text_structure.xml
35.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardGrodzicki">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Przedmiotem dzisiejszego spotkania jest omówienie celowości wykonania inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardGrodzicki">Jesienią, w trakcie prac nad budżetem, na jednym z posiedzeń rozpatrywaliśmy wykonanie budżetu za ubiegły rok Krajowego Biura Wyborczego. Okazało się, że Krajowe Biuro Wyborcze nie kontroluje wszystkich wydatków związanych z wyborami, a nawet powstały problemy z opanowaniem sytuacji w urzędach wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RyszardGrodzicki">Wykonanie tej inicjatywy obecnie pozwoli na kształtowanie nowego budżetu na 1996 r. zgodnie z zasadami ustawy Prawo budżetowe i bez konieczności przesunięć w częściach budżetowych. Uporządkuje to organizację administracji wyborczej, która jest administracją państwową (publiczną) niezależną od administracji rządowej (tzw. administracją równoległą).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RyszardGrodzicki">Projekt, który państwo otrzymali przygotowało Krajowe Biuro Wyborcze a Biuro Legislacyjne wniosło swoje uwagi. Proszę pana ministra o omówienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzCzaplicki">Pozwolę sobie przypomnieć, że administracja wyborcza jako niezależna od administracji rządowej powstała w 1991 r. Ówczesna nowa ordynacja do Sejmu określiła stały organ wyborczy tj. Państwową Komisję Wyborczą oraz jej aparat wykonawczy - Krajowe Biuro Wyborcze. W województwach powstały wojewódzkie biura wyborcze jako stałe jednostki organizacyjne działające przy urzędach wojewódzkich, a więc nie włączone w struktury urzędu wojewódzkiego i nie były objęte statutem urzędu wojewódzkiego. W świetle prawa nie mogą być traktowane jako jednostki organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzCzaplicki">Usytuowanie wojewódzkich biur wyborczych przy urzędach wojewódzkich wynikało z konieczności przejęcia części osób, które były zatrudnione wcześniej w wojewódzkich biurach wyborczych działających w okresie wyborów samorządowych jak również stanowiły bazę przy tworzeniu nowej struktury.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzCzaplicki">Kierownik Krajowego Biura Wyborczego nadzoruje działalność wojewódzkich biur wyborczych i odpowiada za wykonanie ich ustawowych zadań. Ma także wpływ na obsadę personalną kierowników wojewódzkich biur wyborczych, ale stosunek pracy nawiązuje i rozwiązuje wojewoda w porozumieniu z kierownikiem Krajowego Biura Wyborczego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzCzaplicki">Kierownik wojewódzkiego biura wyborczego odpowiada za działalność biura przed kierownikiem Krajowego Biura Wyborczego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzCzaplicki">Do kierownika i pracowników wojewódzkiego biura wyborczego stosuje się przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych dotyczące osób zatrudnionych w urzędzie wojewódzkim. W rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, w odniesieniu do kierownika wojewódzkiego biura wyborczego kierownikiem urzędu jest wojewoda, a w odniesieniu do pracowników wojewódzkiego biura wyborczego - kierownik tego biura.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzCzaplicki">Jeśli chodzi o sprawy finansowania, to kierownik wojewódzkiego biura wyborczego dysponuje wydzielonymi funduszami finansowymi z budżetu państwa, w części dotyczącej budżetu wojewody. Jest to zawarte w przepisach ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzCzaplicki">W praktyce jest odmiennie, nie sprzyja to wdrożeniu nawyków wykonywania zadań oddzielnie od zadań, które przypadają urzędom wojewódzkim. W zakresie finansowania wyborów sytuacja jest trudniejsza, ponieważ preliminarz wyborczy dla wszystkich wydatków związanych z przeprowadzaniem wyborów opracowuje Krajowe Biuro Wyborcze przedkładając stosowne dokumenty Radzie Ministrów lub jeśli wybory są planowane, to Krajowe Biuro Wyborcze przedkłada te dokumenty do projektu ustawy - Prawo budżetowe na dany rok.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzCzaplicki">Preliminarz obejmuje wszystkie wydatki łącznie z organami administracji rządowej, samorządowej i z wydatkami, które są bezpośrednio realizowane przez Krajowe Biuro Wyborcze.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzCzaplicki">Mechanizm uruchamiania środków finansowych jest odrębny, mianowicie Krajowe Biuro Wyborcze otrzymuje tę część preliminarza, która jest niezbędna dla wykonania tylko zadań Krajowego Biura Wyborczego i Państwowej Komisji Wyborczej jako naczelnego organu wyborczego. Pozostałe środki finansowe są przekazywane poprzez budżety wojewodów na realizację zadań wyborczych wojewódzkich biur wyborczych, a w przypadku wyborów do Sejmu i Senatu okręgowych komisji wyborczych, natomiast w wyborach samorządu terytorialnego - wojewódzkiego komisarza wyborczego i dalej przekazywane do urzędów gmin, jako celowe środki na zadania zlecone gmin.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzCzaplicki">Proces odwrotny nie następuje tzn. Krajowe Biuro Wyborcze nie otrzymuje żadnego oficjalnego sprawozdania finansowego, z tego jak wydatkowano te środki, bo nie ma takich uprawnień, ile przekazano gminom i czy była to całość tych środków?</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzCzaplicki">W przypadku zadań zleconych, sytuacja nie jest jasna w kontekście raportów regionalnych izb obrachunkowych, które badały funkcjonowanie budżetów gmin. Okazało się, że prawdopodobnie w 30% zadania wyborcze finansowane są ze środków własnych gminy czyli 1/3 środków finansowych była tylko z budżetu państwa zgodnie z przepisami ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast w 70% pokrywane były z pieniędzy gminy. Takie dane wynikają z raportu.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzCzaplicki">Krajowe Biuro Wyborcze nie posiada w bieżącej dokumentacji z działalności wojewódzkiego biura wyborczego sprawozdań z wydatków wyborczych ponoszonych przez wojewódzkie biuro wyborcze i wojewódzkie organy wyborcze, ponieważ dokumentacja taka nie jest wymagana.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzCzaplicki">Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej nakłada obowiązek na Państwową Komisję Wyborczą (w rzeczywistości obciąża Krajowe Biuro Wyborcze) na przedłożenie do publicznej wiadomości sprawozdania finansowego z ogółu wydatków ponoszonych z budżetu państwa na kampanię wyborczą.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzCzaplicki">Jest to w pewnym sensie odpowiedzialność za środki finansowe, ale nie mogę przedłożyć Państwowej Komisji Wyborczej dokumentu, nie będąc przekonany, że jest prawidłowy i zawsze muszę robić zastrzeżenie, że jest to tylko na podstawie informacji drogą mojego zwierzchnictwa nad wojewódzkimi biurami wyborczymi.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzCzaplicki">Krajowe Biuro Wyborcze przeprowadziło analizę wydatków z zadań zleconych z której wynika, że w podobnych województwach obszarowo, liczbę gmin, obwodów do głosowania, różnice w środkach na wyposażenie, utrzymanie lokalu wyborczego - punktu głosowania stanowią jak 1:10, dotyczy to także druku kart do głosowania, plakatów, oficjalnych obwieszczeń itd.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzCzaplicki">Uważam, że brak jest mechanizmu kontrolnego nad sposobem wydawania pieniędzy z budżetu państwa poprzez zarządy gmin. Taka sytuacja, w której Krajowe Biuro Wyborcze odpowiada przed Państwową Komisją Wyborczą za całą organizację wyborów i całość wydatków wyborczych a jednocześnie nie ma mechanizmów pozwalających na skuteczną kontrolę finansową i nadzór doprowadziła do zaproponowania zmian w ustawie. Podstawą w tej kwestii jest zmiana ordynacji wyborczej do Sejmu RP i głównie chodzi o stworzenie w niej prawidłowych mechanizmów planowania, rozdzielnictwa i nadzoru nad wydatkowaniem środków pieniężnych na wybory.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KazimierzCzaplicki">Z oceny Najwyższej Izby Kontroli wynika, że kontrola wydatków Krajowego Biura Wyborczego za 1994 r. nie wykazała żadnych uchybień, natomiast w protokole podkreślano racjonalność i gospodarność wydatkowania środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KazimierzCzaplicki">Krajowe Biuro Wyborcze uważa, że konieczne są zmiany w prawie budżetowym, ponieważ ustawa o samorządzie terytorialnym zawiera stwierdzenie, że gminom mogą być zlecane zadania z zakresu administracji rządowej. Zadania z zakresu wyborczego nie należą do zadań administracji rządowej bo wydzielenie środków i przesunięcie ich do innej jednostki organizacyjnej nie należącej do administracji rządowej powoduje, że nie jest to zadanie zlecone.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KazimierzCzaplicki">W związku z toczącymi się pracami nad zmianą ustawy o samorządzie terytorialnym, Krajowe Biuro Wyborcze proponuje by wprowadzić zapis, że gminie mogą być zlecane zadania z zakresu administracji rządowej a także zadania z zakresu przygotowań i przeprowadzania wyborów oraz referendów.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#KazimierzCzaplicki">Krajowe Biuro Wyborcze sugerowało aby w ustawie Prawo budżetowe w kwestiach, w których jest mowa o zakresie administracji rządowej wskazać zadania z zakresu przeprowadzania wyborów i referendów. Ustawa budżetowa odpowiadająca zgodnie z wymogami prawa budżetowego powinna zawierać pojęcia: zadania zlecone gminom z zakresu organizacji wyborów i prowadzenia stałych rejestrów wyborców.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#KazimierzCzaplicki">Jeśli chodzi o proponowane zmiany ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych ustaw - projekt w art. 71 sugeruje uporządkowanie statusu wojewódzkich biur wyborczych i pracowników wojewódzkich biur wyborczych. Dokonane zmiany ustawy o pracownikach urzędów państwowych w art. 1 pkt 9 wyodrębniły wojewódzkie biura wyborcze ze struktur (powiązania urzędniczego) z urzędami terenowych organów, ponieważ ustawa w nowym brzmieniu określa prawa i obowiązki urzędników państwowych oraz innych pracowników zatrudnionych w Krajowym Biurze Wyborczym oraz wojewódzkich biurach wyborczych a nadto urzędach terenowych organów administracji rządowej. Ponadto przy kierowniku Krajowego Biura Wyborczego została powołana komisja odwoławcza (dyscyplinarna) ze stosunku pracy dla pracowników wojewódzkich biur wyborczych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#KazimierzCzaplicki">Jest to zamknięcie pięcioletniej budowy strukturalnych powiązań jednostek zajmujących się zawodowo wyborami.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#KazimierzCzaplicki">W związku z tym Krajowe Biuro Wyborcze proponuje, aby centralnym organem odpowiadającym za organizacyjne przygotowanie wyborów i referendum było Krajowe Biuro Wyborcze a jego jednostkami organizacyjnymi byłyby dotychczas działające zespoły w ramach obecnej struktury oraz wojewódzkie biura wyborcze jako delegatury Krajowego Biura Wyborczego.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#KazimierzCzaplicki">W ten sposób w ramach jednego budżetu byłyby środki na działalność i na wybory planowane i wykonywane, i rozliczane przez Krajowe Biuro Wyborcze.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#KazimierzCzaplicki">Ta zmiana dotycząca art. 71 w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskie oraz o zmianie niektórych ustaw jest najistotniejsza, natomiast w pozostałych są to konsekwencje proponowanego rozstrzygnięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RyszardGrodzicki">Najbardziej kontrowersyjny jest art. 4 w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych ustaw, dotyczący zmian prawa budżetowego, pozostałe zmiany są o charakterze technicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzCzaplicki">Jeśli chodzi o art. 4 wymieniony przez pana przewodniczącego to sądzę, że pani Irena Zawiska - przedstawicielka Ministerstwa Finansów przedstawi dokładniej, czy zapis w ustawie o samorządzie terytorialnym (pod warunkiem przyjęcia przez Sejm nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym) wystarczyłby do planowania środków w ustawie - Prawo budżetowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IrenaZawiska">Chciałabym zacząć od omówienia rezerwy budżetowej. Procedura jest taka, że jakiekolwiek rezerwy nie mogą być planowane. Są to wydatki, których w trakcie konstruowania budżetu państwa nie można podzielić na konsumpcję. Jest to zgłoszone w postaci rezerwy, którą dysponuje minister finansów na wydatki losowe i tzw. rezerwy celowe - bardzo różne, które można odnieść do przepisów ustawy - Prawo budżetowe art. 4, którego zapis brzmi: „w budżecie mogą być tworzone rezerwy celowe na wydatki, których szczegółowy podział na pozycji klasyfikacji budżetowej nie może być dokonany w okresie uchwalania budżetu”. Odnosi się to do wyborów.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IrenaZawiska">Przy ostatnich wyborach rezerwa zgłoszona przez Krajowe Biuro Wyborcze w kwocie 285 mld zł została zawarowana do dyspozycji Krajowego Biura Wyborczego i nikt nie ma prawa wnosić do ministra finansów o dysponowanie tą kwotą poza wnioskodawcą. Faktyczne koszty wyborów przewyższyły tę kwotę i wyniosły ponad 310 mld zł. Trzeba było ich poszukać.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#IrenaZawiska">Jeśli chodzi o technikę przekazywania tych środków to uważam, że zależy to tylko od propozycji podziału, a także od tego czy zostaną one przekazane do gmin w świetle przepisów o dotacjach. W klasyfikacji budżetowej jest odrębny par. 88 na zadania ustawowo zlecone. Krajowe Biuro Wyborcze wnosi do ministra finansów projekt, w którym prosi o podzielenie środków finansowych na wybory z uwzględnieniem poszczególnych budżetów wojewodów według załączonej przez siebie specyfikacji określającej ścisłe uwarunkowania merytoryczne tzn., na utrzymanie lokali wyborczych, karty do głosowania, druki wyborcze itp.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IrenaZawiska">Przy ostatnich wyborach nastąpiła istotna zmiana przepisów, konsekwencją której było przekroczenie limitu kosztu wyborów, a wynikało to ze zmienionej diety dla pracowników obsługujących głosowanie.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#IrenaZawiska">Jeśli wniosek skierowany do ministra finansów zawierałby precyzyjnie określone wydatki, mianowicie dla każdego województwa, na zadania zlecone w gminach zgodnie z par. 88 klasyfikacji budżetowej, potrzebna jest konkretna kwota pieniędzy, to minister finansów ściśle to wykonuje.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#IrenaZawiska">W klasyfikacji Prawa budżetowego na wybory są oddzielne rozdziały. Rozdział dotyczący Krajowego Biura Wyborczego zawiera same koszty funkcjonowania biura wojewódzkiego tzn. pieniężne, wynagrodzenia i koszty rzeczowe. Poza tym istnieją trzy odrębne rozdziały na wybory: uzupełniające, do rad gmin i prezydenckie a pieniądze przekazujemy na dany rozdział według specyfikacji załączonej do wniosku, np. w ostatnich wyborach na wniosek Krajowego Biura Wyborczego ustalono dotacje w związku z dodatkowymi niezbędnymi wyborami.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#IrenaZawiska">Nie ma przeszkód, aby dysponent części finansów czyli obecnie wojewoda przekazując pieniądze do gmin i w przypadku, kiedy uzna, że ta kwota jest za mała dla gmin, a w województwie pozostaje niewykorzystany fundusz, może swobodnie przeklasyfikować. Przykładem takim były wydatki związane z zadaniami zleconymi, mianowicie niektóre województwa płaciły diety za udział w komisji wyborczej z funduszu bezpośrednio obciążającego budżet wojewody, a inne wypłacały poprzez fundusz gminy. Założenia w ustawie - Prawo budżetowe jest takie, że wszystko to co wypłaca się gminie powinno być do niej przekazane przez właściwy organ zgodnie z zapisem „dotacje na zadania ustawowo zlecone gminom”.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#IrenaZawiska">Problem polega na braku precyzji i możliwości uściślenia w momencie uruchamiania tych środków, ponieważ przekazywane są zaliczkowo stosownie do kalendarza wyborczego, np. przygotowanie druków, ulotek, lokali itp.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#IrenaZawiska">Stwierdzenie gmin, że to one dokładają do wyborów jest niewłaściwe, bo mogą zażądać od wojewody zwrotu wszystkich faktycznie poniesionych kosztów w świetle ustawy Prawo budżetowe.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#IrenaZawiska">Wojewoda jest dysponentem pierwszego stopnia części budżetowej, którą jest budżet wojewody i on ma prawo przenosić i przekształcać wydatki, natomiast nie ma instrumentów do ich kontroli. Kontrolować może regionalna izba obrachunkowa i inne służby kontrolne. Lepsze instrumenty do dysponowania i kontroli środków budżetowych byłyby w nowych wojewódzkich biurach tzw. administracji specjalnej, które były integralną częścią biura wyborczego jako całości.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#IrenaZawiska">Jeśli chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i proponowanymi w nim zmianami unormowań ustawy - Prawo budżetowe, to chciałem przedstawić opinię Departamentu Budżetu Państwa, który uważa, że przewidywane w projekcie zmiany Prawa budżetowego nie wyczerpują wszystkich problemów dotyczących uregulowania sposobu finansowania zadań z zakresu przeprowadzania wyborów i referendów, jako zadań nie będących zadaniami z zakresu administracji rządowej zleconymi gminom. Nasuwają się wątpliwości, czy w świetle przepisów art. 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dziennik Ustaw nr 16, poz. 95 z późniejszymi zmianami) możliwe jest nałożenie na gminy obowiązku wykonywania zadań wykraczających poza zakres administracji rządowej? Ale jak już wspomniałem, ten problem będzie rozpatrywany w czasie prac nad zmianą przepisów o samorządzie terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#IrenaZawiska">Następna wątpliwość, to czy postanowienia art. 4 i 5 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dziennik Ustaw nr 129, poz. 600 z późniejszymi zmianami) stanowią wystarczającą podstawę prawną do uznania za dochody gmin środków dotacji celowych na zadania zlecone z zakresu przeprowadzania wyborów i referendów? Oznacza to, że należy zmienić ustawę - finansowanie gmin, która precyzyjnie określi, co jest dochodami a co wydatkami gmin. Obecny zapis ustawy o finansowaniu gmin, art. 5 pkt 7 stanowi, że „dotacje celowe z budżetu państwa na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom w trybie art. 8 ustawy o samorządzie terytorialnym są dochodami gminy”. Zmieniając art. 8 ustawy o samorządzie terytorialnym uzupełniając go o dopisanie „referenda i wybory”, to dotacje celowe stają się automatycznie dochodami gmin i nie trzeba będzie zmieniać ustawy - finansowanie gmin.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#IrenaZawiska">Jeśli chodzi o art. 4 w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, to uważam, że stwierdzenie „dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom, dotacje celowe na zadania własne gmin oraz dotacje celowe” uzupełnia się o dopisanie „zadania zlecone z zakresu przeprowadzania wyborów i referendów” - zawiera co zleca, ale nie wynika z niego kto zleca?</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#IrenaZawiska">Chciałam przekazać jeszcze jedną uwagę Departamentu Budżetu Państwa mianowicie, czy do zasad i trybu finansowania zadań zleconych z zakresu przeprowadzania wyborów i referendów mają mieć zastosowanie uregulowania art. 19 ustawy o finansowaniu gmin?</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#IrenaZawiska">Uważam, że ten problem wyjaśni się w momencie wprowadzenia omówionych już zmian do art. 8 ustawy o samorządzie terytorialnym, ale tryb rozliczania zadań zleconych zawarty jest w art. 19 ustawy finansowanie gmin.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#IrenaZawiska">Z chwilą wejścia w życie zmienionej ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej będzie to oznaczało, że Krajowe Biuro Wyborcze poprzez swoje terenowe agendy, których będzie 49 przejmie wszystkie obowiązki finansowo-księgowe wynikające z zapisów. Wtedy będzie większa możliwość kontroli i konkretna odpowiedzialność, ale jednocześnie powiększą się zadania związane z czynnościami technicznymi, które będą miały wpływ na skutki finansowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałem przekazać swoją sugestię do uwag zawartych w pkt 4 notatki Biura Legislacyjnego w sprawie propozycji zmian w projekcie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej oraz o zmianie niektórych ustaw, mianowicie może istnieć potrzeba szczegółowego określenia w ramach ustawy Ordynacja wyborcza zadań niektórych biur wyborczych np. pracy biura warszawskiego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję, aby kierownik Krajowego Biura Wyborczego indywidualnie kształtował zakres działania poszczególnych biur wyborczych w drodze nadawania statutów i regulaminów organizacyjnych ewentualnie utrzymując w mocy dotychczasowe statuty na czas przejściowy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Istotną sprawą jest kwestia art. 4 projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Proponuję rozwiązać go jednym generalnym przepisem w ustawie systemowej, jaką jest ustawa o samorządzie terytorialnym i projekt takiego rozwiązania, który dotyczyłby również wszystkich innych ustaw jest zasugerowany w pkt 5 Biura Legislacyjnego w sprawie propozycji zmian art. 8 ustawy o samorządzie terytorialnym mianowicie, po ust. 1, który mówi o zadaniach zleconych z zakresu administracji państwowej, proponowałem dodanie następnego ustępu w brzmieniu: „Ustawy mogą również nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu działania innych organów państwa”. Które organy i z jakiego zakresu, kto zleca, jaki jest zakres tego zlecenia itd. zawarte byłyby w odrębnej ustawie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję następne zdanie w brzmieniu: „Do zadań tych stosuje się przepisy o zadaniach zleconych z zakresu administracji rządowej”, które zrównują zadania zlecone z zakresu administracji rządowej z zadaniami zleconymi innych organów państwa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">W świetle wypowiedzi pani Ireny Zawiskiej, chciałem powiedzieć, że według mnie cały art. 4 wyżej wymienionego projektu ustawy jest zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#RyszardGrodzicki">Wydaje mi się, że Ministerstwo Finansów nie zgłasza zastrzeżeń do treści tego artykułu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest przepis, który mówi o dotacjach celowych na zadania zlecone.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IrenaZawiska">Ale tak ogólny zapis ustawy, który przedstawiciel Biura Legislacyjnego proponuje w punkcie 5 notatki, powinien mieć odniesienie do innych ustaw. W przypadku ustawy - Prawo budżetowe, powinna zawierać wszystkie przepisy i nie powinna być zmieniana przez inne ustawy. Artykuł 8 ustawy o samorządzie terytorialnym rozwiązuje niejasności dotyczące zadań zleconych gminom.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzCzaplicki">Proszę zwrócić uwagę, że art. 3 ust. 2 ustawy Prawo budżetowe określa wyraźnie, co jest wydatkami budżetu państwa i w punkcie 7 zawiera: „dotacje celowe na zadania z zakresu administracji rządowej zlecone gminom oraz dotacje celowe na zadania własne gminom”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli zawrzemy w ustawie systemowej: „ustawa o samorządzie terytorialnym” wszystkie przepisy dotyczące zadań zleconych przez inne organy państwowe do zadań zleconych administracji rządowej, to rozwiązuje problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IrenaZawiska">Przykładem takim jest ustawa o powszechnych spisach, np. spis rolny, gdzie ustawa szczególna stanowi, że pewne zadania są traktowane jako zadania ustawowo zlecone i oznacza to, że podlegają wszystkim procedurom.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RyszardGrodzicki">Tylko, że spisy rolne są zadaniami z zakresu administracji rządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IrenaZawiska">Ale inne ustawy mogą nakładać z zakresu innych organów państwa i do zadań tych stosuje się wszystkie przepisy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardGrodzicki">W prawie budżetowym nie powinno być tego zakotwiczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IrenaZawiska">Pracując przy budżecie podstawą jest ustawa - Prawo budżetowe i ten dokument powinien zawierać wszystko to, co powinno się stosować, żeby dobrze wykonywać budżet. Tylko w przypadku zlecenia przez inny organ pozarządowy np. prezydenta, Sejm, Senat lub Najwyższą Izbę Kontroli, są to tzw. nadzwyczajne prace zlecone i wtedy trzeba zmieniać wszystkie ustawy dotyczące tych zadań zleconych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#RyszardGrodzicki">Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej jest pilna, ponieważ w oparciu o nią należy uwzględnić budżet państwa na przyszły rok. Mam pytanie do pana Czaplickiego, o ile ta nowelizacja ustawy zwiększy wydatki logistyczne Krajowego Biura Wyborczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzCzaplicki">Zasadą miałoby być to, że Krajowe Biuro Wyborcze przejmie wszystkie dotychczasowe etaty w wojewódzkich biurach wyborczych. W 1991 r. w porozumieniu z Ministerstwem Finansów i Ministerstwem Pracy, Krajowe Biuro Wyborcze otrzymało 224 etaty na wszystkie wojewódzkie biura wyborcze. Obecnie brakuje etatów, ponieważ w wyniku redukcji etatów wojewodowie zlikwidowali je, a w skali kraju zredukowano około 15%.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy w związku z przejęciem zadań budżetowych trzeba będzie zwiększyć plan etatów o stanowiska dla księgowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzCzaplicki">Uważam, że jeżeli będą przywrócone i zachowane 224 etaty, to nie widzę potrzeby zwiększania ilości etatów, ponieważ będzie można wygospodarować etat i dla księgowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy zatrudnienie 224 osób spowoduje pojawienie się specjalnego biura personalnego w większym rozmiarze?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzCzaplicki">Nie widzę takiej potrzeby.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RyszardGrodzicki">Rozumiem, że problem wzrostu kosztów może pojawić się przy wynajmowaniu lokali.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzCzaplicki">Wojewodowie powinni na dotychczasowych zasadach, tzn. na podstawie zarządzenia wykonawczego do Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej podpisanego przez ministra szefa Urzędu Rady Ministrów i kierownika Krajowego Biura Wyborczego zapewnić bezpłatne korzystanie z lokali a w większości są to lokale biurowe, sale konferencyjne itp. w urzędach wojewódzkich. W 10 województwach, wojewodowie pobierali opłaty za wynajem tych lokali.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzCzaplicki">Uważam, że tego typu sytuacje należy rozwiązywać odpowiednim przepisem prawnym. Dotyczy to również użytkowania sprzętu biurowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IrenaZawiska">W budżecie państwa akcje wyborcze zawsze zgłaszane są jako rezerwy celowe i zgodnie z ustawą budżetową rezerwa nie może być planowana, tylko musi stanowić część 83 - rezerwy celowe ustawy budżetowej, którą dysponuje minister finansów.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#IrenaZawiska">W momencie uruchomienia tej rezerwy służby finansowo-księgowe nowych wojewódzkich biur wyborczych zajęłyby się przekazaniem tych środków gminom, tak jak do tej pory robił to wojewoda. Potem gminy przygotowują sprawozdania RB-53.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzCzaplicki">Sprawozdania z zadań zleconych przez wojewodę powinny być kierowane do wojewody i tak jest, natomiast Krajowe Biuro Wyborcze nie otrzymuje żadnej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RyszardGrodzicki">W ramach administracji państwowej wojewoda pełni funkcję polityczną i nadzoruje działalność w zakresie wyborów, które powinny być apolityczne. W związku z tym zmiana struktury jest uzasadniona.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję przyjąć uwagę 3 Biura Legislacyjnego, tj. „W art. 1 pkt 1 w nowym brzmieniu art. 71 proponuje się dodać na końcu art. 2 zwrot „zwane dalej wojewódzkimi biurami wyborczymi”. W braku takiego uzupełnienia, koniecznym byłoby używanie pełnej nazwy delegatur w całym tekście ustawy (również w przepisach obecnie nie przewidzianych do nowelizacji)” i uwagę 4, tj. „W art. 1 pkt 3 lit. b proponuje się rozważyć zamiast uchylenia ust. 2 w art. 74 - nadanie mu sformułowania umożliwiającego kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego indywidualne kształtowanie zakresu działania poszczególnych biur wyborczych w drodze nadania statutów i regulaminów organizacyjnych (może to mieć istotne znaczenie w pracy niektórych biur, np. w Warszawie). W przypadku przyjęcia tego rozwiązania należy w przepisach przejściowych (np. po obecnym art. 5 ust. 3) dodać klauzulę o utrzymaniu w mocy dotychczasowych - do czasu nadania nowych przez kierownika Krajowego Biura Wyborczego”.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#RyszardGrodzicki">Z uwagi 5 Biura Legislacyjnego należy w ustawie o samorządzie terytorialnym art. 8 dokonać korekty w treści ust. 1 zgodnie z propozycją do której zobowiązuję się z racji pilotowania prac nad nią.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#RyszardGrodzicki">W uwadze 6 ze względu na różność regulowanej materii proponuje się art. 5 podzielić, tj. ust. 1 i 2 połączyć w jeden artykuł i ust. 3 i 4 w drugi artykuł.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#RyszardGrodzicki">Jeśli chodzi o uwagę 7 dot. art. 6 projektu ustawy, to nie zgadzam się z opinią Biura Legislacyjnego, że ten artykuł jest zbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jeżeli z art. 5 projektu ustawy aktualnego ust. 1 wynika, że z mocy ustawy wojewódzkie biura wyborcze stają się biurami wyborczymi w rozumieniu nowego brzmienia art. 71 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, to stosuje się to również do wszystkich innych przepisów prawa.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję skreślić art. 6 projektu ustawy lub uzupełnić o pełne brzmienie nazwy tzn. z dotychczasowej „wojewódzkie biura wyborcze” na „delegatury wojewódzkie, wojewódzkie biura wyborcze Krajowego Biura Wyborczego”.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RyszardGrodzicki">Proponuję przyjęcie takiej poprawki art. 6 ustawy projektu ustawy o zmianie ustawy i chciałbym zwrócić uwagę na art. 7 projektu ustawy i od zwrotu „z tym, że przepisy ustawy dotyczące gospodarki finansowej biur wyborczych oraz realizacji wydatków z budżetu państwa ponoszonych na organizację przygotowań i przeprowadzenie wyborów obowiązują od 1 stycznia 1966 r.” należałoby użyć sformułowania „z wyjątkiem” i dokładnie wymienić co uchylamy?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">To nie jest uchylenie przepisów, tylko opóźnienie wejścia w życie wszystkich, które dotyczą gospodarki finansowej biur wyborczych i realizacji wydatków z budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy Komisja decyduje się na wykonanie inicjatywy ustawodawczej w zakresie zmiany ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z obecnymi poprawkami?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzCzaplicki">Chciałbym wrócić do art. 73 ust. 3 ustawy Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w której jest zapis, że kierownik Krajowego Biura Wyborczego dysponuje wyodrębnionymi środkami finansowymi w budżecie państwa, w części dotyczącej Krajowego Biura Wyborczego i ma własną część w ustawie budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#IrenaZawiska">W ustawie Prawo budżetowe jest zapisane, że budżet państwa składa się z części, którymi dysponują ministrowie, wojewodowie oraz ci, którym minister taką samodzielność nadaje np. Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych. Krajowe Biuro Wyborcze umieszczone jest w części 16 ustawy budżetowej na rok 1995.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RyszardGrodzicki">Czy państwo są za wykonaniem inicjatywy ustawodawczej w przedstawionym zakresie z uwzględnieniem uprzednio wymienionych przeze mnie poprawek?</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#RyszardGrodzicki">Komisja jednogłośnie podjęła inicjatywę ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#RyszardGrodzicki">Kto z państwa będzie sprawozdawcą w imieniu Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#LucynaPietrzyk">Proponuję przewodniczącego Komisji, pana posła Ryszarda Grodzickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RyszardGrodzicki">Zgadzam się. Rozumiem, że dalszy tok prac nad ustawą będę prowadził z przedstawicielem Biura Legislacyjnego KS - panem Piotrem Zarębą. Ustawa powinna mieć odzwierciedlenie w przyszłorocznym budżecie państwa. Dlatego należy jak najszybciej uruchomić procedurę prawną.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#RyszardGrodzicki">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Jeśli nie, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>