text_structure.xml 14 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefŁochowski">Mamy do załatwienia dwie sprawy. Pierwsza z nich dotyczy przyjęcia dezyderatu. Wszyscy państwo otrzymali projekt tego dezyderatu, tj. projekt dezyderatu, który został opracowany w wyniku posiedzenia, jakie odbyliśmy w Hucie „Sendzimir” w Krakowie w dniu 5 września br.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefŁochowski">Druga sprawa dotyczy przyjęcia planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na IV kwartał br. Posłowie również otrzymali ten plan i prosiłbym o zgłaszanie uwag albo w trakcie dzisiejszego posiedzenia, albo najpóźniej do czwartku przyszłego tygodnia. Uwagi proszę zgłaszać do Sekretariatu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefŁochowski">Treść dezyderatu nr 7 jest następująca:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JózefŁochowski">"W dniu 5 września 1995 r. Komisja Systemu Gospodarczego i Przemysłu odbyła posiedzenie na temat przebiegu procesu restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JózefŁochowski">Komisja zapoznała się z materiałami przedstawionymi przez ministra przemysłu i handlu dotyczącymi stanu zaawansowania procesu restrukturyzacji przemysłu hutnictwa żelaza i stali.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JózefŁochowski">W wyniku dyskusji w oparciu o dodatkowe informacje środowiska hutniczego, przedstawicieli środowisk naukowych oraz odpowiedzi przedstawicieli rządu, Komisja stwierdziła, że restrukturyzacja hutnictwa przebiega kierunkowo zgodnie ze strategią przyjętą przez Rząd RP w stanowisku z dnia 1 grudnia 1992 r. i jest realizowana z uwzględnieniem skonkretyzowanych założeń zawartych w opracowanych dla poszczególnych grup produktów w programach subsektorowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JózefŁochowski">Ponadto Komisja stwierdza, że:</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JózefŁochowski">- dla uporządkowania przebiegu i umożliwienia właściwej kontroli procesu restrukturyzacji konieczne jest pilne scalenie programów subsektorowych w łączny program realizacyjny restrukturyzacji polskiego hutnictwa żelaza i stali i podporządkowania całego hutnictwa jednemu organowi administracji centralnej, który w sposób spójny nadzorowałby oraz koordynowałby przebieg całego procesu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JózefŁochowski">- Wieloletnie opóźnienia procesów modernizacyjnych polskiego hutnictwa wynikające z braku własnych środków finansowych oraz z braku możliwości odpowiedniego wsparcia finansowego ze strony budżetu państwa spowodowały, że sytuacja przedsiębiorstw hutniczych, w świetle podjętych działań inwestycyjnych w ostatnich latach, wymaga opóźnienia otwarcia polskiego rynku na dostawy konkurencyjnych wyrobów hutniczych krajów europejskich co najmniej do 1999 r., przy równoczesnym rozwiązaniu problemu napływu materiałów hutniczych z państw ościennych po cenach dumpingowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JózefŁochowski">- W wyniku dotychczasowego przebiegu restrukturyzacji i poprawy ogólnej koniunktury gospodarczej sytuacja ekonomiczno-finansowa hutnictwa ulega stałej poprawie i aktualnie osiąga dodatnie wyniki finansowe. Pomimo tego nie jest ono w stanie samo wygenerować funduszy niezbędnych dla pokrycia kosztownych procesów modernizacyjnych, które zagwarantują osiągnięcie pełnej rentowności i samowystarczalności sektora.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JózefŁochowski">Program restrukturyzacji hutnictwa wymaga więc wsparcia ze strony budżetu państwa, przede wszystkim w formie gwarancji spłaty kredytów inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JózefŁochowski">- Jednym z podstawowych uwarunkowań skutecznej restrukturyzacji hutnictwa jest racjonalizacja zatrudnienia. Dotychczas uzyskano obniżenie stanu osobowego sektora hutnictwa żelaza i stali o 50 tys. osób, praktycznie bez zwolnień grupowych. Osiągnięta struktura wiekowa (zaledwie 15 proc. zatrudnionych powyżej 50. roku życia) powoduje, iż dalsza racjonalizacja zatrudnienia wymaga systemowych rozwiązań w postaci osłon socjalnych oraz metod stymulujących tworzenie nowych miejsc pracy. Problem jest szczególnie istotny, ponieważ dotyka określonych regionów kraju, w których nakładają się problemy restrukturyzacji wielu sektorów. Istotnym będzie tu wypracowanie metod odnoszących się również do rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JózefŁochowski">W oparciu o szczegółową analizę dotychczasowego przebiegu procesu restrukturyzacji sektora, jego stanu zaawansowania oraz występujących zagrożeń, Komisja wnioskuje o:</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JózefŁochowski">- podporządkowanie całości hutnictwa żelaza i stali kompetencjom ministra przemysłu i handlu (po zapowiadanej reformie Centrum Ministerstwa Gospodarki),</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JózefŁochowski">- zobowiązanie ministra przemysłu i handlu do przyspieszenia zakończenia prac nad scalonym programem restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali,</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JózefŁochowski">- zobowiązanie ministrów: przemysłu i handlu, współpracy gospodarczej z zagranicą oraz pełnomocnika rządu ds. integracji europejskiej i pomocy zagranicznej do podjęcia działań, mających na celu przesunięcie w czasie zniesienia ceł na wyroby hutnicze,</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JózefŁochowski">- zobowiązania ministra finansów do ujmowania potrzeb restrukturyzacji hutnictwa w projektach ustaw budżetowych na kolejne lata w zakresie poręczeń budżetowych, w miarę potrzeb, dla zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach scalonego programu restrukturyzacji oraz ulg systemowych dla zakładów realizujących ten program, które spełnią określone wymogi efektywności podejmowanych przedsięwzięć,</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JózefŁochowski">- zobowiązania ministra pracy i polityki socjalnej do wypracowania odpowiedniego systemu osłon socjalnych procesu restrukturyzacji sektora”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanuszLemański">Chciałbym prosić o wniesienie niewielkich poprawek w projekcie dezyderatu. W zdaniu zaczynającym się od słów: „W wyniku dotychczasowego przebiegu...” należy dopisać po słowie „aktualnie” wyrazy: „sektor hutniczy” i dalej jak jest w tym zdaniu: „...osiąga dodatnie wyniki finansowe”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanuszLemański">Natomiast na s. 3 zgłaszam poprawki natury redakcyjnej, ażeby słowa „zobowiązania” zastąpić słowem „zobowiązanie” w dwóch ostatnich punktach dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefŁochowski">Proponuję, ażeby nie używać słów „sektor”, a „branża hutnicza”, gdyż będzie to zgodne z polityką przemysłową, którą przyjął rząd w maju br. Nomenklatura powinna być jednakowa. Proponuję przyjęcie dezyderatu wraz ze zgłoszonymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JózefŁochowski">Za przyjęciem dezyderatu głosowało 15 posłów, nie było głosów przeciwnych i wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JózefŁochowski">Mamy jeszcze do rozpatrzenia jedną sprawę zgłoszoną przez posła Ryszarda Zająca, a dotyczącą przyjęcia dezyderatu w sprawie zasad obrotu węglem w Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JózefŁochowski">Sprawa ta była przedmiotem naszych obrad dużo wcześniej, kiedy poseł Zając nie był członkiem naszej Komisji. Nie wiem czy możemy wobec tego wracać do tego problemu. Może pan poseł skierowałby ten dezyderat innym trybem, gdyż mamy w najbliższym czasie przewidziane trzy wyjazdowe posiedzenia i nie mieścimy się już w realizacji naszego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JózefŁochowski">Proponuję, ażeby na następnym posiedzeniu rozpatrzeć jak załatwić ten problem, który zgłasza poseł Zając.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZając">Chcę wiedzieć jaka jest ostateczna decyzja prezydium Komisji? Rozumiem nawał obowiązków, ale projekt dezyderatu zgłaszam formalnie i proszę o wyrażenie stanowiska ze strony Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefŁochowski">Proponuję przesłać projekt tego dezyderatu wszystkim członkom Komisji, bo na razie nie wszyscy się z nim zapoznali i przedyskutowanie tego problemu na najbliższym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JózefŁochowski">Powtarzam, że nasza dyskusja powinna iść w kierunku organizacyjnym, a nie merytorycznym, gdyż te sprawy były już rozpatrywane na posiedzeniu naszej Komisji. Nie sądzę, ażeby była potrzeba ściągania od nowa ekspertów i całego grona ludzi kompetentnych. Możemy rozpatrzeć projekt dezyderatu i wnioski, ale nie będzie to dyskusja nad całokształtem problemu zasad obrotu węglem. Nie możemy wielokrotnie poruszać tej samej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardZając">Nie zgadzam się z tym, że Komisja już dyskutowała nad tym problemem, gdyż wtedy, kiedy Komisja dyskutowała nad uchwałami podjętymi przez ministra nie były znane opinie prawne na temat tych uchwał. Badania wskazują na przekroczenie przynajmniej dwóch ustaw przez wiceministra Markowskiego. Nieprawdziwe jest więc stwierdzenie, że Komisja ten problem badała, a tylko wyłącznie tego dotyczy projekt mojego dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RyszardZając">W dezyderacie wskazuję na naruszenie przez ministra przemysłu i handlu dwóch ustaw, to jest przepisu art. 4 pkt 2 i pkt 4 ustawy o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym oraz art. 15 pkt 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, uchwał nr 2 Walnych Zgromadzeń Akcjonariuszy holdingu i sześciu pozostałych spółek węglowych, ustalających zasady obrotu węglem.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#RyszardZając">Chciałbym, ażeby te sprawy Komisja przedyskutowała, zapoznała się z opiniami prawnymi i ewentualnie uchwaliła lub odrzuciła mój dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JaninaKraus">Może prezydium Komisji zna tę sprawę, ja jej nie znam.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JaninaKraus">Mam wrażenie, że właściwym forum dla rozpatrzenia tego dezyderatu byłaby podkomisja ds. górnictwa i energetyki. To jest bowiem specjalistyczny problem, ale jak mówię nie znam materiału. Ta podkomisja, o której wspomniałam jest stałą podkomisją międzykomisyjną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefŁochowski">Jeszcze raz powtarzam, że Komisja dyskutowała nad tym problemem, natomiast nie wypowiadała się czy decyzje resortu są zgodne z prawem, czy też nie. Myślę, że jest to zbyt drobny temat, ażeby zajmowała się tym cała Komisja. Może poseł Zając zwróciłby się do ministra bezpośrednio, może on po wysłuchaniu pana opinii wycofałby się z podjętych uchwał. Jeżeli wtedy nie będzie tego pozytywnego odzewu, to przedyskutujemy projekt dezyderatu na kolejnym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JózefŁochowski">Sugerowałbym jednak, ażeby pan równolegle zwrócił się bezpośrednio do ministra przemysłu i moglibyśmy wtedy wiedzieć co on o tym sądzi i zająć odpowiednie stanowisko w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardZając">Odpowiadam, że zwróciłem się z interwencją do ministra przemysłu i handlu oraz do Urzędu Antymonopolowego. Urząd podjął działania wyjaśniające, które jeszcze nie zostały zakończone, a minister Markowski zlecił w swoim ministerstwie wydanie opinii prawnej. Departament Legislacyjny tego resortu potwierdził, że zostały naruszone dwie ustawy, niestety nadal minister Markowski nie chce się wycofać ze swojej błędnej decyzji. Ponieważ pozostałe instrumenty, jak na razie, okazują się nieskuteczne, w związku z tym uznaję, że forma dezyderatu Komisji jest najkorzystniejsza dla przywrócenia stanu prawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JózefŁochowski">Proponuję, ażebyśmy do tej sprawy wrócili na następnym posiedzeniu Komisji, które odbędzie się w dniu 20 września w przerwie posiedzenia plenarnego, o godz. 14.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JózefŁochowski">Informuję również, że mamy jeszcze do rozpatrzenia problem polityki energetycznej, w tej sprawy wyjeżdżamy do Bełchatowa. Odbywa się również seminarium na temat polityki energetycznej w Szwecji, do udziału w którym zachęcam wszystkich członków naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JózefŁochowski">Posiedzenie w Bełchatowie poświęcone będzie problemom polityki energetycznej państwa z równoczesnym przyjęciem koncepcji nad rozwiązaniem problemów energetycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JózefŁochowski">Przewidujemy również rozpatrzenie problemu przemysłu motoryzacyjnego. Przygotowaliśmy materiały do posiedzenia dotyczącego zaopatrzenia w gaz odbiorców przemysłowych i indywidualnych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JózefŁochowski">Następne posiedzenie wyjazdowe naszej Komisji dotyczyć będzie problemów przemysłu lekkiego i odbędzie się w Łodzi.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JózefŁochowski">Tak więc okres jesienny będzie okresem bardzo pracowitym i proszę, ażeby państwo ciągnęli te wszystkie sprawy tak, ażebyśmy mogli dogłębnie dyskutować nad poszczególnymi tematami.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JózefŁochowski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>