text_structure.xml
19.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanKomornicki">Otwieram powakacyjne posiedzenie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Witam wszystkich przybyłych gości i członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanKomornicki">Zaproponowany i przyjęty przed przerwą wakacyjną porządek przewiduje: po pierwsze - rozpatrzenie uwag NIK do sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej i innych planów budżetowych Państwa za 1995 r., ponieważ tego sprawozdania formalnie nie mieliśmy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanKomornicki">Po drugie - przyjęcie opinii dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów w sprawie sprawozdania z realizacji budżetu państwa za 1995 r. w cz. 28 dotyczącej Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, cz. 85 dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu 45 - leśnictwo oraz cz. 83 dotyczącej rezerw celowych w zakresie pozycji 24 - utworzenia Magurskiego Parku Narodowego, pozycji 25 - środki na finansowanie zadań leśnictwa z kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także pozycji 31 - wydatki związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. Następnie, przyjęcie opinii w sprawie sprawozdania z wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1995 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanKomornicki">Proszę o przyjęcie propozycji prezydium o uzupełnienie porządku obrad o punkt trzeci, w którym rozpatrzylibyśmy sprawozdanie z działalności Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli w 1995 r., zgodnie z zaleceniem marszałka Sejmu, które przed dwoma dniami wpłynęło do prezydium Komisji. Opinię o pracy tego departamentu musimy wyrazić do 9 sierpnia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanKomornicki">Przewidujemy ewentualnie punkt czwarty porządku - sprawy różne i wolne wnioski.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanKomornicki">Chcielibyśmy maksymalnie skrócić nasze posiedzenie. ponieważ za 20 minut niektóre kluby rozpoczną prace, a niektóre nawet już zaczęły.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanKomornicki">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie słyszę, przechodzimy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanKomornicki">Jak państwo pamiętacie 9 lipca 1996 r. niezwykle dokładnie rozpatrzyliśmy sprawozdanie rządu z realizacji budżetu, z części 28 dotyczącej resortu ochrony środowiska oraz ze wszystkich dodatkowych części związanych z dysponowaniem innymi środkami przez ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, a także wysłuchaliśmy i przyjęliśmy wstępną opinię o realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanKomornicki">Przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli na posiedzeniu w dniu 9 lipca, zgodnie z posiadaną wiedzą i ograniczonymi wówczas upoważnieniami, udzielali Komisji odpowiedzi na zapytania dotyczące tych sprawozdań.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanKomornicki">Otrzymaliście państwo wyjątki ze sprawozdań dotyczących wykonania części 28 budżetu, a także w części - fundusze celowe - opinii dotyczących Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JanKomornicki">Chciałbym wspomnieć, że wyraziliśmy generalnie pozytywną opinię, podobnie jak pozytywna jest opinia NIK. Nasz niepokój, który wyraziliśmy w projekcie opinii z 9 lipca pokrywa się z niepokojem Najwyższej Izby Kontroli. Dotyczy on realizacji środków zarezerwowanych w budżecie państwa służących wykorzystywaniu kredytu z Banku Światowego na cele leśnictwa. Niepokój nasz wyraziliśmy w związku z opóźnieniami powodującymi niepełne wykorzystanie kredytu, co obciąża środki obrotowe Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, która jest zmuszona kredytować tę działalność, a ponadto budżet nasz musi płacić odsetki za gotowość środków postawionych przez Bank Światowy do dyspozycji, a nie wykorzystywanych w pełni w ciągu roku. Było to jedyne zastrzeżenie, które wpisaliśmy do projektu opinii.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#JanKomornicki">Otrzymaliście państwo opinię, którą dokładnie przestudiowałem i śmiem twierdzić, że poza potwierdzeniem tego o czym mówiliśmy podczas posiedzenia w dniu 9 lipca nic nowego i istotnego ona nie wnosi.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JanKomornicki">Czy ktoś z państwa chciałby zgłosić propozycje zmian do wstępnie przyjętej opinii w dniu 9 lipca, pozytywnie oceniającej realizację budżetu i zadań rzeczowych części 28? Konieczna formuła znalazłaby się w opinii, a dotyczyłaby uwag Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli, czego wówczas formalnie nie mogliśmy rozpatrywać.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JanKomornicki">Czy ktoś z państwa chciałby wnieść jakiś nowy element do projektu tej pozytywnej opinii, w której wyrażamy w przypadku pozycji 25 w części 83 - środki na finansowanie zadań leśnictwa z kredytu Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego - zaniepokojenie sposobem dokonywania przelewów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JanKomornicki">Czy ktoś z państwa chciałby usłyszeć dodatkową informację lub wnieść propozycję zmian do projektu pozytywnej opinii o realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za 1995 r.? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JanKomornicki">Chciałbym zatem zaproponować formalne przyjęcie opinii w następującym brzmieniu: Opinia Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa ustalona w dniu 8 sierpnia 1996 r. dla Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JanKomornicki">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniach w dniach 9 lipca 1996 r. oraz 8 sierpnia 1996 r. rozpatrzyła sprawozdanie z realizacji budżetu i zadań rzeczowych w części 28 dotyczącej resortu ochrony środowiska wraz z uwagami Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#JanKomornicki">W wyniku przeprowadzonej dyskusji. poszerzonej o szczegółowe wyjaśnienia kierownictwa resortu, Komisja stwierdza, że budżet został wykonany zgodnie z ustawą budżetową, co pozwala na przyjęcie przedłożonego sprawozdania za 1995 r.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#JanKomornicki">Komisja rozpatrzyła również sprawozdanie z realizacji planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za 1995 r. także z uwagami Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli. W wyniku dyskusji, poszerzonej wyjaśnieniami przedstawicieli zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Komisja przyjęła sprawozdanie nie wnosząc do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#JanKomornicki">Zgodnie ze skierowaniem rozpatrzyła również wykonanie części 85 dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu 46 - leśnictwo, części 83 dotyczącej rezerw celowych w zakresie pozycji: poz. 24 - utworzenie Magurskiego Parku Narodowego, poz. 25 - środki na finansowanie zadań leśnictwa z kredytu Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, poz. 31 - wydatki związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym, do których również nie wniosła generalnych zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#JanKomornicki">Zaniepokojenie Komisji wzbudził jedynie sposób realizacji... Przeczytam państwu, co w tej sprawie napisała NIK - „Zaniepokojenie wzbudził sposób realizacji postawionego do dyspozycji kredytu Banku Światowego przeznaczonego na program rozwoju leśnictwa i ochrony ekosystemu parków narodowych..., tj. niepełnego wykorzystywania środków pozostawionych do dyspozycji. Świadczy to o złym wykorzystywaniu środków w budżecie. Świadczy to o złym wykorzystaniu stworzonych w budżecie możliwości wzrostu lesistości kraju”.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanKomornicki">Nasza Komisja tego nie stwierdziła. Wyraziliśmy wyłącznie zaniepokojenie sposobem realizacji postawionych do dyspozycji środków, realizowania operacji finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JanKomornicki">Czy do projektu opinii ktoś z państwa chciałby wnieść jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#wMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejWalewski">Chciałbym powiedzieć kilka słów na temat sformułowania o wykorzystaniu środków Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego na zwiększenie lesistości kraju itd.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#wMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejWalewski">Prosiłbym o utrzymanie tej formuły, jeżeli Komisja wyraża zaniepokojenie sposobem realizacji, to właśnie w zakresie operacji finansowych, jak sformułował to pan przewodniczący, dlatego że resort nasz w tym zakresie jest ubezwłasnowolniony procedurami Prawa budżetowego i trybu spłaty tego kredytu. Tylko i wyłącznie z tego wynikają wspomniane perturbacje, o których mówiliśmy na poprzednim posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanKomornicki">My uważamy jednak, że dotyczy to znacznej ilości środków. Apelowaliśmy do Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, żeby z dużym wyprzedzeniem przygotowywać wnioski. Wiem, że Dyrekcja Generalna czyni starania w tym zakresie. Wiemy również, że niesprawiedliwe byłoby postawienie wniosku, jaki postawiła Najwyższa Izba Kontroli, bo wiemy, że plany są wykonywane, ale niejako podwójnie obciążają Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych, bo po pierwsze, muszą zapłacić za to na bieżąco, a po drugie, muszą później refundować odsetki za to, że kredyt nie został wykorzystany. Musi to być poprawione. Zamknęliśmy to jednym stwierdzeniem, że wyrażamy zaniepokojenie procedurami finansowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WłodzimierzStasiak">Chciałbym poczynić sprostowanie, że nie jest niekorzystne z finansowego punktu widzenia dla budżetu państwa, jeżeli są płacone odsetki za gotowość, gdyż wysokość ich jest rzędu 0,25%. Gdyby kredyt był pociągnięty, to odsetki wynosiłyby 7%.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WłodzimierzStasiak">Jeżeli Rzeczpospolita Polska już zdecydowała się na zaciągnięcie kredytu, to skoro Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych wyraziła gotowość kredytowania bez naliczania odsetek, to jest to korzystne dla budżetu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanKomornicki">Dziękuję panu, ale nie chciałbym, żebyśmy w tej chwili rozpoczynali dyskusję na ten temat. W sprawie tej długo dyskutowaliśmy 9 lipca 1996 r. i wyraziliśmy swoje zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RadosławGawlik">Mam wrażenie, że następuje pewne zagmatwanie. Na skutek pewnych operacji finansowych, które przeciętnie trwają około trzech miesięcy, kolejną transzę można pociągnąć w sytuacji rozliczenia poprzedniej transzy. O tych trzech miesiącach wiadomo było wcześniej i dlatego członkowie Komisji tak zdecydowanie mówili o tym, że nie jest zaskoczeniem dla rządu, czy Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych, że taka sytuacja ma miejsce. Trzy miesiące to nie jest okres aż tak długi, by nie był przewidywalny, dlatego nie jest dobrze, chociaż zgodziliśmy się, że zadania rzeczowe zostały wykonane, że Lasy Państwowe kredytują budżet państwa, mimo iż środki są zagwarantowane w budżecie państwa. Przy okazji okazało się, że jest to kredyt nieoprocentowany i co więcej jest dopiero zwracany w następnym roku budżetowym. Powoduje to zamieszanie i niejasność co do wykonania budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanKomornicki">Sformułowanie Komisji jest następujące: zaniepokojenie Komisji wzbudził natomiast sposób przeprowadzania operacji finansowych związanych z uruchamianiem kolejnych transzy kredytu Banku Światowego, co spowodowało niewykorzystanie środków budżetowych postawionych w rezerwie do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanKomornicki">Czy w tej kwestii są uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanKomornicki">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii, która pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 28 dotyczącej Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, części 85 dotyczącej zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie działu 45 - leśnictwo oraz części 83 dotyczącej rezerw celowych, a także pozytywnej opinii w kwestii dotyczącej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 1995 r.?</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JanKomornicki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JanKomornicki">Prosząc o przyjęcie uwag krytycznych, które nie zostały zapisane, gratuluję stronie rządowej, a także Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JanKomornicki">Departament Ochrony Środowiska i Budownictwa w Najwyższej Izbie Kontroli przedstawił roczne sprawozdanie prezydium Komisji z działalności byłego Zespołu Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej, a od listopada ub.r. Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JanKomornicki">Jest to sprawozdanie stosunkowo obszerne, w którym podane są wszystkie działania zespołu obsługującego m.in. naszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JanKomornicki">Ponieważ nasza opinia przedkładana Prezydium Sejmu ma charakter formalny, podejmowana jest corocznie i dotychczas wyrażaliśmy gorące zadowolenie z naszej współpracy, chciałbym zapytać, czy w tej kwestii istnieje konieczność omawiania i prezentowania przez pana dyrektora Głowackiego tego materiału? Czy ktoś zgłasza taką potrzebę? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JanKomornicki">Jeżeli państwo nie otrzymaliście jeszcze tego sprawozdania, to je otrzymacie. Opinię powinniśmy skierować do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, jest to bowiem zbiorczo przedstawiona opinia o funkcjonowaniu Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#JanKomornicki">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, rozpatrzyła w dniu 8 sierpnia 1996 r. sprawozdanie z działalności byłego Zespołu Ochrony Środowiska i Gospodarki Przestrzennej, a następnie Departamentu Ochrony Środowiska i Budownictwa Najwyższej Izby Kontroli w 1995 r.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#JanKomornicki">Komisja wysoko ocenia działalność merytoryczną departamentu. Przedstawione opracowania z przeprowadzanych kontroli są bardzo pomocne w pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#JanKomornicki">Komisja wyraża podziękowanie pracownikom i dyrekcji departamentu za ich pracę i osiągane wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MariaZajączkowska">Nie zgłoszę wprawdzie odmiennej oceny pracy departamentu, ale przy okazji chcę zapytać pana dyrektora, czy poprzednie zobowiązania departamentu zobowiązują?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MariaZajączkowska">Przed około rokiem, kiedy zwracałam się o przeanalizowanie wydatków na edukację ekologiczną, to zapewniono mnie, że NIK dokona szczegółowej analizy i przedstawi sprawozdanie. Czekam cierpliwie, kiedy zostanie to wykonane.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MariaZajączkowska">Czy mogę mieć nadzieję, że otrzymam tę informację?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejGłowacki">Nasz departament przejął zobowiązania poprzedniego zespołu, w związku z tym jest przygotowywana odpowiedź, którą przekażemy na ręce pani poseł. Udostępnimy ją oczywiście całej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanKomornicki">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu będą uważał, że Komisja przyjęła projekt pisma skierowanego do pani poseł Ziółkowskiej w sprawie pracy departamentu. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanKomornicki">W sprawach różnych i wolnych wnioskach udzielam głosu panu ministrowi Andrzejowi Walewskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejWalewski">W dniu dzisiejszym w Sejmie odbędzie się głosowanie ostatecznej wersji ustawy o terenowych organach rządowej administracji ogólnej. Jest to chwila, w której pozytywnie kończymy bój o zachowanie obecnego kształtu Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska. Bój ten jest zakończony sukcesem - nie ma poprawki Senatu w tej sprawie, zatem nie ma możliwości zmiany.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejWalewski">Główną rolę w tej walce o Państwową Inspekcję Ochrony Środowiska odegrała Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, której pomoc i zdecydowane stanowisko zaowocowało takim, a nie innym stanowiskiem Wysokiej Izby.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejWalewski">Chciałem na ręce pana przewodniczącego złożyć serdeczne podziękowania dla całej Komisji w imieniu własnym, jako Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, ale i wszystkich pracowników Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska, którzy z prawdziwą satysfakcją przyjęli rozstrzygnięcie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejWalewski">Pozwólcie państwo, że szczególne wyrazy wdzięczności i podziękowania złożę na ręce pani poseł Marii Zajączkowskiej, która w tej sprawie złożyła w decydującym momencie formalny wniosek mniejszości, który umożliwił dalsze procedowanie nad utrzymaniem Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska w tym kształcie.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejWalewski">Dziękuję bardzo pani poseł za pozytywny stosunek i pomoc dla Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MariaZajączkowska">Serdecznie dziękuję, ale powtórzę to, co powiedziałam, gdy mnie pytano dlaczego się upieram, że z ministrami różnie bywa.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MariaZajączkowska">Najważniejsze jest to, by sprawy ochrony środowiska miały odpowiedni bieg i by rozwijało się to, co dopiero zaczęło dobrze funkcjonować, dopiero zostało zorganizowane.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MariaZajączkowska">Jeszcze raz dziękuję, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanKomornicki">Przyłączam się do podziękowań dla pani poseł za zaciekłą walkę. Tym miłym akcentem kończymy nasze posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>