text_structure.xml 7.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji. Witam wszystkich gości, którzy z ramienia rządu i innych odpowiedzialnych instytucji zaszczycili posiedzenie naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Na porządku obrad mamy pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające... druk nr 308. Bardzo proszę posła, reprezentanta projektu, pana Czesława Fiedorowicza o krótkie zaprezentowanie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CzesławFiedorowicz">Sprawa w gruncie rzeczy jest bardzo na czasie i jest bardzo dobrze znana. Chodzi o kwestię uchwały 268, wobec której na wniosek Związku Miast Polskich wypowiedział się Trybunał Konstytucyjny. Orzeczenie Trybunału mieliśmy okazję rozpatrywać na 13 posiedzeniu Sejmu w dniu 4 marca. Parlament - jak wiemy - orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego podtrzymał. W trakcie dyskusji i na wniosek Komisji Ustawodawczej, podnoszone były określone wątpliwości, co do omawianego art. 36 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#CzesławFiedorowicz">W związku z powyższym w imieniu Klubu Parlamentarnego Unii Demokratycznej wnosimy do tejże ustawy następującą poprawkę: W art. 36 ustawy z dnia 10 maja 1990 4. - Przepisy wprowadzające..., dodaje się ust. 4 w brzmieniu: „Postanowienie ust. 1 nie dotyczy zobowiązań i wierzytelności rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego, wynikających z realizacji przez te organy inwestycji planu centralnego oraz zadań związanych z wykonywaniem założeń polityki państwa, w tym zwłaszcza sfinansowania inwestycji infrastruktury technicznej i społecznej, towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zobowiązania i wierzytelności te powstałe przed 27 maja 1990 r. przejmuje skarb państwa”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#CzesławFiedorowicz">Przypomnę, że ust. 1 art. 36 mówi o tym, że zobowiązania i wierzytelności rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego stają się z dniem wejścia w życie ustawy o samorządzie terytorialnym zobowiązaniami i wierzytelnościami gmin.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#CzesławFiedorowicz">Problem jest znany powszechnie. Wszyscy wiemy o tym, w jakim zakresie gminy realizowały te zadania. Jeśli chodzi o wykonywanie tych zadań, tj. przekazywanie środków na uzbrojenie terenów pod budownictwo mieszkaniowe, realizowane w ramach planów ustalonych w ówczesnym czasie przez wojewódzkie komisje planowania, zasadniczo pod budownictwo mieszkaniowe spółdzielcze. Zadanie to zostało przez gminy wykonane i z tego tytułu powstało określone zobowiązanie. Nie dotyczy to wszystkich gmin, niemniej jest to sprawa istotna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy przedstawiciel rządu chciałby w tej sprawie się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykChmielak">Sprawa jest ważna i istotna, wymaga uregulowania. Natomiast istotny jest również sposób i tryb uregulowania. Ten projekt, który otrzymaliśmy w dniu wczorajszym jest projektem, nad którym dalej powinniśmy wspólnie pracować, ponieważ użyte w nim określenia są nieczytelne i mało precyzyjne. Informuję, że w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie Komisji Wspólnej rządu i samorządu terytorialnego, gdzie problem był również dyskutowany. W imieniu rządu chciałem zadeklarować przygotowanie w terminie możliwie najkrótszym, przy współpracy w ramach Komisji Wspólnej, projektu, który by nie powodował powstania mnóstwa wątpliwości i dał się praktycznie wykonać.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#HenrykChmielak">Posłużę się przykładem. W art. 1 projektu mamy określenie „zadań związanych z wykonywaniem założeń polityki państwa”. W okresie, którego sprawa dotyczy, w ogóle takiego dokumentu nie było i nie funkcjonowało takie pojęcie. Pojęcie „założenia polityki państwa, czy założenia polityki społeczno-gospodarczej”, zostało wprowadzone po 1990 r. W związku z tym pojawiają się pytania, czy chodzi o zadanie ujmowane w Centralnych Planach Rocznych, czy zadania ujmowane w Narodowych Planach Społeczno-Gospodarczych, o jaki zakres zadań chodzi i z jakich dokumentów wynikający. Użyte określenie dotyczy dokumentu z innej epoki i o innym charakterze.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#HenrykChmielak">W tej sytuacji, albo konieczna byłaby ustawowa delegacja dla Rady Ministrów do sprecyzowania, o jaki zakres zadań realizowanych w tamtym okresie historycznym chodzi. Albo, gdyby Komisja chciała zgodzić się na przedłożenie projektu, przygotowane we współpracy w ramach Komisji Wspólnej, który w swoim zapisie będzie zawierał doprecyzowanie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#HenrykChmielak">Zapis w tym projekcie jakby otwiera rachunek in blanco dla zakresu zadań bliżej nie sprecyzowanych. Widzę, albo potrzebę w tej ustawie delegacji dla RM do określenia o jakie zadania chodzi, albo o pozostawienie czasu na przedstawienie propozycji opracowanej w ramach Komisji Wspólnej, która by doprecyzowała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Czy są pytania do pana posła Cz. Fiedorowicza i pana ministra H. Chmielaka? Nie widzę. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyJaskiernia">Jest propozycja, aby powołać podkomisję, która by rozważyła te sprawy, w związku z faktem, że w wystąpieniu przedstawiciela rządu zostały zasygnalizowane pewne problemy, które muszą być spokojnie rozważone. Jednocześnie toczą się pewne inicjatywy w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyJaskiernia">Jest propozycja, żeby w skład podkomisji weszli ze strony ze strony Komisji Samorządu Terytorialnego posłowie: Włodzimierz Puzyna, Andrzej Wiśniewski, Kazimierz Sas.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyJaskiernia">Ze strony Komisji Ustawodawczej posłowie: Włodzimierz Bogusławski, Janusz Wojciechowski, Jacek Uczkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy któryś z panów posłów nie wyraża zgody na wejście w skład podkomisji? Nie słyszę. W związku z tym poddaję pod głosowanie skład podkomisji. Kto z państwa jest za wyborem tej podkomisji? Ogłaszam wyniki: za wnioskiem opowiedziało się 23 posłów, przeciwnych nie było, 2 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JerzyJaskiernia">Stwierdzam, że podkomisja w składzie przedstawionym została powołana.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby obie podkomisje upoważniły pana przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego, posła Piotra Buczkowskiego, do wzięcia udziału w pierwszym posiedzeniu podkomisji i przeprowadzeniu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#JerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos. Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#JerzyJaskiernia">W związku z wyczerpaniem porządku, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>