text_structure.xml
35.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KazimierzModzelewski">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Stosunków Gospodarczych z zagranicą i Gospodarki Morskiej. Mamy dzisiaj do omówienia dwa punkty: sprawy organizacyjne oraz VAT. Proponuję jeszcze trzeci punkt - stanowisko Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej w sprawie pełnomocnika ministra współpracy gospodarczej z Zagranicą do spraw obwodu kaliningradzkiego. Był taki pełnomocnik w poprzednim układzie rządowym. Czy jest zgoda państwa na uwzględnienie tego dodatkowego punktu? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KazimierzModzelewski">Rozpoczynamy pracę naszej Komisji od spraw organizacyjnych. Na wstępie chciałem zapytać czy państwo otrzymali projekt opracowany przez prezydium. Jest to ramowy projekt pracy. Właściwie zrobiliśmy go we dwóch z posłem A.Malinowskim, ponieważ w tym czasie nie mogliśmy znaleźć posła M.Święcickiego. Poza tym, jest to tylko ramowy projekt, pierwsza propozycja, do której, jak sądzę, państwo wnieśliście swój wkład. Częściowo projekt ten uzgadnialiśmy z panem ministrem współpracy gospodarczej z zagranicą L. Podkańskim, bo on ma też swoje sprawy kluczowe, które w pierwszej kolejności chciałby przedstawić Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej. Projekt ten zawiera propozycje legislacyjne, do rozpatrzenia przez Sejm, a także inne sprawy do rozpatrzenia przez Komsiję Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej, z ewentualnym udziałem innych zainteresowanych Komisji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KazimierzModzelewski">Wśród propozycji legislacyjnych znajdują się m. in.:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o zasadach szczególnej kontroli obrotu z zagranicą towarami i technologiami w związku z porozumieniami i zobowiązaniami międzynarodowymi (przewidziana do rozpatrzenia na 5. posiedzeniu Sejmu w dniu 1.12.1993 r.),</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KazimierzModzelewski">- ratyfikacja CEFTA,</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KazimierzModzelewski">- ratyfikacja umowy z EFTA,</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KazimierzModzelewski">- przyjęcie dokumentów końcowych Rundy Urugwajskiej GATT i dokumentów towarzyszących,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o handlu zagranicznym,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o urzędzie ministra współpracy gospodarczej z zagranicą - nowa wersja ustawy z 23 października 1987 r. (brak projektu),</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o przejściu niektórych kompetencji ministra współpracy gospodarczej z zagranicą w zakresie ceł do kompetencji ministra finansów (projekt przekazany do Sejmu),</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa budżetowa na 1994 r. w części dotyczącej MWGzZ, uwzględniająca m. in. nakłady finansowe na promocję i realizację polityki współpracy gospodarczej z krajami wschodnimi i Chinami, zwiększenie wydatków na utrzymanie placówek ekonomiczno-handlowych (w przygotowaniu),</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa zmieniająca Prawo celne, a w dalszej przyszłości nowa ustawa Prawo celne,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o obrocie sprzętem, usługami i technologiami o przeznaczeniu dla celów wojska i policji (przygotowana do uzgodnień międzyresortowych),</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#KazimierzModzelewski">- ustawa o powołaniu centrum promocji (brak projektu).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#KazimierzModzelewski">Inne sprawy to:</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#KazimierzModzelewski">- przeciwdziałanie negatywnym skutkom sankcji ekonomicznych nakładanych przez Radę Bezpieczeństwa NZ przeciwko państwom naruszającym normy międzynarodowe, szczególnie dot. krajów, będących ważnymi partnerami handlowymi Polski,</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#KazimierzModzelewski">- realizacja polityki proeksportowej w świetle uwarunkowań budżetowych na 1994 r.,</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#KazimierzModzelewski">- okresowa analiza sytuacji w handlu zagranicznym na tle potrzeb płatniczych kraju,</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#KazimierzModzelewski">- przeciwdziałanie procedurom antydumpingowym i antysubwencyjnym, skierowanym przeciwko polskiemu eksportowi niektórych towarów, - stworzenie odpowiednich warunków organizacyjno-finansowych funkcjonowania placówek ekonomiczno-handlowych za granicą stosownie do nowych zadań i zmieniających się sytuacji w krajach ich urzędowania.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#KazimierzModzelewski">Proponujemy również tematy do ewentualnego zgłoszenia pod obrady Komisji Nadzwyczajnej Sejmu, jak:</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#KazimierzModzelewski">- decyzje w zakresie prywatyzacji przedsiębiorstw handlu zagranicznego,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#KazimierzModzelewski">- decyzje Rady ds. Promocji MWGzZ,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#KazimierzModzelewski">- udział Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą w przygotowaniu rozwiązań prawnych i organizacyjnych dotyczących utworzenia spółki EUROPOL GAZ S.A.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#KazimierzModzelewski">Proszę traktować te propozycje, jako ramowy program pracy do dyskusji. Prosiłbym jednocześnie, aby do dnia 15, najdalej 20 grudnia, zgłaszać uwagi do tego ramowego planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinŚwięcicki">Padło tu sformułowanie, że jest to projekt prezydium Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej. Otóż chciałbym powiedzieć, że jestem członkiem prezydium tej Komisji, ale nie uczestniczyłem w przygotowaniu tego planu. Zaznaczam przy tym, że cały czas byłem w Sejmie. Ta sprawa w ogóle nie była dyskutowana i nie wiedziałem, że będzie przygotowywana. Nie otrzymałem też żadnego zawiadomienia, że prezydium ma się spotkać w tej sprawie. Nie bardzo więc rozumiem, dlaczego panowie mówicie, że byłem nieobecny, nieosiągalny, skoro bez przerwy jestem w Sejmie, gdzie uczestniczę w rozmaitych posiedzeniach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinŚwięcicki">Dosyć dużo tu spędzam czasu w samym sekretariacie Komisji. Rozumiem więc, że projekt został przygotowany przez dwóch panów z celowym pominięciem mnie lub może przez niedopatrzenie. Nie wiem dlaczego, ale trudno. Proszę jednak nie przedstawiać tego jako propozycję prezydium Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej. Ponadto nie rozumiem również całej tej procedury.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KazimierzModzelewski">Zaznaczałem na początku, że jest to projekt ramowy i bardzo chętnie wysłuchamy oczywiście propozycji naszego kolegi. Tak się złożyło, że robiliśmy to w ostatniej chwili i przepraszam posła M. Święcickiego, że nie mogliśmy go znaleźć.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#KazimierzModzelewski">Nie narzucamy państwu niczego, państwo wypowiecie się na ten temat. Jest to wola naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofLuks">Chciałbym zwrócić uwagę, że w tych propozycjach w ogóle nie ma problematyki morskiej. Obecnie w Sejmie, są w opracowaniu dwie ustawy, jutro staną się przedmiotem dyskusji na Komisji Budownictwa i Gospodarki Przestrzennej. W projektach tych ustaw są dość duże luki dotyczące właśnie spraw morskich. Sądzę, że nasza Komisja powinna również na ten temat się wypowiedzieć. Plan pracy będziemy mieli w grudniu, a do tego czasu, tamte Komisje, być może już zakończą prace nad tymi ustawami.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzModzelewski">Chciałbym wyjaśnić, że najpierw chcieliśmy powołać podkomisję do spraw morskich. Wtedy ta podkomisja przedstawiłaby projekt, zgodnie z obowiązującymi zasadami. O sprawach morskich najlepiej będzie, jak będą decydowali koledzy i koleżanki z podkomisji gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzModzelewski">Do podkomisji do spraw gospodarki morskiej zgłosili się następujący posłowie: Krzysztof Luks, Tadeusz Moszyński, Jerzy Zakrzewski, Bogusław Kaczmarek, Leszek Smykowski, Bogdan Bujak oraz panie posłanki: Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska i Elżbieta Piela-Mielczarek.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzModzelewski">Mamy wybrać przewodniczącą czy przewodniczącego tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzModzelewski">Jest taki zwyczaj, że przewodniczącego podkomisji wybierała Komisja ze względu na jego wiodącą rolę. Wiceprzewodniczących wybierali już członkowie podkomisji po jej ukonstytuowaniu się. Jeśli państwo zaproponują zastosowanie innej zasady, ja to oczywiście przyjmę. Kto jest za tym, ażeby Komisja wybierała przewodniczącego podkomisji? Poddaję to pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KazimierzModzelewski">W głosowaniu posłowie jednogłośnie przyjęli zasadę, że przewodniczącego podkomisji wybiera Komisja.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KazimierzModzelewski">Jest propozycja, aby przewodniczącą podkomisji została poseł Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska. Jest to kandydatura uzgodniona między PSL a SLD. Poseł M.Winiarczyk-Kossakowska ma odpowiednie przygotowanie do pełnienia tej funkcji. Specjalizuje się bowiem w międzynarodowych stosunkach gospodarczych. Jest posłem z Elbląga.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzPańtak">Art. 91 Regulaminu Sejmu brzmi: Komisje mogą ze swego składu powoływać podkomisje, określając ich skład oraz zakres działania. Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody Prezydium Sejmu. Chciałbym zapytać czy jest w tej sprawie zgoda Prezydium Sejmu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzModzelewski">Tak, bez zgody Prezydium Sejmu nie podnosiłbym tej sprawy. Jest tylko jedno „ale”. Pani czy pan, który zostanie przewodniczącym podkomisji musi zrezygnować z należnego mu, z tytułu pełnienia tej funkcji, dodatku. Jest też i taka sugestia do wszystkich komisji, aby z tego właśnie powodu, przewodniczącym podkomisji zostawał któryś z wiceprzewodniczących Komisji, z której wyłania się dana podkomisja. Rozmawiałem wstępnie z kandydatką na to stanowisko poseł M. Winiarczyk-Kossakowską i taka zgody z jej strony jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinŚwięcicki">Prosiłbym, aby pani poseł M. Winiarczyk-Kossakowska powiedziała coś więcej o sobie. Jakie ma związki z gospodarką morską itd. Międzynarodowe stosunki gospodarcze to bardzo szeroki termin, a samo to, że jest posłem z Elbląga nie gwarantuje jeszcze znajomości problematyki morskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MałgorzataWiniarczykKossakowska">Muszę się przyznać, że nie mam wielkich związków z gospodarką morską. To, że specjalizuję się w międzynarodowych stosunkach gospodarczych, mam 32 lata, w wieku 28 lat zrobiłam doktorat, sądzę jest pewnym atutem. Myślę też, że będąc posłem z Elbląga, kandydując z tego okręgu, znając w jakimś stopniu problemy tego województwa, a na posiedzeniu podkomisji stałym tematem będą z pewnością problemy portów morskich, będę mogła rzeczywiście przyczynić się do rozpatrywania projektów ustaw i przyspieszenia ich drogi legislacyjnej. Myślę, że jestem w takim wieku, że trudno byłoby akurat w tej dziedzinie bardzo wąskiej, w której trudno o specjalistów, jest dla mnie duże pole do popisu na przyszłość. Ale w tej chwili muszę rzeczywiście przyznać, że wielkiego doświadczenia nie mam w tej sferze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarcinŚwięcicki">Przy całym szacunku do pani poseł M. Winiarczyk-Kossakowskiej, biorąc pod uwagę jej zapał do pracy z pewnością znajdzie pole do popisu i w Sejmie i gdzie indziej. Na pewno też pani osiągnięcia naukowe sprawdzą się i pani wkład będzie bardzo cenny. Tym niemniej wydaje mi się, że musimy uznać także fakt, że w składzie Komisji znajdują się posłowie, którzy mają w tej dziedzinie więcej do powiedzenia. Znają się lepiej na gospodarce morskiej i mają więcej wyczucia, większą znajomość realiów i doświadczeń we współpracy z zagranicą, w końcu - większą znajomość teorii.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarcinŚwięcicki">Sądzę też, że te osoby są dalej wprowadzone w tę tematykę i być może, byłoby lepiej, gdybyśmy funkcję przewodniczącego podkomisji do spraw morskich powierzyli właśnie takiej osobie, zwłaszcza że mamy taką osobę w składzie naszej Komisji. Mam tu na myśli profesora zwyczajnego, posła Krzysztofa Luksa, który pracuje na Politechnice Szczecińskiej, na wydziale transportu, jest kierownikiem Katedry Portów Morskich, jest przewodniczącym Rady Programowej Planu Zagospodarowania Przestrzennego Portu Szczecin, jest też współautorem jednej z wersji projektu ustawy o portach morskich, która w najbliższym czasie stanie się przedmiotem naszych obrad. W tej chwili projekt ten jest łączony z projektem rządowym, w jeden wspólny projekt.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarcinŚwięcicki">Uważam, że ze względu na wiedzę, wiek i doświadczenie prof. K. Luksa, przy pełnym szacunku dla poseł M.Winiarczyk-Kossakowskiej, osoba która ma większe doświadczenie praktyczne i większą wiedzę teoretyczną, łatwiej sobie poradzi z prowadzeniem prac podkomisji do spraw gospodarki morskiej. Dlatego wnioskuję o rozważenie również i tej kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KazimierzPańtak">Mam wniosek kompromisowy. Skoro przegłosowaliśmy, że przewodniczącego podkomisji wybiera Komisja, może byłoby dobrze, żeby podkomisja, w swoim składzie zarekomendowała nam kandydata na stanowisko przewodniczącego. Może rzeczywiście powinna to być osoba nie z tzw. klucza, jeśli chodzi o kluby parlamentarne, ale osoba ściślej związana z gospodarką morską. Może nawet pojawi się trzecia kandydatura. Może zaproponuje kandydata sama podkomisja, a wtedy nasza Komisja zadecyduje w głosowaniu, która z kandydatur jest bardziej odpowiednia na to stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrzysztofŚwięs">Bardzo prosiłbym, abyśmy wiedzieli kto to jest, jeśli chodzi o kolejnych kandydatów na stanowisko przewodniczącego podkomisji oraz jaką opcję reprezentuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofLuks">Sądzę, że pan poseł M. Święcicki przedstawił mnie już. Jeśli chodzi o opcję, jestem członkiem Unii Demokratycznej. Jeśli państwo mają jakieś pytanie jeszcze, chętnie odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzModzelewski">Są więc dwie kandydatury, znacie też państwo pogląd koalicji, a więc PSL i SLD. Zostałem zobowiązany do przedstawienia go państwu, dlatego jeszcze raz proponuję na stanowisko przewodniczącej podkomisji kandydaturę poseł M.Winiarczyk-Kossakowskiej. Mamy też drugą kandydaturę zaproponowaną przez posła M. Święcickiego - posła Krzysztofa Luksa. Proponuję przystąpić do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofŚwięs">Mam krótką uwagę. Uważam, że niedobrze zaczyna się, bowiem sprawą ważną staje się opcja polityczna. Ja zapytałem o to również, choć uważam, że nie jest to dobre. Nie myśmy to zaczęli, ale ja będę konsekwentnie kontynuował te gry i gierki polityczne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KrzysztofŚwięs">Poseł M. Święcicki wie, bo był kształcony w szkołach na Zachodzie, gdzie jest tak, że nikt nie narzuca zespołowi lidera. Zespół wybiera go sam. Jeśli ktoś jest nadmiernie konfliktowy - eliminuje się go z zespołu. Jeśli ktoś nadmiernie prezentuje swoją opcję polityczną, także się go eliminuje. Nie wiem natomiast, co przeszkadza, żeby dwie osoby, młoda i niedoświadczona pani doktor i bardzo doświadczony pan profesor pracowały razem dla dobra sprawy, niezależnie jakiej, które z nich, będzie miało stanowisko. Sądzę, że czasami byłoby dobrze, gdybyśmy nie przenosili stosunków z polityki ogólnej i sali plenarnej Sejmu, do pracy w Komisji i podkomisji. Tu ważna jest przede wszystkim dobra robota.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzPańtak">Przypominam, że złożyłem wniosek formalny, aby kandydata na przewodniczącego podkomisji zarekomendowali członkowie tej podkomisji. Proszę o przegłosowanie tego wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejMalinowski">Przeczytam państwu pismo, które przekazał przewodniczącemu naszej Komisji pan marszałek J. Oleksy: „Informuję pana przewodniczącego, że Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie przez Komisję stałej podkomisji do spraw gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejMalinowski">Prezydium stoi na stanowisku, że przewodniczącym stałej podkomisji powinien być członek prezydium Komisji”.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejMalinowski">To wszystko. Chciałbym państwu powiedzieć, że skonsultowaliśmy tę sprawę z naszymi klubami dlatego, że uważaliśmy, iż powinien to być ktoś spoza prezydium. W wyniku działań, które podjęły kluby PSL i SLD, uzgodniono z Prezydium Sejmu, że w tym konkretnym przypadku, biorąc pod uwagę specyfikę gospodarki morskiej będzie można odstąpić od tej zasady. W wyniku konsultacji w klubach również pojawiła się kandydatura poseł M. Winiarczyk-Kossakowskiej, która została państwu przedstawiona przez przewodniczącego Komisji posła K. Modzelewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzModzelewski">Wobec tego głosujemy wniosek posła K. Pańtaka.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzModzelewski">W głosowaniu posłowie większością głosów wniosek posła K.Pańtaka oddalili.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzModzelewski">Przystępujemy do głosowania, kto jest za kandydaturą poseł M. Winiarczyk-Kossakowskej, proszę podnieść rękę.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KazimierzModzelewski">W głosowaniu, kandydatura poseł M. Winiarczyk-Kossakowskiej zdobyła 12 głosów, kandydatura posła K. Luksa 5 głosów. W ten sposób przewodniczącą podkomisji została pani poseł M. Winiarczyk-Kossakowska, która złożyła jednocześnie oświadczenie, że nie będzie rościć pretensji do wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji. Po zakończeniu obrad podkomisja ukonstytuuje się i wybierze wiceprzewodniczących.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KazimierzModzelewski">Przystępujemy do następnego punktu obrad - omówienie sprawy VAT.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KazimierzModzelewski">Do Komisji wpłynęły dwa pisma: z Varimpexu i ILBAU, poruszające problem podatku VAT, a raczej jego zwrotu przez polskie urzędy skarbowe. Firmy zachodnie, inwestujące w Polsce za dolary, na terenie całego kraju, skarżą się, że urzędy skarbowe nie zwracają należnych tym firmom sum z tytułu zwrotu podatku VAT, w krótkim terminie. Varimpex ostrzega, że przerwie inwestycję, realizowaną w Warszawie przy placu Trzech Krzyży, o wartości 100 mln dolarów, nad którą pracują już od trzech lat, jeśli prośba o nienaliczenie VAT, jaką skierowali do ministra finansów nie zostanie uwzględniona. Zwrot sum należnych z tytułu tego podatku trwa bardzo długo, co sprawia, że de facto firmy te kredytują polskie izby skarbowe absolutnie nie mając na to ochoty.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#KazimierzModzelewski">Firma ILBAU, również inwestująca dużo w Polsce pisze, że „podatek zapłacony w lipcu i sierpniu, w kwocie 20 mld zł nie został do tej pory zwrócony inwestorowi zagranicznemu”. Jest to pismo z dnia 29 listopada. Jest więc propozycja, aby zwrócić się do ministra współpracy gospodarczej z zagranicą L. Podkańskiego o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Stanowisko to byłoby istotne dla Prezydium Rządu, które powinno tę sprawę rozpatrzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MieczysławNogaj">Jestem dyrektorem departamentu instrumentów polityki handlowej w tymże ministerstwie. Jeśli można państwu zasugerować, to sądzę, że najlepiej byłoby skierować te pisma, zgodnie z właściwością, do Ministerstwa Finansów. Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą nie odpowiada za politykę podatkową i również za kształtowanie zasad poboru tego podatku. A więc i tak musielibyśmy wystąpić, zgodnie z właściwością, do Ministerstwa Finansów o zajęcie stanowiska i przekazanie go państwu.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MieczysławNogaj">Oczywiście możemy służyć tutaj pomocą, natomiast w każdym przypadku musi to być przekazane do Ministerstwa Finansów. Jeżeli państwo, występując do ministra finansów, prześlecie kopię ministrowi współpracy gospodarczej z zagranicą, będzie to zgodne z obowiązującą procedurą.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławRurka">Podatek od towarów i usług (VAT) obowiązuje od 5 lipca. W obecnej ustawie przewidziany jest mechanizm zwrotu z tytułu podatku VAT naliczonego przy zakupie dóbr inwestycyjnych, pobranego w poprzednich fazach przetwórstwa bądź przy imporcie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławRurka">Jeżeli dobro inwestycyjne służy do sprzedaży opodatkowanej VAT w takich przypadkach, zarówno od dobra krajowego inwestycyjnego nabytego, jak i od dobra zaimportowanego, taki zwrot przysługuje, jeżeli ten VAT został pobrany bezpośrednio na granicy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#StanisławRurka">Terminy zwrotu są następujące. Urząd skarbowy jest zobowiązany dokonać takiego zwrotu w ciągu 30 dni od dnia złożenia deklaracji. W przypadku, jeżeli urząd skarbowy nie zdąży dokonać tego zwrotu, bo np. ma wątpliwości i nie sprawdził jeszcze obowiązującej dokumentacji z tytułu przedłużenia terminu wypłaty, naliczane są odsetki i w postaci odszkodowania odsetkowego dany inwestor otrzymuje większe wynagrodzenie. Ponieważ są to odsetki takie same, jak odsetki pobierane z tytułu zobowiązań podatkowych, wyższe niż ustawowe, urzędy skarbowe wręcz panicznie boją się tej sytuacji, aby nie spowodować większego zadłużenia budżetu państwa, z tytułu przeterminowania zwrotów. Z tego, co my wiemy, przypadków takich opóźnień zwrotów prawie nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#StanisławRurka">Zwrotów inwestycyjnych nie udziela się natomiast w przypadkach, kiedy dany podatnik dokonuje inwestycji związanej ze sprzedażą nieopodatkowaną bądź sam korzysta ze zwolnienia z podatku i po prostu nie płaci podatku VAT. W tych przypadkach ustawa przewiduje, że podatek od dóbr, zarówno materiałów, surowców i dóbr inwestycyjnych, które dany podatnik nabywa, liczy się w koszty i nie ma żadnych zwrotów. W zamian za to nie płaci podatku VAT przy sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#StanisławRurka">Rzeczywiście, wiele firm zagranicznych, inwestujących w Polsce, zwracało się do nas z prośbą o niepłacenie bezpośrednio na granicy tegoż podatku. Nie można jednak wprowadzić mechanizmu automatycznego w tym zakresie, ponieważ byłby to układ niekonkurencyjny w stosunku do kontrahentów krajowych, którzy dostarczają te dobra inwestycyjne. Najpierw podatek musiałby być pobrany, aby go można było potem zwrócić, a ponadto celnik na granicy nie jest w stanie, w większości przypadków, rozróżnić czy to dobro ma charakter inwestycyjny, czy też jest przeznaczone do dalszej odsprzedaży.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#StanisławRurka">Może posłużę się przykładem. Wiertarka może być importowana na cele związane z obrotem towarowym, wtedy wcale nie będzie dobrem inwestycyjnym, dopiero w którejś fazie staje się nim, natomiast ta sama wiertarka importowana przez bezpośredniego inwestora od razu będzie dobrem inwestycyjnym.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#StanisławRurka">Zarówno więc układ konkurencyjny, jak i możliwość właściwej kwalifikacji jako dobro inwestycyjne lub też nie, uniemożliwia takie podejście, o jakie starają się inwestorzy zagraniczni.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#StanisławRurka">Na tyle, na ile interes budżetu państwa pozwala, staramy się wykazywać elastyczność. Tam, gdzie przedsięwzięcie jest duże i nie mamy do czynienia z rozdrobnionym importem, o ile pozwalają na to warunki odprawy celnej, dajemy wielokrotnie indywidualne decyzje o odroczeniu wpłaty tego podatku pobieranego na granicy lub też o zaniechaniu ich ustalenia i poboru. Jednak może to dotyczyć nielicznych przypadków, tam gdzie nie wchodzi w grę układ konkurencyjny. Celnicy muszą też dać sobie radę z tym towarem, a więc nie może to być masówka, tylko jakieś dostawy komplementarne.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#StanisławRurka">W każdym razie, przy większych inwestycjach, my rzeczywiście wychodzimy naprzeciw kapitałowi zagranicznemu indywidualnymi decyzjami. Tyle mogę powiedzieć teraz ogólnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzModzelewski">Mam przed sobą pisma i nie mam podstaw nie wierzyć w zawarte w nich informacje, z których wynika, że np. firma ILBAU do tej pory nie otrzymała zwrotu VAT w wysokości 40 mld zł, z tytułu budowy Biznes Center w Gdyni. Firma ta pisze, że: „grozi to wstrzymaniem budowy, bo nikt nie potrafi określić, kiedy inwestor otrzyma zwrot zapłaconego podatku, aby otrzymać środki na dalsze finansowanie inwestycji”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzModzelewski">W więc VAT był tu płacony i jest to powiedziane jednoznacznie, tylko te przedsiębiorstwa uważają, że inwestują w Polsce dolary i za karę za to nie przez miesiąc, jak pan to powiedział, ale przez wiele miesięcy kredytują Polskę, podczas gdy ich zdaniem, powinni otrzymać zwrot tego podatku w ciągu paru dni. Na drugi, trzeci dzień, powinien on być automatycznie przesyłany. Na takie kombinacje, po prostu nie mogą się zgodzić.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzModzelewski">Jest to fragment pisma do ministra finansów. Stąd prośba do tego resortu, że jeżeli chcemy ściągać tu inwestorów zagranicznych, tak jak o tym głośno mówimy, żebyśmy im nie utrudniali. Oni nie mają takich przeszkód ani na Węgrzech, ani w Czechach, ani w Słowacji. Jeżeli już ten VAT w Polsce jest i trzeba go płacić, to płaćmy wszyscy, ale z chwilą wystawienia faktury, powinien być automatyczny zwrot przez urząd skarbowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#StanisławRurka">Jeżeli państwo przekażecie mi kopię tych pism, obiecuję, że sprawę sprawdzę.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#StanisławRurka">Chciałbym natomiast zaznaczyć jedno, a mianowicie, że służby podatkowe też muszą się nauczyć obsługiwać deklaracji tego rodzaju. Biorąc pod uwagę ten fakt, w pierwszym półroczu tego roku przyjęto system, w którym fiskus ma 30 dni na załatwienie tej sprawy, a więc rozpatrzenie deklaracji i zwrot sumy. Po pół roku przechodzimy na terminy 20-dniowe, a po następnym półroczu - na terminy 15-dniowe. Szczególny przepis ustawy stanowi przy tym, że jeżeli podatnik nie ma żadnych zaległości podatkowych i złoży takie oświadczenie, to urząd podatkowy jest zobowiązany dokonać tej wypłaty w terminie 15 dni. W tej sytuacji odsetki karne, które płaci budżet, liczą się po 15. dniach.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#StanisławRurka">Jeżeli chodzi o konkretne pismo, zaproponowałem, że sprawdzę sprawę, bo nie umiem zakwalifikować tych inwestycji z pamięci. Nie za bardzo jednak wyobrażam sobie, żeby ta inwestycja mogła być zaliczona do usług opodatkowanych w kategorii GUC. Najprawdopodobniej jest to taka usługa, jak w przypadku normalnej administracji, tzn. nie będzie wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie będzie też więc dawała sprzedaży opodatkowanej. W tym układzie, tak naprawdę, zwrotu może wcale nie być. Będzie bowiem świadczyła usługi zwolnione od VAT. Może tu jest jakieś nieporozumienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofŚwięs">Mam uwagę formalną. Otóż chciałem przypomnieć, że jesteśmy tu po to, żeby wypowiadać się w kwestii rozwiązań generalnych, a nie problemów indywidualnych. Popieram, że należy poprosić o stanowisko ministra finansów w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KrzysztofŚwięs">Mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Finansów, czy panu jest znany system rozliczania VAT np. dla żeglugi.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławCzajczyński">Został wywołany bardzo ważny temat w gospodarce, kiedy w tzw. eksporcie wewnętrznym, firmy te zatrudniają wielu pracowników i wiele firm krajowych z nich żyje. Dlatego uważam, że należy zobligować Ministerstwo Finansów do zajęcia stanowiska, które na następnym posiedzeniu Komisji zostanie nam przekazane. Sądzę, że ten temat trzeba w ten sposób dzisiaj zakończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzModzelewski">Sądzę, że Komisja wystąpi do Ministerstwa Finansów z odpowiednim dezyderatem, bo ma on skutki prawne, natomiast przedtem chciałem dać możliwość udziału w dyskusji wszystkim chętnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofŚwięs">Mam pytanie. Czy te firmy zwracały się z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy do Ministerstwa Finansów? A jeśli tak - to jaką otrzymały odpowiedź? Jeżeli jednak tego nie zrobiły, to dlaczego my się tym zajmujemy? Byłoby nieporozumieniem, gdyby Komisja decydowała za ministerstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzModzelewski">W tej sprawie Ministerstwo Finansów ma jednoznaczne stanowisko. Firmy mają płacić VAT i każdy płaci. Problem nie polega jednak na płaceniu VAT, tylko na bardzo opóźnionych zwrotach tego VAT. Te firmy nie chcą kredytować przez miesiąc polskich urzędów skarbowych. Ja to państwu przedstawiam jako problem ogólny, bo nie jest to indywidualna sprawa dwóch firm.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzNycz">My w chwili obecnej jednak rozpatrujemy nie generalia, czy firmy eksportujące i importujące na nasz teren powinny płacić czy nie itd. My rozpatrujemy konkretnie dwie sprawy i wydaje mi się, że jeżeli dziś dyrektor departamentu w Ministerstwie Finansów nie może nam udzielić odpowiedzi jednoznacznie, to proponowałbym przekazać to do wyjaśnienia w trybie pilnym. Jest to bowiem sprawa bardzo istotna. Jeżeli to będzie negatywny przykład działalności naszych urzędów skarbowych, to będzie to odstraszało innych potencjalnych inwestorów. Uważam, że powinniśmy zobowiązać pana dyrektora do wyjaśnienia sprawy. Czy ten problem wymaga inicjatywy ustawodawczej, czy też jest to normalne nieporozumienie, a w tym przypadku - kto zawinił i jakie dalsze kroki w tej sprawie podejmie Ministerstwo Finansów, żeby tego typu sytuacji w przyszłości nie było.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzModzelewski">Sprawę przekazujemy więc na ręce pana dyr. St. Rurki i prosimy, aby na następne posiedzenie Komisji przygotował nam odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejMalinowski">Chciałbym prosić pana wiceministra współpracy gospodarczej z zagranicą A. Kisielewicza, aby również zainteresował się tą sprawą. Nie zgadzam się bowiem ze stanowiskiem, jakie przedstawił nam pan dyr. M. Nogaj. Według jego wypowiedzi, a jest dyrektorem departamentu instrumentów polityki podatkowej, wynikałoby że VAT nie jest instrumentem tej polityki. Wydaje mi się też, że coś nie jest w porządku na styku pracy dwóch resortów: Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzModzelewski">Rozumiem więc, że formułujemy dezyderat do Ministerstwa Finansów, aby wyjaśniło tę sprawę do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofŚwięs">Ponieważ rozumiem, że do problemu VAT jeszcze wrócimy, chciałbym tylko zasygnalizować, że istnieje on także w gospodarce morskiej, a zwłaszcza w żegludze bałtyckiej. Prawo dotyczące tej sfery gospodarki nie zmieniło się od czasów I Rzeczypospolitej, natomiast zmieniła się interpretacja tego prawa. Wskutek takiej interpretacji Kodeksu morskiego, art. 5,prawo bandery polskiej, że terytorium statku należy do Rzeczypospolitej zaowocowało tym, że butelkę whisky obłożono wysokim podatkiem, a po paliwo jeździ się do Danii itd. Ten temat, powinna nasza Komisja rozpatrzyć osobno.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KazimierzModzelewski">Rozmawiałem z ministrem współpracy gospodarczej z zagranicą L. Podkańskim w sprawie powołania pełnomocnika do spraw obwodu kaliningradzkiego. Minister L. Podkański jest odpowiedzialny za rozwój stosunków gospodarczych z zagranicą, ale również za rozwój z obwodem kaliningradzkim. Jednak sam tego nie może robić, stąd funkcja pełnomocnika. Na wniosek sejmowej Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą i Gospodarki Morskiej był już kiedyś powołany.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KazimierzModzelewski">Jest prośba, abyśmy się zwrócili do min. L. Podkańskiego, ażeby powołać takiego pełnomocnika.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#KazimierzModzelewski">W Królewcu działa już około 300 firm, które wymagają opieki ze strony rządu. Jeżeli będzie taka wola, to prezydium Komisji przygotowało już takie wystąpienie do pana min. L. Podkańskiego o powołanie pełnomocnika ministra do spraw stosunków między północnymi województwami a Kaliningradem.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#KazimierzModzelewski">Kto jest za przyjęciem tej propozycji?</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#KazimierzModzelewski">Posłowie zdecydowaną większością głosów poparli propozycję posła K. Modzelewskiego.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#KazimierzModzelewski">Na tym kończymy posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>