text_structure.xml 36.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Połączone Komisje Polityki Społecznej i Zdrowia, podczas dwóch posiedzeń 17 maja i 31 maja, po plenarnej debacie sejmowej, po wyczerpującej dyskusji nad sprawozdaniami z wykonania ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, złożonymi przez ministrów edukacji narodowej, pracy i polityki socjalnej, sprawiedliwości, zdrowia i opieki społecznej, w dniu dzisiejszym głosować będą przyjęcie bądź odrzucenie sprawozdań czterech resortów, z realizacji ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Wnioski, które będą przedmiotem głosowania zostały sformułowane przez zespół wyłoniony na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji. W skład zespołu, opracowującego wnioski, wchodzili następujący posłowie: Izabella Jaruga-Nowacka, Marek Balicki, Andrzej Piotrowski, Krystyna Sienkiewicz.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Z wypowiedzi, jakie padły podczas dwóch ostatnich posiedzeń połączonych Komisji Zdrowia i Polityki Społecznej, wynika, że ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. jest ustawą, której nikt z zainteresowanych nie chciał. Ustawą tą nie przejęli się także wykonawcy i nie potraktowali jej realizacji w sposób poważny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Bardzo wiele głosów krytycznych padło pod adresem Ministerstwa Edukacji Narodowej za swojego rodzaju bezduszność i brak zrozumienia dla potrzeby edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych w tak zaniedbanej dziedzinie, jaką jest wiedza o planowaniu rodziny.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Całe populacje zostały wyłączone z działania ustawy, bardzo nieudolnie realizowanej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Krytyka dotyczyła również Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej za symboliczny wręcz, dziewięciomiesięczny okres, który upłynął zanim zostały wydane akty wykonawcze do ustawy. Brak środków finansowych jest tylko pośrednią winą Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, natomiast oczywisty jest brak polityki prorodzinnej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSienkiewicz">Zgodnie z art. 9, ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r., po upływie roku od dnia wejścia w życie ustawy, minister zdrowia zobowiązany był przedłożyć Sejmowi sprawozdanie o skutkach stosowania tejże ustawy. Podobne sprawozdania mieli złożyć ministrowie edukacji narodowej, sprawiedliwości oraz minister pracy i polityki społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSienkiewicz">Najdalej idącym wnioskiem, zgłoszonym podczas posiedzenia Komisji Zdrowia i Komisji Polityki Społecznej w dniu 31 maja br. był wniosek o odrzucenie w całości sprawozdania czterech resortów, odpowiedzialnych za wdrażanie ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KrystynaSienkiewicz">Na dzisiejszym posiedzeniu będziemy głosować wszystkie części składowe tego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto jest za przyjęciem sprawozdania ministra edukacji narodowej z realizacji ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem sprawozdania głosował 1 poseł, 27 było przeciwnych, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KrystynaSienkiewicz">Sprawozdanie nie uzyskało akceptacji posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KrystynaSienkiewicz">Przechodzimy do głosowania nad sprawozdaniem ministra zdrowia i opieki społecznej z realizacji ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem sprawozdania głosowało 2 posłów, 27 było przeciwnych, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KrystynaSienkiewicz">Tym samym sprawozdanie zostało odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KrystynaSienkiewicz">Głosujemy sprawozdanie złożone przez ministra pracy i polityki socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#KrystynaSienkiewicz">Nikt nie był za przyjęciem tego sprawozdania, 26 posłów było przeciwnych, 8 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#KrystynaSienkiewicz">Jako ostatnie głosowane będzie sprawozdanie ministra sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem tego sprawozdania głosowało 4 posłów, 16 było przeciwnych, 12 osób wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#KrystynaSienkiewicz">Również sprawozdanie resortu sprawiedliwości dotyczące realizacji ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, zostało odrzucone przez posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#KrystynaSienkiewicz">Następny wniosek, sformułowany przez zespół posłów, dotyczy zmiany stanu prawnego w tej części, która zakazuje przerywania ciąży do 12. tygodnia w ciężkich warunkach życiowych i trudnej sytuacji osobistej kobiety. Z tym, że decyzja, a także ocena trudnych warunków życiowych, należałaby wyłącznie do kobiety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanLityński">Zmiany wymaga cała konstrukcja ustawy, gdyż jej zapis mówi o całkowitym zakazie przerywania ciąży, a zamiana, jaką się proponuje, precyzuje warunki dopuszczalności przerywania ciąży. Zatem jest to swojego rodzaju sprzeczność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Wobec tego wniosek ten będzie głosowany w dwóch częściach. W pierwszej części będzie to wniosek o zmianę stanu prawnego, polegającego na dopuszczeniu przerywania ciąży w ciężkich warunkach życiowych i trudnej sytuacji osobistej kobiety, do 12 tygodnia ciąży.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Drugi wniosek będzie brzmiał następująco: aby w zmodyfikowanym stanie prawnym, decyzje i ocena trudnej sytuacji osobistej należały wyłącznie do kobiety.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto jest za przyjęciem wniosku dotyczącego zmiany stanu prawnego, polegającej na dopuszczeniu przerywania ciąży w ciężkich warunkach życiowych i trudnej sytuacji osobistej kobiety, do 12 tygodnia ciąży.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem wniosku głosowało 29 posłów, 4 było przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Tym samym wniosek został przyjęty przeważającą większością głosów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Następny wniosek mówi, aby decyzja i ocena stanu osobistego i trudnej sytuacji życiowej kobiety, należała wyłącznie do zainteresowanej kobiety.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#KrystynaSienkiewicz">W głosowaniu 28 posłów opowiedziało się za przyjęciem wniosku, 4 było przeciwnych, 5 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#KrystynaSienkiewicz">Ten wniosek również zyskał akceptację większości posłów.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#KrystynaSienkiewicz">W realizacji ustawy, która przedstawiona została w materiałach przekazanych posłom, nie uwzględniono potrzeby edukacji, prawa do ogólnie dostępnej informacji, pominięto sprawę powszechności dostępu do akceptowanych medycznie środków antykoncepcyjnych, poprzez zapewnienie pełnego ich wyboru w aptekach i umieszczenie ich na liście leków objętych odpłatnością 30%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MariaDmochowska">Wniosek ten wymaga innego zredagowania, zawiera bowiem dwie odrębne sprawy. Jedną z nich jest kwestia edukacji, informacji a co za tym idzie również dostępności akceptowanych medycznie środków antykoncepcyjnych, a drugą ustalenie zasad odpłatności za te środki. Jest zupełnie inna waga gatunkowa tych dwóch spraw, więc nie można ich głosować łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Uwaga poseł M. Dmochowskiej jest słuszna, wobec czego wniosek ten trzeba podzielić, do głosowania, na dwie autonomiczne części.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Zatem kto z posłów jest za przyjęciem wniosku o gwarancji prawnej do edukacji, za prawem do ogólnie dostępnej informacji oraz za powszechnym dostępem do akceptowanych medycznie środków antykoncepcyjnych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSienkiewicz">W głosowaniu posłowie 40 głosami (jednogłośnie), udzielili poparcia wnioskowi.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto z posłów jest za umieszczeniem na liście leków, objętych trzydziestoprocentową odpłatnością niektórych środków antykoncepcyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBalicki">Niezbędne jest wyjaśnienie, że w chwili obecnej na liście leków objętych trzydziestoprocentową odpłatnością, nie ma żadnych środków antykoncepcyjnych. Nie chodzi o to, abyśmy wskazali, które z tych środków mają być sprzedawane ze zniżką, bo są od tego kompetentne gremia, ale aby kilka z nich znalazło się na tej liście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Czy są jeszcze jakieś wątpliwości co do tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Skoro nie ma uwag przechodzimy do głosowania. Kto jest za wpisaniem środków antykoncepcyjnych na listę leków objętych trzydziestoprocentową odpłatnością.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem wniosku głosowało 39 posłów, nikt nie był przeciwny, 3 osoby wstrzymały się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Następny wniosek także głosowany będzie w dwóch częściach.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Jedna będzie dotyczyła wycofania z listy podręczników książki „Zanim wybierzesz”. Tytuł ten wybrany został przykładowo, bowiem chodzi o wycofanie podręczników naświetlających problematykę życia intymnego w sposób mało nowoczesny i niezbyt jasny.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Drugi wniosek dotyczy wprowadzenia nowoczesnego podręcznika podstawowego, zgodnego z poziomem współczesnej wiedzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanLityński">Nie uważam za właściwe, aby głosować nad książką, której nie znamy. Nie wiem, czy posłowie czytali tę książkę. Myślę, że należy głosować nad wycofaniem podręczników nie spełniających swojego zadania i nad wprowadzeniem nowych, bez wymieniania tego tytułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Wniosek o wycofanie podręcznika „Zanim wybierzesz”, o którym mówi poseł J. Lityński, zgłoszony został przez posłów i nie mogliśmy go pominąć przy opracowywaniu wniosków na dzisiejsze głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanRulewski">Niezbędna jest poprawka redakcyjna. Jeżeli podręcznik napisany jest zgodnie z poziomem współczesnej wiedzy, to tym samym jest nowoczesny, a zatem zbędne jest powtarzanie, że podręcznik musi być nowoczesny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarianKorczak">Uważam, że powinien zostać zapis, iż podręcznik musi być nowoczesny. Pozwoli to w przyszłości uniknąć wprowadzenia do szkół podręczników, które nie nadążają za poziomem współczesnej wiedzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Zatem musi to być wniosek o wprowadzenie podstawowego, nowoczesnego podręcznika, zgodnego z poziomem wiedzy o życiu w rodzinie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Jestem zobowiązana poddać pod głosowanie wniosek o wycofanie podręczników, które nie prezentują odpowiedniego poziomu wiedzy medycznej, bądź przedstawiają ją jednostronnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#IzabellaJarugaNowacka">Uważam, że ujęta powinna zostać we wniosku również sprawa publikacji niezbędnych w okresie życia, przed założeniem rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WandaSokołowska">Każdy z nas ma prawo wyrazić w głosowaniu swoje stanowisko. O podręczniku „Zanim wybierzesz” opowiadają się negatywnie ci, którzy znają ten podręcznik i mają dość owijania zasadniczych problemów w mętne sformułowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MariaDmochowska">Ten, kto interesował się podręcznikiem mógł go przejrzeć. Sądzę, że każdy ma na ten temat własne zdanie, które wyrazi w głosowaniu. Zatem wypowiedzi przed głosowaniem nie wniosą niczego nowego do sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanRulewski">Uważam, że i ten wniosek trzeba podzielić na dwie części do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MariaDmochowska">Proponuję głosowanie wniosku w następującym brzmieniu: wprowadzenie podręczników, zgodnych z obecnym poziomem wiedzy o życiu płciowym człowieka i życiu w rodzinie, a co za tym idzie wycofanie nie odpowiadających tym warunkom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekBalicki">Rozumiem, że nikt nie wycofał wniosku o głosowanie w sprawie podręcznika „Zanim wybierzesz”. Nie jest to opowiadanie się za cenzurowaniem lektury dostarczanej do szkół. Chodzi o to, co jest finansowane z pieniędzy publicznych i jaką to ma wartość dla edukacji, o której mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Dyskusja nabiera szerszego wymiaru, a mieliśmy mówić o konkretnym wniosku, którego autor do tej pory nie wycofał. Wniosek ten mówił o konieczności usunięcia z listy podręczników książki „Zanim wybierzesz”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekBalicki">Wniosek ten został sformułowany na podstawie opinii ekspertów, którzy cieszą się w Polsce wyjątkowo dobrą opinią w sprawach dotyczących życia seksualnego człowieka. Eksperci ci są znani również na forum międzynarodowym, jako znawcy przedmiotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Obecnie mamy dwa wnioski. Jeden padł podczas posiedzenia połączonych Komisji 31 maja i dotyczy wycofania podręcznika „Zanim wybierzesz” oraz wprowadzenia innego.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Jest także zgłoszony dzisiaj wniosek poseł M. Dmochowskiej o wprowadzenie podstawowego, nowoczesnego podręcznika, zgodnego z poziomem wiedzy o życiu płciowym człowieka i życiu w rodzinie i wycofanie tych podręczników, które tego warunku nie spełniają.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Wobec tego będą dwa oddzielne głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AlicjaMurynowicz">Ponieważ będziemy głosować nad dwoma wnioskami, chciałam zaproponować zmodyfikowanie wniosku posła M. Dmochowskiej, odrzucając jego zakończenie.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AlicjaMurynowicz">Chodzi o to, aby był zapis o wprowadzeniu podręcznika zgodnego z poziomem współczesnej wiedzy o życiu płciowym człowieka i życiu w rodzinie, bez sformułowania o wycofaniu podręczników, które nie spełniają tych warunków.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AlicjaMurynowicz">Celowe byłoby to w sytuacji, gdyby w głosowaniu pierwszy wniosek spotkał się z akceptacją posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto z posłów, na podstawie wiedzy własnej, opinii ekspertów, zgodnie z wnioskiem przedstawionym na posiedzeniu, jest za wycofaniem podręcznika akceptowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej a zatytułowanego „Zanim wybierzesz”.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Za wnioskiem o wycofanie podręcznika „Zanim wybierzesz” opowiedziało się 25 posłów, 1 poseł był przeciwny, 9 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Przechodzimy do głosowania drugiej części tego wniosku. Kto jest za wprowadzeniem podstawowych, nowoczesnych podręczników o życiu płciowym i życiu w rodzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanLityński">Mamy do czynienia z dwoma wnioskami. Jeden został sformułowany przez Komisję, a drugi przez poseł M. Dmochowską.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanLityński">Są to sformułowania alternatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JolantaBanach">Głosowanie wniosku pierwszego jeszcze nie zostało zakończone. Składał się on z dwóch części. Wniosek alternatywny poseł M. Dmochowskiej będzie aktualny po przegłosowaniu drugiej części pierwszego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Przechodzimy do głosowania drugiej części wniosku.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto z posłów jest za wprowadzeniem podstawowych nowoczesnych podręczników, zgodnych z poziomem wiedzy o życiu w rodzinie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem wniosku głosowało 38 posłów, nikt nie był przeciwny, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Przechodzimy do głosowania wniosku poseł M. Dmochowskiej, którą proszę o ostateczne zredagowanie proponowanego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MariaDmochowska">Wnioskowi nadaję brzmienie następujące: wprowadzenie podręczników, zgodnych z poziomem współczesnej wiedzy o życiu płciowym człowieka i życiu w rodzinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Przystępujemy do głosowania wniosku, którzy brzmi: wprowadzenie podręczników, zgodnych z poziomem współczesnej wiedzy o życiu płciowym człowieka i życiu w rodzinie, a co za tym idzie wycofanie podręczników nie odpowiadających tym warunkom.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Za przyjęciem wniosku opowiedziało się 42 posłów, nikt nie był przeciwny, 4 posłów wstrzymało się od głosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Pozostał jeszcze do głosowania wniosek, który brzmi: udzielić wsparcia organizacjom pozarządowym, zajmującym się informacją i edukacją na rzecz planowania rodziny.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Chodzi w tym przypadku o dopuszczenie agend pozarządowych, również poprzez ich finansowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrIkonowicz">Nie zostało sprecyzowane w tym wniosku, kto ma udzielić wsparcia organizacjom pozarządowym. Czy będzie to należało do ministerstwa czy do państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaSienkiewicz">W art. 3, ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży jest napisane: organa administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego współdziałają oraz udzielają pomocy...</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Natomiast zakres, formy oraz tryb udzielania pomocy, o której mowa w art. 3, ust. 1 określa, w drodze rozporządzenia Rada Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Otóż w istniejącym dotychczas rozporządzeniu nr 76 Rady Ministrów, nie został uwzględniony ten rodzaj działalności.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Chodzi o to, aby usankcjonować istnienie organizacji, które działają na rzecz edukacji oraz planowania rodziny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JolantaBanach">Czy merytoryczne kryteria będą ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów? Chcę bowiem poznać intencje wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JolantaBanach">Czy, już w swoich wnioskach, nie powinniśmy zagwarantować spełnienia przez organizacje pozarządowe również warunków informacji zgodnej ze stanem współczesnej wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JolantaBanach">Jeżeli tego nie uwzględnimy, może to się skończyć w ten sposób, że wsparcie dostaną organizacje prowadzące planowanie rodziny zgodnie z zasadami ideologicznymi wyznawanymi przez ich działaczy.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JolantaBanach">Mogę sformułować wniosek w tej sprawie, ale muszę mieć gwarancje, że w rozporządzeniu znajdą się kryteria ustalone przez ministra edukacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanRulewski">Sądzę, że niełatwo będzie znaleźć eksperta, który orzeknie co jest, a co nie jest wiedzą współczesną. Uważam, że zapisywanie tego, co proponuje poseł J. Banach, jest retoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JolantaBanach">Uważam, że nie są uzasadnione obawy posła J. Rulewskiego. Podobny tryb zapewne będzie obowiązywał przy zatwierdzaniu podręczników przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MariaDmochowska">Protestuję przeciwko takiemu zapisowi. Człowiek ma wolną wolę, a zatem może wybierać rodzaj informacji, sięgając tylko do metod biologicznych, jeżeli jest to zgodne z wyznawaną przez niego ideologią. Nie możemy, w odniesieniu do pracy organizacji pozarządowych, nakładać tego typu ograniczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JolantaBanach">Zaszło nieporozumienie. Nie chcę odbierać ludziom prawa do szukania pomocy w organizacjach religijnych. Natomiast nie mogę się zgodzić z tym, aby organizacje te były dotowane ze środków rządowych, jeżeli prowadzona przez nie działalność jest na przykład niezgodna z programem szkolnym, czy ze stanem współczesnej wiedzy, zawartej w podręcznikach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MariaDmochowska">Jednak należy zgodzić się z tym, że działalność tego typu, prowadzona przez organizacje pozarządowe, jest potrzebna części społeczeństwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekBalicki">Należy przyjąć do wiadomości, że społeczeństwo jest pluralistyczne, wobec czego mogą w nim funkcjonować różne poglądy na metody planowania rodziny.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarekBalicki">Zatem pieniądze publiczne powinny być przekazywane do organizacji o różnych orientacjach, propagujących różne metody planowania rodziny, akceptowane medycznie.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MarekBalicki">Moim zdaniem wniosek ten powinien się znaleźć w uchwale sejmowej komisji. Wiadomo bowiem, że organizacje pozarządowe te same zadania potrafią wykonać lepiej, taniej i efektywniej niż organizacje rządowe.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MarekBalicki">Dlatego zaznaczam raz jeszcze, że nie można ograniczać państwowych dotacji do jednej grupy organizacji pozarządowych. Wszystkie one, o ile dobrze pracują, mają prawo do niezbędnej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#MarekBalicki">Tak właśnie rozumiem intencję wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Przechodzimy do głosowania nad wnioskiem w następującym brzmieniu: udzielić wsparcia organizacjom pozarządowym, działającym na rzecz informacji oraz edukacji i planowania rodziny.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto jest za przyjęciem tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Za wnioskiem tym głosowało 38 posłów, 2 było przeciwnych, 4 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanuszGrott">Ubolewam, że nie został uwzględniony mój wniosek, aby połączone Komisje: Zdrowia i Polityki Społecznej wystąpiły o zmianę budżetu przeznaczonego na pomoc społeczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Wyjaśniliśmy już na poprzednim posiedzeniu, że wniosek ten wymaga zmiany tegorocznej ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanuszGrott">Taka była moja intencja, aby zmierzać do zmiany ustawy budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Czy poseł J. Grott podtrzymuje swój wniosek, mimo, że przekracza on kompetencje Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JanuszGrott">Podtrzymuję, głównie z uwagi na sytuację kobiet w ciąży, które mimo, iż mają prawo do pobierania zasiłku nie otrzymują go z braku środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BolesławMachnio">Wniosek posła J. Grotta ma uzasadnienie w realiach życia, ale gdyby został przyjęty i przegłosowany, wówczas na zasadzie analogii również inne komisje wnioskowałyby o zwiększenie środków budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#BolesławMachnio">Dlatego proponuję, aby poseł J. Grott wycofał, skądinąd słuszny, wniosek. Nie do nas należy wyrokowanie o budżecie w tej fazie jego realizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Czy poseł J. Grott podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanuszGrott">Po raz drugi publicznie to oświadczam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JolantaBanach">Stwierdzam, że wiele wniosków zgłoszonych na poprzednim posiedzeniu pod adresem Ministerstwa Edukacji Narodowej, nie znalazło się w dzisiaj głosowanych zmianach ustawy.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JolantaBanach">Moim zdaniem są to wnioski bardzo ważne. Spodziewaliśmy się, że wnioski, które dzisiaj są głosowane będą zawierały konkretne rozwiązania problemów wynikających z ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JolantaBanach">Przykładem tak ważnego wniosku jest postulowanie wprowadzenia w szkole odrębnego przedmiotu zwanego edukacją seksualną.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JolantaBanach">Zmierzaliśmy w dyskusji do zmiany programu nauczania z dnia 18 sierpnia 1993 r., wydanego przez ministra edukacji narodowej. Wniosek trzeci, dotyczący prawa do edukacji seksualnej, jest wnioskiem na tyle szerokim, że znów nie będzie zobowiązywał ministra edukacji narodowej do wyodrębnienia przedmiotu pod nazwą „wiedza o życiu seksualnym człowieka”.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JolantaBanach">W związku z tym, chciałem przedstawić dwa wnioski dotyczące zaprezentowanych przed chwilą problemów.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JolantaBanach">Pierwszy z nich, to wyodrębnienie z szeroko rozumianego programu nauczania w szkole, przedmiotu dotyczącego wiedzy o życiu seksualnym człowieka oraz metodach i środkach świadomej prokreacji.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JolantaBanach">Natomiast drugi polega na zmianie programu nauczania z dnia 18 sierpnia 1993 r., dotyczącej wprowadzenia do szkół wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa itd.</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#JolantaBanach">Starałam się udowodnić już na poprzednim posiedzeniu, że program nie realizuje nawet delegacji zawartej w ustawie z dnia 7 stycznia 1993 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Wnioski, o których mówi poseł J. Banach i pozostałe, nie umieszczone we wnioskach przeznaczonych do dzisiejszego głosowania, nie zostały opuszczone ani przeoczone. Natomiast nawet połączone Komisje sejmowe nie mogą wyręczać rządu i ministra edukacji narodowej z przygotowania programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrIkonowicz">Chciałem poprzeć wniosek posła J. Grotta. Usiłujemy zmienić ustawę zakazującą przerywania ciąży z przyczyn socjalnych, ale może nam się to nie udać. Możemy bowiem nie uzyskać 2/3 głosów, aby odrzucić np. weto prezydenckie, a już dziś urodziło się mnóstwo dzieci „zachęconych” ustawą z dnia 7 stycznia 1993 r. i zachęconych perspektywami pomocy materialnej, zagwarantowanej w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PiotrIkonowicz">Jak wykazują dotychczasowe doświadczenia nie jesteśmy w stanie wywiązać się z obowiązku wypłat zasiłków dla kobiet w ciąży.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PiotrIkonowicz">Przypomnieć też trzeba, że już przy ustalaniu budżetu wielu posłów przewidywało, że braknie środków na realizację tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#MariaDmochowska">Nie zostało zaznaczone w dostarczonych na dzisiejsze posiedzenie materiałach, że mam głosować nad nowelizacją ustawy budżetowej, wobec czego oświadczam, że w takim głosowaniu nie wezmę udziału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekBalicki">Odrzucone zostało sprawozdanie ministra pracy i polityki socjalnej, ponieważ nie wypływają z niego wnioski, które mają zaradzić istniejącej sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MarekBalicki">Jeżeli rzeczywiście minister pracy i polityki socjalnej uważa, że środki jakimi dysponuje nie są wystarczające na realizację przepisów ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r., to powinien przedstawić na posiedzeniu Rady Ministrów inicjatywę zmiany ustawy budżetowej, skoro uważa, że zapisy ustawy należy realizować, albo zaproponować zmianę przepisów.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#MarekBalicki">Natomiast ocena ustawy budżetowej przekracza nasze kompetencje, dlatego trudno byłoby głosować wniosek posła J. Grotta.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#MarekBalicki">Radziłbym nie używać argumentów tego typu, że dzięki ustawie z dnia 7 stycznia 1993 r. urodziło się więcej dzieci, gdyż nie jest to prawdą. Podczas funkcjonowania tejże ustawy urodziło się mniej dzieci niż przed jej wprowadzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#CezaryMiżejewski">Przypomnę sprawozdanie ministra pracy, w którym pisze on dokładnie, że niejednokrotnie występował o zwiększenie budżetu na pomoc społeczną, zarówno do ministra finansów, jak i do komisji sejmowych. Jednakże wystąpienia te nie dały oczekiwanych rezultatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Poddaję pod głosowanie następujący wniosek: czy przyjmujemy i poddajemy głosowaniu wniosek posła J. Grotta?</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto jest za wnioskiem posła J. Grotta o zmianę ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Za wnioskiem posła J. Grotta odpowiedziało się 11 posłów, 20 było przeciwnych, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Wniosek został odrzucony.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Pozostają jeszcze do głosowania wnioski poseł J. Banach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JolantaBanach">Chciałam ponownie uzasadnić potrzebę wprowadzenia moich wniosków. Nie są one absolutnie prób załatwiania za rząd pewnych spraw, a próbą wskazania na konieczność realizacji ustaw w tym zakresie, w którym ministerstwo tego nie zrobiło.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#JolantaBanach">Pierwszy wniosek zgłoszony przeze mnie brzmi wprowadzenie do programów szkolnych przedmiotu: wiedza o życiu seksualnym człowieka oraz metodach i środkach świadomej prokreacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AlicjaMurynowicz">Proponuję uściślenie tego wniosku poprzez nadanie mu następującego brzmienia: wprowadzenie odrębnego przedmiotu, wiedzy o życiu seksualnym człowieka oraz metodach i środkach świadomej prokreacji, do programu szkolnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MariaDmochowska">Zgłaszam wniosek formalny, czy poddać odczytany wniosek głosowaniu? Chcemy bez posłów z sejmowej Komisji Oświaty, wprowadzić nowy przedmiot. Wymaga to automatycznie zwiększenia wymiaru godzin lekcyjnych, nowych, kompetentnych nauczycieli, podręczników.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#MariaDmochowska">Uważam, że w pośpiechu nie należy wprowadzać daleko idących zmian, nawet słusznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Wobec wniosku formalnego, zgłoszonego przez poseł M. Dmochowską, aby poddać pod głosowanie, czy będziemy głosować wnioski sformułowane przez poseł J. Banach, pytam, kto jest za tym, aby poddać głosowaniu wnioski poseł J. Banach.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Za głosowaniem wniosków poseł J. Banach opowiedziało się 7 posłów, 19 było przeciwnych, 7 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Wniosek nie uzyskał akceptacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#JanuszGrott">Ponieważ mój poprzedni wniosek nie uzyskał akceptacji zgłaszam następujący, aby rząd znalazł pieniądze na zaspokojenie potrzeb pomocy socjalnej. Uważam, że sprawa ta powinna zostać zrealizowana w bieżącym budżecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Będzie debata sejmowa nad sprawozdaniem i wówczas proszę zgłosić swój wniosek.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#KrystynaSienkiewicz">Proponuję wybór posła sprawozdawcy, który przedstawi na plenarnym posiedzeniu Sejmu sprawozdanie z realizacji ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#KrystynaSienkiewicz">Na posła sprawozdawcę proponuję posła M. Balickiego.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#KrystynaSienkiewicz">Ponieważ nie ma innych propozycji, a poseł M. Balicki zgadza się na przyjęcie tej funkcji, przechodzimy do głosowania nad przyjęciem kandydatury posła M. Balickiego.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#KrystynaSienkiewicz">Posłowie jednogłośnie zaakceptowali kandydaturę posła M. Balickiego na posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#KrystynaSienkiewicz">Pozostaje jeszcze niezwykle ważne pytanie, czy obecni posłowie upoważniają prezydia Komisji: Zdrowia i Polityki Społecznej do przygotowania sprawozdania, czy też sprawozdanie musi zostać zaakceptowane przez obydwie połączone Komisje.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#KrystynaSienkiewicz">Kto jest za upoważnieniem prezydium Komisji Polityki Społecznej i prezydium Komisji Zdrowia do przygotowania sprawozdania i przedłożenia go na posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-59.7" who="#KrystynaSienkiewicz">Większością głosów propozycja ta została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-59.8" who="#KrystynaSienkiewicz">Dziękuję za udział, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>