text_structure.xml 35.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Rrgulaminowej i Spraw Poselskich. Witam pana ministra Macieja Granieckiego - szefa Kancelarii Sejmu, panią Darię Andrejew-Frączek - dyrektora Biura Personalnego Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Porządek dzienny został państwu doręczony, obejmuje jeden punkt merytoryczny, to jest analizę działalności Biura Personalnego Kancelarii Sejmu i sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa ma inne propozycje? Jeśli nie, to rozumiem, że porządek dzienny jest zaakceptowany.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#RyszardGrodzicki">Proszę panią dyrektor Darię Andrejew-Frączek o omówienie zagadnień związanych z działalnością Biura Personalnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DariaAndrejewFrączek">Witam państwa. Jestem dyrektorem Biura Personalnego Kancelarii Sejmu od dwóch lat, to jest momentu powstania tego biura i dotąd pełnię tę funkcję. Chciałam państwu przedstawić panią Grażynę Kramarczyk, naczelnika Wydziału Spraw Osobowych i Socjalnych w Biurze Personalnym Kancelarii Sejmu. Pani Grażyna Kramarczyk jest moim pierwszym zastępcą, ponieważ kieruje największym wydziałem w Biurze Personalnym, a przed powstaniem tego biura kierowała tzw. kadrami.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DariaAndrejewFrączek">Biuro personalne w obecnym kształcie zostało utworzone w 1993 roku jako jednostka, która z jednej strony przejęła zadania od innych komórek organizacyjnych Kancelarii, z drugiej zaś podjęła zadania nowe, dotąd przez Kancelarię nie realizowane.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DariaAndrejewFrączek">Zadaniem konstruowania pracy w Biurze Personalnym jest stworzenie takiej jednostki organizacyjnej, która ma wspomagać kierownictwo w sprawnym zarządzaniu Kancelarią i wypełnianiu jej podstawowych funkcji. W tym przypadku chodzi o zarządzanie personelem, a moje biuro administruje wszystkimi narzędziami służącymi temu celowi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DariaAndrejewFrączek">W przedstawionej państwu informacji o pracy Biura Personalnego od początku II kadencji Sejmu do dnia 31 sierpnia 1995 r. chciałam w skrócie zreferować, co udało nam się zrealizować w ciągu dwóch lat w zakresie różnych sfer działania zarządzania personelem w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DariaAndrejewFrączek">Obecnie należy tak przygotować jednostkę organizacyjną, aby mogła sprostać zadaniom związanym z nową obecną, modernizowaną i nową pragmatyką urzędniczą w świetle nowej ustawy o służbie cywilnej. W związku z tym zależy nam na tym, żeby tworzyć pewne instrumenty działań i procedury - nie tylko na dziś, ale z perspektywą na przyszłość, aby Kancelaria Sejmu mogła wykorzystać i sprawnie wejść w nowy okres funkcjonowania parlamentarnej służby cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DariaAndrejewFrączek">W przedłożonym państwu materiale przedstawiłam sześć podstawowych narzędzi i starałam się zreferować, jakie zadania udało nam się wykonać w ciągu dwóch lat:</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DariaAndrejewFrączek">1. Planowanie potrzeb kadrowych, a w tym:</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DariaAndrejewFrączek">- tworzenie planów zapotrzebowania na kadrę,</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DariaAndrejewFrączek">- prowadzenie analiz stanu zatrudnienia i ruchu kadrowego,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DariaAndrejewFrączek">- projektowanie i wdrażanie rozwiązań dotyczących organizacji pracy w Kancelarii, w szczególności dotyczących opisu stanowisk pracy czy rozkładów czasu pracy,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DariaAndrejewFrączek">2. Rekrutację, dobór i selekcję kadr poprzez różne formy współpracy z zewnętrznymi instytucjami (np. szkolnictwo wyższe), specyficzne sposoby penetracji rynku pracy, tworzenie bazy rezerwy kadrowej, jak również wdrażanie technik badania kwalifikacji pracowniczych, w tym zawodowych i cech osobowościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#DariaAndrejewFrączek">3. Nawiązywanie, zmianę i rozwiązywanie stosunków pracy z pracownikami Kancelarii Sejmu oraz projektowanie ścieżek kariery zawodowej pracowników.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#DariaAndrejewFrączek">4. Projektowanie i realizowanie względnie stałego programu szkoleń w zakresie pogłębiania wiedzy i umiejętności zawodowych, przygotowania technicznego, językowego, jak i treningów w sferze predyspozycji indywidualnych, a w tym prowadzenie analizy potrzeb szkoleniowych, promocję programu szkoleń, oraz badanie optymalnych form jego realizacji i zasad finansowania.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#DariaAndrejewFrączek">5. Projektowanie, wdrażanie i ocenę systemu wynagrodzeń i innych finansowych form oddziaływania motywacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#DariaAndrejewFrączek">6. Prowadzenie działalności socjalnej, w tym administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#DariaAndrejewFrączek">Najbardziej sobie cenię to, że udało mi się pozyskać do pracy w biurze młodych pracowników, po studiach prawniczych w zakresie zarządzania i po socjologii, a którzy chcą specjalizować się w problematyce zarządzania personelem. To nie jest moja zasługa lecz znamię czasu, że praca w kadrach nie jest w urzędzie stygmatem ostatniej linii, ale sądzę, że w Polsce nie jest to jeszcze powszechne.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#DariaAndrejewFrączek">Udało mi się dokonać postępu w zakresie metod pracy. W ciągu dwóch lat stworzyliśmy oryginalną w skali Polski podstawową komputerową bazę danych kadry.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#DariaAndrejewFrączek">Program ten można modernizować dla potrzeb wszystkich kierowniczych szczebli w Kancelarii Sejmu. Wprowadzimy go do sieci i będzie mógł służyć nie tylko informacji bezpośrednio kierownictwu, ale ta informacja jako podstawa sprawnego zarządzania może być dostępna w każdej chwili i w dowolnej formie.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#DariaAndrejewFrączek">Następnym większym osiągnięciem z zakresu metod pracy, chciałabym podkreślić wdrażaną metodę opisu stanowisk pracy. W Polsce jest to procedura mało znana. Kwestie te ze względów formalnych i historycznych ogranicza się do tak zwanego zakresu czynności. Podstawa nowoczesnego zarządzania we wszystkich sześciu wymiarach, o których wcześniej mówiłam, zarówno jeśli chodzi o kwalifikacje, rekrutację, oceny pracownicze, planowanie kadrowe i wszystkie elementy zarządzania personelem opiera się na właściwym opisie stanowisk pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#DariaAndrejewFrączek">Następną sprawą, o której chcę powiedzieć jest to, że personel, który zastałam, udało mi się nauczyć nie tylko nowych metod pracy, o których dotąd mówiłam, ale tak umotywować, że są gotowi do podejmowania zadań i mają do tego predyspozycje. Sądzę, że w tej pracy cenna jest możliwość sięgnięcia do doświadczeń osób, które wiele lat przepracowały w tak zwanych „kadrach” i mają wiedzę o pracy w Kancelarii Sejmu. To doświadczenie należy wykorzystać w procesach modernizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#DariaAndrejewFrączek">Osiągnięcie tych celów - o których mówiłam - charakteryzuje się dwoma cechami: jest pracochłonne i czasochłonne. Nadal musimy wykonywać wszystkie czynności, które do nas należą, a poza tym spróbować jeszcze zmienić swój styl pracy i przygotować się do nowych zadań. Część ich mamy już poza sobą.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#DariaAndrejewFrączek">Uważam, że zespół, którym kieruję, ma już swój dorobek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZdzisławTuszyński">Materiał, który otrzymaliśmy, dotyczący analizy działalności Biura Personalnego Kancelarii Sejmu, opracowany jest bardzo starannie i odzwierciedla pracę Biura.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ZdzisławTuszyński">Sądzę, że niektóre sformułowania, np. „tworzenie otwartych kanałów komunikacji wewnątrz społeczności pracowniczej” są sloganowe.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ZdzisławTuszyński">Na prawidłowe i efektywne funkcjonowanie Biura Personalnego wpływa pozyskiwanie nowych pracowników, szczególnie z wyższym wykształceniem, możliwość szkolenia przysposabiającego do pracy w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ZdzisławTuszyński">Wątpliwość budzi wielkość zatrudnienia. W Zespole Spraw Osobowych - 8 pracowników, w Zespole Spraw Socjalnych - 5 pracowników w tym 2 na 1/2 etatu, w Zespole Analiz - 3 pracowników, w Wydziale Szkolenia Zawodowego - 7 pracowników oraz w Sekretariacie Biura Personalnego - 2 pracowników. Łącznie jest 25 etatów i wydaje się, że jest to duże zatrudnienie, ale patrząc na zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach w Biurze Personalnym, uważam, że jest właściwe.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ZdzisławTuszyński">W latach 1994–1995 we współpracy z firmą „Softlab” - wdrożono oryginalną bazę danych kadry, umożliwiającą kompleksowe rejestrowanie i analizowanie zmian osobowych zachodzących w Kancelarii Sejmu. Chciałem zapytać, jakie są efekty wdrożenia systemu komputerowego, skoro stan zatrudnienia nie zmniejszył się?</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ZdzisławTuszyński">Należy podkreślić działalność w sferze organizacji szkoleń. W 1993 r. szkoleniami objęto 432 pracowników, a w 1994 r. już 1030 osób. Liczby te uzasadniają zatrudnienie 7 pracowników w Wydziale Szkolenia Zawodowego i odzwierciedlają efekty działania Biura Personalnego.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#ZdzisławTuszyński">W organizowaniu szkoleń występują kłopoty związane z systemem pracy Sejmu, a także z brakiem sal szkoleniowych. Należy podkreślić fakt uruchomienia, już po raz trzeci, aplikacji sejmowej dla około 10 młodych absolwentów szkół wyższych. Chciałbym się dowiedzieć, czy po ukończeniu aplikacji ludzie ci zmieniają pracę w Kancelarii Sejmu, czy odchodzą do innych instytucji?</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#ZdzisławTuszyński">Mankamentem pracy Biura Personalnego jest brak związku z Biurem Wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#ZdzisławTuszyński">Należy podkreślić szeroką działalność Biura Personalnego w sferze świadczeń socjalnych. Od 1 stycznia 1993 r. do 31 sierpnia 1995 r. 849 pracowników i osób uprawnionych skorzystało z dopłat do wczasów oraz wypoczynku zorganizowanego indywidualnie oraz przyznano 725 dopłat do wypoczynku dzieci pracowników. Udzielono 365 zapomóg pieniężnych dla pracowników i emerytów. W ramach pomocy na cele mieszkaniowe udzielono 356 zwrotnych pożyczek pieniężnych. W ramach działalności socjalnej na rzecz pracowników prowadzona jest, również przez Biuro Personalne, księgowość PKZP, która to kasa liczy obecnie 652 członków.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#ZdzisławTuszyński">Z ośrodka wypoczynkowego w Piaskach koło Rucianego w sezonie korzysta około 450 pracowników, członków ich rodzin i innych osób.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#ZdzisławTuszyński">Są to działania obciążające i absorbujące pracowników, ale usprawiedliwiają duże za-trudnienie.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#ZdzisławTuszyński">Odrębnym zagadnieniem jest powstanie związku zawodowego w Kancelarii Sejmu. Z punktu widzenia związku zawodowego jego powstanie jest słuszne, ale może stać się niebezpieczne w prawidłowym funkcjonowaniu Kancelarii Sejmu. Należy zastanowić się czy w takich instytucjach jak Sejm mogą istnieć związki zawodowe?</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#ZdzisławTuszyński">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na to, że przy szerokiej akcji szkoleniowej również w sferze nauczania języków obcych, bardzo duża grupa pracowników deklaruje znajomość języków obcych, ale tylko 82 dodatki za znajomość języków obcych otrzymały 63 osoby. tj. 5% zatrudnionych. Wnioskuję, że albo szkolenia są mało efektywne, skoro pracownicy nie przystępują do egzaminów, aby otrzymać dodatek, albo znajomość języków obcych deklarują nieprawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#ZdzisławTuszyński">Następna sprawa, na którą chcę zwrócić uwagę. W materiale informacyjnym podane jest, że jedynie w Biurze Studiów i Ekspertyz udział pracowników zatrudnionych na czas nieokreślony jest wyraźnie mniejszy i wynosi 64% a zatrudnienie znacznej (39%) liczby osób na czas określony. Uważam, że te proporcje powinny być odwrotne. Zatrudnianie pracowników na czas nieokreślony może powodować niepotrzebne wydatki w przypadku zmiany kadencji Sejmu, szczególnie w Biurze Studiów i Ekspertyz.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#ZdzisławTuszyński">Kancelaria Sejmu zatrudnia 16 rencistów i emerytów, stanowi to mały procent zatrudnienia. Uważam, że zatrudnienie emerytów i rencistów w takiej ilości jest duże.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StefanCeranka">Dlaczego Wydział Wynagrodzeń nie wchodzi w skład Biura Personalnego? Uważam, że połączenie ułatwiłoby pracę obu biur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LudwikTurko">W analizie działalności Biura Personalnego są różne dane o pracownikach, ale brakuje wykazu płac w Kancelarii Sejmu. Analiza wynagrodzeń wchodzi w zakres czynności Biura Personalnego i jest to istotna informacja, która powinna być dostarczona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytanie? Jeśli nie, to ja mam pytania. W informacji o działalności Biura Personalnego jest podane wprowadzenie ruchomego czasu pracy w Kancelarii Sejmu i jest to słuszne. Do Komisji docierają sygnały, iż pracownicy nie są zadowoleni ze względu na okres rozliczania godzin przekraczających standardy tygodniowe. Podobno w Biurze Legislacyjnym jest to tydzień i ktoś kto był chory stracił możliwość odebrania wolnych dni za przepracowane nadgodziny. Proszę o przedstawienie dokładniejszej informacji na temat ruchomego czasu pracy w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RyszardGrodzicki">W roku 1989 nastąpił przełom polityczny i w większości instytucji wiązało się to z dość istotnym ruchem kadrowym. W informacji podane są parametry procentowe, ale czy pracownicy z tego okresu zatrudnienia sprzed 1989–1990 r. stanowią istotny element jakościowy w zatrudnieniu, czy jest to już efekt zanikający? Proszę zwrócić uwagę, że w ostatnim czasie nastąpił duży przyrost zatrudnienia z około 400 do 1200 osób.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RyszardGrodzicki">W jednym z wykresów odnośnie zatrudnienia w Kancelarii Sejmu według rodzaju wyższego wykształcenia podane jest wykształcenie humanistyczne. Jest to ogólne stwierdzenie, do którego dopisuje się polonistę, historyka, politologa, specjalistę od zarządzania. Czy można dokładniej sprecyzować jakie zawody kryje ten termin?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RyszardGrodzicki">Na podstawie porozumienia z Uniwersytetem Warszawskim, praktyki w Kancelarii Sejmu odbywają głównie studenci Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Historycznego, natomiast nie ma porozumienia z Wydziałem Nauk Politycznych, a absolwenci tego wydziału stanowią dużą grupę osób zatrudnionych w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RyszardGrodzicki">Następne pytanie dotyczy powstania związku zawodowego. Czy ze strony Kancelarii Sejmu były podejmowane działania dla stworzenia formalnych ram uzewnętrzniania potrzeb pracowników, które można byłoby nazwać samorządem pracowniczym, czy radą pracowniczą. Czy związek ten jest zaspokojeniem potrzeb, które tkwiły wśród pracowników i nie zostały dostrzeżone przez Kancelarię Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RyszardGrodzicki">Kolejne moje pytanie dotyczy problemu kwalifikacji pracowników. Przeglądając przez cały rok komórki Kancelarii Sejmu zwróciłem uwagę, że są kwalifikacje, jakie powinien posiadać pracownik zatrudniony na określonym stanowisku, jak chociażby umiejętność obsługi komputera lub określonego edytora, który jest standardem itp. Czy z tego punktu widzenia Biuro Personalne dokonywało analizy stanowisk wyróżnionych w Kancelarii Sejmu i próbowało im przypisać tego typu umiejętności, które pracownik powinien posiadać i aby później rzutowało to na jego ocenę i odzwierciedlało w funduszu płac.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#RyszardGrodzicki">Następne pytanie chciałbym zadać na bazie kontaktów z pracownikami i zgłaszanymi uwagami. Jest to problem kształtowania funduszu wynagrodzeń na konkretnych stanowiskach i relatywność oceny kwalifikacji pracownika. Pracownicy z dłuższym stażem pracy nie są zadowoleni z tego, iż młodsi koledzy zarabiają tak samo. Czy w kształtowaniu takiej polityki Biuro Personalne bierze udział a Wydział Wynagrodzeń jest wykonawcą rachunkowym zapadających poleceń?</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#RyszardGrodzicki">W Kancelarii Sejmu część decyzji była podejmowana przez organy polityczne typu Prezydium Sejmu. Proszę o informację, czy Biuro Personalne ma udział w kształtowaniu sytuacji związanej z podwyżkami płac dla pracowników i czy informuje o nich.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#RyszardGrodzicki">Kolejne pytanie: czy Wydział Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego tworzy plany kształcenia przypisane do specyfiki odpowiednich komórek Kancelarii Sejmu. Specyfika zatrudnienia w Kancelarii jest różnorodna, w związku z tym, jak zróżnicowane jest szkolenie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DariaAndrejewFrączek">Przepraszam za luki w przedstawionym przeze mnie materiale. Ponieważ miałam dylemat na ile przedstawić politykę, za którą odpowiadam, ale jej nie tworzę, bo tworzy ją kierownictwo Kancelarii Sejmu, a na ile mam przedstawić politykę personalną i swoje biuro. Zdecydowałam się na drugi wariant. W materiale dotyczącym samej Kancelarii Sejmu są luki i w efekcie niektóre sformułowania mogą być niejasne. Zacznę odpowiadać na pytania w kolejności tak jak były zadawane i to nie jest wyraz mojego ustosunkowania się do rangi problemu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o sloganowe sformułowanie typu „tworzenie otwartych kanałów informacyjnych” to pod tym hasłem kryją się trzy sprawy. Próbowaliśmy tworzyć gazetę pracowniczą, to znaczy utworzenie przepływu informacji między pracownikami a kierownictwem, między pracownikami poziomo i między kierownictwem a pracownikami.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DariaAndrejewFrączek">Nie udało nam się powołać gazety pracowniczej, ale w przyszłości będzie powołana.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DariaAndrejewFrączek">Następną istotną sprawą jest utworzenie przy współpracy Ośrodka Informatyki programu obiegu informacji w sieci powszechnej tak, by mogły ukazywać się bieżące komunikaty Biura Personalnego i aby Biuro Personalne mogło otrzymywać informację tą samą drogą. Wykorzystanie do tego sieci informatycznej powoduje, że różne przygotowanie i różne potrzeby poszczególnych jednostek Kancelarii Sejmu w tym zakresie nie wpływają na ocenę jakości całości działania.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DariaAndrejewFrączek">Trzecia sprawa, która sądzę, że wypadła pomyślnie, to opisywany z pewną rezerwą przez panów posłów Wydział Zatrudnienia, w którym pracuje 16 osób, w tym 5 pracowników zajmuje się tak zwaną „bezpośrednią obsługą klienta”. Ten pięcioosobowy zespół zajmuje się: przeprowadzaniem wywiadów z pracownikami w przypadku przyznawania świadczeń socjalnych i póki moje biuro nie sprawdzi danych, a ja tego nie podpiszę, nie może być mowy o wypłaceniu należności, kierowaniu na szkolenia, zbieraniu informacji, co dzieje się w biurach i co dzieje się w przypadku poszczególnych indywidualnych karier zawodowych pracowników i innych spraw osobowych.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DariaAndrejewFrączek">Sądzę, że w przypadku zatrudnienia w Kancelarii Sejmu 1150 osób, to pracownicy ci są właściwie wykorzystani, a jeżeli budzi rezerwę ich liczebność, to może zbyt sloganowo i zdawkowo przedstawiłam pracę tego zespołu.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o efekty wdrożenia bazy komputerowej, to chcę powiedzieć o dwóch sprawach, a mianowicie o sprawie ogólniejszej, która dotyczy wdrażania każdej sieci, każdego systemu komputerowego, i druga sprawa, która dotyczy specyfiki tej pracy. Wprowadzenie bazy komputerowej nie miało na celu ograniczenia zatrudnienia w biurze, dlatego że pracownik musi przyjść do pracownika, a nie do komputera, aby załatwić sprawy, uzyskać informację, otrzymać zaświadczenie o zatrudnieniu itp. Tych czynności nie może zrobić komputer. W związku z tym nie mogę zlikwidować tych pięciu stanowisk obsługi pracowniczej. Komputeryzacja powiększa etaty, bo należy zatrudnić 3 osoby w zespole analiz, programistę do modernizowania administracji systemem, analityka do napisania materiału analitycznego.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DariaAndrejewFrączek">Technika komputerowa ogranicza ilość zatrudnienia, ale jest to efekt w większej skali i bardziej długofalowy. Z tym mamy do czynienia w wielu jednostkach Kancelarii Sejmu. Wdrażany jest nowy system, ale istnieje stary system i zanim nowy system przejmie wszystkie dotychczasowe zadania, to muszę utrzymać dwa systemy pracy. Jest to zjawisko dość powszechne.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o aplikantów, to już po raz trzeci przyjmuję średnio około 10 osób na tzw. etaty aplikanckie, które teoretycznie są w mojej dyspozycji i ja odpowiadam za zatrudnienie tej osoby przez rok. W praktyce rozmowy kwalifikacyjne prowadzi dyrektor jednostki, w której aplikant ma pracować i za jego zgodą jest przyjmowany do pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#DariaAndrejewFrączek">Z czterech aplikantów jeden odchodzi. Najczęściej rezygnuje w trakcie zatrudnienia niż pod koniec, ponieważ większość tych młodych ludzi ma „gazetowe” wyobrażenie o pracy w Kancelarii Sejmu. W czasie naboru na aplikację prowadzone są rozmowy kwalifikacyjne, ale żadna technika psychologiczna nie rozwiąże tego problemu. W Kancelarii Sejmu wymagane są szczególne predyspozycje osobowościowe, to znaczy odporność psychiczna, dyspozycyjność, odporność fizyczna i np. w Biurze Obsługi Posłów niektórzy pracownicy nie są w stanie fizycznie pogodzić częstych wyjazdów w delegację.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#DariaAndrejewFrączek">Młodzi ludzie oczekują bardzo wiele, lecz wynagrodzenie otrzymują w takiej wysokości, jak we wszystkich urzędach. Natomiast nie są w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez Kancelarię Sejmu, to jest wiedzę i umiejętności zawodowe.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli założymy, że stawiamy wysokie wymagania, to sądzę, że jeżeli odchodzi 1 aplikant z 4, to nie jest tak dużo, a jeżeli założymy, że zależy nam na zatrzymaniu każdego aplikanta, to jest to dużo.</u>
          <u xml:id="u-8.12" who="#DariaAndrejewFrączek">W wypowiedzi pana posła Zdzisława Tuszyńskiego i w pytaniu pana przewodniczącego Ryszarda Grodzickiego pojawił się wątek związków zawodowych. Związki zawodowe w Kancelarii Sejmu powstały niedawno. Do końca nie są jeszcze ustalone procedury wymagane ustawą o związkach zawodowych, prawem pracy i ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Procedury te nie mogą być zadekretowane, muszą powstawać w trakcie spotkań, które się odbywają.</u>
          <u xml:id="u-8.13" who="#DariaAndrejewFrączek">Związki zawodowe powstają, jeżeli jest taka potrzeba. W Kancelarii Sejmu nie może być powołana Rada Pracownicza. Jeżeli chodzi o próbę powołania reprezentacji pracowniczej, to byłam zobowiązana ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych wyłonić spośród pracowników reprezentację do prowadzenia konsultacji w imieniu załogi. Po wielostopniowych wyborach wyłoniono przedstawiciela, a regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych kontrasygnowany przez tego przedstawiciela, wprowadzony został zarządzeniem szefa Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-8.14" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o szkolenie językowe i deklaracje znajomości języków obcych, o których wspomniano, są to deklaracje pracowników złożone w kwestionariuszach osobowych. Natomiast dodatek pieniężny za znajomość języka obcego obwarowany jest warunkami, to jest zadaniem odpowiedniego egzaminu. Preferujemy egzaminy prowadzone przez agendy rządowe państw, dla których dany język, jest językiem narodowym (FC). Z przeszłości honorujemy egzaminy Ministerstwa Handlu Zagranicznego i prowadzone równolegle przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.15" who="#DariaAndrejewFrączek">Drugim warunkiem jest przydatność znajomości języka obcego na stanowisku pracy i tego bardzo dokładnie pilnujemy.</u>
          <u xml:id="u-8.16" who="#DariaAndrejewFrączek">Rocznie do egzaminu FC przystępuje 5 osób i wszyscy zdają, co świadczy o efektywnej pracy naszych lektorów. Prowadzone są tylko kursy na poziomie zaawansowanym.</u>
          <u xml:id="u-8.17" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o zatrudnienie emerytów i rencistów, to nie ma danych porównawczych np. z innych okresów funkcjonowania Kancelarii Sejmu, innych urzędów bądź kancelarii innych parlamentów, żeby ocenić czy jest to dużo, czy mało. Nie stawiałam sobie takiego pytania i nie umiem na nie odpowiedzieć. Natomiast w Kancelarii Sejmu potrzebni są ludzie doświadczeni i to jest ich podstawowa kwalifikacja, rozumienia funkcjonowania Kancelarii i jej potrzeb, a nie jakiegokolwiek doświadczenia zawodowego. Są stanowiska, na których doświadczenie pracy w Kancelarii jest kwalifikacją bardzo wysoką, a młody pracownik nawet świetnie wykształcony nie wykona na bieżąco zadań.</u>
          <u xml:id="u-8.18" who="#DariaAndrejewFrączek">Chcę powiedzieć o pracownikach zatrudnionych dłużej niż 5 lat. W Kancelarii Sejmu pracuję 2 lata i jako jej pracownik nie pamiętam, żeby ktokolwiek podważył prawomocność zatrudnienia osób sprzed 1989 roku. O przegląd kadrowy często pytają dziennikarze. Nic takiego się nie zdarzyło i nie mogło zdarzyć, bo Sejm przez cały czas pracuje. Przyrost zatrudnienia w tym okresie związany jest z przyłączeniem tak zwanego gospodarstwa pomocniczego, tj. Domu Poselskiego do Kancelarii Sejmu, natomiast ubytki związane są z naturalnym ruchem kadrowym.</u>
          <u xml:id="u-8.19" who="#DariaAndrejewFrączek">Chcę się odnieść do próby analizowania wymogów kwalifikacyjnych, które pracownicy spełniają na danych stanowiskach, wymogów kwalifikacyjnych dla danych stanowisk i wymogów kwalifikacyjnych, jakie mają spełniać pracownicy nowo przyjęci. Są to składniki, które kryją się pod hasłem: opis stanowiska pracy. Jesteśmy na etapie oceny stanowisk pracy i wymogów kwalifikacyjnych. W momencie, kiedy to zwerbalizujemy i sformalizujemy, to zostanie zapisane w pewnych dokumentach dotyczących wymogów kwalifikacyjnych dla wynagrodzeń, wymogów kwalifikacyjnych dla danych stanowisk pracy. Jest to proces, który wymaga czasu. Opisy stanowisk pracy są robione w Ośrodku Informatyki, w Biurze Legislacyjnym i w Wydawnictwie Sejmowym. Wybraliśmy tak pod kątem typu zróżnicowania stanowisk, ponieważ wszystkie te elementy testujemy do bezpośrednich wywiadów i opisów dla wszystkich stanowisk Kancelarii Sejmu w wersji do tworzenia nowych stanowisk pracy.</u>
          <u xml:id="u-8.20" who="#DariaAndrejewFrączek">Jaka jest nasza ocena tej sytuacji? Wymogi kwalifikacyjne, które spełniają pracownicy na stanowiskach szczególnie urzędniczych należy porównać do czasów poprzednich.</u>
          <u xml:id="u-8.21" who="#DariaAndrejewFrączek">Na arkuszach graficznych, o których mówił pan poseł Ludwik Turko staraliśmy się pokazać wzrost wykształcenia w takich jednostkach, jak moja, gdzie młodych ludzi z wyższym wykształceniem nie spotyka się często.</u>
          <u xml:id="u-8.22" who="#DariaAndrejewFrączek">Wydaje mi się, że te wysiłki, które zmierzają do profesjonalizacji funkcjonowania tego biura przynoszą właśnie pozytywne efekty. Tego typu opisów nigdy się nie kończy. Myślę, że podstawowy przegląd stanowisk będziemy mogli zrobić do przyszłego budżetu Kancelarii Sejmu i wtedy będę wiedziała, jaka jest atestacja stanowisk, jakie są potrzeby kadrowe.</u>
          <u xml:id="u-8.23" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeśli chodzi o Wydział Wynagrodzeń, to ta jednostka w każdej instytucji pełni dwie funkcje, to znaczy z jednej strony projektuje i analizuje, a z drugiej wykonuje i księguje.</u>
          <u xml:id="u-8.24" who="#DariaAndrejewFrączek">Przed powstaniem Biura Personalnego, Wydział Zatrudnienia i Wydział Wynagrodzeń znajdowały się w jednej jednostce administracyjnej, która łączyła jeszcze inne jednostki Kancelarii Sejmu, natomiast Wydział Finansowo-Księgowy był osobno.</u>
          <u xml:id="u-8.25" who="#DariaAndrejewFrączek">Powstała koncepcja, żeby w Biurze Finansowym był Wydział Wynagrodzeń i pozostałe jednostki, które zajmują się naliczaniem, księgowaniem i wypłacaniem pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-8.26" who="#DariaAndrejewFrączek">Uważam, że należy stworzyć taki system, aby Biuro Personalne i Biuro Finansowe miało dostęp do wspólnych danych. Obecnie połączenie danych okazało się nierealne ze względu na różne systemy komputerowe, połączenie będzie kosztowne, ale konieczne.</u>
          <u xml:id="u-8.27" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o strukturę płac w Kancelarii Sejmu, to raz w roku wykonuję analizę efektów podwyżki wynagrodzeń. Ministrowie otrzymują ode mnie raport, to jest informacja na temat wynagrodzeń w Kancelarii Sejmu - efekty rewaloryzacji płac, które wiązane są decyzją na dany dzień. W tym raporcie porównuje się standardowo wynagrodzenia na stanowiskach i między biurami.</u>
          <u xml:id="u-8.28" who="#DariaAndrejewFrączek">Uważam, że takie zestawienie jest niedokładne, ponieważ analizuje wynagrodzenia angażowe a nie wszystkie; powinno to być robione pod kątem konkretnych pytań, a jest zrobione przeglądowo.</u>
          <u xml:id="u-8.29" who="#DariaAndrejewFrączek">Analizy wykonujemy przy każdej podwyżce wynagrodzeń i raz w roku.</u>
          <u xml:id="u-8.30" who="#DariaAndrejewFrączek">Jeżeli chodzi o czas pracy to sądzę, że nastąpiło nieporozumienie. Nie pamiętam, aby w jakimkolwiek systemie rozliczeniowym był okres tygodniowy. Generalna zasada jest taka, że są dwa podstawowe okresy rozliczeniowe, to znaczy ustawa dopuszcza 12-tygodniowe okresy rozliczeniowe, ale to nie są 3-miesięczne. W związku z tym przyjęliśmy 1-miesięczny okres rozliczeniowy.</u>
          <u xml:id="u-8.31" who="#DariaAndrejewFrączek">Rozkłady czasu pracy, powstałe w biurach, nie zostały zadeklarowane przez Biuro Personalne i teraz jest okres testowania ich.</u>
          <u xml:id="u-8.32" who="#DariaAndrejewFrączek">Sprawozdawczość jest bardziej uproszczona, ale żeby coś sprawdzić, to trzeba przeprowadzać analizy. Po okresie wakacyjnym nie dotarły do mnie żadne skargi na taką sprawozdawczość.</u>
          <u xml:id="u-8.33" who="#DariaAndrejewFrączek">Odnośnie pytania o kwalifikację zawodową, to politolodzy stanowią dużą grupę po prawnikach w konkursie na aplikacje i jest to najliczniej przyjmowana grupa do pracy wśród absolwentów studiów uniwersyteckich. Szczególnie cenieni są oni w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-8.34" who="#DariaAndrejewFrączek">Wydaje mi się, że takie porozumienia z innymi wydziałami można by podpisać, natomiast porozumienie z wydziałem historii ma pewną tendencję współpracy z biblioteką sejmową. Standard funkcjonowania naszego archiwum i biblioteki jest bardzo wysoki w skali europejskiej. Studenci chętnie przychodzą do nas na praktyki. W zasadzie nie odmawiamy nikomu, a to wiąże się z nakładem pracy w wydziale szkoleń i ze sprawowaniem opieki nad praktykami, za co pracownicy nie dostają pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-8.35" who="#DariaAndrejewFrączek">W przypadku planu szkoleń uwzględnia się wymogi kwalifikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.36" who="#DariaAndrejewFrączek">Są dwa podstawowe dokumenty dotyczące planu szkoleń.</u>
          <u xml:id="u-8.37" who="#DariaAndrejewFrączek">1. Zasady organizacji finansowania szkoleń pracowników Kancelarii Sejmu - wyjaśnione są zasady na jakich pracownik może ubiegać się o tego typu świadczenie.</u>
          <u xml:id="u-8.38" who="#DariaAndrejewFrączek">2. Plan szkoleń na dany rok akademicki.</u>
          <u xml:id="u-8.39" who="#DariaAndrejewFrączek">Ponadto są dwa sposoby uprawiania polityki szkolenia:</u>
          <u xml:id="u-8.40" who="#DariaAndrejewFrączek">- analizowanie poszczególnych informacji ze stanowisk czy biur,</u>
          <u xml:id="u-8.41" who="#DariaAndrejewFrączek">- narzucanie planu szkoleń.</u>
          <u xml:id="u-8.42" who="#DariaAndrejewFrączek">Podstawowym elementem polityki kierownictwa Kancelarii Sejmu jest aplikacja nosi tytuł aplikacji sejmowej i jest nastawiona na naukę procedury legislacyjnej. Mamy bardzo dobrych wykładowców z zakresu przeobrażeń systemu prawnego, szczególnie w aspekcie systemu legislacyjnego. Jest cykl szkoleń dla pionu prac sejmowych, a także szkolenia zainspirowane przez grupy pracownicze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę. Nie słyszałem o takiej analizie: na ile pracownik Kancelarii Sejmu może awansować poziomo bez konieczności awansowania pionowo. Wśród pracowników pojawia się problem: mam wysokie kwalifikacje, jestem na stanowisku i nie mogę liczyć na awans pionowy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RyszardGrodzicki">Przy takim usytuowaniu Biura Personalnego bardzo trudno jest prowadzić politykę personalną. Merytoryczne decyzje zapadają poza biurem, które jest organem rejestrującym.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#RyszardGrodzicki">Wydaje mi się, że zorganizowanie pracy Biura Personalnego będzie możliwe wtedy, kiedy pojawi się opis stanowisk z dopisaniem wszystkich potrzebnych atrybutów do wykonywania zadań związanych ze stanowiskiem. Wtedy można mówić w Kancelarii Sejmu o optymalizacji zatrudnienia. Z tym problemem spotykamy się przy omawianiu budżetu Kancelarii Sejmu. Sądzę, że optymalizacja zatrudnienia to niekoniecznie zmniejszenie poziomu zatrudnienia, ale racjonalne wykorzystanie pracownika. Dziękuję państwu za przygotowanie materiału, za wykonywaną pracę na rzecz Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#RyszardGrodzicki">Przechodzimy do spraw różnych. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Jeśli nie, to przypominam o wyjazdowym posiedzeniu Komisji w dniu 19 października br.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#RyszardGrodzicki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>