text_structure.xml
51.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Celem wspólnego posiedzenia trzech Komisji jest rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania, które miało miejsce 12 czerwca 1996 r. projektu ustawy o państwowym nadzorze standaryzacyjnym. Chciałbym państwa poinformować, że przed rozpoczęciem posiedzenia uzgodniłem z panem posłem Aumillerem, który jest posłem sprawozdawcą projektu ustawy, iż w trakcie posiedzenia będzie przedstawiał rekomendacje dotyczące kolejnych poprawek. Ponieważ widzę, że pan poseł Czech, autor większości poprawek znajduje się już na sali, proponuję, abyśmy bez chwili zwłoki przystąpili do ich rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Poprawka nr 1. Pan poseł Czech proponuje aby w tytule ustawy wyraz „państwowy” został zastąpiony wyrazem „urzędowy”.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Aumiller zechciałby nam przedstawić swoją rekomendację?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejAumiller">Proponuję odrzucenie tej poprawki. Bardzo długo dyskutowaliśmy na ten temat i ustaliliśmy, że wyraz „państwowy” jest wyrazem powszechnie używanym, o czym świadczą chociażby takie nazwy jak Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna, Państwowa Inspekcja Skupu i Państwowa Inspekcja Artykułów Rolnych. Ponadto w art. 4 projektu ustawy zapisano, że „nadzór sprawuje państwowa jednostka”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech zechciałby przedstawić swoje argumenty?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MirosławCzech">Chciałbym jedynie przypomnieć, że wniosek dotyczący zmiany tych wyrazów złożył pełnomocnik rządu ds. inwestycji europejskiej, a ja jedynie powtórzyłem go w swojej opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozstrzygnięcia. Ponieważ pan poseł sprawozdawca rekomenduje odrzucenie tego wniosku, chciałbym powiedzieć, że biorąc pod uwagę stronę legislacyjno-prawną również opowiadałbym się za taką rekomendacją.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Prosiłbym pana posła Czecha o wycofanie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MirosławCzech">Zgadzam się na wycofanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Czech wycofuje poprawkę nr 1. Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2, dotyczącej art. 1 projektu ustawy, która otrzymała następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszSzymański">W art. 1 w ust. 2 po wyrazie „oraz” pozostałą część zdania skreślić i dodać wyrazy „badanie zgodności jakości towarów eksportowanych z normami kraju przeznaczenia, o ile wynika to z innych przepisów lub umów dwustronnych”.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby przedstawić motywy uzasadniające wprowadzenie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MirosławCzech">Kwestia zamiany kilku wyrazów w zapisie art. 1 ust. 2 była przedmiotem dosyć długich dyskusji podczas posiedzeń połączonych podkomisji. W gruncie rzeczy moja poprawka sprowadza się do wyrównania warunków eksportu i importu. Zależało mi na jasnym określeniu zasad, tak aby nadzór standaryzacyjny funkcjonujący w naszym kraju nie odpowiadał za normy kraju trzeciego, do którego będą eksportowane towary.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Aumiller mógłby przedstawić rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejAumiller">Rekomenduję odrzucenie tej poprawki, ponieważ definiuje ona zakres kontroli, który został określony w art. 2 ust. 4: „Jakość handlowa oraz cechy towaru ustalone w normach i przepisach międzynarodowych lub kraju przeznaczenia, dotyczące właściwości organoleptycznych, fizyko-chemicznych oraz określone wymaganiami w zakresie klasyfikacji, opakowania, prezentacji, znakowania, przechowywania, transportu, a nie objęte wymaganiami sanitarnymi, weterynaryjnymi i fitosanitarnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ pan poseł Aumiller opowiedział się za odrzuceniem poprawki, mogą udzielić głosu tylko jednej osobie, która chciałaby wyrazić odmienne zdanie, po czym przystąpimy do rozstrzygnięcia dalszych losów poprawki. Czy pan poseł ma odmienny pogląd?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariaZajączkowska">Zapis, o którym wspomniał pan poseł Aumiller nie pokrywa się z treścią poprawki zgłoszonej przez pana posła Czecha. Otóż pan poseł Czech chciałby, aby standaryzacja odbywała się na zasadach wzajemności, natomiast zapis cytowany przez pana posła Aumillera dotyczy obowiązujących w standaryzacji norm.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ pan poseł Czech podtrzymuje swoją propozycję przystępujemy do rozstrzygnięcia dalszych losów poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 2?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem przyjęcia poprawki nr 2 opowiedziało się 4 posłów, 14 było przeciwnych, a 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech chciałby przedstawić argumenty przemawiające za przyjęciem poprawki, która zawiera propozycję, aby w art. 3 w ust. 1 po wyrazie „standaryzacyjnemu” dodać wyrazy „, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 2”?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MirosławCzech">Poprawka ta co prawda związana jest z odrzuconą przed chwilą poprawką nr 2, ale chciałbym podtrzymać moją propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanuszSzymański">Prosiłbym przedstawicieli Biura Legislacyjnego, aby zanotowali, że poprawki nr 2 i nr 3 należy rozpatrywać łącznie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca zechciałby nam przedstawić swoją rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejAumiller">Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JanuszSzymański">Moją uwagę chciałbym skierować do pana posła Czecha. Proszę się nie gniewać, ale ponieważ powinniśmy te poprawki rozpatrywać łącznie, to rekomendując odrzucenie poprawki nr 2, należałoby również rekomendować odrzucenie poprawki nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MirosławCzech">Zgadzam się z pana opinią.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanuszSzymański">Wobec tego możemy stwierdzić, że Komisje rekomendują Sejmowi odrzucenie także poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia poprawki nr 4, której autorem jest pan poseł Maćkowiak, który, jak na razie, nie uczestniczy w posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MirosławCzech">Przepraszam panie przewodniczący, ale chciałbym zwrócić uwagę, że poprawka nr 8 jest analogiczna z poprawką nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanuszSzymański">Poprawki, o których pan wspomniał rzeczywiście są ze sobą związane i wobec tego musimy je opatrzyć jednakową rekomendacją. Proszę przedstawicieli Biura Legislacyjnego o umieszczenie w sprawozdaniu informacji, że poprawki nr 2, 3 i 8 powinny być rozpatrywane łącznie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanuszSzymański">Powracamy do poprawki nr 4 w której proponuje się, aby:</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanuszSzymański">W art. 3 w ust. 2 skreślić wyrazy „Minister Współpracy Gospodarczej z Zagranicą w porozumieniu z” oraz wyrazy „Ministrem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej” zastąpić wyrazami „Minister Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej”.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanuszSzymański">Mimo nieobecności autora spróbujemy zadecydować o jej dalszym losie i wobec tego proszę pana posła sprawozdawcę o przedstawienie rekomendacji dotyczącej tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejAumiller">Proponuję, abyśmy przyjęli poprawki zgłoszone przez pana posła Maćkowiaka, ale mając na uwadze mającą nastąpić reformę centrum i związaną z nią likwidacją Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą musielibyśmy zmienić termin wejścia w życie tej ustawy na 1 stycznia 1997 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa ma na ten temat odmienne zdanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariaZajączkowska">Likwidacja Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą nie oznacza, że likwiduje się również odpowiedni dla niego zakres kompetencji i w związku z tym nie będzie ministerstwa, które zajmowałoby się tą sferą działalności państwa. Jeżeli przyjmiemy dotychczasowy zapis, to na mocy ustaw wprowadzających wspomniane zmiany, kompetencje ministra współpracy gospodarczej z zagranicą zostaną przejęte przez ministra gospodarki i dlatego nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy zmieniać regulacje, które zostały przyjęte jako kompromisowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanuszSzymański">Muszę szczerze powiedzieć, że gdybym miał zaprezentować swój pogląd, to pozostawiłbym obecne brzmienie tego zapisu. My jesteśmy bowiem w stanie w tej chwili powiedzieć, jakie decyzje w stosunku do ustaw reformujących centrum podejmie Senat, i jak zakończy się związane z nimi postępowanie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanuszSzymański">Mogę publicznie i odpowiedzialnie stwierdzić, że żywię coraz większe obawy, że popełniając grzech gorączki legislacyjnej doprowadzimy, podobnie jak w przypadku radnych, do sytuacji nieomal bez wyjścia.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanuszSzymański">Dlatego, jeżeli państwo pozwolą, proponowałbym tworzyć przepisy odpowiadające obecnemu stanowi rzeczy, a nie do ewentualnej jego zmiany. Równie dobrze możemy bowiem przyjąć zasadę, że najpierw czekamy na uformowanie struktury rządu, a dopiero później zajmiemy się prawem tzw. materialno-formalnym dostosowując do nowej rzeczywistości przepisy.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JanuszSzymański">W tej chwili proponowałbym jednak, abyśmy dostosowali te przepisy do istniejącego stanu rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejAumiller">Muszę powiedzieć, że jeszcze wczoraj wieczorem podzielałem pogląd pana przewodniczącego. Dzisiaj jednak, tak dużo osób przekonywało mnie o tym, że reforma centrum będzie przebiegała w tak szybkim tempie, że należy przepisy tej ustawy dostosować do nowej rzeczywistości.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejAumiller">Skłonny jednak jestem wycofać swoją rekomendację dotyczącą przyjęcia tej poprawki i pogodzić się z koniecznością pozostawienia dotychczasowego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanuszSzymański">Musimy sobie zdawać sprawę, że zmiany dotychczasowej struktury rządu będą następowały od 1 stycznia 1997 r. Mamy zatem wystarczająco dużo czasu na dokonanie podziału kompetencji pomiędzy nowe resorty, który musi zresztą nastąpić na mocy odpowiedniej ustawy. W tej chwili nie ma takiej ustawy.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanuszSzymański">Ponieważ autorem tej poprawki jest pan poseł Maćkowiak, chciałbym aby skorzystał z przysługującego mu prawa i przedstawił nam swoje argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszMaćkowiak">Myślę, że za przyjęciem tej poprawki przemawia nie tylko mająca nastąpić reforma centrum. Moim zdaniem, nie ma żadnych przeszkód, aby dokonać zmiany kompetencji poszczególnych ministrów niezależnie od tej reformy.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszMaćkowiak">Wniosek, który zgłosiłem, został uzgodniony z panem ministrem Buchaczem, wice-premierem Romanem Jagielińskim oraz premierem Cimoszewiczem. Pragnę dodać, że nawet gdyby doszło do reformy centrum, to i tak będziemy zmuszeni znowelizować tę ustawę. Moim jedynym celem było podporządkowanie spraw związanych ze standaryzacją tylko i wyłącznie ministrowi rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Maćkowiak oderwał zatem płaszczyznę naszych rozważań od reformy administracyjnej oraz gospodarczej struktury rządu.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł Zajączkowska chciałaby poruszyć jakąś ważną kwestię?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MariaZajączkowska">Prosiłabym o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł, bardzo bym panią prosił o wycofanie tej prośby, ponieważ pani dyrektor, reprezentująca Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą nie może zająć stanowiska w tej sprawie. Chciałbym, abyśmy byli realistami.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MariaZajączkowska">Panie przewodniczący, uważam, że przedstawiciele rządu biorący udział w naszym posiedzeniu stanowią reprezentację, która jest upoważniona do zajmowania stanowiska. Moim zdaniem, sytuacja w której możemy wysłuchać oficjalnego stanowiska rządu jest nie do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani dyrektor mogłaby przedstawić stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#HalinaKowalska">Z upoważnienia pana ministra Leśnego mogę powiedzieć, że zmiana ta została uzgodniona z panem ministrem Buchaczem i panem ministrem Jagielińskim. Nie dysponuję jednak pisemną formą stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszSzymański">Treść poprawki nr 4 pana posła Maćkowiaka wiąże się z propozycją zawartą w poprawce nr 6 oraz w poprawce 15. W związku z tym musimy je przegłosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek zgłoszonych przez pana posła Maćkowiaka?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem przyjęcia poprawek posła Maćkowiaka opowiedziało się 20 posłów, 7 było przeciwnych, a 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że połączone Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawek nr: 4, 5, 6 i 15 zgłoszonych przez pana posła Maćkowiaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MariaZajączkowska">Czy mogę zgłosić uwagę?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszSzymański">Zakończyliśmy już głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MariaZajączkowska">Moja uwaga nie dotyczy głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszSzymański">Wobec tego może ją pani poseł zgłosić w czasie omawiania punktu „sprawy różne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MariaZajączkowska">Moja uwaga dotyczy trybu prowadzenia obrad i ma charakter formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszSzymański">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MariaZajączkowska">Muszę przyznać, że zastosowana podczas dzisiejszego posiedzenia forma przedstawiania opinii rządu jest dla mnie zupełnym novum. Nie chciałam tego mówić przed głosowaniem, ale zanim rozpoczniemy rozpatrywanie kolejnej poprawki, chciałabym zwrócić uwagę, że nie możemy wyrażać swojej zgody na to, aby przedstawiciel resortu był w stanie poinformować nas jedynie o tym, że nastąpiło spotkanie dwóch ministrów, którzy uzgodnili, iż wyrażają zgodę na wprowadzenie zmian do tekstu ustawy.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MariaZajączkowska">Ponieważ zadałam pytanie o stanowisko rządu w tej sprawie, chciałabym je usłyszeć, ponieważ nawet po zreformowaniu centrum, dwóch ministrów nie będzie mogło spotkać się i przy kawie uzgodnić stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanuszSzymański">Sądzę, że na taką dyskusję naprawdę szkoda naszego czasu. Proszę złożyć stosowne wnioski, prezydia Komisji je rozpatrzą i wystąpią o stosowną zmianę stanu rzeczy.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omawiania poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech chciałby przedstawić argumenty przemawiające za przyjęciem tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MirosławCzech">Chciałbym wycofać tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ poprawkę 8 rozpatrzyliśmy łącznie z poprawką nr 2 i poprawką nr 3, przystępujemy do omawiania poprawki nr 9.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech zechciałby nam przybliżyć ideę wprowadzenia tej poprawki, która zawiera propozycję, aby w art. 8 w ust. 1 po wyrazach „w miejscu” dodać wyrazy „o ile ocena dokonywana jest na terenie siedziby bądź zakładu podmiotu zgłaszającego towar,”.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MirosławCzech">Moja poprawka zmierza do wyraźnego sprecyzowania, w jakim miejscu ma przedstawiać cały towar podmiot zgłaszający go do kontroli jakości.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanuszSzymański">Chciałbym zapytać, w którym miejscu tego artykułu znajduje się ust. 1?</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JanuszSzymański">Czy poprawka nie powinna dotyczyć pkt 1? Jeżeli tak, to została niewłaściwie sformułowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MirosławCzech">Sądzę, że jest to błąd komputera. Powracając do idei wprowadzenia tej poprawki, chciałbym powiedzieć, że jej celem jest wyraźne sprecyzowanie na ile ocena dokonywana jest na terenie siedziby lub zakładu podmiotu zgłaszającego towar do kontroli. Moim zdaniem, powinna to być cała partia towaru, a nie próbka, jak to zostało zapisane w tekście ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby przedstawić swoją rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Majewski chciałby zabrać głos na temat tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WitMajewski">Prosiłbym pana posła Czecha, aby się zdecydował czy chce poprawić zapis ust. 1 pkt 1, czy go wykreślić, ponieważ następna poprawka przewiduje skreślenie tego punktu. Po co zatem mamy go najpierw poprawiać, a później wykreślać.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszSzymański">Chciałem właśnie o to zapytać. Myślę, że najpierw poddamy pod głosowanie dalej idący wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MirosławCzech">Panie przewodniczący, musiała nastąpić jakaś pomyłka podczas przepisywania tekstu poprawek, ponieważ w poprawce nr 10 postulowałem wykreślenie z art. 8 pkt 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WitMajewski">Propozycja wykreślenia z art. 8 pkt 4 znajduje się w poprawce nr 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JanuszSzymański">Proponuję, abyśmy powrócili na razie do poprawki nr 9 i ustalili opcję Komisji.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 9?</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem przyjęcia poprawki opowiedziało się 7 posłów, 14 było przeciwnych, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-54.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 9.</u>
<u xml:id="u-54.4" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10, która zakłada wykreślenie w całości pkt 4 art. 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JanuszSzymański">Nie ustępu 4, tylko pkt 4. Korzystając z okazji, chciałbym przedstawicielce Biura Legislacyjnego KS zwrócić uwagę, iż poseł może ewentualnymi błędami obarczyć komputer, ale pracownicy Biura Legislacyjnego mają obowiązek sprawdzenia przekazywanego nam tekstu. Proszę na drugi raz poprawić jakość swej pracy, ponieważ tolerujemy to po raz ostatni. Jeżeli ma pani zbyt mało czasu na sporządzenie zestawienia poprawek, to proszę to wyraźnie powiedzieć, bo nie może pani sporządzać wadliwego zestawienia. Przekazując nam zestawienie poprawek, powinna pani zagwarantować, że są one prawidłowo sformułowane od strony formalnej.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#JanuszSzymański">Przypomnę, że poprawka 10 polega na tym, że w art. 8 skreśla się w całości pkt 4.</u>
<u xml:id="u-56.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby nam przedstawić ideę wprowadzenia tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MirosławCzech">Celem tej poprawki było określenie na jakich zasadach mają być wyznaczani wspomniani w tym artykule przedstawiciele. Osoba występująca w imieniu podmiotu zgłaszającego towar do kontroli musi dysponować określonymi dokumentami, bo jeżeli inspektor uzna je za niewystarczające, może odmówić przeprowadzenia kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby przedstawić swoją rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejAumiller">Przedstawiciel podmiotu zgłaszającego towar do kontroli musi być obecny przy ocenie próbki. Jeżeli taka ocena będzie dokonywana na granicy, podmiot zgłaszający może wybrać swojego przedstawiciela do którego będzie miał zaufanie. Nie można przecież pobierać próbki bez przedstawiciela podmiotu zgłaszającego.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#AndrzejAumiller">Czy pani dyrektor chciałaby zabrać głos w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#AndrzejAumiller">Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#AndrzejAumiller">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem poprawki nr 10?</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#AndrzejAumiller">W głosowaniu za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 10 opowiedziało się 6 posłów, przeciw - 27, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#AndrzejAumiller">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 10.</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#AndrzejAumiller">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11, która dotyczy art. 8 pkt 6 i zawiera propozycję, aby po wyrazach „do badań” dodać wyrazy „w ilości niezbędnej do dokonania oceny”.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#AndrzejAumiller">Poprawka ma charakter uściślający i jest czytelna.</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#AndrzejAumiller">Czy pan poseł Aumiller chciałby zabrać głos na temat tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-59.9" who="#AndrzejAumiller">Materia, której dotyczy ta poprawka znajduje się co prawda w innych przepisach, ale możemy rekomendować jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#JanuszSzymański">W jakich przepisach?</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za tym, aby Komisje rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 11?</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 11 opowiedziało się 21 posłów, 7 - przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-60.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 11.</u>
<u xml:id="u-60.4" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 12, która dotyczy art. 10 ust. 1. Pan poseł Czech proponuje, aby wykreślić w całości pkt 3 i 4, czyli kontrolę poszczególnych faz produkcji, wytwarzania, przetwórstwa, przechowywania i transportu towarów oraz badanie systemów kontroli jakości przeprowadzonych w fazie produkcji, wytwarzania, przetwórstwa, przechowywania, transportu i otrzymywanych przez nich wyników. Czyli ocena jakości handlowej powinna obejmować obszary, bez tych wymienionych.</u>
<u xml:id="u-60.5" who="#JanuszSzymański">Jakie były motywy wprowadzenia tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#MirosławCzech">Długo dyskutowaliśmy na ten temat podczas posiedzeń podkomisji i uważam, że powinno nastąpić zawężenie dotychczasowego zapisu. Inspektorzy powinni kontrolować jakość wyrobu finalnego, nie wnikając w jakość surowca.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#JanuszSzymański">Jaki pogląd ma na tą sprawę poseł sprawozdawca?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejAumiller">Moim zdaniem, powinniśmy utrzymać dotychczasowy zapis, ponieważ tego rodzaju badania powinny być przeprowadzane także w trakcie procesu produkcyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#ZbigniewIzdebski">Uważamy, że zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania są zgodne z dyrektywą nr 89/397 Rady Unii Europejskiej, która dopuszcza taką możliwość. Jeżeli w tej chwili odstąpimy od dotychczasowego zapisu, to za chwilę narażamy się na zarzut, że postępujemy niezgodnie z dyrektywami.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby wypowiedzieć się na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JanuszMaksymiuk">Chciałbym skierować do pana dyrektora następujące pytanie. Skoro zgodnie z dyrektywą dopuszcza się stosowanie takich badań, chciałbym się dowiedzieć, które państwa zastosowały tego rodzaju rozwiązania?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#ZbigniewIzdebski">Wszystkie kraje Unii Europejskiej. Dyrektywa pochodzi z 1989 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanuszSzymański">Panie pośle, tego rodzaju dyrektywa ma skutek bezpośrednio wiążący państwo członkowskie.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozstrzygnięcia dalszych losów tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 12, dotyczącej art. 10, która polega na wykreśleniu z ust. 1 punktów 3 i 4 w całości.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 12 opowiedziało się 7 posłów, 22 było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-69.4" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 12.</u>
<u xml:id="u-69.5" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13, w której proponuje się, aby w art. 13 w ust. 2 po wyrazach „Inspektoratu Standaryzacji” dodać wyrazy „w uzgodnieniu z Izbą Rolniczą województwa właściwego dla podmiotu dokonującego obrotu z zagranicą”.</u>
<u xml:id="u-69.6" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech podtrzymuje swoją propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MirosławCzech">Tak. Wydaje mi się bowiem, że w tej chwili będziemy z powodzeniem wdrażali takie rozwiązania, jak Izby Rolnicze i w związku z tym, możliwe byłoby ich włączenie do procesu oceny fachowców.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby nam przedstawić swoją rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejAumiller">Opowiadam się za odrzuceniem tej poprawki, ponieważ do tej pory powstały tylko 2 Izby Rolnicze. Myślę, że do propozycji pana posła Czecha będziemy mogli powrócić za 3–4 lata, tzn. wówczas, gdy Izby Rolnicze będą dysponowały odpowiednimi fachowcami.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#AndrzejAumiller">Chciałbym przypomnieć, że produkty rolne, takie jak np. truskawki, są towarem, który bardzo szybko ulega zepsuciu i każdorazowe powoływanie komisji do oceny jakości każdego towaru mija się po prostu z celem.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JanuszSzymański">Czy pani poseł Zajączkowska chciałaby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MariaZajączkowska">Ponieważ powstały już pierwsze Izby Rolnicze, powinniśmy je uwzględnić w naszych rozważaniach dotyczących ostatecznego kształtu zapisów tej ustawy. Pragnę przypomnieć, iż w ustawie o izbach rolniczych znajduje się zapis mówiący o tym, że izba prowadzi rejestr rzeczoznawców, a więc wystarczyłoby uzgodnić listę rzeczoznawców, a następnie powoływać komisje.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejAumiller">W tym przypadku mówimy o ekspertach uprawnionych do dokonywania oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MariaZajączkowska">Można przecież uzgodnić takie listy ekspertów a następnie wybierać spośród nich członków komisji oceniającej.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#MariaZajączkowska">Przypomnę, że Izby Rolnicze miały wypowiadać się na temat istotnych problemów rolnictwa, a tymczasem okazuje się, że nie mogą wypowiadać się na temat standaryzacji, która przecież posiada istotne znaczenie dla rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Aumiller chciałby odpowiedzieć na zarzuty pani poseł Zajączkowskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejAumiller">Pragnę zwrócić uwagę, że pan poseł Czech zaproponował dodanie do dotychczasowego zapisu sformułowania „w uzgodnieniu z Izbą Rolniczą województwa właściwego dla podmiotu dokonującego obrotu z zagranicą”. Tak więc dyrektor miałby w uzgodnieniu z Izbą Rolniczą, która ma dokonać natychmiastowej oceny słuszności podjętej decyzji. Proszę, aby pani oceniła praktyczne zastosowanie propozycji pana posła Czecha.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejMalinowski">Zapominamy o bardzo ważnym ustaleniu przyjętym przez Sejm, a mianowicie o ratyfikacji układu GATT i WTO, w których wyraźnie stwierdza się, że naszym obowiązkiem jest stosowanie standardów światowych. Przypomnę, że standard światowy mówi, iż do oceny jakości powołane są tylko i wyłącznie wyspecjalizowane organizacje, a Izba Rolnicza nie jest organizacją powołaną do oceny jakości.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Malinowski słusznie zwrócił uwagę na nasze zobowiązania wynikające ze standardów WTO. Przystępujemy zatem do rozstrzygnięcia dalszych losów tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 13?</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem Sejmowi poprawki nr 13 opowiedziało się 7 posłów, przeciwko - 20, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MariaZajączkowska">Czy mogę zabrać głos w sprawie formalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#JanuszSzymański">Będzie mogła pani zabrać głos, gdy przystąpimy do realizacji punktu „sprawy różne”. W tej chwili rozpatrujemy poprawki.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14 dotyczącej art. 13. Pan poseł Czech proponuje, aby w art. 13 dodać ust. 4–6 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#JanuszSzymański">„4. W przypadku nadmiernej zwłoki w wydaniu orzeczenia przez Komisję, o której mowa w ust. 1, bądź jego nie wydania podmiot dokonujący obrotu może dochodzić od skarbu państwa reprezentowanego przez Centralny Inspektorat Standaryzacji odszkodowania z tytułu szkody poniesionej ze względu na nieterminowe rozpatrzenie odwołania lub nie wydania świadectwa jakości.</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#JanuszSzymański">5. Jeśli Komisja, o której mowa w ust. 1, wyda orzeczenie podtrzymujące raport, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2, a podmiot gospodarczy wykaże na drodze postępowania przed sądem powszechnym niezasadność tego orzeczenia, to służy uprawnienie, o którym mowa w ust. 4.</u>
<u xml:id="u-83.4" who="#JanuszSzymański">6. Na niezgodne z prawem wydanie orzeczeń, o których mowa w ust. 1, służy skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego”.</u>
<u xml:id="u-83.5" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby zapoznać nas z motywami, które zadecydowały o zaproponowaniu wprowadzenia tej poprawki do tekstu ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MirosławCzech">Zależało mi na tym, aby tryb odwoławczy został wyczerpany, aż do poziomu Naczelnego Sądu Administracyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby nas zapoznać ze swoją rekomendacją dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#AndrzejAumiller">Chciałem powiedzieć jedynie, że artykuł 416 Kodeksu cywilnego nakłada na osobę prawną obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej z winy jej organu, a artykuł 420 - z winy jej funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#AndrzejAumiller">W związku z tym uważam, że tego rodzaju rozbudowa zapisu ustawowego jest zbędne, tym bardziej, że wielokrotnie stwierdziliśmy, iż należy unikać umieszczania w zapisach ustawy regulacji, które są powszechnie przyjęte i stosowane w praktyce.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JanuszSzymański">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego KS chcieliby wypowiedzieć się w sprawie tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro Legislacyjne KS opowiada się za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#JanuszMaksymiuk">Oczywiście mogę się mylić, ale wydaje mi się, że przepis, na który powołuje się pan poseł Aumiller, mówi o obowiązku naprawienia szkody, ale tylko do wysokości odpowiadającej równowartości 3-miesięcznych poborów. Natomiast pan poseł Czech proponuje, aby podmiot ponosił pełną odpowiedzialność.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JanuszSzymański">Nie ulega wątpliwości, że wnioskodawca miał na myśli regres wobec skarbu państwa.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Aumiller chciałby ponownie zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejAumiller">Straty, których powstanie spowodował funkcjonariusz musi pokryć skarb państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JanuszSzymański">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego KS chcieliby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawka ta została źle sformułowana, ponieważ wynika z niej, że Centralny Inspektorat Standaryzacji jest jak gdyby reprezentantem skarbu państwa. W takiej formie trudno w ogóle ją rozpatrywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#JanuszSzymański">Ze względu na ułomność jej sformułowania, prosiłbym o rozważenie sensu utrzymania tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MirosławCzech">Chciałbym wycofać tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#JanuszSzymański">Myślę, że pan poseł Czech podjął bardzo słuszną decyzję, ponieważ zgłoszona przez niego poprawka wymagałaby bardzo gruntownego przeredagowania. Mogę więc stwierdzić, że wnioskodawca wycofał poprawkę nr 14.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#JanuszSzymański">Ponieważ poprawka nr 15 została już rozpatrzona, przystępujemy do omówienia poprawki nr 16, która proponuje, aby w art. 15 w ust. 3 wyrazy „0,5%” zastąpić wyrazami „0,2%”.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby nam przybliżyć ideę tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MirosławCzech">Chciałbym podtrzymać wniosek, który był poddawany pod głosowanie w trakcie trzech poprzednich posiedzeń Komisji o obniżenie wysokości opłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby przedstawić członkom Komisji rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#AndrzejAumiller">Muszę powiedzieć, że poprawka pana posła Czecha uzyskała poparcie 3 lub 4 posłów, podczas gdy 17 posłów opowiedziało się przeciwko jej przyjęciu.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#JanuszSzymański">O ile dobrze pamiętam, argumenty przemawiające za i przeciwko przyjęciu tej poprawki zostały w trakcie tamtego posiedzenia Komisji bardzo starannie ocenione.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy wobec tego do głosowania, ponieważ każdy z państwa musi sam zdecydować o tym, jakie popiera wartości.</u>
<u xml:id="u-101.2" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 16 dotyczącej art. 15 ust. 3?</u>
<u xml:id="u-101.3" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu, za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 16 opowiedziało się 12 posłów, 11 było przeciwnych, 7 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-101.4" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki nr 16.</u>
<u xml:id="u-101.5" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Pan poseł Czech proponuje, aby w art. 18 w ust. 1 wyrazy „może upoważnić wybrane w drodze konkursu ofert” zastąpić wyrazami „upoważnia” oraz po wyrazach „w art. 5 w ust. 1 pkt 1” dodać wyrazy „pkt 2 i 3”.</u>
<u xml:id="u-101.6" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby przedstawić nam intencję, która towarzyszyła sformułowaniu tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#MirosławCzech">Zależało mi na tym, aby podmiotom, które uzyskują upoważnienie ministra do realizacji zadań wynikających z zapisu art. 5 ust. 1 pkt 1, dodać również zadania wynikające z punktu 2, jeżeli oczywiście posiadają akredytowane laboratoria.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#JanuszSzymański">Wydaje mi się, że dysponuje pan niewłaściwym materiałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#MirosławCzech">Bardzo przepraszam panie przewodniczący, rzeczywiście zapomniałem o pierwszej części swojej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#JanuszSzymański">Czy wobec tego musiałby pan powrócić do pierwszej części tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#MirosławCzech">Uważam, że nie należałoby zamykać drogi podmiotom gospodarczym, które stworzą warunki umożliwiające im podjęcie zadań związanych z kontrolą jakości handlowej. Zależało mi również na tym, aby minister współpracy gospodarczej z zagranicą nie mógł fakultatywnie upoważniać do wykonywania tych zadań wybrane w drodze konkursu podmioty gospodarcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca zechciałby nam przedstawić rekomendację dotyczącą tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#AndrzejAumiller">Opowiadam się za odrzuceniem tej poprawki, ponieważ wyraz „może” nie oznacza, że „musi”, natomiast sformułowanie „upoważnia” oznacza, że musi, a przecież zdecydowaliśmy się na wybór firmy w drodze konkursu, który umożliwia pojawienie się nowej gwiazdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech chciałby uzupełnić swoją wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#MirosławCzech">Nowa gwiazda się nie pojawi, ponieważ w art. 18 zapisaliśmy dosyć rygorystyczne warunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#JanuszSzymański">Gdybyśmy przyjęli poprawkę pana posła Czecha, to minister współpracy gospodarczej z zagranicą mógłby upoważnić tylko podmioty wybrane w drodze konkursu ofert. W tej chwili tylko może, a więc dotychczasowy zapis daje ministrowi większą dowolność w podjęciu decyzji.</u>
<u xml:id="u-111.1" who="#JanuszSzymański">Nie chciałbym państwu narzucać swoich wniosków, ale wydaje mi się, że pomiędzy tymi zapisami istnieje dosyć istotna różnica.</u>
<u xml:id="u-111.2" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 17.</u>
<u xml:id="u-111.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 18.</u>
<u xml:id="u-111.4" who="#JanuszSzymański">Pan poseł Czech proponuje, aby w art. 18 ust. 2 nadać brzmienie: „2. Podmiotami upoważnionymi do wykonywania zadań, o których mowa w ust. 1, są podmioty, które:</u>
<u xml:id="u-111.5" who="#JanuszSzymański">1) zastępują co najmniej 5 inspektoratów,</u>
<u xml:id="u-111.6" who="#JanuszSzymański">2) posiadają laboratorium akredytowane w krajowym systemie badań i certyfikacji lub legitymujące się stałą umową o świadczeniu usług przez takie laboratorium,</u>
<u xml:id="u-111.7" who="#JanuszSzymański">3) dysponują środkami technicznymi do prowadzenia działalności w zakresie na jaki ubiega się o upoważnienie”.</u>
<u xml:id="u-111.8" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł mógłby nam przybliżyć ideę wprowadzenia tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#MirosławCzech">Jest to kontynuacja poprawki nr 17, a jej zadaniem jest określenie, które nowo tworzone podmioty mogą ubiegać się o upoważnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#JanuszSzymański">Uważam, że te poprawki należałoby rozpatrywać łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MirosławCzech">Zgadzam się z opinią pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#JanuszSzymański">Wobec tego zaproponujmy, aby poprawki nr 17 i 18 były rozpatrywane łącznie.</u>
<u xml:id="u-115.1" who="#JanuszSzymański">Wobec tego przystępujemy do rozpatrzenia ostatniej poprawki, poprawki nr 19. Pan poseł Czech proponuje, aby w art. 19 w ust. po wyrazie „przez” skreślić pozostałą część zdania i dodać wyrazy „akredytowane laboratoria Centralnego Inspektoratu Standaryzacji oraz podmiotów upoważnionych przez ministra współpracy gospodarczej z zagranicą”.</u>
<u xml:id="u-115.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Czech mógłby uzasadnić potrzebę wprowadzenia tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#MirosławCzech">Jest to w gruncie rzeczy poprawka o charakterze porządkującym i jest zgodna z propozycją pełnomocnika rządu ds. integracji europejskiej. Zależało mi na tym, aby wszystkie podmioty upoważnione do kontroli jakości handlowej były akredytowane w krajowym systemie badań i certyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł sprawozdawca mógłby nam przedstawić rekomendację dotyczącą tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#AndrzejAumiller">Chciałbym rekomendować odrzucenie tej poprawki. Pan poseł Czech, podobnie jak wszyscy doskonale zdaje sobie sprawę, że wszystkie laboratoria będą musiały być akredytowane. Ponieważ jednak akredytacja jest procesem długotrwałym, po uchwaleniu ustawy, żadne laboratorium nie mogłoby wykonywać tych czynności.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#JanuszSzymański">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby przemówić w tej sprawie? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-119.1" who="#JanuszSzymański">Wobec tego przystąpimy do rozstrzygnięcia dalszego losu tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-119.2" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 19?</u>
<u xml:id="u-119.3" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 19 opowiedziało się 3 posłów, 25 posłów było odmiennego zdania, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-119.4" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 19.</u>
<u xml:id="u-119.5" who="#JanuszSzymański">Ponieważ pan poseł Aumiller nie wyczerpał misji posła sprawozdawcy będzie ją kontynuował w trakcie trzeciego czytania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-119.6" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w punkcie „sprawy różne”? Ponieważ obiecałem pani poseł Zajączkowskiej, że będzie mogła zabrać głos w tym punkcie obrad, udzielam jej głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MariaZajączkowska">Chciałam jedynie powiedzieć, że jeżeli już ktoś wypowiada się na temat ustawy o Izbach Rolniczych, to powinien wiedzieć, że sprawy jakości należą do ich kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#JanuszSzymański">Zadaniem pana posła Aumillera będzie zatem przedstawienie rekomendacji dotyczących poszczególnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#JanuszSzymański">Z uwagi na to, że uzyskała akceptację poprawka pana posła Maćkowiaka, polegająca na zamianie kompetencji kierowników resortów pojawiła się kwestia terminu wejścia w życie przepisów tej ustawy. Z punktu widzenia pewnej klarowności sytuacyjnej, chciałbym zaapelować o to, aby uprawomocnienie tej ustawy nastąpiło w dniu 1 stycznia 1997 r.</u>
<u xml:id="u-121.2" who="#JanuszSzymański">Gdyby pan poseł Maćkowiak zgłosił taką autopoprawkę, która uzyskałaby akceptację pozostałych członków połączonych Komisji, to bardzo bym się z tego powodu ucieszył.</u>
<u xml:id="u-121.3" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Maćkowiak wyraża zgodę? Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-121.4" who="#JanuszSzymański">Czy pozostali członkowie Komisji akceptują autopoprawkę pana posła Maćkowiaka? Tak. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-121.5" who="#JanuszSzymański">Wobec tego wprowadzimy odpowiednie zmiany do tekstu sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-121.6" who="#JanuszSzymański">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu. Zamykam obrady Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>