text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Transportu, Łączności, Handlu i Usług oraz Ustawodawczej. Serdecznie witam przybyłych na to posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy do porządku obrad ktoś wnosi uwagi? Nie widzę. W związku z tym przystępujemy do odczytania sprawozdania podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo przewozowe.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Proszę pana posła T. Gawina, przewodniczącego podkomisji, o syntetyczne zaprezentowanie wyników jej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszGawin">Podkomisja powołana do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo przewozowe, po przeanalizowaniu wniosków z debaty, jak i wysłuchaniu przewoźników oraz przedstawicieli rządu proponuje poprawiony tekst projektu ustawy, który państwo otrzymali.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszGawin">Sądzę, że nie ma potrzeby szerszych wyjaśnień każdego przepisu naprzód, a udzielę ich przy każdym z artykułów kolejno, jeżeli będzie taka potrzeba.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszGawin">Z istotnych zmian wprowadzonych przez podkomisję chciałbym wymienić art. 33a zapisany w zmianie 19, który w ust. 1 mówi, że przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, a w ust. 2, że w razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu bądź dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego, przewoźnik może pobrać właściwą należność i opłatę dodatkową. W razie nie uiszczenia należności, przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości, w celu dochodzenia roszczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszGawin">Całą tę zmianę zaproponowało Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej na wniosek wielu przewoźników oraz w celu usankcjonowania istniejących w tym zakresie procedur.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszGawin">Innych większych zmian oprócz zmian legislacyjnych i uproszczających podkomisja nie dokonała.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszGawin">Przy każdym z artykułów w przypadku wątpliwości przedstawię racje podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Mamy też przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS, który również będzie się starał wyjaśnić wątpliwości państwa do poszczególnych artykułów, jakie zostaną zgłoszone.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy do tytułu są uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyJaskiernia">Art. 1 - czy do preambuły art. 1 są uwagi? Też nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JerzyJaskiernia">W art. 1 mamy szereg zmian do kolejnego rozpatrzenia - od 1 do 5 posłowie nie zgłosili żadnych uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JerzyJaskiernia">Zmiana 6 - chciałbym zapytać pana posła T. Gawina, czy forma zarządzenia została użyta świadomie, czy nie powinno to być rozporządzenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#tadeuszGawin">Do tego artykułu nie było żadnych uwag i pozostał on nie zmieniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Nie jest błędne określenie aktu prawnego, w tym przypadku wydawanego przez ministra, w formie zarządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do zmiany 6? Nie widzę. Posłowie nie zgłosili też uwag do zmian: 7, 8 i 9.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyJaskiernia">Mam pytanie, dlaczego w zmianie 8 stosuje się określenie, że minister „może” określać przepisy porządkowe? Wydawać się może, że są one tak ważną sprawą, że powinny być określone, i chciałbym zapytać, czy ta fakultatywność co do rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej została tutaj świadomie umieszczona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszGawin">Przepisy te w takiej formie funkcjonowały w poprzedniej ustawie i nie było do nich żadnych zastrzeżeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Propozycja tego, że minister „może” określać przepisy porządkowe, to nasza propozycja. Doszliśmy do wniosku, że wszelkie przepisy, a jest ich bardzo dużo różnego rodzaju, będzie określał przewoźnik.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DanutaTyszkiewicz">Tylko w sytuacjach, kiedy będzie to niezbędne, będzie to robił minister. Tylko przepisy szczególnie ważne dla klienta będą określane w drodze rozporządzenia przez ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Czyli przewoźnicy na pewno przepisy określą, a gdyby zaszła potrzeba, to określą je ministrowie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyJaskiernia">Do zmian od 10 do 29 posłowie uwag nie zgłosili.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyJaskiernia">Mam pytanie - czy fakultatywność „może określać” jest tutaj właściwie zastosowana? Kto normalnie określa te warunki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DanutaTyszkiewicz">W dotychczas obowiązującym tekście prawa przewozowego jest także określenie fakultatywne. Nie zmienialiśmy tego, gdyż nie widzieliśmy takiej potrzeby, ponieważ podobnie jak przy poprzedniej fakultatywności minister określa te najważniejsze, po regulacjach przewoźników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Do zmian od 30 do 36 posłowie nie zgłosili uwag.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do art. 2, który dotyczy ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach. Mamy tu dwie zmiany. Do żadnej z nich uwag nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JerzyJaskiernia">Chciałem się upewnić, czy konstrukcja dotycząca Rady Warszawy jest skoordynowana z nową strukturą władz miasta Warszawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszGawin">Tak, zasięgaliśmy w tej sprawie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JerzyJaskiernia">Do art. 3 i 4 posłowie uwag nie zgłosili.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JerzyJaskiernia">Zapytuję, czy ktoś z państwa chce nam zaproponować inny przepis niż te, które nam rekomenduje podkomisja? Nie ma zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy na tle całości projektu ustawy, ktoś ma jeszcze jakieś przemyślenia, chciałby powrócić do którejś z rozstrzygniętych kwestii czy ma wątpliwości? Czy strona rządowa nie ma już żadnych sugestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Nie mamy nowych propozycji ponad te, które wszystkie zostały przedyskutowane w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanKról">Mam pytanie do art. 2 - formuła sytuacji społecznie uzasadnionych jest dla mnie wątpliwa, szczególnie przy ustalaniu cen - o jakiego typu sytuacje chodzi potencjalnie w ust. 2, przewidując to dzisiaj, oczywiście poza cenami kolei, które mają charakter cen urzędowych czy regulowanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Przepis ten został utworzony przez Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej z Ministerstwem Finansów na propozycję tego ostatniego. Będzie on stosowany w takich sytuacjach, w których społecznie uzasadniony interes będzie oceniany zarówno przez ministra transportu, jak i finansów, na wniosek i przy udziale przewoźników.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#DanutaTyszkiewicz">Na początek prowadzone są w resorcie naszym prace nad obligatoryjnym zarządzeniem obu wymienionych ministrów, dotyczącym przede wszystkim przewozów pasażerskich. Prace są na etapie uzgodnień między obydwoma ministerstwami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanKról">To znaczy usług przewozów pasażerskich, które nie są objęte tego typu cenami? Jakie to na dzień dzisiejszy są usługi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Jest to przewóz osób i bagażu we wszystkich rodzajach transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanKról">Można - jak uważam - określić, o jakie typy przewozu chodzi, i prosiłbym o ich konkretne nazwanie. Ludzie latają samolotami, jeżdżą pociągami i autobusami PKS, taksówkami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Chodzi tutaj o przewóz osób i bagażu we wszystkich rodzajach transportu. W przypadkach, kiedy taka sytuacja społecznie uzasadniona wystąpi, będziemy określać ceny urzędowe.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DanutaTyszkiewicz">O szczegółowe określenie tych usług w pasażerskich przewozach kolejowych poproszę przedstawiciela PKP, z którym współpracowaliśmy przy opracowywaniu tego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszBronowski">Jeżeli chodzi o PKP, to ceny za przewóz osób i za przewóz bagażu mogą być ustalone przez ministra na poziomie maksymalnym ze względów społecznych. My wtedy możemy ustalać stawki niższe bądź ulgowe, ale nie wolno nam ustalać stawek wyższych. Tak więc jest to dla nas ograniczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanKról">Te wyjaśnienia w ogóle nie odpowiadają na postawione pytanie. Na razie, nie chcę stawiać wniosku mniejszości o skreślenie ustępu objętego zmianą a) w art. 2 projektu ustawy. Myślę, że regulacja ta nie odnosi się do LOT, i ponawiam pytanie: o jakiego typu przewozy osób w tym zapisie chodzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszGawin">Panie pośle, chodzi tutaj o proceder trwający ostatnie cztery lata, kiedy kolej chciała ustalić ceny wyższe na przewozy osób i takie ceny chciała też ustalić komunikacja lokalna.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#TadeuszGawin">Ze względu jednak na to, że transport ma służyć społeczności lokalnej bądź na terenie całego kraju wszystkim mieszkańcom, ustala się cenę urzędową, która jest ceną maksymalną dla przewoźników, ale jednocześnie państwo musi dofinansować przewozy do granicy opłacalności i tak się w tej chwili dzieje. Dofinansowywane są koleje, autobusy, ostatnio przyjęto dofinansowanie komunikacji ponadlokalnej województwa katowickiego.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#TadeuszGawin">Tak więc ten przepis reguluje maksymalną cenę zarówno na przewóz osób, jak i bagażu, ale nie dotyczy ceny towarów. Wprowadzony został po to, by interes przewoźnika nie kłócił się z interesem pasażera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejAumiller">Nie wyjaśniona została sprawa taksówek. Społecznie uzasadniony interes przy przewozie taksówkowym chyba w ogóle nie istnieje - jak kogoś nie stać na jazdę taksówką, powinien jeździć komunikacją zbiorową, która jest dofinansowywana. Co więc z taksówkami?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DanutaTyszkiewicz">Chciałabym dodać, że taksówki są uregulowane przepisem ust. 3a, zawartym w zmianie b) art. 2 projektu ustawy, i będzie je ustala rada gminy, a nie minister transportu, jeżeli uzna to za uzasadnione, bowiem może ich nie ustalać; obligatoryjne jest ustalanie cen urzędowych za usługi przewozowe lokalnego transportu zbiorowego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DanutaTyszkiewicz">Przepis ust. 2a ze zmiany a) jest bardzo potrzebny, bowiem jego celem jest ochrona interesu klienta. Ustawa o cenach z 1982 r. nazywa ceny urzędowe cenami maksymalnymi, a dla stworzenia konkurencji na rynku ceny ustalane przez ministra będą się mieściły na górnej granicy; przewoźnicy będą sobie sami regulować ceny do tego poziomu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych. Czy pan poseł J. Król zgłasza jakiś wniosek? Nie zgłasza, uważamy więc sprawę za wyjaśnioną.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo przewozowe, przedłożonego w sprawozdaniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JerzyJaskiernia">W głosowaniu posłowie jednogłośnie postanowili rekomendować Sejmowi uchwalenie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję pana posła T. Gawina, przewodniczącego podkomisji, która - jak widać z tekstu - przygotowała dobre sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy pan poseł T. Gawin wyraża zgodę? Tak, zgadzam się.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa jest przeciwny wyborowi pana posła T. Gawina na funkcję sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś wstrzymał się od głosu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że pan poseł T. Gawin został wybrany jednomyślnie sprawozdawcą projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo przewozowe.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JacekUczkiewicz">Chciałbym po raz kolejny ponowić postulat, aby na tym etapie prac nad nowelizacją ustaw, można było otrzymać projekt dotychczasowej ustawy wraz z propozycjami zmian, ponieważ dzięki temu praca może być bardziej sensowna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyJaskiernia">Przyjmujemy uwagę pana posła J. Uczkiewicza i prosimy sekretariaty Komisji, by na przyszłych posiedzeniach, tam gdzie wchodzi w grę nowelizacja, prezentować druk całościowy ustawy wraz z wprowadzonymi zmianami, bo ułatwi to posłom pracę nad tekstem.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyJaskiernia">Jeżeli nie ma innych głosów, zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>