text_structure.xml 32.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrBuczkowski">Zwołałem posiedzenie Komisji w okresie, kiedy wszyscy pracują już w podkomisjach, ale chciałbym, aby państwo zaakceptowali pewne kierunki pracy, co pozwoli przyjąć plan naszych prac co najmniej na najbliższe półrocze. Jest to jedyny punkt dzisiejszych obrad, chociaż chciałbym z państwem skonsultować jeszcze jedną sprawę. Otóż pan poseł M. Starownik, który ostatnio był w Japonii, przywiózł dwa opracowania pt. System podatkowy w Japonii oraz Wprowadzenie do japońskiego systemu podatkowego. Oba są w języku angielskim. Chciałbym zapytać, czy państwa interesują te opracowania w kontekście prac, które będziemy prowadzić, i czy warto przeznaczyć środki na tłumaczenia. Widzę, że ta propozycja nie zyskuje poparcia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrBuczkowski">Jest też propozycja, aby pan poseł Starownik zapoznał nas z treścią opracowań. Można również sporządzić kserokopie w języku angielskim. Rozumiem, że część z państwa jest zainteresowana tym tekstem, zwłaszcza że dotyczy on systemu podatków lokalnych. Oryginały są dostępne w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrBuczkowski">Przechodząc do sprawy podstawowej, przygotowaliśmy zestawienie inicjatyw legislacyjnych jakie nadeszły z samorządów terytorialnych, zawartych w różnych pismach, a ta korespondencja była dość obszerna. Kto z państwa jest szczególnie zainteresowany konkretnym tematem i uważa, że Komisja powinna się nad nim zastanowić, proszę o zapoznanie się z pismami, które są dostępne w sekretariacie, i ewentualne zreferowanie danego tematu czy propozycji na posiedzeniu Komisji. Takie zestawienia będziemy państwu sukcesywnie przygotowywać w miarę nadsyłania do naszej Komisji pism z organów i ogniw samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrBuczkowski">Przygotowaliśmy również zestawienie propozycji do wstępnego planu pracy na I półrocze 1994 r. W tej chwili jest to pięć projektów ustaw, które są już opracowywane przez podkomisje. Szczególnie pilnym projektem jest prawo geologiczne i górnicze. Podkomisją, która się tym zajmuje, kieruje pani poseł I. Lipowicz. Do 18 grudnia br. powinniśmy przyjąć sprawozdanie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#IrenaLipowicz">Zbieramy się w gronie podkomisji dzisiaj, a również jutro i jeżeli będzie quorum, zakończymy te prace do środy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrBuczkowski">A więc w piętek będziemy mogli zwołać wspólne posiedzenie z innymi zainteresowanymi Komisjami i przyjęć sprawozdanie podkomisji. Sądzę, że to się uda i dotrzymamy terminu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrBuczkowski">W tej sytuacji nie zwoływalibyśmy posiedzenia Komisji przed Świętami. W okresie między Świętami a Sylwestrem przewidywane jest posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby państwo zaakceptowali spotkanie, które odbylibyśmy zaraz po Nowym Roku z panem ministrem Strąkiem i panem Kuleszą i na którym przedstawiliby nam oni jak wygląda ostatecznie projekt pilotażowy. Jak państwo wiecie, jest wokół tego dużo kontrowersji, a dzięki temu spotkaniu będziemy mieli pełną jasność jakie i z kim zostały podpisane i na jakim etapie są te prace.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrBuczkowski">Rozważaliśmy na posiedzeniu prezydium te ważne inicjatywy legislacyjne o których już mówiliśmy, a które były rozważane w poprzedniej kadencji Sejmu. Są to inicjatywy dotyczące powołania komunalnych kas oszczędnościowych, regulacji ustawowej funkcjonowania przedsiębiorstw komunalnych użyteczności publicznej oraz zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ta ostatnia inicjatywa nie była wprawdzie rozważana w poprzedniej kadencji, ale wpłynęło już wiele wniosków, m.in. ze Związku Miast Polskich i od innych organizacji, a także wniosków indywidualnych postulujących dokonanie zmian w podatkach i opłatach lokalnych. To wiąże się m.in. z wprowadzeniem opłat za usługi komunalne w zakresie usuwania odpadów i ścieków, opłat za reklamy, zmiany opłaty partycypacyjnej, która jest obecnie wnoszona przez inwestorów w ramach podatku inwestycyjnego. Moglibyśmy to ewentualnie rozważyć.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrBuczkowski">Wiem, że pan poseł W. Puzyna uczestniczył w pracach nad projektem ustawy o komunalnych kasach oszczędnościowych. Czy moglibyśmy prosić o informację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Projekt tej ustawy jest ukończony, bo był w ostatniej fazie uzgodnień z przedstawicielami lobby bankowego, które bardzo niechętnie podchodziło do tego projektu. Jak mówiłem, jest on jednak już dopracowany i nadaje się do drugiego czytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrBuczkowski">Jak rozumiem, obecnie procedura jest taka, że może to być inicjatywa Komisji. Jeżeli państwo to zaakceptujecie, to moglibyśmy poprosić o przygotowanie dla wszystkich członków Komisji tekstu tego projektu wraz ze sprawozdaniem z Biura Studiów i Ekspertyz o dyskusji, która odbyła się w związku z tym projektem w Sejmie, i ewentualnie z protokółem z prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Nie wiem, czy są już opracowane materiały z konferencji poświęconej komunalnym kasom oszczędnościowym. Ta konferencja była jednym z elementów przygotowania ostatecznej wersji projektu ustawy. Gdyby te materiały udało się w formie stenogramu opracować na piśmie, sądzę, że byłyby one pożyteczne w pracach nad tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrBuczkowski">Rozumiem, że przygotowywane jest wydawnictwo na temat komunalnych kas. W Biurze Studiów i Ekspertyz jest opracowanie pt. Komunalne kasy oszczędnościowe we Francji. Państwo posłowie mogą je otrzymać. Uzyskałem także opracowanie dotyczące niemieckiego systemu kas komunalnych, które możemy powielić.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrBuczkowski">Czy są głosy przeciwne podjęciu tej inicjatywy? Nie widzę. Rozumiem, że państwo akceptują podjęcie przez Komisję inicjatywy w sprawie projektu ustawy o komunalnych kasach oszczędnościowych. Prosimy więc sekretariat o przygotowanie tych wszystkich wymienionych dokumentów i materiałów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PiotrBuczkowski">Kolejna sprawa - to projekt ustawy o przedsiębiorstwach komunalnych. Czy ktoś z państwa posłów poprzedniej kadencji mógłby powiedzieć, jak dalece były zaawansowane prace nad tym projektem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Ten projekt był wniesiony z inicjatywy Komisji, choć w sposób mocno kontrowersyjny, ponieważ tylko jeden głos zadecydował, że Komisja zgodziła się na firmowanie tego projektu. Po pierwszym czytaniu projekt został skierowany do podkomisji i na tym etapie Sejm zakończył nad nim prace w pierwszej kadencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy mógłby pan poseł powiedzieć z grubsza, na czym te konsekwencje polegały?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Ścierały się dwie idee sposobu organizowania usług publicznych. Idea, której zwolennikami byli przedstawiciele Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, sprowadzała się do tego żeby nie kreować odrębnego rodzaju bytu przedsiębiorstwa komunalnego, a spróbować tak dostosować Kodeks handlowy do potrzeb komunalnych, aby możliwe było rozwiązanie typu spółka prawa handlowego jako model organizowania usług komunalnych w różnych wariantach prywatyzacji. Druga idea - to idea stworzenia dodatkowej formuły organizacyjnej, która została nazwana przedsiębiorstwem gospodarki komunalnej. I tej drugiej idei odpowiadał projekt ustawy. Jedna idea nie wyłączała drugiej. Komisja kierowała się zasadą stworzenia jak najszerszej gamy możliwości organizacyjnych, spośród których mogłyby wybierać gminy zastanawiając się, jak zorganizować u siebie usługi komunalne. żeby były świadczone najefektywniej i najskuteczniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy ktoś z państwa posłów, a jednocześnie burmistrzów, wójtów, prezydentów mógłby powiedzieć, jak należałoby się do tego odnieść?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IrenaLipowicz">Czuję się szczególnie niedowartościowana, jako że nie jestem wójtem, ani burmistrzem, ani prezydentem. Chciałabym tylko przypomnieć nasze dyskusje i spory. Wszyscy mieliśmy pewne wątpliwości. Ja np. byłam wtedy przeciwnikiem projektu Ministerstwa Przekształceń Własnościowych. Problem polegał na tym, że możliwości przystępowania do spółek istnieją. To, co proponowało Ministerstwo Przekształceń Własnościowych, polegało na stworzeniu spółki cywilnoprawnej z elementami publicznoprawnymi. Obawialiśmy się wtedy. że jest to konstrukcja skomplikowana i niejasna, która w dodatku może uniemożliwić gminie swobodę działania. Obecnie, gdy gmina przystępuje do spółki, ma sytuację dosyć jasną. Wiadomo, czym jest spółka, wszystkie elementy są tu zrozumiałe. Gdybyśmy chcieli tworzyć coś ekstra, to myśleliśmy o przedsiębiorstwie komunalnym. Należałoby jednak wówczas dobrze to dopracować. I nie był to najlepszy projekt.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#IrenaLipowicz">Stworzenie natomiast jakiejś nowej hybrydy, jakiejś spółki publicznoprawnej nastręczało sporo wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekPawlicki">Miałem przyjemność skończyć w ubiegłym roku kurs organizowany przez Ministerstwo Przekształceń Własnościowych właśnie na temat przedsiębiorstw komunalnych. Dla mnie ta opcja ministerstwa była na tyle sztywna, że jakiekolwiek próby przekonania burmistrzów, wójtów do tej koncepcji, o której mówiła koleżanka Lipowicz, praktycznie mijały się z celem. Ta opcja opierała się na jednoznacznym założeniu, że wszystko trzeba sprywatyzować, bez jakichkolwiek możliwości tworzenia przedsiębiorstw komunalnych użyteczności publicznej w jakiejś nowej formie, przy zapewnieniu spełnienia oczekiwań, jakie z takim przedsiębiorstwem wiążą gminy. Są też inne niebezpieczeństwa, np. związane z przejmowaniem obecnie przez gminy w wielu częściach kraju wodociągów po likwidacji wojewódzkich przedsiębiorstw wodociągów i kanalizacji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JacekPawlicki">Generalnie szkolenie ministerialne ukierunkowane jest tylko na likwidację tych form przedsiębiorstw komunalnych, które w tej chwili istnieją w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyKado">Do półrocza przyszłego roku gminy powinny wyzbyć się działalności gospodarczej. Uważam, że jest to bardzo szkodliwe dla gmin. Wiele gmin małych - takich, jak moja - świetnie sobie radzi mając pod własnym nadzorem i wodociągi, i kanalizację. Ja mam np. jeszcze grupę elektryków, którą przejąłem przy komunalizacji filii POM. Usługi te przy ograniczeniu zatrudnienia są tańsze i sprawniej zorganizowane.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyKado">Gdy zaczniemy tworzyć - a zmuszą nas do tego ustawy - przedsiębiorstwa komunalne to przynajmniej o 15–20% wzrosną koszty usług wodnych i kanalizacyjnych. Wydzierżawiliśmy w drodze przetargu usługi usuwania nieczystości płynnych i nieczystości stałych, a więc załatwiliśmy to, co dało się stosunkowo łatwo sprywatyzować. Uważam, że gminy powinny mieć tu wolną rękę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrBuczkowski">Nie wiem, czy stanowisko władz gminnych jest takie, że korzystne byłoby przyjęcie ustawy o przedsiębiorstwach komunalnych, czy nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyKado">Tak, ale nie jako obligo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#IrenaLipowicz">Moja propozycja jest taka, aby członkowie naszej Komisji mogli zapoznać się z projektem komisyjnym, bo tylko on był skierowany do drugiego czytania. I o ile byłam sceptyczna w przypadku tłumaczenia opracowań o systemie podatkowym w Japonii, o tyle jestem za przygotowaniem opracowań o funkcjonowaniu przedsiębiorstw komunalnych np. w Niemczech, we Francji, Wielkiej Brytanii. Wtedy można byłoby się zastanowić, czy Komisja ma się tym tematem dalej zajmować. Chodzi o zebranie danych, jak to funkcjonuje w praktyce i jakie powinno być przy tym systemie gospodarczym, do którego dążymy, to ewentualne przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, aby nie naruszało całości systemu, abyśmy znowu nie demolowali ustawy o samorządzie terytorialnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MariaKurnatowska">Czy nie byłoby dobrze zorganizować seminarium z udziałem ekspertów, aby przedstawili różne koncepcje i punkty widzenia? Takie seminaria dają więcej niż przeglądanie różnych dokumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrBuczkowski">Cieszy mnie ta deklaracja, ale chciałem tu wyrazić swoje ubolewanie, że na seminarium, które dotyczyło finansów komunalnych, przybyła tylko jedna trzecia członków Komisji. To stwierdzam ze smutkiem. Rozumiem, że jest sugestia, abyśmy zastanowili się nad zorganizowaniem pod koniec pierwszego kwartału 1994 r. seminarium na temat przedsiębiorstw komunalnych, łącznie z zaprezentowaniem tych prac, które były dotychczas prowadzone w Sejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Chciałbym postawić wniosek dalej idący. Należałoby przyjąć zasadę, że jeśli Komisja podejmuje z własnej inicjatywy działalność ustawodawczą - to zawsze taka inicjatywa powinna być poprzedzona seminarium, ogólnie przedstawiającym zakres zagadnień, które miałyby wchodzić w ramy takiej inicjatywy legislacyjnej. Skoro o tym mówimy, to gdybyśmy mieli przystępować do inicjatyw, jakie były poprzednio nakreślone, należałoby również zorganizować seminarium na temat gminnej polityki ustalania opłat i podatków. Gdybyśmy mieli podjąć się opracowania ustawy o komunalnych kasach oszczędnościowych, ewentualnie o innych formach finansowania instytucji gminnych. należałoby również odbyć seminarium o szerszym zakresie tematycznym pod roboczym tytułem „Systemy finansowania inwestycji gminnych”, aby zorientować się w całokształcie instrumentarium, którym dysponuje gmina w dziedzinie finansowania. To są sprawy bardzo ważne i brakuje tu wiedzy o rozwiązaniach, które ułatwiłyby prowadzenie polityki inwestycyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyKado">W poprzedniej swojej wypowiedzi mówiłem już o tym obligo, które zacznie obowiązywać od półrocza, pozbawiając gminy możliwość prowadzenia znaczącej działalności gospodarczej. Gdybyśmy odbyli seminarium pod koniec I kwartału, moglibyśmy ewentualnie zapobiec zmuszaniu gmin do czegoś, co by im nie odpowiadało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PiotrBuczkowski">Rozumiem, że należałoby w szybszym terminie podjąć temat i omówić problem przedsiębiorstw komunalnych. A więc postaramy się zorganizować jak najszybciej to seminarium i odbyć je z udziałem przedstawicieli środowisk samorządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#StanisławKusior">Uważam, że jako pierwszy temat należałoby podjąć to, co zostało zapisane w punkcie piątym, a mianowicie zmiana ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Pan wiceminister finansów W. Misiąg obiecywał nam, że podatki i opłaty lokalne będą zróżnicowane w zależności od wielkości gminy. Obecnie, jeżeli chodzi o subwencje, gminy wiejskie są w gorszej sytuacji, ponieważ zmieniono tylko stawki o 35%, licząc średnio przewidywany poziom inflacji i nie uwzględniając tego, że możliwości podnoszenia opłat i podatków w gminach są różne. Proponowałbym, aby ten temat podjąć jako pierwszy. Duże miasto wojewódzkie czy Warszawa mają inne możliwości niż małe gminy wiejskie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PiotrBuczkowski">Była inicjatywa, zgłoszona przez Krajowy Sejmik i rozważana przez wspólną Komisję, aby ustalić standardowy pułap podatku z możliwością jego zwiększania bądź zmniejszania o 50%, przy czym podstawą obliczania subwencji byłby właśnie ten standard. Wiceminister W. Misiąg bardzo się wykręcał od przyjęcia tej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PiotrBuczkowski">Zgodnie z państwa uwagami, proponuję zaprosić na jedno z posiedzeń naszej Komisji w styczniu pana ministra Misiąga, aby ewentualnie przedstawił politykę resortu w tym zakresie, bo większość tych spraw jest regulowana w drodze rozporządzeń, które wydaje się na podstawie ustaw budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariaKurnatowska">To jest chyba jakieś nieporozumienie, bo przecież podatki ustala się na cały rok. Budżety gmin będą już przygotowane w styczniu, więc ta sprawa jest bardzo ważna, ale nie tak ważna, jak inne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechNowaczyk">Tematy przedstawione do dyskusji są bardzo ciekawe. Nie powinniśmy jednak proponować tu jakiś skrajnych rozwiązań. U mnie w mieście działają usługi komunalne w części sprywatyzowane, a w części świadczone przez przedsiębiorstwa. Stąd też jest między nimi konkurencja i jakość tych usług jest wyższa. Podawano tu przykłady rozwiązań niemieckich, japońskich. Nie byłem w Austrii, ale słyszałem, że Austriacy maję wiele ciekawych rozwiązań w zakresie gospodarki komunalnej. Jest to kraj mały, działa się tam w sposób umiarkowany. nie ma tam „nawiedzonych”. U nas przed laty panowała doktryna, aby wszystko było państwowe. Teraz obowiązuje doktryna, aby wszystko było sprywatyzowane. Szukajmy drogi pośredniej, bo mnie się zdaje, że w tym jest szczęście i przyszłość dla nas wszystkich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrBuczkowski">Panie pośle, zaczynamy tu już dyskutować merytorycznie, a postanowiliśmy - i sądzę, że wszyscy państwo są co do tego zgodni - aby w najbliższym czasie zorganizować seminarium na ten temat, na którym przedstawimy, jakie rozwiązania stosuje się w krajach europejskich, łącznie z projektem, jaki został już przygotowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#IrenaLipowicz">Ponieważ przewodniczyłam grupie polsko-austriackiej, chciałabym się zobowiązać do nawiązania kontaktów z biblioteką parlamentu austriackiego i ściągnąć stamtąd odpowiedni tekst ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrBuczkowski">Rozumiem. że przyjmujemy do planu naszych dyskusji wszystkie trzy tematy - z tym, że priorytetowo traktujemy problem przedsiębiorstw komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrBuczkowski">I ostatnia sprawa, którą chciałem państwa zainteresować i uzyskać akceptację. Jest wiele wniosków zgłoszonych do ustawy o samorządzie terytorialnym a wynikających z trzy i półrocznej praktyki działania samorządów. Chciałbym wystąpić do wszystkich organizacji samorządowych o przysłanie swoich propozycji, abyśmy odbyli w Komisji debatę generalną na temat kierunków koniecznej nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym. Jest to też sprawa pilna z uwagi na nadchodzące wybory samorządowe. Gdyby się udało tę inicjatywę podjąć przed wyborami, byłoby to bardzo wskazane. Rozumiem, że uzyskam w tej sprawie państwa akceptację. Ze swej strony proszę wszystkich o zbieranie wniosków i opinii, co w tej dziedzinie źle funkcjonuje albo jest niewłaściwie rozwiązane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WłodzimierzPuzyna">W związku ze zbliżającym się terminem wyborów istnieje inna pilna potrzeba ustawodawcza a mianowicie przygotowanie ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy. Myśmy nad jej projektem pracowali w poprzedniej kadencji, ale te prace nie zostały zakończone. Tymczasem są tu potrzebne nowe rozwiązania - pilne i konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PiotrBuczkowski">Jakiś projekt o ustroju samorządowym Warszawy krąży i myślę, że jeżeli zostanie on ujawniony, to możemy go podjąć jako inicjatywę poselską albo też poprzeć projekt, który ewentualnie do nas wpłynie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZdzisławPisarek">Chciałem zwrócić uwagę na sprawę fundamentalną. Pracuje Komisja Konstytucyjna i w jakieś perspektywie czasu Konstytucja zostanie przygotowana. Powinniśmy znaleźć w tych pracach swoje miejsce jako przedstawicielstwo interesów samorządowych. Myślę, że powinniśmy przeprowadzić szeroką dyskusję o miejscu samorządu w docelowym modelu naszego państwa, bo jeśli nie uda nam się takiego miejsca wypracować, nasze działania będą działaniami tylko wyrywkowymi i doraźnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PiotrBuczkowski">Z tego, co wiem nieoficjalnie, klub parlamentarny Unii Demokratycznej zamierza zaproponować odbycie generalnej debaty sejmowej nad rolą samorządu w ustroju całego państwa. I to byłoby najlepszym forum dla takich rozważań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZdzisławPisarek">Myślę, że w tej kwestii można byłoby odbyć nie jedno seminarium, ponieważ dotyczy to problemów podstawowych. Jedno seminarium na kwartał poświęcone tej tematyce poszerzyłoby naszą wiedzę i dało możliwość uczestniczenia, nawet pośredniego, w pracach Komisji Konstytucyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PiotrBuczkowski">W Komisji Konstytucyjnej pracują państwo posłowie: Irena Lipowicz, Maria Kurnatowska i Jan Rokita. Mamy więc dosyć silną reprezentację i sądzę, że będą nas państwo informować na bieżąco i będziemy konsultować pewne rozwiązania ustrojowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZygmuntJakubczyk">Myślę, że powinniśmy także szybko rozpatrzyć sprawę nowelizacji ordynacji wyborczej do rad gmin, chociaż projekt ten został już wniesiony. Chodzi tylko o to, kiedy my będziemy go omawiali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PiotrBuczkowski">Ja nic nie wiem o żadnym takim projekcie. Czy ktoś z państwa wie coś o projekcie nowelizacji ordynacji wyborczej do rad gmin? Na razie obowiązuje ordynacja, która dosyć dobrze się sprawdziła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZygmuntJakubczyk">Sądzę, że taki projekt w odpowiednim momencie dostaniemy. Ten projekt wpłynie oficjalnie do Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławKusior">Jeszcze w jednej kwestii. Środowiska wójtów, burmistrzów, prezydentów są zaniepokojone słabym statusem wójta, burmistrza czy prezydenta. Z chwilą gdy któryś z naszych kolegów nie zostanie ponownie wójtem, burmistrzem czy prezydentem - a jest to funkcja z wyboru - nie ma szansy na żadną odprawę. Czy nie należałoby podjąć również tego tematu i wystąpić z inicjatywą ustawodawczą? Być może, narazimy się na krytykę, ponieważ wychodzi to od nas samych. My w tej chwili, będąc równocześnie posłami mamy pewne gwarancje, chroni nas prawo w inny sposób, ale naszych kolegów - nie. Powinna być udzielana jakaś trzymiesięczna odprawa. Taką inicjatywę ustawodawczą podjął poseł ziemi tarnowskiej Klisiewicz w poprzedniej kadencji. Czy nie warto do niej powrócić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrBuczkowski">Jest to problem, który mieści się w nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym, bo chodzi tu o wzmocnienie władz wykonawczych, o ustalenie właściwych relacji między przewodniczącym a zarządem. Myślę, że będziemy to na pewno w tym punkcie rozważać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanRokita">Chciałbym zwrócić uwagę na dwie kwestie, a zwłaszcza na jedną. Wśród priorytetów proponowanych przez Prezydium Komisji do planu pracy na I półrocze 1994 r., jest mowa o projekcie ustawy o komunalnych kasach oszczędnościowych. Jest to oczywiście kwestia ważna, ale jest częścią pewnego problemu znacznie szerszego nad którym trwają prace administracji rządowej już od bardzo długiego czasu. Chodzi o problem systemu finansowego kredytu komunalnego. Kolejne gabinety pracowały nad koncepcją Agencji Kredytu Komunalnego, a dyskusje odbywały się między Ministerstwem Budownictwa a Urzędem Rady Ministrów. W te prace był mocno zaangażowany Welt Bank. Wydaje się, że z punktu widzenia zdolności gmin do prowadzenia inwestycji kwestia rozwiązania strukturalnego takiej Agencji jest dla gmin fundamentalna. Znaczy to, że tak naprawdę nie można zrobić nic ważniejszego dla gmin, jak stworzyć tego typu sensownie działającą Agencję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JanRokita">Ponieważ nie wiem, jaki będzie dalszy los tych prac, sądzę, że byłoby sprawą ważną, aby w tej akurat kwestii Komisja Samorządu Terytorialnego stała się promotorem utworzenia tej instytucji. Jest już szeroki zespół ekspertów pracujących nad tą kwestią, jest powołana jakiś czas temu wspólna komisja rządowo-samorządowa i myślę, że posiedzenie Komisji poświęcone zapoznaniu się ze stanem prac i sytuacją w związku z całą tą problematyką powinno odbyć się w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Przemawiają za tym dwa względy. Po pierwsze, chodzi o to, aby o tym projekcie przy okazji ważniejszych spraw nie zapomniano, a po drugie, sądzę, że Komisja powinna stać się politycznym promotorem tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#JanRokita">Chciałbym poprosić pana przewodniczącego prezydium i Komisję o to, aby ta problematyka, jako szczególnie doniosła, została włączona w plan najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#JanRokita">To jest pierwsza kwestia, która wydaje mi się być szczególnie istotna dla samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#JanRokita">I kwestia druga, która ma wymiar bardziej ustrojowy, i co do której nie jestem przekonany, czy jest potrzeba podjęcia pilnych prac Komisji, czy też nie. Ja osobiście tego bym chciał, ale ciekaw byłbym opinii państwa na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#JanRokita">Mianowicie od dawna, także w zespole Komisji wspólnej, trwają debaty nad problemem ustroju metropolitalnego wielkich miast. Wiadomo, że te metropolie funkcjonują źle. Było wiele pomysłów i nawet szczegółowych projektów w tej sprawie, ale była ona jakoś inkorporowana do projektu ustawodawstwa powiatowego. Z uwagi na to, że to ustawodawstwo zostanie zapewne co nieco odłożone i nie wiadomo, na jak długo, ta kwestia wymagałaby być może odrębnego rozpatrzenia. Są eksperci od tej problematyki, jest bardzo fachowy w tym zakresie Instytut Miasta, jest zespół komisji wspólnej, który nad tym pracuje. Mogłoby się w tej materii coś ważnego zrodzić, co nie idzie tak daleko, jak projekt ustroju powiatów, a jest częściowym rozwiązaniem problematyki dysfunkcjonalności ustrojowej wielkich miast.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#JanRokita">Ten problem chciałbym przedłożyć Wysokiej Komisji ze szczególnym naciskiem jako problem szczególnej doniosłości, a drugi stawiam w charakterze pewnego pytania z moją osobistą pozytywną odpowiedzią.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PiotrBuczkowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Zgadzam się z panem posłem, że problem Agencji Kredytu Komunalnego jest istotnie priorytetowy, tym bardziej, że z tego, co wiem, są środki zagraniczne do wykorzystania. Z drugiej strony, można też rozwiązać problem udziału gmin we wpływach z podatku VAT przez dokonywanie odpowiednich odpisów na rzecz tej Agencji. Jeżeli państwo zaakceptujecie tę sugestię, to pod koniec stycznia lub w lutym odbylibyśmy takie spotkania z ekspertami. Proszę pana posła o wskazanie tych osób, które zajmowały się już tą problematyką.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PiotrBuczkowski">Co do drugiej sprawy uważam, że ten problem będziemy mogli podjąć w momencie, kiedy ujawnione zostanie rozwiązanie w tej sprawie ustroju samorządowego Warszawy, bo być może ten projekt jest do zastosowania dla ustroju miast metropolitalnych.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PiotrBuczkowski">Rozumiem, że są w tej chwili trzy priorytety. Agencja Kredytu Komunalnego, przedsiębiorstwo komunalne użyteczności publicznej i nowelizacja ustawy o samorządzie terytorialnym. W sprawie ustawy o przedsiębiorstwie komunalnym organizujemy w najbliższym czasie seminarium. W kwestii Agencji Kredytu Komunalnego odbędziemy spotkanie Komisji z ekspertami. Jeżeli chodzi o inicjatywę nowelizacji ustawy o samorządzie zbieramy opinie. Czy są jeszcze jakieś sprawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Powracam do swojej poprzedniej propozycji, aby zorganizować seminarium na temat wszystkich mechanizmów kredytowania inwestycji gminnych. Chodzi o to, abyśmy mieli ogólne pojęcie o tym, jakie instytucje mieszczą się w tym systemie i jakie instytucje w pierwszej kolejności powinniśmy wykreować. Ogniskowanie uwagi na jednym tylko rozwiązaniu może doprowadzić nas do zgubienia perspektywy, którą powinniśmy mieć podejmując prace w kwestiach szczegółowych.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#WłodzimierzPuzyna">Chciałbym podnieść jeszcze jedną sprawę jako rzecznik gmin przygranicznych, które obecnie napotykają wiele różnych problemów - zarówno organizacyjnych, jak i ustrojowych - w swoich pracach transgranicznych i w kształtowaniu swojego życia w obliczu sąsiada z drugiej strona granicy. Jest propozycja ze strony tych gmin, żeby zorganizować wyjazdowe posiedzenie naszej Komisji w jednej z gmin przygranicznych, poświęcone problematyce tych gmin.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#WłodzimierzPuzyna">Jest tam wiele problemów wymagających rozwiązań legislacyjnych, które są niezbędnie potrzebne. Dlatego wnoszę tę propozycję pod rozwagę Wysokiej Komisji. Byłaby okazja, aby poznać pewne problemy u podstaw i w kontakcie z konkretną rzeczywistością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrBuczkowski">Rozmawialiśmy w gronie prezydium aby odbywać takie posiedzenia wyjazdowe, i w końcu pierwszego kwartału zaplanujemy takie posiedzenie. Będzie to także dotyczyć spraw wczoraj dyskutowanych, tj., miast zabytkowych. Gminy mają także duże kłopoty z restauracją zabytków. Są nawet gminy, które w całości są zabytkami klasy zerowej, i to też wymaga pewnych rozwiązań ustawowych. Przyjmuję tę sugestię i będziemy się starali odbyć takie posiedzenie w terenie. Co do konferencji poświęconej problematyce kredytów komunalnych, musimy się do tego przygotować wraz z wyasygnowaniem na ten cel środków, ale postaramy się to wykonać.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PiotrBuczkowski">Propozycje, które państwo zgłosili, postaramy się na podstawie stenogramu uporządkować. Mamy dzięki nim zapewnione pół roku pracy naszej Komisji, łącznie z ustawami, które są obecnie w Sejmie. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>