text_structure.xml
24.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych oraz senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych. Ekscelencje, panie i panowie posłowie i senatorowie, szanowni goście Komisje Spraw Zagranicznych Sejmu i Senatu RP mają zaszczyt gościć dzisiaj jego ekscelencje pana Seppo Martti Ahtisaari - Prezydenta Finlandii. Serdecznie witamy pana prezydenta.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Jesteśmy radzi nie tylko z wizyty głowy państwa, znakomitego polityka, ale także faktu, że pańska wizyta, panie prezydencie, przybliża Polskę i Finalandię. Jesteśmy przekonani, iż w historii i teraźniejszości obu naszych krajów obecne są silne więzy współpracy, solidarności i wspólnych doświadczeń. Wierzymy, że pańska wizyta, panie prezydencie, służy pogłębieniu stosunków między Finlandią a Polską oraz procesowi zbliżania narodów europejskich i europejskiej integracji. Proszę pana prezydenta o łaskawe zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Szanowni panowie przewodniczący, posłowie, senatorowie, szanowni goście. Zanim rozpocznę swoje wystąpienie chciałbym wyrazić głęboką wdzięczność za zaproszenie na dzisiejsze obrady polskich parlamentarzystów. Taka sytuacja nie mogłaby mieć miejsca w Finlandii. Podział ról w naszym kraju pozwala prezydentowi zaprosić komisję spraw zagranicznych np. na kawę, ale nie wolno mu wejść do parlamentu za wyjątkiem momentu, w którym na początku lutego otwiera się rokrocznie sesje fińskiego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Jest to dla mnie niezwykła okazja, że mogę taką wizytę złożyć dzisiaj w Polsce. To wielki zaszczyt rozpocząć oficjalną wizytę w Polsce wygłoszeniem przemówienia do Komisji Spraw Zagranicznych polskiego parlamentu. Jestem pierwszy raz w życiu w Polsce i w Warszawie. Podziwiam architekturę gmachów sejmowych, która przywodzi mi na myśl budynek fińskiego parlamentu zbudowany w tym samym okresie historycznym.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Mieszkamy z małżonką w Pałacu Belwederskim, w którym gen. Manneherim, będąc w Warszawie w grudniu 1919 r. spotkał się z gen. Piłsudskim. Słyszeliśmy bardzo wiele o marszałku Piłsudskim i jego roli w okresie, w którym Polska odzyskiwała swoją niepodległość. Jak można dowiedzieć się ze wspomnień gen. Manneherima, przełożonych niedawno także na język polski, czuł się on dobrze jako Fin w Warszawie, gdzie miał swój dom przed I wojną światową. Przyjacielskie stosunki z Polską i wieloma Polakami utrzymywał on aż do końca życia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Losy naszych państw i narodów spotykały się niejednokrotnie. Polska i Finlandia leżą blisko siebie. Może Bałtyckie jest znów dzisiaj wolne. Nasze środowisko polityczne zmieniło się całkowicie w ostatnim okresie. Polska ma dziś wielu sąsiadów, podczas gdy Finlandia tylko jednego. Przyszłość Białorusi, Łotwy, Litwy i Estonii jest dla nas bardzo ważna z punktu widzenia tego, jak rozwiną się stosunki z Rosją. Rzutuje to bowiem bezpośrednio na sytuację w zakresie bezpieczeństwa Finlandii jak również Polski. Zdajemy sobie doskonale sprawę z odpowiedzialności wobec naszych społeczeństw.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Głęboka przepaść między poziomami życia po obu stronach naszej wschodniej granicy i nasz własny interes narodowy zobowiązują nas do działania szczególnie w dziedzinie bezpieczeństwa nuklearnego, ochrony środowiska i pomocy humanitarnej. Finlandia odgrywa pod tym względem unikalną rolę. Jesteśmy bowiem jedynym krajem członkowskim Unii Europejskiej bezpośrednio graniczącym z Rosją. Wzdłuż naszej długiej granicy znajdują się takie miasta jak Sankt Petersburg oraz Murmańsk z całym swoim wojskowym zapleczem. Nasze zaangażowanie gospodarcze w północno-zachodniej Rosji jest znaczące. Handel w tym regionie rozwija się intensywnie. W zeszłym roku wzrósł o 1/4.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Nasze zaangażowanie na południowym wybrzeżu Zatoki Fińskiej jest dla nas także bardzo istotne. Zainteresowanie Finlandii Estonią jest przykładem bardzo dobrze rozwijającej się współpracy. Mamy wiele prywatnych kontaktów, które są żywsze i istotniejsze niż kiedykolwiek miało to dotąd miejsce. Pracujemy nad ułatwieniami wizowymi tak, aby spokrewnione ze sobą narody mogły się łatwiej kontaktować. Dla nas przyszłość Estonii jest niemalże sprawą narodową.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">To samo można powiedzieć także w odniesieniu do wszystkich trzech republik bałtyckich. W tej sprawie interesy Finlandii i Polski są zbieżne. Naszym celem jest integracja krajów bałtyckich w strukturach europejskich. Musimy starać się osiągnąć jak najszerszą współpracę na całym obszarze Morza Bałtyckiego, która miałaby należyty wydźwięk polityczny. Współpraca na obszarze Morza Bałtyckiego, w której uczestniczą także Islandia i Norwegia, reprezentuje nowy „północny wymiar”, dotyczący północnej części Europy. Jest to wymiar niezwykle istotny w kontekście Unii Europejskiej. Działalność Rady Państw Bałtyckich mówi sama za siebie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Pracujemy także nad rozbudową infrastruktury i komunikacji, która jest warunkiem rozwoju gospodarczego. Jest to inwestycja przyszłości naszych narodów. W dziedzinie telekomunikacji jesteśmy szczególnie dumni z sukcesu firmy Nokia w Polsce. Punktem ciężkości w rozwoju dróg komunikacyjnych w Polsce jest rozbudowa połączeń wschodnio-zachodnich. Dla Finlandii natomiast ważne jest rozwijanie także połączeń północno-południowych. Niepodległość odzyskana przez kraje bałtyckie otworzyła dla Finlandii alternatywną drogę do Polski i przez nią na europejskie rynki naszego eksportu. Dlatego Via Baltica jest tak ważnym przedsięwzięciem, ponieważ jest ona najkrótszym połączeniem krajów bałtyckich i północno-zachodniej Rosji z Europą.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Podczas szczytu w Helsinkach nadarzyła mi się okazja do rozmów zarówno z prezydentem Clintonem jak i prezydentem Jelcynem o współpracy w rejonie Morza Bałtyckiego, szczególnie o rozwoju stosunków między krajami bałtyckimi a Rosją. Mam wrażenie, że teraz jest czas na zdecydowaną pracę w celu trwałego rozwiązania problemów dotychczas nie rozwiązanych. Działanie Finlandii jest konstruktywne i umacniające stabilność na całym obszarze Morza Bałtyckiego.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Rozwiązania w polityce bezpieczeństwa Finlandii wynikają z jej własnych doświadczeń historycznych. Nasze doskonałe stosunki z Rosją, to w świetle naszych najnowszych dziejów osiągnięcie, z którego jesteśmy dumni, nie bez powodu. Wstąpieniem do Unii Europejskiej Finlandia jeszcze bardziej przybliżyła się do Szwecji. Nie jest przesadą stwierdzenie, że myśli w Helsinkach i w Sztokholmie chyba nigdy nie były tak bliskie sobie jak dziś.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Stosunki Finlandii z NATO są bliskie. Nasza decyzja o niezaangażowaniu militarnym w żaden sposób nie przeszkadza nam w aktywnym uczestnictwie w programie Partnerstwa dla pokoju NATO. Dzisiaj żołnierze fińscy i polscy wspólnie działają na rzecz pokoju w Bośni w brygadzie nordycko-polskiej, która jest częścią dywizji amerykańskiej. Odnowiona i przeobrażająca się NATO jest pozytywnym i dynamicznym elementem polityki europejskiej. Pozostawanie Stanów Zjednoczonych w Europie odpowiada także interesom Finlandii. Finlandia szanuje decyzję Polski o ubieganie się o członkostwo w NATO. Finlandia wychodzi z założenia, że wszystkie państwa mają suwerenne prawo do samodzielnego wyboru swoich rozwiązań w polityce bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Także Unia Europejska staje przed wielkimi przemianami. Następna tura rozmów o rozszerzeniu Unii Europejskiej jest dla nas szczególnie ważna. Finlandia naturalnie poprze dążenia Polski, która jest krajem członkowskim OECD, oraz krajów bałtyckich. Wyniki obradującej w tej chwili Konferencji Międzyrządowej państw Unii Europejskiej będą wywierały decydujący wpływ na zdolność Unii do rozszerzenia. Wiele kwestii będzie wymagało podejmowania decyzji przez Unię w najbliższych latach. Część z tych decyzji, jak np. przygotowanie nowej ramy budżetowej Unii Europejskiej, obowiązującej do 2006 r., będzie przypadało na okres przewodnictwa Finlandii. Także wspólna polityka rolnicza oraz terenowa i strukturalna Unii Europejskiej stoją przed zmianami.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Kryteria rozszerzenia Unii Europejskiej są obiektywne i znane. Szczególnie ważna jest, oprócz rozwoju gospodarczego, szybka realizacja nowelizacji ustawodawstwa, której wymaga członkostwo w Unii. Cieszy mnie to, że w tych sprawach parlamentarzyści naszych krajów rozpoczęli korzystną współpracę. Specjalnie chcę podkreślić znaczenie tzw. trzeciego filara, czyli kwestii policyjnych i prawnych. Sprawa ta jest dla Finlandii ważna, ponieważ jako kraj z zewnętrzną granicą Unii Europejskiej ponosimy odpowiedzialność za kontrolę paszportową i celną na naszej granicy Unii Europejskiej. Dlatego też większość naszego wsparcia udzielanego krajom bałtyckim jest tzw. wsparciem suwerenności, wsparciem w tworzeniu narodowej policji, urzędu celnego, straży granicznej i sił obrony narodowej. Bezpieczeństwo naszych społeczeństw, walka przeciw zorganizowanej przestępczości, nielegalnej emigracji i handlowi narkotykami, to kwestia podstawowa dla przyszłości Europy. Powołujęsię tutaj na stwierdzenie kanclerza Kohla, że przyszłe wybory w Europie będą wygrywane lub przegrywane właśnie kwestiami trzeciego filara.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Nasze własne doświadczenia pokazały nam, że nie ma alternatywy dla integracji. Emancypacja Finlandii po II wojnie światowej miała głównie charakter gospodarczy, chociaż jej istota była polityczna. Integracja z Unią Europejską, proces doprowadzający do członkostwa i współpraca umożliwiająca wolny handel są sprawami życiowej wagi dla Środkowej i Wschodniej Europy. To samo dotyczy też Rosji i Ukrainy, które są powiązane z Europą licznymi więziami gospodarczymi. Jestem przekonany o tym, że pogłębiające się kontakty gospodarcze z Europą mają ogromne znaczenie z punktu widzenia rozwoju demokracji w Rosji. Utrzymywanie stosunków gospodarczych z Polską i z Litwą jest także warunkiem stabilności obwodu kaliningradzkiego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Sukces Polski i wyjątkowo szybki rozwój jej gospodarki mogą służyć za przykład wszystkim krajom, które przechodzą okres przekształceń gospodarczych. Podziwiam wytrzymałość narodu polskiego i gotowość do poświęceń. Stanowczość gospodarcza rządu polskiego ponoszącego wysokie koszty przy zmniejszaniu przepaści pomiędzy gospodarką polską a gospodarkami europejskimi, zasługuje na poparcie nas wszystkich. Wiemy, że Polska zna swoją odpowiedzialność także w dziedzinie ochrony środowiska. Jesteśmy dumni z tego, że to właśnie Finlandia była prekursorem w dziedzinie tzw. ekokonwersji, tzn. w zamianie części zadłużenia na wsparcie na rzecz ochrony środowiska. Polska odpowiedzialność za sprawy międzynarodowe może również stanowić przykład dla wszystkich państw świata.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Stanowczość i odpowiedzialna polityka Polski są odzwierciedleniem wielkiej siły kulturalnej narodu polskiego, która w sposób unikalny odznaczyła się w powojennej atmosferze w Polsce. Szczególnie film polski zasłynął na świecie i kino polskie otworzyło oczy młodzieży fińskiej na rzeczywistość i sytuację na świecie i w Europie.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Współpraca w Europie szczególnie w świetle wydarzeń nadchodzących w przyszłym roku jest polem dla działania polskiej dyplomacji. Przejęcie przewodnictwa OBWE jest wyrazem zaangażowania Polski w sprawy dotyczące nas wszystkich. Finlandia popiera działanie OBWE w nowej Europie. Szczególnie cenimy dążenia OBWE do opanowywania i rozwiązywania konfliktów. Chcemy, aby podobną rolę przyjęła na siebie również Rada Państw Bałtyckich. Uważamy, że zaangażowanie Finlandii w rozwiązywaniu konfliktów, takich jak np. w Nagórnym Karabachu jest istotną rolą naszego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Szanowni państwo, drodzy senatorowie i posłowie. Jak wiadomo, morze nie dzieli, tylko łączy, łączy ono także Finlandię z Polską. Nasza praca OBWE oraz prace w ramach Partnerstwa dla pokoju są sposobami na rozszerzenie wpływów Polski i jej zbliżenie do Unii Europejskiej. Jestem przekonany, że będzie to również stymulowało rozwój Europy.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Jak już powiedziałem, podziwiam Polskę i naród polski. Mam nadzieję, że Polska raz jeszcze zajmie należne sobie miejsce w Europie. Życzę szanownym senatorom i posłom powodzenia w wymagającej pracy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Bardzo dziękuję panu prezydentowi Finlandii za szerokie naświetlenie sytuacji międzynarodowej i przedstawienie problemów, które w tej chwili łączą Polskę i Finlandię. Pan prezydent Seppo Martti Ahtisaari wyraził gotowość odpowiedzi na pytania polskich parlamentarzystów. Dziękujemy panu prezydentowi za tę gotowość. Proszę państwa posłów i senatorów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszOnyszkiewicz">Panie prezydencie pragnę przede wszystkim powiedzieć, że pańska wizyta na pewno upamiętni się w polskim Sejmie z jeszcze jednego nietypowego powodu. Stało się bowiem coś, czegośmy nigdy nie doświadczyli. Podczas pańskiego przemówienia bowiem zgasło światło, co jest rzeczą całkowicie precedensową.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszOnyszkiewicz">Przechodząc do pytania, pragnę powiedzieć, że Finlandia jest członkiem Unii Europejskiej. Unia Europejska rządzi się zgodnie z podpisanymi w Maastricht postanowieniami. Chce ona tworzyć wspólną politykę bezpieczeństwa, wspólną tożsamość i wspólną politykę zagraniczną. W ramach takiej polityki i tak rozumianego bezpieczeństwa nie można wykluczyć sytuacji, w której Unia Europejska będzie chciała podjąć jakieś działania wojskowe. Może się tak zdarzyć w odpowiedzi na apel Organizacji Narodów Zjednoczonych, OBWE albo z własnej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanuszOnyszkiewicz">Finlandia jako członek Unii Europejskiej będzie uczestniczyć zarówno w procesie decyzyjnym, jak i w zależności od własnych decyzji, w procesie wykonywania tej decyzji. Mając na uwadze solidarność krajów Unii Europejskiej, na której to solidarności Unia opiera swoje istnienie, pragnę zapytać, czy polityka obronna Finlandii i koncepcja neutralności w obliczu tych nowych realiów zostanie przewartościowana? Czy odbywa się debata w tej sprawie w Finalandii?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Dziękuję bardzo za pytanie pana posła. Oczywiście w naszym kraju toczy się debata dotycząca wspólnej polityki bezpieczeństwa i polityki zagranicznej. Prezydentowi fińskiemu został przedstawiony rządowy raport w tej sprawie. Nie używamy wyrazu „neutralność”, którym posługiwaliśmy się w okresie „zimnej wojny”. Mówimy, że chcemy zachować naszą niezależną politykę obronną. Nie staramy się o członkostwo w żadnej organizacji militarnej i chcemy pozostać całkowicie niezależni.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, o której mówił poseł Onyszkiewicz. Jeżeli np. Organizacja Narodów Zjednoczonych zwróci się o pomoc w misji wojskowej w zakresie utrzymania pokoju lub przywrócenia pokoju, byłaby w tym względzie potrzebna decyzja Rady Bezpieczeństwa. Taka decyzja skierowana by zatem została do NATO jak miało to np. miejsce w przypadku wojny w byłej Jugosławii. Sprawa taka dotyczyłaby przede wszystkim Stanów Zjednoczonych.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Finlandii nic nie broni uczestnictwa w takich operacjach jak ta, która prowadzona była w Jugosławii. Nasza polityka nie zabrania nam udziału w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych w Europie. Oczywiście, jeżeli doszłoby do wojny, to nasze obecne ustawodawstwo nie pozwoliłoby się nam w nią zaangażować. Nie wyobrażam sobie jednak, żeby Rada Bezpieczeństwa ONZ czy OBWE zwróciła się do nas o takie zaangażowanie w jakimkolwiek wypadku. Mówimy zatem tylko o rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IrenaLipowicz">Panie prezydencie, mieliśmy okazję podziwiać gościnność fińskiego parlamentu jako gospodarza obrad Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie. W tym roku tę rolę przejmuje Polska. Pragnę zapytać, jak Finlandia postrzega współczesną rolę OBWE?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#IrenaLipowicz">Ponadto chciałabym zapytać, co według pana, powinno być głównym obszarem wzmocnienia i zintensyfikowania wzajemnej współpracy Polski i Finlandii w najbliższych latach?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Finlandia popiera działalność OBWE. W szczególności postrzegamy rolę OBWE w zakresie rozwiązywania kryzysów. Wiemy, że w chwili obecnej OBWE rekrutuje ludzi do zadań związanych z wrześniowymi wyborami. W swoim czasie sam brałem udział w podobnym przedsięwzięciu. Sądzę, że są to przedsięwzięcia, które odpowiadają obowiązkom OBWE.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Uważam, że przyszłoroczne przewodnictwo Polski w OBWE stwarza doskonałą szansę na współpracę w ramach OBWE. Są jednak także inne organizacje, takie jak Unia Europejska, NATO, czy Rada Europy w Strasburgu. Mają one niezwykle ważną i istotną rolę do odegrania. Rola ta nie została jeszcze w dostatecznym stopniu uznana. Rada Europy może bardzo pomóc w realizacji wielu zadań. Wierzę, że Rada mogłaby przejąć wiele funkcji Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Jeżeli zaś chodzi o współpracę pomiędzy naszymi krajami, wydaje mi się, że istnieje wiele obszarów, w których możemy współpracować. Wiele działań jest w toku i rozwijają się bardzo dobrze. Przypominam sobie, jak skuteczne były działania Polski w zakresie utrzymywania pokoju i rozwiązywania kryzysów w pewnych obszarach świata. Wiem, że Polska może być bardzo skuteczna w podobnej działalności. Myślę, że po dalszych rozmowach nasza współpraca będzie owocnie się rozwijać. Dzielimy bowiem te same wartości i podobne cele. Jest to znakomita podstawa do dalszej współpracy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">W chwili obecnej Polska w przeciwieństwie do Finlandii jest członkiem Rady Bezpieczeństwa ONZ. W chwili obecnej Szwecja jest reprezentantem krajów nordyckich. Moja pierwsza wizyta w Polsce zbiega się z możliwością poznania wielu osób, które pracują w ramach Organizacji Narodów Zjednoczonych. Bardzo się z tego cieszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BronisławGeremek">Jeżeli pan prezydent pozwoli, porzucę na chwilę rolę przewodniczącego i zadam pytanie. Pan prezydent wspominał o szczególnym znaczeniu bezpieczeństwa republik bałtyckich. Mówił pan o Estonii, Łotwie i Litwie. Jak pan prezydent sądzi? Jakimi środkami można wzmocnić poczucie bezpieczeństwa tych trzech republik bałtyckich? Polska jest szczególnie zainteresowana tym problemem. Swoim losami historycznymi zawsze byliśmy zbliżeni do tych trzech krajów. W chwili obecnej oczekujemy, że Polska znajdzie się wśród krajów wymienionych przez madrycki szczyt NATO jako kraj kandydujący do członkostwa w NATO.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BronisławGeremek">Nie wiemy, jakie kraje zostaną zaproszone do negocjacji w sprawie wstąpienia do paktu. Jeżeli jednak na tej liście nie znalazłyby się republiki bałtyckie, to Polska uważa za swoje szczególne zadanie stawianie takiego pytania i podejmowanie działań, które zwiększałyby poczucie bezpieczeństwa tych krajów. Jakie struktury europejskie i jakie instrumenty mogą - zdaniem pana prezydenta - wzmocnić poczucie bezpieczeństwa tych krajów?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Wydaje mi się, że najistotniejszą rzeczą dla wszystkich państw, które starają się o członkostwo w NATO czy Unii Europejskiej, jest wzmocnienie instytucji demokratycznych, gospodarki i społeczeństwa. W wielu krajach rozwój gospodarki i wysokie bezrobocie stwarza konieczność zajęcia się w pierwszym rzędzie rozwiązaniem innych problemów. Odpowiadając na pytanie, dotyczące republik bałtyckich, pragnę powiedzieć, że kraje te również starają się o członkostwo w Unii Europejskiej. Powinny być one traktowane na tych samych zasadach jak Polska i wszystkie inne państwa, które spełniają stawiane im wymagania.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Zawsze mówimy nie tylko o polskim członkostwie w Unii Europejskiej, ale także o prawie państw bałtyckich do ubiegania się o takie członkostwo, jeżeli spełnią one konieczne warunki. Ponadto uczestniczymy - podobnie jak państwa bałtyckie - w programie Partnerstwo dla pokoju. Program ten również daje republikom bałtyckim możliwość aktywnej współpracy z NATO. To samo odnosi się do propozycji Rady Współpracy Atlantyckiej. Jest to instrument w procesie integracji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrezydentFinlandiiSeppoMarttiAhtisaari">Jest rzeczą absolutnie jasną, że nie wszyscy zainteresowani będą mogli być od razu przyjęci ani do NATO, ani do Unii Europejskiej. Nie oznacza to, że Polska nie może na wszystkie możliwe sposoby współpracować z krajami bałtyckimi także w ramach OBWE czy Rady Europy. Pozwolę sobie na następujące porównanie. Jeżeli orkiestra ma wykonać symfonię nie wystarczy jeden instrument, ale potrzebna jest cała ich gama. W chwili obecnej nie odczuwamy niedostatku demokracji czy bezpieczeństwa w naszym regionie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BronisławGeremek">Czy są jeszcze jakieś pytania do pana prezydenta? Jeżeli nie, proszę pana senatora Stanisława Kucharskiego -wiceprzewodniczącego senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych o zamknięcie naszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławKucharski">Dziękuję w imieniu sejmowej i senackiej Komisji Spraw Zagranicznych panu prezydentowi Finalandii za wspaniały wykład, za spotkanie z nami. Dziękuję korpusowi dyplomatycznemu, członkom obu Komisji, jak również przedstawicielom Ministerstwa Spraw Zagranicznych za uczestnictwo w naszym dzisiejszym spotkaniu. Uważam wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu i Senackiej Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych za zamknięte.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>