text_structure.xml
66.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JózefMioduszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Społecznej, na którym mamy rozpatrzyć odpowiedzi na dezyderat, który został podjęty w wyniku dyskusji nad realizacją funduszu PHARE na posiedzeniu 24 marca 1994 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JózefMioduszewski">Komisja wystąpiła z dezyderatem do Pałnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej o przekazanie informacji w sprawie realizacji programów: rozwoju strukturalnego w wybranych regionach (STRUDER), rozwoju sektora finansowego w Polsce, w części dotyczącej projektu uzupełniających systemów ubezpieczeń społecznych, w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego, ogólnej pomocy technicznej (FIESTA) w części dotyczącej polityki społecznej i rynku pracy oraz modernizacji kształcenia zawodowego (MOVE).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JózefMioduszewski">Witam przybyłych na dzisiejsze posiedzenie: dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej, pana Pawła Saneckiego oraz przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JózefMioduszewski">Przypominam, że Komisja otrzymała informację od Pełnomocnika Rządu z tym, że jest ona opracowana w lipcu ub.r., a więc częściowo zdezaktualizowana. Proponuję więc, ażeby dyrektor P. Sanecki uzupełnił tę informację i przekazał nam swój komentarz, co do postępu prac nad programem „Reforma i rozwój polityki społecznej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełSanecki">Na wstępie chciałem wyjaśnić, że przez pomyłkę, czy też nieporozumienie na liście programów, które zawarte zostały w dezyderacie nr 3 znalazł się program sektora finansowego. W momencie, gdy ten program był przygotowywany, w 1992 r., przewidywano wsparcie dla systemu ubezpieczeń społecznych i prywatyzacji ZUS. Późniejszy rozwój koncepcji, związanych z reformą ubezpieczeń społecznych spowodował, że tę część programu przeniesiono do programów realizowanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. De facto więc mamy nie pięć, lecz cztery programy, które są przedmiotem zainteresowania Komisji. W naszej informacji podajemy przebieg realizacji poszczególnych programów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PawełSanecki">Z informacji opracowanej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej wynika, iż program PHARE P 9215 „Reforma i rozwój polityki społecznej” (”Social Policy Reform and Development” SPREAD) powstał w wyniku dążenia Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej do wykorzystania środków finansowych przekazywanych Polsce przez Komisję Wspólnot Europejskich w ramach projektowanego programu PHARE FIESTA, w części dotyczącej polityki społecznej. Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej jest koordynatorem Programu SPREAD na podstawie Memorandum Finansowego podpisanego przez stronę polską w dniu 12 sierpnia 1993 r., zaś przez Komisję Wspólnot Europejskich w dniu 28 września 1993 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PawełSanecki">Celem programu „Reforma i rozwój polityki społecznej” jest wsparcie procesu reform i rozwoju polskiej polityki społecznej w następujących, kluczowych jej sektorach:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PawełSanecki">- system zbiorowych stosunków pracy, w szczególności w zakresie tworzenia realnych więzi pomiędzy rządem, pracodawcami i pracobiorcami,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PawełSanecki">- bezpieczeństwo i ochrona pracy,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PawełSanecki">- ubezpieczenia społeczne,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PawełSanecki">- rynek pracy, w szczególności w zakresie tworzenia nowoczesnego zintegrowania systemu urzędów pracy,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PawełSanecki">- zarządzanie obszarem polityki społecznej i kształcenie kadr resortu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PawełSanecki">Cele programu SPREAD i działania określone w Memorandum Finansowym są zbieżne z kierunkami reform i rozwoju sektora polityki społecznej, nakreślonymi w „Strategii dla Polski”.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PawełSanecki">Na realizację programu, przewidzianą na okres 2 lat, Komisja Wspólnot Europejskich przyznała ogólną kwotę w wysokości 7,2 mln ECU. Dotychczas Komisja nie przekazała żadnych środków na konto programu SPREAD. W związku z brakiem środków zaliczkowych z Brukseli MPiPS wystąpiło do Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej o udzielenie pożyczki z funduszu złotówkowego CPF. W wyniku pozytywnego rozpatrzenia wniosku MPiPS, program otrzymał kwotę złotówkową, będącą równowartością 50 tys. ECU. Do chwili obecnej są to jedynie środki finansowe, którymi dysponuje program SPREAD. Do czerwca 1994 r. ze środków tych wydatkowano ok. 23 tys. ECU (ok. 46% posiadanych środków).</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PawełSanecki">Program składa się z siedmiu następujących projektów: Dialog społeczny, Bezpieczeństwo i ochrona pracy, Ubezpieczenia społeczne - MPiPS, Ubezpieczenia społeczne - ZUS, Wzmocnienie Urzędu Pracy, Wzmocnienie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, Komórka zarządzania programem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Głównym celem programu MOVE jest pomoc Ministerstwa Edukacji Narodowej w upowszechnianiu i reformowaniu szkolnictwa zawodowego w kierunku lepszego przygotowania absolwentów do podjęcia dalszego kształcenia lub wykonywania zawodu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">W celu podejmowania kluczowych decyzji związanych z realizacją programu, w dniu 8 czerwca 1993 r. została powołana Rada ds. programu MOVE, której przewodniczy wiceminister edukacji narodowej. W skład rady wchodzą przedstawiciele resortów i organizacji zainteresowanych kształceniem zawodowym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Program MOVE obejmuje następujące elementy:</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">1. Program szkolny. W ramach tego składnika zostaną unowocześnione programy nauczania dla przedmiotów: język obcy (angielski), fizyka, elementy informatyki, ochrona i kształtowanie środowiska oraz opracowany program dla nowego przedmiotu „Wprowadzenie do świata pracy”. Program szkolny obejmuje również opracowanie pomocy dydaktycznych dla nauczycieli prowadzących te przedmioty w wytypowanych szkołach, wyposażenie 3 pracowni w każdej z 60 szkół i nowoczesny sprzęt oraz szkolenie dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">2. Program dla kierownictwa. W celu uzyskania większych korzyści z programu szkolnego zostaną przeszkoleni dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół realizujących program MOVE. Program szkolenia obejmuje również wizyty studyjne w szkołach państw członkowskich EW. Kierownictwo szkół otrzyma sprzęt komputerowy do wykorzystania w administrowaniu szkołą.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">3. Rozwój kuratoriów. Kuratorzy i pracownicy kuratoriów zajmujący się kształceniem zawodowym zostaną przeszkoleni w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, opracowywania systemów informacyjnych oraz stosowaniu komputerów w administracji szkolnej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">4. Sieci. W celu wymiany informacji i doświadczeń między uczestnikami programu MOVE utworzone zostaną sieci. Wymiana informacji będzie przebiegać za pomocą teleksu, komputera, biuletynów i spotkań.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ad. 1 W ramach programu szkolnego dokonano:</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">a) wyboru 10 kuratoriów i 60 szkół średnich zawodowych.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Do udziału w programie wytypowano 10 kuratoriów, biorąc po uwagę poziom merytoryczny kadry pedagogicznej oraz przychylne nastawienie do innowacji i eksperymentów. Placówki te znajdują się na terenie województw: bydgoskiego, gorzowskiego, kaliskiego, olsztyńskiego, piotrkowskiego, skierniewickiego, toruńskiego, wałbrzyskiego i zielonogórskiego.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Kuratoria poinformowały wszystkie szkoły średnie zawodowe o możliwości uczestnictwa w programie oraz przeprowadziły rekrutację szkół według określonych kryteriów. Do programu weszło po 6 szkół z każdego z wymienionych kuratoriów.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">b) Powołania Komitetów ds. Standardów i Ewaluacji. Komitet Ewaluacyjny rozpoczął prace od spotkania w dniach od 16 do 20 maja 1994 r. Wynikiem prac KE jest raport „Współczesne programy nauczania w szkolnictwie i kształceniu zawodowym w Polsce. Kryteria i standardy”.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">W raporcie zostały określone ramy programów nauczania czterech przedmiotów objętych modernizacją i dla programu nowego przedmiotu jakim jest „Wprowadzenie do świata pracy”.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">c) Powołano Zespół ds. Modernizacji Programów Nauczania. W dniach 9–10 czerwca 1994 r. zebrał się zespół ekspertów polskich i zagranicznych, w celu zaplanowania prac związanych z modernizacją programów nauczania dla przedmiotów fizyka, elementy informatyki, ochrona i kształtowanie środowiska, język obcy (angielski) oraz opracowaniem programu dla przedmiotu „Wprowadzenie do świata pracy”. Eksperci pracowali w grupach przedmiotowych. Ustalono, że programy opracowane przez ten zespół mają się mieścić w ramach programowych ustalonych przez Komitet Ewaluacyjny, który będzie oceniał zaproponowane programy.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Pierwsze wersje programów mają być gotowe pod koniec września br.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Do zadań tego programu należy również opracować techniczną specyfikację sprzętu przeznaczonego do pracowni przedmiotowych szkół uczestniczących w programie. Termin wykonania tego zadania przypada na listopad 1994 r.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ad. 2. W ramach programu dla kierownictwa na konferencji zorganizowanej w dniach 29–30 czerwca 1994 r. dla dyrektorów i kuratorów szkół realizujących program, omówiono dokładnie plan realizacji poszczególnych składników programu MOVE. Dyrektorzy szkół w dyskusji z ekspertami zagranicznymi określili swoje potrzeby w zakresie i tematyce szkolenia oraz ustalone zostały terminy szkoleń.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Pierwsza 30-osobowa grupa dyrektorów i zastępców rozpoczyna szkolenie od 1 do 7 sierpnia br. Następna grupa, tak samo liczna, odbędzie szkolenie od 7–15 sierpnia br.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ustalono również potrzeby szkół w zakresie sprzętu komputerowego i telefaksów. Wyposażenie szkół w sprzęt nastąpi w listopadzie br.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ad. 3. Realizacja składników programu Rozwój kuratoriów. Na spotkaniu z kuratorami omówiono zakres potrzeb i sposób przeprowadzenia szkoleń oraz zawartości pakietów informacyjnych, pomocnych w unowocześnianiu procesu administrowania szkołami.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ustalono, że szkolenia będą odbywać się w cyklach 3-dniowych na terenie poszczególnych kuratoriów. Obecnie jest opracowywany dokładny program szkolenia.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ad. 4. W ramach realizacji i komponentu SIECI: Firma Yes, który wygrała przetarg na ten składnik programu MOVE, zorganizowała w dniach 29–30 czerwca 1994 r. spotkanie dyrektorów 60 szkół i przedstawicieli 10 kuratoriów biorących udział w programie MOVE.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Na spotkaniu przedyskutowana została sprawa utworzenia sieci przepływu informacji pomiędzy uczestnikami programu MOVE. Ustalono, że powstanie:</u>
<u xml:id="u-3.23" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">1. Sieć dyrektorów 60 szkół uczestniczących w programie,</u>
<u xml:id="u-3.24" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">2. Sieć 10 kuratoriów,</u>
<u xml:id="u-3.25" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">3. Pięć sieci nauczycieli poszczególnych przedmiotów objętych programem.</u>
<u xml:id="u-3.26" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Wymienione sieci będą poprzez swoich przedstawicieli połączone między sobą oraz będą miały łączność z MEN i BKKK.</u>
<u xml:id="u-3.27" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Planuje się również nawiązanie łączności z odpowiednimi instytucjami i sieciami w krajach Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.28" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Wizyty studyjne w krajach Wspólnoty, przewidziane dla dyrektorów szkół oraz osób odpowiedzialnych za tworzenie sieci będą realizowane jeszcze w tym roku. Obecnie trwa przetarg na ten komponent programu MOVE.</u>
<u xml:id="u-3.29" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej w sprawnej realizacji programu SPREAD stworzyło Komórkę Zarządzania Programem, w skład której weszło 4 pracowników (w tym jedna osoba oddelegowana z MPiPS) oraz koordynator programu, mianowany przez podsekretarza stanu w MPiPS odpowiedzialnego za współpracę z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-3.30" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Komórka ta działając od grudnia 1993 r. rozpoczęła pracę nad przygotowywaniem podstawowych dokumentów realizacyjnych programu, nanosząc korekty wynikające ze zmian, jakie dokonały się w poszczególnych sektorach polityki społecznej objętych programem.</u>
<u xml:id="u-3.31" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Istotnie, pan przewodniczący ma rację, że nasza informacja była opracowana pół roku temu i został dokonany dalszy postęp w realizacji programów, np. w programie rozwoju strukturalnego w wybranych regionach pod nazwą „STRUDER”. Wydano ponad 1 mln ECU, więcej aniżeli podano to w informacji, zaś program kształcenia zawodowego został de facto zakończony. Nastąpił również duży postęp w wydatkowaniu środków na realizację programu rozwoju i reformy polityki społecznej. Na ten program wydatkowano dwa razy więcej aniżeli podano to w informacji. Nastąpił również postęp w realizacji programu modernizacji kształcenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-3.32" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Informacja przesłana Komisji oparta była na informacjach przekazanych naszemu Urzędowi przez bezpośrednich realizatorów programów, a więc przez Polską Agencję Rozwoju Regionalnego, przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej oraz przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które są bezpośrednio zaangażowane w realizację tych programów.</u>
<u xml:id="u-3.33" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Generalnie powiedzieć można, iż programy te są programami wspierającymi dodatkowymi inicjatywami działania rządu i jego agend, odpowiedzialnych za politykę sektorową w zakresie swoich kompetencji.</u>
<u xml:id="u-3.34" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Dlatego byłoby nadmiernym optymizmem oczekiwać, że programy pomocy zagranicznej zmienią zasadniczo obraz sytuacji w poszczególnych dziedzinach. Są to programy, które mogą zainicjować pewne nowe zjawiska, dostarczyć pewnych impulsów, natomiast nie są one w stanie dźwignąć ciężaru zasadniczych przemian strukturalnych reform w poszczególnych sektorach i dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-3.35" who="#Programmodernizacjikształceniazawodowego">Realizacja poszczególnych programów może być bardziej szczegółowo przedstawiona przez ich bezpośrednich realizatorów i ci, którzy są tu obecni, mogliby uzupełnić naszą informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JózefMioduszewski">Szkoda, że w naszym posiedzeniu nie uczestniczy przedstawiciel Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, który mógłby w sposób istotny uzupełnić tę informację.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CezaryMiżejewski">Prezydium Komisji zobligowało mnie do przejrzenia tych programów. W związku z tym chciałbym przekazać kilka słów komentarza. Nie byłem w stanie prześledzić wszystkich tych programów, ale ustosunkuję się do dwóch, którymi jest zainteresowana nasza Komisja. Nie czuję się kompetentny do komentowania dwu programów szkoleniowych.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CezaryMiżejewski">Na wstępie chciałbym wyjaśnić, dlaczego zwróciliśmy się o przedstawienie realizacji planu finansowego. W dostarczonym nam materiale podano, że program finansowy dotyczył ubezpieczeń społecznych. Możliwe jest, że programy te zmieniają się, natomiast moje pytanie wiąże się z materiałem, który otrzymaliśmy, a który podaje się, że na rozwój sektora finansowego - ubezpieczenia społeczne przeznaczono 16 mln ECU, z czego wydano 15,6 mln ECU na działania pozaubezpieczeniowe.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#CezaryMiżejewski">Pisze się również, że projekt dotyczący rozwoju systemu ubezpieczeń społecznych i prywatyzacji ZUS nie został zrealizowany. Włączono go do programu SPREAD. Z tego, co zdołałem zorientować się, rozumiem, że pozostała już tylko resztówka 0,4 mln ECU. Proszę wyprowadzić mnie z błędu, jeśli źle rozumuję. Gdy informowałem się wśród kierowników programu SPREAD na czym polega to przeniesienie, to nie umiano mi tego wyjaśnić. Być może wynika to z jakichś działań, o których nic nam nie wiadomo.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#CezaryMiżejewski">Jeśli idzie o program SPREAD, który obejmuje 7,2 mln ECU z roku 1992, to program ten rozpoczął swą działalność dopiero w roku 1994, a tak naprawdę będzie realizowany dopiero od stycznia 1995 r. Przypomnę, że początkowo mówiono nam, że jest to siedem projektów. W tej chwili jest ich już osiem, gdyż program „Dialog społeczny” został podzielony na dwa: „Rozwiązywanie sporów społecznych” oraz „System rokowań zbiorowych i trójstronności”. Przypomnę, że jest to kontynuacja pewnych działań, które oceniliśmy pozytywnie w programie PHARE 91. Program ten realizowany był przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej i zwróciliśmy się o kontynuację tego programu. Te działania, które nam przedstawiono można uznać za tę właśnie kontynuację. W tej chwili planuje się przeznaczenie 1,3 mln ECU, czyli blisko 40 mld zł na realizację programu dotyczącego rozwiązywania sporów zbiorowych. Przewiduje się m.in. utworzenie Fundacji Dialogu Społecznego, działalność informacyjną i badawczą, analityczną, szkolenia itd. Przewiduje się również podstawę dla służby mediacji. Wspomnę, że rząd wsparł te działania wykupując z rezerwy budżetowej na 1994 r. budynek dla Fundacji Dialogu Społecznego.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#CezaryMiżejewski">Druga część środków z tego dialogu społecznego wynosi 700 tys. ECU, czyli blisko 20 mld zł i przeznaczona jest na działalność Komisji Trójstronnej. Jest to działalność, która uważaliśmy za bezwzględnie potrzebną i zamierzamy dalej ją dotować.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#CezaryMiżejewski">Niepokojące jest to, że do tej pory wydano tylko 40 tys. ECU, ale wynikało to z pewnych zatorów płatniczych, gdyż pierwsze pieniądze na realizację tego programu wpłynęły dopiero w styczniu 1995 r. Możemy więc raczej mówić o pewnym rozruchu tego programu.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#CezaryMiżejewski">Kolejny segment dotyczył bezpieczeństwa i higieny pracy. Kryje się pod tym utworzenie komórki do spraw badania wypadków przy pracy w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy. Jest to realizowane w ramach szerokiego programu „bezpieczeństwo pracownika w środowisku pracy”. Program ten jest również na etapie rozruchu.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#CezaryMiżejewski">Dwa segmenty dotyczyły ubezpieczeń społecznych. Pierwszy z nich obejmował wydatki w wysokości 500 tys. ECU, czyli około 15 mld zł i dotyczył rozwinięcia działań komisji do spraw reformy prawa pracy na działania ubezpieczeń społecznych. W tej chwili komisja ta przekształca się w komisję do spraw prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, aby prowadzić działania koncepcyjne. Ta kwota 15 mld zł nie jest zbyt duża, powiedziałbym, że nawet za mała jak na taką działalność. Nadzór nad pracami tej komisji sprawuje pani Gertruda Uścińska, znany specjalista w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#CezaryMiżejewski">Kolejna część tego programu dotyczy reformy ubezpieczeń społecznych i przewiduje się na to 2 mln ECU, czyli około 60 mld zł. Program ten ma realizować Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W programie tym przewiduje się takie podsegmenty, m.in., jak:</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#CezaryMiżejewski">- budowa indywidualnych przebiegów ubezpieczeń,</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#CezaryMiżejewski">- system poboru składek,</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#CezaryMiżejewski">- system informatyczny.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#CezaryMiżejewski">Są to sprawy zasadnicze w reformie ubezpieczeń społecznych i potrzeba na nie znacznie więcej środków. Te 560 mld zł, jest kwotą bardzo niską, jeśli porównamy to z inwestycjami ZUS, na które przeznacza się 1,5 bln zł.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#CezaryMiżejewski">Z tego co zrozumiałem, w tym pierwszym programie na rok 1995 wydatki będą stanowiły zero złotych. Jest to jeden z dwu projektów, który, mimo otrzymanych środków, nie będzie realizowany z powodu nie do końca dopracowanej koncepcji. Proszę o wyjaśnienia w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#CezaryMiżejewski">Kolejny program, który także nie ruszy w najbliższym okresie, jest to program dotyczący wsparcia instytucjonalnego i jest to program realizowany przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#CezaryMiżejewski">W materiale, który otrzymaliśmy są dwa programy: „Wzmocnienie urzędów pracy” i „Wzmocnienie Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej”.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#CezaryMiżejewski">Na wzmocnienie urzędów pracy, którą rozumiem jako szeroką akcję szkoleniową urzędników oraz wyposażenie urzędów przewiduje się 1,4 ECU, czyli około 42 mld zł, natomiast 0,3 mln ECU miało otrzymać Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej. Z tego, co wiem, relacje między tymi dwoma kwotami są teraz zupełnie odwrotne, nie słyszałem natomiast żadnej relokacji środków. Jest to może jakaś pomyłka, bo wtedy środki przyznane dla ministerstwa byłyby pięciokrotnie wyższe aniżeli dla urzędów pracy.</u>
<u xml:id="u-5.17" who="#CezaryMiżejewski">Ostatnim segmentem tego programu jest komórka zarządzania programem. Ten segment działa już od roku. Na ten cel przeznacza się 500 tys. ECU, czyli ok. 15 mld zł. Jest to przygotowanie pod całkowity program.</u>
<u xml:id="u-5.18" who="#CezaryMiżejewski">Trudno opiniować ten program, skoro dopiero on startuje.</u>
<u xml:id="u-5.19" who="#CezaryMiżejewski">Chciałem też przekazać kilka uwag o programie rozwoju kulturalnego w wybranych regionach, tzw. programu STRUDER. Na program ten przeznacza się 56 mln ECU. Jest to największy spośród programów PHARE z jakim mieliśmy do czynienia w Polsce.</u>
<u xml:id="u-5.20" who="#CezaryMiżejewski">Mam wiele zastrzeżeń zarówno merytorycznej natury, jak i organizacyjnej. Program ten jest przedstawiany jako program mający pobudzić politykę regionalną w Polsce. Tak naprawdę to tylko wybrano regiony. Brak jest jednak umiejscowienia tego programu w kontekście regionalnym. Środki przeznaczane na ten cel, a jest to moje prywatne zdanie, nie wynikają z programów regionalnych. Wybrano kilka regionów, dosyć trafnie, lecz nie prowadzi to do rozwoju tych regionów, lecz jest to tylko pewne zwiększenie środków na inwestycje, czy też inne działania. Powstaje więc zasadnicze pytanie, komu i czemu ma służyć ten program? Czy ma to służyć bankom regionalnym, samorządom, czy też może prywatnym przedsiębiorcom...? Można powiedzieć, że wszystkim po trochu, ale tak naprawdę struktura planowanych wydatków wskazuje na to, że program ten jest przeznaczony na fundusz dotacji, na wspieranie inwestycji przedsiębiorców. Można by wysnuć taką tezę, że dzieje się to właśnie wbrew zasadom polityki regionalnej, gdyż podstawową trudnością rozwoju tych regionów jest brak taniego kredytu, a tak nie jest.</u>
<u xml:id="u-5.21" who="#CezaryMiżejewski">Warto rozważyć, ażeby Urząd Rady Ministrów rozpatrzył relokację środków, gdyż należy wesprzeć m.in. inwestycje infrastrukturalne, a na ten cel przeznacza się zaledwie 12 mln ECU, a także wspomaganie struktur regionalnych.</u>
<u xml:id="u-5.22" who="#CezaryMiżejewski">Drugie moje zastrzeżenie w ramach tego programu, to są sprawy techniczne. W odpowiedzi na dezyderaty nie ma daty ukończenia tego programu, skądinąd wiadomo mi, że ten program miał być ukończony z końcem 1995 r. W tej chwili mamy do wykorzystania 76 mln ECU. W odpowiedzi na dezyderat mówi się, że do końca 1994 r. zaplanowano do wydania 28 mln ECU, czyli mamy blisko 50 mln ECU do wydania w roku 1995. Chciałbym znać chociaż jeden przykład programu w Europie Środkowowschodniej, który byłby w stanie przerobić taką ilość pieniędzy. To nie jest zarzut, że trzeba te pieniądze zwrócić, ale myślę, że Komisja powinna wystąpić do pełnomocnika rządu w tej sprawie o renegocjowanie terminu. Przerobienie 50 mln ECU w 1995 r. może doprowadzić bowiem do bardzo niebezpiecznych działań. Ponieważ trzeba będzie wydać te pieniądze, to mogą być one kierowane na realizację mniej istotnych celów i działania okażą się niekorzystne.</u>
<u xml:id="u-5.23" who="#CezaryMiżejewski">Chciałbym się dowiedzieć ile tak naprawdę wydano do roku 1994, bo podane w informacji liczby nie są jasne. Mamy zapis, o dotychczasowych nakładach 4,4 mln ECU, a przewidywano wykonanie 28 mln ECU. Czy wydano te 28 mln ECU, czy też nie?</u>
<u xml:id="u-5.24" who="#CezaryMiżejewski">Interesują mnie dosyć wysokie nakłady na banki, to jest na pomoc techniczną tych banków i na obsługę bankową. Jaka była procedura wyboru banków, czy nie można było wybrać banków, które już obsługują małe i średnie przedsiębiorstwa. W tej sytuacji wynika, że musimy od nowa uczyć poszczególne banki obsługi małych przedsiębiorstw i na to przeznacza się dosyć duże środki.</u>
<u xml:id="u-5.25" who="#CezaryMiżejewski">Czy w ramach programu STRUDER pracowali jacyś doradcy zagraniczni i ile to kosztuje? Mnie chodzi o doradców ds. polityki regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefMioduszewski">Dziękuję posłowi C. Miżejewskiemu, który - jak - widać bardzo wnikliwie przestudiował przesłane do nas informacje. Zgłosił wiele wątpliwości, które spodziewamy się, że zostaną nam wyjaśnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BogdanKrysiewicz">Kiedy omawialiśmy na jesieni 1993 r. wykorzystanie pożyczki z Banku Światowego, wskazując na wiele uchybień, nie tylko formalnych, ale również proceduralnych i sposobu wykorzystania tej pożyczki. Sądziłem, że w tym czasie wszyscy ci, którzy pracują nad różnego rodzaju programami i korzystają z różnych środków pomocowych zmobilizują się i zrozumieją, że nasza Komisja nie przejdzie obok wytkniętych niedociągnięć obojętnie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#BogdanKrysiewicz">Nie będę oceniał tych materiałów, które otrzymaliśmy, które w zasadzie niczego nam nie wyjaśniają, bo sam fakt, że poseł który próbował zgłębić swą wiedzę ma tyle pytań i to takich, które w zasadzie mogę osobę, która powinna napisać taką odpowiedź naprowadzą na właściwy tor, jak należało napisać taką informację.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#BogdanKrysiewicz">Poseł C. Miżejewski wskazał na wiele nielogiczności, bo jeżeli w programie „rozwój sektora finansowego” (ubezpieczeń społecznych) przeznacza się pewne środki, a na końcu informacji wyjaśnia się, że projekt reformy systemu ubezpieczeń będzie finansowany z innych środków, to jest to dla mnie nieczytelne.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#BogdanKrysiewicz">Jeżeli rozważymy rangę spraw, które mają być rozwiązane przy pomocy tych programów, to problematyka rozwoju sektora finansowego i finansowania w nowej formule ubezpieczeń społecznych jest na pewno problemem nr 2, który jest do rozstrzygnięcia w naszej gospodarce. Nie bardzo rozumiem natomiast, dlaczego te środki wykorzystano inaczej i przesunięto podstawowy obowiązek, dla którego tworzono ten program do Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, angażując środki, które w szerokiej formule dotyczą polityki społecznej. Polityka społeczna nie dotyczy tylko ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#BogdanKrysiewicz">Przesłana informacja jest bardzo zdawkowa i nie wyjaśnia tego, co jest najistotniejsze z punktu widzenia naszej Komisji, nie pokazuje najistotniejszych kontekstów merytorycznych, przede wszystkim na co są przeznaczane te środki, w jaki sposób są wykorzystywane i jakie koncepcje są podpisywane pod te rozwiązania. Nie pokazuje więc ani celów, ani sposobu ich realizacji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#BogdanKrysiewicz">Uważam, że powinniśmy poprosić o nadesłanie takiego materiału, który pozwoli nam merytorycznie odnieść się do tych spraw, o których bardzo często mówimy, a które są nie najlepiej rozwiązywane, brak jest koncepcji, ciągle spotykamy się z tego rodzaju zarzutami. Jak widać więc, są środki, ale znów powtarza się ta stara maksyma, którą wytykaliśmy przy okazji rozpatrywania wykorzystania innych pożyczek, czy środków pomocowych, że na ostatni rok pozostają do wykorzystania olbrzymie kwoty i trzeba będzie je wykorzystywać nie zawsze zgodnie z nakreślonymi celami lub ewentualnie renegocjować przesunięcie terminów, chociaż na ten temat nie usłyszałem żadnego wyjaśnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWiśniewski">Prosiłbym o uzupełniającą informację, gdyż spotykam się po raz pierwszy z sugestią dotyczącą prywatyzacji ubezpieczeń społecznych. W uwagach do informacji pisze się, że projekt dotyczący rozwoju systemu ubezpieczeń społecznych i prywatyzacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie został zrealizowany w ramach tego programu, a został włączony do programu STREAD. Szkoda, że nie ma przedstawiciela Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, który powinien być na dzisiejszym posiedzeniu, ażeby mógł nam udzielić wyjaśnień na ten temat. To jest bardzo ważny element tego programu, który został opracowany poza Sejmem i dobrze byłoby, ażebyśmy mieli jakąkolwiek wiedzę na ten temat.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#StanisławWiśniewski">Prosiłbym także o bardziej szczegółowe sprecyzowanie, na co mają być wydatkowane środki finansowe, o którym mówi się w programie rozwoju i reformy polityki społecznej. Chodzi m.in. o takie zadanie, jak pomoc techniczna przy realizacji wstępnej fazy reform systemowych w zakresie ubezpieczeń społecznych. Na czym to wszystko ma polegać i kto to ma robić? Czy znowu eksperci spoza kraju, chociaż mamy w Polsce wybitnych specjalistów w tym zakresie, będą się tym zajmować.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#StanisławWiśniewski">W projekcie czwartym mówi się o reformie ubezpieczeń społecznych, na czym to ma polegać i czy w ogóle warto jest wydatkować środki na te cele. Jeżeli my corocznie zatwierdzamy budżet ubezpieczeń społecznych i idą na to ogromne środki, to takie przyczepianie środków pomocowych w wielkości kilkunastu miliardów złotych stwarza pewne wrażenie wydatnej pomocy na te cele. Prosiłbym o rozszyfrowanie tych dwóch haseł, o co tu właściwie chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałKowalczyk">Nie chciałbym się powtarzać co do jakości materiałów przedstawionych nam do dyskusji, bo mówił o tym poseł B. Krysiewicz, ale chciałbym zadać kilka pytań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MichałKowalczyk">Poseł C. Miżejewski w swoim wystąpieniu wykazał wiele niedociągnięć, ale również zwrócił uwagę na niedostateczne wykorzystanie środków pomocowych. Ten pierwszy program STRUDER, który przeznaczony jest na rozwój strukturalny w wybranych regionach został zrealizowany w kwocie 6 mln ECU, a do wykorzystania jest 76 mln ECU, czyli w roku 1995 mielibyśmy do wykorzystania około 70 mln ECU. Czy jest szansa na wykorzystanie tak dużych środków? Trzeba mieć na uwadze fakt, że programy przez Komisję Europejską zostały zatwierdzone w czerwcu 1994 r.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MichałKowalczyk">Na str. 3 w informacji mówiącej o realizacji programów STRUDER podano, że podejmowane są działania na rzecz zwiększenia projektów inwestycyjnych w wybranych województwach, poza województwem łódzkim. Czy do końca roku liczba tych projektów inwestycyjnych wzrosła, a jeżeli tak, to o ile?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MichałKowalczyk">W informacji podano, że do końca 1994 r. zrealizowanych zostanie 35 zatwierdzonych projektów kosztem 3,25 mln ECU. Wtedy, kiedy były pisane te materiały, już wydano 4,48 mln ECU, a przewidywało się jeszcze przynajmniej 3,25 mln ECU. W sumie jednak z uzupełnienia, które otrzymaliśmy dzisiaj wynika, że wydano tylko nieco ponad 1 mln ECU. Mam pytanie wobec tego, czy te 35 zatwierdzonych projektów zostało wykonane, jeżeli tak, to dobrze, a jeżeli nie, to dlaczego i które z nich nie zostały wykonane? Czy jest szansa, że będą one zrealizowane w 1995 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaBańkowska">Zanim będziemy zgłaszać konkretne wnioski, co do sposobu potraktowania odpowiedzi na nasz dezyderat, chciałam wyjaśnić, iż motywował nas do wystąpienia z dezyderatem niedosyt informacji na temat kierunku przekazywania środków poza resortem pracy i polityki socjalnej.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AnnaBańkowska">Celem naszego dezyderatu było uzyskanie informacji na temat realizacji programów pomocowych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AnnaBańkowska">Przyłączam się do tych osób, które stwierdzają, że ten materiał nie daje takiej pełnej informacji. Nie wiemy ile i na co przeznaczane są środki, na ten temat podaje się informacje bardzo skąpe i w sposób bezduszny. To nie jest opracowanie, z którego ktoś, kto do tej pory nie uczestniczył w realizacji programu, nie miał kontaktu z tą instytucją realizującą program, może się czegoś dowiedzieć i wypracować pogląd na te przekrojowe, poglądowe pytania. To jest materiał, w moim przekonaniu, trudny do zaakceptowania. Faktem jest, że mogliśmy się do tego wcześnie odnieść, ale nasze tempo prac powodowało, iż dopiero teraz jesteśmy przy rozpatrywaniu odpowiedzi na nasz dezyderat.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AnnaBańkowska">Wyrażam niezadowolenie z formy przekazania informacji. W związku z tym rodzą się pytania, ile dotychczas wykorzystano środków i co za te pieniądze zrobiono?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AnnaBańkowska">Już wówczas, kiedy analizowaliśmy wykorzystanie środków z pożyczki Banku Światowego odnosiliśmy wrażenie, że to są pieniądze dla organizowania stanowisk dla niektórych osób. Zastanawiam się więc, czy to nie jest tylko pozorne robienie rzekomo dobrej roboty. Czy nie szkoda tych dolarów na wiele podejmowanych działań. Zastanawiam się, co wymiernego pozostanie w kraju po realizacji tego programu pomocowego, co będzie dzięki tym środkom zrobione? Na razie wyłania się wątpliwość, czy jest serce, duch do wprowadzenia czegoś rzeczywiście efektywnego poza stworzeniem miejsc pracy dla wielu ludzi. Ilu ekspertów zagranicznych było do tej pory zatrudnionych, jak również ekspertów krajowych?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AnnaBańkowska">Jaka była informacja, podawana do powszechnej wiadomości, ażeby i świat biznesu i gminy i zainteresowane społeczności mogły ubiegać się o możliwość uczestnictwa w tym programie?</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#AnnaBańkowska">Na str. 3 tej pierwszej części materiałów jest informacja dotycząca „funduszu dotacji”. Pisze się, że do sierpnia 1994 r. przedsiębiorcy złożyli wnioski o dotacje w wielkości 3,5 mln ECU a łączna wartość inwestycji wynosi cztery razy więcej, bo 14,5 mln ECU. Przyznano do momentu pisania odpowiedzi na ten dezyderat dotacje w wysokości 0,3 mln ECU. Chciałabym się dowiedzieć, ile przeznaczono na ten cel do dnia dzisiejszego?</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#AnnaBańkowska">W programie „szkolnictwo zawodowe” mamy taki podprogram „modernizacja poprzez partnerstwo”. Do tego programu włączono 5 szkół, ażeby poznać celowość zmiany programów i form kształcenia. Chciałam zapytać, ile kosztowała realizacja tego programu?</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#AnnaBańkowska">W ramach środków pomocowych od grudnia 1993 r. zorganizowana została komórka zarządzania programem w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej. Czy moglibyśmy się dowiedzieć, co ta komórka zrobiła do dnia dzisiejszego i ile kosztowało jej funkcjonowanie?</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#AnnaBańkowska">Czy te środki pomocowe otrzymujemy na bieżąco pod rachunki, które państwo przedkładacie, czy też spływają na nasze konto. Jeśli tak, to stanowi to dobre źródło zarobków przy oprocentowaniu w skali rocznej. Chciałabym się dowiedzieć, w jaki sposób gromadzone są te środki.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#AnnaBańkowska">Ten materiał, który otrzymaliśmy powoduje, iż Komisja zamiast mówić o merytorycznych problemach musi ograniczyć się do zadawania pytań. Uważam więc, że jest to materiał, który musi podlegać krytyce, gdyż nie umożliwia on nam podjęcia dyskusji na temat tych programów pomocowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AlicjaMurynowicz">Nie chciałabym ograniczać możliwości udzielenia odpowiedzi na postawione pytania w dyskusji, ale w związku z tą totalną krytyką przesłanych do nas materiałów proponowałabym, ażeby Komisja wystąpiła o przesłanie nam rzetelnego materiału z uwzględnieniem pytań, które tutaj padły. Ostateczny wniosek sformułuję w końcu posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefMioduszewski">Czy pani proponuje odrzucenie materiału?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AlicjaMurynowicz">Nie. Jak już mówiłam, wniosek ostateczny zgłoszę później.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PawełSanecki">Sprawy ubezpieczeń społecznych w programie rozwoju sektora finansowego i przesunięcie tego programu do realizacji przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej spowodowane było zmianami koncepcyjnymi programu. Chodziło o wsparcie reform ubezpieczeń społecznych z sektora finansowego do programu STREAD, a tym samym i środki na realizację tego programu zostały przesunięte. Te 400 tys. ECU, które pozostały, a o których mówił poseł C. Miżejewski, nie dotyczy tylko ubezpieczeń społecznych, gdyż program dotyczący reformy ubezpieczeń społecznych przewiduje przeznaczenie środków w wysokości 2,5 mln ECU. Te 400 tys. ECU, to jest tylko niewykorzystana część realizacji programu finansowego, które były przeznaczone na inne cele i inne zadania.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PawełSanecki">Pytano, czy 2 mln ECU to nie jest za mało na reformę ubezpieczeń społecznych. Oczywiście byłoby to zbyt mało patrząc globalnie na potrzebę sfinansowania reformy ubezpieczeń społecznych. To są prace wstępne, studialne, związane przede wszystkim z wyborem oprogramowania i reformą administracyjną ZUS. Głównym celem jest wielka komputeryzacja rejestracji zasiłków i innych form ubezpieczeń społecznych. Na pewno jest to kwota zbyt mała do całokształtu zadań i całość tego programu wymaga na pewno kilkudziesięciu milionów ECU i przekracza to możliwości programu pomocy bezzwrotnej.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PawełSanecki">Wysunięto wiele wątpliwości co do realizacji programu STRUDER. Pierwsza z nich dotyczy tego, czy tylko wybór regionów jest elementem polityki regionalnej. O ile wiem, to nie tylko, gdyż właśnie STRUDER jest jednym z nielicznych programów finansowanych z pomocy zewnętrznej, a nie z środków budżetowych. Ja nie mówię tutaj o funkcjonowaniu administracji terenowej i samorządach lokalnych, które mają swoje środki do dyspozycji, tym niemniej, jeżeli rozumieć politykę regionalną jako wyrównywanie szans rozwojowych, to tylko STRUDER daje takie szanse plus nieco mniejsze programy finansowane w tej chwili przez Wielką Brytanię, Szwajcarię, a także uruchamiany jest program kanadyjski.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PawełSanecki">Padło pytanie, kto jest głównym adresatem czy beneficjentem programu. Generalnie można powiedzieć, że głównym beneficjentem jest sektor prywatny i jego otoczenie. Projekty infrastrukturalne, które są przewidziane w STRUDER mają służyć w zasadzie promocji i rozwojowi sektora prywatnego.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PawełSanecki">Chciałbym poinformować, że realizowane są postawione tutaj dwa bardzo słuszne postulaty o relokację środków. Strona polska złożyła już wniosek o zwiększenie elementu wspierającego projekty infrastrukturalne kosztem dotacji, które nie są w pełni wykorzystane. Realizator tego programu za naszym przyzwoleniem złożył już wniosek o zmianę proporcji w programie.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PawełSanecki">Również słuszny jest wniosek o przesunięcie daty wygaśnięcia umowy finansowej. Taki wniosek już złożyliśmy, zdajemy sobie przecież sprawę, że do końca roku nie uda nam się wykorzystać wszystkich środków. W realizację programu STRUDER zaangażowana jest ogromna liczba instytucji nie tylko na szczeblu centralnym, ale również na szczeblu regionalnym, m.in. agencje rozwoju regionalnego, banki lokalne, administracja samorządowa. To jest trudny i skomplikowany program i te 3 lata, które przewidziano na jego realizację okazały się zbyt krótkie i musimy wystąpić o przedłużenie ważności memorandum. Mamy nadzieję, że uzyskamy zgodę.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PawełSanecki">W programie STRUDER na dzień 3 lutego br. wydano efektywnie 5,59 mln ECU. Natomiast zakontraktowane płatności plus zobowiązania finansowe wynoszą 9,358 mln ECU. Ta kwota na pewno będzie wydana do końca roku.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PawełSanecki">Przewidujemy, że do końca roku będzie wydane jeszcze dodatkowo około 28 mln ECU plus drugie tyle, czyli łącznie będzie to ponad 50 mln ECU, a może nawet zbliżymy się do 60 mln ECU.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#PawełSanecki">Jak już mówiłem, jest to program najbardziej złożony, obejmujący 6 województw i podmioty na szczeblu lokalnym, centralnym. Nie było więc możliwe zrealizowanie tego programu szybciej i nie chodzi tylko o nasz urząd. Cały rząd poświęca wiele uwagi realizacji programu STRUDER i oby tyle robiono w innych przypadkach. Mimo to przy skomplikowanych procedurach wydatkowania środków, przy długotrwałych negocjacjach z Komisją Europejską w Brukseli nie udaje się dotrzymać terminu, co nie jest tragedią, gdyż - jak mówiłem - program żyje, jest realizowany i wymaga dłuższego okresu realizacji.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PawełSanecki">Procedura wyboru banków uzgodniona była z Komisją i opiniowana przez Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Bank Rozwoju. To była, naszym zdaniem, zbyt długa procedura narzucona przez tamtą stronę. Wyłoniono dwie grupy banków. Jedna z nich to banki akredytowane, czyli takie, którym można ufać i te banki otrzymują zielone światło przy składaniu wniosków o dotacje; a drugą grupę banków stanowią banki nieakredytowane, które są powtórnie weryfikowane przez niezależną instytucję finansową. Mamy w tej chwili dwie takie instytucje, to jest Polski Bank Rozwoju i Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych. Oba te banki specjalizują się w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw i sądzę, że ten postulat, aby obsługą małych przedsiębiorstw zajęły się tym banki, został spełniony.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#PawełSanecki">W dyskusji uznano, że informacji jest za mało i są one zbyt ogólne. Moim zdaniem, zawsze stoimy przed problemem, czy dać bardzo obszerny materiał, często kilkudziesięciostronicowy, co również spotka się z krytyką, czy też krótszą informację, która nie daje pełnego kontekstu.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PawełSanecki">Dezyderat Komisji był bardzo konkretny i prosił o przekazanie informacji dotyczącej realizacji 5 konkretnych programów, stąd ten materiał jest dosyć szczegółowy i detaliczny niż pokazujący generalny kontekst programu.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#PawełSanecki">Rzeczywiście sformułowanie dotyczące prywatyzacji ubezpieczeń społecznych nie jest zręczne, nie chodzi o prywatyzację w sensie dosłownym, a raczej o komercjalizację pewnych usług związanych ze świadczeniami w zakresie ubezpieczeń społecznych, jak również o tworzenie nowych instytucji finansowych, które by obsługiwały ubezpieczenia społeczne, m.in. takie jak fundusze emerytalne czy fundusze tzw. świadczeń wzajemnych.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PawełSanecki">Fundusz dotacji, który działa od maja ub.r. i Fundusz finansowania projektów infrastrukturalnych, który działa również od lata ub.r. wykazują tendencję krzywej rosnącej więcej niż proporcjonalnie. Okres rozruchu jest zawsze najtrudniejszy i liczba projektów rośnie. Nie potrafię podać w tej chwili liczby, ile projektów w poszczególnych województwach zostało zrealizowanych, ale bez wątpienia projekty infrastrukturalne realizowane są łatwiej, gdyż łatwiej wydawać jest środki na budowę małej sieci telekomunikacyjnej, czy inkubatora przedsiębiorczości, które mają fizycznie namacalny charakter.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PawełSanecki">Przewodnicząca Komisji zarzuciła, że materiał jest bezduszny. Może rzeczywiście nie daje on jakiegoś generalnego poglądu na cele i realizację poszczególnych programów, ale tak rozumieliśmy treść dezyderatu, że chodzi przede wszystkim o realizację kilku konkretnych programów.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PawełSanecki">W przypadku programu typu STRUDER, i innych, które nie były tutaj omawiane, np. pod nazwą „przejścia graniczne” czy rozbudowa struktury transportu kolejowego, rozbudowa transportu drogowego widać konkretne efekty i przedsiębiorstwa które rozwijają się dla realizacji tych programów. Widzimy budowane nowe przejścia graniczne, rozbudowywaną linię kolejową Berlin - Warszawa - Moskwa, to są najbardziej oczywiste przykłady.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam zapytać, gdzie jest o tym mowa w przedstawionym nam materiale?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PawełSanecki">Rzeczywiście, w tym materiale nie mówi się o tym. Ja w tej chwili odpowiadam na pytania postawione w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PawełSanecki">Trzeba pamiętać, że z 3 mln ECU, które zostały wydane na fundusz dotacji, jeżeli podzielimy tę kwotę przez 10 tys. ECU - bo tyle kosztuje utworzenie jednego miejsca pracy - to uzyskamy liczbę miejsc pracy utworzoną w poszczególnych regionach. To są realne miejsca pracy utworzone w przedsiębiorstwach prywatnych w regionach zagrożonych strukturalnym bezrobociem, jak woj. wałbrzyskie, łódzkie, katowickie, rzeszowskie czy suwalskie. Dlatego nie do końca podzielam pogląd, że są to tylko nie do końca pozorne. Mam nadzieję, że również odmiennego zdania są władze lokalne, które z utęsknieniem czekają na realizację takich programów.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PawełSanecki">Przy realizacji tego rodzaju programów działają doradcy zagraniczni i tak np. przy realizacji programu STRUDER działa jeden doradca w każdym z regionów, który próbuje wspierać działania lokalnych podmiotów i pokazuje wzorce według jakich jest to realizowane w krajach członkowskich.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PawełSanecki">Średni koszt takiego doradcy, w zależności od kwalifikacji, równa się średniej jego poborów w państwie ojczystym, to jest kilka tysięcy dolarów miesięcznie. Takie są płace na Zachodzie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PawełSanecki">Ceny usług dyktowane są wynikami przetargów. Wszelkiego typu zakupy w ramach programu PHARE podlegają procedurze przetargowej bardziej skomplikowanej niż nasza ustawa o zakupach publicznych. Myślę, że z całą pewnością, procedury te zapewniają, iż wybierane są oferty najbardziej opłacalne ekonomicznie. Natomiast ceny tych usług są cenami światowymi i nikt nie przyjdzie tu pracować za wynagrodzenie niższe niż otrzymywał w ojczystym kraju.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PawełSanecki">Środki pomocowe są deponowane na kontach oprocentowanych. Przekazywane są transzami w zależności od okresu realizacji programu. Deponowane są one na rachunkach depozytowych, ażeby nie tracić na wartości wynikającej z faktu wykorzystania w czasie tych środków. Gdybyśmy ich nie deponowali na rachunkach oprocentowanych, to byśmy na tym tracili i mielibyśmy zarzuty NIK, że oddajemy bankom procenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefMioduszewski">Rzeczywiście pytań było bardzo dużo i niektóre z nich może trudno było wyjaśnić. Pytano np. ilu było ekspertów, a pan mówił o doradcach i można by dyskutować czy doradca to jest to samo co ekspert. Proponuję jednak, ażebyśmy teraz skupili się na dyskusji i konkretnych wnioskach.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#JózefMioduszewski">W pierwszej fazie dyskusji poseł C. Miżejewski zgłosił wniosek o przedłużenie realizacji programów STRUDER, co zostało wyjaśnione, jak również wniosek o relokację nakładów. Powstaje pytanie, czy wnioskodawca chce podtrzymać swoje propozycje.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#JózefMioduszewski">Różnimy się natomiast z przedstawicielem Rady Ministrów co do oceny wartości materiałów. Na ten temat wypowiadali się posłowie B. Krysiewicz i M. Kowalczyk oraz przewodnicząca Komisji i wszyscy oni uznali, że te materiały nie są wystarczające. Gdyby poseł C. Miżejewski nie korzystał z dodatkowych informacji, to nie mógłby przedłożyć tak dokładnej oceny materiału i rozwinąć tematu tak szczegółowo, jak to zrobił, gdyż na podstawie tych materiałów nie byłoby to możliwe.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#JózefMioduszewski">Chciałem zapytać, czy poseł B. Krysiewicz wnosi o odrzucenie tego materiału?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKrysiewicz">Chciałem wrócić do mojej poprzedniej wypowiedzi i stwierdzić, że o ile część dotycząca realizacji programu STRUDER pokazuje sposób i tryb realizacji tego programu, a dalsza część jest niejasna i to właściwie jest magma. Możemy polegać na tych wyjaśnieniach, które próbował zdobyć poseł C. Miżejewski i wyjaśnienia, które teraz na Komisji przekazał nam teraz dyrektor P. Sanecki.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKrysiewicz">My nie żądaliśmy jakichś szczególnych materiałów, ale przynajmniej na takim poziomie, na jakim opracowana jest informacja o realizacji programu STRUDER.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#BogdanKrysiewicz">My mamy wystarczającą wiedzę na temat reformy ubezpieczeń społecznych i w jakim kierunku powinna iść przebudowa systemu ubezpieczeń, natomiast chcielibyśmy dowiedzieć się, w jakim kierunku poszły te działania studialne, kto nad tym pracował, jakie instytucje były w to zaangażowane.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#BogdanKrysiewicz">Niektóre hasła mają już swoją historię, określone lata np. 1992 r i jeszcze wcześniejszą datę, ale efektów tego nie widać i wszyscy mają do nas pretensje. Chcielibyśmy umieć odpowiedzieć na niektóre pytania i tylko o to mi chodziło.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AlicjaMurynowicz">Chciałam ustosunkować się do tego, co mówiła poseł A. Bańkowska i do odpowiedzi dyrektora P. Saneckiego. Ponieważ materiał jest tak sformułowany, że musimy ograniczyć się tylko wyłącznie do zadawania pytań i nawet po tych wyjaśnieniach, które otrzymaliśmy nie potrafiłabym przeprowadzić żadnej merytorycznej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AlicjaMurynowicz">Nie wiem czy pan kiedyś współpracował z sejmową Komisją Polityki Społecznej, ale my dość głęboko sięgamy przy rozważaniu poszczególnych problemów, mając na uwadze wszelkie uwarunkowania społeczne. To jest dla nas bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AlicjaMurynowicz">Jeżeli słyszymy, że zmiany koncepcyjne spowodowały przesunięcie środków, to chcielibyśmy wiedzieć o jaką to koncepcję chodzi, co to są za zmiany koncepcyjne. Na podstawie tych materiałów i pana uzupełnień nie jestem w stanie podjąć merytorycznej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AlicjaMurynowicz">Zgłaszam formalny wniosek, ażeby Komisja odrzuciła dostarczoną nam odpowiedź i wystąpiła do rządu o nadesłanie pełnej i wyczerpującej informacji do dalszych prac nad nimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StanisławWiśniewski">Podzielam pogląd posła B. Krysiewicza i poseł A. Murynowicz. Ja także jestem zawiedziony tym materiałem, który otrzymaliśmy, a problem jest bardzo poważny.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StanisławWiśniewski">Mieliśmy już do czynienia z rozpatrywaniem wykorzystania tych środków pomocowych w roku ubiegłym i prosiłbym, ażeby przy rozpatrywaniu uzupełnionej informacji byli obecni przedstawiciele resortu pracy i polityki socjalnej. Ten resort bowiem prowadzi już merytoryczne działania w zakresie realizacji konkretnych programów dotyczących polityki społecznej. Potrzebne są nam wobec tego pewne szczegółowe wyjaśnienia ze strony tego resortu co do sposobu wykorzystania tych środków pomocowych, które są w dyspozycji naszego rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AnnaBańkowska">Wyjaśniam, że przedstawiciele resortu pracy i polityki socjalnej byli zaproszeni na dzisiejsze posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AnnaBańkowska">My nie chcielibyśmy, ażeby w nadesłanej nam informacji znajdowała się geneza całego problemu, ale proszę wziąć ten materiał i podjąć ze mną dyskusją, np. na temat reformy ubezpieczeń społecznych. Na jednej tylko stronie mamy informację dotyczącą celu tego programu wymienioną w punktach. Mamy tam hasła: ubezpieczenia społeczne, bezpieczeństwo i ochrona pracy. Potem powiedziane jest ile na to będzie przeznaczonych środków finansowych i ile do tej pory wykorzystano.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AnnaBańkowska">Druga strona zawiera tabelki, które dotyczą szczegółowego opisu programu, struktury programu i podaje się, że projekt 04 dotyczył ubezpieczeń społecznych i jednostką realizującą jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Strona kolejna, mówiąca o celu programu, znowu podaje, że program 04 dotyczy reformy ubezpieczeń społecznych. W realizacji programu mówi się wyłącznie o tym co ta komórka zrobiła, że zostało otwarte konto złotówkowe, przygotowała wzorzec umów, przygotowała dokumentację do poszczególnych procedur.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#AnnaBańkowska">To, co pan dyrektor zawarł w jednym zdaniu w informacji o realizacji tych programów restrukturyzacyjnych, jest właśnie to, o co mi chodzi i właśnie z braku tych informacji zadałam pytanie, czy nie szkoda dolarów na działania, które tak brzmią, jak tu podano. Czy nie jest to rzekome robienie dobrej roboty. Z tych materiałów trudno się doszukać czegoś, co mówiłoby o efektach realizacji tych programów, o czymś trwałym, co ma zostać w kraju.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#AnnaBańkowska">To wszystko świadczy o bezduszności odpowiedzi na nasz dezyderat, to nie była chęć zaprezentowania programu i jego rezultatów. Taki sposób prezentacji powoduje zastanowienie się nad tym czy przypadkiem nie jest to program dla grupy ekspertów, którzy siedzą za biurkiem i opracowują jakieś wzorce do umów, które możliwe, że nie będą zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#AnnaBańkowska">Ten materiał nie daje możliwości wyrobienia sobie jakiegoś obrazu dzisiejszych oraz przyszłych efektów realizacji programu PHARE.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym zapytać, co w ramach tych środków, które już otrzymaliście, zrobiono. Dla mnie zlecanie ZUS wprowadzania reformy ubezpieczeń społecznych jest nieporozumieniem. Myślę, że te hasła, które są tu zapisane, służą zakamuflowaniu sprawy, czy też może rozdzielamy te środki nie myśląc o ostatecznych efektach.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PawełSanecki">Dokument, który został dostarczony Komisji, opracowany został o wkład instytucji i resortów, które realizowały poszczególne programy. My możemy pracować nad tym, co otrzymujemy od tych instytucji. Chciałbym zgłosić taką techniczną uwagę, ażeby te programy, które są jeszcze w toku realizacji były dodatkowo przeanalizowane i uzupełnić informacje, jaki będzie dalszy los tych programów. Proponowałbym również opuszczenie programu VET, gdyż został on już zakończony w 1993 r. Natomiast dalej realizowane są programy kształcenia zawodowego i program STREAD i to są kwestie, nad którymi można jeszcze dalej dyskutować.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaBańkowska">Kto panuje nad tymi wszystkimi programami?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełSanecki">Każdy resort podpisuje odrębną umowę z Komisją Europejską i realizacja programu jest domeną organów odpowiedzialnych w ramach resortu za realizację tego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnnaBańkowska">Jaka jest wobec tego rola Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej i Pomocy Zagranicznej, ile osób pracuje w tym biurze?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PawełSanecki">W Biurze pracuje 15 osób i zajmują się koordynacją programów świadczonych przez 16 państw oraz Komisję Europejską. Koordynacja ta wyraża się głównie w programowaniu pomocy, a z wyjątkiem jednego programu nie realizujemy żadnego z nich. Te programy realizowane są przez poszczególne resorty i instytucje centralne.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBańkowska">Uważa pan, że ta koordynacja jest poprawna?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełSanecki">Rząd do tej pory dwukrotnie przyjął projekty ustaw związane z organizacją Urzędu Rady Ministrów, w których inaczej sytuowano Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej. To było również wielokrotnie przedmiotem obrad Komisji ds. Układu Europejskiego, ale sytuacja nie zmieniła się od 1991 r. Pełnomocnik nie ma żadnego wpływu formalnego na działania resortów w zakresie realizacji programów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AlicjaMurynowicz">Zgłaszam wniosek i proszę o przegłosowanie go, ażeby odrzucić w całości przedłożony nam materiał.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AlicjaMurynowicz">To prawda, że realizacja programu STRUDER jest przedstawiona lepiej od innych, ale nie znaczy, że jest to przedstawione w sposób doskonały. Toteż wnoszę o odrzucenie odpowiedzi na nasz dezyderat i proszę, ażeby Pełnomocnik udzielił nam kompleksowej, rzetelnej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JózefMioduszewski">Przystępujemy wobec tego do głosowania wniosku zgłoszonego przez poseł A. Murynowicz.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JózefMioduszewski">Stwierdzam, że za wnioskiem głosowało 15 posłów, nie było głosów przeciwnych, a tylko 4 wstrzymujące się od głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AnnaBańkowska">Bez względu na to, jak ustosunkowaliśmy się do tych materiałów prosiłabym o wyjaśnienie, w jaki sposób mogła dotrzeć informacja o możliwości skorzystania ze środków pomocowych. Jaki był system reklamy tego, czy dokonywano to poprzez poszczególne urzędy wojewódzkie, czy w inny sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JózefMioduszewski">Myślę że jak trafi do nas uzupełniony materiał, to wówczas będziemy dalej dyskutować i rozwijać poszczególne segmenty oraz stawiać pytania. Jesteśmy już po głosowaniu i właściwie należałoby zamknąć posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PawełSanecki">Rozumiem, że to pytanie poseł A. Bańkowskiej dotyczy tylko programu STRUDER.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PawełSanecki">W regionach objętych programem STRUDER agencje rozwoju regionalnego prowadziły aktywną pracę nad promocją tego programu. Opracowały cały pakiet informacji, ulotek, które były dostępne w każdym banku, niezależnie od tego czy jest on akredytowany czy też nie.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#PawełSanecki">Agencje świadczyły takie informacje dla każdego biznesmena, który przychodził do agencji poprzez sieć centrów czy ośrodków wspierania małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych. A więc informacje te były dostępne przez banki, agencje rozwoju regionalnego, miejskie i samorządowe oraz niewielką sieć centrów wspierania biznesu. Te ośrodki świadczyły informacje o programie STRUDER i tam można było zasięgnąć opinii i informacji dotyczących wniosków o dotacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JózefMioduszewski">Dziękuję za tę uzupełniającą informację, dziękuję wszystkim, którzy wzięli udział w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AnnaBańkowska">Prosimy przedstawiciela Pełnomocnika ds. Integracji Europejskiej o uzupełnienie nadesłanych nam materiałów.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AnnaBańkowska">Na zakończenie chciałam poinformować że w dniu 16 lutego będzie w Polsce odpowiednik naszego prezesa ZUS w Szwecji i prelekcja jego odbędzie się w siedzibie ZUS na ulicy Czerniakowskiej. Byłoby dobrze, ażeby oprócz mnie wziął ktoś jeszcze udział w tym posiedzeniu. Zgłosił się poseł B. Krysiewicz.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AnnaBańkowska">Nie zakończyliśmy posiedzenia dotyczącego przyjęcia materiałów NIK w sprawie realizacji Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przyjęliśmy tylko wstępnie wnioski NIK, ale ostateczne rozstrzygnięcia miały zapaść wtedy, kiedy otrzymamy odpowiedź na dezyderat związany z odpowiedzialnością pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych i innych osób z zarządu PFRON.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AnnaBańkowska">Odpowiedź taką zobowiązany jest przysłać minister pracy i polityki socjalnej i chciałabym wysłać ponaglenie w tej sprawie, gdyż dotychczas takiej odpowiedzi nie otrzymaliśmy.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AnnaBańkowska">Propozycję tę przyjęto jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#AnnaBańkowska">Nie dokończyliśmy również dyskusji nad realizacją dezyderatu nr 10, który dotyczy m.in. działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W przyszłym tygodniu o godz. 14.30 odbędzie się posiedzenie na temat zmiany ustawy o finansowaniu i organizacji ubezpieczeń społecznych. Mamy dwa projekty w tej sprawie: projekt poselski i projekt rządowy.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#AnnaBańkowska">Przypominam jednak, że musimy dokończyć dyskusję nad odpowiedzią na dezyderat nr 10 i wobec tego proponuję, ażeby odbyło się posiedzenie Komisji w czwartek. Na tym posiedzeniu rozpatrzylibyśmy również kierunki zmian w ustawie o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych i sprawę orzecznictwa inwalidzkiego.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#AnnaBańkowska">Propozycje te zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#AnnaBańkowska">Na tym zakończono posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>