text_structure.xml
33.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich jest zapoznanie się z działalnością i funkcjonowaniem Gabinetu Marszałka Sejmu RP jako komórki Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Chciałbym prosić pana dyrektor J. Szymanka o zapoznanie nas z głównymi treściami informacji, a następnie pana posła A. Gaberle o wygłoszenie koreferatu poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzySzymanek">Gabinet Marszałka Sejmu jest jedną z kilkunastu komórek funkcjonujących w ramach Kancelarii Sejmu. Gabinet Marszałka Sejmu utworzony został na podstawie zarządzenia szefa Kancelarii Sejmu z dnia 20 kwietnia 1994 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzySzymanek">Gabinet Marszałka Sejmu funkcjonuje bezpośrednio przy marszałku i wicemarszałkach Sejmu. To określa zakres działania gabinetu sprecyzowany we wspomnianym zarządzeniu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzySzymanek">Problematyka, którą zajmują się pracownicy gabinetu jest niezwykle szeroka, podobnie jak problematyka działalności Sejmu. Jak już mówiłem komórka ta powołana została stosunkowo niedawno jako odrębny organizm funkcjonujący w ramach Kancelarii Sejmu. Najogólniej rzecz biorąc, zadaniem Gabinetu Marszałka Sejmu jest zapewnienie merytorycznej i organizacyjnej obsługi funkcjonowania Prezydium Sejmu, Konwentu Seniorów, Marszałka Sejmu i wicemarszałków Sejmu. Do zadań gabinetu należy m.in. : prowadzenie kalendarza marszałka i wicemarszałków Sejmu. Chodzi tutaj nie tylko o zapewnienie bezkolizyjnego harmonogramu spotkań, ale także o organizacyjne, merytoryczne i reprezentacyjne przygotowanie tych spotkań. Zwykle tematyka tych spotkań jest szeroka, bogata i złożona.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzySzymanek">Do rutynowych zadań Gabinetu należy także organizacyjne i merytoryczne przygotowywanie posiedzeń Prezydium Sejmu, przygotowywanie posiedzeń Konwentu Seniorów, przygotowywanie licznych wizyt i spotkań, w tym wyjazdów krajowych i zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzySzymanek">Do zadań Gabinetu Marszałka należy także przygotowywanie opracowań i analiz związanych z publiczną działalnością marszałka i wicemarszałków Sejmu. Zadaniem Gabinetu jest udzielanie różnorodnych odpowiedzi na listy i wystąpienia kierowane do marszałka i wicemarszałków.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzySzymanek">Zadania Gabinetu Marszałka Sejmu realizowane są w trójczłonowej strukturze, chociaż czasami trudno precyzyjnie rozdzielić realizowane zadania, które mogą się zazębiać.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzySzymanek">Wydział Sekretariatów prowadzi przede wszystkim sprawy związane z obsługą posiedzeń Prezydium Sejmu i posiedzeń Konwentu Seniorów. Wspomnieć tu także trzeba o rutynowych działaniach związanych z prowadzeniem dokumentacji w sekretariatach poszczególnych wicemarszałków, kalendarza spotkań, przygotowywaniem tych spotkań itd.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzySzymanek">Gabinet prowadzi także wiele na pozór prostych spraw, które wymagają jednak wiele skrupulatności, wnikliwości. Mam tu na myśli przede wszystkim sprawy związane z oświadczeniami poselskimi, przyjmowaniem zapytań i interpelacji poselskich itd. Często zdarza się tak, że pozornie rutynowa sprawa przysparza nieoczekiwanych kłopotów. Wydział Ogólny zajmuje się przedstawianiem marszałkowi i wicemarszałkom Sejmu propozycji odpowiedzi na listy i wystąpienia, analizą przekrojową tematyki tych listów i wystąpień, a także interwencjami i przyjmowaniem tych interesantów, których nie jest w stanie przyjąć osobiście marszałek lub wicemarszałkowie. Oczywiście Gabinet po takich spotkaniach referuje marszałkom stosowne wnioski.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzySzymanek">Ważną rolę odgrywa zespół analityczno doradczy, który bezpośrednio obsługuje marszałka i wicemarszałków Sejmu. Zespół ten dostarcza marszałkom opracowania problemowe, ekspertyzy i analizy. W tym zespole przygotowywane są tezy wystąpień marszałka i wicemarszałków Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzySzymanek">Spośród 27 osób zatrudnionych w Gabinecie Marszałka Sejmu, 11 osób to pracownicy obsługi, w tym sekretarki pracujące na kilka zmian obsługujące marszałka i wicemarszałków. Podczas posiedzeń Sejmu pracują one od 8.00 aż do zakończenia posiedzenia, często do 23.00 czy 24.00.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzySzymanek">Jeśli chodzi o bezpośrednią obsługę wicemarszałków Sejmu, to oprócz dwóch stałych sekretarek zatrudniony jest asystent lub doradca wicemarszałka. W Zespole Analityczno-Doradczym marszałka Sejmu pracują 4 osoby na 3,5 etatu. Zajmują się one przygotowywaniem materiałów, analiz i ekspertyz oraz propozycji wystąpień marszałka zarówno oficjalnych, jak i związanych z wizytami w terenie oraz wizytami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzySzymanek">Aby gabinet mógł wykonywać efektywnie swoje funkcje musi ściśle współpracować z pozostałymi komórkami merytorycznymi Kancelarii Sejmu. Wydaje się, że dwa obszary wymagają daleko posuniętego współdziałania i koordynacji działań. Sejm, a także marszałek Sejmu prowadzą bardzo rozległą działalność zagraniczną. Marszałek odbywa mnóstwo rutynowych spotkań z ambasadorami i szefami innych przedstawicielstw państw obcych, a także innymi gośćmi odwiedzającymi kraj czy Sejm. Gabinet obsługuje merytorycznie także zagraniczne wyjazdy marszałka zarówno indywidualne, jak i z udziałem innych członków delegacji parlamentarnej. Dotyczy to także współpracy ze strukturami europejskimi, z Parlamentem Europejskim itd. Konieczne jest tu ścisłe współdziałanie pomiędzy Biurem Stosunków Międzyparlamentarnych a gabinetem marszałka Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzySzymanek">Na podstawie między innymi o materiałów z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Gabinet Marszałka Sejmu przygotowuje materiały na spotkania, opracowuje konspekty rozmów, analizuje problemy, które powinny być przedmiotem spotkań.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzySzymanek">Do zadań Gabinetu należy także przygotowywanie i organizowanie kontaktów marszałka Sejmu z licznymi organizacjami społecznymi, gospodarczymi zarówno w Warszawie, jak i w terenie.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JerzySzymanek">Dużo uwagi Gabinet przywiązuje także do realizacji zadań, które nie są wprost zapisane w obowiązkach marszałka Sejmu czy kierownictwa Sejmu, nie są także ujęte w regulaminie Sejmu. Zwyczajowo jednak marszałek Sejmu podejmuje wiele takich działań. Marszałek Sejmu składa wiele wizyt, które powinny być starannie przygotowane. Po każdej wizycie gabinet przygotowuje stosowne informacje, notatki i analizy. Wnioski z takich wizyt kierowane są do różnych komórek Kancelarii Sejmu oraz do innych organów państwowych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JerzySzymanek">Coraz częściej marszałek Sejmu występuje w roli swoistego mediatora podczas różnorodnych konfliktów społecznych. Marszałek przyjmuje np. delegację protestujących przed gmachem Sejmu i stara się doprowadzić do skutecznego rozładowania konfliktów. Podjęte wówczas ustalenia wymagają jednak pracy z zaplecza sztabowego, wysiłku analitycznego oraz przekazywania stosownych wniosków rządowi i poszczególnym resortom. Wiele z tych rozmów ma swój dalszy ciąg w postaci spotkań marszałka w terenie. Po dużej manifestacji, jaka miała miejsce przed gmachem Sejmu latem br., marszałek Sejmu uczestniczył w posiedzeniu rządu wyposażony w odpowiednie materiały. Trafność analiz i spostrzeżeń zawartych w tych materiałach została potwierdzona podczas wizyty marszałka Sejmu na Śląsku oraz spotkań z załogami kopalń i hut. Marszałek spotkał się tam także z przedstawicielami Zarządu Regionu Solidarności. Na podstawie tych wizyt i przeprowadzonych rozmów przekazaliśmy odpowiednie wnioski i sugestie do zespołu pracującego w Urzędzie Rady Ministrów. Zespół ten przygotował pakt dla województwa katowickiego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JerzySzymanek">W naszej ocenie zespół skupiony w trzech komórkach w Gabinecie Marszałka Sejmu pracuje intensywnie i skutecznie. Nie mnie jednak oceniać jego pracę. Takiej oceny może dokonywać kierownictwo Sejmu, dla którego ten zespół pracuje. Oceny mogą także dokonać posłowie.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JerzySzymanek">Członkami zespołu są pracownicy o wysokich kwalifikacjach, dobrze przygotowani do swojej pracy, o dość dużym stażu pracy. Poza sekretarkami wszyscy pracownicy zespołu mają wyższe wykształcenie. W gabinecie pracują prawnicy, socjologowie, politolodzy, ekonomiści. Przy współpracy z innymi komórkami Kancelarii Sejmu gabinet stara się w sposób zadowalający wypełniać swe powinności na rzecz kierownictwa Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardGrodzicki">Dziękuję za to wprowadzenie. Proszę pana posła A. Gaberle o przedstawienie poselskiego komentarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejGaberle">W swoim wystąpieniu chciałbym pewne kwestie wyeksponować i wyostrzyć. Chciałbym także postawić kilka pytań dotyczących działalności Gabinetu Marszałka Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejGaberle">Aby sprawę dostrzec we właściwym świetle trzeba pamiętać o tym, że istnieją dwa aspekty działań marszałka Sejmu. Pierwszy z nich to wszystko to, co łączy się z pracą Sejmu, posiedzeniami izby, procesem legislacyjnymi itp. Jest też drugi aspekt, niezwykle ważny, zewnętrzny. Zgodnie z regulaminem Sejmu marszałek reprezentuje Sejm. Z racji innych obowiązków wynikających choćby z przepisów małej konstytucji marszałek musi podejmować wiele działań zewnętrznych. Można zasadnie powiedzieć, że marszałek Sejmu odgrywa niezwykle istotną rolę w systemie organów państwa. Marszałek funkcjonuje tutaj jako marszałek Sejmu ale zdecydowanie poza Sejmem.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AndrzejGaberle">Jeśli na te dwa aspekty nie zwrócimy uwagi, to mogą zachodzić istotne nieporozumienia co do spraw związanych z funkcjonowaniem gabinetu marszałka Sejmu. Moim zdaniem struktura ta jest niezbędna dla zapewnienia właściwej obsługi marszałka Sejmu w obu tych sferach działania.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AndrzejGaberle">Oczywiście istnieją tutaj pewne zagrożenia. Pierwszym zagrożeniem jest kwestia efektywnej współpracy z innymi ogniwami Kancelarii Sejmu. Pan dyrektor mówił przed chwilą o tym, że pracownicy Gabinetu Marszałka muszą ściśle współpracować np. z Sekretariatem Posiedzeń Sejmu, czy też z Biurem Stosunków Międzyparlamentarnych. Osobiście interesowałem się tą sprawą i nic nie wskazuje na to, aby ta współpraca budziła jakiekolwiek wątpliwości. W moim przekonaniu współpraca układa się harmonijnie i właściwie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AndrzejGaberle">Wydaje mi się że, działalność całego Gabinetu Marszałka Sejmu nie budzi żadnych wątpliwości i zastrzeżeń. Ze swej strony opowiadam się za pozytywnym rozliczeniem tej działalności, jeżeli mielibyśmy dokonywać takiej oceny.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#AndrzejGaberle">Chciałbym natomiast zwrócić uwagę na pewne drobne kwestie. Nasze posiedzenia poświęcone analizowaniu funkcjonowania poszczególnych komórek Kancelarii Sejmu mają bowiem na celu doprowadzenie do jak najlepszego ich funkcjonowania. W tym aspekcie chciałbym przedłożyć państwu trzy kwestie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#AndrzejGaberle">Jeśli mówimy o zewnętrznym aspekcie działalności marszałka Sejmu, to nawał obowiązków sprawie, że marszałek Sejmu nie jest w stanie zawsze osobiście zajmować się wszystkimi sprawami. W wielu przypadkach muszą go zastępować wicemarszałkowie Sejmu. Jest to sprawa oczywista. Wówczas wicemarszałkowie występują oczywiście w roli marszałka Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#AndrzejGaberle">W tym momencie chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że występuje zasadnicza różnica w obsłudze wicemarszałków i obsłudze marszałka Sejmu. Wydaje mi się, że konieczne jest doprowadzenie do sytuacji, kiedy wicemarszałkowie będą mieli możliwie pełny przegląd działań marszałka Sejmu. Powinni wiedzieć, kiedy przyjdzie im wystąpić na zewnątrz w roli marszałka Sejmu. Powinni mieć wtedy zapewnioną dokładnie taką samą obsługę jak marszałek Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#AndrzejGaberle">Druga kwestia, którą chciałbym podnieść, wiąże się z pewnym wsparciem medialnym dla marszałka Sejmu. Są oczywiście w strukturze Kancelarii Sejmu wyodrębnione jednostki, które zajmują się tymi sprawami, ale mam wrażenie że po to, aby w należyty sposób wyeksponować rolę pana marszałka, aby ważne sprawy nie były w mediach przedstawiane w sposób niewłaściwy, warto utworzyć jakiś niewielki zespół odpowiedzialny za kontakty marszałka z mediami. Myślę, że warto polepszyć kontakty marszałka z mediami.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#AndrzejGaberle">Trzecia kwestia, którą chciałbym podnieść, dotyczy interwencji podejmowanych przez Gabinet, a czasem osobiście przez marszałka Sejmu. Jest to kwestia niezwykle delikatna. Jak wiadomo, do Sejmu nadchodzi bardzo obfita korespondencja. Może to oznaczać, że ludzie mają zaufanie do tej instytucji. Jest to prawdopodobnie także pozostałość z lat ubiegłych, kiedy nie było innych mechanizmów, czy też nawyków związanych z załatwianiem różnorodnych spraw w sposób typowy dla demokratycznego państwa. Jeśli sprawa należy do sądu, to tę sprawę powinien załatwiać sąd, a nie inny urząd.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#AndrzejGaberle">Uważam, że bardzo istotną sprawą jest to, aby przywracać pewne normalne nawyki i procedury. Nie jest moim zdaniem najszczęśliwszą sytuacją, kiedy jeden organ państwowy wyręcza inne urzędy, które są do tego powołane. W tej sprawie rodzą się u mnie wątpliwości pod adresem działalności Gabinetu Marszałka.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#AndrzejGaberle">W przedłożonym sprawozdaniu możemy przecież znaleźć np. zapis stwierdzający że Gabinet zajmował się także licznymi sprawami nietypowymi, np. wystąpieniem Fundacji Poszanowania Energii dotyczącego racjonalizacji użytkowania energii. Czy rzeczywiście Gabinet Marszałka Sejmu powinien zajmować się takimi sprawami? Czy Gabinet ma się zajmować sprawą nadużyć w Fundacji „Polsko-Niemieckie Pojednanie”? Czy Gabinet ma zajmować się sytuacją firm realizujących kontrakty o dzieło w Republice Federalnej Niemiec? Rozumiem, że pan marszałek może się zaangażować w taką sprawę jak np. pochówek ostatniego króla polskiego. Tu mamy jednak zupełnie inny wymiar sprawy. Czy jednak pan marszałek i Gabinet Marszałka powinni się zajmować sprawą nadużyć we wspomnianej fundacji? Mam co do tego poważne wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#AndrzejGaberle">Przedłożona informacja o pracach Gabinetu Marszałka Sejmu jest ze zrozumiałych względów bardzo ogólna. Wiele spraw tylko zasygnalizowano, a wiele przedstawiono w sposób hasłowy. Najważniejsze jest to, co się konkretnie za tymi hasłami kryje. Znajdujemy np. zdanie że wśród spraw nietypowych były sprawy dotyczące sfinansowania druku książki, lokalizacji pomnika lub skargi na przełożonego służbowego.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#AndrzejGaberle">Jeśli np. chodzi o druk książki, to wszystko zależy od tego, o jaką książkę chodzi. Sprawa jest dla mnie zupełnie zrozumiała, jeśli chodzi np. o książki dotyczące Sejmu czy historii parlamentaryzmu polskiego. Wówczas zaangażowanie organów Sejmu jest naturalne i zrozumiałe. Podobnie rzecz się przedstawia w przypadku pomnika, który miałby jakikolwiek związek z polskim parlamentem.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#AndrzejGaberle">Jeśli natomiast za tymi hasłami kryją się jakieś inne sprawy, to miałbym zastrzeżenia i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#AndrzejGaberle">Chcę być dobrze zrozumiany. Poświęciłem więcej czasu uwagom, gdyż w sprawach zasadniczych trudno powiedzieć coś odkrywczego. Te sprawy są rutynowe i wyglądają dobrze. Chciałem zwrócić uwagę na sprawy które mogą w przyszłości ulec usprawnieniu, przyczynić się do lepszego funkcjonowania Gabinetu Marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy posłowie mają jakieś uwagi lub pytania w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanBury">Nie mam uwag do wystąpienia pana dyrektora. Chciałbym nawiązać do wypowiedzi pana posła A. Gaberle.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanBury">Mnie także brakuje w pracy Kancelarii Sejmu odpowiedniego efektu medialnego. Przecież marszałek Sejmu zgodnie z konstytucją jest drugą osobą w państwie. Obywatele najczęściej kojarzą Sejm z debatami plenarnymi. Mniej mówi się natomiast w mediach o pracy w zespołach czy komisjach. A najmniej uwagi poświęca się pracy posłów w terenie w środowisku.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanBury">Marszałek Sejmu uosabia przecież także pracę posłów. Marszałek spotyka się w terenie z rożnymi środowiskami w różnych sprawach. Nie chcę już wspominać o moich własnych doświadczeniach z mediami. W dniu 3 grudnia br. obchodziliśmy 15. rocznicę powstania ZMW. W spotkaniu wzięło udział ok. 1000 osób, a mimo to nie nadano żadnego komentarza ani informacji w telewizji. Takie sytuacje powtarzają się bardzo często.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanBury">Jeśli marszałek Sejmu ma przewidziane wystąpienie w telewizji, to oczywiście dochodzi ono do skutku. Tak się składa, że pan marszałek J. Zych jest przewodniczącym Rady Programowej Telewizji Polskiej S.A. A mimo to, brakuje w telewizji materiałów które ukazywałyby prace marszałka w terenie, w środowisku. Jest to przecież istotny fragment pracy parlamentu i pana marszałka. W ten sposób tworzy się określony wizerunek naszego parlamentu. Dla poprawy tego wizerunku warto zadbać o szerszą prezentację pracy posłów i marszałka w mediach. Proponuję zatem zastanowić się, w jaki sposób wzbogacić Kancelarię Sejmu o osoby i działania, które przyczyniłyby się do pełniejszej prezentacji pracy parlamentu w naszych mediach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejŻelazowski">Spora liczba uwag, jakie się tutaj nasuwają zależy od inicjatywy samego marszałka. Myślę, że gdyby pan dyrektor J. Szymanek nie umieścił w sprawozdaniu wielu spraw, którymi na co dzień zajmuje się Gabinet Marszałka, takich jak np. interwencja w sprawie Fundacji „Polsko-Niemieckie Pojednanie”, to wszystko byłoby oczywiste i nie mielibyśmy nad czym debatować. Myślę, że w Polsce jeszcze przez długi czas ludzie będą upatrywać w instytucjach państwowych miejsca, gdzie można szukać ratunku w trudnych sytuacjach życiowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejŻelazowski">Myślę, że możemy już zbliżać się do konkluzji i zgłaszam wniosek o przyjęcie przedłożonego sprawozdania o pracy Gabinetu Marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#LudwikTurko">Interwencje u parlamentarzystów są rzeczą naturalną i często spotykaną we wszystkich systemach ustrojowych. Zwłaszcza w krajach, gdzie dominują okręgi jednomandatowe ma miejsce silna identyfikacja parlamentarzysty ze swoim okręgiem.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#LudwikTurko">Nieprzypadkowo mówię o pracy parlamentarzysty, a nie marszałka Sejmu. Zgadzam się bowiem z panem posłem A. Gaberle, że marszałek Sejmu, który jest drugą osobą w państwie nie powinien „rozmieniać” swojej powagi na jednostkowe, drobne interwencje. To może być naturalne u parlamentarzysty. Marszałek musi zaś dbać o prestiż całego parlamentu. Dotyczy to także jego biura, czy Gabinetu, które w odbiorze społecznym utożsamiane są z prestiżem marszałka i całego Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#LudwikTurko">Uważam, że byłoby rzeczą celową rozważenie możliwości powołania funkcji rzecznika prasowego marszałka Sejmu. Przecież swoich rzeczników prasowych mają ministrowie i inne osoby stojące wysoko w hierarchii państwowej. Marszałek Sejmu nie może w każdej sprawie występować przed kamerami telewizyjnymi. Drobniejsze sprawy powinien tłumaczyć dziennikarzom i obywatelom rzecznik prasowy marszałka. Myślę, że taka funkcja sprzyjałaby także popularyzacji działalności parlamentu.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#LudwikTurko">Wydaje mi się, że utworzenie funkcji rzecznika prasowego marszałka Sejmu może być dokonane bez większych nakładów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli nikt nie chce zabrać głosu, to sam chciałbym przedstawić kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RyszardGrodzicki">Z przedłożonej pisemnej wynika wniosek związany nie tyle z gabinetem marszałka, co z funkcjonowaniem Prezydium Sejmu. Mam na myśli kwestię obciążeń członków kierownictwa Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RyszardGrodzicki">Jest sprawą oczywistą, że osoba, która stoi na czele jakiejś instytucji, musi mieć więcej obowiązków niż inni. Jeśli jednak marszałek Sejmu przyjmuje 250 przedstawicieli obcych państw, a 3 wicemarszałków łącznie przyjmuje tylko 46 takich gości, to można mieć wątpliwości, czy podział obowiązków jest racjonalny. Czy rzeczywiście wszystkie te delegacje musiał osobiście przyjmować marszałek? Czy nie mogli go w tych obowiązkach zastąpić wicemarszałkowie? Z doświadczeń zagranicznych wiemy, że nie jest łatwo umówić się z szefem parlamentu nawet parlamentarzystom. Na ogół jego zastępcy spełniają takie funkcje.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#RyszardGrodzicki">To oczywiście nie jest uwaga bezpośrednia pod adresem pana dyrektora. Planując jednak prace Gabinetu Marszałka można jak sądzę zasugerować, aby tego typu sprawy przerzucać na wicemarszałków.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#RyszardGrodzicki">Więcej uwagi trzeba rzeczywiście poświęcić sprawie image Sejmu, marszałka Sejmu, czy Prezydium Sejmu lub wicemarszałków. Mówiliśmy już o tych sprawach, analizując pracę Biura Informacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#RyszardGrodzicki">Próbowałem kiedyś umieszczać w „Kronice Sejmowej” notatki na temat działalności prezydium naszej Komisji. Natychmiast rozesłano Okólnik z Biura Informacyjnego, stwierdzający, że w „Kronice Sejmowej” zamieszcza się informacje o działalności posłów pochodzące z klubów poselskich. Być może trzeba przemyśleć koncepcje „Kroniki Sejmowej”. Z całym szacunkiem dla klubów i zespołów poselskich oraz innych struktur sejmowych uważam, że najważniejsza jest działalność organów Sejmu. Myślę, że w „Kronice Sejmowej” w większym stopniu należy umieszczać informacje o działalności prezydium Komisji, a tym bardziej - o działalności Prezydium Sejmu i marszałka Sejmu, także w tych dziedzinach, które nie są bezpośrednio związane z Sejmem. Trzeba eksponować cały zakres obowiązków, jakie występują. Można tu mieć pewien niedosyt.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#RyszardGrodzicki">Największy niedosyt odczuwam ze sposobu rozprowadzania „Kroniki Sejmowej”. W praktyce „Kronika Sejmowa” dostępna jest tylko na terenie Sejmu bądź na terenie biur poselskich. Uważam, że „Kronika Sejmowa” powinna być dostępna w każdym mieście wojewódzkim. Z pewnością chcieliby z niej korzystać prawnicy, szkoły itp. „Kronika Sejmowa” jest najlepszym źródłem informacji o tym, co dzieje się w Sejmie. Są to informacje pewne, sprawdzone i wyczerpujące.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#RyszardGrodzicki">Wracając do sprawy interwencji, sądzę, że warto zasugerować marszałkowi Sejmu, aby nie zajmował się drobnymi sprawami. Jeśli już parlament musi być zaangażowany, to może warto zaproponować cedowanie tych spraw na odpowiednie Komisje, które się nimi merytorycznie zajmują. Prezydia Komisji czy ich przewodniczący mogliby podejmować wiele spraw, zmniejszając zaabsorbowanie pana marszałka. Kiedy spojrzymy na porządek obrad Prezydium Sejmu, to łatwo dostrzec że jest on zamulony sprawami trzeciorzędnymi. Dużą część porządku stanowią sprawy związane z funkcjonowaniem Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#RyszardGrodzicki">W ramach nadzoru nad funkcjonowaniem Kancelarii Sejmu wiele z tych spraw mogłaby rozpatrywać Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich. Odnoszę wrażenie że wiele decyzji Prezydium Sejmu nie jest do końca przemyślanych. Zdarza się, że nasza Komisja musi wyrażać stanowisko odmienne niż prezentuje Prezydium Sejmu. Myślę, że wiele można w tym względzie poprawić. Oczywiście nie są to uwagi do pana dyrektora, lecz raczej do marszałków. Można po prostu sugerować nowe rozwiązania odbiegające od dotychczasowych schematów.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli nie, to proszę o zabranie głosu pana dyrektora J. Szymanka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzySzymanek">Przede wszystkim chciałbym podziękować posłom za zgłoszone uwagi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzySzymanek">Z natury rzeczy nasze spojrzenie, spojrzenie osób pracujących w Gabinecie Marszałka Sejmu powinno być bardziej krytyczne i ostre niż posłów. Dziękuję więc za przychylną ocenę naszej pracy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JerzySzymanek">Wydaje się, że prostsze jest doskonalenie tej części pracy, którą pan poseł A. Gaberle nazwał wewnętrznym aspektem pracy Gabinetu. Tu już mamy pewną rutynę i potrafimy zapewnić w miarę efektywną i poprawną merytorycznie obsługę Prezydium Sejmu i poszczególnych marszałków. Mam na myśli zwłaszcza prace związane z posiedzeniami Sejmu, Komisji, działalność legislacyjną itp. Te sprawy funkcjonują względnie sprawnie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JerzySzymanek">Warto jak sądzę więcej uwagi poświęcić kwestii image marszałka i wicemarszałków, wizerunku całego Sejmu w świadomości społecznej. Celowe jest ciągłe poszukiwanie efektywniejszych form, zwłaszcza jeśli chodzi o zewnętrzną działalność marszałka i prezydium Sejmu. Zadbać trzeba o należyte prezentowanie w mass mediach, a przede wszystkim w telewizji, działalności marszałka i wicemarszałków.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JerzySzymanek">Mniejsze zastrzeżenia mam odnośnie do obfitości materiałów o pracy Sejmu prezentowanych w mass mediach. Nasze zadanie powinno polegać na doskonaleniu form tej prezentacji, takim dostarczaniu materiałów, aby programy o pracy Sejmu były bardziej wiarygodne, bogatsze, pozwalały budować taką rangę Sejmu, na jaką zasługuje. Powinny one pokazywać rzeczywistą aktywność Sejmu i wszystkich parlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JerzySzymanek">Zostały już utworzone pewne formy, które pozwalają lepiej prezentować prace Sejmu. Marszałek ma cotygodniowe wypowiedzi dla „Sygnałów Dnia”, które są nadawane w bardzo dobrym czasie antenowym. Okazuje się, że słuchacze radia bardzo często powołują się na te poranne wypowiedzi pana marszałka. W każdą niedzielę nadawany jest także program telewizyjny omawiający pracę parlamentu. Konieczny jest jednak bardziej systematyczny kontakt Gabinetu Marszałka z dziennikarzami, potrzebne są częstsze konferencje prasowe i wypowiedzi dla prasy. Kiedy Sejm pracuje nad ważnymi i nośnymi tematami to konferencje prasowe powinny być zwoływane częściej.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JerzySzymanek">Z uznaniem przyjmuję zgłoszoną przez pana posła L. Turko propozycje powołania rzecznika prasowego marszałka Sejmu. W tej chwili te funkcje wypełnia asystent marszałka ds. prasowych. Nie dokonuje on jednak prezentacji pracy Sejmu i jego organów, a tylko jest pomocnikiem, który dostarcza marszałkowi pewnych materiałów. Dziękuję za ten konkretny wniosek, który przekażę marszałkowi i kierownictwu Sejmu. Z pewnością wniosek ten zostanie wnikliwie rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JerzySzymanek">Pan poseł R. Grodzicki mówił o pewnej asymetrii obciążeń marszałka i wicemarszałków Sejmu. Rzeczywiście, można taką tendencję zaobserwować. Być może w naszym sprawozdaniu nie uwidoczniliśmy w sposób wyrazisty wszystkich prac podejmowanych przez wicemarszałków Sejmu, koncentrując swą uwagę na pracy marszałka. Podział obciążeń wynika także z merytorycznego podziału obowiązków pomiędzy marszałka i wicemarszałków Sejmu. Niemniej problem nierównego obciążenia obowiązkami z pewnością występuje.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JerzySzymanek">Podawaliście państwo przykład liczby przedstawicieli państw obcych, jaką przyjął marszałek Sejmu i wicemarszałkowie. Trudność polega na tym, że często względy proceduralne narzucają, że delegację powinien przyjąć osobiście marszałek Sejmu. Wytworzył się także pewien obyczaj, który trzeba racjonalnie przeanalizować. Często jesteśmy proszeni przez naszych kolegów z rządu, aby marszałek z pewnych względów przyjął obce delegacje. Generalnie podzielam opinię, że należy dążyć do złagodzenia wspomnianej asymetrii.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JerzySzymanek">Pan poseł A. Gaberle zgłosił postulat pełniejszej informacji w kierownictwie Sejmu o pracach marszałka. Ten postulat jest już właściwie spełniany. Na posiedzeniach Prezydium Sejmu przekazuje się szczegółowe informacje o przewidywanych wydarzeniach i zakresie obowiązków, jakie przypadną poszczególnym członkom kierownictwa Sejmu.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JerzySzymanek">Jeśli chodzi o listy i interwencje, to naszym zamiarem było wyeksponowanie w sprawozdaniu spraw najbardziej niecodziennych, egzotycznych, jakie trafiają do Sejmu. Chcę państwa uspokoić, że większość z tych spraw nigdy nie trafia na biurko marszałka. Podzielam opinię pana posła L. Turko, że byłoby to błędem i narażało na szwank autorytet marszałka i całego Sejmu. Marszałek Sejmu nie może się zajmować drobnymi, incydentalnymi sprawami.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JerzySzymanek">Z wielu tych listów wynika, że są to sprawy ważne, którymi nikt wcześniej nie potrafił się należycie zająć. W Gabinecie Marszałka przyjęliśmy zasadę, że marszałek Sejmu bezpośrednio zajmuje się tylko listami o wielkiej wadze społecznej. Jako przykład mogę podać sprawę przekształceń własnościowych. Są to kwestie bardzo trudne wymagające uwzględniania interesu społecznego, ekonomicznego i prawnego. W takich przypadkach spełniamy czasem rolę monitorującą, czuwamy nad przebiegiem spraw, kierujemy je do właściwych adresatów. Kierujemy te sprawy do Urzędu Rady Ministrów, czy poszczególnych resortów, a czasem do Komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#JerzySzymanek">Wydaje się, że celowa jest ściślejsza współpraca gabinetu z pracą Działu Listów Kancelarii Sejmu. Nie prowadzimy analiz, jakie problemy należy zasygnalizować poszczególnym Komisjom sejmowym czy resortom na podstawie napływających do Sejmu listów. Często listy te wskazują na potrzebę dokonania istotnych zmian przepisów prawnych.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#JerzySzymanek">Nawiązując do wypowiedzi pana posła R. Grodzickiego nt. „Kroniki Sejmowej” przypomnę, że jej wydawaniem zajmuje się Biuro Informacyjne Kancelarii Sejmu. Podzielam opinię, że treści prezentowane w „Kronice Sejmowej” powinny być pogłębione merytorycznie. „Kronika Sejmowa” nie powinna się ograniczać do formalnego odnotowywania wydarzeń, jakie mają miejsce w Sejmie. Przekażę te spostrzeżenia pana posła i będę czuwał nad tym, aby był jakiś efekt zgłoszonej propozycji.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#JerzySzymanek">Na zakończenie chciałbym jeszcze raz podziękować państwu za wszystkie zgłoszone uwagi. W miarę naszych możliwości będziemy się starać zasłużyć na pochlebną ocenę także marszałka Sejmu i innych ogniw Kancelarii Sejmu. Wszystkie zgłoszone uwagi postaramy się wykorzystać do lepszej pracy Gabinetu Marszałka Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Jeśli nie to chciałbym zaproponować, aby Komisja nie podejmowała w tej sprawie żadnej uchwały. Gabinet Marszałka funkcjonuje stosunkowo krótko i nie ma większych zastrzeżeń do jego działalności. Zgłoszone dzisiaj uwagi Gabinet z pewnością wykorzysta w bieżącej pracy.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli nie ma innych spraw, to zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>