text_structure.xml 9.97 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam kolegów posłów, przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w osobie dyrektora Henryka Jędrzejewskiego a także przedstawicieli prasy.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Dzisiejsze posiedzenie jest poświęcone wszczęciu postępowania w związku z inicjatywą poselską zmierzającą do zmiany ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Od pewnego czasu uiszczanie opłat rocznych i należności za odrolnianie i odlesianie jest sprawą niezwykle drażliwą. Wysokość opłat i należności jest bowiem bardzo duża, stąd powszechny sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Ustawa z 1982 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych przewidywała zwolnienie od opłat każdego odrolnienia i odlesienia, jeśli grunt był przeznaczony na skoncentrowane budownictwo wielorodzinne i jednorodzinne. Natomiast ustawa przyjęta w 10 lat później, a więc z roku 1992, w celu zwiększenia ochrony gruntów rolnych i leśnych, wprowadziła bardzo wysokie opłaty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Dla przykładu dla gruntów II klasy równowartość 650 kwintali zboża. Jest to wielkość 20–30 lat produkcji rolnej. W świetle różnych analiz wydaje się to przesadną opłatą. Niektórzy uważają, że w okresie tak ostrego kryzysu mieszkaniowego takie opłaty nie powinny obowiązywać.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">Zmiana ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych nie była przeprowadzona przy udziale Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Stąd też nie mieliśmy większego wpływu na treść dokonanych zmian. Dzisiaj, po bardzo wielu dyskusjach, wymianie listów i argumentów wydaje się nieodzowne rozważenie celowości wystąpienia z inicjatywą poselską zmierzającą do zmiany ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Obecnie obowiązująca bowiem ustawa pogorszyła sytuację prawną, jaka istniała przed jej uchwaleniem. Uprzednio obowiązujące przepisy przewidywały zwolnienie z tytułu opłat za wyłączenie gruntów rolnych na cele budownictwa mieszkaniowego. Projekt komisyjny zmierza więc do przywrócenia poprzedniego stanu prawnego i ma na celu stworzenie warunków do obniżenia kosztów budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Posiedzenie prezydium Komisji wykazało jednak, że sprawa jest bardziej złożona, niż to się przedtem wydawało. Powrót do czystej postaci do brzmienia ustawy z roku 1982 może budzić wątpliwości. Jakkolwiek bowiem w chwili obecnej mamy dużo nieużytków, a potrzeby terenowe pod budownictwo mieszkaniowe są przeogromne, to jednak ochrona gruntów rolnych i leśnych powinna być nader widoczna.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">Dlatego na początku posiedzenia chciałbym zasugerować państwu powołanie podkomisji, której zadaniem byłoby rozpoznanie sprawy i przedłożenie swego stanowiska w formie projektu ustawy na najbliższym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">Otwieram dyskusję prosząc uprzejmie o wymianę poglądów w tej jakże istotnej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzSzczygielski">Mamy następującą sytuację: z jednej strony istnieje ogromna presja na pozyskiwanie nowych terenów budowlanych pod budownictwo mieszkaniowe, z drugiej natomiast występuje konieczność ochrony gruntów rolnych i leśnych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzSzczygielski">Być może propozycja, którą przedstawił pan poseł Biliński, będzie próbą znalezienia kompromisu między tymi dwoma racjami. Jednak chciałbym powiedzieć, że będąc na posiedzeniu Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, która debatowała nad projektem ustawy, wysłuchałem wielu poważnych opinii wykazujących istnienie pewnej nonszalancji i nadmiernej swobody w dysponowaniu cennymi przyrodniczo obszarami, zwłaszcza leśnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzSzczygielski">Dlatego uważam, że należy bardzo ostrożnie wyważyć w projekcie ustawy metodę zmiany przepisów dotyczących pobierania opłat i należności przy wyłączaniu gruntów rolnych i leśnych z produkcji rolniczej. Jest to tym bardziej ważne, ponieważ w polityce państwa mamy obecnie tendencje do działalności ekstensywnej, to znaczy wykorzystania terenów już zurbanizowanych i wydzielonych spod produkcji rolnej, a nie wydzielanie nowych terenów pod nowe budownictwo. Chodzi o lepsze wykorzystanie istniejącej zabudowy i terenów zabudowanych przez np. modernizację budynków, podwyższanie zabudowy itp. zabiegi techniczne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzSzczygielski">Nie przeciwstawiając się inicjatywie zmiany ustawy, chciałbym jedynie zwrócić uwagę, że podkomisja powinna wziąć pod uwagę konieczność bardziej intensywnego wykorzystania terenów już przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową, z jednoczesną ochroną wartościowych gruntów rolnych i leśnych. Ten aspekt musi zostać uwzględniony, gdyż w przeciwnym przypadku możemy spotkać się z globalnym sprzeciwem tych, którzy występują o ochronę przestrzeni nie zurbanizowanej, mając po temu wiele argumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzSzczygielski">Moja refleksja nie kończy się żadnym formalnym wnioskiem, a była jedynie sygnałem pokazującym, jak sprzeczne interesy występują w tej pozornie prostej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Zanim udzielę głosu panu posłowi Romanowi Nowickiemu chciałbym wprowadzić sprostowanie do mojej wypowiedzi. Użyłem określenia 650 kwintali, tymczasem chodzi o 650 ton żyta. Jeśli więc z hektara zbierane są dwie tony żyta, to na zebranie 650 ton trzeba by 300 lat. Taka byłaby opłata za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolniczej. Chyba moje obliczenia są właściwe, ale nie chcę się upierać. Głos ma poseł Nowicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RomanNowicki">Myślę, że na kompromisy przyjdzie jeszcze czas. Nie zaczynajmy dyskusji o sprawach budownictwa od kompromisów. Będzie o tym można mówić dopiero wówczas, kiedy pojawi się stanowisko drugiej strony. Zapewne uda się nam w podkomisji jakiś kompromis wypracować i przedłożyć projekt wyważony.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RomanNowicki">Podzielam pogląd mojego przyjaciela, posła Szczygielskiego, że trzeba się liczyć z możliwością oporu w dokonaniu zmian - ale to jeszcze wszystko jest przed nami. Dzisiaj właściwie nie ma o czym dyskutować. Powołajmy podkomisję. Nie ma bowiem żadnej wątpliwości, że opłaty roczne i należności z tytułu wyłączenia gruntów rolnych i leśnych są zbyt wysokie. Został popełniony błąd i trzeba otworzyć szerzej furtkę dla rozwoju budownictwa mieszkaniowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RomanNowicki">Naszą inicjatywę traktuję jako jeden z elementów szerokich starań o poważne działania, które powinniśmy w tym roku podjąć dla ożywienia budownictwa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RomanNowicki">Zgodni jesteśmy w jednym - opłaty są za wysokie. Nie ma więc o czym dalej dyskutować. Powtarzam - powołajmy podkomisję i nie dyskutujmy dalej, bowiem moglibyśmy jedynie operować ogólnikami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za propozycję. Państwo otrzymaliście projekt ustawy zmieniającej ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych z pełnym uzasadnieniem. Zgodnie z sugestią pana posła Nowickiego celowe byłoby powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszBiliński">Prezydium Komisji proponuje powołanie trzyosobowego zespołu. Wydaje się właściwe powierzenie funkcji przewodniczącego podkomisji posłowi Janowi Andrykiewiczowi. Jest on zarówno rolnikiem, jak i budowlanym, co stwarza możliwość wyważenia proponowanych zmian w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszBiliński">Prezydium proponuje także do podkomisji pana posła Jana Świrepo oraz pana posła Lubomira Glinieckiego. Nie wyklucza to jednak zgłoszenia innych kandydatur do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanSzymański">To są bardzo trafne kandydatury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszBiliński">Czy kandydaci zgadzają się na pracę w podkomisji? Nie słyszę sprzeciwów. Na ręce przewodniczącego podkomisji wypada tylko złożyć życzenia, aby w możliwie krótkim terminie podkomisja przedstawiła propozycję znowelizowania ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszBiliński">Czy termin dwutygodniowy jest do przyjęcia? Nie ma co odkładać sprawy, tym bardziej, że należy do drażliwych i wymagających szybkiej reakcji z naszej strony. Wiele osób wycofuje się z procesu inwestycyjnego, bowiem koszty pozyskania gruntów są dla nich za wysokie. Dotyczy to pierwszej jednorazowej wpłaty i opłat ponoszonych przez dalsze 10 lat.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszBiliński">Porządek obrad nie przewiduje dalszych punktów, dlatego kończymy posiedzenie. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszBiliński">Posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej uważam za zakończone.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>