. pokazują ogromny wzrost zainteresowania turystyką wyjazdową do Polski na rynku węgierskim i hiszpańskim.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#RobertKępiński">Dlatego bardzo poważnie myślimy o otwarciu przedstawicielstw w tych krajach, ale w roku następnym. Bardzo aktywizują się w przyjazdach Słowacy, Białorusini i powinniśmy to uwzględnić w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#RobertKępiński">Było też pytanie o efektywność polskich ośrodków za granicą. Narodowe ośrodki informacji i promocji turystycznej nie są placówkami prowadzącymi jakąkolwiek działalność handlową i trudno ich działalność mierzyć dochodami. Musimy uruchomić inne instrumenty do mierzenia tej efektywności, zapewniając sobie przy tym pomoc ekspertów funduszu PHARE. Nie chodzi tu tylko o liczbę wzrostu przyjazdów z danego rynku, bo to może być czasem złudne - niezależnie od istnienia ośrodka takie wzrosty mogą mieć miejsce.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#RobertKępiński">Tu chodzi głównie o długość pobytu turysty z danego kraju, możliwość korzystania przez tych gości z oferty programowej, wreszcie o wydatki przez nich ponoszone. Te wszystkie elementy dają dopiero podstawę oceny.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#RobertKępiński">Bierze się też pod uwagę liczbę zgłoszeń w danym ośrodku. Każdy ośrodek składa miesięczne sprawozdanie ze swojej działalności i roczne sprawozdanie generalne, które podlega szczegółowej ocenie. Póki co nikt na świecie lepszych mierników efektywności pracy ośrodków informacji turystycznej nie wymyślił.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#RobertKępiński">Było także pytanie o przetargi i związane z tym nieprawidłowości. Myśmy z takimi zarzutami się nie spotkali. W kontrolach NIK było to wspominane, ale dotyczyło zadań administracyjnych, a nie wydawnictw. My stosujemy procedury przyjęte w ustawie o zamówieniach publicznych. Czasem odstępujemy od tego, kiedy stosujemy zamówienia z wolnej ręki. Dotyczy to głównie PART, czyli wyspecjalizowanego i jedynego przedsiębiorstwa, które przygotowuje dla nas takie wydawnictwa. Mieliśmy taką politykę uzgodnioną z urzędem Zamówień Publicznych.</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#RobertKępiński">Jeżeli chodzi o promocję Gdańska - pan przewodniczący o to pytał - to jest ona od dwóch lat aktywnie prowadzona przy użyciu środków UKFiT na większości targów międzynarodowych. W tym roku w Berlinie i Londynie były specjalne stoiska Gdańska. W przyszłym roku na targach w Hamburgu również zamierzamy reklamować Gdańsk. Dbamy o to, aby to millenium wiązało się ze znacznym wzrostem przyjazdów turystycznych i dużymi korzyściami dla tego regionu. Tyle z mojej strony. Teraz oddałbym głos panu prezesowi Błońskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanBłoński">Chciałem przedstawić problem zabezpieczenia finansowego przyszłych ustaw turystycznych. Odbyły się na ten temat konsultacje z Ministerstwem Finansów. W grę wchodzi utworzenie dodatkowych trzech etatów w Urzędzie, plus dodatkowe kwoty związane z podjęciem odpowiednich czynności. Zapowiedziano nam, że środki na takie cele są przewidziane w rezerwie i stamtąd wówczas będą uruchomione.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanBłoński">Nie można podjąć decyzji budżetowych wobec zdarzeń, których dziś nie ma. W pełni podzielam pogląd, że informacja w kraju kuleje. Dawny system informacji istniejących jeszcze w latach 80. przestał istnieć, ostatnie struktury rozsypały się na początku lat 90. Naszym zdaniem - i to jest nasz program - funkcja UKFiT w tym zakresie powinna polegać na kreowaniu informacji turystycznej. Główne zadania spoczywają na jednostkach samorządowych szczebla wojewódzkiego. My nie jesteśmy w stanie zorganizować takiego systemu informacji, szczególnie w sferze materialnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JanBłoński">Mamy przygotowany projekt systemu informacji turystycznej, w wielu regionach kraju jesteśmy zaangażowani w tworzeniu ośrodków informacji lokalnej. Chcemy je włączyć do centralnego systemu informacji tak, aby w Suwałkach można było zapytać o imprezę, która jest organizowana np. w Zakopanem i zamówić tam miejsce. Niestety, podejście władz lokalnych do tego projektu jest bardzo różne. To samo dotyczy szlaków turystycznych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JanBłoński">Gdy mowa o ośrodkach informacji turystycznej za granicę chcę zwrócić państwa uwagę na fakt, że nasz ośrodek w Nowym Jorku jest jedynym ze 140 działających w tym mieście. Tam są ośrodki nie tylko krajowe, ale i regionalne, np. 4 hiszpańskie, czy 6 meksykańskich. Jest to system, który się sprawdza. Istnieje ogromna konkurencja.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JanBłoński">Często nie zdajemy sobie sprawy, jak brutalne są metody pozyskiwania klienta. W tym roku, w okresie kiedy ludzie podejmowali decyzje urlopowe, w prasie całej zachodniej Europy, pojawiły się informacje o tym, jak niebezpiecznie jest na Riwierze tureckiej. Turcy przeprowadzili śledztwo w tej sprawie i udowodnili, że była to celowa akcja. Takie brudne metody stosuje się w pięknej dziedzinie jaką jest turystyka.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JanBłoński">Kwestia PART - myśmy trochę ryzykownie wzięli na siebie gwarancję tego, że PART będzie przeprowadzony przez trudny okres, w jakim się znalazł w ub.r. Dziś PART jest zdrowym organizmem. Agencja już pokrywa swoje koszty dzięki środkom uzyskanym z prowadzonej działalności. W dodatku realizuje kilka projektów, które stwarzają realne szanse, że wynik finansowy Agencji będzie się nadal poprawiał.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#JanBłoński">Wczoraj sąd zarejestrował przyjęcie przez prezesa UKFiT akcji PART o wartości ok. 32 mld zł. Dlaczego taka kwota? Ustawa pozwoliła ministrowi finansów za pośrednictwem UKFiT wprowadzić kwotę do 150 mld zł wierzytelności. Wierzytelności zostały zweryfikowane i minister finansów zgodził się na wprowadzenie kwoty wycenionej przez biegłych sądowych na kwotę 32 mld zł.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#JanBłoński">Znacie państwo naszą koncepcję budowania PART jako aktywnego uczestnika gry kapitałowej, wspierającej rozwój polskiej przedsiębiorczości w sferze usług turystycznych. Jesteśmy daleko zaawansowani w rozmowach z ministrem finansów w sprawach wprowadzenia pozostałych wierzytelności do PART. Załamało nam się to działanie w momencie zmian strukturalnych, powołujących do życia ministra skarbu.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#JanBłoński">Jeśli chodzi o budżety wojewodów, to mamy tu taką sytuację, że wojewoda poznański w ub.r. wprowadził dodatkową kwotę 15 mld zł na przygotowanie do uroczystości w Gnieźnie związanych z 1000-leciem pobytu św. Wojciecha na ziemiach polskich. Dlatego te środki tak bardzo zmieniły obraz ub.r. w tym województwie. Przyrost realny w budżetach wojewodów w stosunku do 1996 r. wynosi 3–4 punkty.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#JanBłoński">Oczywiście, my uznajemy prawo wojewodów do suwerennego kształtowania środków na turystykę, jeżeli widzimy, że danego wojewody ten temat nie interesuje, to kierujemy naszą pomoc tam, gdzie nas potrzebują. Przyjmujemy długofalowy program wspierania pewnych rozwiązań w województwach, bo uważamy, że tu musi być pełna współpraca partnerska, a nie żaden nacisk.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#JanBłoński">Mamy teraz taką sytuację, że w województwach przygranicznych w tym roku wojewoda występuje do ministra finansów o przeniesienie środków z turystyki do innych działów, a równocześnie tenże wojewoda zwraca się do nas o dofinansowanie wydawnictwa turystycznego. My w takiej sytuacji pomagać nie będziemy.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#JanBłoński">Chciałbym także odpowiedzieć na pytanie pana posła Olewińskiego. Nakłady na turystykę mają niewiele wspólnego z efektami, jakie uzyskuje Urząd. My największy nacisk kładziemy na promocję. Wydatki na ten cel koncentrują się na trzech zagadnieniach: zwiększeniu liczby turystów przyjeżdżających, zmiany struktury przyjazdów tak, by wydłużyć pobyt w naszym kraju oraz wzrostu liczby tour-operatorów, którzy wprowadzają do katalogów swoich ofert nasz kraj. Dla przykładu na rynku angielskim, w ciągu trzech lat działalności ośrodka, liczba tour-operatorów zwiększyła się z 12 do ponad 50. Jest to olbrzymi skok jakościowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszGawin">Do końca nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem, że w materiałach jest mowa o produkcji CD-ROM. Wspomina się o nich tylko przy okazji polskich ośrodków za granicą. Ja mówiłem o tym, aby można było dostać te materiały w kraju.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszGawin">Chodzi o to, żeby turysta idący na Wawel mógł kupić sobie taki CD-ROM, bo to jest malutkie i łatwiej to wywieźć z kraju, zamiast ciężkiego albumu. W ten sposób turyści zostawiają u nas więcej pieniędzy. I tak mielibyśmy od razu promocję i sprzedaż krajowego wyrobu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszGawin">Stawiam wniosek, aby z rezerwy budżetowej wydzielić środki i dopisać je do działu - Turystyka i wypoczynek - na zorganizowanie ośrodka w Moskwie. Rosnące zainteresowanie rynkiem polskim ze strony Rosjan jest duże, a w przyszłym roku będzie wymiana bezdewizowa. Musimy być do tego przygotowani, nie zostawać w tyle, nie rezygnować z tego rynku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSzarawarski">Było jeszcze pytanie do ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraMarkiton">Mogę tylko udzielić wstępnej opinii w tej sprawie, jako że nie mam upoważnienia do podjęcia decyzji. Nasze ministerstwo jest przygotowane do przekazania środków po Centralnym Funduszu Sportu i Turystyki, jeżeli Komisja uzna, że PART powinien być doinwestowany i UKFiT przyzna, że sytuacja finansowa PART daje podstawy do takiego rozwiązania. Propozycja byłaby taka, żeby Komisja oficjalnie zwróciła się w tej sprawie do Ministerstwa Finansów.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BarbaraMarkiton">Wydaje mi się, że sprawa jest na najlepszej drodze, bo jak pan prezes Błoński powiedział, Ministerstwo Finansów wspólnie z UKFiT podejmowało działania, aby te środki zasiliły turystykę.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BarbaraMarkiton">Jeżeli chodzi o budżet wojewodów w dziale - Turystyka i wypoczynek - zaszła tu duża zmiana. Z Ministerstwa Edukacji Narodowej przeszły do budżetu wojewodów szkolne schroniska młodzieżowe. W tych instytucjach istotną pozycję stanowią wydatki płacowe. Wojewodowie już na etapie tworzenia budżetu określają procentową rezerwę, z której w ciągu roku przekazują środki na różne cele, w tym na turystykę. Niektórzy zmniejszają wydatki na ten cel, a inni zwiększają.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSzarawarski">Pierwszy raz jako poseł usłyszałem optymistyczną opinię Ministerstwa Finansów, żeby dać pieniądze, o które się upominamy od trzech lat.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejSzarawarski">Rozumiem, że nie będzie formalnych przeszkód w tej sprawie, jeżeli Komisja poprosi o przekazanie tych środków. Sprawa ta nie stanowi przecież konfliktu między Ministerstwem Finansów, a Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanOkoński">Proponuję ponowić nasz postulat w tej sprawie. Dopilnujmy żeby został on spełniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławStasiak">Pomimo stwierdzenia pana przewodniczącego, że tegoroczny budżet na turystykę jest lepszy od 1995 r., ja nie podzielam tej opinii. Wątpię czy na tym poziomie utrzyma się inflacja. W dziale promocji jest trochę lepiej, ale też poniżej inflacji. Jeżeli mówimy, że efektywność turystyki dla gospodarki narodowej jest prawie największa, to musimy stwierdzić, że nakłady w tej dziedzinie nie są adekwatne i to powinniśmy zawrzeć w naszej opinii o budżecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSzarawarski">Myśmy wyjaśniali, że to nie jest 13, ale 21%, jeżeli się weźmie pod uwagę budżet planowany z 1996 r. do 1997 r. Ma pan jednak rację, że nie są to kwoty wystarczające na potrzeby turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewSzczypiński">Chciałem zabrać głos w nawiązaniu do informacji o znaczących sukcesach w promowaniu turystyki przyjazdowej do Polski. Zgłoszono tu przekonujące liczby 12 zwiększono do 50. Mimo to odczuwam wielki niedosyt. 50 tour-operatorów na taki kraj, jak Wielka Brytania, to wciąż mało. Czy my nie mamy syndromu kraju afrykańskiego, który ma znakomite przyrosty w wielkościach względnych, ale w liczbach bezwzględnych to nadal mało. Ilu powinno być w Anglii operatorów, którzy mają wycieczki do Polski w swojej ofercie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanBłoński">Działamy w specyficznej sytuacji, jeśli chodzi o postrzeganie Polski jako kraju, do którego chce się przyjechać na wypoczynek. W związku z tym obraliśmy pewną koncepcję, która ma zwiększyć liczbę odwiedzających nas turystów i biznesmenów. To jest elementem działalności programowej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JanBłoński">W naszej ocenie posługujemy się danymi GUS i Instytutu Turystyki tzw. naturalne rezerwy wolne przyrostu przyjeżdżających do Polski już się wyczerpały. Każdy przyrost dzisiaj będzie okupiony dodatkowymi środkami i pracą.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JanBłoński">Polska jako kierunek turystyczny w świecie jest nieznana. Myśmy przeprowadzili badania po otwarciu ośrodka we Francji. Badaliśmy jakie jest zainteresowanie Polską w społeczeństwie francuskim. Nie wśród tamtejszej Polonii, bo to by nam wypaczyło wyniki. Okazało się, że we Francji Polska widziana jest jako kraj smutny, obarczony ciężkim, niereformowanym przemysłem, zanieczyszczony, obciążony brzemieniem walki z komunizmem, z dominującą w społeczeństwie rolą Kościoła, nieciekawym krajobrazem i martyrologiczną historią. Jednym słowem - kraj, do którego nie warto przyjeżdżać.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JanBłoński">Mieliśmy w tym roku w Polsce trzy kongresy zagranicznych biur podróży. 75% uczestniczących w nich dyrektorów biur podróży po raz pierwszy przyjechało do Polski. Wielu z nich miało wypaczony obraz Polski. Ich przyjazd do Warszawy spowodował, że wyjeżdżając stąd byli zdania, że Polska jest cudownym krajem.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JanBłoński">Podjęliśmy pracę na wiele lat. Promocja miast, regionów powoduje, że my powoli wchodzimy do katalogów operatorów zagranicznych. Sukcesem będzie, jeżeli 50% firm turystycznych wpisze do swojej oferty Polskę. Ale obawiam się, że to jest nierealne.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JanBłoński">Wracając na chwilę do pytania posła Olewińskiego odnośnie weryfikacji ocen. Prowadzimy taką weryfikację, czego dowodem może być odwołanie jednego z dyrektorów ośrodka, który po prostu się nie sprawdził.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSzarawarski">Na promocję - kończąc ten temat - trzeba patrzeć tak, że jest to zmiana obrazu kraju w świecie i tego nie zrobi się przez pisanie artykułów w gazetach, czy migawkach w telewizji. Po prostu człowiek, który sam tu przyjedzie, zobaczy, spotka się z ludźmi, wyjeżdża z określonymi wrażeniami.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejSzarawarski">Z moich dużych doświadczeń wynika, że ludzie, którzy byli w Polsce zupełnie inaczej o niej mówią niż ci, którzy tu nie byli, nawet jeśli mówią po polsku. To jest efekt promocji, która musi kosztować. Nawet bardzo bogate kraje wydają mnóstwo pieniędzy na ten cel, nasze wydatki są symboliczne.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym proponuję zakończyć dyskusję i przejść do wniosków, jest ich kilka. Po pierwsze - żeby wprowadzić do ustawy budżetowej środki na otwarcie ośrodka w Moskwie. Jest rząd wielkości 2 mln zł. Przedstawicielstwa w Budapeszcie i Madrycie - to ok. 100 tys. zł rocznie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, żebyśmy zaproponowali zmianę na łączną kwotę 2,2 mln zł. Nie jest to wielka kwota, ale szczególnie ośrodek w Moskwie jest bardzo potrzebny.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#AndrzejSzarawarski">Czy zdaniem Komisji należy wprowadzić ten zapis? Nie widzę sprzeciwu. Przyjmujemy taki wniosek.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#AndrzejSzarawarski">Drugi wniosek dotyczy przekazania z Ministerstwa Finansów do Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki wierzytelności po byłym, rozwiązanym Centralnym Funduszu Turystyki i Wypoczynku w kwocie ok. 65 mln zł na dofinansowanie PART. To jest ważny wniosek, będzie miał wieloletnie konsekwencje. PART dostałaby pewien tytuł do starania się o środki inwestycyjne, kredyty. To będzie bardzo duże wzmocnienie.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś jest przeciwny takiemu zapisowi? Nie widzę. Przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#AndrzejSzarawarski">Następny wniosek zgłoszony przez pana posła Stasiaka dotyczył dofinansowania szlaków turystycznych i inwestycji sanitarnych. Chodzi o wstydliwy temat sanitariatów.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#AndrzejSzarawarski">W budżecie na ten cel jest kwota 1,1 mln zł. To jest za mało. O ile by to zwiększyć? Jaka kwota stanowi minimum, które spowodowałoby zmianę jakościową? Może zwiększymy chociaż do 1,5 mln? To krok, dzięki któremu może wzrosnąć kultura turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykChoryngiewicz">Proponuję zwiększyć do 2 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejSzarawarski">Pan poseł Choryngiewicz proponuje zwiększyć do 2 mln zł. Czy zdaniem Komisji jest to odpowiednia kwota?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejSzarawarski">Jest sprzeciw? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#AndrzejSzarawarski">Czy są jakieś inne wnioski dotyczące zmian budżetu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejSzarawarski">W takim razie proponuję, abyśmy wprowadzili te dwie zmiany zwiększające budżet Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Będzie to sfinansowane z rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#AndrzejSzarawarski">Tzecia zmiana w sprawie wierzytelności dotyczy środków pozabudżetowych, więc nie jest związana z ruchami w ramach ustawy budżetowej. Prosiłbym jednak Ministerstwo Finansów, aby przedstawiło nam informację w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>