text_structure.xml
49 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefZych">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefZych">Witam członków Komisji oraz gości. Proponowany porządek dzienny posiedzenia przewiduje wybór przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komisji, przygotowanie projektu regulaminu Zgromadzenia Narodowego w celu złożenia przysięgi przez Prezydenta RP, rozpatrzenie sprawy przygotowania regulaminu Zgromadzenia Narodowego w celu podjęcia uchwały dotyczącej wstępnego referendum konstytucyjnego oraz sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefZych">Czy są wnioski lub uwagi do zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefZych">Porządek dzienny uważam zatem za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JózefZych">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, a więc wyboru przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Komisji. Będziemy stosować regulamin Sejmu który w takim przypadku przewiduje głosowanie jawne przy zastosowaniu większości zwykłej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JózefZych">Komisja powinna także najpierw ustalić liczbę zastępców przewodniczącego Komisji. Po wymianie poglądów z marszałkiem Senatu A. Struzikiem proponuję aby Komisja miała dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JózefZych">Czy są inne propozycje dotyczące liczby zastępców przewodniczącego Komisji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JózefZych">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu ustalenia że Komisja będzie miała dwóch zastępców przewodniczącego? Nie.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JózefZych">Tak więc Komisja przyjęła, iż będzie dwóch zastępców przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JózefZych">Przystępujemy do wyboru przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JózefZych">Proszę o zgłaszanie kandydatur na stanowisko przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaKurnatowska">Zgłaszam kandydaturę posła A. Bentkowskiego. Przypomnę tylko, że jest prawnikiem i posłem znanym nam wszystkim.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JózefZych">Czy poseł A. Bentkowski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderBentkowski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JózefZych">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JózefZych">Stwierdzam zatem, że zgłoszona została tylko jedna kandydatura - posła A. Bentkowskiego, który wyraził zgodę na kandydowanie.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JózefZych">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JózefZych">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybór posła A. Bentkowskiego na stanowisko przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JózefZych">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 25 głosów popierających, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#JózefZych">Tak więc na przewodniczącego Komisji wybrany został poseł A. Bentkowski. Gratuluję posłowi A. Bentkowskiemu i proszę, aby przejął dalsze przewodniczenie obradom Komisji. Nadmiar obowiązków powoduje, że nie będę mógł uczestniczyć w dalszych obradach, za co przepraszam Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderBentkowski">Dziękuję za wybór.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do wyboru zastępców przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AleksanderBentkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarianMarczewski">Na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji proponuję posła R. Grodzickiego, prawnika, przewodniczącego Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy poseł R. Grodzicki wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGrodzicki">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję jednak nie zamykać możliwości zgłoszenia dalszych kandydatur, przeprowadzając teraz głosowanie nad zgłoszoną kandydaturą.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie posła R. Grodzickiego na zastępcę przewodniczącego Komisji Regulaminowej Zgromadzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 25 głosów, przy braku przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc poseł R. Grodzicki został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AleksanderBentkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur na obsadzenie drugiego stanowiska zastępcy przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyMadej">Zgłaszam kandydaturę senatora P. Andrzejewskiego, prawnika i doświadczonego parlamentarzysty.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy senator P. Andrzejewski wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrAndrzejewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrChojnacki">Zgłaszam kandydaturę senatora R. Karasia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy senator R. Karaś wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RomanKaraś">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc zostały zgłoszone dwie kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrAndrzejewski">W tej sytuacji wycofuję zgodę na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję, aby podawana była przynależność klubowa zgłaszanych kandydatów. Pozwoli to bowiem widzieć symetrię polityczną w składzie prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AleksanderBentkowski">Poseł R. Grodzicki reprezentuje SLD, senator R. Karaś jest członkiem klubu PSL a senator P. Andrzejewski członkiem senackiego klubu NSZZ „Solidarność”.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PiotrAndrzejewski">Podtrzymuję wycofanie zgody na kandydowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AleksanderBentkowski">Pozostała zatem tylko kandydatura senatora R. Karasia.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AleksanderBentkowski">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wybranie senatora R. Karasia na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 9 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i 11 wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc senator R. Karaś został wybrany na zastępcę przewodniczącego Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#AleksanderBentkowski">Gratuluję wyboru obu zastępcom przewodniczącego Komisji i proszę ich o zajęcie miejsc obok mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKamiński">Chcę złożyć oświadczenie wyjaśniające mój wniosek, jaki złożyłem podczas obrad Zgromadzenia Narodowego. Nie było moim zamiarem, aby Komisja Regulaminowa w dniu dzisiejszym przygotowała dwa regulaminy. Na dalszy ciąg obrad Zgromadzenia Narodowego powinniśmy przygotować tylko regulamin dotyczący złożenia przysięgi przez Prezydenta RP. Ponadto chodziło mi o to, abyśmy uzyskali prawo spotkania się w tym gronie za tydzień lub dwa - przed 11 stycznia 1996 r., kiedy to prawdopodobnie odbędzie się kolejne Zgromadzenie Narodowe poświęcone podjęciu uchwały o referendum konstytucyjnym - ze wstępną formułą regulaminu Zgromadzenia Narodowego w związku z referendum konstytucyjnym.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofKamiński">W dniu dzisiejszym proponuję powołać podkomisję, która przygotuje projekt regulaminu Zgromadzenia Narodowego w sprawie referendum. Zadanie to można również zlecić ekspertom. Natomiast nasze dzisiejsze obrady powinny być poświęcone wyłącznie regulaminowi złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że propozycja posła K. Kamińskiego nie budzi zastrzeżeń, a poseł K. Kamiński, jako wnioskodawca rozpoczęcia prac nad regulaminem dotyczącym podejmowania uchwały o przeprowadzeniu referendum, powinien być głównym twórcą tego regulaminu. Proszę więc o zgłoszenie dalszych kandydatur do podkomisji, której zadaniem będzie przygotowanie regulaminu dotyczącego podejmowania przez Zgromadzenie Narodowe uchwały o referendum.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RyszardGrodzicki">Zgłaszam gotowość udziału w pracach tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RomanKaraś">Ja również.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są dalsze zgłoszenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek, zgodnie z którym projekt regulaminu Zgromadzenia Narodowego określający tryb obradowania nad uchwałą o przeprowadzeniu wstępnego referendum konstytucyjnego opracuje podkomisja w składzie: poseł K. Kamiński, poseł R. Grodzicki i senator R. Karaś.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu - jednomyślnie - głosami wszystkich 26 członków Komisji biorących udział w głosowaniu, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję, aby podkomisja do dnia 5 stycznia 1996 r. opracowała projekt regulaminu. Przygotowany projekt zostanie doręczony członkom Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RyszardGrodzicki">Wracając do kwestii podkomisji, chcę wyjaśnić jeszcze jedną sprawę proceduralną. Ponieważ sprawę referendum przedkonstytucyjnego rozstrzygać będzie Zgromadzenie Narodowe dla uchwalenia Konstytucji RP, nie należy mówić o uchwaleniu nowego regulaminu, lecz o poprawkach i uzupełnieniach do regulaminu Zgromadzenia Narodowego dla uchwalenia Konstytucji RP, przyjętego we wrześniu 1994 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AleksanderBentkowski">Nie chcę się wypowiadać w tej sprawie, gdyż nie jestem przekonany do tego, o czym mówił poseł R. Grodzicki. Myślę jednak, że powołana podkomisja, wykonując swoje zadanie, wyjaśni również tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AleksanderBentkowski">Przystępujemy do pracy nad projektem regulaminu Zgromadzenia Narodowego dla złożenia przysięgi przez Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AleksanderBentkowski">Podstawą naszych prac będzie wstępny projekt przygotowany w Kancelarii Sejmu, mający datę 19 grudnia 1995 r., noszący tytuł „Uchwała Zgromadzenia Narodowego z dnia... 1995 r. - Regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego dla złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta”. Tekst tego projektu został doręczony członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#AleksanderBentkowski">Proponuję rutynowy tryb prac, a więc dyskusję nad kolejnymi paragrafami projektu, rozpoczynając od tytułu.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do tytułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RobertPietrzak">Proponuję, aby końcowy fragment tytułu brzmiał: „... Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyMadej">Proponuję zamiast formuły: „dla” przyjąć formułę: „w celu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi kwestionujące zgłoszone propozycje zmian redakcyjnych? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc tytuł otrzymuje brzmienie następujące: „Uchwała Zgromadzenia Narodowego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 1. Ust. 1 ma treść następującą: „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe dla złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta w terminie zapewniającym jej złożenie w dniu następnym po upływie kadencji dotychczasowego Prezydenta”.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#AleksanderBentkowski">Przyjmujemy oczywiście zmianę: „dla” na: „w celu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MaciejManicki">Zastanawiam się nad zasadnością utrzymania ust. 1. W trakcie już zwołanego Zgromadzenia Narodowego przyjmiemy bowiem przepis o zwołaniu Zgromadzenia Narodowego. Proponuję więc rozważyć rezygnację z ust. 1, którego treść mogłaby być przeniesiona do ust. 2, który miałby brzmienie następujące: „Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta obejmuje wyłącznie sprawy związane ze złożeniem przez Prezydenta przysięgi”.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#KrzysztofKamiński">Opowiadam się za zachowaniem ust. 1 z następującego powodu. Przepis ten rozwiewa bowiem wątpliwość, którą wszyscy moglibyśmy mieć. Zostało zwołane Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta w dniu, w którym jeszcze urzęduje poprzedni prezydent. Być może, gdyby ktoś się upierał, mógłby postawić tezę o niekonstytucyjności dzisiejszego dnia. Dlatego też dobrze jest w paragrafie 1 stwierdzić że Zgromadzenie Narodowe można zwołać nawet dzień wcześniej, ale złożenie przysięgi następuje w następnym dniu po upływie kadencji dotychczasowego prezydenta, co rozwiązuje ewentualny problem.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#KrzysztofKamiński">W konkluzji ponawiam swoją argumentację: w dniu dzisiejszym urzęduje jeszcze poprzedni prezydent, a więc zwołanie Zgromadzenia Narodowego dla przyjęcia przysięgi nowo wybranego prezydenta byłoby możliwe dopiero jutro. Aby rozwiać tego typu wątpliwości potrzebne jest zachowanie ust. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AleksanderBentkowski">Chodzi jednak o regulamin dotyczący przysięgi nowo wybranego prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JerzyMadej">Uważam, że przygotowujemy regulamin nie tylko na jutro, ale także na następne kadencje. Należy więc zachować ust. 1.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JerzyMadej">Mam natomiast wątpliwość, czy dobre jest sformułowanie mówiące o kadencji dotychczasowego prezydenta. Może lepsza byłaby formuła mówiąca o kadencji ustępującego prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#LidiaBłądek">Wydaje się, że użycie formuły: „ustępującego prezydenta” oznaczałoby, że prezydent wybrany na następną kadencję nie miałby obowiązku składania przysięgi.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#RobertPietrzak">Sformułowanie: „dotychczasowego prezydenta” pochodzi z art. 30 ust. 2 małej konstytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AleksanderBentkowski">Ponieważ poseł M. Manicki nie podtrzymuje swojej propozycji, paragraf 1 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie: „Marszałek Sejmu zwołuje Zgromadzenie Narodowe w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego prezydenta w terminie zapewniającym jej złożenie w dniu następnym po upływie kadencji dotychczasowego prezydenta”.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 1 ust. 1, który brzmi: „Porządek dzienny Zgromadzenia Narodowego obejmuje wyłącznie sprawy związane ze złożeniem przez prezydenta przysięgi”.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do ust. 2? Nie.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do ust. 3, który brzmi: „Obrady Zgromadzenia Narodowego są jawne”.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś chce zabrać głos w sprawie ust. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#AleksanderBentkowski">Zakończyliśmy rozpatrywanie paragrafu 1. Przechodzimy więc do paragrafu 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę zaproponować nową normę regulaminową, która powinna znaleźć się między obecnym paragrafem 1 a paragrafem 2. Moja propozycja dotyczy procedury, która wydaje się niezbędna ze względu na rację stanu państwa. Moja propozycja składa się z trzech ustępów i ma treść następującą:</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PiotrAndrzejewski">"Ust. 1. Członek Zgromadzenia Narodowego, który zna przeszkody prawne uniemożliwiające prezydentowi elektowi objęcie urzędu, obowiązany jest złożyć na ręce marszałka Sejmu umotywowaną informację w terminie do dnia odebrania przez obejmującego urząd prezydenta elekta przysięgi przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 2. Jeżeli informacja wymieniona w ustępie pierwszym dotyczy wszczętego postępowania w sprawach przewidzianych w art. 50 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polski oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 84 poz. 426 z 1992 r.) - marszałek Sejmu podaje ją do wiadomości Zgromadzenia Narodowego przed odebraniem przysięgi.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PiotrAndrzejewski">Ust. 3. Jeżeli przeciwko prezydentowi elektowi toczy się postępowanie o:</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#PiotrAndrzejewski">a) zbrodnię ludobójstwa,</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#PiotrAndrzejewski">b) zbrodnie przeciwko ludzkości,</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#PiotrAndrzejewski">c) działanie na szkodę państwa polskiego,</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#PiotrAndrzejewski">przyrzeczenia nie odbiera się do czasu zakończenia tego postępowania orzeczeniem uniewinniającym”.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#PiotrAndrzejewski">Sens mojej propozycji jest istotny. Nie jest ona wywołana tylko abstrakcją. Gdyby przeciwko prezydentowi-elektowi zostało rozpoczęte takie postępowanie, jakie dzisiaj toczy się przeciwko premierowi, to należałoby uznać, że zachodzi przeszkoda dla objęcia urzędu. Przedłożony projekt nie zawiera tego rodzaju przepisu, a - jak widać - życie jest bogatsze od naszej wyobraźni. Okoliczności tego rodzaju trzeba przewidywać na przyszłość. Stąd mój wniosek. Wydaje się on mieć na celu ochronę przede wszystkim bezpieczeństwa państwa i racji stanu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MaciejManicki">Co prawda przedłożonej propozycji nie mamy jeszcze na piśmie, ale już po jej wysłuchaniu nasuwają się pewne wątpliwości. Można chyba mówić nawet o stwierdzeniach nie do przyjęcia. Co to bowiem oznacza formuła mówiąca o uniewinnieniu. Czy jeżeli nastąpi umorzenie postępowania ze względu na inne ważne okoliczności świadczące, że zostało ono wszczęte z bzdurnych powodów, to też należy czekać na uniewinnienie? Jestem więc przeciwny zgłoszonej poprawce ale formalną decyzję należy podjąć po jej wnikliwej lekturze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RomanKaraś">Bardzo cenię senatora - mecenasa P. Andrzejewskiego za przeprowadzony wywód. Jednakże jako były prokurator, jako adwokat i jako człowiek pracujący przez wiele lat w tej materii chcę stwierdzić, że dobrze wiemy, co to znaczy stwierdzenie: „uzasadnione podejrzenie”. Nasuwa się jednak pytanie: a gdzie wyrok i prawomocność.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#RomanKaraś">Uważam więc, że nie należy stosować wykładni rozszerzającej, gdyż jest to wbrew oczywistemu dorobkowi nauki i sprzeczne z logiką.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#KazimierzPańtak">Czy naszym zadaniem jest przygotowanie regulaminu, czy też dyskusja nad tym, czy Zgromadzenie Narodowe ma się odbyć. Zwracam uwagę, że o ważności wyborów wypowiedział się Sąd Najwyższy. Proponuję więc konstruktywną dyskusję nad projektem regulaminu. W przeciwnym wypadku za chwilę zamienimy się w izbę „nadadministracyjną” Sądu Najwyższego.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#KazimierzPańtak">Uważam, iż faktem jest to, że rola Zgromadzenia Narodowego jest rolą asystencką. Będziemy asystować przy tym, jak prezydent-elekt złoży przysięgę i obejmie urząd Prezydenta RP. Dyskusja powinna więc dotyczyć faktów i norm regulaminowych. Na takiej płaszczyźnie jestem gotów do debaty. Filozofowanie nie jest natomiast moją specjalnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AleksanderBentkowski">Rzeczywiście, poprawka senatora P. Andrzejewskiego zmierza do oceny ważności przeprowadzonych wyborów.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JerzyMadej">Propozycja senatora P. Andrzejewskiego trochę przypomina formułę stosowaną przy zawieraniu związku małżeńskiego. Formuła ta nakazuje ujawnienie przeszkód uniemożliwiających zawarcie małżeństwa. Jesteśmy jednak w innej sytuacji. Wybór został już dokonany. Uczynili to obywatele, którzy byli świadomi dokonywanego wyboru. W tej chwili podnoszenie zarzutów przeciwko prezydentowi-elektowi w jakiejkolwiek formie jest sytuacją dziwną. Wyborcy wyrazili swoją wolę, a Sąd Najwyższy stwierdził ważność wyborów. Nie ma więc o czym dyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanKomornicki">Zgłaszam wniosek formalny o przystąpienie do głosowania nad propozycją senatora P. Andrzejewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do projektu regulaminu propozycji przepisów przedłożonej przez senatora P. Andrzejewskiego.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 23 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i braku wstrzymujących się odrzuciła wniosek.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc propozycja senatora P. Andrzejewskiego nie znajdzie się w tekście projektu regulaminu przygotowywanego przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PiotrAndrzejewski">Zastrzegam sobie prawo prezentowania mojej poprawki w dalszych stadiach postępowania zmierzającego do przygotowania projektu regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 2. Jego ust. 1 ma treść następującą: „Wstęp na salę obrad Zgromadzenia Narodowego przysługuje dotychczasowemu Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, członkom Rady Ministrów nie wchodzących w skład Zgromadzenia Narodowego, Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, prezesowi Trybunału Konstytucyjnego, prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, prezesowi Narodowego Banku Polskiego, Rzecznikowi Praw Obywatelskich i przewodniczącemu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, dla których rezerwuje się miejsca na galerii w sali obrad Zgromadzenia Narodowego”.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do ust. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MaciejManicki">Proponuję skreślenie wyrazów: „Rzeczypospolitej Polskiej”. Poza tytułem projekt posługuje się konsekwentnie formułą: „Prezydent”.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#LudwikTurko">Proponuję wykreślenie z ust. 1 przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. W przeciwieństwie do innych stanowisk wymienionych w ust. 1 nie jest on wybierany przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JerzyMadej">Mam wątpliwość, czy galeria to sala obrad? Wydaje mi się, że galeria nie jest salą obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzPańtak">Wnoszę sprzeciw wobec propozycji skreślenia przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, ponieważ jest to organ konstytucyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AleksanderBentkowski">W dyskutowanym przepisie dostrzegam pewien brak konsekwencji, gdyż wymienieni są szefowie najwyższych instancji sądowniczych, a brakuje prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Proponuję więc uzupełnienie polegające na dopisaniu prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do rozstrzygnięcia poprawek zgłoszonych do ust. 1. Kwestia pierwsza to propozycja skreślenia wyrazów: „Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#RomanKaraś">Jestem przeciwny przyjęciu tej poprawki. Mimo obowiązku używania jak najmniejszej liczby wyrazów, uważam, że w tym przypadku nic złego się nie stanie jeżeli użyjemy pełnej nazwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AleksanderBentkowski">Dostrzegam pewną rację w wypowiedzi senatora R. Karasia. W innych przepisach chodzi o instytucję prezydenta. Natomiast w dyskutowanym przepisie chodzi o prezydenta jako głowę państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MaciejManicki">Wycofuję swoją poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do kwestii przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#LudwikTurko">Podtrzymuję swój wcześniejszy wniosek o skreślenie, przypominając raz jeszcze, że przewodniczący KRRiT nie jest wybierany przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MarianMarczewski">Początkowo byłem skłonny poprzeć wniosek posła L. Turko. Zwróciłem jednak teraz uwagę, że w regulaminie Zgromadzenia Narodowego dla uchwalenia Konstytucji RP, w art. 21 ust. 3 oraz w art. 23 ust. 3 wymienia w identycznym kontekście przewodniczącego KRRiT.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzPańtak">To, co chciałem powiedzieć, właśnie powiedział poseł M. Marczewski.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#KazimierzPańtak">Ponadto chcę dodać, że ponieważ Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym należy rozważyć, czy cały jej skład nie powinien być zaproszony.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#LudwikTurko">Mogę wycofać swój wniosek, aby osiągnąć zgodność obu regulaminów.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#AleksanderBentkowski">Pozostał jeszcze mój wniosek o dopisanie prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny tej propozycji? Nie.</u>
<u xml:id="u-64.2" who="#AleksanderBentkowski">W paragrafie 2 ust. 1 dopisujemy zatem prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
<u xml:id="u-64.3" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 2 ust. 2, który brzmi: „Marszałek Sejmu może zaprosić inne osoby na salę obrad Zgromadzenia Narodowego”.</u>
<u xml:id="u-64.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-64.5" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy zatem do paragrafu 3, który ma treść następującą: „Po otwarciu obrad marszałek Sejmu, jako przewodniczący Zgromadzenia Narodowego powołuje dwóch sekretarzy, po jednym spośród sekretarzy Sejmu i sekretarzy Senatu”.</u>
<u xml:id="u-64.6" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-64.7" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#KrzysztofKamiński">Między paragrafem 3 a paragrafem 4 proponuję poprawkę, którą oznaczyłem jako paragraf 3a. Po jej przyjęciu zmianie uległaby numeracja paragrafów.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#KrzysztofKamiński">Jestem zdania, że system prawa w Polsce powinien być spójny. W związku z tym chcę posłużyć się instytucją znaną w procedurze cywilnej i procedurze karnej. W Kodeksie postępowania karnego jest to art. 171, a w Kodeksie postępowania cywilnego jest to art. 267.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#KrzysztofKamiński">Chodzi o instytucję niezdolności odebrania przyrzeczenia lub przysięgi od podsądnego w pewnej sytuacji. Nie jest prawdą to, co mówi poseł K. Pańtak i wierzę głęboko, że zna on treść małej konstytucji, a w szczególności art. 30, który mówi, że prezydentem nie zostaje ten, kogo ważność wyboru stwierdza Sąd Najwyższy, lecz ten, kto złoży ślubowanie przed Zgromadzeniem Narodowym.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#KrzysztofKamiński">Art. 30 małej konstytucji stanowi, że pełnienie urzędu rozpoczyna się po złożeniu ślubowania wobec Zgromadzenia Narodowego. Zgromadzenie Narodowe nie jest miejscem zwołanym wyłącznie po to, aby być scenografią teatralną - bezwolną, bezdecyzyjną - do tego, aby przyjąć ślubowanie. Jest to najwyższe przedstawicielstwo narodu, które właśnie w regulaminie może pewne kwestie przesądzić.</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#KrzysztofKamiński">Moja poprawka brzmi tak jak w przypadku zwykłego obywatela, który jest świadkiem w sądzie, a myśli, że prezydent chce mieć równe prawa, a nie prawa większe od zwykłego obywatela. Treść mojej poprawki jest następująca:</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#KrzysztofKamiński">„Nie odbiera się przysięgi od osoby:</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#KrzysztofKamiński">- prawomocnie skazanej za fałszywe zeznania,</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#KrzysztofKamiński">- wobec której toczy się postępowanie karne w sprawie podawania nieprawdy, zatajania prawdy, wyłudzenia poświadczenia nieprawdy, wprowadzenia organu państwowego w błąd bądź składania fałszywych zeznań”.</u>
<u xml:id="u-65.8" who="#KrzysztofKamiński">W uzasadnieniu proszę podać, że istnieje w polskim systemie prawnym pojęcie zdolności etycznej do składania przysięgi. Odsyłam w tej kwestii do prof. K. Buchały. Do tego, aby komuś uwierzyć, że ręczy swoim słowem za coś - musi to być osoba czysta. W związku z tym przyjmując tę poprawkę wierzymy, że narodowi będzie przysięgał człowiek nieskazitelny.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#AleksanderBentkowski">Chcę zapytać posła K. Kamińskiego, czy robi odniesienie do art. 171 Kodeksu postępowania karnego. Kodeks postępowania cywilnego jest bowiem w tej sytuacji znacznie mniej przydatny.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#KrzysztofKamiński">Moją poprawkę odnoszę przede wszystkim do art. 50 małej konstytucji, która stanowi, że pełnienie funkcji prezydenta ulega zawieszeniu wówczas, gdy jest postawiony w stan oskarżenia. Nie jest jeszcze skazany. Nie jest więc tak, jak mówił senator R. Karaś iż konieczny jest wyrok. Samo postawienie w stan oskarżenia powoduje, że prezydent traci urząd, a co dopiero przed złożeniem przyrzeczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że poseł K. Kamiński orientuje się, że art. 171 Kodeksu postępowania karnego odnosi się do osoby - świadka - która może być oskarżona w sprawie, w której zeznaje lub w sprawie, która jest ściśle związana z daną sprawą. Mówi o tym chyba ust. 3 tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#AleksanderBentkowski">Nie jest to więc ta okoliczność i ta materia.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#KazimierzPańtak">Myślę, że poseł K. Kamiński, odnosi sprawę do świadków, a jednym ze świadków będzie poseł K. Kamiński. Innym świadkiem będę np. ja. Jeżeli jest przeszkoda do tego, abyśmy nie byli świadkami z uwagi na fakty prawne, które powołał poseł K. Kamiński, to bardzo proszę. Jednakże dyskutowana norma konstytucyjna i norma regulaminowa dotyczy sytuacji, kiedy to wcześniej nastąpiła nowelizacja ustawy o wyborze prezydenta. Po tej nowelizacji prawomocność orzeka Sąd Najwyższy. W poprzednim stanie prawnym była taka sytuacja, że Zgromadzenie Narodowe występowało w podwójnej roli. Przyjmowało przysięgę i jednocześnie akceptowało wybór. W tej chwili sprawa jest rozstrzygnięta. Jeżeli jednak są w sali osoby, które nie są godne bycia świadkami złożenia przysięgi, to myślę, że mogą one nie uczestniczyć w tym fakcie. W tym momencie zgadzam się z posłem K. Kamińskim.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#KazimierzPańtak">Powtarzam raz jeszcze, że jesteśmy w roli asystentów, ponieważ wszystkie przewidziane prawem normy zostały spełnione i Prezydent RP składa przysięgę. Nie ma więc możliwości akceptowania lub nie. Możemy tylko odnieść się do kwestii, kto będzie w sali. W sali będzie Zgromadzenie Narodowe oraz osoby wymienione w konstytucji i zaproszone przez marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy poseł K. Pańtak sugeruje aby Prezydium Sejmu podjęło działania zmierzające do sprawdzenia, czy przeciwko jakiemuś posłowi toczy się postępowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#KazimierzPańtak">Ja tego nie sugeruję. Zasugerował to poseł K. Kamiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#RomanKaraś">Chcę powiedzieć z wielką powagą jedno: panie mecenasie, panie pośle K. Kamiński, nasza korporacja zawodowa nakazuje nam jedno - abyśmy rozumieli pewne proste sprawy. Nie powinniśmy więc dyskutować na temat prostych spraw...</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#KrzysztofKamiński">Wypowiedź senatora R. Karasia brzmiała jak połajanki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#AleksanderBentkowski">Poseł K. Kamiński nie powinien jednak przerywać wystąpienia senatora R. Karasia.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#AleksanderBentkowski">Uważam, że zostały przedstawione wszystkie argumenty i możemy przystąpić do głosowania nad propozycją posła K. Kamińskiego.</u>
<u xml:id="u-74.2" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do projektu regulaminu propozycji przedstawionej przez posła K. Kamińskiego.</u>
<u xml:id="u-74.3" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu większością 24 głosów przeciwnych, przy 2 popierających i 1 wstrzymującym się odrzuciła wniosek.</u>
<u xml:id="u-74.4" who="#AleksanderBentkowski">Tak więc propozycja posła K. Kamińskiego nie znajdzie się w projekcie regulaminu przygotowanym przez Komisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#KrzysztofKamiński">Zastrzegam sobie prawo prezentowania mojej propozycji w dalszych stadiach postępowania zmierzającego do uchwalenia regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 4, który brzmi: „Złożenie przysięgi przez prezydenta następuje w ten sposób, że marszałek Sejmu odczytuje rotę przysięgi określoną w art. 30 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą oraz o samorządzie terytorialnym (Dz.U. nr 84, poz. 426 i z 1995 r. nr 38, poz. 148), a prezydent ją powtarza”.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do paragrafu 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 5, którego ust. 1 brzmi: „Z przebiegu Zgromadzenia Narodowego sporządza się protokół, który podpisuje marszałek Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-76.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do ust. 1? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-76.4" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 2 brzmi: „Po odczytaniu protokołu marszałek Sejmu stwierdza zamknięcie obrad Zgromadzenia Narodowego zwołanego dla złożenia przysięgi przez Prezydenta”.</u>
<u xml:id="u-76.5" who="#AleksanderBentkowski">Wyraz: „dla” zostanie zastąpiony wyrazami: „w celu”.</u>
<u xml:id="u-76.6" who="#AleksanderBentkowski">Czy są inne wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-76.7" who="#AleksanderBentkowski">Ust. 3 ma treść następującą: „Protokół podlega ogłoszeniu w Dzienniku”.</u>
<u xml:id="u-76.8" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi do ust. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-76.9" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 6, który brzmi następująco: „Czynności techniczne i kancelaryjne związane z obradami Zgromadzenia Narodowego wykonuje Kancelaria Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-76.10" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-76.11" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy zatem do paragrafu 7, który brzmi następująco: „W sprawach nie uregulowanych w uchwale stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-76.12" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JerzyMadej">Proponuję zamianę kolejności paragrafu 6 i 7, bez zmiany ich treści. O czynnościach technicznych i kalkulacyjnych należy mówić w drugiej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AleksanderBentkowski">Uwagę senatora J. Madeja uważam za słuszną.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu propozycji senatora J. Madeja polegającej na nadaniu paragrafowi 6 dotychczasowej treści paragrafu 7, a paragrafowi 7 dotychczasowej treści paragrafu 6? Nie.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do paragrafu 8, który brzmi: „Uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej”.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#AleksanderBentkowski">Czy są wnioski lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KrzysztofKamiński">Chodzi mi o zastosowanie formuły: „z chwilą” w kontekście uchwały Rady Ministrów dotyczącej zasad techniki legislacyjnej. Uchwała ta pewne formuły uważa za dopuszczalne, a inne za niedopuszczalne. Z tego, co pamiętam, za niedopuszczalną technikę legislacyjną uważana jest formuła mówiąca o chwili podjęcia. Należałoby użyć formuły mówiącej o dniu podjęcia. Formuła ta nie spowoduje kłopotów, gdyż regulamin, nad którym pracujemy, może być przyjęty dzisiaj, a przysięga będzie składana jutro.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#KrzysztofKamiński">Chcę jeszcze dodać, że pojęcie „chwile” jest bardziej właściwe dla uniesień.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#KazimierzPańtak">Jestem przeciwny propozycji posła K. Kamińskiego, ponieważ uchwała, o której mówił, jest uchwałą samoistną Rady Ministrów. Wątpliwy jest więc sens jej obowiązywania, a więc i stosowanie jej w Sejmie i jego organach, a tym bardziej w Zgromadzeniu Narodowym.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#KazimierzPańtak">Uważam ponadto, że zastosowanie formuły mówiącej o chwili jest ważne, gdyż nie wiemy, czy regulamin uchwalimy dzisiaj. Może nie być kworum lub wystąpią inne przeszkody. Należy więc użyć formuły: „z chwilą”.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#KazimierzPańtak">Ponadto uważam, że w prawie formuła: „Z chwilą” jest formułą definiowalną. Podtrzymuję więc mój sprzeciw wobec wniosku posła K. Kamińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PiotrAndrzejewski">Obowiązują pewne kanony legislacji. Nie chcę o nich mówić w gronie osób zajmujących się legislacją. Chcę jednak przypomnieć, że prawo nie powinno obowiązywać przed jego ogłoszeniem. W związku z tym przypominam o smutnych doświadczeniach z dekretem o stanie wojennym. Pojawił się wówczas problem chwili ogłoszenia, niepromulgowania, lecz ogłoszenia w radiu i w inny sposób.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#PiotrAndrzejewski">Chcę zwrócić uwagę, że nie uchwalamy regulaminu tylko na dzień jutrzejszy, lecz również na przyszłość. Powinniśmy uchwalić prawo właściwie promulgowane i spełniające wymogi prawidłowego wejścia w życie. Uważam więc, że pewne konieczne minimum to zastosowanie formuły mówiącej o dniu podjęcia. Należy pamiętać, że i tak czynimy wyjątek od reguł właściwej legislacji gdyż regulamin wejdzie w życie z dniem podjęcia a nie dopiero po ogłoszeniu i vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#PiotrAndrzejewski">W konkluzji popieram więc standard minimalnej przyzwoitości legislacyjnej, jakim jest przyjęcie formuły mówiącej o dniu podjęcia, zwłaszcza że nie ma przeszkód, aby regulamin został uchwalony dzisiaj wieczorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#AleksanderBentkowski">Na pewno jednak nie będzie możliwości ogłoszenia regulaminu, nad którym pracujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PiotrAndrzejewski">Jest to i tak już wystarczający wyjątek od standardowych zasad wchodzenia w życie aktów prawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#KrzysztofKamiński">Myślę, że pan przewodniczący wprowadził w błąd Komisję - stąd dyskusja - twierdząc, że uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i ogłoszenia w „Monitorze Polskim”. Tak nie jest, gdyż podjęcie jest oddzielone od ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JerzyMadej">Nie widzę problemu, nawet jeżeli przyjmiemy formułę stanowiącą, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Jeżeli regulamin zostanie podjęty jutro rano, to wchodzi w życie w dniu podjęcia, czyli w dniu jutrzejszym. Z dniem podjęcia oznacza więc natychmiast.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#JanOrzechowski">Jestem zdania, że zastosowana w paragrafie 8 formuła mówiąca o chwili podjęcia jest formułą prawidłową. Uchwała, nad którą debatujemy, ma charakter przepisów wewnętrznych, które dotyczą Zgromadzenia Narodowego. W tego typu przepisach stosowana jest praktyka używania formuły: „z chwilą podjęcia”. Oznacza to, że po podjęciu tego typu uchwały dalsze obrady toczą się już według nowych przepisów. Nie widzę więc żadnej nieprawidłowości w zaproponowanej formule. Formuły tej nie można natomiast stosować w ustawach.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejGaberle">Biorąc pod uwagę cel jednego i drugiego dyskutowanego sformułowania, dochodzę do wniosku, że jest to wszystko jedno. Jeżeli bowiem przyjąć formułę: „z dniem” a więc np. z dniem 22 grudnia 1995 r., oznacza to, że w tym dniu uchwała już obowiązuje. Jeżeli przyjąć formułę: „z chwilą” oznacza to podjęcie w określonej chwili i miejscu. Oznacza to, że wiąże od tej chwili. Jest to więc obojętne, a więc jest to spór o słowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#AleksanderBentkowski">Myślę, że sprawa została dokładnie wyjaśniona i możemy przejść do głosowania.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie paragrafu 8 w następującym - przedłożonym - brzmieniu: „Uchwała wchodzi w życie z chwilą podjęcia i podlega...</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu, większością 18 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i 4 wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#AleksanderBentkowski">W ten sposób ustaliliśmy treść poszczególnych paragrafów projektu regulaminu.</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#AleksanderBentkowski">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu regulaminu.</u>
<u xml:id="u-88.5" who="#AleksanderBentkowski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie całości regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-88.6" who="#AleksanderBentkowski">Stwierdzam, że Komisja w głosowaniu większością 26 głosów popierających, przy 2 przeciwnych i braku wstrzymujących się, przyjęła wniosek.</u>
<u xml:id="u-88.7" who="#AleksanderBentkowski">Powinniśmy jeszcze ustalić, kto będzie reprezentował Komisję - jako wnioskodawcę - w toku dalszych prac nad projektem regulaminu.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję, aby reprezentantem Komisji był poseł A. Bentkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#AleksanderBentkowski">Jestem gotów podjąć się tego obowiązku.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#AleksanderBentkowski">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy ktoś jest przeciwny temu, aby reprezentantem Komisji w dalszych pracach nad przyjętym przez Komisję projektem regulaminu był poseł A. Bentkowski? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-90.3" who="#AleksanderBentkowski">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie spraw związanych z projektem regulaminu Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu złożenia przysięgi przez nowo wybranego Prezydenta RP.</u>
<u xml:id="u-90.4" who="#AleksanderBentkowski">Czy przed zamknięciem posiedzenia ktoś chciałby zabrać głos w sprawach różnych? Nie. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>