text_structure.xml 32.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Otwieram posiedzenie dwóch połączonych Komisji, które poświęcone będzie rozpatrzeniu trzech pilnych rządowych projektów ustaw: o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 617), o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących prace na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub zlecenia (druk nr 618), o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 619).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">Chciałam przypomnieć, iż Sejm nałożył na nas obowiązek zakończenia prac nad tymi trzema pilnymi projektami ustaw do dnia 29 października. Czasu jest więc niewiele, a są to obszerne nowelizacje i poważne rozstrzygnięcia i musimy mieć na uwadze konieczność dużego nasilenia prac, biorąc pod uwagę i to, że cały czas będą trwały równolegle obrady Sejmu i musimy technicznie stworzyć takie warunki, ażeby do tej wyznaczonej daty 29 października zakończyć prace nad tymi trzema projektami ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">Czy są jakieś propozycje co do porządku obrad i czy ktoś ma może jakieś inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławWiśniewski">Ja mam może nie propozycję, ale pytanie czy my mamy równolegle procedować nad tymi trzema projektami ustaw i czy nie lepiej byłoby powołać trzy podkomisje, które zajęłyby się poszczególnymi projektami i wtedy dopiero na wspólnym posiedzeniu można by było przejść do dyskusji nad uzgodnionymi przez podkomisje wersjami projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyCiemniewski">Ja chciałem również złożyć wniosek podobnej treści. Wydaje się, że w tej chwili prowadzenie ogólnej debaty nad tymi trzema projektami ustaw jest mało racjonalne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyCiemniewski">Proponuję powołanie trzech podkomisji, które rozpatrzą poszczególne projekty ustaw i przedstawią swoje wnioski na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji. Wtedy dyskusja będzie bardziej konkretna i racjonalna.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JerzyCiemniewski">Chciałem jeszcze przypomnieć, że zgodnie z postanowieniem Sejmu, projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących prace na rzecz gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy-zlecenia wymaga zasięgnięcia opinii sejmowych Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu oraz Komisji Łączności, Transportu, Handlu i Usług. Te Komisje powinny być również zapoznane z tym projektem ustawy i efektem działania podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EwaTomaszewska">Chciałam zgłosić zastrzeżenia co do tekstu pisma przewodniego, w którym napisane jest, że projekty te były konsultowane ze związkami zawodowymi. Może konsultowano je z OPZZ, ale z nami nie uczyniono tego. Otrzymaliśmy druki sejmowe tych projektów ustaw dopiero w ubiegłym tygodniu. Tę uwagę właśnie chciałam przekazać, że projekty ustaw nie były w trybie ustawowym konsultowane ze związkami zawodowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AnnaBańkowska">Przepraszam bardzo, ale w tej chwili dyskutujemy nad porządkiem dziennym naszego posiedzenia. Udzieliłam pani głosu, gdyż myślałam, że pani wypowiedź dotyczy właśnie tej sprawy. Nie przyjmuję w tym momencie pani uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AlicjaMurynowicz">Ja również nie mam uwag co do porządku dziennego obrad, ale chciałam się zapytać, ponieważ w debacie sejmowej padały wnioski o zniesieniu klauzuli pilności rozpatrywania projektów tych ustaw, czy rząd ustosunkował się jakoś do tych wniosków po debacie sejmowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Ja chciałem zadać podobne pytanie, co poseł A. Murynowicz i wobec tego rezygnuję z wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaBańkowska">Witam posła A. Ostoja-Owsianego, który został dokooptowany do składu Komisji Polityki Społecznej i po raz pierwszy uczestniczy w naszych obradach.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że postawiono wniosek, ażeby nie dyskutować na dzisiejszym posiedzeniu tych trzech projektów ustaw, a przystąpić od razu do wyboru trzech podkomisji, dla poszczególnych projektów, które rozpatrzą je szczegółowo i przedstawią swoje wnioski na wspólnym posiedzeniu obu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że byłoby zasadne, ażeby przedstawiciel resortu odpowiedział nam na pytanie poseł A. Murynowicz, co rząd sądzi na temat ewentualnego odpilnienia rozpatrywania tych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AnnaBańkowska">Po wysłuchaniu wyjaśnień przegłosujemy ewentualnie wniosek o powołanie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#LesławNawacki">Rząd nie rozpatrywał po debacie plenarnej wniosku o odpilnienie jednej z pakietu tych ustaw. Jak sądzę, wniosek Rady Ministrów o nadanie trybu pilnego przy rozpatrywaniu tych ustaw należy uznać za aktualny w dalszym ciągu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AnnaBańkowska">Przystępujemy wobec tego do przegłosowania wniosku posła S. Wiśniewskiego o powołanie trzech podkomisji, które rozpatrzą szczegółowo poszczególne projekty ustaw.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AnnaBańkowska">Za wnioskiem głosowało 21 posłów, przy 3 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AnnaBańkowska">Czy są jeszcze jakieś wnioski dotyczące dzisiejszego trybu obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JolantaBanach">Obok powołania trzech podkomisji proponowałabym wystąpienie do rządu o zniesienie klauzuli pilności rozpatrywania tych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JolantaBanach">Środki na zasiłki rodzinne będą musiały być zagwarantowane w przyszłej ustawie budżetowej, to rząd postawił nas tutaj w sytuacji bez wyjścia. To jest ustawa o dużym wydźwięku społecznym i musi być szczególnie dokładnie rozpatrywana.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JolantaBanach">Proponuję, abyśmy przegłosowali wniosek do rządu o odpilnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących prace na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy-zlecenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że mamy przegłosować wniosek o odpilnienie trybu rozpatrywania projektu ustawy o ubezpieczeniach społecznych, tytuł naturalnie podaję w skrócie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWiśniewski">Dotykamy dzisiaj dwóch bardzo ważnych projektów ustaw, które dotyczą zmiany filozofii przyznawania zasiłków rodzinnych oraz bardzo głębokiej nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu. Ten czas, który został wyznaczony przez Sejm dla pilnego rozpatrzenia tych ustaw, jest za krótki na to, ażeby poważnie podejść do tych proponowanych zmian rządowych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławWiśniewski">Projekty ustaw o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zatrudnieniu i bezrobociu, z uwagi na konieczność przyjrzenia się proponowanym zmianom, dokonania rachunków symulacyjnych, formuły waloryzacji, utraty prawa do zasiłku przez blisko 4 mln osób, wymagają spokojnego i rzetelnego przeanalizowania tych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławWiśniewski">Wnoszę więc o skierowanie dezyderatu do premiera rządu o zniesienie klauzuli pilności nad tymi trzema projektami ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaBańkowska">Tryb postępowania jest taki, że my możemy, jako Komisje, wystąpić do marszałka Sejmu, ażeby skierował wniosek do rządu o przeanalizowanie pilności procedury rozpatrywania tych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaBańkowska">Przegłosowaliśmy już sprawę powołania podkomisji, musimy teraz ustosunkować się do wniosków dotyczących zniesienia procedury pilnego rozpatrywania przedłożonych projektów ustaw. Naturalnie mam tu na myśli regulaminową drogę postępowania w takich przypadkach.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AnnaBańkowska">Poseł J. Banach stawia wniosek, ażeby dotyczyło to zmiany ustawy o ubezpieczeniach społecznych, a poseł S. Wiśniewski, ażeby dotyczyło to dwóch pozostałych projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanRulewski">Chciałem zwrócić uwagę, mówiłem o tym na plenarnym posiedzeniu Sejmu, że nie ma przepisów wykonawczych do tych projektów ustaw i wobec tego, jak możemy nad nimi w tak pilnym trybie procedować? Jak możemy rozpatrywać projekt ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych, jeżeli nie ma dwóch aktów wykonawczych do tych projektów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LesławNawacki">Chciałem przypomnieć argumentację uzasadniającą pilność rozpatrywania tych projektów ustaw. Zarówno ustawa o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych, jak i ustawa o obowiązku ubezpieczenia umów-zleceń ma istotne znaczenie dla konstrukcji budżetu w 1995 r. Z tego względu zalecałbym uwzględnienie tej klauzuli pilności tych dwóch ustaw.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#LesławNawacki">Natomiast jeżeli chodzi o obowiązek rządu załączania do projektu ustaw rozporządzeń wykonawczych, to zgodnie z przepisami chodzi głównie o przedstawienie projektów tych aktów wykonawczych, które mają istotne znaczenie dla ustawy. Dlatego odwołuję się do wystąpienia posła J. Rulewskiego, aby przedstawić rozporządzenia wykonawcze ministra zdrowia określającego stany zdrowia do otrzymywania zasiłku pielęgnacyjnego, to rozporządzenie jest już opracowane. Rozporządzenia wykonawcze dotyczące techniki rozliczania pomiędzy ZUS a wypłacającymi zasiłki rodzinne oraz ustalania procedury weryfikowania oświadczeń nie są, zdaniem rządu, podstawowymi aktami wykonawczymi, ponieważ dotyczą one technicznych rozliczeń o charakterze finansowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławWiśniewski">Chciałem zabrać głos w sprawie argumentacji przedstawionej przez ministra Nawackiego. Rząd posłużył się jedną formułką uzasadniającą projekty nowelizacyjne przedstawionych aktów prawnych. Bo czy możemy przyjąć za wiarygodne, że celem konieczności pilnego uchwalenia tych projektów jest potrzeba regulacji związanych ze wsparciem rodzin znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji materialnej? Proponuje się bowiem zaostrzenie rygorów opłacania składki na ZUS przez ludzi podejmujących pracę w niepełnym wymiarze godzin i na umowie-zlecenie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławWiśniewski">Czy pan rzeczywiście zgadza się z tym, że ograniczanie prawa do zasiłku rodzinnego dla 4 mln osób jest rzeczywiście słuszne, kiedy realna wartość tego zasiłku w 1995 r. będzie niższa niż w 1994 r. Dlatego kategorycznie wnosimy o zdjęcie pilnego rozpatrywania tych projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaBańkowska">Przestrzegam państwa przed rozpoczynaniem dyskusji, bo te wszystkie argumenty, które padły dziś na sali, były podnoszone w debacie plenarnej. Jestem przekonana, że wszyscy posłowie po debacie plenarnej mają na ten temat już swoje wyrobione zdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanRulewski">Nie mogę się zgodzić z przedstawioną argumentacją przez pana ministra, gdyż w swoim czasie, kiedy minister L. Miller przedstawiał projekt zmian w ustawie o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych, to argumentował to, iż to nie będzie miało żadnego skutku finansowego dla budżetu, gdyż jest to tylko przepływ środków pomiędzy poszczególnymi grupami społecznymi. Jeżeli to była tylko daleko idąca obietnica i jeżeli ma to rzeczywiście wywołać jakieś skutki dla budżetu, to prosimy jednak o przedstawienie nam projektu rozporządzenia wykonawczego ministra finansów, jak będą te środki przepływały między ZUS a budżetem, zarówno w pierwszym etapie funkcjonowania, jak i w drugim etapie. Ja określam to zarządzenie jako zarządzenie fundamentalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaBańkowska">Nie powiedziałabym, że wypowiedź posła J. Rulewskiego dotyczy spraw porządkowych; jest to raczej wywoływanie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaBańkowska">W związku z tym chciałabym dorzucić jeszcze tylko jedno zdanie, że jeśli - zgodnie z zapowiedzią rządu - zasiłki rodzinne mają nie wpływać na ilość pieniędzy, którą przeznacza na ten cel rząd, to na dobrą sprawę w każdym momencie pracy nad budżetem byłaby możliwość przerzucenia środków na zasiłki rodzinne z funduszu ubezpieczeń społecznych do innego działu. To jest tylko na marginesie wypowiedzi posła J. Rulewskiego.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AnnaBańkowska">Przystępujemy teraz do realizacji naszego programu dzisiejszych obrad i poddaję pod głosowanie wniosek poseł J. Banach, ażeby znieść procedurę pilności nad projektem ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych osób wykonujących prace na rzecz gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy-zlecenia.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AnnaBańkowska">Za wnioskiem głosowało 19 posłów, 4 było przeciwnych i 4 wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AnnaBańkowska">Proponuję teraz przeprowadzić głosowanie i wystąpić do marszałka Sejmu o zniesienie pilnego trybu procedowania nad projektem ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw wraz z projektem podstawowego aktu wykonawczego.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AnnaBańkowska">Za wnioskiem głosowało 14 posłów, przy 9 głosach przeciwnych i 4 wstrzymujących się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AnnaBańkowska">Poddaję pod głosowanie wniosek o zniesienie pilnego trybu postępowania, zgodnie z postępowaniem zawartym w regulaminie Sejmu, nad projektem ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw wraz z projektem podstawowych aktów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AnnaBańkowska">Za wnioskiem głosowało 16 posłów, przy 9 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AnnaBańkowska">Prezydium naszych Komisji wystąpi z taką prośbą do rządu za pośrednictwem Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#AnnaBańkowska">Chciałam poinformować, że zgodnie z konstytucją rząd ma prawo kierować do Sejmu pilne projekty ustaw i Sejm ma obowiązek w ustawowym terminie te projekty rozpatrywać. W związku z tym, biorąc pod uwagę brak entuzjazmu w pierwszej wypowiedzi, którą pan minister L. Nawacki wyraził w swoim wyjaśnieniu dotyczącym zniesienia klauzuli pilności w stosunku do projektu ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych, obowiązuje nas, zgodnie z wolą izby, termin 29 października 1994 r. jako termin ostateczny zakończenia prac nad rozpatrywaniem tych trzech projektów ustaw, o których dzisiaj mówimy. Z tego względu zwracam się do osób, które wejdą w skład podkomisji, ażeby ustawiły tak kalendarz swoich prac, ażeby można było przedłożyć Sejmowi sprawozdanie naszych Komisji dotyczące tych trzech rządowych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#AnnaBańkowska">Jeżeli tymczasem wystąpi taka sytuacja, że rząd zdecyduje się znieść klauzulę pilności w stosunku do jednego, dwóch, czy wszystkich trzech projektów ustaw, to myślę, że i tak nie rzutowałoby to na spowolnienie tempa pracy, a tylko dawałoby szansę zastanawiania się nad niektórymi zapisami i o tym postaramy się poinformować podkomisje w odpowiednim czasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Jeszcze raz zwracam się do rządu, ażeby przedstawione projekty ustaw zostały uzupełnione projektami aktów wykonawczych. Nie warto w tej chwili podnosić dyskusji na temat, które z tych rozporządzeń jest bardziej, a które mniej ważne, konieczna jest bowiem dogłębna informacja na temat szczegółowych rozwiązań dotyczących poszczególnych projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że po dokonaniu wyboru poszczególnych podkomisji będziemy się jeszcze zastanawiać nad uzgodnieniem pewnych technicznych problemów i doprowadzimy do tego, że będzie jasność co do trybu prowadzenia prac nad tymi trzema pilnymi projektami ustaw.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Komisji zebrało się i postanowiło zaproponować skład poszczególnych podkomisji dla rozpatrzenia projektów ustaw. Nasza propozycja nie zamyka możliwości zgłaszania dalszych kandydatów do pracy w poszczególnych podkomisjach. Wielu posłów zdeklarowało się już, nad jakimi projektami ustaw chcieliby pracować w podkomisjach, staraliśmy się to uwzględniać. Przedstawiamy więc tylko sugestie, które umożliwią nam zakończenie dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Komisji proponuje do składu podkomisji rozpatrującej rządowy projekt ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 617) powołać posłów: Joannę Staręgę-Piasek, Jolantę Banach, Marię Trzcińską-Fajfrowską, Michała Kowalczyka, Zofię Wilczyńską, Grażynę Kotowicz, Dorotę Dancewicz.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AnnaBańkowska">Chciałam poinformować, że wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na uczestniczenie w pracach podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JerzyCiemniewski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej zgłaszam do składu podkomisji posła Tadeusza Zielińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AnnaBańkowska">Muszę przyznać, że koledzy z Komisji Ustawodawczej biorą na siebie duży ciężar, bo nie mogą sobie pozwolić na przerwy w pracy, gdyż są to nowe projekty i musimy mieć to współdziałanie na bieżąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JerzyCiemniewski">Niestety, nasza Komisja jest w szczególnej sytuacji. Mamy w tej chwili na warsztacie rozpatrywanie kilkunastu projektów ustaw. Skład Komisji Ustawodawczej nie pozwala na szersze uczestnictwo w pracach poszczególnych podkomisji, mimo że zdajemy sobie sprawę z wagi rozpatrywanych na dzisiejszym posiedzeniu projektów ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławWiśniewski">Proszę o uwzględnienie mnie w składzie tej podkomisji, gdyż są to sprawy, które mnie bardzo interesują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBańkowska">Nie ma w tym zakresie żadnych przeszkód, nie podaliśmy pana w składzie tej podkomisji, gdyż przewidzieliśmy go do innej podkomisji, ale nie ma żadnych przeciwwskazań, aby brał pan udział w dwóch podkomisjach.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#AnnaBańkowska">Proponuję teraz skład podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia (druk nr 618). Do składu tej podkomisji proponujemy posłów: Alicję Murynowicz, Bogdana Krysiewicza, Jana Lityńskiego, Janusza Jurka, Józefa Grabka, Tadeusza Madzię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyCiemniewski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej do składu tej podkomisji zgłaszam posła Krzysztofa Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AnnaBańkowska">Do składu tej podkomisji zgłasza się jeszcze, z ramienia Komisji Polityki Społecznej, poseł Ewa Lewicka-Łęgowska.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#AnnaBańkowska">Zgłaszając skład podkomisji, która ma rozpatrzyć projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych osób wykonujących pracę na rzecz jednostek gospodarki uspołecznionej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy-zlecenia, przekazałam uwagi, że na posiedzenia podkomisji ma prawo przyjść każdy z posłów i zgłaszać swoje uwagi, gdyż nie będziemy mogli sobie pozwolić na taką swobodną dyskusję, kiedy na wspólnym posiedzeniu obu Komisji będziemy rozpatrywali sprawozdania podkomisji. Byłoby to jakieś wotum nieufności wobec naszych kolegów i rozpoczynalibyśmy pracę właściwie od początku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JerzyCiemniewski">Ja jednak uważam, że nie możemy pozbawiać uprawnień posła do zabierania głosu na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#JerzyCiemniewski">Komisja nie ma takich uprawnień, ażeby pozbawiać posłów do zgłaszania wniosków na posiedzeniach Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AnnaBańkowska">Ma pan rację, ale musimy mieć świadomość, że jeżeli poseł J. Rulewski sygnalizuje nam, że te główne uwagi, które zgłosił na plenarnym posiedzeniu, zgłosi dopiero na końcu prac nad projektem ustawy, to musimy sobie od razu zdawać sprawę, że nie zdążymy wykonać naszych prac w ustalonym przez Sejm terminie, ale to już jest dalsza sprawa do rozstrzygnięcia. Rozumiem jednak, że poseł J. Rulewski nie chce brać udziału w pracach podkomisji, która będzie rozpatrywać projekt ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach społecznych.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#AnnaBańkowska">Przedstawiam teraz kandydatury posłów do składu podkomisji, która rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz o zmianie niektórych ustaw. Do tej podkomisji proponujemy posłów: Cezarego Miżejewskiego, Halinę Licnerską, Tadeusza Tomaszewskiego, Andrzeja Ostoję-Owsianego, Józefa Mioduszewskiego, Stanisława Kowalczyka, Marka Dyducha, Helmuta Paździora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JerzyCiemniewski">Z ramienia Komisji Ustawodawczej zgłaszam do składu tej podkomisji posła Włodzimierza Nieporęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AnnaBańkowska">Czy ktoś chciałby pracować nad określonymi projektami ustaw? Proszę o zgłoszenie swoich kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AnnaBańkowska">Do podkomisji rozpatrującej projekt zmian w ustawie o ubezpieczeniach społecznych zgłasza się jeszcze poseł Wanda Sokołowska i poseł Bolesław Machnio.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AnnaBańkowska">Natomiast do podkomisji rozpatrującej projekt zmian w ustawie o zatrudnieniu i bezrobociu zgłaszają się jeszcze posłowie: Mieczysław Kasprzak, Marian Korczak i Zbigniew Janas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HalinaLicnerska">Chciałam zapytać, czy będzie można do składu podkomisji zgłosić jeszcze później dodatkowych kandydatów? Myślę o koledze, który jest członkiem naszego klubu, ale nie ma go w tej chwili na posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AnnaBańkowska">Mamy obowiązek przegłosować skład podkomisji, ale każdy z posłów ma prawo pracować w poszczególnych podkomisjach i musielibyśmy przy dokooptowywaniu do składu podkomisji nowych członków, przeprowadzać ponowne głosowanie, co można, jeżeli będzie taka wola posłów, uczynić.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#AnnaBańkowska">Proszę o przegłosowanie zaproponowanego składu tych trzech podkomisji, który przed chwilą przedstawiłam.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#AnnaBańkowska">Komisje zatwierdziły jednomyślnie składy podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#AnnaBańkowska">Po zakończeniu obrad Komisji proszę o pozostanie wszystkich członków podkomisji w celu ukonstytuowania się i wybrania przewodniczących. Zwracam uwagę na to, że praca podkomisji służyć ma temu, ażeby ostateczny projekt ustawy był projektem dobrym i żeby ustawy te cieszyły nie tylko rząd, ale szczególnie odbiorców tych ustaw. To dobre prawo musimy niestety ustanowić w stosunkowo krótkim terminie i dla czystości spraw, chciałabym prosić, na co mi zwrócił uwagę poseł J. Ciemniewski, że ponieważ nie odbyła się dyskusja nad tymi projektami ustaw, wszystkie uwagi i propozycje przekazać na ręce członków podkomisji. Wszyscy będziemy zawiadamiani o terminach posiedzeń podkomisji i będą je otrzymywali nie tylko członkowie tych podkomisji, ale wszyscy posłowie, członkowie obu Komisji. Chodzi nam o to, ażeby w momencie przyjmowania sprawozdań podkomisji nie złamać naszego prawa i prosić o powstrzymywanie się o zgłaszanie wniosków i żeby tych wniosków na to ostateczne czytanie nie zostało zbyt dużo.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#AnnaBańkowska">Mamy świadomość, że musimy przyjmować sprawozdania, dając sobie w pełni szansę ustosunkowywania się do poszczególnych artykułów projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#AnnaBańkowska">Czy są jeszcze jakieś dodatkowe uwagi i opinie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Ja jeszcze raz przypominam o konieczności przedstawienia Komisjom projektów rozporządzeń wykonawczych do rozpatrywanych projektów ustaw. Dotyczy to zwłaszcza projektu ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AnnaBańkowska">W tej chwili mamy tylko ten dosyć istotny projekt rozporządzenia wykonawczego do ustawy, o której mówi poseł J. Staręga-Piasek, a dotyczący osób, które będą uprawnione do zasiłku pielęgnacyjnego z racji dysfunkcji organizmu, ale konieczne jest przedstawienie również pozostałych przewidzianych w projekcie ustawy projektów rozporządzeń wykonawczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanRulewski">Przewidujemy, że jednak utrzymana będzie klauzula pilnego rozpatrywania tych projektów ustaw i proponuję, ażeby Kancelaria Sejmu zabezpieczyła ekspertów dla poszczególnych projektów ustaw i żeby można było ich zapraszać również na posiedzenia podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AnnaBańkowska">Jest to wniosek słuszny. Prezydium Komisji będzie współdziałać z przewodniczącymi podkomisji, ażeby dobrać właściwy skład ekspertów. To jest zupełnie zrozumiałe, gdyż faktycznie na ekspertów zgłaszać będą zapotrzebowanie poszczególne podkomisje. Mogą wyniknąć różne sprawy i może będzie trzeba zapraszać ekspertów dla rozstrzygania poszczególnych kwestii, które wynikną w toku rozpatrywania poszczególnych przepisów proponowanych zmian w tych trzech ustawach. Myślę, że w tych sprawach będzie również dobre współdziałanie z rządem, który będzie miał o tyle utrudnione zadanie, że będzie musiał swoich przedstawicieli delegować na posiedzenia trzech podkomisji, które niejednokrotnie będą pracowały równolegle.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AnnaBańkowska">Kalendarz prac sejmowych pozostawia nam czas na pracę w podkomisjach we wtorki lub w soboty. Wystąpię więc do Prezydium Sejmu z prośbą o zezwolenie na organizowanie obrad podkomisji w przerwach posiedzeń plenarnych Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#LesławNawacki">Nie zrozumiałem wypowiedzi pani przewodniczącej i proszę o wyjaśnienie, w jakim tempie będą pracowały te wyłonione na dzisiejszym posiedzeniu podkomisje. Prace w podkomisjach dotyczą określonej grupy ekspertów z ramienia rządu i dlatego chciałem spytać, czy te prace będą prowadzone równolegle i w jakich dniach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AnnaBańkowska">Ja myślę, że jest tak dużo spraw i tak krótki termin dla podjęcia ostatecznych decyzji, że chyba będziemy musieli pracować codziennie. Myślę więc, że eksperci rządowi będą dobrze wykorzystani.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że przy tak napiętym terminie i rozkładzie prac rząd sam dojdzie do takiego wniosku, że ten termin wyznaczony do rozpatrzenia tych projektów ustaw jest nierealny.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#AnnaBańkowska">Chciałam w tym momencie uzupełnić pewną rzecz proceduralną. Otóż nie zapytałam pani poseł G. Kotowicz, czy zgadza się pracować w podkomisji rozpatrującej projekt ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych, gdyż była ona wówczas nieobecna na sali.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że wyraża pani zgodę, za co dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#StanisławWiśniewski">Chciałbym zwrócić się z prośbą do przedstawicieli rządu o uzupełnienie uzasadnienia do projektu ustawy o zasiłkach rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 617), gdyż w przedstawionym obecnie uzasadnieniu nie podano żadnego rachunku symulacyjnego dotyczącego: ile w tej chwili wydaje się na zasiłki rodzinne i ile będzie to kosztowało po wprowadzeniu zmian w ustawie i jak to się będzie rozkładało w roku 1995. Prosimy o przedstawienie nam rzetelnego dokumentu pokazującego prawdę, a przede wszystkim ile na tej zmianie zarobi w 1995 r. państwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AnnaBańkowska">Mam propozycję, ażeby po zamknięciu posiedzenia podkomisje wyłoniły ze swojego grona przewodniczących podkomisji i ustaliły tryb procedowania, ażeby Komisja Polityki Społecznej wspólnie z Komisją Ustawodawczą mogły w terminie zakończyć prace nad tymi trzema projektami ustaw.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#AnnaBańkowska">Jeszcze raz proszę, ażeby po zamknięciu obrad Komisji pozostali członkowie podkomisji i ażebyśmy doprowadzili do ukonstytuowania się prezydiów podkomisji i może byłoby dobrze, ażeby już dzisiaj w odstępach kilku minut te podkomisje spotkały się z przedstawicielami rządu i przedstawiły główne uwagi i propozycje co do trybu procedowania i co do udziału ekspertów z ramienia rządu.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#AnnaBańkowska">Czy członkowie podkomisji i rząd zgadzają się na taką koncepcję? Nie widzę sprzeciwu i myślę, że półgodzinne przerwy pomiędzy posiedzeniami poszczególnych podkomisji będą wystarczające. W tym czasie członkowie podkomisji przeprowadzą rozmowy z przedstawicielami rządu i ustalą tryb procedowania nad projektami ustaw, co wcale nie oznacza, że już dzisiaj mogą się odbyć posiedzenia poszczególnych podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#AnnaBańkowska">Przewodniczący podkomisji będą mieli niezawisłe prawo ustanowienia trybu pracy podkomisji już od dnia dzisiejszego.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję wszystkim za przybycie na dzisiejsze posiedzenie i proszę o pozostanie na sali członków podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#AnnaBańkowska">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>