text_structure.xml 32.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefŁochowski">Otwieram posiedzenie Komisji, którego tematem będzie rozpatrzenie dezyderatu do Ministra Przemysłu i Handlu w sprawie ARP SA, a także ustosunkowanie się do apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictw Przemysłowego TICCH złożonego na ręce pana Marszałka i przesłanego do rozpatrzenia naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefŁochowski">Czy są jakieś uwagi odnośnie porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefŁochowski">Nie widzę, zatem przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu tj. sprawy dezyderatu do ministra przemysłu i handlu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JózefŁochowski">Pragnę państwu przypomnieć, że sprawa funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu była tematem jednego z naszych poprzednich posiedzeń i została dość szeroko omówiona, w związku z przedłożonym Komisji sprawozdaniem Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JózefŁochowski">Na tym posiedzeniu podjęliśmy decyzję, że przygotujemy odpowiedni dezyderat do ministra przemysłu i handlu, który będzie mówił, jakie kwestie w obszarze działalności ARP SA wymagają, naszym zdaniem, usprawnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JózefŁochowski">Projekt takiego dezyderatu został przygotowany przez Prezydium Komisji, a ja poddaję go teraz pod dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JózefŁochowski">Proszę państwa o zgłaszanie wniosków i uwag do przedstawionego projektu, a następnie przejdziemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewKaniewski">Chciałbym zgłosić dwie poprawki do tekstu tego projektu. Pierwsza poprawka dotyczy akapitu drugiego, gdzie zapisano, że:</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewKaniewski">„Na podstawie sprawozdania z działalności ARP SA, uwag Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz po wszechstronnej dyskusji, Komisja uznała, że konieczne jest pilne podjęcie przez ministra przemysłu i handlu prac nad poprawą funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewKaniewski">Proponuję aby zapis „prac nad poprawą w tym akapicie zastąpić sformułowaniem „nad nowelizacją zasad funkcjonowania”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZbigniewKaniewski">Druga poprawka dotyczy akapitu czwartego:</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZbigniewKaniewski">„Komisja, biorąc pod uwagę zgłoszone zastrzeżenia co do efektywności i skuteczności niektórych form działania Agencji jako instytucji doradczej i finansowej, postuluje, aby podstawę do określania profitu prac ARP SA było przygotowanie przez Ministerstwo Przemysłu i Handlu strategicznego programu restrukturyzacji Agencji oraz odpowiednie określenie jej roli w realizacji polityki przemysłowej państwa, nie tylko jako spółek prawa handlowego”.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZbigniewKaniewski">Proponuję aby słowo „restrukturyzacji” zamienić na słowo „rozwoju”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JaninaKraus">W drugim akapicie, do którego mój przedmówca zgłosił poprawkę, obok wyrażenia „nad nowelizacją zasad”, warto by było wspomnieć o funkcjach nadzorczych Ministra Przemysłu i Handlu. Słowo „poprawa” konsumowało te dwie sprawy. Gdyby Komisja przystała na poprawkę posła Kaniewskiego, to trzeba byłoby wyeksponować te funkcje nadzorcze ministra jakimś odrębnym zapisem.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JaninaKraus">Kolejna kwestia, jaką chciałbym poruszyć, to sprawa terminu realizacji. Moim zdaniem, warto by określić konkretny termin, do którego minister powinien czuć się zobowiązany do udzielenia nam odpowiedzi na dezyderat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefŁochowski">Możemy dopisać, że Komisja zobowiązuje ministra do realizacji programu w jakimś czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławPadykuła">Jeżeli mamy przygotować ten program, a jest on stosunkowo duży i dość złożony, szczególnie w kwestii tworzenia funduszy, to potrzeba kwartału, aby to zrealizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefŁochowski">Proponuję, aby dopisać do dezyderatu termin 31 maja, jako ten, do którego zobowiązuje się ministra przemysłu i handlu do wywiązania się z postulatów przez nas postawionych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AlojzyGąsiorczyk">Chciałbym zgłosić poprawkę do ostatniego akapitu projektu dezyderatu. Brzmi on następująco:</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AlojzyGąsiorczyk">„Efektywne działanie ARP SA na rzecz procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych wymaga kapitałowego jej wzmocnienia. minister przemysłu i handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA, celem zaangażowania się ARP SA w proces postępowań ugodowych i układowych oraz umożliwiające podjęcie produkcji przez przedsiębiorstwa państwowe wychodzące z procesów restrukturyzacji finansowej z olbrzymim brakiem funduszy własnych.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AlojzyGąsiorczyk">Działania ARP SA w tym zakresie powinny być szczególnie wyeksponowane, zważywszy na słabą aktywność systemu bankowego w tej dziedzinie”.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AlojzyGąsiorczyk">Moja uwaga dotyczyć będzie zapisu: „działania zmierzające do podwyższenia kapitału”. Wiem, że minister przemysłu i handlu na dzień dzisiejszy hamuje np. sprawę certyfikatów węglowych w spółkach węglowych. Moim zdaniem byłoby to działania, które pomogłyby umocnić się przemysłowi węglowemu w Polsce. Czy pan wiceminister byłby łaskaw ustosunkować się do poruszonej przeze mnie kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JózefŁochowski">Prosiłbym pana wiceministra, aby zechciał najpierw ustosunkować się do samych merytorycznych zapisów. Być może istnieją jeszcze jakieś kwestie, które Ministerstwo chciałoby poruszyć przy omawianiu dezyderatu, a dotyczące działalności ARP SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławPadykuła">Chciałbym najpierw udzielić odpowiedzi posłowi Gąsiorczykowi. Dziękuję panu zadanie tego pytania, ale ARP SA nic nie ma z nią wspólnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AlojzyGąsiorczyk">Tak zgadzam się, ale chodziło mi o drugą część ostatniego akapitu dezyderatu:</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AlojzyGąsiorczyk">„Minister przemysłu i handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA.”</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AlojzyGąsiorczyk">Odnośnie tej kwestii, ministerstwo np. w sprawie certyfikatów węglowych wykazuje opieszałość. Przykładem może być Spółka Bytomska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławPadykuła">Ale, to nie ma nic wspólnego z Agencją Rozwoju Przemysłu SA. Proponuję, aby ten temat został wyjaśniony osobowo i chętnie udzielę panu posłowi na to zapytanie odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławPadykuła">Wracając do podstawowej sprawy tj. dezyderatu, to z mojej strony brak jest konkretnych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewMączka">Zwracam się z prośbą do autorów dezyderatu o wyjaśnienia, jakie przewidują źródła tego kapitału, który ma służyć dokapitalizowaniu Agencji Rozwoju Przemysłu, oraz jakie będą metody użytkowania tego kapitału. Domyślam się, że ten kapitał będzie kierowany do pomocy przedsiębiorstwom państwowym, które mają kłopoty, na podstawie decyzji politycznych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewMączka">Podsumowując: skąd ma pochodzić kapitał, czy mechanizmy rynkowe będą miały wpływ na jego zużycie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JózefŁochowski">Myślę, że panowie z Agencji Rozwoju Przemysłu odpowiedzą na to pytanie, ale jak pamiętacie państwo, Agencja została założona ze środków budżetowych jako wkład 2 bln zł., trzy lata temu. W związku z charakterem działalności Agencji, a nie jest to tylko działalność nastawiona na profity, ale w dużej części jest ona pomocniczą agendą rządową dla rozwoju i restrukturyzacji przemysłu, te pieniądze z oczywistych względów nie wzrastają w wartościach relatywnych, a maleją. W takiej sytuacji jest potrzebne dofinansowanie, ponieważ tych pieniędzy nie ma. Dofinansowanie to ma nastąpić albo ze środków budżetowych, względnie ze środków „EFSALU”, czyli ze środków pomocowych na restrukturyzację przemysłu państwowego zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z listopada 1993 roku.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#JózefŁochowski">Zatem istnieje taka możliwość rozwiązania tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#JózefŁochowski">Na poprzednim posiedzeniu Komisji była mowa o kwocie 800 mld zł, która może być wyasygnowana na poczet ARP. Natomiast Ministerstwo jak do tej pory nie poczyniło żadnych kroków w celu uzyskania tych środków i rząd nie przewiduje dofinansowania Agencji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#JózefŁochowski">Proponuję, aby Ministerstwo przedłożyło nam swoją koncepcję uzyskania środków na dokapitalizowanie ARP. Istnieje bowiem wiele możliwości znalezienia źródeł tego finansowania i my jako komisja nie chcemy ich wskazywać, ale mówimy, że jest to potrzebne i konieczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławPadykuła">Na początku chciałbym w celu wyjaśnienia powiedzieć, że Ministerstwo podjęło kroki w celu uzyskania środków, tylko nie ma jeszcze efektów naszego działania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławPadykuła">Argumentem przeciwko przyznaniu Agencji Rozwoju Przemysłu kwot z Funduszu Wspomagania Restrukturyzacji Zadłużenia „EFSALU” jest rozporządzenie Rady Ministrów, które dotyczy procedury przyznawania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławPadykuła">Przygotowywane są w chwili obecnej obecnej w Komitecie Ekonomicznym Rady Ministrów propozycje zmian tego rozporządzenia. Jeżeli uda się przegłosować naszą poprawkę podczas głosowania na posiedzeniu tego Komitetu, to będzie szansa otrzymania tych pieniędzy z funduszu „ETSAL”.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławPadykuła">Drugim źródłem są środki budżetowe, które będą na pewno zgłoszone do budżetu roku 1996, bo na bieżący rok szansa uzyskania tych środków z tego źródła jest mała, chyba, że byłaby możliwość dokonania korekty budżetowej z jakiegoś innego względu, można wtedy ewentualnie się upominać, ale szansa taka jest niewielka.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławPadykuła">Istnieje jeszcze jedno źródło, które wstępnie wynegocjowaliśmy z ministrem finansów, tzn. nadwyżki polikwidacyjne w postaci majątku trwałego, który pozostaje. Istnieje szansa wniesienia go jako aportu do Agencji Rozwoju Przemysłu, będącej spółką akcyjną Skarbu Państwa, będzie to zgodne z Kodeksem handlowym. Niewątpliwie dałoby to szanse na restrukturyzacje, stworzenie jakiś nowych podmiotów na bazie tego majątku i ewentualnie w późniejszym okresie sprzedaż tych nowych przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławPadykuła">Na dzień dzisiejszy są to wszystkie możliwości. Istnieje jeszcze jedna, którą pominąłem, a która została praktycznie załatwiona, chociaż brak formalnej zgody ministra finansów, jest to pożyczka od odpowiedniej agendy tajwańskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławPadykuła">Przeznaczono nam 20 mln USD na powiększenie funduszu Agencji, jest to pożyczka, która spłacany byłaby na bardzo dogodnych warunkach kredytowych. W celu otrzymania 20 mln USD, potrzebne jest poręczenie na całą kwotę ministra finansów. Dlatego sprawa ta nie jest jeszcze do końca załatwiona. Według tego, co wynika z rozmów, być może taka szansa się pojawi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JózefŁochowski">Czy są jeszcze jakieś pytania, wątpliwości, uwagi?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JózefŁochowski">Zatem przystępujemy do głosowania nad przyjęciem tego dezyderatu, zanim jednak do tego przejdziemy, pozwolę sobie odczytać jego treść po wniesionych redakcyjnych poprawkach.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JózefŁochowski">Dezyderat nr 5 Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu do Ministra Przemysłu i Handlu uchwalony na posiedzeniu w dniu 28 lutego 1995 r. w sprawie koncepcji funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JózefŁochowski">Komisja Systemu Gospodarczego i Przemysłu na posiedzeniu w dniu 24 stycznia oceniła działalność ARP SA w latach 1991–1993.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JózefŁochowski">Na podstawie sprawozdania z działalności ARP SA, uwag Najwyższej Izby Kontroli, Ministerstwa Przemysłu i Handlu oraz po wszechstronnej dyskusji, Komisja uznała, iż konieczne jest pilne podjęcie przez Ministra Przemysłu i Handlu działań służących bardziej efektywnej realizacji jego funkcji nadzorczych oraz prac nad nowelizacją zasad funkcjonowania Agencji.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JózefŁochowski">ARP SA utworzona w momencie transformacji i przekształceń polskiej gospodarki odegrała pozytywną rolę, wspomagając restrukturyzację przedsiębiorstw, niemniej jednak nie ustrzegła się błędów, szczególnie w początkowym okresie funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#JózefŁochowski">Komisja, biorąc pod uwagę zgłaszane zastrzeżenia co do efektywności i skuteczności niektórych form działania Agencji jako instytucji doradczej i finansowej, postuluje, aby podstawą do określenia profilu prac ARP SA było przygotowanie przez Ministertwo Przemysłu i Handlu strategicznego programu rozwoju i restrukturyzacji Agencji oraz odpowiednie określenie jej roli w realizacji polityki przemysłowej państwa, nie tylko jako spółki prawa handlowego.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#JózefŁochowski">Z punktu widzenia przyspieszenia procesów restrukturyzacyjnych polskiej gospodarki niezbędne wydaje się również tworzenie przez ARP SA zamkniętych funduszy inwestycyjnych realizujących przygotowane przez nią projekty restrukturyzacyjne i prywatyzacyjne w grupach przedsiębiorstw. Wskazują na to dotychczasowe, skuteczne działania ARP SA, zwłaszcza w obszarze przemysłu lekkiego.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#JózefŁochowski">Koncepcja dalszego funkcjonowania Agencji powinna uwzględniać także w większym stopniu pomoc dla agencji regionalnych.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#JózefŁochowski">Efektywne działanie ARP SA na rzecz procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw państwowych wymaga kapitałowego jej wzmocnienia. Minister Przemysłu i Handlu powinien podjąć działania zmierzające do podwyższenia kapitału ARP SA, celem zaangażowania się ARP SA w procesy postępowań ugodowych i układowych oraz umożliwiające podjęcie produkcji przez przedsiębiorstwa państwowe wychodzące z procesów restrukturyzacji finansowej z olbrzymim brakiem funduszy własnych. Działania ARP SA w tym zakresie powinny być szczególnie wyeksponowane, zważywszy na słabą aktywność systemu bankowego w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#JózefŁochowski">Komisja zobowiązuje ministra przemysłu i handlu do przedstawienia programu rozwoju i restrukturyzacji Agencji do 31 maja 1995 roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JózefŁochowski">Kto jest za przyjęciem dezyderatu do ministra przemysłu i handlu w sprawie koncepcji funkcjonowania Agencji Rozwoju Przemysłu SA?</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JózefŁochowski">W głosowaniu udział wzięło 15 posłów, komisja przyjęła treść dezyderatu stosunkiem głosów 14 za, przy jednym wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#JózefŁochowski">Uważam, że na tym możemy zakończyć punkt pierwszy porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#JózefŁochowski">Przystępujemy do punktu drugiego tj. rozpatrzenia apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH w sprawie budowy autostrad i związanych z tym zagrożeń dla dóbr kultury i dziedzictwa przemysłowego.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#JózefŁochowski">Zostaliśmy zobligowani przez pana marszałka, do rozpatrzenia tego apelu, niestety jego autorzy są nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu. My jako komisja wysłaliśmy zaproszenie i dopiero dzisiaj dostaliśmy zwrot, że „adresat jest nieznany”.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#JózefŁochowski">W związku z tym nie bardzo orientuję się, kto jest autorem tego listu i czy warto poświęcać mu większą uwagę.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#JózefŁochowski">Prosiłbym pana wiceministra Polaka o odpowiedź na pytanie jaka jest państwa opinia w tej sprawie, co ewentualnie z tego apelu przenieść i w jaki formalny sposób do programu autostrad.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#JózefŁochowski">Ustawa o budowie autostrad jest już, w chwili obecnej są przygotowywane ostateczne koncepcje rozporządzeń i dokumentów realizacyjnych tego programu i być może w ramach tych rozporządzeń i tych dokumentów da się coś w tej sprawie zrobić. Najpierw jednak prosiłbym o odpowiedź pana wiceministra, czy znana jest mu Polska Grupa Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszPolak">Proszę państwa, co prawda przyszedłem tutaj w celu wysłuchania i ustosunkowania się do tych spraw, które są Ministerstwu Kultury i Sztuki znane, ale w zaistniałych okolicznościach moja rola uległa zmianie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#TadeuszPolak">Ta organizacja jest znana i bardzo aktywna na całym świecie.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#TadeuszPolak">Źle się stało, że ci panowie są nieobecni na dzisiejszym posiedzeniu, ponieważ wśród nich znajduje się pan Konopka, który jest pracownikiem ministerstwa, mógłbym zatem zawiadomić o spotkaniu, aczkolwiek byłem pewien, że został on poinformowany.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#TadeuszPolak">Apel ten wynika z tego, że obrona dóbr kultury w zakresie zabytków techniki jest właściwie na początku. Tak jak inne zabytki architektury, budownictwa, a szczególnie ruchome dzieła sztuki mają swoją tradycję ponad 100 letnią w Polsce, tak zabytki techniki wchodzą dopiero obecnie do zagadnień ściśle związanych z ochroną dóbr kultury.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#TadeuszPolak">Obecnie Ministerstwo Kultury i Sztuki na skutek zatwierdzenia list około 450 przedsiębiorstw do prywatyzacji, rozpoczęło wielką akcję, aby uprzedzić nabywców tych przedsiębiorstw o znajdujących się w nich zabytkach.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#TadeuszPolak">W tym celu stworzony zostanie rejestr zabytków urządzeń technicznych i obiektów zabytkowych w przemyśle.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#TadeuszPolak">Dlatego też apel tej grupy proponowałbym, panie przewodniczący, potraktować poważnie, mimo iż ich dzisiaj tutaj nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#TadeuszPolak">Przejdźmy zatem do meritum sprawy. Co się dzieje w części, która jest przepisana w ustawie o budowie autostrad Ministerstwa Kultury i Sztuki?</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#TadeuszPolak">Jestem w kontakcie z agencją, która jest powołana do realizacji tego projektu. Odbyły się już trzy spotkania. Ta ustawa mówi jedynie o finansowaniu z budżetu prac ratowniczych - archeologicznych.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#TadeuszPolak">W ustawie nie wymienia się nie tylko zabytków techniki, ale również zabytków architektury, nazywając to szerzej „ochroną środowiska” w miejscach, gdzie przebiega autostrada.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#TadeuszPolak">Chciałbym przypomnieć, że ustawa o ochronie dóbr kultury z 1962 r., niezależnie od ustawy o budowie autostrad, obowiązuje, gdyż ta ostatnia jej nie uchyla. Według tej ustawy organ, jakim jest Ministerstwo Kultury i Sztuki i jego wojewódzcy konserwatorzy zabytków mogą wejść w każdą inwestycję i w każdą budowę i zabezpieczyć interesy związane z ochroną dóbr kultury. Jest tylko jedno pytanie, kto za to zapłaci. Należy mieć na uwadze, że budowa niewątpliwie naruszy, nie tylko archeologiczne znaleziska, ale również obiekty architektury, budownictwa, techniki, parki, cmentarze, które są obecnie czynne i które są zabytkowe.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#TadeuszPolak">Tymi pierwszymi zajmie się na pewno Ministerstwo Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, natomiast historyczne są w naszej gestii.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#TadeuszPolak">Był to pierwszy etap, mówiący, jakie obiekty będą zagrożone przy wyznaczaniu tras.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#TadeuszPolak">Druga sprawa, to kwestia, kto sfinansuje inwentaryzację tych obiektów. Ta sprawa rzeczywiście w ustawie nie jest poruszana, aczkolwiek jak mówiłem, możemy zażądać od inwestora na podstawie ustawy o ochronie dóbr kultury, aby te czynności inwestor wykonał.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#TadeuszPolak">Dlatego też minister kultury i sztuki tworzy specjalną jednostkę, która będzie koordynować wszystkie działania, nie naruszając wojewódzkich konserwatorów zabytków.</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#TadeuszPolak">W Ministerstwie Kultury i Sztuki powstała jednostka budżetowa, na razie finansowana przez ministra kultury i sztuki, następnie będzie finansowana przez Agencję, która już rozpoczęła działanie w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#TadeuszPolak">Życie pokaże, czy to zda egzamin, czy będzie potrzeba nowelizacji ustawy. Chciałbym tylko przypomnieć, że Ministerstwo Kultury i Sztuki wniosło o zapisanie w ustawie, aby inwestor, który finansuje budowę autostrady, finansował wszystkie czynności tego typu, zapis taki nie pojawił się w ustawie. Ale jak już mówiłem parokrotnie, jest ustawa ochronie dóbr kultury, gdzie interes zabytków będzie zabezpieczony. Jeżeli ta zasada nie zostanie uszanowana przez inwestorów i wykonawców, wówczas wystąpimy o nowelizację ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#TadeuszPolak">Jeżeli są jakieś pytania pod adresem Ministerstwa Kultury i Sztuki, to jestem do państwa dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JózefŁochowski">Chciałbym państwu przypomnieć, że oprócz art. 12 ust. 3, w którym mówi się o „przeprowadzeniu ratowniczych badań archeologicznych”, mamy jeszcze art. 20 ust. 1 pkt. 5, który mówi, że „wniosek o udzielenie wskazań lokalizacyjnych autostrady powinien zawierać w szczególności ocenę oddziaływania autostrady na dobra kultury objęte ochroną na podstawie odrębnych przepisów, sporządzanych przez biegłego z listy rzeczoznawcę Ministerstwa Kultury i Sztuki.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JózefŁochowski">Następnie pkt. 4 tego samego artykułu, w którym się mówi, że „Minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, minister kultury i sztuki, określi w drodze rozporządzenia dla autostrad wymagania, jakim powinno odpowiadać oceny, o których mowa”.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JózefŁochowski">Sądzę, że z punktu widzenia legislacyjnego i prawnego te zabezpieczenia istnieją i teraz pozostaje tylko kwestia zobowiązania, aby w aktach wykonawczych znalazły się pewne rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JózefŁochowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w poruszonej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StefanSarna">Chciałbym posłużyć się w swojej wypowiedzi odpowiedzią, jakiej udzielił na ten apel minister transportu i gospodarki morskiej Bogusław Liberadzki, gdyż apel ten został również przesłany na ręce pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StefanSarna">Z listu tego wynika, tak jak i z wypowiedzi pana prof. Polaka, że w ustawie o budowie autostrad jest siedem punktów poświęconych kwestii ochrony i ratownictwa zabytków. Pozwolę sobie na przeczytanie tego listu:</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StefanSarna">„Art. 62 tejże ustawy mówi o umowie koncesyjnej, jako elemencie zasadniczym, ukierunkowaniem inwestora budowy autostrady. Umowa ta będzie określać warunki, zakres zabezpieczeń obiektów archeologicznych odkrytych w trakcie budowy. Nie ma powodów aby tego przepisu nie przestrzegać. Dochodzi do tego przepis zobowiązujący na podstawie art, 57 tej ustawy, koncesjonariusza do przestrzegania przepisów ochrony dóbr kultury, w tym dziedzictwa przemysłowego.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StefanSarna">Pozostaje kwestia dopilnowania, żeby koncesjonariusz spełnił ten obowiązek. Istotnym problemem staje się sprawne zorganizowanie prac ratowniczych w trakcie budowy autostrad. Środki na realizację tych prac będą pochodzić z budżetu Agencji oraz od koncesjonariusza, do refundacji z budżetu Agencji, na mocy ustawy, o czym mowa jest w następnym punkcie....”</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#StefanSarna">W tych sprawach Agencja przeprowadziła wstępne rozmowy z Tadeuszem Polakiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Kultury i Sztuki, o czym pan wiceminister przed chwilą wspomniał.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StefanSarna">Ustalono, że opracowane warunki i zakres, organizacja i nadzorowanie prac ratowniczych w celu przeprowadzenia prawidłowego jej wykonania.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#StefanSarna">Jest to moment, kiedy nie wiadomo, do jakich kolizji może dojść. Natomiast w momencie prowadzenia robót ziemnych mogą pojawić się sprawy wcześniej nie rozpoznane.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#StefanSarna">Punkt drugi tego listu przytacza art. 12 ustawy ust. 32, który mówi, że „Agencja otrzyma dotacje między innymi na prowadzenie prac ratowniczych oraz opracowania wyników. Chodzi więc o to, aby coroczny budżet Agencji zawierał odpowiednie środki na te prace.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#StefanSarna">Do sprecyzowania pozostaje wielkość tych środków. Agencja oczekuje w tym miejscu sugestii od Ministerstwa Kultury i Sztuki precyzujących ich wielkość i rozłożenie w czasie”.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#StefanSarna">Jest to spraw dla nas jako Agencji trudna do ustalenia.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#StefanSarna">Trzecia część listu:</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#StefanSarna">„Minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa w porozumieniu między innymi z ministrem kultury i sztuki, w nawiązaniu do art. 20 ustawy o budowie autostrad, prowadzi aktualnie prace zmierzające do określenia wymagań, w trybie rozporządzenia, jakim powinny odpowiadać oceny oddziaływania autostrad na środowisko, grunty leśne, oraz na dobra kultury objęte ochroną”.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#StefanSarna">Projekt tego rozporządzenia będzie przedmiotem stosownych uzgodnień, o tym również wspomniał wiceminister Tadeusz Polak. Będą tutaj brali udział biegli z resortu kultury i sztuki i pewne prace Agencja już wykonała, o czym mówi czwarty punkt tego listu.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#StefanSarna">„Agencja zabiega aktualnie w Centralnym Urzędzie Planowania o wskazanie lokalizacyjne dla trzech fragmentów autostrad tj. autostrady A1, A2, A4, A12.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#StefanSarna">Załącznikiem do wniosku o wskazanie lokalizacyjne jest ocena oddziaływania autostrad na środowisko, w tym środowisko kulturowe.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#StefanSarna">Ocena została dokonana w 1994 roku przez rzeczoznawców resortu kultury i sztuki.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#StefanSarna">Agencja przekazała tę dokumentację do Ministerstwa Kultury i Sztuki w celu zaopiniowania. W opinii zapewne zostanie oceniona wiarygodność dokonanych inwentaryzacji powierzchniowych, dóbr i zasobów kultury materialnej w pasmach terenów przeznaczonych na autostrady.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#StefanSarna">W sytuacji gdyby to nowe rozporządzenie zmieniło zakres działań, to pewne oceny musiałby być poszerzone”.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#StefanSarna">Kwestią główną pozostaje nadal kwestia finansowa, o czym również w tym liście się mówi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJaworski">Chciałbym dokonać podsumowania wypowiedzi moich przedmówców i postawić kropkę nad „i”.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WojciechJaworski">W tej chwili w fazie końcowej jest projekt rozporządzenia ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać oceny, w tym także dobra objęte ochroną kulturową.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#WojciechJaworski">Paragraf 3 ust. 1 tego projektu mówi, że „program związany z oceną musi zawierać, oprócz oceny tego, co już jest odkryte, program uzupełniających archeologicznych badań rozpoznawczych, celem weryfikacji, bądź uzupełnień tego, na co napotkała autostrada, prowadzenie studiów krajobrazowych i analiz dotyczących przebiegu lub rozwiązań na etapie poprzedzającym uzyskanie pozwolenia na budowę, przeprowadzenia archeologicznych badań wykopaliskowych obiektów, które będą narażone na całkowite zniszczenie, ratowniczych obiektów archeologicznych i historycznych odkrywanych w fazie prac budowlanych i zabezpieczenia istniejących dóbr kultury”.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#WojciechJaworski">To rozporządzenie ministra ochrony środowiska będzie wydane w porozumieniu z ministrem rolnictwa i gospodarki żywnościowej; kultury i sztuki; transportu i gospodarki morskiej.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#WojciechJaworski">Istotnym elementem tego rozporządzenia będzie fakt, że „fazą” muszą być informacje przestrzenne, przy czym te elementy dotyczące użytkowania terenu, a będące przedmiotem tego pisma są wymienione w dwóch punktach: urządzenia infrastruktury technicznej i dobra kultury archeologiczne, architektoniczne, urbanistyczne, etnograficzne, historyczne.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#WojciechJaworski">Czyli de facto to, o czym mówi ten apel, będzie konsumowało rozporządzenie ministra ochrony środowiska podane w porozumieniu z innymi ministrami, natomiast to rozporządzenie nie będzie obejmowało spraw finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefŁochowski">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać jeszcze głos?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JózefŁochowski">Jeżeli nie ma chętnych, to powoli będziemy kończyć nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JózefŁochowski">Proponuję, abyśmy zakończyli stwierdzeniem, że Komisja przyjęła do wiadomości te zadowalające wyjaśnienia w sprawie apelu Polskiej Grupy Międzynarodowego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH, wskazujące na to, że resorty podjęły odpowiednie prace zapowiadające realizację programu budowy autostrad. List takiej treści wysłalibyśmy za przyzwoleniem Komisji do autorów apelu, albo za pośrednictwem pana marszałka, bądź bezpośrednio, zależnie od wymagań proceduralnych.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JózefŁochowski">Dziękuję przybyłym gościom i na tym zamykam posiedzenie Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>