text_structure.xml 49 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JózefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JózefZych">Witam członków Komisji oraz gości. Proponowany porządek dzienny posiedzenia przewiduje wybór przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komisji, przygotowanie projektu regulaminu Zgromadzenia Narodowego w celu złożenia przysięgi przez Prezydenta RP, rozpatrzenie sprawy przygotowania regulaminu Zgromadzenia Narodowego w celu podjęcia uchwały dotyczącej wstępnego referendum konstytucyjnego oraz sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JózefZych">Czy są wnioski lub uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JózefZych">Porządek dzienny uważam zatem za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JózefZych">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, a więc wyboru przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komisji. Będziemy stosować regulamin Sejmu który w takim przypadku przewiduje głosowanie jawne przy zastosowaniu większości zwykłej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JózefZych">Komisja powinna także najpierw ustalić liczbę zastępców przewodniczącego Komisji. Po wymianie poglądów z marszałkiem Senatu A. Struzikiem proponuję aby Komisja miała dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JózefZych">Czy są inne propozycje dotyczące liczby zastępców przewodniczącego Komisji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JózefZych">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu ustalenia że Komisja będzie miała dwóch zastępców przewodniczącego? Nie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JózefZych">Tak więc Komisja przyjęła, iż będzie dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JózefZych">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JózefZych">Proszę o zgłaszanie kandydatur na stanowisko przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MariaKurnatowska">Zgłaszam kandydaturę posła A. Bentkowskiego. Przypomnę tylko, że jest prawnikiem i posłem znanym nam wszystkim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JózefZych">Czy poseł A. Bentkowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderBentkowski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JózefZych">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JózefZych">Stwierdzam zatem, że zgłoszona została tylko jedna kandydatura - posła A. Bentkowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JózefZych">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JózefZych">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybór posła A. Bentkowskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JózefZych">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 25 głosów popierających, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#JózefZych">Tak więc na przewodniczącego Komisji wybrany został poseł A. Bentkowski. Gratuluję posłowi A. Bentkowskiemu i proszę, aby przejął dalsze przewodniczenie obradom Komisji. Nadmiar obowiązków powoduje, że nie będę mógł uczestniczyć w dalszych obradach, za co przepraszam Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderBentkowski">Dziękuję za wybór.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AleksanderBentkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarianMarczewski">Na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji proponuję posła R. Grodzickiego, prawnika, przewodniczącego Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy poseł R. Grodzicki wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGrodzicki">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję jednak nie zamykać możliwości zgłoszenia dalszych kandydatur, przeprowadzając teraz głosowanie nad zgłoszoną kandydaturą.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie posła R. Grodzickiego na zastępcę przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 25 głosów, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc poseł R. Grodzicki został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#AleksanderBentkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na obsadzenie drugiego stanowiska zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JerzyMadej">Zgłaszam kandydaturę senatora P. Andrzejewskiego, prawnika i doświadczonego parlamentarzysty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy senator P. Andrzejewski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrAndrzejewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrChojnacki">Zgłaszam kandydaturę senatora R. Karasia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy senator R. Karaś wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RomanKaraś">Tak, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc zostały zgłoszone dwie kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrAndrzejewski">W tej sytuacji wycofuję zgodę na kandydowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby podawana była przynależność klubowa zgłaszanych kandydatów. Pozwoli to bowiem widzieć symetrię polityczną w składzie prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderBentkowski">Poseł R. Grodzicki reprezentuje SLD, senator R. Karaś jest członkiem klubu PSL a senator P. Andrzejewski członkiem senackiego klubu NSZZ „Solidarność”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PiotrAndrzejewski">Podtrzymuję wycofanie zgody na kandydowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderBentkowski">Pozostała zatem tylko kandydatura senatora R. Karasia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AleksanderBentkowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie senatora R. Karasia na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 9 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i 11 wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc senator R. Karaś został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#AleksanderBentkowski">Gratuluję wyboru obu zastępcom przewodniczącego Komisji i proszę ich o zajęcie miejsc obok mnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKamiński">Chcę złożyć oświadczenie wyjaśniające mój wniosek, jaki złożyłem podczas obrad Zgromadzenia Narodowego. Nie było moim zamiarem, aby Komisja Regulaminowa w dniu dzisiejszym przygotowała dwa regulaminy. Na dalszy ciąg obrad Zgromadzenia Narodowego powinniśmy przygotować tylko regulamin dotyczący złożenia przysięgi przez Prezydenta RP. Ponadto chodziło mi o to, abyśmy uzyskali prawo spotkania się w tym gronie za tydzień lub dwa - przed 11 stycznia 1996 r., kiedy to prawdopodobnie odbędzie się kolejne Zgromadzenie Narodowe poświęcone podjęciu uchwały o referendum konstytucyjnym - ze wstępną formułą regulaminu Zgromadzenia Narodowego w związku z referendum konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofKamiński">W dniu dzisiejszym proponuję powołać podkomisję, która przygotuje projekt regulaminu Zgromadzenia Narodowego w sprawie referendum. Zadanie to można również zlecić ekspertom. Natomiast nasze dzisiejsze obrady powinny być poświęcone wyłącznie regulaminowi złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że propozycja posła K. Kamińskiego nie budzi zastrzeżeń, a poseł K. Kamiński, jako wnioskodawca rozpoczęcia prac nad regulaminem dotyczącym podejmowania uchwały o przeprowadzeniu referendum, powinien być głównym twórcą tego regulaminu. Proszę więc o zgłoszenie dalszych kandydatur do podkomisji, której zadaniem będzie przygotowanie regulaminu dotyczącego podejmowania przez Zgromadzenie Narodowe uchwały o referendum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RyszardGrodzicki">Zgłaszam gotowość udziału w pracach tej podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RomanKaraś">Ja również.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze zgłoszenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek, zgodnie z którym projekt regulaminu Zgromadzenia Narodowego określający tryb obradowania nad uchwałą o przeprowadzeniu wstępnego referendum konstytucyjnego opracuje podkomisja w składzie: poseł K. Kamiński, poseł R. Grodzicki i senator R. Karaś.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu - jednomyślnie - głosami wszystkich 26 członków Komisji biorących udział w głosowaniu, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję, aby podkomisja do dnia 5 stycznia 1996 r. opracowała projekt regulaminu. Przygotowany projekt zostanie doręczony członkom Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#RyszardGrodzicki">Wracając do kwestii podkomisji, chcę wyjaśnić jeszcze jedną sprawę proceduralną. Ponieważ sprawę referendum przedkonstytucyjnego rozstrzygać będzie Zgromadzenie Narodowe dla uchwalenia Konstytucji RP, nie należy mówić o uchwaleniu nowego regulaminu, lecz o poprawkach i uzupełnieniach do regulaminu Zgromadzenia Narodowego dla uchwalenia Konstytucji RP, przyjętego we wrześniu 1994 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AleksanderBentkowski">Nie chcę się wypowiadać w tej sprawie, gdyż nie jestem przekonany do tego, o czym mówił poseł R. Grodzicki. Myślę jednak, że powołana podkomisja, wykonując swoje zadanie, wyjaśni również tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AleksanderBentkowski">Przystępujemy do pracy nad projektem regulaminu Zgromadzenia Narodowego dla złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AleksanderBentkowski">Podstawą naszych prac będzie wstępny projekt przygotowany w Kancelarii Sejmu, mający datę 19 grudnia 1995 r., noszący tytuł „Uchwała Zgromadzenia Narodowego z dnia... 1995 r. - Regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego dla złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta”. Tekst tego projektu został doręczony członkom Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję rutynowy tryb prac, a więc dyskusję nad kolejnymi paragrafami projektu, rozpoczynając od tytułu.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do tytułu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RobertPietrzak">Proponuję, aby końcowy fragment tytułu brzmiał: „... Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyMadej">Proponuję zamiast formuły: „dla” przyjąć formułę: „w celu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi kwestionujące zgłoszone propozycje zmian redakcyjnych? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc tytuł otrzymuje brzmienie następujące: „Uchwała Zgromadzenia Narodowego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 1. Ust. 1 ma treść następującą: „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe dla złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta w terminie zapewniającym jej złożenie w dniu następnym po upływie kadencji dotychczasowego Prezydenta”.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#AleksanderBentkowski">Przyjmujemy oczywiście zmianę: „dla” na: „w celu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MaciejManicki">Zastanawiam się nad zasadnością utrzymania ust. 1. W trakcie już zwołanego Zgromadzenia Narodowego przyjmiemy bowiem przepis o zwołaniu Zgromadzenia Narodowego. Proponuję więc rozważyć rezygnację z ust. 1, którego treść mogłaby być przeniesiona do ust. 2, który miałby brzmienie następujące: „Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta obejmuje wyłącznie sprawy związane ze złożeniem przez Prezydenta przysięgi”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofKamiński">Opowiadam się za zachowaniem ust. 1 z następującego powodu. Przepis ten rozwiewa bowiem wątpliwość, którą wszyscy moglibyśmy mieć. Zostało zwołane Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta w dniu, w którym jeszcze urzęduje poprzedni prezydent. Być może, gdyby ktoś się upierał, mógłby postawić tezę o niekonstytucyjności dzisiejszego dnia. Dlatego też dobrze jest w paragrafie 1 stwierdzić że Zgromadzenie Narodowe można zwołać nawet dzień wcześniej, ale złożenie przysięgi następuje w następnym dniu po upływie kadencji dotychczasowego prezydenta, co rozwiązuje ewentualny problem.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KrzysztofKamiński">W konkluzji ponawiam swoją argumentację: w dniu dzisiejszym urzęduje jeszcze poprzedni prezydent, a więc zwołanie Zgromadzenia Narodowego dla przyjęcia przysięgi nowo wybranego prezydenta byłoby możliwe dopiero jutro. Aby rozwiać tego typu wątpliwości potrzebne jest zachowanie ust. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AleksanderBentkowski">Chodzi jednak o regulamin dotyczący przysięgi nowo wybranego prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyMadej">Uważam, że przygotowujemy regulamin nie tylko na jutro, ale także na następne kadencje. Należy więc zachować ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyMadej">Mam natomiast wątpliwość, czy dobre jest sformułowanie mówiące o kadencji dotychczasowego prezydenta. Może lepsza byłaby formuła mówiąca o kadencji ustępującego prezydenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LidiaBłądek">Wydaje się, że użycie formuły: „ustępującego prezydenta” oznaczałoby, że prezydent wybrany na następną kadencję nie miałby obowiązku składania przysięgi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#RobertPietrzak">Sformułowanie: „dotychczasowego prezydenta” pochodzi z art. 30 ust. 2 małej konstytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AleksanderBentkowski">Ponieważ poseł M. Manicki nie podtrzymuje swojej propozycji, paragraf 1 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie: „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta w terminie zapewniającym jej złożenie w dniu następnym po upływie kadencji dotychczasowego prezydenta”.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 1 ust. 1, który brzmi: „Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego obejmuje wyłącznie sprawy związane ze złożeniem przez prezydenta przysięgi”.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do ust. 2? Nie.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do ust. 3, który brzmi: „Obrady Zgromadzenia Narodowego są jawne”.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie ust. 3? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#AleksanderBentkowski">Zakończyliśmy rozpatrywanie paragrafu 1. Przechodzimy więc do paragrafu 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę zaproponować nową normę regulaminową, która powinna znaleźć się między obecnym paragrafem 1 a paragrafem 2. Moja propozycja dotyczy procedury, która wydaje się niezbędna ze względu na rację stanu państwa. Moja propozycja składa się z trzech ustępów i ma treść następującą:</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PiotrAndrzejewski">"Ust. 1. Członek Zgromadzenia Narodowego, który zna przeszkody prawne uniemożliwiające prezydentowi elektowi objęcie urzędu, obowiązany jest złożyć na ręce marszałka Sejmu umotywowaną informację w terminie do dnia odebrania przez obejmującego urząd prezydenta elekta przysięgi przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 2. Jeżeli informacja wymieniona w ustępie pierwszym dotyczy wszczętego postępowania w sprawach przewidzianych w art. 50 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polski oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 84 poz. 426 z 1992 r.) - marszałek Sejmu podaje ją do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 3. Jeżeli przeciwko prezydentowi elektowi toczy się postępowanie o:</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PiotrAndrzejewski">a) zbrodnię ludobójstwa,</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#PiotrAndrzejewski">b) zbrodnie przeciwko ludzkości,</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#PiotrAndrzejewski">c) działanie na szkodę państwa polskiego,</u>
          <u xml:id="u-41.7" who="#PiotrAndrzejewski">przyrzeczenia nie odbiera się do czasu zakończenia tego postępowania orzeczeniem uniewinniającym”.</u>
          <u xml:id="u-41.8" who="#PiotrAndrzejewski">Sens mojej propozycji jest istotny. Nie jest ona wywołana tylko abstrakcją. Gdyby przeciwko prezydentowi-elektowi zostało rozpoczęte takie postępowanie, jakie dzisiaj toczy się przeciwko premierowi, to należałoby uznać, że zachodzi przeszkoda dla objęcia urzędu. Przedłożony projekt nie zawiera tego rodzaju przepisu, a - jak widać - życie jest bogatsze od naszej wyobraźni. Okoliczności tego rodzaju trzeba przewidywać na przyszłość. Stąd mój wniosek. Wydaje się on mieć na celu ochronę przede wszystkim bezpieczeństwa państwa i racji stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MaciejManicki">Co prawda przedłożonej propozycji nie mamy jeszcze na piśmie, ale już po jej wysłuchaniu nasuwają się pewne wątpliwości. Można chyba mówić nawet o stwierdzeniach nie do przyjęcia. Co to bowiem oznacza formuła mówiąca o uniewinnieniu. Czy jeżeli nastąpi umorzenie postępowania ze względu na inne ważne okoliczności świadczące, że zostało ono wszczęte z bzdurnych powodów, to też należy czekać na uniewinnienie? Jestem więc przeciwny zgłoszonej poprawce ale formalną decyzję należy podjąć po jej wnikliwej lekturze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RomanKaraś">Bardzo cenię senatora - mecenasa P. Andrzejewskiego za przeprowadzony wywód. Jednakże jako były prokurator, jako adwokat i jako człowiek pracujący przez wiele lat w tej materii chcę stwierdzić, że dobrze wiemy, co to znaczy stwierdzenie: „uzasadnione podejrzenie”. Nasuwa się jednak pytanie: a gdzie wyrok i prawomocność.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#RomanKaraś">Uważam więc, że nie należy stosować wykładni rozszerzającej, gdyż jest to wbrew oczywistemu dorobkowi nauki i sprzeczne z logiką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzPańtak">Czy naszym zadaniem jest przygotowanie regulaminu, czy też dyskusja nad tym, czy Zgromadzenie Narodowe ma się odbyć. Zwracam uwagę, że o ważności wyborów wypowiedział się Sąd Najwyższy. Proponuję więc konstruktywną dyskusję nad projektem regulaminu. W przeciwnym wypadku za chwilę zamienimy się w izbę „nadadministracyjną” Sądu Najwyższego.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzPańtak">Uważam, iż faktem jest to, że rola Zgromadzenia Narodowego jest rolą asystencką. Będziemy asystować przy tym, jak prezydent-elekt złoży przysięgę i obejmie urząd Prezydenta RP. Dyskusja powinna więc dotyczyć faktów i norm regulaminowych. Na takiej płaszczyźnie jestem gotów do debaty. Filozofowanie nie jest natomiast moją specjalnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AleksanderBentkowski">Rzeczywiście, poprawka senatora P. Andrzejewskiego zmierza do oceny ważności przeprowadzonych wyborów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JerzyMadej">Propozycja senatora P. Andrzejewskiego trochę przypomina formułę stosowaną przy zawieraniu związku małżeńskiego. Formuła ta nakazuje ujawnienie przeszkód uniemożliwiających zawarcie małżeństwa. Jesteśmy jednak w innej sytuacji. Wybór został już dokonany. Uczynili to obywatele, którzy byli świadomi dokonywanego wyboru. W tej chwili podnoszenie zarzutów przeciwko prezydentowi-elektowi w jakiejkolwiek formie jest sytuacją dziwną. Wyborcy wyrazili swoją wolę, a Sąd Najwyższy stwierdził ważność wyborów. Nie ma więc o czym dyskutować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanKomornicki">Zgłaszam wniosek formalny o przystąpienie do głosowania nad propozycją senatora P. Andrzejewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do projektu regulaminu propozycji przepisów przedłożonej przez senatora P. Andrzejewskiego.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 23 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i braku wstrzymujących się odrzuciła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc propozycja senatora P. Andrzejewskiego nie znajdzie się w tekście projektu regulaminu przygotowywanego przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrAndrzejewski">Zastrzegam sobie prawo prezentowania mojej poprawki w dalszych stadiach postępowania zmierzającego do przygotowania projektu regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 2. Jego ust. 1 ma treść następującą: „Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje dotychczasowemu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, członkom Rady Ministrów nie wchodzących w skład Zgromadzenia Narodowego, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, prezesowi Trybunału Konstytucyjnego, prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, prezesowi Narodowego Banku Polskiego, Rzecznikowi Praw Obywatelskich i przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dla których rezerwuje się miejsca na galerii w sali obrad Zgromadzenia Narodowego”.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do ust. 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MaciejManicki">Proponuję skreślenie wyrazów: „Rzeczypospolitej Polskiej”. Poza tytułem projekt posługuje się konsekwentnie formułą: „Prezydent”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#LudwikTurko">Proponuję wykreślenie z ust. 1 przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W przeciwieństwie do innych stanowisk wymienionych w ust. 1 nie jest on wybierany przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#JerzyMadej">Mam wątpliwość, czy galeria to sala obrad? Wydaje mi się, że galeria nie jest salą obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzPańtak">Wnoszę sprzeciw wobec propozycji skreślenia przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ponieważ jest to organ konstytucyjny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AleksanderBentkowski">W dyskutowanym przepisie dostrzegam pewien brak konsekwencji, gdyż wymienieni są szefowie najwyższych instancji sądowniczych, a brakuje prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Proponuję więc uzupełnienie polegające na dopisaniu prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do rozstrzygnięcia poprawek zgłoszonych do ust. 1. Kwestia pierwsza to propozycja skreślenia wyrazów: „Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#RomanKaraś">Jestem przeciwny przyjęciu tej poprawki. Mimo obowiązku używania jak najmniejszej liczby wyrazów, uważam, że w tym przypadku nic złego się nie stanie jeżeli użyjemy pełnej nazwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#AleksanderBentkowski">Dostrzegam pewną rację w wypowiedzi senatora R. Karasia. W innych przepisach chodzi o instytucję prezydenta. Natomiast w dyskutowanym przepisie chodzi o prezydenta jako głowę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#MaciejManicki">Wycofuję swoją poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do kwestii przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#LudwikTurko">Podtrzymuję swój wcześniejszy wniosek o skreślenie, przypominając raz jeszcze, że przewodniczący KRRiT nie jest wybierany przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MarianMarczewski">Początkowo byłem skłonny poprzeć wniosek posła L. Turko. Zwróciłem jednak teraz uwagę, że w regulaminie Zgromadzenia Narodowego dla uchwalenia Konstytucji RP, w art. 21 ust. 3 oraz w art. 23 ust. 3 wymienia w identycznym kontekście przewodniczącego KRRiT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzPańtak">To, co chciałem powiedzieć, właśnie powiedział poseł M. Marczewski.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KazimierzPańtak">Ponadto chcę dodać, że ponieważ Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym należy rozważyć, czy cały jej skład nie powinien być zaproszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#LudwikTurko">Mogę wycofać swój wniosek, aby osiągnąć zgodność obu regulaminów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AleksanderBentkowski">Pozostał jeszcze mój wniosek o dopisanie prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#AleksanderBentkowski">W paragrafie 2 ust. 1 dopisujemy zatem prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 2 ust. 2, który brzmi: „Marszałek Sejmu może zaprosić inne osoby na salę obrad Zgromadzenia Narodowego”.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-64.5" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy zatem do paragrafu 3, który ma treść następującą: „Po otwarciu obrad marszałek Sejmu, jako przewodniczący Zgromadzenia Narodowego powołuje dwóch sekretarzy, po jednym spośród sekretarzy Sejmu i sekretarzy Senatu”.</u>
          <u xml:id="u-64.6" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-64.7" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#KrzysztofKamiński">Między paragrafem 3 a paragrafem 4 proponuję poprawkę, którą oznaczyłem jako paragraf 3a. Po jej przyjęciu zmianie uległaby numeracja paragrafów.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#KrzysztofKamiński">Jestem zdania, że system prawa w Polsce powinien być spójny. W związku z tym chcę posłużyć się instytucją znaną w procedurze cywilnej i procedurze karnej. W Kodeksie postępowania karnego jest to art. 171, a w Kodeksie postępowania cywilnego jest to art. 267.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#KrzysztofKamiński">Chodzi o instytucję niezdolności odebrania przyrzeczenia lub przysięgi od podsądnego w pewnej sytuacji. Nie jest prawdą to, co mówi poseł K. Pańtak i wierzę głęboko, że zna on treść małej konstytucji, a w szczególności art. 30, który mówi, że prezydentem nie zostaje ten, kogo ważność wyboru stwierdza Sąd Najwyższy, lecz ten, kto złoży ślubowanie przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#KrzysztofKamiński">Art. 30 małej konstytucji stanowi, że pełnienie urzędu rozpoczyna się po złożeniu ślubowania wobec Zgromadzenia Narodowego. Zgromadzenie Narodowe nie jest miejscem zwołanym wyłącznie po to, aby być scenografią teatralną - bezwolną, bezdecyzyjną - do tego, aby przyjąć ślubowanie. Jest to najwyższe przedstawicielstwo narodu, które właśnie w regulaminie może pewne kwestie przesądzić.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#KrzysztofKamiński">Moja poprawka brzmi tak jak w przypadku zwykłego obywatela, który jest świadkiem w sądzie, a myśli, że prezydent chce mieć równe prawa, a nie prawa większe od zwykłego obywatela. Treść mojej poprawki jest następująca:</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#KrzysztofKamiński">„Nie odbiera się przysięgi od osoby:</u>
          <u xml:id="u-65.6" who="#KrzysztofKamiński">- prawomocnie skazanej za fałszywe zeznania,</u>
          <u xml:id="u-65.7" who="#KrzysztofKamiński">- wobec której toczy się postępowanie karne w sprawie podawania nieprawdy, zatajania prawdy, wyłudzenia poświadczenia nieprawdy, wprowadzenia organu państwowego w błąd bądź składania fałszywych zeznań”.</u>
          <u xml:id="u-65.8" who="#KrzysztofKamiński">W uzasadnieniu proszę podać, że istnieje w polskim systemie prawnym pojęcie zdolności etycznej do składania przysięgi. Odsyłam w tej kwestii do prof. K. Buchały. Do tego, aby komuś uwierzyć, że ręczy swoim słowem za coś - musi to być osoba czysta. W związku z tym przyjmując tę poprawkę wierzymy, że narodowi będzie przysięgał człowiek nieskazitelny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AleksanderBentkowski">Chcę zapytać posła K. Kamińskiego, czy robi odniesienie do art. 171 Kodeksu postępowania karnego. Kodeks postępowania cywilnego jest bowiem w tej sytuacji znacznie mniej przydatny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#KrzysztofKamiński">Moją poprawkę odnoszę przede wszystkim do art. 50 małej konstytucji, która stanowi, że pełnienie funkcji prezydenta ulega zawieszeniu wówczas, gdy jest postawiony w stan oskarżenia. Nie jest jeszcze skazany. Nie jest więc tak, jak mówił senator R. Karaś iż konieczny jest wyrok. Samo postawienie w stan oskarżenia powoduje, że prezydent traci urząd, a co dopiero przed złożeniem przyrzeczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że poseł K. Kamiński orientuje się, że art. 171 Kodeksu postępowania karnego odnosi się do osoby - świadka - która może być oskarżona w sprawie, w której zeznaje lub w sprawie, która jest ściśle związana z daną sprawą. Mówi o tym chyba ust. 3 tego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#AleksanderBentkowski">Nie jest to więc ta okoliczność i ta materia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#KazimierzPańtak">Myślę, że poseł K. Kamiński, odnosi sprawę do świadków, a jednym ze świadków będzie poseł K. Kamiński. Innym świadkiem będę np. ja. Jeżeli jest przeszkoda do tego, abyśmy nie byli świadkami z uwagi na fakty prawne, które powołał poseł K. Kamiński, to bardzo proszę. Jednakże dyskutowana norma konstytucyjna i norma regulaminowa dotyczy sytuacji, kiedy to wcześniej nastąpiła nowelizacja ustawy o wyborze prezydenta. Po tej nowelizacji prawomocność orzeka Sąd Najwyższy. W poprzednim stanie prawnym była taka sytuacja, że Zgromadzenie Narodowe występowało w podwójnej roli. Przyjmowało przysięgę i jednocześnie akceptowało wybór. W tej chwili sprawa jest rozstrzygnięta. Jeżeli jednak są w sali osoby, które nie są godne bycia świadkami złożenia przysięgi, to myślę, że mogą one nie uczestniczyć w tym fakcie. W tym momencie zgadzam się z posłem K. Kamińskim.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#KazimierzPańtak">Powtarzam raz jeszcze, że jesteśmy w roli asystentów, ponieważ wszystkie przewidziane prawem normy zostały spełnione i Prezydent RP składa przysięgę. Nie ma więc możliwości akceptowania lub nie. Możemy tylko odnieść się do kwestii, kto będzie w sali. W sali będzie Zgromadzenie Narodowe oraz osoby wymienione w konstytucji i zaproszone przez marszałka Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy poseł K. Pańtak sugeruje aby Prezydium Sejmu podjęło działania zmierzające do sprawdzenia, czy przeciwko jakiemuś posłowi toczy się postępowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#KazimierzPańtak">Ja tego nie sugeruję. Zasugerował to poseł K. Kamiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#RomanKaraś">Chcę powiedzieć z wielką powagą jedno: panie mecenasie, panie pośle K. Kamiński, nasza korporacja zawodowa nakazuje nam jedno - abyśmy rozumieli pewne proste sprawy. Nie powinniśmy więc dyskutować na temat prostych spraw...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#KrzysztofKamiński">Wypowiedź senatora R. Karasia brzmiała jak połajanki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AleksanderBentkowski">Poseł K. Kamiński nie powinien jednak przerywać wystąpienia senatora R. Karasia.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#AleksanderBentkowski">Uważam, że zostały przedstawione wszystkie argumenty i możemy przystąpić do głosowania nad propozycją posła K. Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do projektu regulaminu propozycji przedstawionej przez posła K. Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu większością 24 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i 1 wstrzymującym się odrzuciła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc propozycja posła K. Kamińskiego nie znajdzie się w projekcie regulaminu przygotowanym przez Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofKamiński">Zastrzegam sobie prawo prezentowania mojej propozycji w dalszych stadiach postępowania zmierzającego do uchwalenia regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 4, który brzmi: „Złożenie przysięgi przez prezydenta następuje w ten sposób, że marszałek Sejmu odczytuje rotę przysięgi określoną w art. 30 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 84, poz. 426 i z 1995 r. nr 38, poz. 148), a prezydent ją powtarza”.</u>
          <u xml:id="u-76.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do paragrafu 4? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-76.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 5, którego ust. 1 brzmi: „Z przebiegu Zgromadzenia Narodowego sporządza się protokół, który podpisuje marszałek Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-76.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do ust. 1? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-76.4" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 2 brzmi: „Po odczytaniu protokołu marszałek Sejmu stwierdza zamknięcie obrad Zgromadzenia Narodowego zwołanego dla złożenia przysięgi przez Prezydenta”.</u>
          <u xml:id="u-76.5" who="#AleksanderBentkowski">Wyraz: „dla” zostanie zastąpiony wyrazami: „w celu”.</u>
          <u xml:id="u-76.6" who="#AleksanderBentkowski">Czy są inne wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-76.7" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 3 ma treść następującą: „Protokół podlega ogłoszeniu w Dzienniku”.</u>
          <u xml:id="u-76.8" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do ust. 3? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-76.9" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 6, który brzmi następująco: „Czynności techniczne i kancelaryjne związane z obradami Zgromadzenia Narodowego wykonuje Kancelaria Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-76.10" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-76.11" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy zatem do paragrafu 7, który brzmi następująco: „W sprawach nie uregulowanych w uchwale stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-76.12" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#JerzyMadej">Proponuję zamianę kolejności paragrafu 6 i 7, bez zmiany ich treści. O czynnościach technicznych i kalkulacyjnych należy mówić w drugiej kolejności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AleksanderBentkowski">Uwagę senatora J. Madeja uważam za słuszną.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu propozycji senatora J. Madeja polegającej na nadaniu paragrafowi 6 dotychczasowej treści paragrafu 7, a paragrafowi 7 dotychczasowej treści paragrafu 6? Nie.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 8, który brzmi: „Uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#KrzysztofKamiński">Chodzi mi o zastosowanie formuły: „z chwilą” w kontekście uchwały Rady Ministrów dotyczącej zasad techniki legislacyjnej. Uchwała ta pewne formuły uważa za dopuszczalne, a inne za niedopuszczalne. Z tego, co pamiętam, za niedopuszczalną technikę legislacyjną uważana jest formuła mówiąca o chwili podjęcia. Należałoby użyć formuły mówiącej o dniu podjęcia. Formuła ta nie spowoduje kłopotów, gdyż regulamin, nad którym pracujemy, może być przyjęty dzisiaj, a przysięga będzie składana jutro.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#KrzysztofKamiński">Chcę jeszcze dodać, że pojęcie „chwile” jest bardziej właściwe dla uniesień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#KazimierzPańtak">Jestem przeciwny propozycji posła K. Kamińskiego, ponieważ uchwała, o której mówił, jest uchwałą samoistną Rady Ministrów. Wątpliwy jest więc sens jej obowiązywania, a więc i stosowanie jej w Sejmie i jego organach, a tym bardziej w Zgromadzeniu Narodowym.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#KazimierzPańtak">Uważam ponadto, że zastosowanie formuły mówiącej o chwili jest ważne, gdyż nie wiemy, czy regulamin uchwalimy dzisiaj. Może nie być kworum lub wystąpią inne przeszkody. Należy więc użyć formuły: „z chwilą”.</u>
          <u xml:id="u-80.2" who="#KazimierzPańtak">Ponadto uważam, że w prawie formuła: „Z chwilą” jest formułą definiowalną. Podtrzymuję więc mój sprzeciw wobec wniosku posła K. Kamińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PiotrAndrzejewski">Obowiązują pewne kanony legislacji. Nie chcę o nich mówić w gronie osób zajmujących się legislacją. Chcę jednak przypomnieć, że prawo nie powinno obowiązywać przed jego ogłoszeniem. W związku z tym przypominam o smutnych doświadczeniach z dekretem o stanie wojennym. Pojawił się wówczas problem chwili ogłoszenia, niepromulgowania, lecz ogłoszenia w radiu i w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę zwrócić uwagę, że nie uchwalamy regulaminu tylko na dzień jutrzejszy, lecz również na przyszłość. Powinniśmy uchwalić prawo właściwie promulgowane i spełniające wymogi prawidłowego wejścia w życie. Uważam więc, że pewne konieczne minimum to zastosowanie formuły mówiącej o dniu podjęcia. Należy pamiętać, że i tak czynimy wyjątek od reguł właściwej legislacji gdyż regulamin wejdzie w życie z dniem podjęcia a nie dopiero po ogłoszeniu i vacatio legis.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PiotrAndrzejewski">W konkluzji popieram więc standard minimalnej przyzwoitości legislacyjnej, jakim jest przyjęcie formuły mówiącej o dniu podjęcia, zwłaszcza że nie ma przeszkód, aby regulamin został uchwalony dzisiaj wieczorem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#AleksanderBentkowski">Na pewno jednak nie będzie możliwości ogłoszenia regulaminu, nad którym pracujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PiotrAndrzejewski">Jest to i tak już wystarczający wyjątek od standardowych zasad wchodzenia w życie aktów prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#KrzysztofKamiński">Myślę, że pan przewodniczący wprowadził w błąd Komisję - stąd dyskusja - twierdząc, że uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i ogłoszenia w „Monitorze Polskim”. Tak nie jest, gdyż podjęcie jest oddzielone od ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#JerzyMadej">Nie widzę problemu, nawet jeżeli przyjmiemy formułę stanowiącą, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Jeżeli regulamin zostanie podjęty jutro rano, to wchodzi w życie w dniu podjęcia, czyli w dniu jutrzejszym. Z dniem podjęcia oznacza więc natychmiast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#JanOrzechowski">Jestem zdania, że zastosowana w paragrafie 8 formuła mówiąca o chwili podjęcia jest formułą prawidłową. Uchwała, nad którą debatujemy, ma charakter przepisów wewnętrznych, które dotyczą Zgromadzenia Narodowego. W tego typu przepisach stosowana jest praktyka używania formuły: „z chwilą podjęcia”. Oznacza to, że po podjęciu tego typu uchwały dalsze obrady toczą się już według nowych przepisów. Nie widzę więc żadnej nieprawidłowości w zaproponowanej formule. Formuły tej nie można natomiast stosować w ustawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejGaberle">Biorąc pod uwagę cel jednego i drugiego dyskutowanego sformułowania, dochodzę do wniosku, że jest to wszystko jedno. Jeżeli bowiem przyjąć formułę: „z dniem” a więc np. z dniem 22 grudnia 1995 r., oznacza to, że w tym dniu uchwała już obowiązuje. Jeżeli przyjąć formułę: „z chwilą” oznacza to podjęcie w określonej chwili i miejscu. Oznacza to, że wiąże od tej chwili. Jest to więc obojętne, a więc jest to spór o słowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że sprawa została dokładnie wyjaśniona i możemy przejść do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie paragrafu 8 w następującym - przedłożonym - brzmieniu: „Uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i podlega...</u>
          <u xml:id="u-88.2" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 18 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-88.3" who="#AleksanderBentkowski">W ten sposób ustaliliśmy treść poszczególnych paragrafów projektu regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-88.4" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu regulaminu.</u>
          <u xml:id="u-88.5" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całości regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-88.6" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu większością 26 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
          <u xml:id="u-88.7" who="#AleksanderBentkowski">Powinniśmy jeszcze ustalić, kto będzie reprezentował Komisję - jako wnioskodawcę - w toku dalszych prac nad projektem regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję, aby reprezentantem Komisji był poseł A. Bentkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#AleksanderBentkowski">Jestem gotów podjąć się tego obowiązku.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-90.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny temu, aby reprezentantem Komisji w dalszych pracach nad przyjętym przez Komisję projektem regulaminu był poseł A. Bentkowski? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-90.3" who="#AleksanderBentkowski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie spraw związanych z projektem regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-90.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy przed zamknięciem posiedzenia ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>