text_structure.xml
24.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSzarawarski">Otwieram posiedzenie Komisji, witam przybyłych posłów. Rozpoczynamy pierwsze nasze robocze posiedzenie, które z uwagi na charakter będzie miało wymiar organizacyjny. Otrzymaliście państwo porządek dzisiejszego posiedzenia, w którym chcielibyśmy rozdzielić zadania do przygotowania na następne posiedzenie. Przewidujemy, do czego obliguje nas Prezydium Sejmu, rozpatrzenie problemu realizacji budżetu za 1992 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSzarawarski">W drugim punkcie rozpatrzymy kwestię wystąpienia do Prezydium Sejmu o zmianę nazwy Komisji. Mamy przygotowany dezyderat, jeśli uznacie państwo że jest zasadny, wówczas wystąpilibyśmy jako Komisja do Prezydium Sejmu o zmianę nazwy w Regulaminie Sejmu. Przygotowaliśmy również dezyderat o podniesienie rangi handlu w Ministerstwie Przemysłu i Handlu, o powołanie przynajmniej podsekretarza stanu, który korygowałby pewne sprawy. Z doświadczeń ubiegłych kadencji wynika, że handel został zepchnięty w Ministerstwie Przemysłu i Handlu na margines. Obszar zagadnień jest bardzo duży - kwestia ujednolicenia przepisów sanitarnych, dotyczących obrotu towarami, żywnością, artykułami przemysłowymi do EWG. Nasze stare przepisy najczęściej są nieadekwatne do aktualnego stanu obowiązującego w Europie. Mieści się tu także kwestia Państwowej Inspekcji Handlowej, która pracuje na bazie ustawy z 1953 r. w takiej funkcji jest już obecnie nie do przyjęcia. Jest to kwestia szeroko rozumianej ochrony konsumenta, instytucji ochrony konsumenta i wiele innych spraw, o których w stosownym czasie będziemy mówić.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że dezyderat jest zasadny, sugerowałem to podczas przesłuchania ministra M. Pola i z takim powinniśmy wystąpić.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSzarawarski">Chcielibyśmy także dokonać dziś podziału na stałe podkomisje, jako że obszar działania naszej Komisji jest rozległy i obejmuje wiele specjalistycznych zagadnień. Widoczne będzie to już przy pracach nad budżetem, kiedy będzie opiniowany budżet dla kilku różnych ministerstw, gdzie trzeba będzie uwzględnić różne kategorie wydatków oraz skierowane do Komisji ustawy, które dotyczą różnego obszaru, od transportu po handel i usługi.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję powołanie czterech podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AndrzejSzarawarski">W sprawach różnych wymienimy ewentualne uwagi nt. pracy Komisji, jak również propozycje do planu pracy, inicjatyw ustawodawczych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AndrzejSzarawarski">Czy do porządku obrad macie państwo uwagi bądź propozycje zmian? Nie widzę, a zatem przechodzimy do pierwszego punktu porządku dziennego. Ponieważ materiały otrzymaliście państwo dopiero teraz, proszę w ciągu najbliższego tygodnia zapoznać z nim wnikliwie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AndrzejSzarawarski">Dzisiejsze nasze spotkanie polega na tym, aby wyznaczyć spośród grona Komisji osoby, które przygotują uwagi Komisji w formie koreferatu do przedstawionych materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AndrzejSzarawarski">Mamy materiał dotyczący wykonania budżetu przez resort transportu i gospodarki morskiej wraz ze sprawozdaniem NIK z wykonania budżetu. Proponuję, aby koreferentem w tej sprawie był zastępca przewodniczącego Komisji, specjalista od transportu poseł J. Zaborowski. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Rozumiem zatem, że pan poseł podejmuje się przygotowania na następne posiedzenie koreferatu z uwagami i opiniami.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AndrzejSzarawarski">Drugą sprawą jest kwestia łączności. Resort łączności podlega w całości wyłącznie naszej Komisji, stąd ważną sprawą jest, aby wnikliwie przypatrzyć się, w jaki sposób resort ten realizuje swoje zadania budżetowe.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa chciałby podjąć się omówienia tego tematu?</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AndrzejSzarawarski">Jeśli nie ma chętnych, przekazujemy zaocznie to zadanie nieobecnemu posłowi J. Królowi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AndrzejSzarawarski">Trzecia sprawa - to handel i szeroko rozumiane usługi, co podlega Ministerstwu Przemysłu i Handlu. Chcielibyśmy tym obowiązkiem obciążyć pana posła P. Saara, ale skoro jest nieobecny może podejmie się tego zadania poseł S. Stasiak. Nie widzę sprzeciwu ze strony pana posła, w takim razie zwracam się do wszystkich z pytaniem, czy w tej kwestii są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AndrzejSzarawarski">Nie widzę, przechodzimy zatem do punktu drugiego porządku dziennego rozpatrzenia projektu wystąpienia prezydium Komisji do Prezydium Sejmu w sprawie zmiany nazwy Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja Handlu i Usług, bardzo ważna komisja gospodarcza, obejmująca szeroki zakres zagadnień, z tytułu nazwy jest traktowana trochę marginesowo. Większość posłów, która nie pracuje w tej Komisji, a także Prezydium Sejmu często uważa, że jest to tylko kwestia handlu, który się sprywatyzował, a w związku z tym de facto specjalnie problemów nie ma. Była nawet próba likwidacji tej Komisji przy ustalaniu podstaw do zmian w Regulaminie Sejmu przez obecną koalicję. Po rozpoznaniu zakresu pracy Komisji okazało się to niemożliwe. Dlatego proponujemy zmianę nazwy Komisji na: Komisja Transportu, Łączności, Handlu i Usług, gdyż przede wszystkim dwa pierwsze człony - transport i łączność - zawierają bardzo duży ciężar gospodarczy, natomiast handel i usługi, także ważne - są tylko częścią obszaru, którym się zajmuje Komisja.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#AndrzejSzarawarski">Takie ustawienie nazwy da również pewien priorytet w pracach Komisja na obszarze transportu, gdzie jest wiele do zrobienia, jak i na obszarze łączności, podobnie obciążonej.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#AndrzejSzarawarski">Czy w tej sprawie są uwagi? Ponieważ treść wystąpienia otrzymało tylko prezydium Komisji, odczytam teraz całość tekstu: „Prezydium Komisji Handlu i Usług zwraca się do Prezydium Sejmu z wnioskiem o wprowadzenie zmiany w art. 19 Regulaminu Sejmu dotyczącej dotychczasowej nazwy Komisji Handlu i Usług.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#AndrzejSzarawarski">Prezydium Komisji proponuje nową nazwę: Komisja Transportu, Łączności, Handlu i Usług.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#AndrzejSzarawarski">Obecna nazwa Komisji nie jest adekwatna do zakresu jej działania. Wskazuje, iż Komisja zajmuje się jedynie wymienionymi w nazwie dziedzinami gospodarki, co w konsekwencji obniża jej znaczenie i sugeruje próby łączenia tej Komisji z innymi.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja Handlu i Usług zgodnie z zakresem jej działania określonym w Regulaminie Sejmu zajmuje się następującymi zagadnieniami:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#AndrzejSzarawarski">- problemy transportu lądowego, kolejowego, autobusowego, samochodowego,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#AndrzejSzarawarski">- przewozy międzynarodowe,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#AndrzejSzarawarski">- budowa i utrzymanie dróg publicznych (autostrad) oraz utrzymanie na nich bezpieczeństwa,</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#AndrzejSzarawarski">- transport lotniczy, pasażerski i towarowy,</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#AndrzejSzarawarski">- żegluga śródlądowa,</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#AndrzejSzarawarski">- problemy łączności i telekomunikacji, poczty, łączności satelitarnej,</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#AndrzejSzarawarski">- problemy handlu uspołecznionego i prywatnego,</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#AndrzejSzarawarski">- demonopolizacja dotychczasowych struktur w tym zakresie,</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#AndrzejSzarawarski">- ochrona praw konsumenta,</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#AndrzejSzarawarski">- zagadnienia rzemiosła i spółdzielczości,</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#AndrzejSzarawarski">- działalność gospodarcza w zakresie drobnej wytwórczości prowadzonej na terytorium RP przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne,</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#AndrzejSzarawarski">- problemy dotyczące turystyki (komercyjnej) wobec powszechnej prywatyzacji biur turystycznych oraz akty prawne regulujące działalność w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#AndrzejSzarawarski">Przedstawiony zakres działania Komisji odzwierciedla rzeczywistą kolejność zagadnień, którą zajmuje się Komisja. Zmiana nazwy jest konieczna dla precyzyjnego określania tematyki prac Komisji”.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#AndrzejSzarawarski">Czy państwo zgadzają się z takim stanowiskiem? Nie widzę sprzeciwu, rozumiem, że projekt wystąpienia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#AndrzejSzarawarski">W punkcie trzecim porządku chcemy skierować do ministra przemysłu i handlu dezyderat w sprawie podniesienia roli handlu w tym resorcie i powołania podsekretarza stanu.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#AndrzejSzarawarski">Czy do dezyderatu macie państwo uwagi bądź zastrzeżenia? Nie widzę, w związku z tym pytam, czy Komisja akceptuje wysłanie dezyderatu i podjęcie starań o powołanie podsekretarza stanu ds. handlu w Ministerstwie Przemysłu i Handlu?</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja przyjęła propozycję prezydium Komisji dotyczącą dezyderatu i powołania podsekretarza stanu.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#AndrzejSzarawarski">Przechodzimy do punktu czwartego - rozpatrzenia projektu pisma do Prezydium Sejmu w sprawie powołania podkomisji stałych, działających w ramach Komisji Handlu i Usług. Proponujemy następujące cztery stałe podkomisje:</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#AndrzejSzarawarski">Podkomisja ds. transportu, która zajmowałaby się zagadnieniem transportu lądowego, kolejowego, autobusowego, przewozów międzynarodowych, budową i utrzymaniem dróg publicznych, transportem lotniczym, pasażerskim i towarowym oraz żeglugą śródlądową.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#AndrzejSzarawarski">Obszar działania tej podkomisji jest bardzo poważny, zwłaszcza że obecny rząd, jako jeden z priorytetów przyjmuje temat budowy dróg i autostrad łącznie z całą obudową prawną tego zagadnienia.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#AndrzejSzarawarski">Czy państwo akceptują istnienie takiej podkomisji? Nie widzę sprzeciwu, podkomisja została powołana.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#AndrzejSzarawarski">Druga podkomisja dotycząca łączności zajmowałaby się problemami łączności radiowej i telewizyjnej, telekomunikacji, poczty i łączności satelitarnej, całym obszarem działalności Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#AndrzejSzarawarski">Czy są uwagi w sprawie powołania tej podkomisji? Jeżeli nie ma sprzeciwu rozumiem, że państwo akceptują powołanie podkomisji ds. łączności.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#AndrzejSzarawarski">Trzecia podkomisja handlu i drobnej wytwórczości obejmująca swoim zakresem problemy handlu uspołecznionego i prywatnego, demonopolizacji struktur w handlu, ochrony praw konsumenta, problemy rzemiosła i spółdzielczości w różnych dziedzinach i zakresie, działalność gospodarczą w zakresie drobnej wytwórczości usług i wytwórczość ludową.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#AndrzejSzarawarski">Myślę, że istnienie stałej podkomisji i regularna praca w tym zakresie jest bardzo ważna dla tej szerokiej sfery usług, która w podkomisji byłaby reprezentowana.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#AndrzejSzarawarski">Czy państwo widzicie potrzebę powołania takiej podkomisji? Jeśli nie ma sprzeciwu rozumiem, że akceptują państwo powołanie podkomisji handlu i drobnej wytwórczości.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#AndrzejSzarawarski">Czwarta podkomisja stała ds. turystyki dotyczyłaby turystyki w kategoriach komercyjnych, prywatyzacji biur turystycznych, tworzenia aktów prawnych dotyczących turystyki. Mamy tu ofertę z Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu, aby tę podkomisję uczynić wspólną z udziałem przedstawicieli Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu, aby bazę turystyki od strony biznesu połączyć ze sferą organizowania turystyki, rekreacji, szeroko rozumianego wypoczynku.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#AndrzejSzarawarski">Powołanie naszej stałej podkomisji nie zamyka drogi do rozbudowy tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#AndrzejSzarawarski">Czy w sprawie powołania tej podkomisji są pytania lub uwagi? Nie widzę, w związku z tym uznaję, że Komisja przychyla się do zdania prezydium Komisji, aby powołać stałą podkomisję ds. turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#AndrzejSzarawarski">Czy państwa zdaniem istnieje potrzeba powołania innej stałej podkomisji w ramach działalności Komisji Handlu i Usług? Sprzeciwu nie widzę to rozumiem, że Komisja akceptuje wystąpienie do Prezydium Sejmu z propozycją powołania czterech stałych podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#AndrzejSzarawarski">Proszę o wpisywanie się na listę uwzględniając państwa osobiste zainteresowania lub potrzeby elektoratu na pracę w tych podkomisjach.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby na czele każdej podkomisji stanął wiceprzewodniczący Komisji, chociaż nie musi to być zasada, skoro uznacie państwo inaczej.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#AndrzejSzarawarski">Czy państwo akceptujecie, aby szefem każdej podkomisji stałej był wiceprzewodniczący Komisji?</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#AndrzejSzarawarski">Komisja wyraziła zgodę, w związku z tym proszę o wpisywanie się na listy, gdyby jednak dysproporcje kadrowe w poszczególnych podkomisjach były bardzo duże, zastrzegamy sobie prawo pewnych korekt w uzgodnieniu z zainteresowanymi.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#AndrzejSzarawarski">Przypominam, że wiceprzewodniczący J. Zaborowski byłby przewodniczącym podkomisji ds. transportu. Poseł J. Król byłby przewodniczącym podkomisji ds. łączności. Poseł P. Saar - przewodniczącym podkomisji ds. handlu i drobnej wytwórczości. Poseł W. Stasiak - przewodniczącym podkomisji ds. turystyki.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#AndrzejSzarawarski">Chciałbym, żebyśmy przyjęli w praktyce naszej Komisji metodę działania aktywnego z podmiotami gospodarczymi, które leżą w obszarze naszego działania. Chcę również, aby część posiedzeń podkomisji, a nawet całej Komisji odbywała się w terenie, w zetknięciu się bezpośrednio z problemami poszczególnych przedsiębiorstw transportowych, usługowych, handlowych, rzemiosła, Polskiej Izby Paliw Płynnych i wielu innych instytucji.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#AndrzejSzarawarski">Będziemy chcieli również spotykać się z naszymi głównymi partnerami, kierownictwami resortów: transportu, łączności, przemysłu i handlu, z Komitetem ds. Sportu i Turystyki. Także z dyrekcjami generalnymi PKP, zarządem LOT, zarządem dróg publicznych itd. Sądzę więc, że satysfakcji z tej pracy będziemy mieć dużo, pracy będzie również dużo. Moją ambicją jest, abyśmy zasłużyli na miano Komisji, która tworzy prawo dobre, bliskie życia, weryfikowane przez ludzi, którzy je będą konsumować.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#AndrzejSzarawarski">Zakładamy, że dość często będziemy się spotykać poza terenem Sejmu, właśnie w tych instytucjach, dla których głównie będziemy tworzyć prawo. Prośba również do państwa, jeżeli usłyszycie gdzieś sygnały, że trzeba się spotkać lub coś pilnie zrobić, to proszę sygnalizować o tym prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#AndrzejSzarawarski">W sprawach różnych chciałbym poinformować, że wczoraj spotkaliśmy się z Misją Banku Światowego, która analizuje realizację przez polskie Ministerstwo Łączności spółkę Telekominikacja Polska S.A. realizacji pierwszej transzy kredytu na rozwój telekomunikacji polskiej. Spotkaliśmy się na życzenie misji Banku Światowego. Rozmawialiśmy o dalszej sferze zaangażowania Banku Światowego w realizację drugiego etapu tego programu. Wysłuchaliśmy sugestii nt. konieczności zmian prawnych w naszej ustawie o łączności w prawie budżetowym. Było to bardzo ciekawe spotkanie. Kiedy powstanie podkomisja ds. łączności wówczas kontakty z misją Banku Światowego będą częstsze. Myślę, że wyniknie z nich pewna konieczność nowelizacji ustawy o łączności, którą przygotowuje resort.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#AndrzejSzarawarski">Czy ktoś z państwa chciałby wnieść uwagi bądź propozycje do pracy Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyDziewulski">Proponuję uchwalenie drugiego dezyderatu Komisji skierowanego do premiera z wnioskiem o popieranie przez państwo polskie przedsiębiorstwa LOT, które jest wizytówką Polski na wielu rynkach światowych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyDziewulski">Proponuję, aby na następnym posiedzeniu Komisja przyjęła gotowy tekst dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyOkoński">Od dwóch lat nie może wejść w życie ustawa o samorządzie gospodarczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełSaar">Popieram wniosek, chciałem również powiedzieć, że zostałem zobowiązany przez Klub Parlamentarny BBWR do przygotowania na następne posiedzenie inicjatywy poselskiej w tej sprawie. Ponieważ istotnie projekty ustaw o samorządzie gospodarczym były, wymagają więc korekt. Na następnym posiedzeniu Komisji mógłbym już państwu tę propozycję przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSzarawarski">Proponuję, aby Komisja zastanowiła się, czy nie powrócić do projektu senackiego, który już był w fazie dyskusji sejmowej. Moglibyśmy zebrawszy 15 podpisów złożyć ten projekt jako inicjatywę poselską. Nie będzie to blokować inicjatywy pana posła P. Saara, ponieważ Klub BBWR ma prawo wnieść taką inicjatywę poselską. Być może z kilku projektów uda się stworzyć jeden.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSzarawarski">Uważam, że uporządkowanie polskiej gospodarki, szczególnie gospodarki prywatnej bez obligatoryjności przynależenia do jakiejkolwiek organizacji samorządowej, gospodarczej jest niemożliwe. Z jednej strony z punktu widzenia ochrony interesów konsumenta, a także z powodu rozwoju poszczególnych sfer życia gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejSzarawarski">Przyjmujemy następujące rozwiązania posłowie przygotują jeden projekt jako projekt komisyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#UrszulaPająk">Wnoszę propozycję dotyczącą ustawy o PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSzarawarski">Ta ustawa dziś już nie ma żadnej wartości, aby ją „odkurzyć” trzeba również wnieść inicjatywę poselską w formie tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejSzarawarski">Minister transportu ma nieco inny pogląd na rozdział obowiązków między państwo a PKP. Skoro udzieliliśmy mu wotum zaufania, to możemy dać mu kilka dni, aby mógł wyartykułować swoje stanowisko w postaci ewentualnych projektów ustaw, które ma do Sejmu wnieść.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejSzarawarski">Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby grupa 15 posłów wniosła projekt, który był rozpatrywany w Sejmie poprzedniej kadencji, jako projekt poselski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardOlszewski">Zwracam się do przewodniczącego podkomisji ds. turystyki, aby zorganizował spotkanie z osobami, które decydują w kraju o sferze polityki i realizacji turystyki. Przybliży to nam zarówno te osoby, jak i problemy z tym związane.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSzarawarski">Wniosek jest słuszny. Z inicjatywą taką wystąpiła już do nas Polska Izba Turystyki, aby spotkać się z prezydium Komisji i podkomisją, która zostanie do tego celu powołana. Zwrócił się do nas z prośbą obecny szef Komitetu ds. Sportu i Turystyki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ReginaPawłowska">Chciałam zasygnalizować pewien problem, który najbardziej kieruję do pana posła J. Zaborowskiego. W Radomiu podjęta została decyzja o budowie dworca PKS, jest to na terenie kolejowym PKS i PKP porozumiały się, jest to udział skarbu państwa, wielomiliardowa inwestycja. Stwierdzam, że w ostatnich tygodniach członkowie byłej ekipy rządzącej zasugerowali stworzenie spółki prywatnej, która realizowałaby tę inwestycję. Wiem, że w Ministerstwie Transportu jest wielka życzliwość w kierunku pozostawienia dotychczasowego stanu, ale wiem również, że były naciski wywierane na dyr. Augustowskiego, aby kolej przekazała spółce ten teren. Na razie sygnalizuję problem, bo być może będzie jeszcze potrzebna pomoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanZaborowski">Jeszcze dziś będę rozmawiał w tej sprawie w Ministerstwie Transportu jak również w dyrekcji generalnej PKP.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSzarawarski">Zwracam państwu uwagę, zwłaszcza tym, którzy są po raz pierwszy posłami, że przysługuje państwu tryb interpelacji i zapytań poselskich. Możecie występować także do przewodniczących Komisji ze swoimi postulatami. Jest to typowa sprawa interwencyjna, która nadaje się bezpośrednio na interpelację poselską, zapytanie do ministra transportu, a także może być przedmiotem rozważań podkomisji. Są różne formy i proszę z nich korzystać.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejSzarawarski">Na każde zapytanie poselskie, każda instytucja od premiera począwszy do dyrektora przedsiębiorstwa, zgodnie z obowiązującym prawem, musi odpowiedzieć. Korzystajcie z tej instytucji, ona jest bardzo skuteczna, często bardziej niż wnoszenie sprawy na obrady Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszWierzbicki">Mam prośbę do prezydium Komisji, że jeśli będą organizowane posiedzenia Komisji, prosiłbym o wyznaczanie terminów najbliżej skupionych wokół posiedzeń plenarnych. Chodzi o to, żeby nie przyjeżdżać do Warszawy specjalnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejSzarawarski">Taką przyjęliśmy zasadę, w przeddzień posiedzeń sejmowych będziemy organizować posiedzenie Komisji. Aby ułatwić sprawę prawdopodobnie będziemy spotykać się w dni poprzedzające posiedzenie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejSzarawarski">Mamy już skład podkomisji, pozwolę sobie odczytać nazwiska posłów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejSzarawarski">Podkomisja ds. transportu - posłowie: Jerzy Dziewulski, Tadeusz Gawin, Urszula Pająk, Janusz Wierzbicki i Jan Zaborowski.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejSzarawarski">Podkomisja ds. łączności - posłowie: Witold Deręgowski, Karol Działoszyński, Jan Król i Tadeusz Moszyński.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejSzarawarski">Podkomisja ds. turystyki - posłowie: Piotr Aszyk, Karol Działoszyński, Grzegorz Figura, Edward Gnat, Grzegorz Gruszka, Ryszard Olszewski i Stanisław Stasiak.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejSzarawarski">Podkomisja ds. handlu - posłowie: Aleksander Andryszak, Andrzej Aumiller, Henryk Choryngiewicz, Andrzej Czajka, Leszek Kiełczewski, Zofia Grzebisz-Nowicka, Paweł Saar, Regina Pawłowska, Stanisław Wójcik i Jan Okoński.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#AndrzejSzarawarski">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>