text_structure.xml
37.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam posłów, panią minister Stanisławę Mizdrę reprezentującą Urząd ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz dyrektora Andrzeja Głowackiego z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Zgodnie z wcześniejszym zawiadomieniem w programie dzisiejszego posiedzenia znalazły się dwa punkty: przyjęcie planu pracy naszej Komisji na okres do końca sierpnia br. oraz omówienie podobnego planu Najwyższej Izby Kontroli na rok 1997 i okresowego planu na I kwartał br.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do przedłożonego porządku obrad? Nie widzę, a zatem przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Odnośnie do punktu pierwszego obrad chciałbym państwa poinformować, że prezydium Komisji starało się uwzględnić w proponowanym planie pracy wszystkie wcześniejsze ustalenia dotyczące posiedzeń merytorycznych. Staraliśmy się przy tym wziąć pod uwagę wszystkie propozycje oraz uwagi posłów, jak również wszystkie zobowiązania wynikające z prowadzonego lub przewidywanego procesu legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Nie oznacza to, że w planie znalazły się wszystkie tematy, które powinniśmy omówić lub rozstrzygnąć do czasu przerwy wakacyjnej. Niektórych spraw, które z pewnością trafią do naszej Komisji, możemy się jedynie spodziewać. Zapewne rząd w trybie pilnym przedłoży projekty ustaw, które będą wymagały z naszej strony zajęcia stanowiska. Można także oczekiwać inicjatyw poselskich. Niewykluczone są również projekty uchwał czy rezolucji Sejmu wymagające rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">W związku z tym chciałbym uczulić nas wszystkich, że przed Komisją jest naprawdę bardzo ciężki okres wytężonej pracy. Leży w interesie nas wszystkich, aby zaproponowany przez prezydium program merytoryczny, w szczególności dotyczący uchwalenia ustaw, został wykonany w stu procentach. Dałoby to nam zadowolenie, że dokonaliśmy znaczącego przeobrażenia prawa w zakresie szeroko pojętego budownictwa i gospodarki zasobami mieszkaniowymi.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Tyle słów wprowadzenia - przystępujemy do rozpatrzenia przedłożonego projektu planu pracy. Proszę o wypowiedzi posłów a także zaproszonych gości. Może na wstępie pani minister odniesie się do naszych propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławaMizdra">Chciałabym przeprosić państwa za nieobecność na dzisiejszym posiedzeniu Komisji pani minister Barbary Blidy. Właśnie dzisiaj dokonuje otwarcia największych targów budownictwa BUDMA-97.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Niestety, zdarza się to dosyć często...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławaMizdra">Rozumiem jednak, że pan przewodniczący przyjmuje usprawiedliwienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Oczywiście przyjmuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławaMizdra">Chciałam podziękować Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej w imieniu pani minister Blidy i własnym za to, że przedstawiony plan pracy jest bardzo ambitny i trudny. Dołożymy wszelkich starań, ażeby nasze projekty rządowe wpływały do Komisji w terminie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#StanisławaMizdra">Niemniej jednak pewnym problemem może być przedłożona w punkcie 20 planu propozycja odbycia posiedzenia Komisji. Przewiduje on rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych. Planujemy, że Rada Ministrów rozpatrzy ten dokument w marcu br. Niemniej jednak ze względu na możliwość przesunięć niezależnych od nas, termin przyjęty w planie pracy może być trudny do utrzymania. Jak państwo wiecie, jako że już kilkakrotnie Komisja omawiała założenie tej ustawy, problematyka ujęta w tym akcie prawnym jest strasznie trudna.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#StanisławaMizdra">Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe. Odbyło się już kilkanaście konferencji uzgadniających, a przed nami jeszcze kilka tego rodzaju spotkań. Wiele ważnych kwestii pozostaje nadal otwartych. Dlatego, jeśli byłoby to możliwe, proponowałabym przełożenie terminu rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych na maj. Mogę z całą odpowiedzialnością powiedzieć, że do tego nowego terminu będziemy gotowi z projektem.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#StanisławaMizdra">Druga uwaga dotyczy punktu 8 planu pracy Komisji. Przedkładam pod rozwagę posłów następującą sugestię. Ustawa w sprawie samorządów zawodowych w budownictwie została już przez nas przygotowana, ale w związku z reformą centrum uległy zmianie kompetencje urzędów. Obecnie prezes Urzędu ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast jest właściwym partnerem dla samorządu urbanistów, natomiast minister spraw wewnętrznych i administracji - dla samorządu architektów i inżynierów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#StanisławaMizdra">Przedwczoraj pani minister Blida zwróciła się do pana ministra Millera z prośbą, aby wspólnie rozpocząć działania dotyczące projektu ustawy o samorządach zawodowych w budownictwie. Kwestie te będą najprawdopodobniej przedmiotem inicjatywy rządowej. Trzecia uwaga ma nieco inny charakter. Jest mi trudno ocenić i odnieść się do propozycji zawartej w punkcie 15 planu pracy Komisji. Została ona określona w następujący sposób; wykorzystanie zagranicznych środków finansowych na realizację zadań w sferze budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#StanisławaMizdra">Aktualnie rozważamy możliwość zrezygnowania ze środków Banku Światowego. Decyzja zapadnie zapewne już w lutym br. Jeśli więc chodzi posłom o rozpatrzenie jedynie tego segmentu zagranicznych środków finansowych na rozwój budownictwa mieszkaniowego, to być może w marcu będzie on już nieaktualny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBiliński">Sądzę, że powinienem do razu ustosunkować się do dwóch kwestii podniesionych przez panią minister Mizdrę. Jeżli chodzi o przedłożenie rządowe ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych, to pragnę państwa poinformować, że po wnikliwej analizie prezydium doszło do wniosku, że ostatecznym terminem rozpoczęcia procesu legislacyjnego jest 15 lutego br. Jakiekolwiek opóźnienie nie gwarantuje uchwalenia tej potrzebnej ustawy. Kwiecień jest terminem absolutnie spóźnionym.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszBiliński">Informuję także państwa, że podczas ostatniego spotkania u pani minister Barbary Blidy, które odbyło się w obecności byłego wiceministra Andrzeja Urbana, ustaliliśmy, że jeśli do 15 lutego br. nie uda się dokonać uzgodnień międzyresortowych, głównie chodzi o Ministerstwo Finansów, to Komisja nasza rozważy pojęcie własnej inicjatywy poselskiej w sprawie ustawy o renowacji i modernizacji obszarów zabudowanych. Wykorzystamy dotychczasowy dorobek byłego resortu gospodarki przestrzennej i budownictwa, któremu udało się dokonać uzgodnień projektu ustawy ze wszystkimi resortami za wyjątkiem resortu finansów.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym prosić posłów o odniesienie się do takiej propozycji. Komisyjny projekt ustawy miałby bowiem możliwe największą moc i największe szanse przejścia drogi legislacyjnej jeszcze w tym półroczu. Rozpatrywanie propozycji, aby pierwsze czytanie projektu odbyło się w maju, jest absolutnie niecelowe, jako że do końca czerwca ustawy muszą być uchwalone. W przeciwnym przypadku Sejm nie zdąży rozpatrzyć ewentualnych poprawek Senatu i w związku z tym nie będą mogły być one przyjęte.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o wykorzystanie zagranicznych środków finansowych na rozwój budownictwa mieszkaniowego, to Komisja podjęła już decyzję o zrezygnowaniu z kredytu Banku Światowego. Jeśli Urząd ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast uzna nasze stanowisko za zasadne bądź udowodni celowość innego rozwiązania, to wówczas rząd przedstawi Komisji jedynie sprawozdanie z wykorzystania zagranicznych środków finansowych. Kwestia ta była zawsze drażliwa i wywoływała liczne kontrowersje, także na forum naszej Komisji. Swego czasu wydawało się, że zagraniczna pomoc finansowa pozwoli nam wyjść z kryzysu mieszkaniowego, tymczasem stało się coś przeciwnego, pożyczki obciążyły nas dodatkowymi kosztami.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#TadeuszBiliński">Mieliśmy od początku wątpliwości co do celowości zawierania umów z międzynarodowymi instytucjami finansowymi na pożyczki mieszkaniowe. Pod naciskiem kierownictwa resortu sankcjonowaliśmy działania rządu sądząc, że zagraniczne środki będą mimo wszystko lepiej wykorzystane. Niestety, nic takiego się nie wydarzyło.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#TadeuszBiliński">Ostatnia uwaga pani minister dotyczyła ustaw o samorządzie zawodowym w budownictwie. Komisja otrzymała wspólne stanowisko Towarzystwa Urbanistów Polskich, Stowarzyszenia Architektów Polskich SARP oraz Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa. Wynika z niego, że ustawa jest już po wszystkich uzgodnieniach i że być może uda się ją szybko ustanowić. W tej sytuacji nieodzowne stają się uzgodnienia między nowym Urzędem ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jeśli to nie nastąpi, to będziemy mieli niezależne trzy ustawy różniące się od siebie. Mogłoby to doprowadzić do sporych komplikacji. Tyle informacji z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinZawiła">Chciałbym poprzeć stanowisko zajęte przez panią minister, a dotyczące przesunięcia terminu przedłożenia rządowego. Kilkakrotnie już przedstawiciele resortu budownictwa i rządu składali deklaracje w sprawie projektu ustawy o renowacji i modernizacji zasobów miejskich i nigdy się z ich nie wywiązywali. Uważam to za wysoce nieodpowiedzialne. Dlatego nie będziemy mieli wyjścia, jak tylko wystąpić z własną inicjatywą ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarcinZawiła">Po raz kolejny rodzi się pytanie o odpowiedzialność rządu za składane deklaracje wobec komisji. Z ust pani minister Blidy, jak również wysokich urzędników jej resortu, kilkakrotnie padały zapewnienia o kolejnych terminach przygotowania i przedłożenia Sejmowi projektu ustawy o renowacji i modernizacji zasobów miejskich. Jestem w stanie zrozumieć trudności, które sprawia przygotowanie projektu. Ale skoro tak jest, to lepiej nie składać deklaracji, a potem się z nich nie wywiązywać. Akurat na tę ustawę samorządy lokalne czekają z ogromnym zainteresowaniem i nadziejami.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarcinZawiła">Korzystając z okazji chciałbym zadać panu przewodniczącemu Bilińskiemu jedno pytanie. W trakcie dyskusji nad ustawą budżetową stanęliśmy wobec swoistego pata polegającego na tym, że część ustaw powodujących możliwość bezpośredniego finansowego wspierania inwestycji w zakresie budownictwa, przestała funkcjonować. Komisja chcąc uruchomić część środków finansowych na bezpośrednie wspierania działalności budowlanej, nie mogła tego uczynić, bowiem nie miała po temu podstawy prawnej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MarcinZawiła">Czy w związku z tym przewiduje się jakieś działania, które by umożliwiły przyszłemu parlamentowi sięgnąć po środki finansowe z budżetu np. na uzbrojenie terenów pod budownictwo? Mam na myśli działania legislacyjne, których zapowiedzi nie znajduję w omawianym planie pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyZieleniewski">Mam uwagę do punktu 21 projektu planu pracy Komisji, w którym jest mowa o posiedzeniu na temat wprowadzenia w budownictwie norm i standardów technicznych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyZieleniewski">Czy świadomie prezydium Komisji uczyniło adresatem tego punktu Urząd ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyZieleniewski">Według nowego podziału kompetencji między urzędami centralnymi kwestie regulacji technicznych znajdują się w gestii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Przede wszystkim przepraszam za to, że nie powitałem pana dyrektora Zieleniewskiego jako przedstawiciela resortu spraw wewnętrznych i administracji. W dalszym ciągu traktuję go jako reprezentanta resortu gospodarki przestrzennej i budownictwa. Co to jednak znaczy przyzwyczajenie. Czy ktoś z państwa ma inne uwagi bądź pytania? Ponieważ nie widzę chętnych do pytań, udzielę wyjaśnienia w poruszonych kwestiach.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o ustawę o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego i zmianie niektórych ustaw, to w swej części została ona prolongowana. Gdybyśmy jednak chcieli jeszcze przedłużyć żywot tej ustawy, to musielibyśmy wystąpić z inicjatywą poselską. Być może w następnej kadencji Sejm przyjmie taką inicjatywę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszBiliński">Mówiąc o zgodności naszych norm i dokumentów technicznych ze standardami obowiązującymi w krajach Unii Europejskiej, to, jak sądzę, leży to w kompetencji Urzędu Rady Ministrów. O ile sobie przypominam, to takie zbiorcze opracowanie na ten temat ma być gotowe w kwietniu br. Ale z całą pewnością dokument taki powinien zostać w pierwszym rzędzie uzgodniony czy nawet przygotowany, wspólnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, a nie z Urzędem ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszBiliński">Do końca roku stan prawny musi być dostosowany do standardów Unii. Tymczasem wiele ustaw zupełnie nie spełnia tego wymogu, jak chociażby ustawa o zamówieniach publicznych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze uwagi do planu pracy? Nie widzę. Czy wobec tego brak uwag jest równoznaczny z akceptacją propozycji przygotowanych przez prezydium Komisji? Czy chcą państwo dokonać głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BeataŚwierczyńska">Nie została rozstrzygnięta sprawa ustawy o renowacji i modernizacji zasobów miejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszBiliński">Słusznie. Czy wobec tego w przypadku nieprzedłożenia do połowy lutego przez rząd projektu ustawy o renowacji i modernizacji zasobów mieszkaniowych, podjąć inicjatywę poselską?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszBiliński">Proponuję formalnie przeprowadzić głosowanie. Kto jest za wyżej sformułowaną propozycją, proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#TadeuszBiliński">Za przyjęciem propozycji prezydium Komisji głosowali wszyscy obecni na posiedzeniu posłowie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#TadeuszBiliński">Kolejna sprawa dotyczy przedłużenia ważności ustawy o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego lub też innych inicjatyw, które by stworzyły łatwiejsze możliwości finansowania budownictwa mieszkaniowego w roku przyszłym. Kwestię podjął pan poseł Zawiła. Sądzę, że trzeba by było dobrze się nad tym zastanowić. Na następne moglibyśmy już przygotować pewną koncepcję rozwiązania tej kwestii. Czy są propozycje przeciwne do wypowiedzi pana posła Zawiły? Nie ma. Wobec tego prezydium Komisji czuje się zobowiązane, aby na następnym posiedzeniu przedłożyć propozycje ewentualnego przedłużenia ważności ustawy o zmianie niektórych warunków przygotowania inwestycji budownictwa mieszkaniowego lub inicjatywę, która by pozwoliła na finansowanie budownictwa w roku przyszłym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KazimierzSzczygielski">To nie jest tylko kwestia przedłużenia ważności art. 7 i 10 tak zwanej specustawy, ale jej innej konstrukcji. Problem polega na tym, że nie bardzo wiadomo, co zrobić z tymi gminami, które podjęły uchwały rady gmin o finansowaniu inwestycji infrastruktury technicznej. Dlatego, jak sądzę, do rozpatrzenia jest kwestia merytoryczna, o której powiedziałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszBiliński">Jest to o tyle aktualne, że niektóre gminy z różnych względów nie mogły podjąć tego rodzaju uchwał; znalazły się w sytuacji, że posiadają środki i tereny pod budowę, a nie mogą skorzystać z dotacji państwa na inwestycje infrastrukturalne. Z kolei inne gminy podjęły takie uchwały, ale nie mają własnych środków na ich realizację, a także terenów pod budownictwo mieszkaniowe. W efekcie środki przewidziane na ten cel w budżecie mogą być nie w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszBiliński">Jak sobie przypominam w grę wchodzi w tym roku kwota 90 mln zł. Czy są inne pytania czy uwagi do planu pracy Komisji? Nie widzę. Możemy zatem przystąpić do drugiego punktu porządku obrad, do omówienia planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 1997 oraz okresowego planu na I kwartał br. Głos ma dyrektor Andrzej Głowacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGłowacki">Przedłożyliśmy państwu dokumenty ilustrujące plan pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok bieżący łącznie z jego krótkim omówieniem. W planie tym na str. 5 znajduje się plan Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa. Spośród 10 zapisanych tematów 6 dotyczy problematyki budownictwa i inwestycji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejGłowacki">W ramach wykonania kontroli budżetu państwa za rok 1996 zostanie skontrolowany Urząd ds. Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w części 18. W wyniku tej kontroli opracowana zostanie zbiorcza informacja o wykonaniu budżetu państwa w roku 1996 w zakresie budownictwa mieszkaniowego i rozwoju miast. Obejmie ona również Główny Urząd Geodezji Kraju oraz Główny Urząd Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejGłowacki">Wykonamy także kontrolę realizacji inwestycji centralnych. Skontrolowanych zostanie 35 wybranych inwestycji z załącznika do ustawy budżetowej za rok 1996. Wynik tej kontroli w formie informacji zbiorczej zostanie przedstawiony Komisji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#AndrzejGłowacki">Trzecim tematem kontrolnym będzie wykonanie planu finansowego w roku 1996 przez Centralny Fundusz Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. Czwarty duży temat, to realizacja programu rządowego „Założenia polityki mieszkaniowej państwa”. Po konsultacjach z panem przewodniczącym Bilińskim temat ten skonsumuje życzenie Komisji. uwzględnimy bowiem w kontroli problematykę podatkowych ulg mieszkaniowych. Chodzi o ich wielkość, strukturę i geograficzne rozmieszczenie w kraju.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#AndrzejGłowacki">Uzgodnililśmy także z panem prof. Bilińskim jeszcze jeden temat, a mianowicie realizację podstawowych zadań przez państwowy nadzór budowlany. Szczególnie będziemy chcieli skoncentrować się na wydanych zezwoleniach na budowę i użytkowanie obiektów budowlanych. Z przyczyn czysto technicznych temat ten nie znalazł się w planie pracy na rok 1997 naszego departamentu. Kolegium NIK ostatecznie przyjęło nasz plan bez tego tematu kontrolnego. Silą rzeczy tematyka ta przesunie się już na rok 1998.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#AndrzejGłowacki">W I kwartale br. zakończyliśmy kontrolę realizacji inwestycji centralnych. Jest to temat zlecony przez Prezydium Sejmu. Przewidujemy przedłożenie tej informacji Sejmowi w końcu lutego br. Drugi temat kontrolny dotyczy funkcjonowania Funduszu Hipotecznego oraz dysponowania środkami pomocowymi, tzw. grantami związanymi z obsługą tego funduszu. Przewidujemy, że opracowanie informacji zbiorczej nastąpi również w połowie lutego.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#AndrzejGłowacki">Czwarty temat, to kontrola rozpoznawcza do tematu kontroli założeń polityki mieszkaniowej państwa. Obecnie kontrolujemy Urząd miasta Pruszkowa, następnie w lutym podobną kontrolę przeprowadzimy w Śremie, w poznańskiem. Już po wstępnych rozeznaniach w Purszkowie okazało się, że nowelizacja, a właściwie zamiana jakościowa ustawy, tak zwanej specustawy, ze wszech miar wydaje się być potrzebna. W gminie Pruszków mamy również sytuację niezbrojenia terenów pod budownictwo mieszkaniowe z braku środków.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#AndrzejGłowacki">Jeszcze w styczniu na życzenie pana przewodniczącego posła Tadeusza Bilńskiego i prezydium Komisji, została podjęta doraźna kontrola wydatkowania środków Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Jest to kontrola prowadzona bezpośrednio w Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z dzisiejszą obietnicą prezesa Najwyższej Izby Kontroli chcemy tę kontrolę zakończyć do końca stycznia br.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszBiliński">Czy są pytania bądź uwagi do wystąpienia pana dyrektora Głowackiego? Czuję się zobowiązany poinformować państwa, że prezydium naszej Komisji w trzyosobowym składzie złożyło wizytę wiceprezesowi Najwyższej Izby Kontroli panu Zbigniewowi Wesołowskiemu. Omówiliśmy z nim wstępnie projekt planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 1997. Zasugerowaliśmy panu prezesowi podjęcie bieżących działań umożliwiających nam wypracowanie stanowiska w kilku draźliwych kwestiach. Chodziło między innymi o wykorzystanie środków z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Jak dotąd uruchomionych zostało bardzo mało środków znajdujących się na tym funduszu, chyba poniżej 10%, co wydaje się wręcz szokujące. Drugą taką bieżącą sprawą były zamówienia publiczne. Jak wiadomo, przygotowujemy się do oceny ustawy o zamówieniach publicznych. Wreszcie ostatnia sprawa wiąże się z wykorzystaniem podatkowych ulg mieszkaniowych. Chodzi nam o merytoryczną ocenę wykorzystania tych ulg. Dyskusje prowadzone na ten temat cechowała ogromna różnica zdań. Niektórzy uważają, że ulgi mieszkaniowe są bardzo efektywnie wykorzystywane przez prywatnych inwestorów, inni są wręcz przeciwnego zdania. Kontrola NIK pokaże, która strona ma rację. Czy są pytania do pana dyrektora?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarcinZawiła">Mam dwie sugestie. Rozumiem, że tylko ze względu na techniczne możliwości odstąpiono od skontrolowania skuteczności nadzoru budowlanego, w szczególności zjawiska nieprzekazywania domów do użytku przez inwestorów. Z mojego doświadczenia poselskiego wynika, że nadzór budowlany staje się wszechpotężną instytucją kontrolującą wszystkich i wszystko. Często służby nadzoru wydają błędne decyzje. Instytucja ta stara się stworzyć bardzo kompetentny aparat kontrolny pod względem merytorycznym.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarcinZawiła">Z tego względu uważam, że Komisja nasza powinna mieć wgląd w działalność służb nadzoru budowlanego, ale poprzez kontrolę ze strony Najwyższej Izby Kontroli. Dlatego sugerowałbym, aby NIK dokonał jednak takiej kontroli działalności Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarcinZawiła">Swego czasu była przeprowadzona kontrola NIK sposobu wydatkowania środków finansowych na zadania zlecona przez spółdzielnie mieszkaniowe. Niestety, wyniki tej kontroli nie stały się przedmiotem debaty na posiedzeniu Komisji. Miałem jednak możliwość zapoznania się z tymi materiałami pokontrolnymi i uważam, że ze względu na dotacje na usuwanie wad technologicznych oraz w świetle prac nad ustawą o inwestycjach termomodernizacyjnych, powinniśmy przeprowadzić kontrolę spółdzielni mieszkaniowych pod tym kątem. Spółdzielnie są bowiem dużym beneficjentem środków budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszBiliński">W tej ostatniej kwestii Najwyższa Izba Kontroli podjęła swego czasu działania przedstawiając ogólne stanowisko, z którego wynikało jednak, że część środków przekazywanych spółdzielniom na usuwanie wad technologicznych nie jest właściwie wykorzystana.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGłowacki">Rzeczywiście, swego czasu były zespół NIK do spraw spółdzielczości przeprowadził kontrolę wykorzystania dotacji. Sporządzona została informacja zbiorcza, która jest w naszym posiadaniu. Możemy ją udostępnić Komisji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejGłowacki">Wstępna kontrola przeprowadzona w roku 1996 na życzenie pani poseł Zajączkowskiej, a dotycząca wykorzystania środków budżetowych na termorenowację, wykazała, że sytuacja nie uległa poprawie od roku 1994. Wszyscy czekamy na nową ustawę o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, która jest przedmiotem inicjatywy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejGłowacki">Sądzimy, że ustawa ta uporządkuje kwestia finansowania tych inwestycji i usunie dowolność i uznaniowość w przydzielaniu dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych. Dotyczy to zarówno wniosków wojewodów, jak również wniosków, które prezesi spółdzielni mieszkaniowych kierują do wojewodów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AndrzejGłowacki">Naszym zdaniem do tematu należy wrócić bez specjalnej, koordynowanej kontroli na terenie całego kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za wyjaśnienie i sugestię. Czy w tej kwestii są jeszcze jakieś pytania? Chciałbym poddać pod głosowanie wniosek, aby oficjalnie wystąpić do Najwyższej Izby Kontroli o przekazanie nam informacji pokontrolnej na temat spółdzielni mieszkaniowych. Czy można wobec tego liczyć na przesłanie do Komisji wspomnianej informacji pokontrolnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejGłowacki">Nic nie stoi temu na przeszkodzie. Nie ma też przeszkód, aby powrócić do tematu. Być może inna komisja sejmowa rozpatrywała nasz materiał na temat spółdzielczości mieszkaniowej. Chodziło wówczas o analizę działalności spół-dzielczości pod kątem rożnych fundacji z udziałem środków skarbu państwa. Spółdzielczość mieszkaniowa stanowiła tylko jeden z elementów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym otrzymać odpowiedź na następujące pytanie: czy podejmowanie większych kontroli bez zmiany statusu prawnego, a więc bez nowej ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, uważa pan za zasadne, czy też nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejGłowacki">Powiem szczerze, iż moim zdaniem byłoby to obecnie nie uzasadnione. Mamy wyniki kontroli przeprowadzonej w byłym Ministerstwie Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa, a dotyczącej właśnie inwestycji termorenowacyjnych, mamy także obszerny materiał sprzed dwóch lat na ten sam temat. Komisja może z powodzeniem z tych dokumentów skorzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarcinZawiła">Chciałbym jedynie zwrócić uwagę na jeden jeszcze aspekt tej sprawy. Otóż trwają prace nad projektem ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych. Zapewne posłowie, którzy będą dyskutować na temat tego projektu, powinni zapoznać się z dotychczasowymi wynikami kontroli dokonanej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Może to im dostarczyć bardzo interesujących danych niezbędnych do podejmowania decyzji ustawowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzSzczygielski">Nie jest dobrze, że nie dostaliśmy materiału Naj-wyższej Izby Kontroli, o którym mówił pan dyrektor Głowacki. Był on nam przydatny jeszcze w trakcie dyskusji nad projektem budżetu na rok 1997.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzSzczygielski">Jeśli w projekcie budżetu przewiduje się znaczne środki finansowe na usuwanie wad technologicznych i inwestycje termomodernizacyjne, a jak wynika z relacji pana dyrektora, istnieją liczne nieprawidłowości w wydatkowaniu tych środków...</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejGłowacki">Tego nie powiedziałem, mówiłem jedynie o przypadkach niegospodarności.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzSzczygielski">Dobrze, niech tak będzie. Można jednak mówić o nieefektywnym często wykorzystaniu dotacji budżetowych dla spółdzielczości mieszkaniowej. To sformułowanie biorę już na siebie, a nie przypisuję go panu dyrektorowi Głowackiemu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KazimierzSzczygielski">Jest to o tyle istotne, że istnieje spór między Ministerstwem Finansów a wojewodami na temat prawności wykorzystania środków budżetowych kierowanych w formie dotacji do spółdzielni mieszkaniowych. Dlatego byłoby dobrze, żeby przed rozstrzygnięciami w sprawie konstrukcji nowej ustawy o wspieraniu inwestycji termomodernizacyjnych, było wiadomo, jak są wydatkowane środki budżetowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BeataŚwierczyńska">Jest jeszcze jedna kwestia, którą powinna się zająć nasza Komisja przy okazji rozpatrywania kwestii wykorzystania dotacji przez spółdzielnie mieszkaniowe. Myślę o rozporządzeniu wykonawczym regulującym tryb przyznawania tych dotacji. Mówiąc ogólnie, nie jest ono zbyt doskonale. Dlatego należałoby je zmienić. Nie wymaga to żadnego długiego procesu legislacyjnego, a jedynie nowego rozporządzenia ministra czy ministrów. Komisja powinna odpowiednio naciskać na Urząd ds. Mieszkalnictwa o wydanie takiego rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławaMizdra">Jesteśmy na etapie przygotowania zmiany rozporządzenia o przydzielaniu dotacji dla spółdzielni mieszkaniowych na usuwanie wad technologicznych i inwestycje termomodernizacyjne. Jeśli można prosić o uwagi państwa posłów, to chętnie z nich skorzystamy i je uwzględnimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzSzczygielski">Miałem tę uwagę zgłosić już przy omawianiu planu pracy Komisji na rok 1997 i przepraszam, że o tym mówię dopiero teraz. Czy jest na sali obecny przedstawiciel Rządowego Centrum Studiów Strategicznych? Pytam się o to dlatego, że według moich obserwacji pod znakiem zapytania stoi termin lipcowy przekazania Sejmowi koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Być może można by to ustalić przy udziale przedstawiciela Rządowego Centrum Studiów Strategicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszBiliński">Niestety, nie ma wśród nas przedstawiciela Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Jestem jednak zaskoczony uwagą pana posła Szczygielskiego. Pierwotny termin przedłożenia wspomnianej koncepcji przez Centralny Urząd Planowania mówił o marcu br. Była nawet mowa o wcześniejszym terminie. Potem go przedłużono do lipca, a teraz się okazuje, że są wątpliwości, czy ten długi termin zostanie dotrzymany.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzSzczygielski">Osobiście bym się tym nie przejmował, ale przesłanką budowania programów wojewódzkich, a także gmin, jest krajowa koncepcja polityki zagospodarowania przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#KazimierzSzczygielski">Według mojego rozpoznania, być może ułomnego, nie wszyscy pracownicy Centralnego Urzędu Planowania, którzy otrzymali promesę zatrudnienia, są zatrudniani w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#KazimierzSzczygielski">Jeśli tak jest w istocie, to zespoły ludzkie, które do tej pory pracowały nad koncepcją zagospodarowania przestrzennego kraju, znajdują się w stadium nowej organizacji. Budzi to moje zaniepokojenie. Mówię o tym przy omawianiu planu pracy, aby dopiero w połowie roku nie uzyskać informacji, że z różnych przyczyn nie da się dotrzymać terminu lipcowego. Oznaczać to będzie de facto, że wejdziemy w kolejny rok funkcjonowania ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym bez koncepcji polityki takiego zagospodarowania w skali kraju.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#TadeuszBiliński">Myślę, że będzie można z tego wybrnąć w taki sposób, że prezydium Komisji wystąpi do kierownictwa Rządowego Centrum Studiów Strategicznych z prośbą o dołożenie wszelkich starań, aby projekt koncepcji polityki zagospodarowania przestrzennego kraju został wcześniej przedłożony Sejmowi. Wówczas będzie to gwarancją, iż Sejm zajmie się koncepcją jeszcze przed przerwą wakacyjną.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejGłowacki">Spraw istotnie jest bardzo delikatna, ponieważ w tej sprawie wojowaliśmy przez dwa lata z Centralnym Urzędem Planowania. Nasza sugestia byłaby taka, aby Komisja zapoznała się wcześniej z przebiegiem prac nad finałem koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Może to Komisja uczynić jeszcze na przykład w marcu br.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejGłowacki">Niewątpliwie takie działanie zdynamizowałoby prace nad koncepcją, odniosło lepszy skutek, niż przypominanie rządowi, że w lipcu mija kolejny termin przedłożenia Sejmowi wspomnianej koncepcji.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#AndrzejGłowacki">Do czerwca jest jeszcze wiele czasu i oczywiście wszyscy będą uważać, że nie ma co robić paniki. Natomiast zajęcie się sprawą jeszcze w marcu albo pokaże, że król jest nagi, albo osiągniemy pożądany finał całej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BeataŚwierczyńska">Mam pytanie do pana dyrektora: czy Najwyższa Izba Kontroli nie planuje kontroli funkcjonowania ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejGłowacki">Myśmy taką kontrolę zakończyli w lutym roku ubiegłego, a informacja zbiorcza była dostarczona Komisji w czerwcu ub. roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BeataŚwierczyńska">Było to już rok temu...</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejGłowacki">Kontrolowaliśmy funkcjonowanie starej ustawy i półtoraroczny okres działania nowej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Zaszłości, o których mówił pan poseł Szczygielski, dotyczyły już nowej ustawy, mam na myśli koncepcję polityki przestrzennego zagospodarowania kraju.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#AndrzejGłowacki">Podkreślam, że gdybyśmy teraz dokonali kontroli, to nic nowego nie stwierdzimy, ponieważ nie ma ciągle koncepcji polityki przestrzennego zagospodarowania kraju. Z tego względu nie ma również wojewódzkich planów zagospodarowania oraz studiów gminnych. Ciągle czekamy na finał prac nad koncepcją krajową.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszBiliński">A więc problem podniesiony przez pana posła Szczygielskiego jest istotnie ważny, a propozycja pana dyrektora Głowackiego bardzo cenna. sądzę, że podejmiemy wysiłek, aby przewidzieć w planie prac jeszcze jedno posiedzenie Komisji, podczas którego można będzie usłyszeć od rządu, jak dalece zaawansowane są prace nad krajową koncepcją polityki zagospodarowania przestrzennego kraju.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są uwagi do przedłożonego planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 1997 i na I kwartał br? Jeśli nie usłyszę uwag, to uznam, że Komisja akceptowała przedłożony plan pracy Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#TadeuszBiliński">Czy są inne ważne sprawy wymagające rozpatrzenia? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie zatem dziękuję wszystkim za udział. Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>