text_structure.xml 24.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanSzczepaniak">Rozpoczynamy posiedzenie Komisji. Witam posłów oraz zaproszonych na posiedzenie przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej; Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa; Ministerstwa Finansów i innych instytucji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanSzczepaniak">Powitanie jest w imieniu aż pięciu przewodniczących Komisji, a mianowicie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej, Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Komisji Samorządu Terytorialnego oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanSzczepaniak">Otrzymacie państwo program dzisiejszego posiedzenia, w którym jest podane, że mamy rozpatrzyć uchwałę Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Poprawki Senatu zawarte są w druku nr 2269.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JanSzczepaniak">Bardzo proszę o zachowanie dyscypliny obrad, ponieważ za kilkadziesiąt minut rozpoczynają się plenarne obrady Sejmu i chcielibyśmy do tego czasu zakończyć nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanSzczepaniak">Czy są uwagi do programu obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanSzczepaniak">Czy jest obecny przedstawiciel Senatu? Witam pana senatora Ryszarda Ochwata.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanSzczepaniak">Proponuję taki tryb procedowania, że najpierw senator krótko omówi każdą poprawkę, a następnie będziemy rozstrzygali o przyjęciu bądź odrzuceniu poprawki Senatu. Żadnych innych zmian nie możemy dokonywać. Czy są uwagi do zaproponowanego trybu obrad? Nie widzę. Zatem przystępujemy do rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nr 1 - głos ma pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RyszardOchwat">Jestem przewodniczącym senackiej Komisji Ochrony Środowiska. Poprawka pierwsza zmierza do skreślenia wyrazów „na torfie” w art. 1 pkt 2 oraz w art. 4 pkt 8.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RyszardOchwat">Specjaliści uzasadniają, że dla jasności i czystości tego zapisu w obu artykułach jest to celowe. Nie będę powtarzał całego naukowego wywodu - proszę mi wybaczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanSzczepaniak">Dziękuję, wywód pana senatora jest jasny i zrozumiały. Czy ktoś z przedstawicieli resortów ma uwagi do tej poprawki? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Również chęci zabrania głosu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na przyjęcie poprawki nr 1? Jeśli ktoś się sprzeciwia, to proszę to zasygnalizować, wówczas będziemy głosowali.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanSzczepaniak">Sprzeciwu nie odnotowuję; pierwszą poprawkę Senatu rekomendować będziemy Sejmowi do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanSzczepaniak">Rozpatrujemy poprawkę nr 2 - głos ma pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardOchwat">Chciałbym odnieść się łącznie do poprawki drugiej i czwartej, bowiem dotyczą one jednej merytorycznej treści. Senat zadecydował, aby z wyłączenia z opłat wykluczyć grunty leśne ze względu na duży koszt społeczny i ewidentnie ogromne znaczenie dla środowiska naturalnego. Najważniejszy jest ten pierwszy argument - wysoki koszt społeczny takiego wyłączenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JanSzczepaniak">Kto z państwa chciałby się odnieść do tej argumentacji?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JanSzczepaniak">Głos ma przewodniczący podkomisji, która zajmowała się od początku projektem zmiany ustawy, pan poseł Jan Andrykiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanAndrykiewicz">Podkomisja, a także Komisje w trakcie prac nad projektem wyszły z założenia, że dostateczną ochroną jest decyzja ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa. Skoro on wyrazi zgodę na wyłączenie gruntu leśnego na potrzeby budownictwa mieszkaniowego lub na cele społeczne, które są przewidziane w art. 2, to jego decyzja powinna wystarczyć.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanAndrykiewicz">Obciążenie inwestora bardzo wysokimi kosztami odszkodowania, które nawet mogą wynieść równowartość 2 tys. metrów kubicznych drewna, mogłoby zablokować wiele inwestycji. Są to ponadto rzadkie sytuacje.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanAndrykiewicz">Myśmy ten problem dokładnie analizowali. Są osady wyłącznie położone w lasach na ziemiach o słabszej bonitacji. Trudno byłoby tam realizować inwestycje mieszkaniowe ze względu na duże koszty opłat i inne należności.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JanAndrykiewicz">Dlatego uważamy, że zapis proponowany przez Sejm w ustawie należy utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JanSzczepaniak">Czyli pan poseł proponuje odrzucenie poprawki Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanAndrykiewicz">Taka jest opinia podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanPieniądz">Sądzę, że zapis, którego dotyczy poprawka druga i czwarta oparty jest o całą procedurę postępowania wynikającego z ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Jak zapewne państwo sobie przypominacie, jest to bardzo wyważony zapis.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanPieniądz">Ponadto zapis ten pozostaje w całkowitym układzie zgodności co do podpisywania i wyrażenia zgody przez ministra resortowego i przez wojewodę. Chodzi o wyeliminowanie obciążenia kosztami niezbędnych obiektów infrastruktury. Sądzę zatem, że zostały zachowane wszystkie niezbędne uwarunkowania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JanPieniądz">Okrojenie tego zapisu tylko do gruntów ornych, jak to proponuje Senat, nie ma społecznego uzasadnienia. Dlatego go popieram i wnoszę o wyrażenie sprzeciwu wobec propozycji Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanSzczepaniak">Czy przedstawiciel resortu finansów chciałby zabrać głos? Nie widzi potrzeby. Mam wobec tego pytanie do Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu: czy powinny być łącznie głosowane obydwie poprawki Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Myślę, że nie powinny, ponieważ wprawdzie dotyczą tego samego, ale innych przedmiotów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanSzczepaniak">Mamy za sobą omówienie poprawki drugiej i czwartej. Nie było żadnego głosu popierającego te poprawki, a był wniosek o rekomendowanie odrzucenia poprawek. W związku z tym pytam, czy ktoś chciałby poprzeć przyjęcie poprawki nr 2? Nie widzę, zatem jest zgoda posłów na jej odrzucenie i tak to będziemy rekomendować Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanSzczepaniak">Czy poprawkę czwartą ktoś z posłów chciałby podjąć?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałbym jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzLenart">Uważam, że ktoś z przedstawicieli Dyrekcji Lasów Państwowych powinien zabrać głos w tej sprawie, pomimo iż nikt z państwa posłów nie popiera poprawki Senatu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzLenart">Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jedną podstawową sprawę. W tej chwili wolnych gruntów do zabudowy mamy bardzo dużo i są to zbędne grunty, zaś lasów mamy za mało i staramy się, aby ich powierzchnia powiększyła się znacznie. Mamy duży program rządowy, popierany również przez panie posłanki i panów posłów, powiększenie lesistości kraju.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#GrzegorzLenart">Tymczasem w tym przypadku państwo posłowie wolną i lekką ręką chcecie pozwolić na to, aby na mocy decyzji administracyjnych grunty leśne były przeznaczane pod zabudowę mieszkaniową.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#GrzegorzLenart">Chciałbym zwrócić uwagę, że przy zasiewach rolnych plon otrzymuje się już po roku, natomiast w przypadku lasu trzeba nad tym pracować co najmniej przez sto lat, żeby uzyskać dobry surowiec do pozyskania.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#GrzegorzLenart">Bardzo bym prosił, abyście państwo zastanowili się nad omawianym problemem. Przyjęcie poprawki Senatu nie eliminuje możliwości przeznaczania terenów leśnych pod budownictwo, a jedynie je utrudnia. To jest bardzo istotne dla całej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#GrzegorzLenart">Jeżeli pozostawimy tylko i wyłącznie decyzje administracyjne, a do tego może dojść przy negatywnym ustosunkowaniu się do poprawki Senatu, to decyzje znajdą się w rękach poszczególnych osób. Tym, co najbardziej do nich przemawia, są pieniądze. Kara czy opłata za wyłączenie gruntów z opłat spowoduje, że inwestor będzie zmierzał do inwestowania w lesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanSzczepaniak">Do której poprawki zgłasza pan uwagi? Do poprawki drugiej czy czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzLenart">Obydwie poprawki dotyczą merytorycznie tej samej problematyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanSzczepaniak">Zwracam uwagę, że już odrzuciliśmy poprawkę nr 2. Z całym szacunkiem do instytucji Lasów Państwowych zwracam panu uwagę, że proszę nas nie pouczać, czy rozstrzygamy lekką czy ciężką ręką.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejBober">Chciałbym także dorzucić argument, że posłowie lekką ręką dysponują gruntami leśnymi. Przecież i tak decyzję przekazujemy w ręce Lasów Państwowych, które wyrażą lub nie wyrażą zgody na wyłączenie jakiegoś gruntu leśnego. Pana argumentacja jest nieuzasadniona, ponieważ my nie przesądzamy o dysponowaniu gruntów leśnych na inne cele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym zwrócić uwagę tylko na jeden problem. Nie ulega wątpliwości, że wszyscy jesteśmy za ochroną lasów i gruntów ornych. Ale rozwój miast jest także podyktowany względami ekonomicznymi. Budowanie tylko tam, gdzie są wolne grunty, prowadzi do tego, że linie elektryczne, gazowe i wodociągowe ciągnie się dziesiątki kilometrów. Jest to wysoce nieracjonalne, zwłaszcza że często chronione grunty wcale nie przedstawiają większej wartości. Trzeba zatem także myśleć o efektywności ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszBiliński">Proszę ponadto pamiętać, że kryzys mieszkaniowy jest nader widoczny. To też trzeba brać pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanAndrykiewicz">Przypominam, że mówimy tylko o zwolnieniu z opłat za wcześniejszy wyrąb. Skoro takie jest stanowisko leśników, to rozumiem, że minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa nie będzie podejmował pochopnych decyzji i w ogóle będzie je podejmował bardzo rzadko.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanAndrykiewicz">Natomiast byłoby bardzo źle, gdyby wysokie obciążenia z tytułu opłat i innych należności zahamowały niezbędne inwestycje budowlane i komunalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania. Ponieważ są różnice zdań pytam państwa, kto jest za przyjęciem drugiej poprawki Senatu zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki Senatu głosowało 3 posłów, 43 było przeciwnych, a 8 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejBober">Czy mówimy o poprawce drugiej, czy o czwartej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JanSzczepaniak">Głosowaliśmy poprawkę drugą, chociaż poprawka ta została już odrzucona i właściwie nie powinna być głosowana.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JanSzczepaniak">Tak więc Komisje będą rekomendowały Sejmowi odrzucenie poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do przegłosowania poprawki czwartej. Kto z państwa jest za jej przyjęciem zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#JanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki Senatu nr 4 głosowało 3 posłów, 39 było przeciw, a 11 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JanSzczepaniak">Będziemy rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki czwartej Senatu.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JanSzczepaniak">Wracamy do poprawki trzeciej - głos ma pan senator Ochwat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RyszardOchwat">Intencja zawarta w poprawce trzeciej jest bardzo czytelna. Senat proponuje, aby inwestycje o charakterze użyteczności publicznej poszerzyć o możliwość założenia cmentarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby przemówić w sprawie poprawki nr 3? Nie ma chętnych. Wobec tego pytam, czy ktoś jest przeciwny przyjęciu trzeciej poprawki Senatu?</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanSzczepaniak">Ponieważ nie ma sprzeciwu Komisje będą rekomendowały Sejmowi przyjęcie poprawki trzeciej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanSzczepaniak">Rozpatrujemy poprawkę nr 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardOchwat">Poprawka piąta zmierza do tego, aby możliwością zwolnienia z opłat objąć tych właścicieli gospodarstw rolnych, którzy zechcą uruchomić działalność gospodarczą i aby to zwolnienie obejmowało grunt nie przekraczający 0,1 ha, czyli 10 arów.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#RyszardOchwat">W trakcie rozpatrywania tej poprawki pojawiły się wątpliwości, czy Senat nie wykracza poza materię nowelizacji. Niemniej taka była intencja Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RyszardKołodziej">Chciałbym prosić posłów o odrzucenie tej poprawki. Aktualnie rolnik, który chce prowadzić działalność rolniczą, jest zwolniony z opłat. Istnieją pewne zagrożenia, które zbyt łatwo pozwolą na korzystanie z najlepszych gruntów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JanSzczepaniak">Czy poseł sprawozdawca chce się wypowiedzieć w tej kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanAndrykiewicz">Ja z kolei uważam, że należałoby poprzeć tę poprawkę Senatu, ponieważ obecnie na wsi jest olbrzymie bezrobocie. Jeżeli ktoś rozszerza działalność gospodarczą i tworzy miejsca pracy, to powinien skorzystać z pewnych ułatwień. Poprawkę uważam za zasadną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JanSzczepaniak">Proszę o zajęcie stanowiska przez Biuro Legislacyjne KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Stoimy na stanowisku, że poprawka Senatu wykracza poza zakres nowelizacji. Wybiega poza tekst przekazany Senatowi, a ponadto wprowadza zupełnie nową kategorię zwolnień, która nie była przedmiotem obrad Sejmu. Proponuje się wprowadzić zwolnienie na działalność gospodarczą, ponadto istnieje wątpliwość, czy ta propozycja jest zgodna z zasadą równości wobec prawa. Zwolnienie wprowadza się tylko wobec pewnej określonej grupy społecznej, a nie dla wszystkich. Ktoś, kto nie jest rolnikiem, nie będzie mógł skorzystać z takiego zwolnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanSzczepaniak">I to jest chyba najważniejszy argument. Zresztą pan senator Ochwat też sygnalizował wątpliwości, czy aby Senat nie wykracza poza zakres nowelizacji, a tego nie wolno jest robić.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JanSzczepaniak">Proponuję pozostawić poprawkę piątą Senatu bez rozpatrzenia, jako wykraczającą poza zakres nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na taką rekomendację tej poprawki? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#JanSzczepaniak">Omawiamy poprawkę szóstą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#RyszardOchwat">W wykazie poprawek Senatu dwie poprawki są redakcyjne. Chodzi o poprawkę szóstą i dziewiątą. Znam stosunek Sejmu do tego rodzaju poprawek Senatu, niemniej zwracam uwagę, że są one we właściwej proporcji do poprawek merytorycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JanSzczepaniak">Panie senatorze, przecież Sejm bardzo często przyjmuje słuszne poprawki natury redakcyjnej zgłoszone przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JanAndrykiewicz">Poprawkę szóstą proponujemy przyjąć, a dziewiątą odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JanSzczepaniak">Co na to Biuro Legislacyjne KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro stoi na podobnym stanowisku. Na ogół unikamy stosowania określenia „niniejszej” do ustawy. Bardzo proszę o nieprzyjęcie poprawki dziewiątej. Natomiast poprawka szósta jest zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JanSzczepaniak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na przyjęcie poprawki szóstej? Jeśli jest sprzeciw, to proszę go zasygnalizować. Sprzeciwu nie widzę; będziemy Sejmowi rekomendować przyjęcie poprawki nr 6 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JanSzczepaniak">Poprawkę dziewiątą poseł sprawozdawca i Biuro Legislacyjne proponują odrzucić. Chyba pozostaje nam głosowanie. Zapytam jednak najpierw, czy jest sprzeciw wobec odrzucenia poprawki dziewiątej? Nie ma, a zatem poprawkę dziewiątą Senatu nie będziemy rekomendować Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#RyszardOchwat">Senat uznał, że zapis zawarty w art. 1 pkt 6 lit. c) jest niezrozumiały. Jeśli ma on dotyczyć rekultywacji i ma jej dokonać sprawca bądź jego następca, to te kwestie regulują przepisy szczegółowe. Mam na myśli art. 922 Kodeksu cywilnego oraz ustawę o komercjalizacji i prywatyzacji w art. 40.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#JanAndrykiewicz">Bardzo szeroko dyskutowaliśmy ten problem na posiedzeniu podkomisji, a także na posiedzeniu połączonych Komisji. Zdania były podzielone. Dlatego Komisje powinny podjąć ostateczną decyzję w drodze głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanPieniądz">Sądzę jednak, że treść zapisu, o którym jest mowa w poprawce siódmej Senatu, jest dość jednoznaczna. Przyznam, że jestem zaskoczony interpretacją tego zapisu przez Senat. Zapis ma za zadanie określenie jednoznacznej sytuacji prawnej, pozwalające na prowadzenie działań przez nowe osoby i zmierzającej do uporządkowania terenów wymagających rekultywacji i zagospodarowania po zakończonej działalności przemysłowej. Chodzi o nieużytki antropogeniczne.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#JanPieniądz">Powołanie się przez pana senatora na Kodeks cywilny uważam za nietrafne. Jeśli w trybie postępowania cywilnego ma być realizowana rekultywacja przez przedsiębiorstwo, które ogłosiło upadłość, to w trybie administracyjnym, a nie w postępowaniu cywilnym sądowym, ma być określone, kto przejmuje prawa i obowiązki. Koszty postępowania sądowego będą tak olbrzymie, że nieużytki antropogeniczne pozostaną nie zagospodarowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chcemy tylko przypomnieć, że w trakcie prac podkomisji prezentowaliśmy identyczne stanowisko, jakie zajął Senat. Uważamy, że zakwestionowany przepis nie do końca jest precyzyjny. Nie chciałbym się wdawać w sprawy ściśle formalnoprawne, ale w praktyce obecna redakcja zapisu w art. 1 może stworzyć trudności w określeniu co dany przepis oznacza i do czego zobowiązuje nowy podmiot wchodzący w prawa starego podmiotu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanSzczepaniak">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JanSzczepaniak">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki siódmej Senatu zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki Senatu głosowało 2 posłów, 43 posłów było przeciw, a 6 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#JanSzczepaniak">Nie będziemy rekomendować Sejmowi przyjęcia poprawki siódmej Senatu.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#JanSzczepaniak">Rozpatrzymy ostatnią poprawkę oznaczoną jako ósmą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#RyszardOchwat">Poprawka niestety również odnosi się do relacji niniejszej nowelizacji z Kodeksem cywilnym. Senat uznał, że wyrazu „niewymagalne” nie ma w Kodeksie cywilnym, występuje tam słowo „nie wymagalne” pisane rozdzielnie. Proponujemy zastąpić słowa „niewymagalne” słowami „które nie stały się wymagalne”. Takie sformułowanie jest bardziej czytelne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Biuro uważa, że ta poprawka jest bezzasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JanSzczepaniak">W tym przypadku chodzi o pisownię. Pan senator twierdzi, że wyraz „niewymagalnie” pisze się rozdzielnie, wobec tego w tekście jest błąd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapis był konsultowany z naszymi specjalistami językowymi i nie był przez nich kwestionowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanSzczepaniak">To ciekawe, że między specjalistami występuje taka różnica zdań. Ja w każdym razie mam dylemat. W związku z tym poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JanSzczepaniak">Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej Senatu zechce podnieść rękę.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#JanSzczepaniak">Za przyjęciem poprawki ósmej głosowało 2 posłów, 43 było przeciw, a 6 wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#JanSzczepaniak">Poprawka nie została przyjęta i będziemy rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki ósmej.</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#JanSzczepaniak">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim ponownie pan poseł Jan Andrykiewicz.</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#JanSzczepaniak">Czy jest zgoda na tę kandydaturę? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#JanSzczepaniak">Posiedzenie pięciu Komisji uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>