text_structure.xml
77.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszSzymański">Dzisiejsze wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Komisji Ustawodawczej poświęcone jest rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego oraz niektórych innych ustaw. Prosiłbym, aby pan poseł Andrzej Śmietanko, który przewodniczył obradom podkomisji, przedstawił nam najważniejsze zmiany, jakie zostały wprowadzone do tekstu obowiązującej dotychczas ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszSzymański">Myślę, że po wysłuchaniu sprawozdania przystąpimy od razu do rozpatrzenia poszczególnych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejŚmietanko">Podkomisja, której pracom przewodniczyłem, spotkała się pięciokrotnie, a ostatnie jej spotkanie, podczas którego omówiono zmiany, jakie w stosunku do obecnie obowiązującej ustawy wprowadzono w projekcie nowelizacji ustawy o Agencji Rynku Rolnego, odbyło się 24 listopada br.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejŚmietanko">Jeżeli państwo pozwolą, to pokrótce przedstawię obecnie najważniejsze zmiany wprowadzone w projekcie nowelizacji:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejŚmietanko">1. Do dotychczasowej treści art. 1 ust. 1 dopisano ustawową podstawę tworzenia oddziałów terenowych. Pragnę dodać, że w dotychczas obowiązującej ustawie nie było takiej regulacji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejŚmietanko">2. W art. 4 musieliśmy dokładniej sprecyzować zadania Agencji w celu dostosowania skali i zakresu interwencji do zmieniających się potrzeb. Temu celowi ma służyć m.in. roczny program działań interwencyjnych Agencji oraz propozycja regulacji handlu zagranicznego w zakresie artykułów będących przedmiotem działalności interwencyjnej Agencji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejŚmietanko">3. W art. 4a stworzyliśmy możliwość powierzania Agencji innych zadań niż określone we wspomnianym już rocznym programie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejŚmietanko">4. W art. 6 ust. 1 zmieniliśmy dotychczasową zasadę powoływania i odwoływania prezesa Agencji Rynku Rolnego, proponując, aby prezes Agencji był powoływany i odwoływany przez prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej w porozumieniu z Ministerstwem Finansów. Obecnie prezes Agencji powoływany jest wyłącznie na wniosek ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejŚmietanko">Ponadto skreśliliśmy ust. 3 tego artykułu, ponieważ brak jest podstaw do wyliczenia lub ograniczenia kompetencji prezesa wynikających z ust. 1 i ust. 2, a w ust. 4 dokonaliśmy zmiany o charakterze technicznym, obciążając Agencję obowiązkiem składania rocznych sprawozdań także ministrowi finansów oraz sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejŚmietanko">5. W art. 7 ust. 1 ustaliliśmy kadencję Rady Agencji na 3 lata, a w ust. 4 ograniczyliśmy liczebność składu Rady Agencji do jednego przedstawiciela poszczególnych urzędów centralnych, wprowadzając jednocześnie w skład Rady przedstawiciela ministra finansów. Dostosowaliśmy także zapis tego ustępu do planowanej zmiany, zastępując ministerstwo rynku Ministerstwem Przemysłu i Handlu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejŚmietanko">6. W art. 8 określono niezbędny zakres regulacji statutu Agencji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejŚmietanko">7. W nowym zapisie art. 9 zawarte zostały zasady gospodarki finansowej i ewidencji księgowej oraz wynagradzania pracowników. Określiliśmy także rodzaje przychodów Agencji. Wspomniana zmiana jest zmianą porządkową, wynikającą chociażby z potrzeby specyfikacji gospodarowania rezerwami państwowymi. Myśleliśmy o odrębnej księgowości i zapewnieniu kontroli operacji finansowych, w których wykorzystuje się środki budżetowe.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejŚmietanko">8. Skreśliliśmy art. 10 i 11, ponieważ regulacje znajdujące się w tych artykułach zostały zawarte w nowym art. 9 w ust.ust. od 1–4.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejŚmietanko">9. W art. 12 dokonaliśmy zmiany porządkowej, ujednolicając zarówno w statucie Agencji, jak i w ustawie o Agencji nazwę biura sprawującego obsługę techniczną prezesa Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejŚmietanko">10. Na mocy art. 12a zwolniliśmy czynności cywilnoprawne, których stroną jest Agencja Rynku Rolnego, od opłat skarbowych. Chciałbym dodać, że kwestie związane z finansami i opłatami zostały wcześniej uzgodnione w ramach uzgodnień rządowych z ministrem sprawiedliwości oraz ministrem finansów.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejŚmietanko">11. Zmiana dokonana w art. 2 ustawy wynika z konieczności rozwiązania problemu zadłużenia przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ powstałego w wyniku zaciągania kredytów na realizację inwestycji centralnych, tzn. budowę elewatorów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejŚmietanko">Chciałbym państwa, w imieniu członków podkomisji, przeprosić za błędne wydrukowanie dokumentu, którego treść uzgodniono ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Otóż w art. 2 ust. 2, sformułowanie „lub następców prawnych tych przedsiębiorstw” wydrukowano przez pomyłkę na końcu tekstu tego ustępu, podczas gdy powinno ono być umieszczone w początkowym jego fragmencie. W związku z tym początek zapisu art. 2 ust. 2 powinien brzmieć następująco: „Wygasają zobowiązania przedsiębiorstw przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ lub następców prawnych tych przedsiębiorstw wobec skarbu państwa itd.”.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#AndrzejŚmietanko">12. Zmiana dokonana w art. 3 uzasadniona jest koniecznością zmniejszenia kosztów windykacji wierzytelności Agencji Rynku Rolnego.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#AndrzejŚmietanko">Na zakończenie swojego wystąpienia chciałbym dodać, że podkomisja proponuje wydrukowanie całego, jednolitego tekstu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszSzymański">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu podkomisji za bardzo precyzyjną prezentację dokonanych zmian i chciałbym zapytać, czy pan wiceminister Smolarek chciałby zająć stanowisko w tej fazie postępowania ustawodawczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardSmolarek">Pragnę stwierdzić, że w zasadzie, poza art. 1 ust. 2, stanowisko kierownictwa resortu rolnictwa jest zgodne z propozycjami przedstawionymi przez podkomisję. W dalszym ciągu upieramy się jednak przy stanowisku, że zapis art. 1 ust. 2 powinien otrzymać następujące brzmienie: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RyszardSmolarek">Muszę wyrazić ubolewanie, że nasza propozycja nie została uwzględniona przez członków podkomisji i oświadczyć, że będziemy podtrzymywali nasze stanowisko w trakcie dalszych prac Komisji oraz obrad plenarnych Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję za przedstawienie tak klarownego stanowiska resortu w tej sprawie. Wobec tego przystąpimy obecnie do rozpatrzenia poszczególnych artykułów projektu nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Pańtak chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzPańtak">Chciałbym zadać pytanie dotyczące zmiany zapisu art. 3, dotyczącego art. 8 ustawy o kosztach sądowych. Muszę przyznać, że sens tego przepisu, w moim przekonaniu, jest niejasny, ponieważ celem Agencji Rynku Rolnego jest prowadzenie w określonym zakresie, działalności gospodarczej, natomiast art. 8 ustawy o kosztach sądowych i sprawach cywilnych stanowi, że skarb państwa i gmina zwolnione są z opłat sądowych w sprawach cywilnych, chyba że nie dotyczy to działalności gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszSzymański">Byłbym wdzięczny, gdyby pan poseł Pańtak przyjął moją sugestię, abyśmy spróbowali wyjaśnić ten problem w trakcie rozpatrywania zapisu art. 3. Zapisałem sobie, że zgłaszał pan taką wątpliwość i myślę, że we właściwym czasie odniosą się do niej zarówno pan przewodniczący podkomisji, jak i pan wiceminister Smolarek. Natomiast w tej chwili proponowałbym, abyśmy przystąpili do rozpatrywania poszczególnych propozycji zmian przedstawionych przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tytułu ustawy? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrywania zmian przepisów zawartych w art. 1.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanuszSzymański">Zmiana nr 1 polega na dodaniu w art. 1 nowego ust. 3 w brzmieniu: „Agencja może tworzyć oddziały terenowe”.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do proponowanej zmiany, dotyczącej możliwości tworzenia oddziałów terenowych? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JanuszSzymański">Wobec tego mogę stwierdzić, że Komisje przyjęły zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JanuszSzymański">Zmiana nr 2 dotyczy art. 4, zawierającego tzw. przykładowy katalog zadań. Podkomisja proponuje, aby otrzymał on następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JanuszSzymański">„Ust. 1. Agencja realizuje interwencyjną politykę rolną państwa w celu stabilizacji rynku produktów rolnych i żywnościowych oraz ochrony dochodów uzyskiwanych z rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JanuszSzymański">Ust. 2. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 Agencja wykonuje w szczególności przez:</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JanuszSzymański">1) interwencyjny zakup i sprzedaż produktów rolnych oraz ich przetworów na rynku krajowym i rynkach zagranicznych,</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#JanuszSzymański">2) gromadzenie i gospodarowanie państwowymi rezerwami produktów rolnych oraz produktów i półproduktów żywnościowych w ramach określonych zadań oraz przeznaczonych na ten cel środków finansowych,</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#JanuszSzymański">3) udzielanie poręczeń kredytów, z wyjątkiem kredytów inwestycyjnych, podmiotom gospodarczym realizującym zadania zlecone przez Agencję.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#JanuszSzymański">Ust. 3. Do zadań Agencji należą także:</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#JanuszSzymański">1) analizowanie rynku produktów rolnych i żywnościowych,</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadzieMinistrów">a) propozycji regulacji organizacyjno-prawnych w zakresie funkcjonowania rynku podstawowych produktów rolnych i żywnościowych,</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RadzieMinistrów">b) w porozumieniu z ministrem współpracy gospodarczej z zagranicą, propozycji dotyczących regulacji handlu zagranicznego w zakresie produktów będących przedmiotem działalności interwencyjnej Agencji,</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RadzieMinistrów">3) inicjowanie i udział w działaniach organizacyjnych mających na celu rozwój rynku produktów rolnych i żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RadzieMinistrów">Ust. 4. Prezes Agencji przedstawia Radzie Ministrów do zatwierdzenia zaopiniowany przez ministrów rolnictwa i gospodarki żywnościowej, finansów oraz Radę Agencji roczny program działań interwencyjnych, który obejmuje:</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RadzieMinistrów">1) listę podstawowych produktów rolnych oraz produktów i półproduktów żywnościowych będących przedmiotem oddziaływania Agencji,</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RadzieMinistrów">2) prognozę poziomu cen, według których Agencja będzie prowadzić działalność interwencyjną i gospodarkę rezerwami państwowymi,</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#RadzieMinistrów">3) środki niezbędne na działania interwencyjne”.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#RadzieMinistrów">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do proponowanej treści tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#RadzieMinistrów">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#RadzieMinistrów">Zmiana nr 3 polega na dodaniu nowego art. 4a w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#RadzieMinistrów">"Ust.1. Rada Ministrów może powierzyć Agencji realizację innych zadań niż określone w art. 4, związanych z organizowaniem i funkcjonowaniem rynku produktów rolnych i żywnościowych.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#RadzieMinistrów">Ust. 2. Rada Ministrów powierzając zadania, o których mowa w ust. 1, zapewni Agencji na ten cel odpowiednie środki finansowe”.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#RadzieMinistrów">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić jakieś uwagi lub zastrzeżenia do treści tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#HenrykSiedlecki">Pan przewodniczący narzucił takie tempo rozpatrywania proponowanych zmian, że nie zdążyłem przedstawić swojego wniosku dotyczącego art. 1 ust. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanuszSzymański">Panie pośle, omawiamy w tej chwili trzecią ze zmian, jakie zostały zaproponowane w sprawozdaniu podkomisji. Do tej pory przyjęliśmy zmianę pierwszą i drugą, a więc jeżeli pan poseł chciałby zgłosić wniosek dotyczący zmiany pierwszej lub drugiej, to musi pan złożyć wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykSiedlecki">Proponuję, aby art. 1 ust. 2 otrzymał brzmienie, które zaproponował pan wiceminister Smolarek, tzn.: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanuszSzymański">Panie pośle, przyznam, że nie bardzo rozumiem, którego artykułu miałaby dotyczyć zgłoszona przez pana poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HenrykSiedlecki">Mój wniosek dotyczy art. 1 dotychczas obowiązującej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszSzymański">Problem polega na tym, że poprawka, którą pan zgłasza wiąże się z zakresem zmiany pierwszej, dotyczącej art. 1. Podkomisja w swoim sprawozdaniu stwierdziła, iż dodaje się nowy ust. 3 w brzmieniu: „Agencja może tworzyć oddziały terenowe”. Ponieważ w obowiązującej dotychczas ustawie artykuł ten składa się z dwóch ustępów, pana propozycja dotyczy rozszerzenia zaproponowanej przez podkomisję zmiany, a więc możemy ją rozważyć tylko wtedy, gdy Komisja zaakceptuje wniosek o reasumpcję głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykSiedlecki">Chciałbym przeprosić pana przewodniczącego i pozostałych członków obydwu Komisji, ale pan przewodniczący narzucił tak szybkie tempo obrad, że nie zdążyłem zgłosić swojego wniosku w bardziej odpowiednim momencie. Tym niemniej proponuję, aby art. 1 ust. 2 dotychczas obowiązującej ustawy otrzymał następujące brzmienie: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ propozycję pana posła Siedleckiego możemy rozpatrzyć tylko w przypadku reasumpcji głosowania, zgłoszę taki wniosek. Jeżeli państwo zaakceptują ten wniosek, to wtedy zajmiemy się rozpatrzeniem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za dokonaniem reasumpcji uchwały Komisji dotyczącej art. 1 i zmiany pierwszej?</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za dokonaniem reasumpcji opowiedziało się 15 posłów, przeciwko - 4, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanuszSzymański">Ponieważ członkowie Komisji wyrazili zgodę na dokonanie reasumpcji, oddaję głos panu posłowi Siedleckiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#HenrykSiedlecki">Proponuję, aby art. 1 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JanuszSzymański">Innymi słowy mówiąc, pan poseł Siedlecki zmierza do rozszerzenia zakresu nowelizacji art. 1, a jego propozycja polega na nadaniu nowego brzmienia art. 1 ust. 2, który do tej pory przewidywał, że Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów. Pan poseł Siedlecki proponuje zatem skreślić kropkę i dodać wyrazy: „bieżący nadzór”. Czy mógłby pan dokładniej sprecyzować treść swojej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykSiedlecki">Bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanuszSzymański">Proponuję, abyśmy ustalili treść tego zapisu od początku: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów”, i co dalej?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#HenrykSiedlecki">Przecinek lub inny znak.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JanuszSzymański">Proszę dokładniej sprecyzować jaki znak?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HenrykSiedlecki">Myślę, że jest to zadanie dla prawników. Druga część tego zapisu powinna brzmieć następująco: „bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanuszSzymański">Chciałbym powiedzieć, że z punktu widzenia przepisów konstytucji, pana wniosek nie jest z nimi zgodny i w związku z tym nie poddam go pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#JanuszSzymański">Ponieważ centralny urząd podlega prezesowi Rady Ministrów na mocy przepisów konstytucyjnych, przedstawiając swoją propozycję dokonuje pan złamania zasady konstytucyjnej. Skoro w pierwszej części tego zapisu stwierdzamy, że Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, to jak możemy wprowadzić bezpośredni nadzór?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzPańtak">Nie ulega wątpliwości, że jest to przepis niezgodny z konstytucją, ponieważ art. 1 ust. 1 stwierdza: „Tworzy się państwową jednostkę organizacyjną pod nazwą Agencja Rynku Rolnego, zwaną dalej Agencją”. Jest to zatem jednostka, której celem jest prowadzenie działalności gospodarczej. Ponieważ zgodnie z pańską propozycją ma ona podlegać prezesowi Rady Ministrów, ale bezpośredni nadzór nad jej działalnością ma sprawować minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej, to wówczas szef rządu, konstytucyjnego organu państwa, jest superintendentem w zakresie zarządzania. Jest to rozwiązanie wadliwe i sprzeczne z konstytucją.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzPańtak">Nadzór państwa nad państwową jednostką organizacyjną, przy założeniu respektowania przepisów konstytucyjnych, określony został w art. 6 ustawy. Jeżeli kogoś powołuję i odwołuję, oznacza to, że kieruję działalnością ad personam, a nie ręcznie. Tymczasem pan chce ponownie wprowadzić niekorzystne elementy poprzedniej konstytucji zakładające, że szef rządu ma kierować. Szef rządu powinien działać poprzez powoływanie odpowiednich ludzi, czyli sprawować nadzór personalny, będący normalną, zdrową i konstytucyjną praktyką.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KazimierzPańtak">Natomiast w przypadku pana propozycji powracamy do tzw. ręcznego sterowania, w którego przypadku konstytucyjny organ, jakim jest premier, odpowiada za kierowanie państwową jednostką administracyjną, która w zakresie działalności gospodarczej jest samodzielna. Chociaż nadzór personalny jest pewnym sposobem podporządkowania, to jednak jest on zgodny z konstytucją i wynika z prakseologii zarządzania tego typu jednostkami.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#KazimierzPańtak">Prosiłbym pana posła Siedleckiego, aby rozważył możliwość wycofania swojego wniosku. O ile wiem, podkomisja analizowała tę kwestię i zanim oddam głos panu wiceministrowi Smolarkowi, aby zajął stanowisko w tej sprawie, bowiem minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej jest upoważniony do reprezentowania tego projektu, poproszę przewodniczącego podkomisji, pana posła Śmietanko, aby przedstawił nam przebieg dyskusji na ten temat w trakcie obrad podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejŚmietanko">Chciałbym wyjaśnić, że podkomisja pozytywnie odniosła się do obydwu propozycji ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej, ale ponieważ biorący udział w naszych pracach prawnicy przekonali nas, że będzie to błędna konstrukcja, odstąpiliśmy od wprowadzenia do tekstu ustawy omawianego zapisu. Chcę oświadczyć, że naszym postępowaniem nie kierowały żadne inne intencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HenrykWujec">Przepraszam, że dopiero w tej chwili, ale chciałbym poruszyć ważną kwestię. Otóż w trakcie posiedzenia podkomisji, które odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, uczestnicząca w nim pani poseł Stolzman zgłosiła liczne uwagi. Nie została jednak zawiadomiona o posiedzeniu podkomisji, które odbyło się w gmachu Sejmu i w związku z tym skierowała protest do prezydium Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Ponieważ nie mogła uczestniczyć także w dzisiejszym posiedzeniu z powodu choroby, chciałbym w jej imieniu zapytać o dalszy los zgłoszonych przez nią poprawek i przedstawienie ich podczas dzisiejszych obrad w formie pisemnej lub ustnej, a także wyjaśnienie tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Śmietanko mógłby udzielić wyjaśnień panu posłowi Wujcowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejŚmietanko">Chciałbym wyjaśnić, że spotkanie w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, o którym wspominał pan poseł Wujec, nie było posiedzeniem podkomisji, ponieważ nie zdołaliśmy zebrać kworum.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejŚmietanko">Do dnia dzisiejszego ani do mnie, ani do przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nie wpłynęły w formie pisemnej żadne projekty poprawek. W rozmowie z panią poseł Stolzman stwierdziłem, że jeżeli opowiada się za wprowadzeniem innych poprawek, a nie mogliśmy się wcześniej skontaktować i sprawozdanie zostało już rozesłane posłom, to może je zgłosić podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji. Pani poseł Stolzman stwierdziła, że chciała je zgłosić w trakcie posiedzenia podkomisji i dlatego nie ma zamiaru tego robić podczas posiedzenia połączonych Komisji, a co najwyżej podczas plenarnych obrad Sejmu.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejŚmietanko">Zawiadomienie o obradach podkomisji, które miały się rozpocząć po porannych głosowaniach, zostało zdeaktualizowane, ponieważ tego dnia odbywało się głosowanie nad wnioskiem o wotum nieufności dla ministra Kaczmarka i marszałek Sejmu po porannych głosowaniach zarządził krótkie, 5-minutowe oświadczenia klubów i kół poselskich.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#AndrzejŚmietanko">W związku z tym podkomisja rozpoczęła swoją pracę dopiero po zakończeniu wszystkich porannych głosowań, to znaczy ok. godz. 11.15 i zakończyła ją ok. godz. 14.30 przyjęciem sprawozdania. Pani poseł Stolzman nie uczestniczyła w obradach podkomisji, tylko, jak wyjaśniła, telefonowała pytając o obrady. Ponieważ nie otrzymaliśmy wniosków pani poseł Stolzman w formie pisemnej, nie mogliśmy ich rozpatrzyć, co z całą pewnością zrobilibyśmy, gdyby takie wnioski do nas dotarły.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławKalemba">Chciałbym państwa poinformować, że prezydium Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w pełnym składzie, to znaczy w obecności pani poseł Stolzman, zajmowało się wyjaśnieniem tej sprawy. Chociaż nie osiągnęliśmy porozumienia, mogę stwierdzić, że pracownicy sekretariatu potwierdzili, iż informacja o przełożeniu godziny rozpoczęcia posiedzenia podkomisji została dostarczona do klubu poselskiego UW. W związku z tym nie nastąpiło w tym przypadku naruszenie regulaminu.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#StanisławKalemba">Wyraziliśmy jednak wolę przedstawienia i rzetelnego rozpatrzenia tych propozycji w trakcie dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanuszSzymański">Zanim oddam głos panu wiceministrowi Smolarkowi, chciałbym zapytać, czy pan poseł Siedlecki po wysłuchaniu tych komentarzy prawnych nadal z determinacją podtrzymuje swój wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#HenrykSiedlecki">Przed podjęciem ostatecznej decyzji chciałbym wysłuchać argumentów pana wiceministra Smolarka, bowiem mam nadzieję, że dysponuje on oceną tej propozycji dokonaną przez prawników zatrudnionych w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RyszardSmolarek">Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej podtrzymuje wniosek, aby w znowelizowanej ustawie art. 1 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: „Agencja podlega prezesowi Rady Ministrów, bieżący nadzór nad Agencją w imieniu prezesa Rady Ministrów sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej”. Pragnę przypomnieć, że w znowelizowanej ustawie art. 6 ust. 1 stwierdza, iż: „Prezes Agencji jest powoływany i odwoływany przez prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej w porozumieniu z ministrem finansów”. W dotychczas obowiązującej ustawie art. 6 ust. 1 stwierdzał, że: „Agencją kieruje prezes powoływany i odwoływany przez prezesa Rady Ministrów”, a więc bez rekomendacji ministrów.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RyszardSmolarek">Chciałbym stwierdzić, że dysponujemy opinią prawników, którzy stwierdzili, że proponowany przez nas zapis jest możliwy do przyjęcia. Wobec tego proponuję, aby członkowie połączonych Komisji zechcieli warunkowo poddać pod głosowanie propozycję ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej, a następnie przesłać ją do Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RyszardSmolarek">Jeżeli zatrudnieni w nim eksperci stwierdzą jednoznacznie, tak jak sugerował to pan przewodniczący Szymański i pan poseł Pańtak, że jest to zapis niezgodny z konstytucją i w związku z tym nie może być umieszczony w tekście ustawy, to minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej zrezygnuje z umieszczenia tego zapisu, a pan poseł Siedlecki wycofa swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzPańtak">Chciałbym się dowiedzieć, na czym miałaby polegać podległość Agencji? Jeżeli okaże się, że Agencja nie tylko osiąga złe wyniki, ale również, że zdarzają się w niej przypadki nadużyć, to czy organ nadzorujący jej działalność także będzie ponosił wynikające z tych faktów konsekwencje? Przypominam, że w moim rozumieniu, Agencja nie jest organem administracji państwowej, tylko organem gospodarczym.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanuszSzymański">Sądzę, że pan wiceminister zaraz odpowie na pana pytanie. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WitMajewski">Przysłuchuję się tej dyskusji i chociaż trudno mi w tej chwili w ostateczny sposób sformułować pogląd, to jednak uważam, że instytucja nadzoru może być rozdzielona w taki sposób, że pewne elementy nadzoru związane z powoływaniem i odwoływaniem prezesa spoczywają w rękach prezesa Rady Ministrów, natomiast bieżący nadzór nad działalnością Agencji sprawuje minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WitMajewski">Wydaje mi się, że jest to tylko kwestia dokonania pewnych uzgodnień w łonie rządu i nie dostrzegam w związku z tym żadnej sprzeczności propozycji ukształtowania takiej instytucji nadzoru z konstytucją. Myślę, że odpowiedzialność za działalność Agencji ponosi w zależności od rodzaju sprawy, zarówno minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej, jak i prezes Rady Ministrów, ponieważ obaj są członkami Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JanuszSzymański">Uważam, że jest to temat istotnego sporu i chciałbym powiedzieć, że w praktyce w przypadku tego rodzaju organów państwowych stosuje się dwa rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JanuszSzymański">Pierwsze polega na tym, że podlegają one bezpośrednio prezesowi Rady Ministrów i wtedy pewne elementy podległości związane są z wykonywaniem funkcji kierowniczych, to znaczy powoływaniem kierowników tego rodzaju organów bezpośrednio i samodzielnie przez prezesa Rady Ministrów, chociaż może się zdarzyć, że są oni powoływani po zasięgnięciu opinii określonego naczelnego organu administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#JanuszSzymański">Z drugim rozwiązaniem mamy do czynienia w przypadku tzw. prostej podległości, kiedy podlegają one naczelnemu organowi administracji rządowej, a konkretnie mówiąc kierownikowi resortu.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JanuszSzymański">Do tej pory, biorąc pod uwagę przepisy konstytucyjne, realizowano właśnie taką prostą formę podległości. Mówię o tym w kontekście tworzenia nowych przepisów i obowiązujących konstrukcji prawnych. Konia z rzędem temu, kto jasno rozdzieli te pola nadzoru w sytuacji, gdy jednostka organizacyjna podlega prezesowi Rady Ministrów, a bieżący nadzór i wiążące się z tym wnioski personalne sprawuje szef resortu rolnictwa. Z punktu widzenia logiki przepisów konstytucyjnych jest to konstrukcja ułomna.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#JanuszSzymański">Ponieważ przedstawione zostały już wszystkie racje, prosiłbym, aby pan wiceminister Smolarek odpowiedział na pytanie pana posła Pańtaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RyszardSmolarek">Sądzę, że nie wystąpią hipotetyczne przypadki, o których mówił pan poseł Pańtak, bowiem nie po to nowelizujemy ustawę o Agencji, aby tego rodzaju działalność w ogóle mogła mieć miejsce. Szczerze mówiąc, taki hipotetyczny przykład bardzo mi odpowiada, ponieważ ułatwi mi przedstawienie państwu moich argumentów.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#RyszardSmolarek">Otóż niektóre decyzje podejmowane są przez Radę Ministrów ponad miesiąc, podczas gdy sytuacja na rynku często zmienia się w dynamiczny sposób. W związku z tym, szczególnie w przypadku pakietu inflacyjnego, ale także w innych sytuacjach, jeżeli zaistnieje potrzeba wprowadzenia na rynek danych produktów pochodzących z rezerw państwowych, które nie podlegają prezesowi Agencji, ale mogą być przez niego uruchomione, musi istnieć osoba, która będzie mogła o tym zadecydować bez potrzeby stosowania kolegialnej formy podejmowania decyzji. Sądzę, że umieszczenie proponowanego przez nas zapisu w tekście ustawy poprawi dynamikę działań Agencji oraz szybkość jej reakcji na patologiczne zjawiska zachodzące na rynku.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#RyszardSmolarek">Jeżeli pozostawimy dotychczasowe brzmienie tego zapisu, mimo iż, jak już wspomniałem, nasi prawnicy twierdzą, że wprowadzenie proponowanej zmiany jest możliwe, to chcę wyraźnie podkreślić, że decyzję w tej sprawie będzie podejmował KERM i Rada Ministrów, a z powodu dużej liczby spraw wszystkie podejmowane przez te gremia decyzje będą spóźnione przynajmniej o miesiąc w porównaniu z decyzjami, które mogłyby zostać podjęte, gdyby bezpośredni nadzór nad Agencją sprawował minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanuszSzymański">Czy zechcieliby państwo zaakceptować następującą propozycję? Otóż prezydia Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Komisji Ustawodawczej zwrócą się do Biura Studiów i Ekspertyz KS o zbadanie możliwości adaptacji poprawki pana posła Siedleckiego. Inaczej mówiąc, zasięgniemy opinii dwóch niezależnych ekspertów na temat dopuszczalności prawnej tego rodzaju poprawki oraz jej poprawności konstytucyjnej. Gdy okaże się, że opinia ekspertów jest pozytywna, wówczas pan poseł Siedlecki będzie mógł zgłosić swoją poprawkę, przedstawiając jednocześnie uzyskane opinie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanuszSzymański">Inaczej mówiąc, proponowałbym, abyśmy dzisiaj, znajdując się w tej fazie postępowania, nie przeprowadzali warunkowego głosowania w sprawie poprawki pana posła Siedleckiego i zrobili to wówczas, gdy będzie to możliwe.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Majewski chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WitMajewski">Panie przewodniczący, bardzo bym prosił, aby wskazał pan przepis konstytucji, który wyklucza taki sposób sprawowania nadzoru, bo ja takiego przepisu nie znam.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#WitMajewski">Jeżeli nie ma takiego przepisu, to proponowałbym, abyśmy wniosek pana posła Siedleckiego poddali pod głosowanie, zakładając, że wycofamy go, gdy okaże się, że opinie, jakie otrzymamy od Biura Studiów i Ekspertyz KS będą negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanuszSzymański">Niestety nie mam przy sobie małej konstytucji i nie mogę zacytować konkretnego przepisu, ale wiem, że taki przepis istnieje. Czy pan poseł Pańtak chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzPańtak">Jeżeli pan pozwoli to zacytuję taki przepis. Otóż „Rada Ministrów kieruje całością administracji rządowej”, a Agencja Rynku Rolnego nie jest częścią administracji rządowej. Proszę zwrócić uwagę, że w art. 9 omawianej ustawy stwierdza się, że jest to jednostka prowadząca samodzielną gospodarkę finansową, która sporządza bilans. Czy znają państwo jednostkę gospodarczą, która komuś podlega? Otóż szef takiej jednostki polega jedynie prawu, natomiast pewna jego podległość może wynikać z trybu powoływania go na to stanowisko. Jestem przekonany, że proponowany przez pana zapis jest sprzeczny z art. 51, chyba że chcą państwo zrobić z Agencji organ administracji rządowej, bo wtedy zapis ten będzie zgodny z wymogami prawa.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KazimierzPańtak">Chciałbym państwa zapytać, co złego z mojej propozycji, która jest propozycją bardziej ostrożną niż propozycja pana posła Majewskiego, a ponadto nie wstrzymuje dalszych prac nad projektem nowelizacji ustawy. W momencie, gdy okaże się, że propozycja pana posła Siedleckiego może być poddana pod głosowanie, zwołamy krótkie posiedzenie Komisji i najwyżej wprowadzimy do tekstu ustawy autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanuszSzymański">Czy skłonni są państwo zaakceptować moją propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WitMajewski">Panie przewodniczący, ponieważ przedstawił pan argumenty przemawiające za przyjęciem pańskiej propozycji, myślę, że powinniśmy również wysłuchać argumentów przemawiających za jej odrzuceniem.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#WitMajewski">Nie ulega wątpliwości, że dużo łatwiej jest wycofać jakiś wniosek niż go wprowadzić i pan przewodniczący doskonale zdaje sobie z tego sprawę. Jeżeli przedstawi nam pan dokument, z którego będzie wynikało, że wniosek pana posła Siedleckiego nie może być poddany pod głosowanie, to pan poseł Siedlecki wycofa swój wniosek.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#WitMajewski">Uważam, że wypowiedź pana posła Pańtaka była oderwana od rzeczywistości, bo jaki związek ma Rada Ministrów z proponowanym przez nas zapisem, skoro nawet o niej nie wspominamy. Mówimy za to o instytucji nadzoru, który może być podzielony, a za działalność Agencji może odpowiadać zarówno premier, jak i minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JanuszSzymański">Chciałbym zwrócić uwagę, że mówiąc o podzielności nadzoru używa pan wątpliwych argumentów i dlatego prosiłbym, aby nie wprowadzał pan w błąd pozostałych posłów. Jeżeli czegoś się nie wie, to należy o tym powiedzieć wprost.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JanuszSzymański">Uważam, że istnieją dwie drogi prowadzące do rozwiązania tego problemu. Pierwsza z nich polega na tym, że możemy wprowadzić ten zapis, ale proponuję państwu obranie bardziej ostrożnego trybu postępowania, bowiem uważam, że nie ma sensu, abyśmy sami sobie stwarzali dodatkowy kłopot.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#JanuszSzymański">Chciałbym, abyśmy obecnie rozstrzygnęli moją propozycję, polegającą na przyjęciu takiego trybu postępowania, iż najpierw zasięgniemy opinii ekspertów i w sytuacji, gdyby okazało się, że ich opinie są pozytywne, rozstrzygniemy los tej poprawki i wprowadzimy ją do sprawozdania Komisji, jako autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#RyszardSmolarek">Proponuję rozwiązanie, które, jak sądzę, pogodzi obydwie strony. Otóż uważam, że powinniśmy przegłosować wniosek pana posła Siedleckiego, a następnie skierować go do Biura Studiów i Ekspertyz KS, upoważniając przewodniczących Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, do wycofania tego wniosku w sytuacji, gdyby Biuro Studiów i Ekspertyz wydało opinię negatywną.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JanuszSzymański">Nie mogę przyjąć tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JanuszSzymański">Poddaję pod głosowanie moją propozycję, że zasięgniemy opinii Biura Studiów i Ekspertyz KS i w sytuacji, gdy okaże się, że są one pozytywne, zwołamy posiedzenie Komisji i w trybie autopoprawki wprowadzimy korektę do tekstu sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby przedstawić inną propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzPańtak">Jako niezależny poseł chciałbym zapytać, o co właściwie chodzi? Mam przed sobą projekt nowelizacji ustawy, który jest projektem rządowym i w tekście tego projektu nie ma zapisu, o który toczy się taka batalia.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#KazimierzPańtak">Odnoszę zatem wrażenie, że pan wiceminister chce kuchennymi drzwiami prowadzić działalność przeciwko własnemu rządowi. Utwierdza mnie w tym przekonaniu zachowanie pana posła Siedleckiego, który zgłosił wniosek i wyraźnie oczekuje na pańskie stanowisko w tej sprawie. W związku z tym zgłaszam formalny wniosek, aby pan wiceminister Smolarek przedstawił w formie pisemnej stanowisko rządu w tej sprawie oraz upoważnienie do prezentowania tego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#JanuszSzymański">Osobiście tego dopilnuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za tym, aby w tej chwili odroczyć rozpatrywanie poprawki pana posła Siedleckiego i zasięgnąć opinii ekspertów, a w sytuacji, gdy ich opinia będzie pozytywna, zwołać w trybie nadzwyczajnym posiedzenie Komisji i rozstrzygnąć dalsze losy poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejŚmietanko">Chciałbym przypomnieć, że w momencie, gdy przyjmowaliśmy sprawozdanie Agencji Rynku Rolnego i protokół NIK, wszyscy zgodnie oświadczali, że zależy im na pilnym znowelizowaniu ustawy o Agencji. Tymczasem, dzięki oczekiwaniu na niezależne ekspertyzy oraz skierowaniu do Rady Ministrów pytania dotyczącego jednej autopoprawki ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej, w znaczący sposób przedłużamy ten proces.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#AndrzejŚmietanko">Pragnę przypomnieć, o czym zresztą wspomniał już pan poseł Pańtak, że projekt nowelizacji tej ustawy został przyjęty przez Radę Ministrów, w której obradach uczestniczył również minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ opinię na temat tej poprawki uzyskamy w ciągu 7 dni, myślę, że nie przedłuży to w znaczący sposób terminu zakończenia prac nad projektem nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem mojego wniosku?</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za przyjęciem wniosku opowiedziało się 21 posłów, 1 poseł był przeciwny, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje większością głosów przyjęły propozycję odroczenia rozpatrzenia poprawki pana posła Siedleckiego.</u>
<u xml:id="u-51.4" who="#JanuszSzymański">Chciałbym państwa poinformować, że jeszcze dzisiaj skieruję stosowne pismo do Biura Studiów i Ekspertyz KS oraz nadam bieg wnioskowi pana posła Pańtaka, próbując wspólnie z panem posłem Kalembą wyjaśnić tę sprawę.</u>
<u xml:id="u-51.5" who="#JanuszSzymański">Kontynuujemy zatem rozpatrywanie poszczególnych propozycji zmian.</u>
<u xml:id="u-51.6" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić jeszcze jakieś uwagi do propozycji zmiany trzeciej? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-51.7" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej zmiany? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-51.8" who="#JanuszSzymański">Wobec tego mogę stwierdzić, że Komisje przyjęły zmianę nr 3.</u>
<u xml:id="u-51.9" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 4, dotyczącej art. 6.</u>
<u xml:id="u-51.10" who="#JanuszSzymański">Po pierwsze, podkomisja proponuje, aby ust. 1 tego artykułu otrzymał następujące brzmienie: „Prezes Agencji jest powoływany i odwoływany przez prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej w porozumieniu z ministrem finansów”.</u>
<u xml:id="u-51.11" who="#JanuszSzymański">Po drugie, podkomisja proponuje wykreślenie ust. 3 oraz nadanie ust. 4 następującego brzmienia: „Prezes Agencji składa roczne sprawozdania z działalności Agencji: prezesowi Rady Ministrów, ministrowi rolnictwa i gospodarki żywnościowej, ministrowi finansów, a także sejmowej i senackiej Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej”.</u>
<u xml:id="u-51.12" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#HenrykSiedlecki">Proponuję, aby w ust. 4 wyraz „roczne” zastąpić wyrazem „półroczne”. Do tej pory Agencja składała sprawozdania ze swej działalności co kwartał. Ponieważ funkcjonowanie rynku rolnego jest bardzo skomplikowane i Agencja musi podejmować bardzo różnorodne działania, roczne sprawozdania obejmowałyby zbyt długi okres, co utrudniałoby nam ocenę jej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan wiceminister mógłby wyrazić swoją opinię na temat poprawki pana posła Siedleckiego, który proponuje, aby Agencja składała półroczne sprawozdania ze swej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#RyszardSmolarek">Sądzę, że jest to sensowna propozycja. Przy okazji pragnę dodać, że obowiązujące dotychczas Agencję sprawozdania kwartalne były nieczytelne. Uważam, że bardziej czytelne są sprawozdania półroczne i roczne i dlatego chciałbym wyrazić poparcie dla tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JanuszSzymański">Czy przedstawicielka Biura Legislacyjnego mogłaby mi powiedzieć, jaką propozycję w tej sprawie przedstawił rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKS">Rząd proponował, aby Agencja składała roczne i półroczne sprawozdania ze swojej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JanuszSzymański">Innymi słowy mówiąc, pan wiceminister Smolarek proponuje, abyśmy powrócili do propozycji rządu.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Siedlecki zechciałby przejąć wniosek pana wiceministra, aby Agencja składała półroczne i roczne sprawozdania ze swej działalności.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#HenrykSiedlecki">Wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#JanuszSzymański">Czy wyrażają państwo zgodę na przyjęcie tej poprawki? Ponieważ nie usłyszałem sprzeciwu, to mogę stwierdzić, że Komisje przyjęły zmianę nr 4 wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5, polegającej na zastąpieniu w art. 7 ust. 1 kropki przecinkiem i dodaniu wyrazów: „powoływani na okres 3 lat” oraz nadaniu nowego brzmienia ust. 4: „członków Rady, będących przedstawicielami administracji państwowej, po jednym przedstawicielu ministra finansów, ministra przemysłu i handlu, ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz ministra współpracy gospodarczej z zagranicą, powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów na wniosek zainteresowanych ministrów”.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tej propozycji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej zmiany? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 5.</u>
<u xml:id="u-59.5" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 6, dotyczącej art. 8, który otrzymuje następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-59.6" who="#JanuszSzymański">„Ust. 1. Agencja działa na podstawie niniejszej ustawy oraz statutu nadanego, w drodze rozporządzenia, przez prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-59.7" who="#JanuszSzymański">Ust. 2. Statut Agencji reguluje w szczególności:</u>
<u xml:id="u-59.8" who="#JanuszSzymański">1) strukturę organizacyjną Agencji,</u>
<u xml:id="u-59.9" who="#JanuszSzymański">2) zasady tworzenia oddziałów terenowych,</u>
<u xml:id="u-59.10" who="#JanuszSzymański">3) zadania oraz zasady działania Rady Agencji,</u>
<u xml:id="u-59.11" who="#JanuszSzymański">4) zasady udzielania pełnomocnictw,</u>
<u xml:id="u-59.12" who="#JanuszSzymański">5) szczegółowe zasady gospodarki finansowej,</u>
<u xml:id="u-59.13" who="#JanuszSzymański">6) system kontroli wewnętrznej,</u>
<u xml:id="u-59.14" who="#JanuszSzymański">Wariant I</u>
<u xml:id="u-59.15" who="#JanuszSzymański">7) procedury ustalania ceny minimalnej,</u>
<u xml:id="u-59.16" who="#JanuszSzymański">Wariant II</u>
<u xml:id="u-59.17" who="#JanuszSzymański">7) procedury ustalania cen, o których mowa w art. 4 ust. 4 pkt 2,</u>
<u xml:id="u-59.18" who="#JanuszSzymański">Wariant III</u>
<u xml:id="u-59.19" who="#JanuszSzymański">7) procedury działalności interwencyjnej”.</u>
<u xml:id="u-59.20" who="#JanuszSzymański">Ponieważ w propozycji przewidziano rozwiązania wariantowe, chciałbym zapytać, czy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia do ust. 1? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-59.21" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły ust. 1 w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-59.22" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do pierwszych sześciu punktów ust. 2? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-59.23" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły pierwszych 6 punktów ust. 2.</u>
<u xml:id="u-59.24" who="#JanuszSzymański">W związku z tym przystępujemy do rozpatrzenia przedstawionych nam wariantów.</u>
<u xml:id="u-59.25" who="#JanuszSzymański">Chciałbym zapytać pana wiceministra Smolarka, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#RyszardSmolarek">Nie mogliśmy wcześniej ustosunkować się do tych wariantów, ponieważ pojawiły się one dopiero w trakcie prac podkomisji, ale zdaniem resortu rolnictwa, najważniejsze na tym etapie działalności i możliwości finansowych Agencji są procedury ustalania ceny minimalnej i w związku z tym opowiadamy się za przyjęciem wariantu I.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan przewodniczący podkomisji zechciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejŚmietanko">W związku z tym, że przedstawiono nam kilka propozycji, mogliśmy sami rozstrzygnąć tę kwestię, ale postanowiliśmy nie zajmować w tej sprawie stanowiska pozostawiając podjęcie ostatecznej decyzji członkom połączonych Komisji.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#AndrzejŚmietanko">Niemniej jednak w trakcie dyskusji, jaka odbyła się podczas posiedzenia podkomisji, jej członkowie opowiadali się za przyjęciem wariantu I, ponieważ instytucja cen minimalnych zbóż chlebowych i mleka funkcjonuje już od 1992 r., ale w żadnym dokumencie rangi ustawowej nie wspomina się o ich istnieniu. Dlatego proponujemy, aby chociaż w jednym akcie rangi ustawowej zinstytucjonalizować istnienie ceny minimalnej, która i tak jest już faktem. W związku z tym zwracamy się z prośbą do członków Komisji, aby byli uprzejmi wyrazić swoje poparcie dla wariantu I.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MariaZajączkowska">Po doświadczeniach, jakie uzyskałam w trakcie rozpatrywania kilku kwartalnych sprawozdań Agencji jestem skłonna preferować przyjęcie wariantu III, ponieważ w skład procedur działalności interwencyjnej Agencji wchodzi również cena minimalna.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MariaZajączkowska">Pragnę przypomnieć, że jak na razie Agencja nie dysponuje procedurami prowadzenia działań interwencyjnych na rynku i w związku z tym ciągle toczy się dyskusje, czy działania interwencyjne zostały podjęte we właściwym momencie, czy też zbyt późno lub zbyt wcześnie. Dyskusje te są źródłem podejrzeń, że w działalności Agencji występują nieprawidłowości, gdy tymczasem, w związku z tym, że procedury działalności Agencji nie są zdefiniowane w statucie, jej zamiary przed wdrożeniem muszą być opiniowane przez ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej, co powoduje niekiedy opóźnienie momentu podjęcia właściwej decyzji. Dlatego opowiadam się za przyjęciem wariantu III.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#JanuszSzymański">Pani poseł, po przeprowadzeniu krótkiej konsultacji dostrzegam możliwość pozostawienia jako siódmego punktu zarówno wariantu I, jak i wariantu III. Czy pan poseł Siedlecki i pan wiceminister Smolarek mogliby wypowiedzieć się na temat takiej możliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#HenrykSiedlecki">Jestem bardzo zadowolony z faktu, że istnieje możliwość utrzymania obydwu tych wariantów. Chciałbym jednak zaproponować, aby w zapisie wariantu I wyrazy „procedury ustalania ceny minimalnej” zastąpić wyrazami „procedury ustalania cen minimalnych”, ponieważ w chwili obecnej funkcjonują już dwie ceny minimalne na zboża i mleko. Sformułowanie „ceny minimalnej” sugeruje, że istnieje tylko jedna cena.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JanuszSzymański">Przepis prawny formułowany jest zwykle w liczbie pojedynczej, bo tak stanowią zasady techniki legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan wiceminister Smolarek zechciałby zająć stanowisko w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#RyszardSmolarek">Sądzę, że art. 8 ust. 2 pkt 7 można rozdzielić na pkt 7 „procedury ustalania ceny minimalnej” oraz pkt 8 „procedury działalności interwencyjnej”.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#RyszardSmolarek">Oczywiście, procedury ustalania ceny minimalnej są pewnym rodzajem działalności interwencyjnej, niemniej jednak pani poseł Zajączkowska ma rację twierdząc, że nikt do tej pory nie zobowiązywał Agencji do ich opracowania. W związku z tym uważam, że możemy zachować wariant I jako pkt 7, oraz wariant III jako pkt 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#JanuszSzymański">Wspólnie z panem posłem Kalembą proponujemy, aby odwrócić tę kolejność, ponieważ wariant III ma szerszy zakres. Uważamy, że nasza propozycja nie zmienia sytuacji, a jedynie strukturę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KazimierzPańtak">Zgadzam się z opinią pana przewodniczącego, że wariant III ma szerszy zakres, ale uważam, że najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie tych dwóch wariantów.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#KazimierzPańtak">Sądzę także, że nie powinniśmy toczyć zbyt ostrych sporów, ponieważ jest to katalog otwarty, w którym można pomieścić różne propozycje.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#KazimierzPańtak">Odpowiadając niejako na propozycję pana posła Siedleckiego chciałbym powiedzieć, że powinniśmy pozostawić dotychczasowy zapis dotyczący ceny minimalnej. Gdybyśmy zastąpili to sformułowanie wyrazami: „cen minimalnych”, to musielibyśmy rozszerzyć ten przepis na różne artykuły, ponieważ w przeciwnym wypadku byłby on nielogiczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Siedlecki chciałby jeszcze raz zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#HenrykSiedlecki">Ponieważ pan przewodniczący wspólnie z panem posłem Kalembą zaproponowali, abyśmy przyjęli odwrotną kolejność tych dwóch wariantów, chciałbym zwrócić uwagę, że w dotychczasowym systemie ustalania cen minimalnych cena interwencyjna służyła obronie ceny minimalnej określonej na podstawie odpowiednich procedur. Dlatego chociaż nie jest to tak istotne, opowiadałbym się za zachowaniem pierwotnej kolejności, tzn. pkt 7 dotyczyłby procedur ustalania ceny minimalnej, a pkt 8 procedury działalności interwencyjnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#JanuszSzymański">Uważam, że spór dotyczy zupełnie nieistotnej kwestii i w związku z tym chciałbym zapytać, czy możemy przyjąć, że wariant I i wariant III będą stanowiły kolejne punkty ust. 2. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 6 wraz z powyższym ustaleniem.</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 7 dotyczącej art. 9, który otrzymuje następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-73.3" who="#JanuszSzymański">„Ust. 1. Agencja prowadzi samodzielną gospodarkę finansową i ewidencję księgową dotyczącą gospodarowania rezerwami państwowymi oraz działalności interwencyjnej na rynku produktów rolnych, zgodnie z przepisami obowiązującymi osoby prawne i niniejszą ustawą.</u>
<u xml:id="u-73.4" who="#JanuszSzymański">Ust. 2. Agencja działa zgodnie z planem finansowym obejmującym rok obrachunkowy pokrywający się z rokiem kalendarzowym. Roczny plan finansowy Agencji ustala jej prezes w porozumieniu z ministrami rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz finansów.</u>
<u xml:id="u-73.5" who="#JanuszSzymański">Ust. 3. Przychodami Agencji są dotacje budżetowe ustalane corocznie w ustawie budżetowej, wpływy z działalności gospodarczej, z kapitałów pieniężnych, darowizn oraz inne wpływy.</u>
<u xml:id="u-73.6" who="#JanuszSzymański">Ust. 4. Przychody określone w ust. 3 Agencja przeznacza na realizację zadań określonych w art. 4 oraz na funkcjonowanie Agencji.</u>
<u xml:id="u-73.7" who="#JanuszSzymański">Ust. 5. Zasady wynagrodzenia pracowników określa prezes Agencji Rynku Rolnego w zakładowym regulaminie wynagradzania”.</u>
<u xml:id="u-73.8" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-73.9" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej zmiany?</u>
<u xml:id="u-73.10" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 7.</u>
<u xml:id="u-73.11" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 8, polegającej na skreśleniu art. 10 i 11.</u>
<u xml:id="u-73.12" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tej zmiany? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-73.13" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 8.</u>
<u xml:id="u-73.14" who="#JanuszSzymański">Kolejną zmianą jest zmiana nr 9 dotycząca art. 12, który otrzymuje następujące brzmienie: „Techniczno-organizacyjną obsługę prezesa Agencji sprawuje biuro Agencji, zwane centralą”.</u>
<u xml:id="u-73.15" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-73.16" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 9.</u>
<u xml:id="u-73.17" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 10, polegającej na dodaniu art. 12a w brzmieniu: „Nie pobiera się opłaty skarbowej od czynności cywilnoprawnych, których stroną jest Agencja Rynku Rolnego”.</u>
<u xml:id="u-73.18" who="#JanuszSzymański">Panie wiceministrze, o ile pamiętam, w przedłożeniu rządowym nie było takiego punktu. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub zastrzeżenia do tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#KazimierzPańtak">Chciałbym zgłosić wniosek o wykreślenie tej zmiany, ponieważ prowadzi ona do uszczuplenia dochodów gmin, co spowoduje dosyć gwałtowne reakcje samorządów lokalnych. Uważam ponadto, że przepis ten może być nadinterpretowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan poseł Siedlecki chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#HenrykSiedlecki">Uważam, że przepis ten nie narusza budżetów gmin, ponieważ działania cywilnoprawne, jakie podejmuje Agencja Rynku Rolnego, w najmniejszym stopniu dotyczą samorządów gminnych. Składam wniosek o utrzymanie tego zapisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan wiceminister Smolarek zechciałby przedstawić stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#RyszardSmolarek">Sądzę, że o wyjaśnienie tej kwestii powinniśmy poprosić pana prezesa Gutowskiego, ponieważ pan poseł Pańtak wprowadził państwa w błąd.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KazimierzGutowski">Mówimy w tym przypadku o dwóch elementach, tzn. opłatach skarbowych od udzielonych poręczeń oraz opłatach skarbowych od zaliczek udzielanych na zakup zboża. W tym roku udzieliliśmy np. zaliczek na zakup 260 tys. ton zbóż, przy czym opłata od tych zaliczek wynosiła 45%, natomiast kwota udzielonych przez nas poręczeń osiągnęła 1,4 bln starych zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#JanuszSzymański">Pan prezes przedstawił nam strukturę, natomiast problem polega na tym, że opłaty skarbowe są dochodem własnym gminy i z punktu widzenia interesów samorządu terytorialnego stanowią ważne źródło jego dochodów. Pamiętam, że w którejś ustawie także zabraliśmy samorządom część tych opłat i po roku musieliśmy znowelizować ten przepis.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#KazimierzGutowski">Być może dodatkowym argumentem przemawiającym za przyjęciem tej zmiany będzie fakt, że z tego rodzaju opłat została już zwolniona Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pragnę dodać, że naszymi przychodami są dotacje budżetowe, a więc lepiej byłoby skierować je pod innym adresem niż zabierać Agencji pewne kwoty środków finansowych, ponieważ uszczupla się w ten sposób środki przeznaczone na działania interwencyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ pan poseł Pańtak zgłosił w tej sprawie wniosek formalny i przedstawiono już wszystkie argumenty, rozstrzygniemy tę kwestię w głosowaniu.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za skreśleniem zmiany nr 10?</u>
<u xml:id="u-82.2" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za skreśleniem zmiany nr 10 opowiedziało się 5 posłów, przeciwko - 12 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-82.3" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły wniosek o skreślenie zmiany nr 10. Jeżeli pan poseł Pańtak zdecyduje się zgłosić wniosek mniejszości, to proszę go dostarczyć do prezydium Komisji w formie pisemnej.</u>
<u xml:id="u-82.4" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 11 dotyczącej art. 2, który otrzymuje następujące brzmienie:</u>
<u xml:id="u-82.5" who="#JanuszSzymański">„Ust. 1. Przedsiębiorstwa przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ, które w drodze darowizny przekazały nieodpłatnie Agencji magazyny zbożowe, dokonają zmniejszenia funduszu założycielskiego na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. z 1992 r. nr 6, poz. 27 oraz z 1993 r. nr 18, poz. 82).</u>
<u xml:id="u-82.6" who="#JanuszSzymański">Ust. 2. Wygasają zobowiązania przedsiębiorstw przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ wobec skarbu państwa z tytułu spłat kredytów inwestycyjnych dokonanych ze środków budżetu państwa na podstawie poręczenia ministra finansów - jeżeli magazyny zbożowe tych przedsiębiorstw zostały przejęte przez Agencję Rynku Rolnego lub następców prawnych tych przedsiębiorstw”.</u>
<u xml:id="u-82.7" who="#JanuszSzymański">Czy są jakieś uwagi lub zastrzeżenia do treści tego artykułu?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#HenrykSiedlecki">Moje pytanie chciałbym skierować do pana wiceministra Smolarka. Ponieważ w art. 2 pkt 1 mówi się o zmniejszeniu funduszu założycielskiego, chciałbym się dowiedzieć, jaki to może mieć wpływ na możliwość zapewnienia udziału producentów rolnych w przekształceniach dokonujących się w przemyśle zbożowym na mocy ustaw o komercjalizacji lub innych ustaw prywatyzacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan wiceminister mógłby odpowiedzieć na pytanie pana posła Siedleckiego?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#RyszardSmolarek">Chociaż o wyjaśnienie tej kwestii chciałbym poprosić pana prezesa Gutowskiego, to jednak mogę stwierdzić, że na podstawie wcześniejszego zapisu zobowiązaliśmy Agencję do przejęcia 1 mln ton powierzchni magazynowej. Oczywiście realizacja tego zadania dotyczyła podmiotów znajdujących się zarówno w dobrej, jak i złej kondycji finansowej. Ponieważ pytanie pana posła Siedleckiego jest bardzo zasadne, chciałbym prosić pana prezesa Gutowskiego o przedstawienie wszystkich aspektów tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#KazimierzGutowski">Przepis ustawy, o którym wspomniał pan wiceminister Smolarek, przewidywał, że Agencja Rynku Rolnego przejmie nieodpłatnie magazyny zbożowe o łącznej pojemności 1 mln ton, znajdujące się w zarządzie przedsiębiorstw przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ. Wprowadzenie w życie ustawy o przedsiębiorstwie spowodowało, że obecnie takich „darmowych” magazynów już nie ma. W związku z tym, mimo iż minister finansów w imieniu rządu poręczył kredyt, który spłaci za dany podmiot, zadłużenie tego podmiotu przejętego przez Agencję Rynku Rolnego nadal będzie na nim ciążyło. Celem art. 2 jest więc uporządkowanie sprawy zadłużenia przejętych elewatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#JanuszSzymański">Ponieważ nie usłyszałem sprzeciwu, uznaję, że Komisje przyjęły zmianę nr 11 dotyczącą art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#HenrykSiedlecki">Panie przewodniczący, uważam, że pan prezes Gutowski nie wyjaśnił moich wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#JanuszSzymański">Panie pośle, czy zgłaszał pan wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#HenrykSiedlecki">Panie przewodniczący, uważam, że jest to bardzo ważna kwestia. Ponieważ zmniejszamy udział funduszu założycielskiego, chciałbym przypomnieć, że to właśnie z tego funduszu będą udzielane na zasadach preferencyjnych akcje przeznaczone dla producentów rolnych w ramach przekształceń własnościowych przemysłu zbożowo-młynarskiego. Dlatego zapytałem, czy fakt zmniejszenia tego funduszu będzie miał znaczący wpływ na możliwość uzyskania tych udziałów. Oczywiście, możemy zmniejszyć udział i uchwalić piękną ustawę o prywatyzacji i komercjalizacji, ale producenci rolni nie będą mieli możliwości korzystania z tych udziałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#JanuszSzymański">Przyjmuję reklamację pana posła Siedleckiego, chociaż uważam, że odpowiedź pana Gutowskiego była wystarczająca i mnie np. w dużej części przekonała o potrzebie umieszczenia tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#JanuszSzymański">Czy pan wiceminister Smolarek chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#RyszardSmolarek">Prosiłbym pana posła Siedleckiego, aby raczył przeczytać art. 2 ust. 2, który otrzymał następujące brzmienie: „Wygasają zobowiązania przedsiębiorstw przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ wobec skarbu państwa z tytułu spłat kredytów inwestycyjnych dokonanych ze środków budżetu państwa na podstawie poręczenia ministra finansów - jeżeli magazyny zbożowe tych przedsiębiorstw zostały przejęte przez Agencję Rynku Rolnego lub następców prawnych tych przedsiębiorstw. Innymi słowy mówiąc, skarb państwa i minister finansów spłaci te zobowiązania.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#RyszardSmolarek">Myślę, że moje wyjaśnienie powinno usatysfakcjonować pana posła Siedleckiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#JanuszSzymański">Czy pan prezes Gutowski zechciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#KazimierzGutowski">Jeżeli można, to prosiłbym, aby pan przewodniczący udzielił głosu radcy prawnemu Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#ElżbietaTomaszewska">Chciałabym wyjaśnić wątpliwości związane z art. 2 ust. 1. Zmniejszenie funduszu założycielskiego ma na celu zmniejszenie zobowiązań z tytułu dywidendy. Gdybyśmy nie wprowadzili tego przepisu do projektu ustawy, to przedsiębiorstwa przemysłu zbożowo-młynarskiego PZZ, które przekazały elewatory Agencji, ponosiłyby nadal obciążenia z tytułu dywidendy obliczanej od wielkości tego majątku. Chciałabym dodać, że wprowadzeniem tego przepisu było zainteresowane przedsiębiorstwa PZZ, które przekazały swój majątek.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#JanuszSzymański">Czy są jeszcze jakieś uwagi do treści tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 11 dotyczącą art. 2.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 12 dotyczącej art. 3, który otrzymuje następujące brzmienie: „W ustawie z dnia 13 czerwca 1967 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz.U. nr 24, poz. 110, z 1982 r. nr 31, poz. 215, z 1991 r. nr 22, poz. 93 i z 1994 r. nr 79, poz. 362) w art. 8 dodaje się ust. 3 w brzmieniu: „Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do Agencji Rynku Rolnego”.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#JanuszSzymański">O ile pamiętam, wątpliwości dotyczące treści tego artykułu zgłaszał pan poseł Pańtak i w związku z tym bardzo proszę o przypomnienie tych zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#KazimierzPańtak">Moje wątpliwości dotyczyły zwolnienia Agencji z opłat skarbowych, ale w sytuacji, gdy nie będzie to dotyczyło działalności gospodarczej, chciałbym wycofać swoje zastrzeżenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#JanuszSzymański">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł Kopeć chciałby zabrać głos na ten temat?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#StanisławKopeć">Proponuję, aby treść tego artykułu skrócić do jednego zapisu stwierdzającego, że: „Agencja Rynku Rolnego zwolniona jest z obowiązku uiszczania opłat sądowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#JanuszSzymański">Panie pośle, prosiłbym, aby pan wycofał ten wniosek, ponieważ z punktu widzenia techniki legislacyjnej jest to zapis poprawny, a ponadto otrzymał on taką formę również w przedłożeniu rządowym.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 12 dotyczącą art. 3.</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 13 dotyczącej art. 4, który otrzymuje następujące brzmienie: „W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1993 r. nr 106, poz. 482, nr 134, poz. 646 oraz z 1994 r. nr 1, poz. 2, nr 43, poz. 163, nr 80, poz. 368, nr 87, poz. 406, nr 90, poz. 419 i nr 113, poz. 547) w art. 6 ust. 1 dodaje się pkt 9 w brzmieniu: „Agencję Rynku Rolnego”.</u>
<u xml:id="u-100.4" who="#JanuszSzymański">Czy są jakieś uwagi do treści tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-100.5" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 13 dotyczącą art. 4.</u>
<u xml:id="u-100.6" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia zmiany nr 14 dotyczącej art. 5, który otrzymuje następujące brzmienie: „Prezes Rady Ministrów ogłosi tekst jednolitej ustawy z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów wydanych przed dniem ogłoszenia tekstu jednolitego”.</u>
<u xml:id="u-100.7" who="#JanuszSzymański">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić uwagi lub zastrzeżenia do tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-100.8" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 14 dotyczącą art. 5.</u>
<u xml:id="u-100.9" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do omówienia art. 5a, który otrzymał następujące brzmienie: „Do czasu wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 1 pkt 6 niniejszej ustawy, obowiązują dotychczasowe przepisy wydane na podstawie art. 8 ustawy z dnia 7 czerwca 1990 r. o utworzeniu Agencji Rynku Rolnego (Dz.U. nr 39, poz. 223)”.</u>
<u xml:id="u-100.10" who="#JanuszSzymański">Musimy w tym przypadku określić okres przeznaczony na wydanie nowych przepisów. Przedstawicielka Biura Legislacyjnego proponuje, aby był on nie dłuższy niż 3 miesiące. Czy wyrażają państwo zgodę na przyjęcie tej propozycji? Tak, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-100.11" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 5a.</u>
<u xml:id="u-100.12" who="#JanuszSzymański">Pozostała nam ostatnia zmiana dotycząca art. 6, który otrzymał brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-100.13" who="#JanuszSzymański">Czy są jakieś uwagi do treści tego artykułu? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-100.14" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 6.</u>
<u xml:id="u-100.15" who="#JanuszSzymański">Przystępujemy do przegłosowania całości sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-100.16" who="#JanuszSzymański">Kto z państwa opowiada się za przyjęciem sprawozdania wraz z poprawkami przyjętymi podczas dzisiejszego posiedzenia w Komisji?</u>
<u xml:id="u-100.17" who="#JanuszSzymański">W głosowaniu za przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 16 posłów, nikt nie był przeciwny, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-100.18" who="#JanuszSzymański">Stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie wraz z poprawkami.</u>
<u xml:id="u-100.19" who="#JanuszSzymański">W imieniu prezydiów połączonych Komisji proponuję, aby funkcję posła sprawozdawcy powierzyć przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Andrzejowi Śmietance. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#AndrzejŚmietanko">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#JanuszSzymański">Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#JanuszSzymański">Wobec tego stwierdzam, że członkowie Komisji jednogłośnie powierzyli panu posłowi Śmietance funkcję posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#JanuszSzymański">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>