text_structure.xml 48.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Na porządku dziennym dzisiejszego posiedzenia przewidujemy rozpatrzenie spraw organizacyjnych i spraw różnych. Doszliśmy do przekonania, że należy co jakiś czas odbyć takie posiedzenie, na którym posłowie zgłoszą tematykę obrad na najbliższe posiedzenia i ażebyśmy mogli postanowić o tematyce dalszych naszych prac.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">W sprawach organizacyjnych chcielibyśmy dokonać wyboru kandydatów na członków Rady Ochrony Pracy V kadencji oraz wytypowanie kandydatów na posiedzenie wyjazdowe do Berlina do branżowej komisji Bundestagu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że procedura w tej sprawie powinna być następująca: otóż Sejm wybiera sześciu reprezentantów do Rady Ochrony Pracy, Senat dwie osoby i skład Rady uzupełniają jeszcze inne organizacje społeczne i związkowe. Wśród tych osób, które są wybierane przez Sejm, Komisja Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej typuje jedną osobę, Komisja Rolnictwa także jedną osobę, Komisja Systemu Gospodarczego i Przemysłu - jedną osobę, Komisja Zdrowia - jedną osobę i Komisja Polityki Społecznej - dwie osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Sejmu wystąpiło do nas z wnioskiem o wybranie dwóch reprezentantów do Rady Ochrony Pracy. Powinniśmy dokonać tego do 23 marca i w związku z tym zwołaliśmy dzisiejsze posiedzenie, ażebyśmy mogli zmieścić się w tym terminie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AnnaBańkowska">Poinformowano mnie, że w ramach Konwentu Seniorów postanowiono, że w związku z tym, iż mamy 6 klubów poselskich, wobec tego przypis prawo wyboru po jednym kandydacie z każdego klubu poselskiego do Rady Ochrony Pracy. Z uzgodnień międzyklubowych wynika, iż swoją rekomendację dla naszej Komisji przekazuje nam swoich kandydatów Unia Demokratyczna i Unia Pracy. Unia Demokratyczna zwróciła się z pismem do marszałka Sejmu, które otrzymaliśmy do wiadomości, że zgłasza kandydaturę posła Jana Rulewskiego, który jest członkiem naszej Komisji. Natomiast Unia Pracy typuje ze swojego grona do Rady Ochrony Pracy poseł Krystynę Sienkiewicz. Mamy więc rekomendacje dwóch klubów poselskich, dotyczące dwóch kandydatów do Rady Ochrony Pracy. Ostateczna decyzja należy do posłów, członków Komisji Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym poddać pod dyskusję te zgłoszone kandydatury i zapytać, czy może są jakieś inne propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JolantaBanach">Rozumiem, że rekomendacja tych osób świadczyłaby o tym, iż są to również kandydaci zgłoszeni przez naszą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AnnaBańkowska">Muszę wyjaśnić, że pierwszy raz jesteśmy w takiej sytuacji, gdyż dotychczasowy tryb rekomendacji był zupełnie inny. Kandydatów przedstawiały poszczególne komisje sejmowe. W tej chwili zostało to w jakiejś mierze rozdzielone politycznie, ponieważ Konwent Seniorów wyszedł z założenia, że ponieważ Rada Ochrony Pracy jest ciałem apolitycznym i wszystkie kluby poselskie powinny mieć w niej swoich przedstawicieli. Taka okazja się zdarza, gdyż nie ma tu kolizji między liczbą klubów, a liczbą osób, którą Sejm ma wytypować do Rady Ochrony Pracy. To jest zapisane jako upoważnienie dla poszczególnych komisji my musimy dokonać wyboru i przekazać marszałkowi naszych kandydatów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AnnaBańkowska">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Rozumiem z tego, że Komisja mogłaby dokonać wymiany kandydatów spośród tych klubów, a więc w moim przypadku spośród posłów, uczestników Unii Pracy, a w przypadku posła J. Ruleweskiego, spośród posłów członków Unii Demokratycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanLityński">Ja nie zgadzam się do końca z wypowiedzią poseł K. Sienkiewicz, gdyż ostatecznego wyboru dokonuje Sejm, a nasze stanowisko jest tylko stanowiskiem rekomendującym. Sejm będzie dokonywał wyboru kandydatów, spośród zgłoszonych przez Komisję na plenarnym posiedzeniu Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaBańkowska">Ażebyśmy mieli jasność, to może zacytuję fragment pisma marszałka Sejmu o następującej treści: „Uprzejmie informuję, że Prezydium Sejmu uchwałą z 2 marca 1994 r. postanowiło powołać skład Rady Ochrony Pracy przedstawicieli Komisji Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaBańkowska">W związku z powyższym zwracam się do pani przewodniczącej o spowodowanie wyznaczenia dwóch posłów, którzy zostaną powołani w skład Rady. W załączeniu przesyłam tekst uchwały Prezydium Sejmu z dnia 2 marca 1994 r.”.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaBańkowska">W uchwale tej czytamy, że na podstawie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy Prezydium Sejmu postanawia, że w Radzie Ochrony Pracy Senat reprezentować będą dwie osoby, Sejm - 6 osób, w tym komisje, które już wymieniłam, a naszą Komisję, zgodnie z ustaleniem, mają reprezentować dwie osoby. Ponadto inne organizacje społeczne i związkowe delegują do Rady Ochrony Pracy po jednej lub dwie osoby. Ustalono, że członków do Rady Ochrony Pracy należy zgłosić do 23 marca br.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AnnaBańkowska">Obsługę Rady zapewnia Kancelaria Sejmu. Marszałek Sejmu na wniosek szefa Kancelarii Sejmu ustali pomieszczenie dla przewodniczącego Rady, jego zastępców i członków oraz zasady ich wynagradzania, jak również sekretarza Rady.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AnnaBańkowska">W związku z tym powstał taki nietypowy dualizm; w pierwszym przypadku mówi się w piśmie marszałka Sejmu o suwerennej decyzji dotyczącej reprezentacji Komisji Polityki Społecznej w Radzie Ochrony Pracy i że mamy prawo wybrać dwóch członków. Drugą sprawą jest uzgodnienie na Konwencie Seniorów, według którego dokonano podziału, jakie komisje i ilu członków delegują do Rady.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AnnaBańkowska">Domyślam się, że kluby podzieliły się i np. Unia Demokratyczna proponuje, ażeby z jej ramienia wszedł do Rady poseł Jan Rulewski. Taką rekomendację otrzymaliśmy również z Unii Pracy i dotyczy to poseł K. Sienkiewicz, nie dostaliśmy rekomendacji z żadnych innych klubów. Inne kluby nie przysłały rekomendacji do naszej Komisji. Stawiamy więc sprawę do rozstrzygnięcia na posiedzeniu Komisji i rozstrzygnęli sprawę zgodnie z prawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanLityński">Rzeczywiście pomyliłem się, gdyż marszałek Sejmu zmienił uchwałę z poprzedniej kadencji i z tego pisma wynika, że członków Rady nie wybiera Sejm, ale bezpośrednio Komisja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AnnaBańkowska">Tak jest dokładnie, z treści pisma marszałka wynika, że właśnie te osoby zostaną powołane do składu Rady Ochrony Pracy. Nasz wybór jest ostateczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszWójcik">Z tego, co pamiętam, wygląda to tak, że Prezydium Sejmu powołuje członków Rady, natomiast tutaj chodzi o rekomendację wybrany osób z ramienia poszczególnych komisji, spośród których Prezydium Sejmu wybrałoby kandydatów na członków Rady.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DariuszWójcik">Tak więc Komisja ma suwerenne prawo wybrać dwóch kandydatów i zaprezentować ich Prezydium Sejmu do Rady Ochrony Pracy. Natomiast na Konwencie Seniorów uzgodniono, że następuje podział polityczny według poszczególnych klubów poselskich. Wszelkie propozycje, bo Konwent Seniorów nie podejmuje decyzji, stają się propozycjami stawianymi do suwerennej decyzji Komisji. Komisja może zaakceptować, albo nie zaakceptować tych propozycji i na tym to polega, że Konwent Seniorów proponuje coś Prezydium Sejmu, a ono albo tę propozycję przyjmuje, albo nie. Na tym polegają te różnice i możliwość naszych zachowań.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DariuszWójcik">Myślę, że na Konwencie Seniorów byli obecni przedstawiciele wszystkich klubów poselskich u zawarli consensus i powstaje pytanie, czy jest on podtrzymywany przez poszczególne komisje, czy też nie i zachować odrębność decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKrysiewicz">Proponuję, abyśmy przedyskutowali te propozycje i przegłosowali.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKrysiewicz">W ramach doskonalenia współpracy robimy o jeden krok za dużo, bo przecież to wszystko można było zgłosić w normalnym trybie, uznając zarówno wkład pracy poseł Krystyny Sienkiewicz, jak i posła Jana Rulewskiego. Niepotrzebnie więc wyszlifowano całą sprawę, którą można było podać w zupełnie innej formie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HalinaLicnerska">Uważam, że w tym momencie koalicja poszła w swej kurtuazji tak daleko, że dała szansę wejścia do Rady Ochrony Pracy po prostu wszystkim. Jeżeli będziemy chcieli, to utrzymamy tę propozycję, ale jeżeli nie zaakceptujemy na naszej Komisji tych propozycji, a zrobią to inne komisje, to jak to będzie wyglądało z punktu widzenia politycznego, może to być sytuacja nieco kłopotliwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AnnaBańkowska">Nie chciałabym, ażeby ta dyskusja przerodziła się w coś nieprzyjemnego w stosunku do kandydatów. Natomiast trzeba przyznać, że rzeczywiście sytuacja jest niezręczna. Wskutek tego, że Prezydium coś postanawia, a z drugiej strony przysyła nam drugie pismo, według którego mamy jakoby swobodę decyzji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#AnnaBańkowska">Jeżeli padną propozycje innych kandydatów, to oczywiście możemy nad nimi głosować, mając świadomość, że wchodzimy w nie ustalony tok sprawy. Jeżeli będzie jednak życzenie posłów, ażeby zgłosić inne kandydatury, to czekam na propozycje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TadeuszTomaszewski">Proponuję przede wszystkim wypowiedzieć się, czy przyjmujemy propozycję Konwentu Seniorów i przegłosować te dwie zgłoszone kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaBańkowska">Jeśli ja zapytałam, czy są inne kandydatury, to widzę, że takich zgłoszeń nie ma i jeżeli to się potwierdzi, to możemy przystąpić do dalszego biegu sprawy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że nie powinniśmy się ustosunkowywać do jakiejś niepisanej propozycji Konwentu Seniorów i jeśli nie ma innych propozycji, to zgłaszam w tej chwili kandydaturę posła J. Rulewskiego i K. Sienkiewicz, jako kandydatów na członków Rady Ochrony Pracy z ramienia naszej Komisji. Zapytuję, czy chcecie państwo odbyć łączne głosowanie, czy też rozdzielnie na każdego z kandydatów? Rozumiem, że mamy głosować rozdzielnie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AnnaBańkowska">Ponieważ pan poseł J. Lityński mówi, żeby głosować łącznie, ja natomiast proponuję głosowanie rozłączne, w związku z tym przegłosujmy ten problem.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#AnnaBańkowska">Za łącznym głosowaniem opowiedziało się 20 posłów, 9 było przeciwnych i 4 wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#AnnaBańkowska">Za kandydaturami do Rady Ochrony Pracy posłów K. Sienkiewicz i J. Rulewskiego głosowało 33 posłów, nie było głosów przeciwnych, od głosowania wstrzymały się 2 osoby.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#AnnaBańkowska">Gratuluję wybranym kandydatom do Rady Ochrony Pracy i stwierdzam, że stoi przed nimi trudne zadanie. Macie tyle do zrobienia w Radzie Ochrony Pracy. To jest instytucja, z którą Komisja Polityki Społecznej powinna współpracować. Zadań zarówno przed Państwową Inspekcją Pracy, jak i Radą Ochrony Pracy jest coraz więcej i w niedługim czasie powinniśmy odbyć posiedzenie inaugurujące wejście w tę V kadencję Rady Ochrony Pracy. Na tym posiedzeniu przewidziane jest rozpatrzenie sprawozdania Państwowej Inspekcji Pracy o jej dotychczasowych działaniach i chcielibyśmy, ażeby w tym sprawozdaniu były wyartykułowane wszystkie mankamenty. Wszyscy wiemy, że sytuacja w zakresie warunków pracy, bezpieczeństwa pracy jest coraz gorsza. Niedostateczne jest wywiązywanie się pracodawców z umowy o pracę, obserwuje się nie przestrzeganie orzeczeń Sądu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#AnnaBańkowska">Kolejna sprawa, o której chciałem poinformować, to jest zaproszenie do Bundestagu od bratniej naszej Komisji. W poprzedniej kadencji Sejmu niektórzy posłowie wyjeżdżali do Bundestagu i mamy zaproszenie na 23 i 24 maja br. Zaprasza się 20-osobową delegację, w której mieszczą się sekretarz i tłumacz. To są propozycje Bundestagu. Mamy odbyć wspólne posiedzenie Komisji, strona polska finansuje tylko przejazd, reszta kosztów pokrywana jest przez Bundestag.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#AnnaBańkowska">Nie wiemy w tej chwili, czy marszałek Sejmu wyrazi zgodę na tak dużą delegację, ale liczymy na to, że zostanie ta propozycja zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#AnnaBańkowska">Nawiązałam kontakt z instytucjami, które prowadzą działalność charytatywną na rzecz domów pomocy społecznej, i nie tylko. W ubiegłym tygodniu wizytowali nas w Sejmie i również zapraszają nas, ażeby skojarzyć te dwa wyjazdy i osiągnąć jak najlepsze cele obu wizyt.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#AnnaBańkowska">Proponuje się, ażeby dokonać wstępnego podziału miejsc delegacji, gdyż w tej chwili jeszcze nie wiemy jaka będzie ostateczna decyzja Prezydium Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DariuszWójcik">Wiem, jak to się obywało kiedyś im przestrzegam przed wstępnym podziałem miejsc, ażeby potem nie przeżywać rozczarowań. Może lepiej byłoby uzyskać zgodę Prezydium Sejmu na tak liczną delegację. To wówczas rozwiązałoby wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że poseł B. Wójcik, który był wicemarszałkiem Sejmu w poprzedniej kadencji Sejmu pamięta, jakie miała kłopoty Komisja Polityki Społecznej, ażeby wydelegować do Bundestagu taką liczbę posłów, jaka była zaproszona. Kilkakrotnie musieliśmy interweniować i dopraszać się o następnych kandydatów na wyjazd.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AnnaBańkowska">Mając na uwadze zaangażowanie poszczególnych posłów wytypowaliśmy już kandydatów na wyjazd. Mamy również świadomość, że jest to pierwszy wyjazd i przydałoby się zachować jakiś parytet w przedstawicielstwie poszczególnych klubów. Chciałabym, ażeby w tym wyjeździe uczestniczyło całe prezydium Komisji, bo jest to okazja do nawiązania różnych innych kontaktów nie tylko na tak dużą skalę. Ponadto w delegacji powinien się znaleźć jeden sekretarz i tłumacz i zostaje nam jeszcze 14 miejsc, jeśli zostanie zaakceptowana propozycja prezydium.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AnnaBańkowska">Stawiamy w tej chwili jakieś hipotetyczne propozycje, ale z tego wynikają jakieś propozycje dla Komisji, jak działać dalej i musimy już w tej chwili pewne sprawy uściślać. Dokonaliśmy już podziału tych 14 miejsc mając na uwadze podział na poszczególne kluby poselskie. Propozycja nasza jest następująca: w delegacji powinno uczestniczyć 6 posłów SLD, 3 z PSL, 2 z Unii Demokratycznej, 1 poseł z Unii Pracy, 1 poseł z KPN, 1 z PPS. Brak jest reprezentacji Mniejszości Niemieckiej, mamy tylko 1 posła z tego ugrupowania i 1 poseł z BBWR. Myślę, że ten podział jest sprawiedliwy. Jeśli nie dostaniemy zgody na wyjazd 20 osób, to z natury rzeczy dokonane zostaną zmniejszenia w reprezentacji poszczególnych klubów.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#AnnaBańkowska">W ramach poszczególnych klubów dokonamy wyboru kandydatów. Chciałabym bardzo, ażeby w następnych wyjazdach, a na pewno będą to wyjazdy merytoryczne, Prezydium Sejmu typowało posłów najbardziej związanych ze sprawą, która ma być rozpatrywana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BolesławMachnio">Według jakich kryteriów dokonywany będzie ten podział, czy według ilości posłów w danej komisji z poszczególnych klubów poselskich, czy też według innych kryteriów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaBańkowska">Podział będzie dokonywany według ilości posłów poszczególnych klubów w stosunku do miejsc delegacji. Dając np. miejsce KPN, a tych posłów w Komisji jest 2, to ta proporcja przedstawia się zupełnie inaczej niż w innych klubach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JózefMioduszewski">Ja proponuję, ażeby tu odpowiedzieć z podaniem cyfr, gdyż np. SLD ma w Komisji 16 członków, a PSL -9.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że przy podziale miejsc w delegacji nie będzie żadnych kolizji, jeśli dostaniemy mniej miejsc do tej delegacji, to dokonamy zmniejszenia reprezentacji wśród tych klubów, które mają największą reprezentację, chociaż może nie zawsze jest to słuszne. Gdybyśmy się jednak trzymali ściśle podziału dokonywanego według liczby członków Komisji z poszczególnych klubów, to małe kluby mogłyby być pokrzywdzone, a tak nie powinno być.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AnnaBańkowska">Czy są jeszcze jakieś głosy, co do podziału miejsc, oprócz głosu posła B. Machnio?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AnnaBańkowska">Umawiamy się tak, że poszczególne kluby dokonają personalnego zgłoszenia kandydatów do wyjazdu do prezydium Komisji, a jeśli otrzymamy mniejszą liczbę miejsc, to prezydium dokonana stosownego wyboru.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AnnaBańkowska">Oczekujemy na propozycje w terminie do przyszłego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AnnaBańkowska">Kolejna sprawa, którą chciałam omówić na dzisiejszym posiedzeniu, dotyczy naszej opinii, którą skierowaliśmy do Prezydium Rządu w wyniku rozpatrywania sprawozdania z wykonania budżetu za 1992 r. Opinia ta skierowana została w dniu 24 listopada ub.r.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#AnnaBańkowska">W opinii tej zawarliśmy nasze myśli przewodnie, które powinny być zrealizowane przez rząd i dotyczyły m.in. niektórych inicjatyw ustawodawczych.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#AnnaBańkowska">Pierwsza propozycja, zawarta w tej opinii, dotyczyła pomocy mieszkaniowej dla rodzin biednych. Sprawa ta jednak upadła, gdyż Sejm nie podzielił naszego stanowiska.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#AnnaBańkowska">Druga sprawa dotyczyła pomocy na zakup leków. Rząd zapowiada dokonanie nowelizacji w przepisach dotyczących tej problematyki, ale nie wiemy jeszcze w jakim kierunku pójdzie ta nowelizacja.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#AnnaBańkowska">Kolejna sprawa dotyczyła ochrony kobiet ciężarnych, osób opuszczających zakłady karne i osób nie radzących sobie ze zwiększającymi się kosztami utrzymania, zakupem leków itp.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#AnnaBańkowska">Ostatni problem dotyczył zwiększenia środków na koszty realizacji zadań zleconych i płace pracowników socjalnych, związane z poprawą warunków pracy, kształceniem i doskonaleniem zawodowym. Mieliśmy nadzieję, że pozwoli to na zwiększenie uposażenia pracowników socjalnych i wpłynie na poprawę jakości ich pracy i zwiększy skuteczność działań pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#AnnaBańkowska">Analizując treść tej opinii trzeba stwierdzić, że dotychczas żadna z myśli zawartych w tej opinii nie została do końca spełniona, ani po stronie budżetu, ani w zakresie nowelizacji poszczególnych ustaw. Mamy nadzieję, że jednak te problemy nie umykają uwadze rządu, ale czy nie przyszedł moment, ażebyśmy dowiedzieli się, co rząd zamierza w zakresie realizacji naszych postulatów.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#AnnaBańkowska">Proponuję więc, ażebyśmy wystąpili do rządu z zapytaniem, w jakim kierunku i kiedy rząd ma zamiar przedstawić: reformę zasiłków rodzinnych, reformę zasiłków chorobowych i rozwiązania dotyczące ubezpieczeń społecznych w stosunku do umów-zlecenia. To jest, w naszym przekonaniu, postawa do tej sprawy w przyszłości. Nie są to tylko problemy, z inicjatywą których powinna wyjść nasza Komisja, choć przyznam się, że leży w Sejmie opracowanie w poprzedniej kadencji Sejmu projekt reformy zasiłków chorobowych. Zmienił się rząd, zmienił się układ koalicji rządzącej i chcielibyśmy od tego rządu usłyszeć propozycje, zwłaszcza że z poprzednimi propozycjami posłowie poprzedniego rządu nie zgadzali się. To są sprawy bardzo istotne, w jaki sposób zreformować system zasiłków chorobowych i zrównać pod względem podatku wszystkie formy własności, a równocześnie ochronić pracowników małych zakładów pracy, ażeby myśląc o budżecie Funduszu Ubezpieczeń Społecznych nie spowodować bezrobocia wśród pracowników, którym zdrowie nie zawsze dopisuje, a pracują w małych zakładach, zatrudniających 1 do 3 osób.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym, ażebyśmy dostali przyzwolenie Komisji o wystosowanie takiego wystąpienia i zaznaczyli, że Komisja oczekuje pilnego zajęcia się rządu tymi sprawami.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#AnnaBańkowska">Czy do tej sprawy są jeszcze jakieś propozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Proponuję do tych spraw dodać jeszcze jeden punkt, obejmujący kierunek zmian ubezpieczeń społecznych. Nie chodzi nam o ostateczny akt prawny, ale o kierunek zmian, w jakim system ubezpieczeń będzie zmierzał. Taka informacja byłaby bardzo pożyteczna dla Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBańkowska">Podczas jednego z moich wystąpień w Sejmie, kiedy omawiałam orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, dotyczące emerytur, zwróciłam uwagę na potrzebę skonkretyzowania i nowelizację systemu ubezpieczeń społecznych. Wówczas to minister L. Miller zapowiedział, że do końca czerwca br. rząd wystąpi z takimi projektami. Myślę więc, że nie byłoby taktowne, ażebyśmy zadawali dzisiaj takie pytanie rządowi, kiedy zobowiązał się to zrobić do końca czerwca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BogdanKrysiewicz">Wiemy, że problematyka refermowania systemu ubezpieczeń w Polsce wiąże się nie tylko z systemami ubezpieczeń, które tu najczęściej omawiamy, ale z tworzeniem kompleksowego systemu, w tym również ubezpieczeń zdrowotnych i w ubezpieczeniach na wypadek bezrobocia, ubezpieczeniach wypadkowych.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BogdanKrysiewicz">Ja przygotowuję inicjatywę w tej sprawie w gronie członków Komisji. Odbyliśmy już jedno spotkanie i może zorganizujemy spotkanie wyjazdowe. Chcemy, ażeby pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zapoznali nas z systemem ubezpieczeń w Polsce. Dyskusja na ten temat, która odbywała się na posiedzeniu naszej Komisji, była dyskusją fragmentaryczną i dotyczyła gospodarki funduszami ubezpieczeń, ale nie rozwiązań systemowych. Propozycja spotkania o charakterze informacyjno-dyskusyjnym dotyczy posiedzenia zorganizowanego w najbliższym czasie, z udziałem fachowców. Rozmawiałem na ten temat wstępnie z ministrem L. Millerem, który - prawdopodobnie - włączy się do tej dyskusji wraz ze swoimi doradcami. Chcielibyśmy przedstawić na tle uzyskanych informacji i zapoznanie się z dorobkiem światowym, przedstawić swoje propozycje i byłoby to naprawdę pożyteczne i przybliżyło niezbędne kierunki zmian. Taka jest moja propozycja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że warto poprzeć propozycje posła B. Krysiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jestem za tym, ażeby zapytać ministra L. Millera, co się dzieje w zakresie reformy zasiłku rodzinnego, natomiast ta reforma była również zapowiedziana przez pana ministra w prasie i myślę, że na dniach propozycje w tej sprawie wpłyną do Sejmu. Niektóre propozycje zmian, co do zasiłków rodzinnych były już prezentowane w środkach masowego przekazu.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Warto, ażeby Komisja wystąpiła do rządu o przedstawienie systemu ochrony osób wymagających szczególnej opieki, to - moim zdaniem - jest bardzo istotna sprawa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AnnaBańkowska">Czy pani może uściślić tę swoją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">To jest dokładnie to, co pani zgłosiła w trzecim punkcie i uważam, że jest to rzeczywiście bardzo potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AnnaBańkowska">Czy ktoś z posłów zgłasza jeszcze jakieś uzupełnienia do spraw, z którymi Komisja powinna wyjść do rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BolesławMachnio">Myślę, że te zapytania będą skierowane do ministra pracy i polityki socjalnej, bo on powinien ustosunkować się do naszych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AnnaBańkowska">Ja nie wiem, czy nasze zapytania będą skierowane do prezesa Rady Ministrów, czy ministra pracy i polityki socjalnej, ale myślę, że rząd powinien nam odpowiedzieć, że nie przewiduje żadnych nowelizacji i wówczas możemy się zastanawiać, czy nie podjąć działań na rzecz samodzielnego modyfikowania niektórych problemów.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AnnaBańkowska">Decyzje dotyczące reformy zasiłków rodzinnych dotyczą np. całego rządu i po sformułowaniu naszego pisma zdecydujemy do kogo będzie ono skierowane. Rozumiem, że decydujemy zapyta się o zasiłki rodzinne, o zasiłki chorobowe, o oskładkowanie umów-zlecenia.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AnnaBańkowska">Chcę powiedzieć, że w tej chwili dochodzi do takich sytuacji, że ludzie opłacają składkę od olbrzymiego, podobno zdarza się, że od kilkuset milionowego wynagrodzenia, potem idą na zwolnienie lekarskie, a potem na rentę. Oczywiście przy rencie działa tu już gilotyna, która wymierza te 250! wymiaru podstawy, a przy świadczeniu ZUS nie obowiązuje ona. To są sprawy, które w momencie ewentualnej nowelizacji przepisów ubezpieczeniowych należałoby rozstrzygnąć. Trzeba zastanowić się, czy nie należałoby wprowadzić czasokresu pobierania wynagrodzenia, ażeby było ono prawomocne do pobierania zasiłku chorobowego. Nie może być tak, że grupa cwaniaków zje ciężkie pieniądze, które pochodzą ze składek pracowniczych na rzecz ZUS.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AnnaBańkowska">Spraw jest bardzo wiele i gdybyśmy rozstrzygali problem oskładkowania w pełnej wysokości czy w połowie, czy też w jednej czwartej umów-zlecenia, czy zaliczania ich nie jako okresy składkowe, ale jako okresy nieskładkowe, to możemy wyjaśnić sobie w tym momencie wiele kwestii, które powinny być nieco inaczej rozwiązane niż dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#AnnaBańkowska">Sprawa, o którą pytała poseł J. Staręga-Piasek w świetle wypowiedzi B. Krysiewicza, czy pani odstępuje od tego zapytania. Rozumiem, że odstępuje pani.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że Komisja daje przyzwolenie do opracowania przez prezydium takiego przyzwolenia.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym również poinformować, że prezydium Komisji wystąpiło do Prezydium Sejmu, ażebyśmy mieli okazję opiniować wszystkie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które rozstrzygają sprawy związane z naszą Komisją. Zostałam poinformowana przez marszałka Sejmu, że Prezydium Sejmu przychyliło się do naszego stanowiska, ażeby orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w częściach dotyczących emerytur i rent, wynagrodzeń, Kodeksu pracy i wielu innych będą kierowane do Komisji Ustawodawczej do ustosunkowania się z punktu widzenia prawnego, ale równolegle i do naszej Komisji, abyśmy przedłożyli Sejmowi przed głosowaniem nasze stanowisko, co daje przyjęcie, albo nie przyjęcie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego i jakie będą dalsze konsekwencje legislacyjne i skutki dla budżetu. Chodzi więc o opinię merytoryczną, a nie tylko suche głosowanie z punktu widzenia prawidłowości prawnej.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#AnnaBańkowska">To był m.in. wniosek poseł J. Staręgi-Piasek, która słusznie odczuwała niedosyt, że w momencie, kiedy rozstrzygaliśmy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, dotyczące m.in biletów kredytowych, to nasza Komisja nie mogła się tym zająć, gdyż takie były postanowienia generalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSienkiewicz">W ramach próśb i wniosków kierowanych do Prezydium Sejmu złożono życzenie o podawanie do wiadomości posłów informacji o odbywających się pod Sejmem czy zapowiedzianych manifestacji, szczególnie tych, które mają związek z szeroko pojętą polityką społeczną, jeżeli takie demonstracje są zapomniane, czy jest też na ten temat wyprzedzająca informacja.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Złożono również do marszałka Sejmu wniosek z prośbą o skierowanie do Komisji Polityki Społecznej projektów ustaw, dotyczących wynagrodzenie oraz poinformowanie, na jakim etapie prac znajdują się projekty ustaw, dotyczące państwowej sfery budżetowej, do czego rząd został zobowiązany.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Pytania dotyczyły również nowelizacji Kodeksu Pracy, która jest opracowywana w Komisji Nadzwyczajnej powołanej do opracowania kompleksu ustaw związanych z Paktem o Przedsiębiorstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AnnaBańkowska">Dziękuję bardzo i chcę jeszcze poinformować, że w przyszłym tygodniu odbędzie się posiedzenie poświęcone wykorzystaniu funduszy FARR. Posiedzenie odbędzie się w czwartek.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#AnnaBańkowska">Na początek kwietnia, w uzgodnieniu z panią wiceprzewodniczącą K. Sienkiewicz odbędzie się posiedzenie poświęcone działaniom organizacji pozarządowych. Chcielibyśmy poświęcić całodniowe posiedzenie, ażeby móc przedyskutować z tymi organizacjami wszystkie najważniejsze problemy, wysłuchać stanowiska Ministerstwa Pracy i Ministerstwa Zdrowia oraz koreferatu poseł K. Sienkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#AnnaBańkowska">Wiem, że pani poseł M. Trzcińska-Fajfrowska ma zaprosić eksperta od tych spraw. Chcielibyśmy mieć jak najbogatszy materiał do wypracowania ostatecznych wniosków. Wiemy, że w budżecie na 1994 r. r. środków na pomoc społeczną jest niewiele i dlatego chcemy wykorzystać możliwości pomocy ze strony organizacji rządowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Jaki jest termin tego posiedzenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AnnaBańkowska">Termin ten uzgodni poseł K. Sienkiewicz z organizacjami pozarządowymi, bo najprawdopodobniej będzie miało miejsce w pierwszych dniach kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AnnaBańkowska">Ustalamy więc, że w przyszłym tygodniu odbędziemy posiedzenie na temat FARR. W tygodniu przedświątecznym nie będzie posiedzenia. W kwietniu posiedzenia odbywać się będą co tydzień.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#AnnaBańkowska">W połowie kwietnia przewidujemy rozpatrzenie projektu ustawy o kombatantach.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AnnaBańkowska">Nie jest wykluczone, że wpłynie do nas projekt ustawy dotyczący kosztów przejazdu dzieci, nie wiem dlaczego zostało to skierowane na forum Sejmu, a pierwsze czytanie mogło odbyć się w naszej Komisji, podobnie jak miało to miejsce z przepisami dotyczącymi przejazdów dzieci niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#AnnaBańkowska">Prośba moja dotyczy wszystkich posłów o intensyfikowanie prac zwłaszcza w podkomisjach. Mamy nie zakończone prace w sprawie zmian w systemie emerytalnym w stosunku do inwalidów i inwalidów wojskowych, zmian w przepisach o pomocy społecznej w ustawie o zatrudnieniu i bezrobociu oraz jak już mówiłam w ustawie o kombatantach. Ponadto ustawy o najmie lokali i zdrowiu psychicznym - wprawdzie my nie jesteśmy głównymi referentami - ale wasze stanowisko powinniśmy przedstawić.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#AnnaBańkowska">Prośba więc do wszystkich, ażeby finalizować prace i ażeby te ustawy, w stosunku do których jesteśmy wyłącznym gospodarzem, zostały zakończone do końca kwietnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Chciałam zwrócić uwagę na to, że wtedy, kiedy będziemy rozpatrywali działalność organizacji pozarządowych, sięgnąć do rozporządzenia Rady Ministrów nr 92, ażeby dobrze zorientować się, co można przyznać organizacjom pozarządowym. To rozporządzenie jest wadliwe i wymaga jasnego sformułowania w tej sytuacji. Myślę, że byłaby do tego okazja, może byłaby to pierwsza opinia, która przyniosłaby jakiś skutek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszMadzia">Jeżeli do tej uchwały będzie przygotowywana jakaś nowelizacja, to należałoby w tym momencie wstrzymać jej działanie, albo przekazać szybko opinię Komisji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AnnaBańkowska">Przypominam, że mam oddzielne materiały na temat funduszu FARR, natomiast na temat organizacji pozarządowych otrzymaliśmy takie opracowanie w formie broszury, które obejmuje wykaz wszystkich organizacji pozarządowych, a oprócz tego otrzymaliśmy informację rządu, dotyczącą funkcjonowania organizacji pozarządowych. Chciałabym, abyśmy jako posłowie wypadli dobrze w stosunku do tych organizacji pozarządowych, które przyjadą na to posiedzenie. Chodzi mi o to, abyśmy poznali problemy z punktu widzenia merytorycznego i żeby nie było tak, że posłowie bardzo mało wiedzą na ten temat i źle wypadli na tle wiedzy posiadanej przez te organizacje. Jeszcze raz więc proszę o zapoznanie się z tymi materiałami, ażeby rozszerzyć swoją wiedzę na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZofiaWilczyńska">Tak się złożyło, że we wszystkich komisjach, w których pracuję, omawia się wiele tematów, ale tak się nieszczęśliwie składa, że zbyt mało uwagi poświęcamy problemom dziecka.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#ZofiaWilczyńska">Dnia 4 lutego br. wygłosiłam z trybuny sejmowej oświadczenie, w którym przedstawiłam rządowi sytuację dziecka w okresie transformacji ustrojowej.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#ZofiaWilczyńska">W Polsce jest 9,6 mln dzieci, to jest l/4 naszego społeczeństwa. Jedna czwarta tych dzieci, to są dzieci z różnego rodzaju z mikrodefektami, bądź wadami rozwojowymi. 24 stycznia 1991 r. byłam sprawozdawcą Konwencji o Prawach Dziecka. Zgodnie z zapisem tej Konwencji, rząd powinien co dwa lata zdawać sprawozdanie z realizacji tej Konwencji. Niestety, tak się nie stało.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#ZofiaWilczyńska">W związku z art. 32 ówczesnej Konstytucji wraz z ratyfikację Konwencji powinna następować zmiana dotychczasowego prawa. U nas źle się dzieje. Spotykamy się z nielegalnym transferem dzieci do Stanów Zjednoczonych. Dziewczynka kosztuje 10 tys. dolarów, a chłopiec 15 tys. dolarów. Wczoraj pisała na ten temat „Rzeczpospolita”. Został zabrany chłopiec z domu dziecka do Holandii i do tej pory nie wrócił. Wiele dzieci jest napastowanych i maltretowanych przez swoich rodziców. Wiadomości na ten temat były podane w wieczornym przekazie telewizyjnym pod tytułem: „Tabu”.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#ZofiaWilczyńska">W swoim ówczesnym wystąpieniu mówiłam również o sytuacji przedszkoli, wiele z nich zostało zamknięte i 19 stycznia br. zwróciłam się do prezesa Rady Ministrów z zapytaniem, czy można byłoby uregulować te wszystkie problemy bliskie naszym sercom w Międzynarodowym Roku Rodziny. Do dnia dzisiejszego nie otrzymałam odpowiedzi na moje zapytanie. Z rozmowy z panem marszałkiem Sejmu dowiedziałem się, że moje zapytania zostały skierowane do szefa Rady Ministrów pana Michała Strąka.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#ZofiaWilczyńska">Myślę, że członkowie Komisji poprą moje starania, i nie tylko moje, bo również parlamentarnej grupy kobiet, a przede wszystkim w Komisji Polityki Społecznej powinno się mówić przede wszystkim o dzieciach.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#ZofiaWilczyńska">Gdyby nie doszło do powołania takiej instytucji Rzecznika Praw Dziecka na Świecie, która została powołana w każdym kraju, poza naszym, to proponuję ażeby przynajmniej powstała podkomisja w ramach Komisji Polityki Społecznej, która zajmowałaby się tymi problemami. Do tej podkomisji można by kierować dezyderaty do poszczególnych agend rządowych i instytucji, które się zajmują np. adopcją. Jeszcze w listopadzie ub. roku wpłynął do laski marszałkowskiej projekt ustawy, dotyczący zmiany Kodeksu rodzinnego w zakresie adopcji i do tej pory nie został skierowany do rozpatrzenia w poszczególnych komisjach.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#ZofiaWilczyńska">Pan minister K. Sienkiewicz opracowała projekt ustawy narkomanii. Straszne rzeczy dzieją się z dziećmi, mamy wiele samobójstw, wiele niedociągnięć na tym odcinku obserwujemy na wsi i w tej sprawie powinni wystąpić posłowie z PSL. Uważam, że mój głos nie jest tylko głosem euforycznym, ale jest to głos osoby, która zna się na tych problemach i zajmowała się tym w X kadencji Sejmu i chciałabym, ażeby problem ten został podjęty w tej kadencji Sejmu, a podstawowe problemy z tego zakresu zostały rozpatrzone i przynajmniej niektóre sprawy można było normalizować. To wszystko dzieje się w Międzynarodowym Roku Rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Podzielając niecierpliwość serca mojej przedmówczyni, chciałam zapytać, jak miałoby się powołanie tej stałej podkomisji ds. dziecka wobec istnienia międzykomisyjnego zespołu ds. dziecka? Taki zespół istnieje, byłam na spotkaniu z grupą parlamentu szwedzkiego.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Czy jest możliwe, ażeby prezydium Komisji, czy też nasza Komisja wystąpiła do Prezydium Sejmu z wnioskiem o skierowanie tej nowelizacji kodeksu rodzinnego w części dotyczącej adopcji do naszej Komisji w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Został powołany międzykomisyjny zespół ds. dziecka i przewodniczy mu poseł Izabela Jaruga-Nowacka. W X kadencji Sejmu był taki zespół ds. dzieci, ale działał on w ramach Komisji Młodzieży i Sportu. Ten międzykomisyjny zespół składał się z 18 osób z poszczególnych komisji. Przewodniczący poszczególnych klubów oddelegowywali członków tego zespołu i mieliśmy wówczas prawo opracowywania dezyderatów. To było bardzo ważne i byłoby dobrze, ażeby ten zespół działał w ramach Komisji i mielibyśmy wówczas możliwość odwoływania się do rządu w formie dezyderatu. Sytuacja w zakresie praw dziecka jest rzeczywiście dramatyczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Myślę, że przewodnicząca naszej Komisji ma prawo do skierowania pytania w sprawie rozpatrzenia Kodeksu Rodzinnego w części dotyczącej praw dziecka, a zwłaszcza spraw adopcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AnnaBańkowska">Ja proponowałabym nieco inaczej postąpić z tym wnioskiem. Może wystąpimy do Prezydium Sejmu o pilne skierowanie do nas zmian proponowanych w Kodeksie rodzinnym. To jest dla nas sprawa bardzo ważna, a nowelizacji kodeksów w ogóle nie kieruje się do Komisji, to są sprawy rozstrzygane podczas obrad plenarnych. Możemy wystąpić z tą sprawą na jednym z najbliższych posiedzeń plenarnych.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AnnaBańkowska">Należy natomiast potraktować ten zespół międzykomisyjna jako platformę do artykułowania wszystkich problemów związanych z dziećmi, a może w ramach naszej Komisji powołać grupę posłów szczególnie zainteresowanych problematyką dzieci. To jest Rok Rodziny i Komisja Polityki Społecznej powinna mieć jakiś wymierny efekt. Nie chciałabym, żebyśmy byli tymi, którzy tworzą jakieś hasła, ale żeby przynajmniej kilka spraw załatwić na rzecz rodziny.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#AnnaBańkowska">Jeżeli chcemy powołać podkomisję, to musimy jej wyznaczyć jakiś określony cel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DorotaDancewicz">Poprzedni międzykomisyjny zespół był rzeczywiście powołany z inicjatywy Komisji Młodzieży i Sportu i wszystko, co wypracował, odbywało się w ramach czegoś w rodzaju stałej podkomisji. Dezyderaty i opinie były kierowane poprzez tę Komisję, to samo dotyczyło Konwencji Praw Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#DorotaDancewicz">W tej chwili taki zespół istnieje przy parlamentarnej grupie kobiet i ten organ nie może z niczym występować na zewnątrz. Wszystkie wysiłki tego zespołu giną i jest to zmarnowany czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZofiaWilczyńska">W Szwecji odpowiedzialnym za problemy dzieci jest odpowiedzialny wicemarszałek Sejmu, który z grupą posłów szwedzkich przyjechał tutaj rozmawiać o adopcji zagranicznej. Natomiast u nas praktycznie adopcja zagraniczna jest nielegalna.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#ZofiaWilczyńska">Art. 12 Konwencji Praw Dziecka, która ratyfikowała Polska mówi wyraźnie, że państwa-strony będą podejmowały kroki dla zwalczania nielegalnej adopcji dzieci. Mamy podany przedwczoraj przykład wywozu dziecka do Holandii, a myślę, że nie jest to jednostkowy przykład. Gdybym przedstawiła dane Krajowego Ośrodka Adopcyjnego, to byliby państwo naprawdę przerażeni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Ja gorąco popieram tę inicjatywę i bardzo mi brakuje rozwiązywania problemów dzieci w tej Komisji. Mamy wiele spraw do rozwiązania, m.in.: problemy adopcji, narkomanii, niedożywienia dzieci, problemy dzieci wychowujące się w skażonym środowisku, sytuacja dzieci w szpitalu. To jest wiele spraw, które powinny być kolejno podejmowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Mówiono tu o dwóch sprawach: o powołaniu Rzecznika Praw Dzieci i ten powinien się zajmować różnymi indywidualnymi sprawami, podobnie jak Rzecznik Praw Obywatelskich. Gdyby tutaj uaktywniła się Komisja Polityki Społecznej, to byłby to jeden z wymiernych efektów czy działań z okazji Roku Rodziny. Drugą sprawą, tj. powołanie podkomisji, ale to nie rozwiązuje w pełni sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AnnaBańkowska">Ja rozumiem, że poseł. Wilczyńskiej chodzi o dwie sprawy: o powołanie Rzecznika Praw Dziecka, a również mając na uwadze ogrom spraw związanych z problemami dziecka poseł proponuje, ażeby w ramach Komisji Polityki Społecznej powołać podkomisję dla spraw dziecka. Znając strukturę międzykomisyjnego zespołu ds. dziecka, wiemy że on ma mniejsze możliwości sprawcze, niż inicjatywy podejmowane ze strony naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#AnnaBańkowska">Niektórzy robią wielkie uroczystości z okazji Dnia Rodziny, konferencje, fety, przecinają wstęgi, a ja chciałabym, żeby nam się udało doprowadzić do konkretnych rozstrzygnięć zarówno na rzecz ludzi niepełnosprawnych, czy na rzecz dziecka. Na pewno wszystkiego nie damy rady rozwiązać.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#AnnaBańkowska">Proponuje się powołanie stałej podkomisji. Myślę, że pani poseł Z. Wilczyńska chciałaby przewodniczyć takiej podkomisji. Mam nadzieję, że swoją pracą spowodowałaby przekazanie wielu materiałów i moglibyśmy być wyczuleni na te problemy nie tylko emocjonalnie, ale i poważnymi argumentami.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#AnnaBańkowska">W jednym z pierwszych wystąpień na naszym posiedzeniu poseł M. Trzcińska- Fajfrowska postawiła problem dzieci wychowujących się na Śląsku, które żyją w szczególnie trudnych warunkach. Te dwie osoby, jeśli zdecydujemy powołać taką podkomisję, powinny w nie na pewno pracować, nie potrafię scharakteryzować innych kandydatów. Czy możemy się wobec tego wypowiedzieć, czy widzimy potrzebę powołania takiej podkomisji? Nie wiem, czy to ma być stała podkomisja, może na ten temat nie będziemy w tej chwili rozmawiać.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że taka Komisja mogłaby zasygnalizować wiele rozwiązań, podsuwać nam tematykę, przygotowywać materiały na posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#AnnaBańkowska">Wszyscy posłowie jednogłośnie opowiedzieli się za powołaniem takiej podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#AnnaBańkowska">Do podkomisji powołano posłów: Zofię Wilczyńską, Urszulę Pająk, Dorotę Dancewicz, Alicję Murynowicz, Marię Trzcińską-Fajfrowską, Marka Dyducha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Ja mogłabym się włączyć później do pracy tej podkomisji, gdyż w tej chwili jestem mocno zaangażowana w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci i mam tam do wykonania wiele ważnych zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że jest to podkomisja, którą do pracy mobilizuje nie regulamin, a zapał do pracy. To są zupełnie inne kryteria. Jest to własny wybór i własna decyzja, a chęć pracy wynika z wewnętrznych pobudek.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#AnnaBańkowska">Nie wiem, czy nie powinniśmy wrócić, ponieważ stale nowelizujemy ustawę o zatrudnieniu i bezrobociu i stale pojawiają się nowe propozycje w tym zakresie chociażby propozycja posła P. Ikonowicza o powołaniu zespołu, który koordynowałby te wszystkie nowelizacje. Może rzeczywiście należałoby powołać taki zespół złożony z 2–3 osób, który przygotowywałby nam specjalistyczne opinie w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#CezaryMiżejewski">Podkomisja ds. nowelizacji ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu miała zaproponować takie rozwiązanie i pani, jak gdyby uprzedziła nasze wnioski. Dobrze, że te wnioski są zbieżne, ponieważ w negocjacjach rządowo-związkowych jest blisko 100 poprawek, a wiem, że są jeszcze dalsze propozycje ze strony posłów, warto powołać taką stałą podkomisję, która mogłaby przygotować nowy, całościowy projektu ustawy. Taką opinię podzielają również przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że jak zakończymy prace nad tą ustawą, to będziemy rozstrzygać ten problem, o którym pan mówił. Czy są jeszcze jakieś sprawy, nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#AnnaBańkowska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>