text_structure.xml 30.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BronisławGeremek">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie i panów posłów, szczególnie serdecznie chcę powitać przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych Kortezów pana Javiera Rupereza oraz ambasadora Hiszpanii w Warszawie. Z radością gościmy panów na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BronisławGeremek">Nasze dzisiejsze posiedzenie odbywa się w bardzo szczególnym czasie. Mam nadzieję, że pan Javier Ruperez, jako członek hiszpańskiego parlamentu zrozumie tę wyjątkową sytuację. Jest to czas pewnego konfliktu i kryzysu społecznego. W chwili obecnej Sejm omawia sytuację związaną z decyzją rządu dotyczącą Stoczni Gdańskiej. Sejm także kończy dzisiaj obrady dotyczące uchwalenia konstytucji. Jest to bardzo szczególny moment i prosimy pana przewodniczącego Rupereza o zrozumienie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BronisławGeremek">Komisja Spraw Zagranicznych z wielką satysfakcją wita pana Javiera Rupereza na swym dzisiejszym posiedzeniu. Nasz dzisiejszy gość jest znakomitym dyplomatą i politykiem. Odgrywa on bardzo szczególną rolę w określaniu kierunków hiszpańskiej polityki zagranicznej. Dlatego też przywiązujemy wielką wagę do głosu naszego gościa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BronisławGeremek">Określając kierunki polskiej polityki zagranicznej, Komisja Spraw Zagranicznych w pierwszym rzędzie zwraca uwagę na priorytety tej polityki. Takim priorytetem jest po pierwsze wejście Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego, wejście Polski do Unii Europejskiej, jak najlepsze stosunki dwustronne z wszystkimi krajami, z którymi utrzymujemy stosunki dyplomatyczne, a w szczególności z wszystkimi krajami z nami sąsiadującymi. W tej dziedzinie polska polityka zagraniczna ma bardzo duże i znaczące osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BronisławGeremek">Przywiązujemy jednak duże znaczenie do szerszych horyzontów polityki europejskiej, w której mieści się zarówno plan północny - związany z Bałtykiem - jak i plan śródziemnomorski. Wielokrotnie mieliśmy okazję, podczas wielu dyskusji na posiedzeniach Komisji Spraw Zagranicznych, podkreślać, że Polska jest partnerem w otwarciu Unii Europejskiej na kraje rejonu Morza Śródziemnego. Angażujemy w ten proces nie tylko zainteresowania polskiej polityki zagranicznej, ale także nasze interesy polityczne i gospodarcze. Mamy poczucie, że połączenie obu horyzontów - północnego - związanego z Bałtykiem, i południowego - związanego z Morzem Śródziemnym, a zwłaszcza Hiszpanią, ma ogromne znaczenie dla Europy i wszystkich struktur integracji europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BronisławGeremek">Chcę także powiedzieć, że pan Javier Ruperez doskonale zna Polskę z różnych okresów jej rozwoju historycznego. Zainteresowanie Hiszpanii Polską związane było nie tylko z odległą przeszłością, ale także z procesem demokratycznych przemian w obu krajach. Wyznaczało ono, w pewnym okresie, horyzont polskich aspiracji politycznych. W chwili obecnej, kiedy Polska, jak sądzimy, przez ten proces przechodzi, niezwykle ważnym doświadczeniem politycznym nadal jest porównanie dwóch procesów transformacyjnych w obu krajach.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BronisławGeremek">Myślę, że pan przewodniczący Ruperez, aktywnie uczestniczący w procesie transformacji hiszpańskiej, spogląda z zainteresowaniem na to, jak zmienia się sytuacja w Polsce. Fakty te sprawiają, że z satysfakcją, zainteresowaniem i ogromną sympatią witamy pana przewodniczącego Javiera Rupereza na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych polskiego parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BronisławGeremek">Bardzo proszę pana przewodniczącego Javiera Rupereza o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JavierRuperez">Panie przewodniczący, panie i panowie - członkowie Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu polskiego - chciałbym serdecznie podziękować za ciepłe słowa powitania. Chcę podziękować za polską gościnność, której dowody spotykam na każdym kroku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JavierRuperez">Pragnę w kilku słowach powiedzieć, jak wygląda nasza wizja ewolucji spraw związanych z bezpieczeństwem europejskim. Jest to także nasza wizja bilateralnych stosunków polsko-hiszpańskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JavierRuperez">Oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, jakie są imponderabilia w polityce, dotyczy to wszystkich parlamentów. Proszę więc nie przejmować się trudnościami dotyczącymi dzisiejszego spotkania. Znam Polskę bardzo dobrze i bardzo lubię, wręcz kocham wasz kraj. Przyjechałem tutaj 27 lat temu, jako młody dyplomata. Byłem członkiem delegacji hiszpańskiej, która w owym czasie nie była jeszcze delegacją dyplomatyczną. Wydarzenia ostatnich 27 lat świadczą o tym, że zarówno Polska jak i Hiszpania przeszły z systemu totalitarnego do demokracji. Możemy być dumni z przemian, które zaszły w obu naszych krajach. Gdyby ktoś kilka lat temu powiedział, że po 27 latach spotkamy się dziś w warunkach demokracji i wolności, pomyślelibyśmy, że jest to nieziszczalne marzenie. Zawsze uważałem, że Polska i Hiszpania mają wiele ze sobą wspólnego. Podczas wczorajszego spotkania przewodniczący Bronisław Geremek przypomniał mi, że w połowie XIX w. Joachim Lelewel znalazł bardzo wiele paraleli pomiędzy naszymi krajami.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JavierRuperez">Mimo tego, że nasze kraje znajdują się w dwóch różnych krańcach Europy, łączy nas wiele podobieństw. Mamy, mniej więcej ten sam obszar terytorialny, mamy podobną liczbę ludności, historia naszych krajów jest naznaczona tradycją chrześcijańską. Oba nasze kraje przechodziły, nie zawsze szczęśliwe, liczne kryzysy narodowe i ponadnarodowe. Bardzo dobrze się rozumiemy i mamy ku temu wiele powodów. Musimy dbać o tę zdolność porozumienia. Nie jest sprawą zbiegu okoliczności to, że kroczymy tą samą drogą prowadzącą do zjednoczonej Europy i budowania świata wolnego i ustabilizowanego. Jest bardzo wiele punktów stycznych w naszej polityce zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JavierRuperez">W swoim czasie Hiszpania weszła do NATO i był to proces, podobnie jak w Polsce, przedsięwzięć związanych z procesem zbliżania się do realiów demokratycznej Europy. Hiszpania także musiała w pocie czoła negocjować naszą integrację ze Wspólnotą Europejską. Podobne zadanie czeka także Polskę. Jesteśmy ostatnimi krajami w Europie wychodzącymi z systemów totalitarnych i wchodzącymi na drogę przemian demokratycznych. Dlatego też nasza, obopólna wymiana doświadczeń może być bardzo korzystna. Możemy zastanowić się nad możliwościami współpracy i wymiany doświadczeń. Jesteśmy bardzo dumni z tego, że Hiszpanie, podobnie jak Polacy wypracowali konsens dotyczący polityki zagranicznej i bezpieczeństwa europejskiego. Wymagało to bardzo wiele pracy, ale hiszpańska polityka międzynarodowa cieszy się poparciem większości społeczeństwa. Nasza polityka bazuje na systemie współzależności i przynależności do demokratycznego świata Europy. Nasze zadania realizujemy poprzez członkostwo w NATO i Unii Europejskiej. Wiemy, że Polska ma podobne zamiary.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JavierRuperez">Hiszpania ponadto ma określone, zindywidualizowane priorytety dotyczące zbliżenia ze światem iberoamerykańskim. Jest to konsekwencją wspólnoty kulturowej i historycznej. Ze światem iberoamerykańskim wiążą nas podobieństwa kulturowe i obecnie chcemy dotrzeć tam z naszym bagażem doświadczeń związanych z systemem wartości demokracji zachodniej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JavierRuperez">Musimy oczywiście brać pod uwagę, w naszej polityce zagranicznej, przynależność do świata krajów śródziemnomorskich. Nie mówię tutaj tylko o krajach europejskich, ale także afrykańskich i bliskowschodnich. Biorąc pod uwagę wspólne korzenie kulturowe całego świata śródziemnomorskiego, chcemy znaleźć skuteczne sposoby porozumienia. Tak przedstawiają się, w dwóch słowach, priorytety naszej polityki zagranicznej. Nie kończy się ona, oczywiście, na statycznej kontemplacji naszego systemu przynależności. Chcemy poszerzyć współpracę także z innymi rejonami świata.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JavierRuperez">Wiąże się to między innymi z uczestnictwem Hiszpanii w misjach pokojowych. Poszerza to i wzbogaca naszą obecność w realiach międzynarodowych. Chcemy współdziałać w tworzeniu międzynarodowego systemu bezpieczeństwa. Podobnie, jak Polska, mamy powody do poszukiwań świata bardziej stabilnego i lepiej prosperującego.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JavierRuperez">Chcę kilka słów powiedzieć o doświadczeniach Hiszpanii związanych z przynależnością do NATO. Dla Hiszpanii przynależność do NATO i Unii Europejskiej stanowią elementy pewnej, całościowo pojętej polityki zagranicznej. Europa musi być pojmowana jako świat integralny. Ma ona oczywiście problemy polityczne, gospodarcze i rozwojowe. Nie można traktować NATO i Unii Europejskiej, jako elementów nie związanych i całkowicie odrębnych. Istnienie NATO wynika z dążeń świata europejskiego. Hiszpania dość późno, po śmierci gen. Franco, zbliżyła się do Paktu Północnoatlantyckiego. Nie było to spowodowane poczuciem zagrożenia, ale dlatego, że według nas, było to pierwszą częścią koniecznego procesu stabilizacji demokratycznej. Zakończył się on przynależnością do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#JavierRuperez">Polska obrała podobną jak Hiszpania drogę, prowadzącą w kierunku do demokracji. Parlament hiszpański rozpatrzy pozytywnie umowę dotyczącą przystąpienia Polski do NATO. Znamy polskie motywy i jesteśmy gotowi poprzeć was na arenie międzynarodowej. Kierują wami dokładnie te same powody, jakimi kierowała się Hiszpania przed laty. Proszę nie wątpić w zbliżenie Polski z Unią Europejską.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#JavierRuperez">Wiem, że na arenie politycznej Polski jest wiele różnych głosów dotyczących wstąpienia do Unii Europejskiej. Nie wszyscy są przekonani do korzyści płynących z integracji. Nie jest jednak moją sprawą mówienie o tych rzeczach. Jest to suwerenna decyzja narodu polskiego. Jak już mówiłem, wiele sektorów gospodarczych Hiszpanii poczułoby się znacznie pewniej w sytuacji, gdy Polska nie wyraziłaby chęci wstąpienia do Unii Europejskiej. Nie jest to jednak moje stanowisko. Naszym zdaniem, Europa musi być otwarta na wszystkie kraje, które z Europą się identyfikują.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#JavierRuperez">Europa byłaby uboższa bez obecności Polski w jej strukturach. Gdyby Polska zdecydowała się nie należeć do Unii Europejskiej, radzę pomyśleć o kosztach takiego faktu. Moim zdaniem, koszty nie przystąpienia do Unii Europejskiej, koszty pozostania na zewnątrz, mogą okazać się znacznie wyższe od kosztów przystąpienia do Unii. Każdy kraj przystępujący do naszej wspólnoty uczyni ją bogatszą. Historia Europy jest nierozerwalnie związana z historią Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#JavierRuperez">W Hiszpanii wola uczestniczenia w strukturach Unii Europejskiej była, podobnie jak w Polsce, podstawową linią polityki zagranicznej. Obecnie jesteśmy w zupełnie innej fazie współpracy europejskiej. Naszym podstawowym problemem jest obecnie spełnienie warunków Traktatu z Maastricht. Chcemy wiedzieć, czy znajdziemy się w pierwszej fazie polityki monetarnej. Chcę zapewnić, że Hiszpania będzie bronić polskich aspiracji dotyczących wejścia do Unii Europejskiej. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z trudności, jakie mogą pojawić się podczas negocjacji. Staniemy przed koniecznością wyjaśnienia wielu kwestii technicznych. Zdajemy sobie sprawę, jak trudne są to negocjacje. Europa, to nie tylko wielka idea polityczna, ale także ogromny kompleks gospodarczy. Jeżeli jednak naród wyraża zdecydowaną wolę polityczną, zawsze, niezależnie od trudności technicznych, osiąga zamierzone cele.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#JavierRuperez">W całym procesie nie można zapominać o roli OBWE. Osobiście przewodniczę zgromadzeniu parlamentarnemu OBWE. Muszę zaznaczyć ogromną rolę KBWE, a później OBWE, w wyzwoleniu krajów Europy Wschodniej. Dzięki NATO i KBWE wiele krajów Europy Wschodniej żyje obecnie w warunkach wolności i demokracji. KBWE, jako pierwsza, zasiała ideę wolności w tych krajach. Musimy pamiętać o wiodącej roli OBWE w procesach integracyjnych. Musimy także podać pomocną dłoń narodom dążącym do integracji - mam na myśli Federację Rosyjską.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#JavierRuperez">Wszystko co się czyni w kierunku integracji europejskiej ma na celu poszerzenie obszaru wolności i nie jest skierowane przeciwko nikomu ani niczemu. My także widzimy konieczność istnienia stabilnej, wolnej i uporządkowanej Rosji. Wolna Rosja może być czynnikiem stabilizującym w Europie. Tak wygląda wizja polityki zagranicznej i współpracy ze wszystkimi narodami Europy w parlamencie hiszpańskim.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#JavierRuperez">Jestem przekonany, że z uwagi na podobną historię nasze narody mają wiele ze sobą wspólnego. Byłem dzisiaj gościem polsko-hiszpańskiej grupy międzyparlamentarnej. Uzgodniliśmy serię przedsięwzięć dotyczących pogłębienia współpracy. Cały hiszpański parlament jest gotowy do zbliżenia z Polską. Z zainteresowaniem spoglądamy w kierunku polskiej polityki zagranicznej.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#JavierRuperez">Dziękuję wszystkim za uwagę, jestem gotowy do odpowiedzi na wszelkie pytania, jakie członkowie Komisji Spraw Zagranicznych zechcieliby mi zadać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BronisławGeremek">Dziękuję panu przewodniczącemu Javierowi Ruperezowi za jego wypowiedź. Myślę, że odnaleźliśmy w nich nie tylko prezentację hiszpańskiej polityki zagranicznej i problemów z jakimi Hiszpania się boryka i borykała, ale także ważne spostrzeżenia dotyczące naszej własnej drogi do struktur integracji europejskiej. Sądzę, że bardzo ciekawą i pouczającą dla nas lekcją są słowa mówiące o przemyśleniach dotyczących nie tylko korzyści wynikających z wejścia do NATO i Unii Europejskiej, ale także kosztów, które pociągnąłby za sobą brak uczestnictwa w tych organizacjach.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BronisławGeremek">Wykorzystując gotowość pana przewodniczącego Javiera Rupereza do odpowiedzi na pytania posłów, bardzo proszę państwa o zadawanie pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Przyznam szczerze, że nie jestem specjalnie zaskoczony wypowiedzią pana przewodniczącego Javiera Rupereza, który znany jest ze swej ogromnej wiedzy na temat spraw dotyczących Polski. Nawiązując do wypowiedzi prof. Bronisława Geremka, ja także chcę powiedzieć, że myślenie pana Javiera Rupereza w kategoriach pakietu działań, w którym mieści się zarówno hiszpańska, jak i polska polityka zagraniczna, jest dowodem obopólnego zrozumienia naszych krajów.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Polska jest w o tyle trudniejszej sytuacji, że w ramach tego pakietu, mieści się nie tylko sprawa NATO i Unii Europejskiej, ale także przywracanie realiów gospodarki rynkowej. Szczerze mówiąc, z pewną zazdrością patrzyliśmy na Hiszpanię, która miała kłopoty z demokracją, lecz znacznie mniejsze kłopoty z regułami rządzącymi gospodarką. Chciałem zadać pytanie dotyczące wyniku głosowania w Kortezach dotyczącego ratyfikowania układu o rozszerzeniu NATO. Pan przewodniczący Javier Ruperez już na to pytanie odpowiedział. Przyjmujemy to z ogromnym zadowoleniem i satysfakcją.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PiotrNowinaKonopka">Ważną kwestią pozostaje możliwość wspólnych działań, mających na celu uzyskanie podobnych efektów w parlamentach krajów, które jeszcze nie zadeklarowały swojego stanowiska. Pozwolę sobie zapytać pana przewodniczącego Rupereza o problem nurtujący wielu Polaków. Wielu ludzi w Polsce zastanawia się nad tym, jak będzie wyglądać sytuacja w okresie pomiędzy lipcowym szczytem NATO, a momentem, kiedy uzyskamy komplet ratyfikacji parlamentów krajów członkowskich NATO i tym samym zostaniemy pełnoprawnym członkiem Paktu Północnoatlantyckiego. Jest to niezwykle ważny problem, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę nie znany jeszcze rozwój stosunków pomiędzy NATO i Rosją. Ostatnią rzeczą, którą chcielibyśmy widzieć, byłoby nagłe pogorszenie sytuacji Polski w okresie pomiędzy decyzją szczytu NATO a faktycznym przystąpieniem Polski do NATO. Czy pan przewodniczący Javier Ruperez ma pogląd na to, jak wypełnić tę lukę?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Oczywiście zgadzam się z poglądem dotyczącym rozumowania w kategoriach kosztów nie przystąpienia do Unii Europejskiej. Musi temu jednak towarzyszyć przekonanie krajów Unii Europejskiej o wysokich kosztach związanych z nie poszerzeniem Unii. Często wydaje nam się, że rozumowanie takie ze strony Unii Europejskiej nie jest tak oczywiste jak dla nas kalkulacja kosztów nie wejścia do rozszerzonej Europy. Proszę pana Javiera Rupereza o wyrażenie swoich poglądów na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JavierRuperez">Argumenty dotyczące kosztów wejścia Polski do Unii Europejskiej i kosztów jej rozszerzenia mogą być rozpatrywane na wiele różnych sposobów. Nie twierdzę, że Polska będzie cierpiała bardziej niż Unia Europejska - gdyby nie doszło do rozszerzenia Unii Europejskiej. Nie jest moim zadaniem przekonywanie was do wstąpienia do struktur integracji europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JavierRuperez">Hiszpania przystąpiła do Unii na ustalonych warunkach, które niosły za sobą określone koszty. Zdawaliśmy sobie jednak sprawę z tego, że w przypadku nie przystąpienia do Unii, pozostalibyśmy bez klientów, rynków zbytu i możliwości sprzedaży naszych produktów. Z tego punktu widzenia refleksje dotyczące Polski są podobne. Wiemy, jakie są koszty poszerzenia Unii Europejskiej, znamy wysiłki i koszty, jakie ciągnie za sobą konieczna racjonalizacja. Są to rzeczywiście uciążliwe społecznie koszty.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JavierRuperez">Taka racjonalizacja jednak musi mieć miejsce niezależnie od tego, czy kraj uczestniczy czy nie w strukturach Unii Europejskiej. Wymagają tego warunki funkcjonowania światowej gospodarki. Wiadomym jest fakt, że nie można żyć z nadmiernymi deficytami czy inflacją. W Hiszpanii funkcjonuje ironiczne powiedzenie, że „lepiej być wewnątrz, bo na zewnątrz jest za zimno”. Są to jednak refleksje do których musicie dojść na własną rękę. Możemy wam pomóc w podejmowaniu decyzji, ale nie możemy was w tym zastąpić.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JavierRuperez">Nie wiem jaki zdefiniowany zostanie system przystąpienia Polski do NATO. W naszym wypadku proces integracyjny przebiegał w następujący sposób. Po zaproszeniu do przystąpienia do NATO, w parlamencie hiszpańskim odbyła się debata, podczas której powzięliśmy rezolucję, w myśl której uchwaliliśmy wolę Hiszpanii do przystąpienia do NATO. Rezolucja owa została przez NATO przyjęta, jako podanie o przystąpienie do jego struktur. Następnie miała miejsce ratyfikacja układu przez kraje członkowskie w Waszyngtonie, gdzie znajdują się wszystkie instrumenty ratyfikacyjne. Po zakończeniu tych procedur Hiszpania automatycznie przystąpiła do NATO.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JavierRuperez">Hiszpania, oczywiście spotkała się z problemami ze strony parlamentów różnych krajów członkowskich. Polska również spotka się z takimi problemami. Myślę, że doskonale zdajecie sobie z tego sprawę. Konieczne jest przekonanie tych ludzi i parlamentów innych krajów do argumentów Polski. Hiszpania ze swej strony jest gotowa poprzeć wasze starania. Naszym zdaniem, efektem braku rozszerzenia NATO byłaby ogromna destabilizacja w krajach aspirujących do członkostwa w Pakcie. Dołożymy wszelkich starań, aby proces ten przebiegał spokojnie i w sposób uporządkowany.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JavierRuperez">Po wystosowaniu przez NATO zaproszenia Polski do uczestnictwa w jego strukturach, ambasador polski w Brukseli powinien odbyć serię spotkań mających na celu ustalenie systemu uczestnictwa waszego kraju w budżecie, strukturach wojskowych, kosztach infrastruktury w Sojuszu Północnoatlantyckim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BronisławGeremek">Dziękuję bardzo panu Javierowi Ruperezowi. Oddaję głos pani poseł Lipowicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#IrenaLipowicz">Nie musimy tłumaczyć, że nasze zaangażowanie w sprawę OBWE nie oznacza rezygnacji z aspiracji do uczestnictwa w NATO i Unii Europejskiej. Myślę, że pan przewodniczący Javier Ruperez rozumie to doskonale. Jako członek Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE, chciałabym zapytać, jakie możliwości i perspektywy usprawnień tego zgromadzenia pan przewodniczący dostrzega?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JavierRuperez">OBWE funkcjonuje na ogół zaskakująco dobrze i znajduje swoje miejsce w europejskiej architekturze bezpieczeństwa. Wielu ludzi zadaje sobie pytanie, jakie są powody znakomitego funkcjonowania NATO, skoro była to organizacja pomyślana na czas „zimnej wojny”. Podobnie jest z OBWE. Potrafiła ona znaleźć swoje miejsce w dyplomacji prewencyjnej, utrzymaniu pokoju, negocjacjach usprawniających procesy demokratyczne w wielu krajach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JavierRuperez">W chwili obecnej OBWE znajduje się we wszystkich punktach zapalnych w Europie. Jej przedstawicielstwa wykonują bardzo ważną pracę. Tak było w Czeczenii, Nagornym Karabachu, Bośni i Hercegowinie itd. Jestem zadowolony z ewolucji, jaka dokonała się w tej organizacji. Oczywiście należy zaznaczyć, że system decyzyjny OBWE jest bardzo skomplikowany i niepraktyczny. W tej chwili do OBWE należy 55 krajów. Bardzo to komplikuje proces podejmowania decyzji - Albania potrafi zablokować decyzję, która byłaby z korzyścią dla niej. W podejmowaniu decyzji bardzo pomaga tzw. „trójka ministerialna”. Polski minister uczestniczy w pracach „trójki”. NATO i OBWE współuczestniczą i współpracują w tworzeniu systemu bezpieczeństwa ogólnoeuropejskiego. Są to wszystko elementy składające się na ogromny dorobek OBWE.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JavierRuperez">Staramy się, aby nasze działania wywołały echo w działaniach parlamentów krajów członkowskich. Staramy się także informować społeczeństwa naszych krajów o przedsiębranych przez nas przedsięwzięciach. Wiele krajów, działających w naszych strukturach, a nie mających wcześniejszych doświadczeń demokratycznych, wdraża się do pracy i istnienia w warunkach demokracji i wolności. Parę tygodni temu mieliśmy w Wiedniu seminarium dotyczące działań parlamentów krajów Kaukazu i Azji Centralnej. Było to bardzo ciekawe i pouczające, jak parlamentarzyści pochodzący z krajów o tak różnych od naszej kulturach, odnoszą się do wartości europejskich. Kraje te, mimo że, mają tak niewiele wspólnego z Europą, po dojściu do niepodległości, opowiedziały się za przynależnością do struktur europejskich. Nie można negować chęci przystąpienia do Unii żadnego kraju niezależnie od tego, jak daleko jest on położony. Najważniejsza jest identyfikacja z wartościami, jakie wyznajemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszIwiński">Niezależnie od oczywistych analogii historycznych, które w tym przypadku są szczególnie silne, bardzo ważny jest fakt, iż przedstawiciele dyplomacji hiszpańskiej stoją na czele kluczowych organizacji międzynarodowych. Tak się składa, że Sekretarzem Generalnym NATO jest Hiszpan, Hiszpan przewodniczy zgromadzeniu parlamentarnemu OBWE, inny Hiszpan szefuje Zgromadzeniu Unii Zachodnioeuropejskiej, obecnym szefem parlamentu europejskiego jest Hiszpan, poprzednim przewodniczącym zgromadzenia parlamentarnego Rady Europy był także Hiszpan. Są to więc dla nas kontakty bardzo ważne.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszIwiński">Chcę prosić pana Javiera Rupereza o odpowiedź na następujące pytanie. Pesymiści twierdzą, że historia nigdy niczego nikogo nie nauczyła. Hiszpania, która przez 7 lat prowadziła negocjacje wejścia do Unii Europejskiej, mogłaby przekazać nam swoje doświadczenia. Czy z punktu widzenia Hiszpanii, jeżeli chodzi o proces dostosowawczy i integracyjny, można by z jej doświadczeń wyciągnąć jakieś wnioski dla polskich aspiracji?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszIwiński">Kilka tygodni temu przeszła w sposób niezauważony okrągła, 20. rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Hiszpanią. Kilkadziesiąt minut temu rozmawialiśmy o tym, że należałoby zaakcentować ten fakt. Jestem bardzo wdzięczny panu przewodniczącemu za gotowość utworzenia w Kortezach analogicznej grupy parlamentarnej, hiszpańsko-polskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszIwiński">W przyszłym roku Polska obejmie przewodnictwo OBWE. Pan jest przewodniczącym zgromadzenia narodowego tej organizacji. Na ile na forum OBWE taka współpraca może spowodować elementy synergii? Jak pan przewodniczący widzi rolę OBWE w nowym systemie bezpieczeństwa? Na ile jest realne, aby organizacja ta zawarła z NATO i Unią Europejską porozumienia, które wraz z Paktem Rosja-NATO stworzyłyby nowy system bezpieczeństwa europejskiego? Jaka jest pana zdaniem rola Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JavierRuperez">Sądzę, że OBWE jest miejscem, gdzie dochodzi się do ogólnych porozumień pomiędzy rozszerzonym NATO a Federacją Rosyjską. Uważam, że jest to miejsce szczególnie predestynowane do tego, aby wypracowywać tam konkretne porozumienia. Nigdy nie uważałem, że NATO i OBWE są organizacjami o sprzecznych interesach, albo że OBWE ma zastąpić NATO. W przyszłości musimy myśleć wszyscy o jednym systemie bezpieczeństwa. Póki jednak taki system nie istnieje, jasnym jest, iż OBWE i NATO muszą ze sobą dobrze i owocnie współpracować.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JavierRuperez">Moim zdaniem, jeżeli nie wypracujemy dość szybko porozumienia dotyczącego Albanii, powinniśmy dojść do porozumienia z NATO w sprawie pacyfikacji tego kraju. W Albanii mamy do czynienia z chaosem, który może rozprzestrzenić się na inne kraje. Możliwość taka jest uznawana także przez Federację Rosyjską. Należy także pamiętać, że to w OBWE doszło do porozumienia dotyczącego dowódcy sił konwencjonalnych. Umowa ta jest obecnie, na prośbę Rosji, renegocjowana. To w OBWE, moim zdaniem, leży największa zdolność porozumienia w Europie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JavierRuperez">Jesteśmy gotowi dzielić z wami nasze doświadczenia dotyczące negocjacji z Unią Europejską. Mam nadzieję, że nie będzie to wyglądało w ten sposób, jak w Izbie Reprezentantów Stanów Zjednoczonych, gdzie pojawił się bardzo gruby podręcznik zatytułowany „Jak się negocjuje z Rosją”. Hiszpania będzie w stanie przekazać Polsce swoje doświadczenia. Polscy negocjatorzy będą musieli się wykazać „stalowymi nerwami”, gdyż będą przeżywać bardzo trudne chwile. Negocjacje będą bardzo skomplikowane. Ważne jest, aby rząd polski zachował globalną wizję wszystkich tych rozmów. Oczywiście negocjatorzy muszą być w kontakcie z wszystkimi sektorami zainteresowanymi problemami wynikającymi z integracji. Ważne jest także, aby polscy negocjatorzy mieli za sobą poparcie społeczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JavierRuperez">Niedługo będziemy mogli szerzej porozmawiać o idei utworzenia polsko-hiszpańskiej grupy parlamentarnej w Kortezach. Taką okazję stworzy m.in. zbliżająca się wizyta przewodniczącego Bronisława Geremka w parlamencie hiszpańskim.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JavierRuperez">Chcę powiedzieć, że nie istnieje hiszpańska konspiracja mająca na celu zajęcia wszystkich ważnych stanowisk na świecie. Tak się zdarzyło, że wielu hiszpańskich polityków pełni ważne funkcje na świecie.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JavierRuperez">Cieszę się z tego, że my, Hiszpanie jesteśmy widoczni na arenie międzynarodowej. Jest to dla mnie satysfakcją tym bardziej dlatego, że zapracowaliśmy na ten stan rzeczy. Nie jest on bowiem wynikiem żadnych umów i posunięć politycznych, lecz ciężkiej i wytężonej pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BronisławGeremek">Czy ktoś z państwa zechce jeszcze zadać jakieś pytania panu przewodniczącemu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BronisławGeremek">Chcę bardzo serdecznie podziękować panu przewodniczącemu Javierowi Ruperezowi za uczestnictwo w dzisiejszym spotkaniu. Wyrażam nadzieję, że między Komisją Spraw Zagranicznych Sejmu RP a Komisją Spraw Zagranicznych Kortezów będzie odbywać się stała wymiana doświadczeń. Przywiązujemy oczywiście wagę do przewodniczenia pana Javiera Rupereza w Zgromadzeniu Parlamentarnym OBWE. W tym roku, to właśnie w Warszawie odbędzie się jedno z posiedzeń o wielkim dla nas znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BronisławGeremek">Naszym zdaniem, wizyta pana Javiera Rupereza jest dobrym przygotowaniem do wspomnianego wyżej spotkania. W Polsce z ogromną sympatią i zainteresowaniem śledzimy jego działania, także ze względu na motywy polskie w jego biografii. Także na dzisiejszym posiedzeniu Komisji mieliśmy okazję przekonać się, jak bliskie są mu sprawy polskie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BronisławGeremek">Bardzo dziękuję za udział w naszym dzisiejszym posiedzeniu, panu Javierowi Ruperezowi, ambasadorowi Hiszpanii w Polsce, podsekretarzowi stanu w MSZ.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BronisławGeremek">Zamykam posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>