text_structure.xml
52.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AnnaBańkowska">Otwieram posiedzenie Komisji, które poświęcone ma być rozpatrzeniu założeń polityki społecznej państwa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AnnaBańkowska">Resort Pracy i Polityki Socjalnej przedłożył nam materiały dotyczące polityki socjalnej, uważając że takie ujęcie tematu jest bardziej zbliżone do zakresu kompetencji resortu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AnnaBańkowska">Można powiedzieć, że od dawna oczekiwaliśmy na podjęcie tego tematu przez naszą Komisję, bo jest to szansa na wyartykułowanie wszystkiego tego, co w przyszłości powinno się dziać w zakresie zmiany rozstrzygnięć obecnie obowiązujących, a dotyczących polityki społecznej państwa. Mamy wiele nierozwiązanych, a bardzo istotnych spraw. W różnych środowiskach mówi się coraz częściej o potrzebie uchwalenia renty socjalnej, o czym w Sejmie dotychczas nie mówiło się.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AnnaBańkowska">Mamy ogromne bezrobocie, a równocześnie nierozwiązany problem ubezpieczenia się przez ludzi, którzy stracili możliwość pobierania zasiłku dla bezrobotnych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AnnaBańkowska">Mamy przepisy, które uniemożliwiają emerytom w przypadku podjęcia pracy, obojętnie jak długo będą pracować, możliwości ustanowienia podstawy wymiaru renty z wykorzystaniem zarobków w momencie, kiedy tę emeryturę już pobierają.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#AnnaBańkowska">Wszyscy dobrze wiemy, że egzystuje u nas olbrzymia tzw. szara strefa zatrudnienia i zatrudnienie „na czarno”. To wiąże się z niebezpieczeństwem, że wielu ludzi, mimo że przepracuje wiele lat w okresie możliwym do pracy, nie będzie mogło uzyskać prawa do uzyskania emerytury.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#AnnaBańkowska">Nie są rozstrzygnięte wreszcie sprawy dotyczące gromadzenia dokumentacji z okresu pracy, dla udokumentowania prawa do emerytury.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#AnnaBańkowska">Nie do końca zostały doprecyzowane przepisy dotyczące tych bezrobotnych, którzy mają prawo do zasiłku do czasu przejścia na emeryturę, kto będzie im pomagał i wystawiał dokumenty emerytalne?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#AnnaBańkowska">Od kilku lat mówimy już o konieczności zreformowania zasiłków rodzinnych, ale cały czas brniemy tylko w zapowiedziach, które nie są realizowane.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#AnnaBańkowska">Podkreśla się, że budżet państwa dofinansowuje Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, a równocześnie z tego funduszu finansuje się część działalności, którą - jakby się wydawało - powinien finansować budżet państwa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AnnaBańkowska">Od kilku lat zapowiadana jest nowelizacja ustawy o zasiłkach chorobowych, bez względu na formę własności podmiotów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AnnaBańkowska">Jak więc widać, spraw jest bardzo wiele i chciałabym przypomnieć, że kolejne ekipy rządowe zapowiadają zmianę systemu ubezpieczeń społecznych i chcielibyśmy się dowiedzieć, na jakim etapie znajdują się prace nad tym nowym systemem, czy jest szansa i w jakim terminie doprowadzenia tych projektów do takiego etapu, ażeby Sejm mógł się zająć konkretnym projektem rządowym?</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AnnaBańkowska">Wymieniłam tu wiele spraw, które powinny być przedyskutowane z rządem i myślę, że jest ich znacznie więcej i cieszę się, że wreszcie mamy posiedzenie, które poświęcone jest właśnie założeniom polityki społecznej państwa i szczegółowemu rozpatrzeniu tych problemów, o których wspomniałam.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AnnaBańkowska">Wyrażam ubolewanie, że otrzymaliśmy od resortu materiał, który jest przez nikogo nie firmowany i prosiłabym o ustosunkowanie się do tego, jak również usłyszeć odpowiedź, czy w tym materiale przedstawione są tylko kierunki pracy resortu pracy i polityki socjalnej i czy te problemy były już dyskutowane z rządem.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AnnaBańkowska">To jest mój wstęp, którym chciałam udowodnić potrzebę podjęcia dyskusji nad zasadniczym tematem naszego dzisiejszego posiedzenia. Toczą się w tej chwili rozmowy ze związkami zawodowymi i nie chciałabym, ażeby Komisja Polityki Społecznej była ostatnia, która będzie informowana o tym, co ma szanse na załatwienie z poruszonych problemów, a co nie. Dlatego więc zaproponowałam odbycie dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#AnnaBańkowska">Czy są jakieś uwagi dotyczące porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławWiśniewski">Sądzę, że przesłany nam na dzisiejsze posiedzenie dokument przez resort pracy i polityki socjalnej, jest dokumentem ogromnej wagi, gdyż ukazuje się w nim pewne zamierzenia w zakresie kreowania polityki społecznej państwa i obecnego rządu. Paradoksem więc jest doręczenie nam tego dokumentu dosłownie na 15 minut przed rozpoczęciem dzisiejszego posiedzenia. Trudno byłoby więc w tej chwili dyskutować nad nim i zabierać głos na gorąco, nie znając zawartości tej informacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławWiśniewski">Stawiam więc formalny wniosek, bo sądzę, że w konkluzji tego posiedzenia, mamy zająć - jako Komisja - określone stanowisko wobec tego dokumentu, ażeby odroczyć dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławWiśniewski">Przewodnicząca Komisji była łaskawa stwierdzić, że w tej chwili toczą się rozmowy ze związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławWiśniewski">Muszę stwierdzić jako działacz związkowy i odpowiedzialny w OPZZ za cały proces negocjacji tzw. Karty gwarancji socjalnych, że ten dokument OPZZ nie jest znany. W tej chwili wpływa do nas kolejny dokument, przy opracowaniu którego rząd omija formułę uzgodnienia generalnych założeń w polityce socjalnej poza związkami zawodowymi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławWiśniewski">Jeszcze raz stawiam formalny wniosek o odroczenie dyskusji nad tym dokumentem.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BolesławMachnio">W zasadzie zgadzam się z wnioskiem zgłoszonym przez posła S. Wiśniewskiego i równocześnie chciałem podkreślić, że ten dokument powinien mieć autora, który powinien być nam znany i podpisany na tym dokumencie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BolesławMachnio">Poseł S. Wiśniewski wyjaśnił nam, że ta informacja nie jest uzgodniona ze związkami zawodowymi i rzeczywiście powinna być nam dostarczona wcześniej i dokładnie podane kto ten dokument opracował, z kim był uzgadniany, bo to przecież nie jest „randka w ciemno”. Ja otrzymałem ten dokument dopiero dzisiaj i taka praktyka nie powinna być stosowana.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BolesławMachnio">Podniesiono tutaj sprawę strajków i myślę, że potrzebna nam jest informacja na ten temat, ale taka rzetelna i myślę, że poseł S. Wiśniewski mógłby zabrać głos w tej sprawie. To jest problem niesłychanie bolesny i istotny dla całego kraju i powtarzam ciągle i - myślę, że nie tylko ja - że przy pomocy strajków dobrobytu w Polsce nie zbudujemy. Jeśli się mylę to proszę mnie przekonać, że bezrobotni i strajkujący mogą zmienić na korzyść sytuację w kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam zapytać, czy pan poseł stawia wniosek, ażeby rozszerzyć nasz porządek dzienny o punkt dotyczący sytuacji strajkowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BolesławMachnio">Taka informacja byłaby na pewno celowa, powinniśmy znać sytuację, i to co się dzieje w kraju. Nasi wyborcy często pytają nas o to i są bardzo zaniepokojeni.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AnnaBańkowska">W tej chwili uzyskanie takiej informacji jest raczej niemożliwe, chyba że chcemy ten temat omówić tylko między sobą. Jeżeli chcielibyśmy mieć na ten temat informację rządu, to musielibyśmy w tej sprawie formalnie wystąpić do rządu z takim wnioskiem. Taka informacja nie była przewidziana w porządku dziennym naszego posiedzenia, a więc daję panu pod rozwagę fakt, kto miałby z nami na ten temat dyskutować. Nie wiem czy obecny na dzisiejszym posiedzeniu wiceminister L. Nawacki mógłby tak ad hoc na ten temat dyskutować.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AnnaBańkowska">Po tych głosach, które padły, bo przegłosujemy wniosek posła S. Wiśniewskiego, na usprawiedliwienie późno przesłanej informacji mogą podać tylko to, że ja osobiście upierałam się, ażeby już w minionym tygodniu odbyć takie posiedzenie. Uważam bowiem w przeciwieństwie do posła B. Machnio, że to my, jako Komisja, powinniśmy być tymi, którzy współtworzą politykę socjalną państwa. To my powinniśmy wysłuchiwać rządu, w jakim kierunku zamierza iść i jakie proponuje rozstrzygnięcia w dziedzinie polityki społecznej. Chciałabym bardzo, ażeby rola Komisji Polityki Społecznej była widziana w zakresie polityki społecznej nieco inaczej niż dotychczas i stąd właśnie propozycja odbycia tego typu posiedzenia. Nie oznacza to jednak, że my mamy dyskutować tylko nad przesłanymi materiałami, ale my również mamy tutaj prawo artykułować treści i problemy dotyczące podstawowych rozstrzygnięć w dziedzinie polityki społecznej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AnnaBańkowska">Możliwe, że w wyniku tej dyskusji, jeśli większość z nas zaproponuje pewne określone rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, a rząd na to się nie zgodzi lub zaproponuje inne rozstrzygnięcia, to może będziemy musieli wyjść z pewnymi konkretnymi propozycjami i inicjatywami zmiany stanu rzeczy, który obecnie obowiązuje. Jesteśmy komisją sejmową, która ma możliwość inicjowania niektórych nowych treści.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AnnaBańkowska">W moim słowie wstępnym poruszyłam tylko niektóre sprawy i znam materiały, które zostały nam przesłane na dzisiejsze posiedzenie i mogę stwierdzić, że na wiele problemów dręczących mnie, ten materiał nie odpowiada mi, co wcale nie oznacza, że mamy koncentrować naszą uwagę tylko na tym materiale.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AnnaBańkowska">Zanim będziemy głosować wniosek S. Wiśniewskiego, stawiam pytanie do przedstawiciela rządu, wiceministra L. Nawackiego, czy jest to materiał resortu, czy też materiał rządowy, czy jest to wizja, czy też konkretna koncepcja? Może krótko poinformowano by nas, dlaczego nie można było wcześniej przesłać tych materiałów. Rozumiem zaniepokojenie posłów, bo jeśli mamy dyskutować nad tym materiałem, to powinien on być przesłany wcześniej, chyba że przyjęlibyśmy takie założenie, że resort złoży nam na posiedzeniu informację bezpośrednio, to sądzę, że wszyscy na to zgodziliby się. Myślę, że były tu jakieś przeszkody natury technicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#LesławNawacki">Przede wszystkim chciałbym rozpocząć od przeprosin, że nie jest obecny na posiedzeniu minister L. Miller, który został wezwany na pilne spotkanie do premiera i upoważnił mnie do stwierdzenia, że jak tylko zakończy się to spotkanie, to natychmiast przybędzie na posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#LesławNawacki">W sprawie dotyczącej charakteru przesłanego Komisji materiału, informuję, że materiał ten sygnowany jest pismem przewodnim, pod którym jest podpis ministra pracy i polityki socjalnej L. Millera, i jego treść, oprócz zdawkowej informacji o przesłaniu materiału również znajduje się wyjaśnienie, że nie jest to materiał rządu i znajduje się on w tej chwili na etapie uzgodnień i konsultacji międzyresortowych oraz różnymi gremiami, a przede wszystkim z przedstawicielami nauki i praktyki. Materiał więc ma charakter wstępny i wyjściowy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#LesławNawacki">Dlaczego jednak zdecydowaliśmy się na zaprezentowanie tego materiału? Przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy stworzyć pewne ramy do dyskusji, ponieważ zgodziliśmy się z sugestiami prezydium Komisji, że jest najwyższa pora, ażeby na etapie opracowywania pewnej wizji w sferze polityki socjalnej resort pracy podzielił się swoimi przemyśleniami na etapie tworzenia tej wizji, po to, ażeby ewentualne postulaty Komisji zostały uwzględnione w toku dalszych prac. Tak pojmowaliśmy rolę dostarczenia tego dokumentu. Jeśli nie spełnia on kryteriów formalnych, to moim obowiązkiem jest przede wszystkim przeprosić posłów, ale został on zakończony w piątek, a w poniedziałek odbity w odpowiedniej ilości egzemplarzy i rozesłany. Strona techniczna tego dokumentu nie powinna - moim zdaniem - osłabiać dyskutowania nad jego treścią, ponieważ umieszczone tam różnego rodzaju tezy i przemyślenia stanowią podsumowanie dyskusji prowadzonej przez kierownictwo resortu. To jest materiał resortowy, nie mający jeszcze sygnatury dokumentu rządowego. Gdyby Komisja zdecydowała się rozpatrywać stanowisko rządu, to ten materiał musiałby przejść odpowiednią fazę negocjacji i na pewno dzisiaj nie mógłby być prezentowany przeze mnie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#LesławNawacki">Naprawdę taki był cel tego posiedzenia, ażebyśmy wiedzieli, w jakim kierunku idą zamierzenia resortu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKrysiewicz">Idąc w kierunku tego, co powiedział nam pan minister L. Nawacki, chcę powiedzieć, że gdyby chodziło - jak sądziliśmy na początku - że jest to dokument stanowiący, to trudno byłoby dyskutować i tu musiałbym się zgodzić od początku do końca z wnioskiem postawionym przez posła S. Wiśniewskiego. Natomiast sądzę, że w wyniku dodatkowego wyjaśnienia, złożonego przez przedstawiciela resortu, sądzę że jest to materiał do dyskusji, który pokazuje akcenty - jak one się rozkładają i jakie są kierunki i dążenia resortu w pewnych podstawowych kwestiach, bo one są też tylko sygnalnie nazwane. Jeżeli ma to być traktowane, jako próba wywołania pewnych tematów do dyskusji i pokazania kierunku myślenia, to w tym zakresie ten materiał można wykorzystać. Wyobrażam sobie rolę naszej Komisji w rozstrzygnięciach systemowych, które będzie promował resort, że do ważnych dokumentów, które będą próbą jak gdyby wstępnego stanowienia, będziemy stosowali formułę koreferatu, czy też przygotowywali się do tego w ramach pewnych zespołów, które się specjalizują w niektórych tematach. Jeżeli tak, możemy przyjąć ten materiał, i jestem przekonany, że ten materiał trzeba traktować jako materiał do dyskusji i jako tezy wprowadzające.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chciałam zgłosić wniosek formalny, ażebyśmy po wysłuchaniu takiego rozszerzonego sprawozdania o kierunkach działania w sferze polityki socjalnej przeprowadzili dyskusję nad zaprezentowanym przez resort pracy i polityki socjalnej dokumentem, natomiast nie podejmowali ostatecznych wniosków. Jestem jednak za tym, ażeby dzisiaj przeprowadzić tę dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AlicjaMurynowicz">Biorąc pod uwagę, o czym mówiła przewodnicząca Komisji, ważność tego typu dyskusji i wszystkie uwagi wypowiedziane przez posłów S. Wiśniewskiego, B. Krysiewicza i Izabelę Jarugę-Nowacką, chciałabym ażeby doszło do tej dyskusji, tyle tylko, że my po prostu fizycznie nie jesteśmy tego w stanie zrobić. Nie znamy bowiem podstawowych kierunków działania przedstawionych w dokumencie, natomiast polityka socjalna nawet resortowa jest pojęciem tak szerokim, że można zrobić nawet godzinną przerwę, ażebyśmy mieli możliwość przeczytania przesłanego nam materiału. Niektórzy przyjechali dosłownie na posiedzenie przed 20 minutami i mają zielone pojęcie o tym, o czym mamy mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AnnaBańkowska">Wiceminister L. Nawacki podpowiada mi, że jest gotów szczegółowo zreferować te materiały. Pozostaje mi więc przeprowadzić głosowanie nad zgłoszonymi wnioskami. Najdalej idący wniosek zmierza do odroczenia debaty i wobec tego, gdyby on przeszedł musielibyśmy zakończyć na tym dzisiejsze posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławWiśniewski">Chciałbym zmodyfikować mój wniosek, m.in. z tego względu, że w dyskusji pojawiły się głosy, iż istnieje pilna potrzeba przeprowadzenia takiej dyskusji i wymiany spostrzeżeń oraz przemyśleń. Proponuję, by ten wniosek zmodyfikować tak, ażeby dać nam jedną do dwóch godzin na możliwość zapoznania się z materiałem i w tej chwili na podstawie jednostronnej wypowiedzi, której nie zawsze wszyscy słuchają, można było zabierać głos w dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że wniosek posła S. Wiśniewskiego został zmodyfikowany w tym kierunku, ażeby posiedzenie Komisji zostało przerwane i odbyło się dopiero za 2 godziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BolesławMachnio">Mam prośbę do posła S. Wiśniewskiego, ażeby odstąpił od swego wniosku ponieważ pan wiceminister zadeklarował zreferowanie tej informacji. Myślę że po takim zreferowaniu moglibyśmy przeprowadzić dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaBańkowska">Rozumiem, że jest pan przeciwny wnioskowi posła S. Wiśniewskiego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AnnaBańkowska">Pozostaje nam głosować za najdalej idącym wnioskiem posła S. Wiśniewskiego. Kto jest za tym, ażeby posiedzenie Komisji odbyło się za dwie godziny? Za wnioskiem głosowały 4 osoby, 9 było przeciwnych. Wobec tego wniosek S. Wiśniewskiego nie przeszedł.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AnnaBańkowska">Wobec tego pozostaje nam jeszcze przegłosować wniosek złożony przez posła B. Machnio.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BolesławMachnio">Wiceminister L. Nawacki zdeklarował się, że w ciągu 45 minut może nam zreferować przedłożony materiał i nie musielibyśmy robić przerwy na przeczytanie tego materiału, a rozpocząć dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnnaBańkowska">Musimy głosować najdalej idące wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#CezaryMiżejewski">Ja wobec tego składam wniosek najdalej idący, ażeby naszą debatę przełożyć o kilka dni później. Jeżeli jesteśmy poważnymi ludźmi i mamy podjąć dyskusję nad istotnymi problemami społecznymi, chyba najważniejszymi dla naszej Komisji, to nie targujmy się ile minut wystarczy nam na przeczytanie tak obszernego materiału.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#CezaryMiżejewski">Dyskutujemy o problemach najwyższej wagi. Możemy oczywiście wysłuchać informacji ministra L. Nawackiego i możemy przeprowadzić dyskusję, ale ciekaw jestem czym my ją zakończymy, bez całościowego przemyślenia tego, co nam przedstawiono. Składam wobec tego wniosek o odroczenie debaty na kilka dni.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaBańkowska">Rzeczywiście, jest to najdalej idący wniosek. Kto jest za tym, ażebyśmy to posiedzenie zakończyli i prezydium Komisji wyznaczyło inny termin na omówienie Kierunków działań resortu pracy i polityki socjalnej w sferze polityki socjalnej. Za wnioskiem posła C. Miżejewskiego głosowało 8 posłów, 8 głosów było przeciwnych i 1 głos wstrzymujący się. Wobec tego wniosek posła C. Miżejewskiego został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AnnaBańkowska">Należy więc uważać, że odraczamy rozpatrywanie tego tematu na termin wyznaczony przez prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AnnaBańkowska">Wobec tego wypada mi tylko podziękować przedstawicielom Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministerstwa Finansów, którzy przybyli na dzisiejsze posiedzenie. I na tym zamykam ten punkt obrad.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AnnaBańkowska">Przechodzimy teraz do rozpatrywania kolejnego punktu porządku dziennego, tj. spraw różnych. Nie wypada mi wypowiadać swojego stanowiska na temat przebiegu dzisiejszego posiedzenia, ale chciałam poinformować, że w dniu jutrzejszym o godzinie 11 mamy posiedzenie Komisji na temat nowelizacji ustawy o bezrobociu, to jest posiedzenie wspólne z Komisją Ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#AnnaBańkowska">Zachęcam wszystkich posłów do przygotowania się do debaty nie tylko w zakresie problemów poruszonych w przesłanym nam materiale resortu, ale i tych, które - jak sądzę - dręczą nie tylko nas, ale wiele środowisk.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#AnnaBańkowska">W tym materiale nie ma omówionych spraw i działań dotyczących walki z zatrudnieniem na czarno, nie ma wizji na temat tego, co resort chciałby zrobić na temat oskładkowania umów-zleceń, te sprawy były regulowane z inicjatywy resortu i to są sprawy bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#AnnaBańkowska">Chciałam również zwrócić uwagę na to, że w obecnej ustawie emerytalnej obowiązuje możliwość naliczania emerytur za lata pracy w systemie ciągłym i podstawę emerytury oblicza się z kolejnych lat pracy. W dobie bezrobocia wiele osób będzie wypadać z tego wymogu ciągłości zatrudnienia i chciałabym, ażeby nasza rola inspirowania niektórych rozstrzygnięć była istotna. Stąd właśnie padł mój pomysł zwołania posiedzenia na temat polityki społecznej państwa i usłyszenia zanim będzie coś wynegocjowane ze związkami zawodowymi, kierunków działania resortu, ażebyśmy mogli to myślenie naprowadzić na tory odpowiadające nam. Taki jest cel tego posiedzenia i myślę, że członkowie naszej Komisji powinni być zadowoleni z tego pomysłu, bo jest to jedyna szansa, abyśmy nie byli statystami w sprawie, która po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi jest już nadana i my możemy ją tylko modyfikować, ale nie przewracać do góry nogami, bo nie jesteśmy w stanie zebrać consensusu związków zawodowych.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#AnnaBańkowska">Takich spraw jest bardzo wiele, i tak np. całe środowisko bezrobotnych, które straciło prawa do zasiłku i nie mają możliwości dobrowolnego ubezpieczenia się, a moją np. dochody współmałżonka i chcieliby opłacać składkę na ZUS, ażeby nie być w przyszłości ciężarem dla budżetu państwa. Brak jest odpowiednich uregulowań w ustawie o zatrudnieniu i bezrobociu, rozstrzygnięć na temat tego, co oznacza praca przez 180 dni. W ustawie powiedziane jest, że bezrobotny musi pracować przez 180 dni, żeby nabyć uprawnienia do otrzymywania zasiłku. Chciałabym usłyszeć od resortu wyjaśnienie, czy rząd ma zamiar nowelizować ustawę o zatrudnieniu i bezrobociu i co chce w niej zawrzeć, ażebyśmy się orientowali, jakie są kierunki kompleksowej nowelizacji ustawy. Może bowiem tak się zdarzyć, że rząd zaproponuje pewne rozwiązania, z którymi nie będziemy mogli się zgodzić i wtedy my wyjdziemy z inicjatywą ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#AnnaBańkowska">Podniosę to jutro na posiedzeniu Komisji, kiedy to mamy omawiać nowelizację ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu, że zatrudniają się ludzie podobno nawet na jedną dziesiątą etatu i płacą bardzo niskie składki na ZUS i po okresie półrocznym nabywają prawo do otrzymywania rocznego zasiłku dla bezrobotnych. Wtedy, kiedy uchwalaliśmy ustawę o zatrudnieniu i bezrobociu, to nikomu nie przyszło na myśl, że można się zatrudnić w mniejszym wymiarze niż pół etatu. Teraz trzeba tę kwestię uregulować. Te sprawy musimy jutro podnieść na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#AnnaBańkowska">Kolejną sprawą jest to, że nie mamy systemu gromadzenia danych o zarobkach przez ludzi, których zakłady uległy likwidacji lub ogłosiły upadłość. Przyszłym emerytom, którzy pracowali w takich zakładach trudno będzie zdobyć te dane, gdyż nie ma obowiązku przy likwidacji zakładu zawiadamiania wszystkich pracowników, ażeby przyszli z książeczkami ubezpieczeniowymi dla wpisania tych danych, niezbędnych przy wymiarze świadczeń emerytalnych. To są problemy dla ludzi bardzo ważne i można by ich wymienić znacznie więcej. Dlatego też, ponieważ na poprzednim posiedzeniu, na którym nie byłam obecna, została odrzucona propozycja dezyderatu, który chciałam, ażeby został przyjęty. W tym dezyderacie chcieliśmy poznać stanowisko rządu właśnie w sprawach walki z szarą i czarną strefą zatrudnienia, jak to rząd widzi, czy wynegocjował z Państwową Inspekcją Pracy i innymi agendami rozwiązanie tych problemów. W tym dezyderacie poruszono również problemy, możliwości opłacania składek ubezpieczeniowych przez bezrobotnych, którzy utracili prawo do zasiłku. Trzeci problem - poruszony w tym dezyderacie - dotyczył sprawy zasiłków rodzinnych i chorobowych, chodziło nam o to, kiedy te problemy będą wreszcie podjęte przez rząd. Jak już mówiłam - nie byłam na tym posiedzeniu i Komisja odrzuciła ten dezyderat, a mogliśmy od rządu - w wyniku tego dezyderatu - otrzymać konkretne wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#AnnaBańkowska">Projekt tego dezyderatu był rozpatrywany w końcowej części posiedzenia poświęconego działalności organizacji pozarządowych. Jest mi bardzo przykro z tego powodu, że nie przyjęto tego dezyderatu, gdyż moglibyśmy usłyszeć wiążące wyjaśnienia w tak ważnych sprawach społecznych.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#AnnaBańkowska">Proszę bardzo, ażeby na posiedzenie Komisji, które będzie poświęcone założeniom polityki społecznej państwa, przygotować sobie uwagi i wnioski, dokładnie zapoznać się z przesłanym przez resort dokumentem. Nie wiem, czy tym problemom poświęcimy tylko jedno posiedzenie, ale powinniśmy się dopracować naszego stanowiska w sprawie oceny kierunków działań w zakresie polityki socjalnej, ale również przedstawić nasze wnioski na ten temat i uzupełnić materiał resortu.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#AnnaBańkowska">Niedobrze się stało, że podjęliśmy taką a nie inną decyzję, co do dzisiejszego posiedzenia, nie oceniam tego i nawet nie głosowałam za przedłożonymi wnioskami.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSienkiewicz">Posiedzenie w dniu 13 kwietnia ub. r. odbywało się pod nieobecność pani przewodniczącej i projekt dezyderatu nr 5 był przedmiotem dyskusji na tymże posiedzeniu. Obecni na posiedzeniu posłowie uznali, że ten dezyderat dotyczy trzech wyrywkowych spraw, że jest mało spójny i że konieczna jest kompleksowa reforma ubezpieczeń. Z tego powodu postawiono wniosek o odrzucenie tego projektu dezyderatu, co nie oznacza, że posłowie, którzy głosowali za odrzuceniem dezyderatu nie zechcą włączyć się w dyskusję nad podstawowymi założeniami polityki społecznej państwa. Uznano, że dezyderat nie jest żadnym rozwiązaniem sytuacji i dotyczy wyrywkowych problemów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałabym dyskutować z tym stanowiskiem, gdyż kompleksowa reforma ubezpieczeń społecznych jest przygotowywana i będzie to jeszcze zapewne długo trwało. Natomiast w dezyderacie chodziło o nowelizację Kodeksu pracy i tych części zapisów dotyczących ubezpieczeń społecznych, które wiążą się z wypłatą zasiłków chorobowych. Odrębną zupełnie sprawą, nie wiążącą się z systemem ubezpieczeń społecznych, jest problem zasiłków rodzinnych. Nowelizacja systemu ubezpieczeń społecznych wcale nie będzie rozstrzygać tych kwestii, które zostały zawarte w dezyderacie, to nie ma nic wspólnego z ewentualnymi pracami legislacyjnymi zastępowania umów zlecenia umowami o pracę i niedobrze, że nie podjęto tego dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#CezaryMiżejewski">Tak się składa, że byłem jednym z wnioskodawców odrzucenia projektu dezyderatu i miałem na względzie to, ażeby tę naszą pracę wykonywali w sposób kolegialny. Rozumiem, że prezydium Komisji ma dobre intencje, ale projekt tego dezyderatu wypłynął bez szerszej dyskusji, nie był dyskutowany na Komisji i rzeczywiście złożyłem wniosek o przełożenie tego dezyderatu, ponieważ tak naprawdę nikt z nas nie był świadomy, dlaczego właśnie te problemy zostały poruszone w dezyderacie.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#CezaryMiżejewski">Tak samo jest w dniu dzisiejszym, prezydium naciskało na rząd, ażeby przeprowadzić tę dyskusję, ale jeżeli otrzymujemy materiały na 15 minut przed posiedzeniem, to nie możemy przeprowadzić poważnej dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaBańkowska">Trudno, sprawa dezyderatu została przesądzona, żałuję, że nie mogłam być obecna na tym posiedzeniu, ale decyzja została już podjęta. Wyobrażałam sobie, że przedstawiając projekt dezyderatu będę miała możliwość wyrazić jego intencje i wówczas na pewno końcowy rezultat byłby inny. Myślę, że wrócimy do tego wówczas, kiedy będziemy omawiać kierunki polityki socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Ponieważ wiele osób żałuje, że podjęliśmy decyzję o odroczeniu dyskusji nad problemami polityki socjalnej, a ja zgłaszałam propozycję, żeby resort zreferował kierunki działania w dziedzinie polityki socjalnej i żeby była przeprowadzona dyskusja.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Podzielam opinię przewodniczącej Komisji, że nie będzie to na pewno jedno a dwa posiedzenia, gdyż mamy ogrom problemów do omówienia i dlatego mam prośbę, ażeby przed głosowaniem przedstawić wszystkie wnioski formalne, które będą głosowane, to ułatwi nam bardziej racjonalne podejmowanie ostatecznej decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AnnaBańkowska">Przechodzę teraz do omówienia problemów różnych pism, które wpłynęły do naszej Komisji. Między innymi, zespół pracy i zdrowia Najwyższej Izby Kontroli powiadamia nas, że będzie przeprowadzał kontrolę na temat gromadzenia i wykorzystania środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, temat ten był zlecony przez naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#AnnaBańkowska">Prezydium Sejmu przesłało nam w dniu 22 kwietnia plan kontroli NIK, a został on opracowany przez NIK znacznie wcześniej, co tłumaczy moje zdziwienie, że zakresem kontroli obejmie się okres I kwartału br. Nasz wniosek rozszerza znacznie nasz pierwotny projekt, dotyczący środków gromadzonych i wydatkowanych z Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych i dlatego sprawozdanie NIK zostanie przesłane w nieco późniejszym terminie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#AnnaBańkowska">W planie kontroli NIK znajdują się również tematy dotyczące realizacji i uzyskiwania wpływów przez ZUS, jak również działalność inwestycyjna jednostek służby zdrowia i realizacja wydatków w publicznych zakładach pomocy społecznej. To są tematy, które NIK przyjął do realizacji.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#AnnaBańkowska">Jeżeli członkowie Komisji mają jakieś propozycje i tematy, którymi powinien zająć się NIK, to proszę, ażeby w najbliższym czasie - przynajmniej do następnego posiedzenia Komisji - taka propozycja wpłynęła do prezydium Komisji. Moglibyśmy wówczas za pośrednictwem marszałka Sejmu przekazać tę tematykę kontrolną dla NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarianKorczak">Sytuacja gospodarcza kraju pogarsza się i będzie nadal się pogarszała. Zmniejsza się produkcja w zakładach pracy i będziemy mieli coraz więcej bezrobotnych. Zdarza się często, że ludzie nie chcą podejmować pracy. Mamy do czynienia z takimi faktami, że w mieście jest 500 bezrobotnych, a nie można znaleźć 10 osób do pracy. Musimy opracować taki system, który pozwoli wychwycić tych, którzy rzeczywiście nie chcą pracować. W poprzednim systemie było także wielu takich, którzy nigdy nie pracowali i nie chcieli pracować i ci ludzie zwiększają liczbę bezrobotnych obecnie. Tak się dzieje, że bardzo często otrzymują oni zasiłki dla bezrobotnych. W Stanach Zjednoczonych jest tak, że człowiek się wstydzi być bezrobotnym, a my mamy taką niezbyt jasną sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBańkowska">Nad tym i innymi problemami miała toczyć się dyskusja dotycząca kierunków działań resortu w zakresie polityki socjalnej. Chcieliśmy przekazać, jak widzimy możliwość rozwiązania niektórych problemów i o tym na pewno powinniśmy mówić. Ponieważ w dniu jutrzejszym będziemy rozpatrywać nowelizację ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu, to proszę przemyśleć sprawy, które pan zgłosił w dyskusji i zaproponować konkretne rozstrzygnięcia. W dniu jutrzejszym będziemy mieli możliwość zaproponowania takich modyfikacji w ustawie o zatrudnieniu i bezrobociu, które - zdaniem pana posła i innych członków Komisji - rozwiązywałyby problem, co do którego stanowisko Komisji jest zgodne.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AnnaBańkowska">Pod adresem rządu nie należy zgłaszać hasła, że takie czy inne problemy powinny być rozwiązane, a proponować konkretne rozwiązania - które zdaniem Komisji są najodpowiedniejsze.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AnnaBańkowska">W dniu jutrzejszym mam np. zamiar poruszyć to, ażeby ta praca przez 180 dni nie była tylko pozorna, ale rzeczywistym zatrudnieniem. Jutro mamy szansę zaproponowania konkretnego rozwiązania niektórych spraw.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AnnaBańkowska">Absolutnie zgadzam się z tym, że dopóki nie będą rozwiązane relacje wysokości dochodu gwarantowanego, którego wskaźnik zapowiada się w przesłanych materiałach, dopóki nie usłyszymy, jaka ma być ta płaca minimalna i ile zakładów płaci tę płacę minimalną i ilu ludzi uzyskuje takie minimalne dochody, to wiele problemów nie będzie rozwiązanych.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#AnnaBańkowska">Trzeba by wrócić do statystyki dochodów nie tylko w zakładach państwowych, ale i w zakładach prywatnych i wyjaśnić kto to ma kontrolować. Musimy uzyskać odpowiedzi na pytanie, jak egzekwowane są wyroki sądów pracy. Takich spraw zbiera się coraz więcej i trzeba je wyjaśnić.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#AnnaBańkowska">Proszę bardzo, ażeby poseł M. Korczak przygotował odpowiednie wnioski na jutrzejsze posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JolantaBanach">W dniu 29 kwietnia ma odbyć się plenarne posiedzenie Sejmu i poinformowano mnie, że rozpatrywany będzie jako punkt 4 projekt ustawy o wcześniejszych emeryturach dla górników (druk 305) i chciałam zaproponować, aby Komisja Polityki Społecznej wystosowała zapytanie do Prezydium Sejmu, dlaczego taki projekt ustawy, dotyczący zakresu merytorycznego prac Komisji Polityki Społecznej jest rozpatrywany poza tym normalnym przewidzianym Regulaminem Sejmu, poza Komisją Polityki Społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AnnaBańkowska">Nie mogę takiego wniosku przyjąć, gdyż to właśnie byłoby niezgodne z Regulaminem Sejmu. Regulamin przewiduje, że wszystkie ustawy o istotnym wymiarze społecznym powinny odbywać się w pierwszym czytaniu na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Taka praktyka powinna być w ogóle stosowana do wszystkich projektów ustaw i tylko w wyjątkowych sytuacjach pierwsze czytanie odbywa się na posiedzeniu Komisji. Proszę zauważyć, że jeśli pierwsze czytanie projektu ustawy odbywa się na posiedzeniu Komisji, to mimo to wszyscy posłowie otrzymują o tym zawiadomienie, gdyż nie jest to tylko pierwsze czytanie na posiedzeniu Komisji i wszystkich 460 posłów musi być o tym powiadomionych, ażeby móc wnosić do projektu uwagi. To źle się dzieje, że mamy takie przypadki, iż pierwsze czytanie projektu ustawy odbywa się na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AnnaBańkowska">Projekt ustawy o emeryturach górniczych będzie rozpatrywany w pierwszym czytaniu na plenarnym posiedzeniu Sejmu i będą rozpatrywane wnioski od różnych osób i środowisk w ogóle z nami nie związanych. Takie jest prawo posła, że ma prawo zgłaszać wnioski do projektu ustawy, która nie jest nawet przedmiotem jego szczególnego zainteresowania i dopiero po pierwszym czytaniu na plenarnym posiedzeniu Sejmu projekt ustawy zostanie skierowany do stosownej Komisji. W tym przypadku dotyczy to naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AnnaBańkowska">Na posiedzeniu Komisji będziemy musieli zebrać wszystkie wnioski, które wpłynęły podczas pierwszego czytania i naszą rolą jest przyjąć albo odrzucić te wnioski. wnieść modyfikacje i przedłożyć sprawozdanie w czasie drugiego czytania projektu ustawy w sprawozdaniu Komisji na plenarnym posiedzeniu Sejmu. To jest dobra droga legislacyjna, trudność jest tylko w tym, że dosyć późno dowiedzieliśmy się, że projekt ustawy będzie rozpatrywany na najbliższym posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#AnnaBańkowska">Tak więc cała praktyka rozpatrywania wspomnianego projektu jest słuszna i nie mogę przyjąć wniosku poseł J. Banach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MirosławaRudowska">Chciałam poinformować, że zaszło nieporozumienie na poprzednim posiedzeniu Sejmu i do naszej Komisji nie został skierowany druk nr 118, dotyczący Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Myślę, że nastąpiła tu jakaś pomyłka, staram się sprostować tę sprawę. Kłopot polega na tym, że to skierowanie nastąpiło na plenarnym posiedzeniu Sejmu i nie wiadomo jak to się stało, czy nie wpisano tego marszałkowi do scenariusza, czy też zostało to opuszczone w czasie czytania przez marszałka.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AnnaBańkowska">Proponuję, aby sekretariat Komisji skierował pismo do marszałka w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławaRudowska">W tej sprawie podjęliśmy już interwencję i myślę, że w najbliższym czasie będzie to rozstrzygnięte.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AnnaBańkowska">Mamy kilka propozycji dotyczących wyjazdowych posiedzeń Komisji. Na przełomie I i II dekady maja odbędzie się dyskusja nad nowelizacją ustawy o kombatantach i o żołnierzach-górnikach. Nie będzie to mógł być termin między 9 a 11 maja, gdyż jak już wspomniałam, w dniu 10 maja większość posłów będzie zajęta i dlatego chyba zrobimy to 11 maja. Jestem głęboko przekonana, że w ciągu jednego dnia nie zakończymy rozpatrywania projektu nowelizacji ustawy o kombatantach i trzeba tutaj rezerwować czas przynajmniej na 2–3 posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AnnaBańkowska">W planie prac powinniśmy wrócić do rozpatrzenia tematu, który miał być przedmiotem dzisiejszego posiedzenia. W dniu jutrzejszym będziemy rozpatrywać nowelizację ustawy o zatrudnieniu i bezrobociu.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AnnaBańkowska">Chcielibyśmy otrzymać informacje na temat postępu prac nad nowelizacją ustawy dotyczącą inwalidów wojennych oraz podkomisji rozpatrującej projekt nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach. Czy są przedstawiciele tej podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MirosławaRudowska">Poseł J. Lityński, który w tej chwili jest nieobecny na posiedzeniu, prosił członków podkomisji o zwołanie posiedzenia w dniu jutrzejszym. Dotychczas nie udało się tego zrobić, gdyż nie mogli uczestniczyć w posiedzeniu podkomisji przedstawiciele resortu w związku z sytuacją strajkową, jaka ma obecnie miejsce. Myślę, że w dniu jutrzejszym można będzie zwołać posiedzenie tej podkomisji, jeżeli nie będą mogli przybyć członkowie rządu, to poseł J. Lityński prosił, ażeby zebrali się członkowie tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AnnaBańkowska">Apeluję do wszystkich, którzy pracują w tej podkomisji, abyśmy w miarę szybko wypowiedzieli się w sprawach dotyczących zarobkowania emerytów i rencistów i w sprawie rozszerzenia niektórych przepisów, dotyczących inwalidów wojennych.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AnnaBańkowska">Czasu mamy mało, a otwierają się bardzo atrakcyjne szanse na wzbogacenie naszej wiedzy i poznania od innej strony niektórych problemów, które są w centrum zainteresowania naszej Komisji. Mamy propozycję, ażeby zwiedzić ośrodek rehabilitacyjny w Konstancinie i zakład pracy chronionej, położony w pobliżu Warszawy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AnnaBańkowska">Uzgodniłam wstępnie z poseł M. Trzcińską-Fajfrowską, że w okresie letnim, ale nie wakacyjnym, tj. w miesiącu lipcu, moglibyśmy zorganizować wyjazdowe posiedzenie do ośrodka rehabilitacyjnego dla dzieci z porażeniem mózgowym w Katowicach-Kiszowcu, Zakopanem i Brażce.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AnnaBańkowska">Kolejna propozycja została skierowana do nas przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, ażebyśmy odbyli wspólnie z Komisją Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów posiedzenie na temat funkcjonowania ZUS i Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i takie posiedzenie mogłoby się odbyć w Osuchowie, to jest obiekt, który jest własnością ZUS. Można tam zorganizować noclegi i w wygodnych warunkach przedyskutować najważniejsze problemy ZUS.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Ja chciałam zaprosić wszystkich państwa, w terminie przez nas uzgodnionym o zwiedzenie ośrodka rehabilitacyjno-wychowawczego, który został powołany w 1986 r. jako pierwszy ośrodek kompleksowej terapii dzieci i młodzieży. Ośrodek ten - jak już mówiono znajduje się w Katowicach-Kiszowcu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#MariaTrzcińskaFajfrowska">Proponuję również wyjazd do Zakopanego i zwiedzenie podobnego ośrodka. Tam jest zorganizowany zakład pracy chronionej i terapią zajęciową bardziej rozwiniętą niż w Katowicach. Po drodze można by wstąpić do Brzeszcza, gdzie w ramach pomocy społecznej otwarto zakład walki z bezrobociem. W tej chwili nawiązano nawet kontakt z jakąś zagraniczną firmą. Ośrodek ten bardzo dobrze się rozwija i uważam, że powinniśmy go zobaczyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AnnaBańkowska">Myślę, że takich propozycji będziemy mieli jeszcze kilka i powinniśmy nasze wyjazdy rozłożyć w czasie, bo pragnę przypomnieć, że w maju mamy zaplanowany wyjazd do Bundestagu. Skład delegacji jest już rozstrzygnięty przez poszczególne kluby poselskie. Z Klubu UD zostali wytypowani na wyjazd posłowie: J. Lityński, J. Staręga-Piasek i J. Rulewski.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#AnnaBańkowska">Dla jasności może odczytam skład naszej delegacji, która ma jechać do Bundestagu. Są to posłowie: J. Banach, R. Burski, J. Ciecióra, M. Korczak, M. Kowalczyk, M. Dyduch, M. Krysiewicz, E. Lewicka-Łęgowska, J. Lityński, B. Machnio, J. Mioduszewski, J. Rulewski, C. Miżejewski, K. Sienkiewicz, W. Sokołowska, J. Staręga-Piasek, S. Wiśniewski i A. Bańkowska.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#AnnaBańkowska">Kiedyś miałam okazję przyjąć tutaj w Sejmie delegację przedstawicielstwa Kursany, jest to instytucja, która zajmuje się organizacją domów pomocy społecznej w Niemczech. Proponowałam im wówczas, że jeśli chcieliby nas kiedyś zaprosić, to byłoby to bardzo dobrze. W tej chwili otrzymali oni informację, że jesteśmy zaproszeni przez Bundestag i zaproponowali nam przedłużenie naszego pobytu o 2 dni i chcieli nam przedstawić realizację swego programu w domach pomocy społecznej.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#AnnaBańkowska">Jedziemy do Niemiec autobusem, a nie samolotem, bo pan marszałek nie chciał się zgodzić na to z uwagi na wysokie koszty, to wszystko wskazuje na to, że będziemy gościć o dwa dni dłużej na terenie Niemiec. Myślę, że jest to dobra wiadomość, gdyż przy tej okazji będzie można zobaczyć wiele ciekawych instytucji.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#AnnaBańkowska">Chciałam zapytać, co postanawiamy w sprawie naszych wyjazdowych posiedzeń, czy jest akceptacja organizowania takich posiedzeń? W głosowaniu większość posłów wypowiedziała się za tym, ażeby takie wyjazdowe posiedzenia odbywały się.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#AnnaBańkowska">Umawiamy się, że do czasu naszego wyjazdu do Bundestagu, na posiedzenia Komisji rezerwujemy wtorki i środy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MirosławaRudowska">W dniu 17 i 18 maja nie możemy odbywać w Sejmie Komisji, a jest to właśnie wtorek i środa i myślę, że w tych dniach można byłoby zorganizować posiedzenie wyjazdowe, np. do Osuchowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AnnaBańkowska">Natomiast w dniu 19 maja odbędzie się bardzo ważna konferencja na temat ochrony pracy, i jest to temat istotny z punktu widzenia zainteresowań naszej Komisji. Ta konferencja zorganizowana jest na wniosek Prezydium Sejmu i mnie z urzędu przypadło przewodniczenie tym obradom. To jest bardzo ważna sprawa i uzgodnię jeszcze to przewodnictwo z moimi zastępcami, ażeby można było wytrwać na tej, na pewno długo trwającej, konferencji. Mam nadzieję, że na tej konferencji posłowie będą mogli się zapoznać z regulacjami dotyczącymi ochrony pracy.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AnnaBańkowska">Konferencja obejmie 3 do 4 bloków dyskusyjnych, scenariusz konferencji nie został jeszcze do końca uzgodniony, ale wiem, że przewiduje się m.in rozpatrywanie takich spraw, jak: bezpieczeństwo i higiena pracy. To jest konferencja-seminarium dla posłów i dla członków Rady Ochrony Pracy. Myślę, że jesteśmy zobligowani do uczestnictwa w tej konferencji. W posiedzeniu wezmą udział uznane autorytety w problematyce ochrony pracy, Tak więc proszę o zarezerwowanie sobie czasu na tę konferencję w dniu 19 maja.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#AnnaBańkowska">W tej sytuacji można by rzeczywiście zorganizować posiedzenie w dniach 17 i 18 maja w Osuchowie.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#AnnaBańkowska">Informuję, że otrzymaliśmy pismo od marszałka Sejmu, które skierowała Krajowa Rada Osób Niepełnosprawnych z sugestią powołania podkomisji ds. osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#AnnaBańkowska">Marszałek Sejmu uważa, że powołanie odrębnej Komisji dla osób niepełnosprawnych, co sugeruje pismo Krajowej Rady, nie znajduje wystarczającego uzasadnienia. Bardzo proszę, ażeby posłowie zastanowili się kto powinien wejść w skład tej podkomisji. Przypominam, że pracuje w ramach naszej Komisji podkomisja ds. dzieci, że na pewno ukonstytuuje się podkomisja dotycząca problematyki bezrobocia, może nazwiemy są inaczej, ażeby był to raczej wydźwięk bardziej optymistyczny i teraz mamy propozycję powołania podkomisji dla osób niepełnosprawnych. Prosiłabym, ażeby do następnego posiedzenia Komisji zgłosić kandydatów do tej ostatniej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#AnnaBańkowska">Proszę również o przedstawienie uwag do programu działania przedstawionego przez NIK oraz kandydatów do podkomisji dla spraw osób niepełnosprawnych i podkomisji ds. bezrobocia.</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#AnnaBańkowska">Proponuję wśród kandydatów do podkomisji uwzględnić te osoby, które rzeczywiście uczestniczą w naszych posiedzeniach. Chciałam zwrócić uwagę, że są posłowie, którzy gościnnie uczestniczą w naszych posiedzeniach, a swoją nieobecność usprawiedliwiają sprawami bardzo ważnymi, albo nie usprawiedliwiają wcale. Na następnym posiedzeniu odczytam nazwiska tych osób. Sprawa jest tak ważna, że musimy zastosować represje przewidziane w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-39.7" who="#AnnaBańkowska">Protestować będę przeciwko wpisywaniu się do tych podkomisji osób, które chciałyby zbić tylko kapitał polityczny, po to tylko, żeby informować prasę, że działają w takich podkomisjach, a w posiedzeniach Komisji nie biorą w ogóle udziału.</u>
<u xml:id="u-39.8" who="#AnnaBańkowska">Na następnym posiedzeniu Komisji w sprawach różnych przedyskutujemy te sprawy personalne i materiały, które przesłała do nas poseł Z. Wilczyńska w sprawach dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JoannaStaręgaPiasek">Rozumiem, że dla posłów powinna być najważniejsza praca w Sejmie i w komisjach, ale jeżeli dostajemy zawiadomienie o zmianie pierwotnego posiedzenia Komisji w formie telegramu, który burzy pewien indywidualny porządek zajęć, to jest destruktywne. Proszę bardzo, ażeby unikać takiej praktyki, bo musiałam np. dzisiaj przekładać różne zajęcia, ażeby przyjść na posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AnnaBańkowska">Chciałam przeprosić państwa za te zmiany terminu posiedzenia. Okazało się bowiem, że w dniu dzisiejszym o godzinie 11 resort miał uzgodnione wcześniej spotkania z przedstawicielami związków zawodowych, których nie mógł odwołać i dlatego nastąpiły te zmiany.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#AnnaBańkowska">Mamy duże problemy z uzgadnianiem terminów posiedzeń z Komisją Ustawodawczą i jeśli pojawiła się możliwość odbycia posiedzenia w dniu jutrzejszym, to mimo to, że część osób nie będzie mogła uczestniczyć w tym posiedzeniu, uznaliśmy, że warto jest zwołać to posiedzenie. Mamy kilka projektów ustaw, które powinny być rozpatrywane wspólnie z przedstawicielami Komisji Ustawodawczej i nie można uzgodnić terminu posiedzenia. Często jesteśmy ponaglani, ażeby podejmować nieprzemyślane decyzje.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#AnnaBańkowska">Mam prośbę do posła J. Lityńskiego, ażeby jego podkomisja zakończyła jak najszybciej prace i przedstawiła nam odpowiednie materiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JanLityński">Wyjaśniałem już, że dotychczas nie otrzymaliśmy żadnych danych z resortu, otrzymaliśmy je dopiero w ostatnim czasie z ZUS i mam nadzieję, że jutro odbędzie się wstępne posiedzenie - nawet bez udziału przedstawicieli rządu. Myślę, że jeżeli uzgodnimy wstępnie tryb prac, to można będzie wszystkie problemy rozpatrzyć w ciągu jednego posiedzenia. Jeżeli to nie nastąpiłoby to, wówczas potrwa to nieco dłużej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AnnaBańkowska">To byłyby wszystkie sprawy, które chciałam poruszyć w sprawach różnych.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#AnnaBańkowska">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>