text_structure.xml
24.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszBiliński">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Polityki Przestrzennej, Budowlanej i Mieszkaniowej. Serdecznie witam panią posłankę i panów posłów. Miło mi przywitać przedstawicieli resortu gospodarki przestrzennej i budownictwa panów wiceministra Andrzeja Urbana oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, wiceministra Andrzeja Dobruckiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszBiliński">Serdecznie witam uczestniczącego po raz pierwszy w posiedzeniu Komisji nowo mianowanego dyrektora Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli pana Andrzeja Głowackiego. Z pewnością będzie się nam dobrze współpracowało.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszBiliński">Witam również serdecznie przedstawicieli różnych instytucji i organizacji oraz przedstawicieli prasy.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszBiliński">Celem dzisiejszego posiedzenia Komisji jest rozpatrzenie planu pracy na najbliższe półrocze, może z nieco dłuższym horyzontem czasowym, jako że program pracy jest bardzo bogaty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszBiliński">W ramach krótkiego wprowadzenia chciałbym do kilku spraw powrócić, abyśmy naszą dyskusję uczynili efektywną i sprawną.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszBiliński">Poza nami już kolejny rok pracy Komisji. Był to okres bardzo bogaty. Udało się nam w minionym okresie, mówię nie tylko o ostatnim roku, doprowadzić do uchwalenia niezwykle ważnych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#TadeuszBiliński">Przede wszystkim wspomnę o konstytucji całej gospodarki mieszkaniowej, jaką jest ustawa o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, oraz ustawa o własności lokali czy ustawa o zasadach przekazywania budynków zakładowych samorządom terytorialnym.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#TadeuszBiliński">Warto także wspomnieć o ustawie o zasadach przejmowania nieruchomości po wojskach Federacji Rosyjskiej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#TadeuszBiliński">Ponadto Sejm uchwalił, oczywiście przy naszej bardzo intensywnej współpracy, dwie zasadnicze ustawy dotyczące procesu inwestycyjnego i budowlanego. Mam na myśli ustawę Prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#TadeuszBiliński">Poza nami już także ustawa o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. Jest to swego rodzaju konstytucja procesu finansowania budownictwa mieszkaniowego. Ostatnio Senat zatwierdził bez poprawek ustawę o pomocy państwa przy spłacie kredytów zaciągniętych na cele budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#TadeuszBiliński">Tym samym udało się nam opracować pakiet najważniejszych ustaw mieszkaniowych, które Sejm uchwalił. Chciałbym także wspomnieć, że trzykrotnie nowelizowaliśmy ustawę o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości. Wielokrotnie współuczestniczyliśmy w opracowaniu rozporządzeń i innych aktów wykonawczych lub je opiniowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#TadeuszBiliński">Ponadto Komisja, zwłaszcza w ostatnim roku, podjęła kilka istotnych inicjatyw dotyczących założeń polityki mieszkaniowej państwa w okresie transformacji, łącznie z rezolucją, jak również założeń racjonalizacji użytkowania energii w sektorze komunalno-bytowym.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#TadeuszBiliński">Podejmowaliśmy również wiele działań zmierzających do uporządkowania prawa działającego w sferze finansowania i kredytowania budownictwa mieszkaniowego. Dorobek Komisji jest zatem przeogromny, choć trzeba sobie zdawać sprawę, że jeszcze przed nami ogrom pracy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#TadeuszBiliński">W chwili obecnej, co prawda, Komisja nie ma szerokiego zakresu działań, jako że pracujemy obecnie wyłącznie nad ustawą o kasach budowlanych. Przed nami rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane, jak również propozycja zmian ustawy o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#TadeuszBiliński">Niemniej jednak na podstawie planów legislacyjnych resortu budownictwa, jak również propozycji Komisji, przed nami w najbliższym okresie nieodzowność rozpatrzenia niezwykle ważnych projektów ustaw. Mam tu na uwadze ustawę o odpadach, ustawę o porządku i utrzymaniu czystości w miastach oraz ustawę o rewitalizacji istniejącej substancji mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#TadeuszBiliński">Być może rozszerzymy zakres ustawy o rewitalizacji i humanizację osiedli mieszkalnych. Przed nami także nowa ustawa o nieruchomościach, będąca swego rodzaju konstytucją gospodarki nieruchomościami.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszBiliński">Do tego dojdą jeszcze problemy związane z polityką komunalną, a być może powrócimy jeszcze do polityki mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszBiliński">W związku z takimi zamierzeniami będziemy musieli w najbliższym okresie współuczestniczyć w procesie legislacyjnym bardzo wielu ustaw. Chciałbym dodatkowo wymienić takie ustawy jak o samorządzie zawodowym, o samorządzie gospodarczym, które w jakiś sposób są związane z naszą działalnością, jak również z funkcjonowaniem samorządów terytorialnych, szczególnie w zakresie gospodarki mieszkaniowej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszBiliński">Pragnę podkreślić, że w minionym okresie zwróciliśmy uwagę na bardzo wiele problemów, które zobowiązaliśmy się w mniejszym lub większym stopniu rozpatrzyć. Pierwszą sprawą, w której decyzja zapadła niedawno, jest sugestia podjęcia tematu „budownictwo a gospodarka narodowa”. Problem jest istotnie niezwykle ważny.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszBiliński">Kolejny temat to bezpieczeństwo i higiena pracy na placach budów. Na podstawie rozmów ze związkami zawodowymi, jak również przedstawicielami pracodawców, uznaliśmy, że ten problem powinien być jak najszybciej rozpatrzony przez Komisję i możliwie właściwie przedstawiony do dalszych regulacji prawnych.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszBiliński">W najbliższym czasie podejmiemy także problemy eksportu i importu budownictwa. Sprawa jest niezwykle ważna, wchodząca nie tylko w sferę budownictwa i gospodarki, ale również współpracy z zagranicą i polityki pracy,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#TadeuszBiliński">Jak widać z tego przeglądu, problemów do rozpatrzenia nam nie brakuje. Dodatkowo dochodzą do tego projekty aktów wykonawczych oraz rezolucji. Jeśli w ten sposób popatrzymy na plan pracy Komisji, to okaże się, że istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że nie uda się nam w pełni zrealizować tych ambitnych planów.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#TadeuszBiliński">Na podstawie planu legislacyjnego resortu budownictwa i dotychczasowych ustaleń Komisji, jak również prezydium, został przedłożony paniom i panom posłom projekt planu pracy na najbliższe półrocze z pewnym wyjściem na dalszy okres.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#TadeuszBiliński">Na zakończenie chciałbym państwa serdecznie prosić, aby traktować projekt planu pracy jako otwarty. Przed nami nieodzowność uczestniczenia przy opracowaniu kolejnych ustaw czy opiniowaniu kolejnych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#TadeuszBiliński">Chciałbym również prosić, aby mniej przypisywać uwagi do dat, które zostały zafiksowane w projekcie planu. Być może okaże się, że będą to terminy zbyt późne albo zbyt wczesne. Również kolejność posiedzeń może nie będzie taka, jak byśmy tego sobie życzyli.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#TadeuszBiliński">Zwracam uwagę, że część posiedzeń Komisji odbędziemy poza Warszawą. Obecnie przygotowane jest posiedzenie wyjazdowe w Kielcach, poświęcone eksportowi i importowi budownictwa. Nie wykluczone, że w najbliższym czasie, także nad tym pracujemy w prezydium, przedstawimy Komisji propozycję zorganizowania wyjazdowego posiedzenia we Wrocławiu. Odbędzie się ono za dwa miesiące, a więc jeszcze w marcu.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#TadeuszBiliński">Czy pan poseł Zawiła ma uwagi? Już zrobiono mi zastrzeżenia co do geografii posiedzeń wyjazdowych, że myślę tylko o zachodzie i północy kraju. Byliśmy już w Jeleniej Górze i Zielonej Górze, w Gorzowie i Szczecinie, teraz myślimy o Wrocławiu, a przecież mapa Polski jest znacznie szersza.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#TadeuszBiliński">Nie możemy jednak skorzystać z zaproszeń innych miast i regionów, których mamy znacznie więcej. Mamy np. zaproszenie do Poznania. Nie zawsze możemy z nich skorzystać, jako że Kancelaria Sejmu nie tak chętnie wyraża zgodę na wyjazdowe posiedzenia. Ale dotąd nie wykorzystywaliśmy wszystkich limitów i gospodarowaliśmy nimi dosyć rozważnie. Nie przypuszczam, byśmy ich nadużywali, tak jak to się nie raz słyszy o innych komisjach.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#TadeuszBiliński">Tyle słów wprowadzenia z mojej strony. Otwierając dyskusję proszę o sugestie uzupełnienia projektu planu pracy, bądź też pominięcia pewnych kwestii. Chodzi o to, aby po naszym dzisiejszym posiedzeniu prezydium Komisji mogło dopracować projekt i przedłożyć Komisji za tydzień lub dwa.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#TadeuszBiliński">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinZawiła">Mam kilka pytań i prośbę o wyjaśnienie jednej sprawy. Pan przewodniczący był łaskaw mówić o ustawie o rewitalizacji czy odbudowie centrów mieszkaniowych. Niedawno otrzymaliśmy odpowiedź na nasz dezyderat nr 10, a odpowiadającym w imieniu rządu był minister kultury.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinZawiła">W związku z tym pytam, kiedy będzie gotowy projekt ustawy o rewitalizacji? Z odpowiedzi ministra kultury wynika, że nie będzie go w I półroczu br.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinZawiła">Chciałbym wiedzieć, jaka jest na ten temat opinia resortu budownictwa i jakie są jego plany związane z tą ustawą? Kiedy należy się spodziewać projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinZawiła">Czy zgodnie z deklaracjami pana wiceministra kultury Tadeusza Polaka należy się spodziewać jeszcze w tym półroczu ustawy o ochronie dóbr kultury? To są bowiem ustawy dotyczące tej samej materii, a jak na razie nie widzę zbieżności prac nad tymi aktami prawnymi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinZawiła">To jest istotne dla naszej Komisji, która zapewne również będzie się zajmować projektem ustawy o ochronie dóbr kultury.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinZawiła">W związku z narastającymi uwagami do ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych, chciałbym dowiedzieć się, czy majowy termin podjęcia tej sprawy na forum Komisji jest terminem właściwym? Czy nie należałoby jednak zająć się wcześniej tą ustawą?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarcinZawiła">Pod koniec ubiegłego roku toczyliśmy bardzo gorący bój o podatek VAT w budownictwie. Czy w związku z tym zamierzamy znowu tą kwestią zajmować się dopiero pod koniec roku? Czy nie należałoby podatkiem VAT w budownictwie zająć się dużo wcześniej? Poziom podatku VAT interesuje nie tylko producentów materiałów budowlanych i firmy budowlane, ale także kupujących materiały i usługobiorców, czyli normalnych klientów. Informacja o aktualnej i przyszłorocznej stawce podatku VAT w budownictwie jest niezwykle potrzebna do planowania jakiś większych wydatków czy przedsięwzięć na przyszłość.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarcinZawiła">Swego czasu Sejm przegłosował roczną stawkę VAT, to znaczy ustawianą tylko na okres jednego roku. Właśnie dlatego nie należy decyzji o podatku na rok 1997 odkładać na zbyt odległy termin.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarcinZawiła">Ostatnia sprawa; na jednym ze spotkań Komisji, chyba było to przy rozpatrywaniu budżetu, zwróciliśmy uwagę na skromne wydatki związane z szkolnictwem budowlanym. Padła wówczas propozycja, aby szkołami budowlanymi zająć się na osobnym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarcinZawiła">Czy prezydium Komisji zamierza to uczynić w II półroczu, czy też jeszcze przed końcem roku szkolnego?</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarcinZawiła">Nie jest to problem może najważniejszy z punktu widzenia finansów, ale byłoby niedobrze przesuwać zajęcie się nim na sam koniec roku, kiedy rozpocznie się już debata budżetowa. Warto byłoby spokojnie przyjrzeć się systemowi szkolnictwa w zawodach budowlanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszBiliński">Czy od razu odpowiedzieć na postawione pytania, czy też później? Odpowiem krótko.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o projekt ustawy o rewitalizacji, to plan resortu budownictwa przewiduje, że w marcu br. zostanie ostatecznie rozstrzygnięta sprawa założeń do projektu ustawy o renowacji i modernizacji zabudowy miejskiej. Zdaniem resortu w sierpniu br. zostanie przedłożona Sejmowi ustawa. Tak więc najpierw będziemy mogli podjąć dyskusję o założeniach ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszBiliński">Na temat ustawy o najmie lokali mieszkalnych i dodatkach mieszkaniowych Sejm podjął uchwałę zobowiązującą resort budownictwa do przedstawiania parlamentowi okresowych informacji o funkcjonowaniu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszBiliński">Sprawozdanie za I kwartał br. zostanie przedłożone w kwietniu. Wówczas zdecydujemy, czy przystępujemy do nowelizacji ustawy, a jeśli tak, to w jakim zakresie.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszBiliński">Podatek VAT w budownictwie. Rzeczywiście, rzecz jest niezwykle ważna, ale myślę, że minister finansów zgodnie z zobowiązaniem przedłoży propozycję tak zwanego zwrotu inwestorskiego. Powinien on wziąć pod uwagę interesy wszystkich grup osób związanych ze sferą wytwarzania, obrotu i usług budowlano-remontowych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszBiliński">Dlatego też Komisja nie przewidziała w swym planie zajęcia się tym tematem, ale serdecznie dziękuję panu posłowi za przypomnienie, bo może warto by ministrowi finansów zwrócić na to uwagę teraz, a nie pod koniec roku.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#TadeuszBiliński">Jeśli chodzi o kwestię szkolnictwa budowlanego, to być może należałoby tę problematykę wprowadzić pod obrady Komisji, ale prawdę powiedziawszy prezydium o tym nie dyskutowało.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinZawiła">Rozumiem z pana wypowiedzi, że założenia do ustawy o renowacji i modernizacji, które resort budownictwa przedstawił nam na posiedzeniu Komisji w Jeleniej Górze, nie były ostateczne. Wobec tego proszę o odpowiedź - dlaczego od tego czasu sprawa nie posunęła się do przodu i co hamuje pracę nad tym dokumentem?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinZawiła">Jeśli chodzi o zwrot inwestorski, to chciałbym dowiedzieć się, czy formuła zwrotu inwestorskiego jest oficjalną propozycją ministra finansów, czy też tematem rzuconym tylko mimochodem przez b. wiceministra Modzelewskiego? Skoro Komisja ma się zająć jakimś tematem w sposób poważny, to powinna otrzymać równie poważną propozycję do rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinZawiła">Jeśli jednak był to jedynie autorski pomysł posła prof. Modzelewskiego, to dobrze byłoby jednak skierować taki pomysł pod obrady Sejmu w połowie roku. Należałoby bowiem nie czekać, aż z tym wyjdzie minister finansów, ale jednoznacznie zmusić go do zajęcia stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszBiliński">Pomysł zwrotu inwestorskiego nie był ani oficjalnym stanowiskiem rządu, ani też ministra finansów, chociaż na kilku posiedzeniach naszej Komisji prezentowany był przez prof. Modzelewskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejUrban">Chciałbym skorygować wypowiedź pana posła Zawiły. Ustawa o renowacji i modernizacji zabudowy miejskiej nigdy nie była ustawą ministra kultury, ale od początku była przygotowywana w resorcie budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejUrban">Pan minister kultury nigdy się do niej nie przyznawał, a chętnie scedował przygotowanie projektu ustawy na ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejUrban">Kolejne pytanie dotyczyło opóźniających się prac nad założeniami do tej ustawy. We wrześniu powstała pierwsza wersja założeń, w listopadzie odbyła się konferencja uzgadniająca. Wyniknęły na niej dwie kwestie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejUrban">Pierwsza dotyczy ministra sprawiedliwości. Chodzi o możliwość dokonywania wywłaszczeń w ramach operacji renowacyjnych, ale tylko w szczególnych przypadkach.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejUrban">Minister sprawiedliwości ma co do samej idei poważne wątpliwości i w związku z powyższym sprawa nie została do końca rozstrzygnięta.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejUrban">Druga komplikacja wynikła w związku ze stanowiskiem ministra finansów. Myśmy zaproponowali powołanie tak zwanego funduszu renowacyjnego, na co pan minister finansów nie chce wyrazić zgody. Ale w jednej i drugiej sprawie osiągnęliśmy już pewien kompromis i trwają dalsze prace nad założeniami, ale w innej formule niż do tej pory.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzSzczygielski">Zacznę od życzeń. Chciałbym wszystkim państwu w imieniu prezydium Komisji złożyć serdecznie życzenia wszystkiego najlepszego na nowy rok 1996. Życzymy przyjemnej pracy w Komisji. To upoważnienie zostało na mnie scedowane przez pana przewodniczącego Bilińskiego i pana wiceprzewodniczącego Andrykiewicza.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzSzczygielski">Przy znacznym, twórczym wkładzie pracy sekretariatu Komisji, plan naszej pracy został opracowany i państwu dzisiaj przedłożony. Byłoby niedobrze, gdyby współautor planu krytykował jego treść.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KazimierzSzczygielski">Mam jednak pewne uwagi do terminów odbycia posiedzeń. W marcu proponuje się dokonania analizy reformy centrum. Sądzę, że być może należałoby rozważyć wcześniej samą reformę centrum, ale jest jednak jedna kwestia z tym związana.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KazimierzSzczygielski">Otóż znaczna część zadań może przejść do powiatów. Jak wówczas będzie wyglądał problem budownictwa w projektowanej nowej strukturze drugiego szczebla administracyjnego?</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KazimierzSzczygielski">Z dobrych źródeł wiadomo, że operacji tej ma towarzyszyć około 70 aktów wykonawczych. Pytanie, kto ma być ich autorem i jakie mają być wzajemne relacje między poszczególnymi strukturami zarządzania? Czy odpowiedź pozostawić do spotkania z panem ministrem Polem, czy też być może zająć się tym wcześniej?</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KazimierzSzczygielski">Wspomniane akty prawne mogą w sposób zasadniczy rzutować na funkcjonowanie nie tylko budownictwa, ale na kształt innych ustaw, nad którymi pracować będzie zapewne również nasza Komisja. Może spróbować zapisać to w naszym planie pracy?</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KazimierzSzczygielski">Poseł Zawiła wywołał sprawę zwrotu inwestorskiego. Był to wyłącznie autorski pomysł pana prof. Modzelewskiego, który o tym wiele razy mówił na posiedzeniach naszej Komisji. Jednak mimo mojej wielokrotnej prośby o przedłożenie konkretnego materiału merytorycznego, nigdy go nie dostałem i przypuszczalnie już nie otrzymam.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#KazimierzSzczygielski">Jest to jednak sprawa niezwykle istotna i tę uwagę kieruję do pana ministra Urbana. Zgodnie z ideą zwrotu inwestorskiego bardzo trudne będzie odliczanie czy też jego funkcjonowanie w odniesieniu do substancji remontowanej, a nie budowlanej. Taka była przynajmniej teza ministra Modzelewskiego.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#KazimierzSzczygielski">Jeśli obecnie jest opór Ministerstwa Finansów wobec funduszu renowacji, to jest to zrozumiałe. Opór ten bierze się z tego, że mielibyśmy wówczas bardzo czytelny odpis budżetowy na taki fundusz. Natomiast przy zwrocie inwestorskim, taka przynajmniej była teza prof. Modzelewskiego, nie obejmowałby on remontów.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#KazimierzSzczygielski">Stąd moje pytanie co do konstrukcji finansowej ustawy o renowacji i modernizacji zasobów miejskich. Z jednej bowiem strony Ministerstwo nie zgadza się na powstanie funduszu renowacji, a z drugiej zwrot inwestorski nie przewiduje odpisu podatkowego, poza tym jest bardzo mało czytelny. Trudno odróżnić, co jest remontem substancji, a co dodatkowym wyposażeniem luksusowym budynku czy mieszkania.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#KazimierzSzczygielski">Może w ramach negocjacji z Ministerstwem Finansów spróbować znaleźć sposób na finansowanie ustawy o renowacji i modernizacji. W przeciwnym razie będzie ona tylko dekoracją.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszBiliński">Dołączając się do życzeń złożonych przez pana posła Szczygielskiego chciałbym powiedzieć, że prezydium Komisji bardzo życzyłoby sobie dobrej opinii naszej działalności za miniony rok.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszBiliński">Czy są jeszcze jakieś pytania lub wypowiedzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejDobrucki">Jeśli państwo pozwolą, to chciałbym zaproponować wprowadzenie pod obrady Komisji kwestii funkcjonowania Urzędu Nadzoru Budowlanego. Urząd działa już rok, mamy pewien dorobek, ale i pewne trudności i propozycje rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejDobrucki">Wydaje się, że patrząc na terminy marcowe, kiedy w planie znajduje się rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, korzystne byłoby wprowadzenie tematyki nadzoru budowlanego jeszcze wcześniej. Dotyczy to również oceny funkcjonowania Prawa budowlanego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejDobrucki">Sprawozdanie, które byśmy przedłożyli Komisji o naszej rocznej działalności, byłoby pomocne przy podejmowaniu decyzji związanych ze wspomnianymi ustawami.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejDobrucki">Na marginesie dodam, że jeśli chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, to w dniu dzisiejszym otrzymałem pozytywną opinię ministra finansów. Pozytywnie na temat tej ustawy wypowiedział się poprzednio Urząd Rady Ministrów. Nie było do tej pory żadnych sprzeciwów. Wygląda więc na to, że sprawa może mieć rychło pozytywne zakończenie, nawet z pewnym przyspieszeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszBiliński">Dla uzupełnienia: jakakolwiek nowela Prawa budowlanego czy też ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym będzie tym bardziej skuteczna, im bardziej prawidłowo będą rozwinięte instrumenty w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W przeciwnym przypadku nowe regulacje prawne nie rozwiążą wielu trudnych problemów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszBiliński">A zatem mamy propozycję wprowadzenia do planu pracy Komisji punktu dotyczącego oceny rocznej działalności Urzędu Nadzoru Budowlanego. Czy są jeszcze inne propozycje? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszBiliński">Ponieważ rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji stanowiło jedyny punkt porządku obrad, możemy kończyć obrady. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim za zgłoszenie uwag do projektu planu pracy.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszBiliński">Prezydium Komisji przeanalizuje ponownie projekt i za tydzień przedłoży skorygowany plan pracy wszystkim członkom Komisji, który będzie już dokumentem obowiązującym.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszBiliński">Plan pracy uzupełnimy o informację Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#TadeuszBiliński">Dziękuję za udział w posiedzeniu. Obrady Komisji uważam za zakończone.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>