text_structure.xml
41 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług. Dzisiejszy porządek obrad obejmuje omówienie projektu ustawy budżetowej na 1995 r w części dotyczącej Urzędu Kultury Fizycznej i turystyki - w zakresie turystyki i rozpatrzenie zbiorczego budżetu wojewodów - część 85.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Na początku udzielimy głosu wiceprezesowi Czesławowi Jermanowskiemu, aby skomentował projekt budżetu, który otrzymali posłowie. Następnie poseł Wiesław Stasiak (PSL) przedstawi koreferat w imieniu Komisji. Po dyskusji sformułujemy opinię i ustosunkujemy się do rządowego projektu budżetu. Nie ma uwag do porządku dziennego, więc uznaję go za przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Na początku chciałbym przedstawić, na czym opierają się założenia dotyczące naszej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Za punkt wyjścia przyjęliśmy kryterium istnienia perspektyw dla rozwoju turystyki i jej miejsce w polityce państwa. Biorąc pod uwagę walory turystyczne Polski, jej tranzytowe położenie, walory historyczne i krajobrazowe, istnieje obiektywna szansa zajęcia przez turystykę znaczniejszego miejsca w gospodarce i polityce państwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Gdy obserwujemy przyjazdy cudzoziemców do Polski, widzimy dynamikę wzrostu tego zjawiska. Od 49 mln. podróżnych i turystów w 1992 roku, przez 61 mln. w 1993 r. do 70 mln. w 1994 r (wartość szacunkowa).</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Wpływy z tego tytułu wzrosły z 2,8 mld w 1992 r. do 4,4 - 1993 r. i 4,8 - 1994 r.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Następnym parametrem jest bliskość rynków. Polska jest pod tym względem w bardzo korzystnej sytuacji: ma dobry dostęp zarówno do najbardziej atrakcyjnych rynków europejskich, jak i do amerykańskiego z dziesięciomilionową Polonią. Poza tym na rynku krajowym wzrasta poziom konsumpcji: od 21% w zeszłym roku do 25% w bieżącym.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Na świecie turystyka wysunęła się z trzeciego na drugie miejsce co do udziału w dochodzie narodowym świata (dane z 1993 r.) i co do znaczenia w gospodarce.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Natomiast jeżeli chodzi o miejsce turystyki w polityce państwa polskiego, to brakowało naszemu resortowi ogólnych kierunków działania przez nią wyznaczonych. Dlatego przez pierwszą połowę roku pracowaliśmy wraz z innymi resortami nad doprowadzeniem do zainteresowania się rządu dziedziną turystyki. Dzięki temu 19 września br. rząd przyjął uchwałę w sprawie rozwoju tej dziedziny. Jest ona szansą dla wzrostu gospodarczego, dla stabilizacji w układzie makroekonomicznym i dla kreowania rynku. Pozwoli zrealizować punkt postawiony w Strategii Gospodarczej dla Polski, dotyczącej preferencji dziedzin o korzystnym wskaźniku proeksportowym.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Przedstawię teraz zadania do realizowania wewnątrz naszego resortu. W tej chwili mamy przygotowaną strategię rozwoju produktu turystycznego, programy marketingowe na rok, trzy lata, strategie rozwoju na trzy i dziesięć lat. Jest to przygotowane profesjonalnie przy współudziale najlepszych ekspertów delegowanych przez Wspólnotę Europejską.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Kolejną ważną sprawą jest to, że w grę dotyczącą rozwoju turystyki udaje nam się włączyć urzędy wojewódzkie oraz gminy - czyli władze lokalne.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Wszystkie przedstawione powyżej punkty powinny zaświadczyć o celowości inwestowania w turystykę.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Teraz przedstawię krótki komentarz dotyczący wydatków. Mamy ich trzy rodzaje. Pierwszy to wydatki na zadania państwowe, realizowane przez jednostki niepaństwowe (rozdział 8851). Chodzi tu o pieniądze, które administracja rządowa przeznacza, w oparciu o uchwałę parlamentu, na realizację następujących celów, zakładając interwencję państwa w tę sferę: upowszechnianie turystyki, zlotów, konkursów, rajdów i innych przedsięwzięć o charakterze ponadlokalnym jako wartości związanej z kulturą zdrowotną społeczeństwa w formie szkolenia kadr w turystyce. Kadry te w sposób profesjonalny przygotowują w praktyce wykonanie zadań związanych z propagowaniem turystyki.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Przygotowanie instruktorów i organizatorów turystyki pieszej, górskiej, rowerowej, żeglarstwa, kajakarstwa wymaga z naszej strony trwałego wysiłku. Udaje nam się utrzymać w tej sferze aktywność na pożądanym poziomie. Współpracujemy z PTTK, SZS, PTSM, Polską Federacją Kampingu i Karawaningu i innymi stowarzyszeniami.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Drugi typ wydatków to rozdział 8826 - „polskie ośrodki informacji turystycznej”. Jest to ten rodzaj instytucji, które od trzech lat działają na terenie rynków zagranicznych. Najważniejsze dla nas rynki to: niemiecki, północnoamerykański, skandynawski, belgijski, holenderski, luksemburski, angielski (Wielka Brytania). Z tych krajów przyjeżdża najwięcej gości. W ciągu ostatnich siedmiu miesięcy, w porównaniu z poprzedzającymi siedmioma miesiącami, liczba przyjazdów z Wielkiej Brytanii wzrosła o 89%, z Holandii - ponad 80%, z Danii - 63%, z Włoch - 64% i z Belgii - 100%. Dane te pokazują, że rośnie dynamika rynku turystycznego i warto w niego inwestować.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Polskie ośrodki informacji turystycznej spełniają trzy funkcje: udzielają informacji turystycznych tym, co dzwonią, piszą i przychodzą do ośrodka, prowadzą działalność promocyjną i biorą udział w giełdach, targach, seminariach za granicą, współpracują z mediami, wysyłają przedstawicieli do Polski w oparciu o kontakt z polskim rynkiem, aby w konsekwencji wprowadzić polską ofertę do katalogu, wysyłają dziennikarzy, którzy po powrocie promują Polskę za granicą.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Również w sferze wydatków drugiej grupy znajduje się bieżące badanie rynku miejscowego. W tym zakresie istnieje wyraźne wskazanie w zapisie dotyczącym założeń rozwoju gospodarki turystycznej przyjętym przez uchwałę Rady Ministrów, mówiące o tym, że prezes Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki ma rozwijać ten kierunek aktywności.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Trzeci typ wydatków to zadania w zakresie upowszechniania turystyki. Sformułowanie to nie w pełni obrazuje treści, jakie są tutaj zawarte. Chodzi ogólnie o promocję, w tym: przyjmowanie dziennikarzy z zagranicy, przygotowanie, wydanie i wysłanie w świat materiałów promocyjnych, robienie filmów promocyjnych o Polsce, organizowanie „study-tour”, czyli podróży przeznaczonych po Polsce. W wyżej podanym zakresie i w oparciu o tę część funduszy współpracujemy z organami i organizacjami lokalnymi. Wspieramy wydawnictwa, dofinansowujemy giełdy turystyczne w Polsce oraz udział polskiej turystyki szeroko rozumianej i poszczególnych regionów kraju we wszystkich najważniejszych targach turystycznych na świecie.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Na zakończenie chciałbym odpowiedzieć na ewentualne pytanie. Dlaczego nie ma w tej części uwzględnionych wydatków na agroturystykę?</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Promocja agroturystyki korzysta z budżetu na normalnych zasadach. Uzgodniliśmy z resortem rolnictwa, że będziemy rozwijać ten kierunek gospodarki. Od strony programowej podpisaliśmy umowę i w ramach „TURING 2” w bloku drugim przygotowano środki finansowe na realizację programu o rozwoju agroturystyki.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#WiceprzewodniczącyUrzęduKulturyFizycznejiTurystykiCzesławJermanowski">Powstanie ogólny plan działania, zbudujemy konieczne struktury i wyszkolimy kadrę. Cała działalność zostanie rozpoczęta w przyszłym roku. Szkolenie prowadzimy też przy pomocy funduszy uzyskanych z FARE i innych umów bilateralnych. W tym roku zostanie objęte nim do 5 tys. osób. Uważamy to za dobry wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławStasiak">Omawiamy dziś projekt budżetu dotyczący turystyki. Nie muszę państwa przekonywać, jak ważnym działem gospodarki narodowej jest turystyka. Odzwierciedlają to materiały dostarczone przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki oraz wystąpienie wiceprezesa Czesława Jermanowskiego. Ostatni raport Głównego Urzędu Statystycznego za ostatnie 9 miesięcy bieżącego roku mówi, że każdy cudzoziemiec odwiedzający Polskę pozostawia u nas około 1 mln. 800 tys.zł. wydanych na zakupy. Rozwijająca się turystyka powoduje automatyczny rozwój takich branż, jak: transport, łączność, budownictwo, rolnictwo i przemysł spożywczy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WiesławStasiak">Jedna osoby zatrudniona w turystyce powoduje zatrudnienie dwóch osób w działach pokrewnych. Badania przeprowadzone w ubiegłym roku wykazały, że gminy o najwyższych dochodach budżetowych na jednego mieszkańca to gminy turystyczne.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WiesławStasiak">W Polsce rozwija się również agroturystyka. Jest to nowa możliwość lub alternatywa dla ubożejącej wsi. W 1994 r. Polskę odwiedziło około 70 mln. turystów. W 1993 r. było ich 61 mln. i zostawili oni 4,4 mld. dolarów. Suma ta jest równa 30% eksportu towarowego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WiesławStasiak">W krajach Europy Zachodniej wydaje się duże pieniądze na promocję turystyki. Jeżeli chcemy ją rozwijać i mieć z tego tytułu dochody, musimy przeznaczyć także duże pieniądze na inwestycje. Nie wystarczy zaakceptowanie założeń polityki turystycznej przez rząd.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WiesławStasiak">Analizując budżet turystyki na 1995 r. podkomisja turystyki uważa, że jest on za mały i że należy dokonać przesunięć pomiędzy niektórymi działami. W rozdziale 8851 należy wyodrębnić kwotę 10 mld. zł. jako wydatek majątkowy. Chodzi tu o inwestycje na szlakach turystycznych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WiesławStasiak">Druga sprawa to przesunięcie z rozdziału 8825 do rozdziału 8826 kwoty 29 mld. zł. na zabezpieczenie potrzeb polskich ośrodków informacji turystycznej za granicą, a to ze względu na zmieniający się ciągle kurs dolara.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#WiesławStasiak">Chcę zaznaczyć, że wzrost w budżecie turystyki wynosi 151%. Jednak każda złotówka wydana na turystykę przynosi przynajmniej 5 zł. dochodu. Dlatego podkomisja proponuje, aby zwiększyć budżet turystyki o 120 mld. zł., a pieniądze te wziąć z rezerw celowych, które mają wysokość 1 bln.441 mld.200 mln. zł.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#WiesławStasiak">Szacujemy, że w tym roku zostanie u nas w kraju około 5 mld. dolarów środków dewizowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykChoryngiewicz">Po przeanalizowaniu otrzymanych materiałów potwierdzam stanowisko przedmówcy Wiesława Stasiaka. Biorąc pod uwagę wskaźnikowy rozkład kwot wyszczególnionych w dziale 8851, 8826 i 8825 można stwierdzić, że ponad 51% z kwoty 234 mld.200 mln. znalazło się w rozdziale 8825.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#HenrykChoryngiewicz">W obrębie tego rozdziału ponad 90% przyznanej mu sumy przeznaczone zostało na działania marketingowe, ekspertyzy, analizy, recenzje, seminaria i konferencje organizowane dla szkolenia kadry turystycznej.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#HenrykChoryngiewicz">W związku z powyższym przychylałbym się do propozycji posła Wiesława Stasiaka, dotyczącej przesunięcia 29 mld. zł. z rozdziału 8825 do rozdziału 8826 w celu wzmocnienia propagowania polskiej turystyki w ośrodkach za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBury">Mam dwa pytania do wiceprezesa Jermanowskiego. Wiemy, że w tym roku został przyjęty rządowy program - strategia rozwoju w turystyce. Jak zamierzenia proponowane w tej strategii mają się do środków proponowanych w projekcie budżetu na rok 1995? Czy pieniądze wystarczą na realizację zadań czy tylko częściowo pokryją wydatki poczynione na ten cel?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBury">Drugie pytanie dotyczy propozycji posła Wiesława Stasiaka co do zwiększania budżetu turystyki o 120 mld. zł, w tym zwiększenia wydatków na ośrodki informacji turystycznej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanBury">Spotykam się, z różnymi opiniami na temat tych ośrodków, dlatego prosiłbym, żeby wiceprezes Jermanowski wypowiedział o nich swoje zdanie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanBury">Chciałbym również dowiedzieć się, jak inne kraje promują swoją turystykę za granicą i w jaki sposób tworzą ośrodki informacji turystycznej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanBury">Czy są jakieś konkretne plany stworzenia nowych polskich ośrodków za granicą w roku 1995? Jeśli tak, to ile i w jakich krajach?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Popieram wniosek posła Wiesława Stasiaka co do popierania promocji naszej turystyki. Uważam, że nie mniej ważne od promocji jest ściągnięcie do nas turystów z zagranicy, zapewnienie pełnej informacji turystycznej w województwach i dostarczenie im na to funduszy oraz szkolenia kadry do obsługi turystów.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Mam pytanie do wiceprezesa Jermanowskiego: ile środków skierowanych na upowszechnianie przeznaczamy na szkoły turystyczne lub hotelarsko-turystyczne, na pomoc dla tych szkół?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Drugie pytanie brzmi: ile, pańskim zdaniem, potrzeba środków, aby narodowe ośrodki informacji turystycznej mogły dobrze funkcjonować?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Trzecie pytanie: czy planowane jest wspieranie infrastruktury turystycznej dla małych gmin w formie pomocy dla campingów, basenów czy kortów tenisowych, które uczynią je bardziej atrakcyjnymi turystycznie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszMoszyński">Pierwsze moje pytanie dotyczy polskich ośrodków informacji turystycznej. Funkcjonują one w następujących województwach: chełmskim, łódzkim, siedleckim, sieradzkim, słupskim, przemyskim i toruńskim. Brakuje zupełnie w tym wyliczeniu województw górskich, morskich i innych bardzo atrakcyjnych turystycznie. Jaka jest polityka w zakresie lokalizacji tych ośrodków informacji turystycznej? Czy jest tendencja wzrostu ich liczby czy likwidowania? Te same pytania chciałbym zadać w sprawie ośrodków informacji turystycznej za granicą. Zakłada się je w krajach, w których jest największe zainteresowanie i zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi pomijając kraje, w których brak zainteresowania, ale które mają duży potencjał turystyczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławWójcik">Mam pytanie do przewodniczącego. Czy ma pan możliwość kontaktu i wpływu na zbiorczy budżet wojewodów, na czynione przez nich wydatki? Rozwinę to pytanie po otrzymaniu odpowiedzi, gdyż mam materiały, które nasuwają mi pewne wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KarolDziałoszyński">Chcę wrócić do ośrodków informacji turystycznej. Zgadzam się ze stanowiskiem, że trzeba popierać promocję turystyki. Jakie państwo mają parametry oceny działalności tych ośrodków informacyjnych za granicą? Informacje, które do nas napływają o tej działalności są bardzo różne w zależno.ci od oczekiwań i sposobu potraktowania poszczególnych osób w tych ośrodkach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławJermanowski">Padło pytanie o stosunek między planami i założeniami rządowymi w zakresie turystyki a możliwościami finansowymi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#CzesławJermanowski">W zapisie o założeniach rozwoju gospodarki turystycznej z 19 września br. zobowiązano prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki do otwarcia trzech nowych ośrodków informacyjnych, po jednym we Francji, Austrii i Włoszech. Kryterium wyboru było jedno - znaczenie tych rynków, ich niewykorzystany potencjał. Trudno mi odpowiedzieć, czy wystarczy pieniędzy na realizację założeń turystycznych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#CzesławJermanowski">Podam państwu za przykład nasz ośrodek informacyjny w Niemczech. Wydajemy na niego około 1 mln. dolarów. Przeciętne państwo o średnim poziomie wpływów z turystyki wydaje do 5 mln. dolarów. Rynek niemiecki jest niezwykle atrakcyjny. Niemcy wywieźli ze swojego kraju w zeszłym roku 64 mld. marek. Państwa, ich rządy, podmioty gospodarcze i turystyczne walczą zaciekle o jak największy udział w partnerstwie z Niemcami.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#CzesławJermanowski">Pieniądze, które mamy na ośrodki starczą na utrzymanie „status quo”, nie stać nas na rozwój ich działalności.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#CzesławJermanowski">Zainwestowaliśmy duże sumy na początku na wyposażenie i dobrą lokalizację ośrodków. Teraz możemy nie dopuszczać do obniżenia ich poziomu i wyprzedzenia przez ośrodki innych krajów.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#CzesławJermanowski">Nie możemy porównywać polskich wydatków na promocję turystyki do analogicznych wydatków Hiszpanii czy Francji, prawie 80 mld dolarów, a także Korei, Holandii, ponad 30 mld. dolarów.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#CzesławJermanowski">Problem wydatków na szkolenie kadr. Jeśli budżet pozwoli, zakładamy w tym roku wydatki na ten cel rzędu 9 mld.750 mln. plus środki z FARE.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#CzesławJermanowski">Mamy prawo zmienić przeznaczenie 20% sumy przyznanej nam przez FARE w ramach programu „TURING 2”.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#CzesławJermanowski">Wystąpiliśmy z taką prośbą do ministra koordynującego tę sprawę i do Wspólnoty Europejskiej i otrzymaliśmy zgodę.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#CzesławJermanowski">Zmiana ta będzie podstawą do wygenerowania środków na szkolenia. Zrobiliśmy już wiele szkoleń dla nauczycieli szkół średnich, akademickich, organizowaliśmy staże, wyjazdy, tłumaczenia podręczników. Potrzeby jednak są w tym zakresie ogromne i będziemy starali się je zaspokajać.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#CzesławJermanowski">Infrastruktura - czy przewidujemy jej rozwój w naszej polityce.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#CzesławJermanowski">Uchwałą Rady Ministrów przyjęliśmy, iż zostanie wprowadzona uchwała przyznająca ulgi w podatku dochodowym przy wskaźniku rentowności 4% dla podmiotów działających w sferze turystyki, które przeznaczą środki na baseny, korty tenisowe i wyciągi narciarskie.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#CzesławJermanowski">Symulacja pokazała, że na początku państwo traci, ale po dwóch latach wszystko odzyskuje w podatku VAT. Korzyść jest więc tutaj obustronna.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#CzesławJermanowski">Niezależnie od tego uruchomiliśmy nowy instrument działania - Polską Agencję Rozwoju Turystyki. W tej chwili kapitał akcyjny Agencji wynosi 11 mld. zł.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#CzesławJermanowski">W dokumentach okołobudżetowych jest decyzja, że ze 150 mld wierzytelności PART będzie mógł odzyskać z rynku część tej kwoty. Z tych środków będzie zbudowany aport prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, który w imieniu Skarbu Państwa będzie wspierał infrastruktury turystyczne.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#CzesławJermanowski">Lokalizacja ośrodków informacyjnych w Polsce.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#CzesławJermanowski">Na świecie za informację turystyczną odpowiadają gminy. Jeśli samorząd uzna, że turystyka jest dla danego obszaru ważna, to tworzy konieczną infrastrukturę, stanowi korzystne przepisy i otwiera ośrodki informacji turystycznej. Często zdarza się, że takie potrzeby dostrzegane są na szczeblu wojewódzkim. Wojewodowie przekazują niezbędne środki do realizacji potrzeb lub porozumiewają się z władzami lokalnymi.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#CzesławJermanowski">Zajmujemy się tym układem w ramach programu „TURING 2”. Obok wprowadzenia w Polsce komputerowego systemu centralnej rezerwacji, rozwiążemy ten problem w ramach rozszerzania informacji turystycznej. Podejmujemy się stworzenia logistycznej sieci ośrodków i transmisji danych. Administracja lokalna zajmuje się utrzymaniem bazy. Transmisję danych turystycznych za granicę zajmą się narodowe ośrodki informacji turystycznej pod naszą kuratelą.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#CzesławJermanowski">Jeśli zaś chodzi o siatkę ośrodków polskich za granicą, to w tej chwili odpowiada ona idealnie wielkościom rynków w poszczególnych krajach. Uruchomienie nowych ośrodków nastąpi we Francji, Austrii i Włoszech. Istnieje też ogromny potencjalny rynek krajów byłego Związku Radzieckiego. Jeszcze nie próbujemy zakładać tam ośrodków, ale uczestniczymy w targach, robimy pierwsze kroki. Podpisaliśmy z Ukrainą układ o współpracy turystycznej i realizujemy go.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#CzesławJermanowski">Współpraca z krajami byłego ZSRR rozwija się. Świadczy o tym chociażby to, że ujemny bilans tworzony przez turystów z tych krajów wywożących z Polski walutę, przeszedł na stronę wyników dodatnich.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#CzesławJermanowski">Czy mamy wpływ na budżet wojewodów? Wprost - nie mamy. Natomiast nieformalnie dzwoniliśmy do poszczególnych wojewodów i namawialiśmy do inwestowania w turystykę. W poniedziałek odbędzie się spotkanie z wojewodami w tej sprawie, oprócz tego wyraźnie widać świadomość wagi tej dziedziny i przerzucanie przez wojewodów pieniędzy z innych działów do turystycznego.</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#CzesławJermanowski">Jeśli chodzi o Warszawę, jest na jej terenie centrum informacyjne, ale prywatne na Starym Mieście. Aktualnie prowadzone są rozmowy z władzami miasta dotyczące utworzenia naszego ośrodka informacyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.22" who="#CzesławJermanowski">Parametry oceny działalności narodowych ośrodków informacji turystycznej za granicą to: atrakcyjność rynku, dynamika wpływów z danego rynku do Polski, wykonywanie tych zadań, które na pewno będą efektywne. Jeśli w czerwcu z rynku niemieckiego mamy ok. 250 wycinków prasowych od dziennikarzy, którzy dostali przygotowane przez nas artykuły i są one w 90% korzystne dla Polski, świadczy to o dobrej pracy danego dyrektora. Dyrektor ośrodka w USA ściągnął do Polski dwie grupy dziennikarzy żydowskich z USA i jedną z Izraela. Wszystkie artykuły z grup amerykańskich były pochlebne dla Polski. Dziennikarze, którzy odwiedzają Polskę często mówią: dlaczego ukrywacie tak atrakcyjny kraj. Należy otwierać Polskę na wymianę informacji z resztą świata.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławStasiak">Podobne problemy do tych, o których dzisiaj mówimy, mieliśmy przy omawianiu budżetu na 1994 rok. Nic się zasadniczo nie zmieniło. Dysproporcje są ogromne. Ja nie neguję konieczności wydatków na kulturę fizyczną w szkołach i na wyższych uczelniach, ale w tym budżecie turystyka jest niejako dodatkiem do kultury fizycznej. Jeżeli z ogólnej sumy 1 bln. 400 mld.zł. około 250 mld przeznaczono na turystykę - to jest to nieporozumienie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#StanisławStasiak">Turystyka staje się w światowej gospodarce numerem pierwszym. Jeżeli w ubiegłym roku mieliśmy wpływy z turystyki rzędu 5 mld. dolarów, a jest to 1/3 wszystkich wpływów dewizowych, to przeznaczmy te 230 mld zł. na jej promocję. Dlatego ze zdziwieniem patrzę na proponowany budżet i będą głosował przeciwko niemu, zwłaszcza w dziale dotyczącym turystyki, gdyż wydatki na nią nie są adekwatne do wpływów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszMoszyński">Po pierwsze, obserwując dynamikę wzrostu przyjazdów do Polski możemy sobie pogratulować. Przyrost 10 mln. turystów w czasie 1 roku to naprawdę wynik godny pozazdroszczenia. Może się tutaj jednak nasunąć pytanie o celowość dalszej promocji. Proszę zwrócić uwagę, że ten znaczny przyrost to turyści, którzy nie nocują w Polsce. Turyści ci nie nocują u nas między innymi z powodu szczupłej bazy noclegowej. Infrastruktura turystyczna w Polsce jest tak uboga, że promocja niewiele tu pomoże. Wprost przeciwnie, może spowodować powstanie złej opinii, że w Polsce nie ma się gdzie wyspać ani gdzie zjeść.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#TadeuszMoszyński">Kultura fizyczna powinna być dotowana z budżetu - jest to rzecz oczywista. Uważam, że turystyka jest gałęzią przemysłu, która przynosi wymierne korzyści. Przemysłu raczej nie dotujemy. Dlatego sprzeciwiałbym się twierdzeniu, że państwo powinno inwestować w turystykę wielkie pieniądze, nawet kosztem innych dziedzin. Pomoc, jaką państwo aktualnie daje turystyce, uważam za dostatecznie dużą.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#TadeuszMoszyński">Poza tym przychylam się do wniosku Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki o przesunięcie 29 mld. zł z jednego działu do drugiego. Skoro sam Urząd o to wstępuje znaczy, że można dokonać tej zmiany bez szkody dla „zubożonego” rozdziału.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Ważne jest to, że turysta przyjeżdżając do Polski nie nocuje na miejscu, bo albo jest zawiedziony brakiem infrastruktury, albo przyjechał na zakupy, albo nie czuje się u nas bezpiecznie, albo jest niedoinformowany. Tu nie jest istotna informacja zewnętrzna, a wewnętrzna, w obrębie województwa.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Propozycja przyznania ulg podatkowych przedstawiona przez wiceprezesa Jermanowskiego jest minimalnym rozwiązaniem. Jeśli chce się poprawić standard przyjmowania turystów, potrzebne są kredyty. Dopłacać do nich mogłaby nowo powstała Agencja, jeśli wywalczyliśmy dla niej pieniądze - tak jak to robi Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Był Bank Turystyczny, ale już go nie ma i nie ma kto udzielić kredytów. Mówienie w tej sytuacji o agroturystyce, o szansie dla gmin wiejskich czy niektórych regionów bez kredytowania nie ma sensu. Po co komuś ulgi, jak nie może sobie pozwolić na inwestycję. Uważam, że utworzenie linii kredytowych jest niezbędne dla utrzymywania koniecznej infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Druga kwestia - bezpieczeństwo turysty przebywającego w Polsce. Przesunięcie do branży turystycznej spraw GOPR, WOPR czy TOPR uważam za słuszne. Organizacje te powinny mieć większe środki, aby sprzęt i wyszkolona kadra stwarzały ogólne poczucie bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Proponuję zatem, aby w przyszłym roku Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki zajął się zorganizowaniem kredytów dla turystyki. Może to być w formie dofinansowania przez Agencję Rozwoju Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanBury">Niepokoi mnie jedna sprawa. Przeanalizowałem budżety wojewodów i zaskoczyło mnie, że województwa, wydawałoby się, turystyczne na Pomorzu, Mazurach czy w górach w zeszłym roku i w planach na 1995 r. nie walczyły o środki na promocję turystyki na swoich terenach. Spychają tę dziedzinę na plan dalszy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanBury">Po drugie, możemy walczyć o turystów z zagranicy, ale równie ważna, o ile nie ważniejsza, jest turystyka krajowa. Dla Polaka, który nie narzeka na nadmiar pieniędzy, atrakcyjniejszy jest wyjazd za granicę niż pobyt w kraju. Tak wysokie są u nas ceny. Dlatego należy zająć się turystyką krajową.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanBury">Nie jestem też zachwycony szacunkowym wykresem liczby przyjezdnych na rok 1994. Prawie cały przyrost stanowią turyści nie nocujący w Polsce. Ważne jest zatem zapewnienie bazy noclegowej, gastronomicznej i rozrywkowej. Kiedy ludzie zrozumieją atrakcyjność takich inwestycji, sami nakręcają koniunkturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzFigura">Korzystając z obecności członków Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki chciałbym do nich zaapelować o podjęcie działań w celu zróżnicowania terminów ferii zimowych w poszczególnych województwach. Np. w górach w czasie dwóch tygodni ferii blokowane są wszystkie miejsca, a w chwilę później ośrodki stoją puste. Chodzi o racjonalne wykorzystanie możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#CzesławJermanowski">Jeśli chodzi o bazę, to zgadzam się, że musimy poczynić kroki w celu jej poszerzenia. Dyrektor generalny był w zeszłym tygodniu na konferencji w Londynie dotyczącej inwestycji w turystyce. Wszystkie wielkie firmy wymieniły Polskę jako kraj trudny jeśli chodzi o inwestowanie i starają się ją omijać, inwestują w innych krajach. Na tym tle miałbym prośbę, aby sprawę tę poruszyć na jednym z przyszłych posiedzeń.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#CzesławJermanowski">Jesteśmy w stanie przyjąć więcej turystów. Nie wykorzystane są wszystkie miejsca w hotelach wysokiej klasy. W zeszłym roku o 40% wzrosła liczba pensjonatów. trzeba jednak zwiększyć ilość hoteli jedno- i dwugwiazdkowych.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#CzesławJermanowski">Oprócz tego są problemy z gwarancjami kredytowymi, z wysokością oprocentowania kredytów zachodnich ściąganych do Polski przez polskie banki. One to otrzymują wysoki poziom ryzyka i z początkowych 6% robi się 14%. W tym samym momencie wchodzą na rynek kraje, które wprowadzają atrakcyjne wakacje pięcioletnie na spłatę kredytu. Tu dla Polski zaczynają się poważne trudności.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym zakończymy dyskusję. Chciałbym jedynie dodać kilka słów komentarza. Po pierwsze, tegoroczny budżet pokazuje nagą prawdę. Mamy program turystyczny, mamy politykę państwa, a w budżecie nic się nie zmienia, jeśli chodzi o proporcje nakładów na turystykę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejSzarawarski">Po drugie, wydaje mi się, że wcześniej czy później nadejdzie moment rozdzielenia turystyki i sportu jako dwóch różnych dziedzin, które tylko na podstawie tradycji są kojarzone ze sobą. Turystyka wyrasta na gałąź gospodarki.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#AndrzejSzarawarski">Po trzecie, musimy wspólnie dołożyć starań, aby zapisy z polityki turystycznej państwa zacząć realizować w konkretnych sytuacjach. Jeżeli nie będziemy systematycznie naciskali na rząd, to niewiele się zmieni.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#AndrzejSzarawarski">Dlatego chciałem prosić Komisję o przyjęcie projektu budżetu z poprawką proponowaną przez pana posła W. Stasiaka. Po drugie, abyśmy przyjęli dzisiaj uchwałę o wystąpieniu jako Komisja do Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą o przyznanie na potrzeby turystyki 50 autokarów w systemie bezcłowym. Ludzie jeżdżą po Polsce autokarami firm zagranicznych, korzystają z lotnisk w Ostrawie albo Lwowie zamiast z krajowych. Rośnie dysproporcja między chętnymi na wyjazd a chętnymi na przyjazd do Polski. Są to tendencje, które niepokoją nas, odpowiedzialnych za rozwój turystyki. Uzyskanie tych 50 autokarów umożliwiłoby krajowym biurom uczciwe konkurowanie z przewoźnikami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#AndrzejSzarawarski">Wracając do budżetu, moim zdaniem jest on niewystarczający dla realizacji ewentualnych zadań w zakresie turystyki. Jeżeli chcemy ofensywnie promować Polskę, ściągać organizatorów i inwestorów turystyki, to informacja musi być bogatsza. Przede wszystkim ta dziedzina przynosi wymierne korzyści i środki na promocję powinny być większe.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#AndrzejSzarawarski">Jest w naszym budżecie zasada, że jeśli chcemy dostać więcej pieniędzy, musimy wskazać skąd je wziąć. Zatem pytanie, czy prosimy o 120 mld. czy o 100 mld, żeby suma ta możliwa była do obrony na Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#AndrzejSzarawarski">Słuszny jest wniosek wiceprezesa Jermanowskiego, żebyśmy w najbliższym czasie podeszli do tematu turystyki przez prymat analizy bazy turystycznej i ewentualnych inwestycji, jakie powinny być systemowo w Polsce dokonane. Chodzi o zabezpieczenie temu systemowi inwestycyjnemu odpowiednich warunków finansowo-prawnych. Myślę, że urząd przygotuje niezbędne materiały, a my przedyskutujemy niedługo ten problem.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję przejść do oceny budżetu. Z dyskusji wynika, że żaden z zapisów ujętych w propozycji budżetu nie budził zastrzeżeń, że jest za duży. Natomiast pan poseł W. Stasiak proponował konkretne zwiększenie budżetu i poproszę o ponowne sformułowanie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WiesławStasiak">Proponuję zwiększenie budżetu 120 mld zł w dziale 88 „Turystyka i wypoczynek” w rozbiciu na rozdziały:</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WiesławStasiak">8825 - zadania w zakresie upowszechniania turystyki - 20 mld zł,</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WiesławStasiak">8826 - ośrodki informacji turystycznej - 90 mld zł,</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WiesławStasiak">8851 - stowarzyszenia turystyczne - 10 mld zł na inwestycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSzarawarski">Czy do tej propozycji macie państwo uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszMoszyński">Wydaje mi się, że nasze wnioski do Komisji Planowania Gospodarczego, Budżetu i Finansów będą się w pewnym sensie dewaluowały. Mam nieco inne zdanie na temat dynamiki wzrostu tych przydziałów na turystykę i wypoczynek, ponieważ niedwuznacznie wynika, że 151,2% to jest realny wzrost.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#TadeuszMoszyński">Praktycznie nie padła z Urzędu KFiT wyraźna propozycja zwiększenia budżetu, jedynie przesunięcia w obrębie już przyznanej kwoty. Obawiam się, że przy tak dużej dynamice wzrostu nasze propozycje mogą się dewaluować. Jestem przeciwny tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejGąsienicaMakowski">Wydaje mi się, że ta dynamika wynika z dotychczasowego niedoceniania turystyki. Jest ona relatywnie niewielka w stosunku do potrzeb właśnie ze względu na istniejące zaniedbania w tej dziedzinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzNycz">Proszę państwa, my dyskutujemy o projekcie budżetu, a nie o budżecie. W innych komisjach nikt nie zadaje sobie specjalnego trudu, żeby prosząc o dodatkowe pieniądze planować przesunięcia w innych działach. Nie wiemy, czy nie znajdą się w przyszłości jakieś dodatkowe źródełka wpływów do budżetu. Na posiedzeniu Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą wynikła możliwość zwiększenia budżetu państwa o dodatkowe wpływy z ceł w wysokości 5 bln.zł. Jest to tylko jedna dziedzina. Możliwe, że takich sytuacji będzie więcej, a kwoty te nieraz bardzo wysokie nie znajdują się nawet w propozycjach do budżetu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzNycz">W związku z tym proponuję wystąpić do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów o przyznanie nam dodatkowych 120 mld. zł nie wskazując źródła, skąd mają pochodzić te pieniądze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSzarawarski">Możemy tak zrobić, ale zawsze lepiej wskazać, skąd można uzyskać dodatkowe fundusze. Wiele będzie takich propozycji jak nasza i myślę, że większe szanse na realizację mają te z realnymi wskazaniami źródeł dofinansowania.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AndrzejSzarawarski">W tej chwili jest inna sprawa do rozstrzygnięcia. Czy podwyższać budżet czy nie. Poseł Moszyński uważa, że należy pozostawić wysokość taką jaka jest w projekcie. Natomiast poseł W. Stasiak wnioskuje zwiększenie budżetu turystyki o 120 mld.zł. z przeznaczeniem na promocję - 90 mld. zł., na stowarzyszenia - 10 mld. zł i na upowszechnianie turystyki - 20 mld zł.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AndrzejSzarawarski">Głosujemy ten wniosek. W głosowaniu było: „za” - 16 głosów, „przeciwko” - 2 głosy i 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wniosek przechodzi większością głosów.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, abyśmy zajęli się wskazaniem tytułu źródła pieniędzy później, po przeanalizowaniu wszystkich materiałów. W najgorszym wypadku nie wskażemy go w ogóle.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#AndrzejSzarawarski">Następna sprawa. Stawiam wniosek na prośbę Polskiej Izby Turystyki, aby Komisja wsparła wystąpienie Polskiej Izby Turystyki do ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą o przyznanie bezcłowego kontyngentu na 50 autokarów turystycznych.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#AndrzejSzarawarski">W głosowaniu było: - 17 głosów „za”, 1 osoba wstrzymała się od głosu, głosów przeciwnych nie było. Wniosek przyjęto.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#AndrzejSzarawarski">Na zakończenie chcę jeszcze jasno przedstawić propozycję przesunięć między działaniami i rozdziałami w budżecie:</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#AndrzejSzarawarski">1. Z rozdziału 8721 do rozdziału 8851 - 8,9 mld.zł, na środki inwestycyjne dla GOPR, TOPR i WOPR ze względu na nowelizację uchwały nr 76 Rady Ministrów zmieniającą klasyfikację zadań zleconych organizacjom niepaństwowym. Wniosek już złożony przez Komisję Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#AndrzejSzarawarski">2. Z rozdziału 8721 do rozdziału 8851 - 8 mld zł. oraz z rozdziału 8825 do rozdziału 8851 - 8,5 mld zł. środki na bieżącą działalność GOPR, TOPR i WOPR, również ze względu na nowelizację uchwały 76 Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#AndrzejSzarawarski">3. Z rozdziału 8825 do rozdziału 8826 - 29 mld. zł na otwarcie nowych i rozwój istniejących Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#AndrzejSzarawarski">Poza przesunięciami jest wniosek o dodatkowe 120 mld zł, przyjęty przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym zakończymy dzisiejsze posiedzenie i dyskusję nad częścią dotyczącą turystyki.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>