text_structure.xml
49.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Tematem naszego dzisiejszego posiedzenia jest Państwowa Inspekcja Handlowa, instytucja bardzo potrzebna, jeżeli chodzi o kontrolę polskiego rynku wewnętrznego. Mimo poważnych zadań, jakie spoczywają na Państwowej Inspekcji Handlowej, od kilku już lat znajduje się ona w bardzo trudnej sytuacji, a w roku bieżącym doszła do stanu krytycznego jeśli chodzi o zaplecze finansowe i o możliwości realizowania statutowych zadań.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">Mamy bardzo wiele sygnałów z naszego rynku, że do Polski przedostaje się znaczna ilość towarów zagranicznych, które nie odpowiadają naszym przepisom, są przeterminowane. Towary te nie powinny być dopuszczane do obrotu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">W poprzedniej kadencji zastanawialiśmy się jaką rolę w zakresie kreowania przepisów i kontroli polskiego rynku powinna odgrywać Państwowa Inspekcja Handlowa. Rozwiązanie parlamentu nie pozwoliło dokonać niezbędnych zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzarawarski">Tegoroczne środki przyznane PIH z budżetu państwa są poniżej minimum egzystencji tej tak potrzebnej instytucji. Dlatego na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Handlu i Usług, chcielibyśmy, analizując ten temat zastanowić się nad dwiema grupami problemów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzarawarski">Pierwszy temat na jakim się skoncentrujemy dotyczy odpowiedzi na pytanie, jak ma przeżyć Państwowa Inspekcja Handlowa, do czasu kiedy zmiany ustawodawcze spowodują również zmiany charakteru tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzarawarski">Sprawa druga dotyczy sprecyzowania definicji czym powinna być Państwowa Inspekcja Handlowa, jakie zadania powinna pełnić na obecnym etapie gospodarki rynkowej w naszym kraju oraz odpowiedzieć na pytanie czy jest potrzebna, czy też nie.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzarawarski">Co do tego bowiem, sądząc po wysokości środków, jakie zostały przyznane, po znikomym zaangażowaniu Ministerstwa Przemysłu i Handlu w podtrzymywanie tej instytucji, można mieć wątpliwości, czy w tym kształcie, tej wersji, Ministerstwo Przemysłu i Handlu uznaje Państwową Inspekcję Handlową za instytucję godną dalszego utrzymania.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejSzarawarski">Naszym zdaniem, Państwowa Inspekcja Handlowa jest bardzo ważną organizacją, spełnia pożyteczną rolę w zakresie ochrony konsumenta, ochrony rynku, pilnowania czystości reguł gry między sprzedającym, a konsumentem, między producentem a konsumentem.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejSzarawarski">Uważamy, że trzeba w trybie pilnym podjąć temat nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Handlowej bądź też wprowadzić zgoła nową ustawę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejSzarawarski">Trzeba określić w sposób szczegółowy czym ta instytucja ma być w obecnej chwili, jak ma funkcjonować i w jaki sposób ma być finansowana.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejSzarawarski">Są to podstawowe problemy, o których dzisiaj chcielibyśmy rozmawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardJanczewski">Poseł A. Szarawarski w swoim wystąpieniu naszkicował czym jest Państwowa Inspekcja Handlowa. Przed kilku laty, gdy w naszym kraju zaczęto wprowadzać zasady wolnego rynku, zastanawiano się w jakim stopniu rynek powinien być pozostawiony wolnej grze, a w jakim obszarze prawnym i organizacyjnym jest interwencjonalizm państwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RyszardJanczewski">Za każdą naukę, każdą nowość, trzeba płacić. Przez pierwsze dwa lata wolnego rynku cały Zachód co miał do wywiezienia, wywiózł do Polski i to jeszcze na warunkach przez siebie dyktowanych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RyszardJanczewski">Państwowa Inspekcja Handlowa traktowana była jako instytucja skazana na zagładę. Pisali o niej, że jest to postkomunistyczny pomnik, nie mieściła się po prostu w sposobie nowego myślenia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RyszardJanczewski">Ministerstwo Handlu Wewnętrznego zostało zlikwidowane właśnie wówczas, gdy na naszym rynku notowało się największe ożywienie, kiedy rynek był najwierniejszym odbiciem wszelkich politycznych i ekonomicznych przemian, jakie zachodziły w kraju, w diametralnie nowych warunkach.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RyszardJanczewski">Zyski, co prawda, wypracowywuje się w przemyśle, ale materializują się one właśnie na rynku. Obraz rynku jest obrazem państwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RyszardJanczewski">Po zlikwidowaniu Ministerstwa Handlu Wewnętrznego przylepiono Państwową Inspekcję Handlową do Ministerstwa Przemysłu i Handlu, obciążonego licznymi i bardzo poważnymi problemami. Znalazła się ona w złej sytuacji zarówno jeśli chodzi o strukturę ministerstwa, jak i o coraz szczuplejsze środki finansowe na działalność. Jeśli jeszcze dodać do tego anachroniczne przepisy prawne, w całej rozciągłości rysuje się degradacja Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RyszardJanczewski">Finansowe środki można zmniejszać, ale tylko do chwili, gdy się dojdzie do zera, a takie właśnie zero osiągnęliśmy w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RyszardJanczewski">Kiedy półtora roku temu przejąłem Państwową Inspekcję Handlową, podjąłem się ochronić tę firmę w interesie konsumentów i obywateli.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RyszardJanczewski">Miałem już wówczas tę świadomość, że po okresie zachłyśnięcia się wyrobami z Zachodu, przyjdzie czas opamiętania, w którym zaczniemy chronić swój przemysł, swoich obywateli i swoich konsumentów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RyszardJanczewski">Szczególnie niebezpieczne byłoby zniszczenie struktur Państwowej Inspekcji Handlowej, pozbycia się ludzi. Odbudowanie tego wszystkiego będzie praktycznie niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RyszardJanczewski">Każdy wyjazd w teren i spotkania z pracownikami PIH, to jest trudne doświadczenie. Muszę stawać przed ludźmi, którzy zarabiają po 2 mln zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RyszardJanczewski">Rodzi się pytanie, jak długo można sprawować poważny urząd w imieniu państwa, skoro nie ma on oparcia w dostatecznych finansach.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RyszardJanczewski">Po naszym działaniu, kiedy na rynku kwestionowaliśmy ponad 90% towarów dopuszczonych do obrotu handlowego, w tym roku zeszliśmy do 63%, w tym 30% towarów budziło wątpliwość swoją jakością. Znaczy to, że w co czwartym sklepie oferowane są towary złej jakości, a w co trzecim konsumenci są oszukiwani w przeróżny sposób.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RyszardJanczewski">Nieprawidłowości stwierdzone przez PIH sprowadzają się do kilku problemów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#RyszardJanczewski">Pierwszy, to nie kontrolowany przepływ towarów do Polski. W tej sytuacji, gdy próbujemy podejmować obronę polskiego rolnika i przemysłu spożywczego, Państwowa Inspekcja Handlowa jest chyba jedyną instytucją, która systematycznie penetruje rynek.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#RyszardJanczewski">W kręgu naszego działania znajduje się import towarów, nie odpowiadających obowiązującym w naszym kraju normom, tworzenie fikcyjnych podmiotów gospodarczych, nie respektowanie praw konsumentów, wynikających z przepisów Kodeksu cywilnego oraz rękojmi i gwarancji, naruszanie przepisów podatkowych i celnych, piractwo i nieuczciwa konkurencja, oszukiwanie nabywców, odnoszące się zarówno do jakości towarów, jak i do cen.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#RyszardJanczewski">Obecnie w odniesieniu do rynku funkcjonuje około stu kilku przepisów od ustawy, poprzez rozporządzenia, aż po różnego rodzaju zarządzenia.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#RyszardJanczewski">Nie czekając na odgórne zmiany, staraliśmy się znaleźć sojuszników, szukaliśmy współdziałania z tymi wszystkimi ludźmi, którym nie jest obcy interes państwa i naszej gospodarki oraz konsumentów. Przebudowaliśmy tę naszą instytucję, bo 80% przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Handlowej, już nie dotyczy nowych stosunków. Zniknęło wiele instytucji, zdezaktualizowały się rozwiązania przedmiotowe. Natomiast, aby nie było pustki prawnej, usiłowaliśmy wypełnić powstałe luki tym, co można.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#RyszardJanczewski">Doszedłem do wniosku, jako prawnik, że Państwowa Inspekcja Handlowa przede wszystkim powinna zajmować się przestrzeganiem prawa przez te wszystkie podmioty, które funkcjonują na rynku. Nie możemy faworyzować kupujących, a zapominać o kupcach i producentach.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#RyszardJanczewski">Konsument ma prawo oczekiwać ochrony, ale tego samego ma prawo oczekiwać handlowiec i producent. Bo taka jest funkcja interwencjonalizmu państwa. Rodzi się pytanie, jaki ma być zakres i zasięg tego interwencjonalizmu. W tej chwili jeszcze nie można na to odpowiedzieć, gdyż na jego kształt w przyszłości złożą się skutki międzynarodowych umów i zobowiązań, regulacje prawne oraz aspekt polityki państwa.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#RyszardJanczewski">Polityka tworzy prawo i w tym względzie mamy jeszcze bardzo wiele do zrobienia. Jesteśmy jedynym niechlubnym przykładem państwa w Europie Środkowej, które nie uporządkowało praw rządzących rynkiem.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#RyszardJanczewski">Wracając do PIH muszę powiedzieć, że stanęła przed problemem dalszego bytu. Dostaliśmy środki wystarczające wyłącznie na tzw. reprodukcję prostą, to jest na średnią płacę brutto 3,6 mln zł, na opłacenia czynszów i to nie wszystkich i niektórych telefonów.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#RyszardJanczewski">Nasze laboratoria są z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, dostosowane do zupełnie innego obszaru towarowego. Na rynek weszły całe grupy nowych towarów. Jeżeli w nowych warunkach chcemy poważnie sprawować funkcję interwencjonalizmu państwa, to musimy być odpowiedzialni za nasze zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#RyszardJanczewski">Każdy, na kogo nakładamy jakąś karę, ma prawo domagać się dowodu na to, że przekroczył prawo. A innego dowodu w tym względzie nie może być, jak analizy i świadectwa jakości. Są to dowody zobiektywizowane, co eliminuje pomówienia o stronniczość.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#RyszardJanczewski">1 stycznia br. weszły nowe zasady normalizacji, mające nas zbliżyć do Europy. Możemy podpisywać nie wiadomo jakie porozumienia, które i tak nie będą realizowane do czasu, dopóki nie stworzymy warunków do wymiany handlowej.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#RyszardJanczewski">Inaczej z naszymi handlowcami, nawet nikt nie będzie chciał rozmawiać. Dzisiaj podstawową sprawą na rynku są normy, które mają zupełnie inny niż przed kilkoma laty, kształt.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#RyszardJanczewski">Normy te muszą być egzekwowane, nic bowiem nie demoralizuje tak, jak tworzenie prawa, którego się nie egzekwuje.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#RyszardJanczewski">Mamy w kraju 17 laboratoriów, których przestarzałe wyposażenie już dawno nie spełnia obowiązujących norm techniczny, określonych dla tego typu placówek.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#RyszardJanczewski">Inną ważną sprawą są płace, jakie można uzyskać w Państwowej Inspekcji Handlowej. Z tej racji, że ludzie zarabiają bardzo mało, najlepsi fachowcy odchodzą. Gdy staję przed tymi ludźmi nie mam już żadnych argumentów, aby ich zatrzymać.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#RyszardJanczewski">Inna bolączka to dotkliwy brak samochodów. Do tej pory nie wszystkie terenowe inspektoraty mają własne środki transportu. Nie chodzi tylko o możliwość, ale i o bezpieczeństwo pracowników PIH. Ludzie przeprowadzający kontrole, w razie ich niepomyślnego wyniku, narażeni są na niebezpieczeństwo, na rynku grasują różnego rodzaju mafie.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#RyszardJanczewski">Nie może być tak, aby kontroler po zakończonej pracy stał na przystanku i czekał na jakiś środek transportu. Odpowiadam za firmę jako całość i odpowiadam imiennie za każdego pracownika, a brak samochodów naraża tych ludzi na wielkie niebezpieczeństwo.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#RyszardJanczewski">Dzięki temu, że mamy świetnych prawników, możemy luki istniejące w prawie wykorzystywać w taki sposób, aby nie szkodzić postępowi. Mam świadomość, że nowy rynek stale jeszcze się tworzy i nie możemy niszczyć tych ludzi, którzy przyczyniają się do rozwoju rynku.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#RyszardJanczewski">Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie. Bronimy wszystkich tych, którzy niosą postęp, nawet wówczas, gdy w niewielkim zakresie naruszą prawo. Jest taka kategoria, jak rozmowa wychowawcza, z czego korzystamy często, gdyż ten właśnie sposób cenię sobie czasem wyżej niż sankcje.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#RyszardJanczewski">Państwowa Inspekcja Handlowa musi działać jak skalpel, to znaczy szybko, precyzyjnie, z przeświadczeniem, że dobrze wypełnia swoją funkcję.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#RyszardJanczewski">Kolejna sprawa, to konieczność edukacji polskiego społeczeństwa w zakresie uprawnień konsumenckich Dużo robi tu Federacja Konsumentów i inne środki przekazu. My również staramy się wypełniać luki w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#RyszardJanczewski">Zdajemy sobie sprawę, że Państwowa Inspekcja Handlowa w obecnym kształcie nie może długo funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#RyszardJanczewski">Aby można było przeprowadzić restrukturyzację przemysłu muszą być na to pieniądze, które powstają na rynku. Przy okazji wypływa sprawa szarej strefy. Nikt dokładnie nie potrafi obliczyć ile bilionów tracimy przez istnienie tej kategorii i nikt tych pieniędzy od razu nie ściągnie. Ale trzeba ten problem poważnie potraktować. Jest to sprawa godności politycznej ekipy rządzącej i wiarygodności państwa.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#RyszardJanczewski">Przed kilkoma miesiącami rozmawiałem z premierem M. Borowskim, który zapytał, jak oceniam istniejący system podatkowy. Odpowiedziałem pytaniem, ile ten system daje państwu. Dowiedziałem się, że w skali roku jest to 2,5 bln zł. Wobec tego wpływy z podatków niewiele dają, a system podatkowy uderza w średnią klasę.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#RyszardJanczewski">Na rynku są pieniądze i moralnym obowiązkiem państwa jest zebranie ich oraz odebranie tym, którzy te pieniądze zgarniają bezprawnie.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#RyszardJanczewski">Ludzie powtarzają wyraz „demokracja” nie zdając sobie sprawy, że jest to instytucja filozoficzna, polityczna, ale i prawna. Muszą być określone granice demokracji.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#RyszardJanczewski">Często powołujemy się, mówiąc o dobrze zorganizowanych państwach, na Stany Zjednoczone, Francję czy Japonię. Trzeba sobie zdawać sprawę, że w tych właśnie państwach system bezpieczeństwa rynku jest strzeżony jak źrenica oka. Do tego celu powoływane są specjalne policje, które egzekwują prawo bez żadnych skrupułów.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#RyszardJanczewski">Na rynku polskim brakuje takiej sprawnej, mającej doskonałe podstawy prawne, należycie wyposażonej, zatrudniającej dobrze opłacanych fachowców instytucji.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#RyszardJanczewski">Jeżeli dorobimy się takiej właśnie instytucji, dopiero wówczas możemy poważnie mówić o dalszej regulacji rynku.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#RyszardJanczewski">Na ręce przewodniczącego sejmowej Komisji Handlu i Usług wysyłam wszystkie informacje z naszej działalności. Zobowiązałem też wszystkich moich dyrektorów, pracujących w terenie, aby informowali Komisję o problemach rodzących się w poszczególnych środowiskach. Łatwiej jest, znając problemy terenowe, spojrzeć na całą sprawę w skali makro.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#RyszardJanczewski">Dziękuję Komisji Handlu i Usług za podjęcie w swojej pracy tematu, jaki nastręcza sytuacja Państwowej Inspekcji Handlowej oraz jej działalność.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekGrzegorzewicz">Celem dzisiejszego posiedzenia sejmowej Komisji Handlu i Usług jest udzielenie odpowiedzi na dwa pytania. Pierwsze z nich brzmi: czy minister przemysłu i handlu widzi potrzebę istnienia i działania Państwowej Inspekcji Handlowej oraz drugie, jak rozwiązać problemy finansowe, z którymi boryka się PIH.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekGrzegorzewicz">Działalność Państwowej Inspekcji Handlowej należy rozpatrywać na tle i w powiązaniu z realizacją ustawowych zadań ministra przemysłu i handlu. Do kompetencji tego resortu należy m. in. kreowanie i realizacja polityki państwa w zakresie handlu wewnętrznego oraz zapewnienie ochrony praw nabywców dóbr i usług. Ministerstwo Przemysłu i Handlu podejmuje działania, mające na celu stymulowanie rozwoju handlu i usług zgodnie z potrzebami konsumentów. Zajmuje się tworzeniem norm prawnych, regulujących warunki zawierania i realizacji umów sprzedaży, zapewnieniem właściwej oceny towarów konsumpcyjnych, znajdujących się na rynku oraz przeciwdziałaniem przypadkom naruszeń prawa konsumentów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekGrzegorzewicz">Działania te resort realizuje m. in. poprzez Państwową Inspekcję Handlową, która jest dla ministra przemysłu i handlu wyspecjalizowanym organem kontroli strefy obrotu towarowego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekGrzegorzewicz">Państwowa Inspekcja Handlowa działa nieprzerwanie 36 lat. W tym czasie zmieniły się uwarunkowania gospodarcze i społeczne, a wraz z nimi oczekiwania wobec form, metod i rezultatów pracy Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekGrzegorzewicz">Szczególnie radykalne zmiany przyniosły ostatnie lata oraz dokonująca się transformacja ustrojowa. W ocenie kierownictwa resortu Państwowa Inspekcja Handlowa w pełni udowodniła swoją przydatność w aktualnej sytuacji rynkowej. Co więcej, właśnie w warunkach nowego ustroju gospodarczego i swobody prowadzenia działalności gospodarczej, niezbędność działań kontrolnych, dyscyplinujących rynek i zapobiegających naruszaniu interesów konsumentów, ujawniła się szczególnie wyraźnie.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MarekGrzegorzewicz">Należy zauważyć, że mechanizm rynkowy i związana z nim zasada wolności gospodarki, nie eliminują same przez się patologii gospodarczych, naruszeń prawa, nierzetelności działań godzących w interesy społeczne i ekonomiczne kraju i obywateli.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MarekGrzegorzewicz">Zasada wolności gospodarczej nie może być przekształcana w dowolność. Dlatego też we wszystkich wysoko rozwiniętych krajach gospodarki rynkowej, na straży prawa oraz interesów konsumentów, stoją wyspecjalizowane instytucje rządowe, wyposażone w odpowiednie środki działania oraz uprawnienia kontrolno-represyjne.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MarekGrzegorzewicz">Działalność Państwowej Inspekcji Handlowej, poza celami ściśle kontrolnymi, służy stałemu monitorowaniu sytuacji rynkowej i pozycji konsumenta na rynku. W tym aspekcie stanowi ona cenne źródło informacji dla Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz innych instytucji rządowych i podstawę informacyjno-diagnostyczną dla prowadzonej przez resort polityki handlowo-konsumenckiej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MarekGrzegorzewicz">Publikowane w prasie i prezentowane przez inne środki masowego przekazu, wyniki działań kontrolnych mają też walor edukacyjny, przyczyniają się bowiem do wzrostu świadomości ekonomicznej konsumentów i pogłębiają znajomość przysługujących im praw.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MarekGrzegorzewicz">W wyniku wieloletnich zaniedbań inwestycyjnych, będących skutkiem niedoceniania roli Państwowej Inspekcji Handlowej i ograniczeń budżetowych ostatnich lat, PIH znalazła się w trudnej sytuacji finansowej i ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MarekGrzegorzewicz">Przykłady, które przytoczyłem, w pełni ujawniają potrzebę istnienia takiej organizacji, jak Państwowa Inspekcja Handlowa.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MarekGrzegorzewicz">Nie ma obecnie resortu, który nie borykałby się z problemami finansowymi, co odbija się na sytuacji kadrowej i na próbach technicznej realizacji zadań nałożonych na instytucje tego typu jak Państwowa Inspekcja Handlowa.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MarekGrzegorzewicz">Po podpisaniu ustawy budżetowej minister przemysłu i handlu przesunął część środków na dofinansowanie Państwowej Inspekcji Handlowej. Udało się też uzyskać 1 mln ECU ze środków PHARE. W tej chwili trwają prace nad programowym wykorzystaniem tych środków.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#MarekGrzegorzewicz">Pieniądze uzyskane tą drogą idą także na wyposażenie laboratoriów. Jest jeszcze szansa na dodatkowych 25–50 mld zł z przeznaczeniem na Państwową Inspekcję Handlową.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#MarekGrzegorzewicz">Na tę kwotę składają się pieniądze z wewnętrznych środków ministra przemysłu i handlu. W najbliższym czasie oczekujemy od Państwowej Inspekcji Handlowej szczegółowego rozpisania potrzeb.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#MarekGrzegorzewicz">Te działania finansowe, które zostały ostatnio podjęte w pełni odpowiadają na pytanie, czy minister przemysłu i handlu widzi potrzebę istnienia i działania Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#MarekGrzegorzewicz">Chciałbym, aby posłowie mieli jak najwięcej wiedzy na temat roli i zadań PIH. Najlepiej udokumentuję to cyframi.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#MarekGrzegorzewicz">W ramach działalności kontrolnej organy Państwowej Inspekcji Handlowej, w 1993 r., przeprowadziły około 30 tys. inspekcji oraz ponad 31 tys. lustracji podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#MarekGrzegorzewicz">Inspekcje PIH, w prawie 63% kontrolowanych jednostek, wykazały naganne czyny na niekorzyść konsumentów, bądź naruszenie obowiązujących przepisów.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#MarekGrzegorzewicz">Kontrole najczęściej wykrywały niewłaściwą jakość towarów i usług, naruszanie przepisów o narzędziach pomiarowych, zły stan sanitarno-porządkowy oraz nierzetelność obsługi klientów.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#MarekGrzegorzewicz">Funkcjonariusze Państwowej Inspekcji Handlowej w toku prowadzonych kontroli wydali ponad 40 tys. wniosków i zarządzeń. Jednocześnie wystąpili o zastosowanie sankcji służbowych wobec 1,5 tys. osób.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#MarekGrzegorzewicz">W 2653 przypadkach pracownicy Państwowej Inspekcji Handlowej, po stwierdzeniu naruszania przepisów podatkowych, sanitarnych oraz zasad obowiązujących w obrocie towarowym, powiadomili urzędy lub izby skarbowe wnioskując o zastosowanie sankcji z ustawy karno-skarbowej lub ustawy o cenach.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#MarekGrzegorzewicz">W 677 przypadkach powiadomiono Państwową Inspekcję Sanitarną, a w 1884 inne organy, jak urzędy celne, czy policję. W 200 sprawach przesłano zawiadomienia do organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#MarekGrzegorzewicz">W wyniku zawiadomień wszczęto 107 postępowań karnych. W 40 przypadkach postępowania te zakończyły się skierowaniem aktów oskarżenia do sądów.</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#MarekGrzegorzewicz">Ustalenia pokontrolne były też podstawą do wysłania ponad 4 tys. wniosków o ukaranie przez kolegia do spraw wykroczeń. Dotyczyły one niewłaściwej wagi sprzedawanych towarów, miary i ceny oraz opłat za usługi.</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#MarekGrzegorzewicz">Ponadto inspektorzy PIH, w wyniku kontroli, nałożyli ponad 22 tys. mandatów karnych. Łącznie, grzywny nałożone przez funkcjonariuszy PIH wyniosły 4,184 mln zł. Ukarano w ten sposób za wykroczenia polegające na wprowadzaniu do sprzedaży towarów przeterminowanych, na braku wywieszek z cenami oraz za naruszenie przepisów sanitarno-porządkowych, a także przepisów o narzędziach pomiarowych.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#MarekGrzegorzewicz">Na podstawie wniosków wystawionych przez inspektorów Państwowa Inspekcja Handlowa i kolegia do spraw wykroczeń nałożyły na sprawców naruszeń prawa grzywny w wysokości 5,7 mld zł. Wobec tych podmiotów gospodarczych, które uzyskały dochody w drodze naruszenia przepisów podatkowych, wymierzone zostały grzywny na mocy ustawy karno-skarbowej, bądź wyrównania podatkowe. Łączna kwota kar pieniężnych w tym przypadku wynosiła 823 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#MarekGrzegorzewicz">W okresie sprawozdawczym, z inicjatywy organów Państwowej Inspekcji Handlowej, podmioty gospodarcze wpłaciły do budżetu państwa kwoty dodatkowe i nienależne w wysokości 2,400 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#MarekGrzegorzewicz">Na wnioski Państwowej Inspekcji Handlowej zwrócono nabywcom i usługobiorcom 118 mln zł. Były to pieniądze, które pochodziły z błędnie podanej ceny towaru lub usługi.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#MarekGrzegorzewicz">Wyniki działalności Państwowej Inspekcji Handlowej wskazują na ogrom wykonywanej pracy kontrolnej, analitycznej oraz informacyjnej. Pracę tę wykonuje nieliczna, słabo opłacana i dysponująca przestarzałym wyposażeniem technicznym, kadra.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#MarekGrzegorzewicz">Państwowa Inspekcja Handlowa, jako jedyny w kraju organ kontroli specjalistycznej, jest w stanie przeciwdziałać negatywnym zjawiskom rynkowym ze względu na wielką operatywność działania.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#MarekGrzegorzewicz">Cyfry te są argumentem przemawiającym za potrzebą istnienia Państwowej Inspekcji Handlowej, jako jedynej, wyspecjalizowanej instytucji w procesach rynkowych.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#MarekGrzegorzewicz">Fachowe i ofiarne działania PIH pozwalają resortowi realizować zadania związane z funkcjonowaniem rynku wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#MarekGrzegorzewicz">Trzy lata trwały działania mające na celu nowelizację przepisów dających podstawy prawne istnienia Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-3.34" who="#MarekGrzegorzewicz">W Ministerstwie Przemysłu i Handlu zakończono w tej chwili prace, na etapie uzgodnień między departamentami, sumujące kilkadziesiąt projektów prób nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-3.35" who="#MarekGrzegorzewicz">W najbliższym czasie zostanie rozstrzygnięta sprawa nowelizacji tych przepisów lub kwestia skonstruowania nowej ustawy, która pozwoliłaby stworzyć system niezależnego od stanu budżetu państwa, finansowania Państwowej Inspekcji Handlowej w zakresie zarówno płac, jak i środków niezbędnych dla właściwego wyposażenia technicznego.</u>
<u xml:id="u-3.36" who="#MarekGrzegorzewicz">Te przedsięwzięcia finansowe, które zostały podjęte już po podpisaniu tegorocznej ustawy budżetowej, są tylko rozwiązaniem doraźnym, ale jednocześnie dokumentują świadomość Ministerstwa Przemysłu i Handlu, co do rzeczywistej sytuacji PIH.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirWymysłowski">W opinii Federacji Konsumentów działalność Państwowej Inspekcji Handlowej jest niezbędna. Mamy cały szereg przykładów świadczących o tym, że konsumenci bez działalności PIH nie mogliby się obecnie obyć. W pełni podpisujemy się pod wymową liczb, które dokumentują działalność Państwowej Inspekcji Handlowej i apelujemy, aby Komisja Handlu i Usług mając, jak sądzę, po temu możliwości, podjęła działania mające na celu lepsze wyposażenie laboratoriów PIH.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SławomirWymysłowski">Często Federacja Konsumentów, działająca za pośrednictwem 63 klubów terenowych, odsyła konsumentów do delegatur PIH, ale wówczas okazuje się, że laboratoria PIH, na skutek braków w wyposażeniu i przestarzałych urządzeń, nie są w stanie przeprowadzić badań w odpowiednim zakresie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SławomirWymysłowski">Nasze współdziałanie datuje się od momentu powstania Federacji Konsumentów. Dowodem współpracy może być chociażby przeprowadzona akcja zatytułowana „Pilnuj cen”. Gdy został wprowadzony VAT, zarówno Państwowa Inspekcja Handlowa jak i Federacja Konsumentów, położyły duże zasługi, aby podatek ten wszedł na rynek bez nadmiernego wzrostu cen, czego się konsumenci najbardziej obawiali.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SławomirWymysłowski">Widzimy potrzebę dalszej współpracy między naszymi instytucjami, a także potrzebę systemowego uregulowania pozycji Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SławomirWymysłowski">Dzisiaj mówimy o Państwowej Inspekcji Handlowej, raczej pod kątem potrzeby ochrony interesów konsumentów w warunkach tworzącej się gospodarki rynkowej.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SławomirWymysłowski">Jest sejmowy druk z poprzedniej kadencji, będący projektem ustawy o systemie ochrony konsumenta. Tam, m. in., została uregulowana pozycja instytucji kontrolującej rynek. Sądzę, że istnieje możliwość powrotu do tego projektu, tym bardziej, że upływ czasu przyniósł cenne doświadczenia. Niezbędne jest, aby Państwowa Inspekcja Handlowa uzyskała większe możliwości działania, w tym również finansowe, gdyż obecne są dalece niezadowalające.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SławomirWymysłowski">Cieszymy się, że sejmowa Komisja Handlu i Usług w swym obecnym składzie nie wykazuje już w stosunku do Państwowej Inspekcji Handlowej zakusów likwidatorskich.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#SławomirWymysłowski">Chcę przypomnieć, że nie tak dawno, bo na początku 1991 r., byliśmy świadkami sytuacji, w której bardzo już niewiele brakowało do zlikwidowania tej instytucji kontrolującej rynek. Doświadczenia dowiodły, że jest ona niezbędna i wprost nie wyobrażamy sobie, jako federacja, podobnie jak i konsumenci, aby takiej instytucji nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszBerdowski">W imieniu Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji chciałbym zwrócić uwagę na kilka spraw związanych z omawianymi dzisiaj problemami.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszBerdowski">W innych państwach, w których funkcjonuje gospodarka rynkowa istnieją tego typu instytucje. W Stanach Zjednoczonych funkcjonuje wyodrębniona instytucja kontrolna dla działu produktów spożywczych. Jest to kontrola państwowa, zabezpieczająca konsumentów przed nadużyciami i wprowadzaniem na rynek produktów złej jakości.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JanuszBerdowski">Podobnie jest we Francji, gdzie analogiczna instytucja podporządkowana jest ministerstwu finansów, ale jest to kontrola na szczeblu centralnym, podległa francuskiemu rządowi. Tak samo jest w Anglii i w wielu innych państwach.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JanuszBerdowski">Z tych względów nie bardzo rozumiem jak mogło dojść do stworzenia takich warunków Państwowej Inspekcji Handlowej, które praktycznie uniemożliwiają jej prawidłowe działanie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JanuszBerdowski">Nie tak dawno odbyłem spotkanie z dyrektorami wszystkich wojewódzkich i rejonowych stacji sanitarnych w Polsce. Dyrektor stacji w Gdańsku podał taki przykład, że przywieziono 4 kontenery zapleśniałej kawy, nie nadającej się się do spożycia. Gdy stacja zrobiła zastrzeżenie i zgłosiła ten fakt do Państwowej Inspekcji Handlowej, następnego dnia towar ten znikł, co nie znaczy, że nie trafił jakąś drogą do handlu. Jest to dowodem na działanie mafii na naszym rynku.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JanuszBerdowski">Niedawno rozmawiałem w Instytucie Biotechnologii z ludźmi, którzy badają produkty spożywcze w Polsce. Stwierdzili oni, że do Polski sprowadzany jest, na przykład chrzan niemiecki, zawierający czterokrotnie większą niż ten sam polski produkt, dawkę kwasu siarkowego. Ten chrzan wchodzi na rynek mimo zastrzeżeń kontrolnych ze strony laboratoriów. Dzieje się to w sytuacji, gdy potrafimy robić lepszy i zdrowszy polski produkt.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#JanuszBerdowski">Uważam, że podejmuje się zbyt mało działań, mających na celu ochronę polskich rzemieślników, producentów żywności. Chodzi głównie o te produkty, w wyrobie których mamy wieloletnią tradycję.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#JanuszBerdowski">Otworzyliśmy granice, co powoduje, że na rynek trafiają produkty złej jakości. Jeżeli Amerykanie wybudowali w Holandii zakład, który wytwarza saturowaną wodę ze sztucznym barwnikiem i sztucznym aromatem i trafia ona na rynek polski po bardzo wysokich cenach, to coś jest w tym przypadku nie w porządku.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#JanuszBerdowski">Uważam, że kanwa dzisiejszej dyskusji powinna mieć szerszy wymiar, gdyż musimy rozmawiać o potrzebie skoordynowania badań, jak również o działaniu Państwowej Inspekcji Handlowej, bowiem decyzje przez nią wydawane powinny być jednoznaczne.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#JanuszBerdowski">Na razie słyszymy o liczbie wniosków, kar i grzywien i takie działania restrykcyjne muszą być konsekwentnie prowadzone. Inspektorzy PIH powinni wydawać decyzje z wszelkimi ich konsekwencjami prawnymi, gdyż teraz jest tak, że inspektor wydaje decyzję dyskwalifikującą dany produkt, ale produkt ten i tak trafia do handlu. Jest to bardzo niepokojące zjawisko. Znam laboratoria Państwowej Inspekcji Handlowej i muszę stwierdzić, że nie mogą konkurować z zagranicznymi prowadzącymi znacznie większą liczbę badań.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#JanuszBerdowski">Wysłaliśmy np. nasze mrożone truskawki do Stanów Zjednoczonych. W tej sprawie przyszła reklamacja dlatego, że określiliśmy tylko 46 związków pestycydowych, Amerykanie określili 136. Wobec tego, że nasze laboratoria mają tylko taki zakres działania, musieliśmy dawać sprawę do zbadania przez niezależnego rozjemcę w Anglii. Anglicy również określili 136 związków. Ponieważ nie stwierdzono za dużo szkodliwych związków reklamacja została oddalona. Musieliśmy zapłacić za towar, za koszty składowania i koszty przeprowadzonych badań.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#JanuszBerdowski">Jeżeli nie będziemy mieli bazy badawczej na odpowiednim poziomie, należącej m. in. do Państwowej Inspekcji Handlowej, to będziemy traktowani nie tylko jako państwo postkomunistyczne, ale także państwo, do którego można wysyłać wszystko bez badań i bezkarnie ulokować to na rynku.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#JanuszBerdowski">Dlatego uważam, że dzisiejszy temat obrad Komisji Handlu i Usług jest, z wymienionych choćby względów, bardzo ważny. Przedstawione problemy wymagają uregulowań prawnych, ustawowych i spojrzenia na prezentowane zagadnienia w sposób komplementarny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKrysiewicz">Przystępując do dzisiejszego spotkania nie miałem żadnych wątpliwości co do zasadności istnienia i działania Państwowej Inspekcji Handlowej. Z prezentowanych tu wypowiedzi wysnuć można dość przygnębiający wniosek. W zasadzie wszyscy są „za”, wszyscy są chętni, nawet argumenty, które tutaj padały miały wymowę taką, że próbujemy budować pomosty między naszym krajem i państwami cywilizowanymi, a także sankcjonować pewne kwestie, które tego wymagają. Padały tutaj również wzniosłe zdania o celach takich, jak ochrona wolnego rynku czy producenta.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKrysiewicz">Wszyscy przyklaskują działaniu Państwowej Inspekcji Handlowej, a mimo tego okazuje się, że ludzie zatrudnieni w PIH pracują w żenujących wręcz warunkach, że poziom techniczny jest przestarzały.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKrysiewicz">Zapominamy o tym, że tak naprawdę powinniśmy budować w naszym kraju pewien system państwowych służb kontrolnych i w tym sensie już mamy konkretne firmy, takie właśnie jak Najwyższa Izba Kontroli, Państwowa Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy czy Sanepid.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKrysiewicz">Wiadomo w czyim interesie firmy te funkcjonują, jakie zadania wykonują i jaką rolę pełnią.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BogdanKrysiewicz">Dlatego bardzo odpowiada mi zaproponowana tu formuła, że potrzebny jest realny program regulacji prawnej Państwowej Inspekcji Handlowej, z nadrzędnym celem jakim jest kontrola i ochrona rynku, konsumenta, producenta i zagwarantowanie rzetelności w rozwoju ich wolnego rynku.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BogdanKrysiewicz">Uważam, że rzetelność ta wówczas będzie dobrze funkcjonowała, gdy do świadomości społecznej dojdzie fakt, że wolność wcale nie oznacza anarchizacji i wolnoamerykanki, wygodnej dla tych, którzy nie mają zamiaru dłużej funkcjonować na rynku, ale szybko się wzbogacić ze stratą dla samej idei wolnego rynku i tych, którzy w tym procesie uczestniczą.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BogdanKrysiewicz">Opowiadam się za tym, abyśmy jak najszybciej podjęli działania legislacyjne w tej sprawie. Są pewne materiały, są projekty, zatem im szybciej to zrobimy, tym będzie to lepiej dla wszystkich.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BogdanKrysiewicz">Natomiast uważam, że szukając źródeł finansowania, należałoby zwrócić uwagę na to, aby w sposób sensowny partycypować w tych zyskach, które są wynikiem kontroli i w karach, które są wymierzane.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#BogdanKrysiewicz">Moim zdaniem, kary te są bardzo niskie i nieadekwatne do sytuacji panującej na rynku, dlatego też nie przyczyniają się do szanowania prawa, a tylko demoralizują.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławWójcik">Zajmuję się handlem, ale jednocześnie jestem konsumentem i muszę przyznać, że nie wyobrażam sobie, aby Państwowa Inspekcja Handlowa mogła nie istnieć.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławWójcik">Padła tu informacja o przyznaniu PIH dodatkowych środków, po uchwaleniu ustawy budżetowej. Wobec tego mam pytanie do prezesa Państwowej Inspekcji Handlowej R. Janczewskiego, czy suma kilkudziesięciu miliardów zł, przyznana drogą wewnętrznych przesunięć budżetowych, przez ministra przemysłu i handlu, jest sumą wystarczającą, czy satysfakcjonuje PIH?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardJanczewski">Jeżeli kieszeń jest pusta, to każda kwota ma jakieś znaczenie. W stosunku do potrzeb jest to jednak zaledwie kropla w morzu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RyszardJanczewski">Dla przykładu podam, że w ciągu ub. roku stać nas było na pokrycie kosztów dwóch lub trzech delegacji wydawanych poszczególnym inspektorom, wyjeżdżającym na terenowe kontrole.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RyszardJanczewski">Przeważnie idziemy na kontrole tam, dokąd możemy dotrzeć piechotą.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RyszardJanczewski">Uważam, że Państwowa Inspekcja Handlowa ma zaległości w odniesieniu do środowiska wiejskiego, stąd zrodził się program, który sądzę, czytali posłowie PSL.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RyszardJanczewski">Na wsi konsumenci są gorzej zorientowani, a więc i bardziej bezradni. Uważam, że coś wiejskiej społeczności winni jesteśmy za tyle lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanWołek">Przeznaczony do przedyskutowania na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Handlu i Usług temat, jest bardzo poważny i obszerny. Nie da się go omówić podczas jednego i to tak krótkiego posiedzenia w sposób, który pozwoliłby na powzięcie konkretnych decyzji, czy sformułowanie wniosków.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanWołek">Proponowałbym do tej sprawy wrócić na najbliższym posiedzeniu Komisji. Mam bardzo wiele uwag na ten temat, ale z braku czasu przeznaczonego na dzisiejsze obrady, nie mogę zabierać głosu. Sprawa jest zbyt poważna, aby ją pozostawić na takim etapie poselskiej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanKról">Sytuacja Państwowej Inspekcji Handlowej jest rzeczywiście dramatyczna. Przypomnę, że podczas debaty budżetowej zgłosiłem wniosek o zwiększenie środków na Państwową Inspekcję Handlową o 50%, ale niestety, nie przeszedł, nie znalazł uznania Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanKról">Mogą być tylko dwa wyjścia, albo zlikwidować tę instytucję albo ją zasilić finansowo.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanKról">Uważam, że kwoty jakie powinny wychodzić w grę w tym wypadku sięgają 200–300 mld zł, czyli są trzykrotnie wyższe od obecnego budżetu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanKról">Kwestia wynagrodzeń pracowników Państwowej Inspekcji Handlowej też wymaga pilnego rozpatrzenia, a z posiadanych środków nie można wygospodarować żadnych podwyżek płac.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanKról">Uważam, że jako Komisja Handlu i Usług powinniśmy wystosować dezyderat do premiera oraz ministra przemysłu i handlu dotyczący kwestii legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanKról">W dezyderacie tym trzeba zobowiązać władzę do tego, że w ciągu 2–3 miesięcy projekt regulujący status Państwowej Inspekcji Handlowej wpłynie do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#JanKról">Możemy podjąć inicjatywę jako Komisja Handlu i Usług, ale odpowiedzialność, z uwagi na wagę problemu za dalsze funkcjonowanie PIH, powinien wziąć na siebie rząd.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#JanKról">Dezyderat powinien obejmować dwie sprawy: kwestię finansów Państwowej Inspekcji Handlowej oraz szybki tryb przedłożenia Sejmowi projektu niezbędnych regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#JanKról">Jestem zmęczony tą dyskusją o Państwowej Inspekcji Handlowej, gdyż trwa ona już trzecią kadencję i nigdy jej nie zakończyliśmy w sensie wiążących decyzji. Może ta kadencja będzie w tym względzie szczęśliwsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSzarawarski">Dzisiejsze spotkanie nie miało na celu rozstrzygnięcie problemów Państwowej Inspekcji Handlowej, gdyż jest to za poważny temat, żeby załatwić go jednym spotkaniem.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejSzarawarski">Sprawy wiążące się z dalszym funkcjonowaniem Państwowej Inspekcji Handlowej trzeba przedyskutować nie tylko w kontekście działania Państwowej Inspekcji Handlowej, jako państwowej inspekcji, ale również w kontekście ochrony konsumenta, producenta, systemu regulacji zasad gry rynkowej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejSzarawarski">Można wymienić jeszcze wiele innych problemów, które odnoszą się do polskiego rynku, a związane są z funkcjonowaniem PIH.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejSzarawarski">Wystosowaliśmy do ministra przemysłu i handlu dezyderat o nadanie problematyce rynku wewnętrznego znacznie wyższej rangi. Odpowiedź była pozytywna, skutków jednak nie było żadnych.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejSzarawarski">Wniosek posła J. Króla jest zasadny, wystąpimy do ministra przemysłu i handlu raz jeszcze.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AndrzejSzarawarski">Nie może być tak, że w natłoku problemów, jakie niesie restrukturyzacja przemysłu, zgubił się wielki program regulacji systemowych rynku wewnętrznego, problem ochrony tego rynku, ochrony konsumenta. Zwłaszcza, że nie jest to tylko problem zawodowy, a także społeczny i polityczny.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AndrzejSzarawarski">Funkcjonowanie państwa obywatel ocenia przede wszystkim po panoramie rynku, a również po bałaganie, jaki panuje na tym rynku.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że nasze prace powinny dotyczyć kontroli rynku wewnętrznego. Nie może to być tylko sprawą Państwowej Inspekcji Handlowej, gdyż jest to po prostu niewykonalne.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AndrzejSzarawarski">Żyjemy w zupełnie innej epoce, rynek wewnętrzny, to już nie kilkanaście przedsiębiorstw państwowych o zasięgu ogólnopolskim, a kilkadziesiąt tysięcy niewielkich podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AndrzejSzarawarski">Trzeba w takiej sytuacji zastanowić się nad zadaniami dla Państwowej Inspekcji Handlowej, ale także nad zadaniami dla innych, szczególnie samorządowych struktur kontrolnych. To także musi być zadanie dla samorządów, dla wydziałów handlu urzędów miejskich, dla ruchu konsumenckiego itd.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AndrzejSzarawarski">Ponadto Państwowa Inspekcja Handlowa powinna zająć się dostosowaniem naszego rynku wewnętrznego do wymogów europejskich. Mówimy, że idziemy do Europy, a przecież nasze przepisy sanitarne są zupełnie z innej epoki. Jeżeli dążymy do Europy, to ktoś musi w Polsce wykonać olbrzymią pracę, polegającą na dostosowaniu naszych przepisów, szczególnie w obrocie żywności, ale nie tylko, do wymogów europejskich.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że taką działalnością powinna się zająć m. in. Państwowa Inspekcja Handlowa. Trzeba też zastanowić się nad zmianą nazwy Państwowej Inspekcji Handlowej, gdyż już nie chodzi tylko o sam handel, ale generalnie o rynek. Może adekwatna byłaby nazwa państwowa inspekcja rynku wewnętrznego?</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#AndrzejSzarawarski">Musimy podejść do nowej regulacji prawnej, określającej zakres działania i sposób funkcjonowania Państwowej Inspekcji Handlowej. Sama jej nazwa jest do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#AndrzejSzarawarski">W związku z tym, jednym z punktów naszego dezyderatu, skierowanego do ministra przemysłu i handlu, będzie podjęcie przez rząd szybkiej inicjatywy ustawodawczej w zakresie uregulowania statusu Państwowej Inspekcji Handlowej.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#AndrzejSzarawarski">Niezbędne są doraźne działania finansowe, ale obok nich trzeba tworzyć system zabezpieczenia finansowego działania PIH. To nie może być tak, aby inspektor chodził pieszo, bo na dalszy wyjazd Państwowej Inspekcji Handlowej nie stać.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#AndrzejSzarawarski">Sprawa finansowego zabezpieczenia funkcjonowania Państwowej Inspekcji Handlowej jest tak samo ważna, jak sprawa ustawowego zagwarantowania jej działania.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#AndrzejSzarawarski">Państwowa Inspekcja Handlowa musi funkcjonować w ogólnie tworzącym się systemie. Prace nad uporządkowaniem i uzupełnieniem prawa już trwają. W Sejmie jest już ustawa o nieuczciwej konkurencji, o znakach towarowych, o samorządach gospodarczych, która zorganizuje środowiska między innymi kupieckie, do samoobrony przed nieuczciwością.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#AndrzejSzarawarski">Jest już wiele inicjatyw ustawodawczych, które tworzą podwaliny systemu funkcjonowania polskiego rynku wewnętrznego, polskiego życia gospodarczego, mechanizmów zabezpieczających przed nieuczciwością i eliminujących z rynku tych, którzy szybko, a nieuczciwie chcą zdobyć pieniądze.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby nasze dzisiejsze obrady zakończyć konkretnymi postanowieniami. Będzie to zobowiązanie prezydium Komisji Handlu i Usług do tego, aby w imieniu Komisji, skonstruowało treść dezyderatu i wystąpiło do premiera oraz ministra przemysłu i handlu z konkretnymi postulatami o doraźne zabezpieczenie finansowe działalności Państwowej Inspekcji Handlowej, o skonstruowanie możliwie szybko, nowej podstawy prawnej dla funkcjonowania Państwowej Inspekcji Handlowej oraz o przyspieszenie stworzenia w Polsce systemu ochrony konsumenta.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#AndrzejSzarawarski">Dziękuję wszystkim za udział i na tym zamykam posiedzenie Komisji Handlu i Usług.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>