text_structure.xml 12.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarianŻenkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Witam wszystkich obecnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MarianŻenkiewicz">Proponowany porządek dzienny został zawarty w zawiadomieniu o posiedzeniu. Czy są wnioski lub uwagi dotyczące zaproponowanego porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MarianŻenkiewicz">Stwierdzam zatem przyjęcie zaproponowanego porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MarianŻenkiewicz">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego, czyli do kwestii sprawozdania Komisji ze swojej działalności w okresie II kadencji Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MarianŻenkiewicz">Podobnie w poprzednich kadencjach również obecnie Komisja została zobligowana do przygotowania sprawozdania obejmującego okres II kadencji Sejmu RP. Sprawozdanie takie zostało przygotowane przez pracowników sekretariatu naszej Komisji. Sprawozdanie to składa się z dwóch części.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MarianŻenkiewicz">Część pierwsza ma charakter czysto tabelaryczny i zawiera oczywiste dane o charakterze sprawozdawczym i statystycznym. Jest to m.in. zestawienie, obejmuje daty i tematykę posiedzeń Komisji. Inne dane dotyczą składu Komisji oraz przeprowadzonych głosowań. Część pierwsza to 10 stron maszynopisu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MarianŻenkiewicz">Druga część sprawozdania zawiera natomiast informacje o charakterze opisowym i liczy ok. 30 stron maszynopisu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MarianŻenkiewicz">Pracownicy sekretariatu Komisji nie otrzymali ode mnie polecenia powielenia i dostarczenia członkom Komisji obu części sprawozdania. Stało się tak dlatego, iż sprawozdanie ma charakter niemal rachunkowy - ogranicza się do oczywistych danych formalnych. Nie zawiera komentarzy.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MarianŻenkiewicz">W związku z tym proponuję, aby przyjąć następujące ustalenie: sprawozdanie jest dostępne w siedzibie sekretariatu naszej Komisji. Każdy członek Komisji, który będzie chciał zapoznać się ze sprawozdaniem będzie to mógł uczynić, lecz w okresie do najbliższego posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MarianŻenkiewicz">Po upływie tego terminu - o ile nie zostaną zgłoszone propozycje zmian czy uzupełnień - sprawozdanie zostanie podpisane przez przewodniczącego Komisji i przekazane Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#MarianŻenkiewicz">Czy w tej sprawie są inne wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#MarianŻenkiewicz">Przyjmuję zatem, że przedłożona propozycja dotycząca sprawozdania została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#MarianŻenkiewicz">Czy ktoś chciałby zabrać głos w sprawie pierwszego punktu porządku dziennego? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#MarianŻenkiewicz">Przechodzimy zatem do drugiego punktu porządku dziennego, czyli do kwestii stanu zaawansowania prac dotyczących wniosku wstępnego o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej byłego ministra spraw wewnętrznych A. Milczanowskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#MarianŻenkiewicz">Stan sprawy jest następujący. Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu przygotowało ekspertyzę na temat, w jaki sposób należy postępować w przypadku gdy Komisja zechce korzystać z materiałów, jakie zgromadziła Komisja Nadzwyczajna kierowana przez poseł L. Pietrzyk oraz materiałów zgromadzonych przez prokuraturę, a zwłaszcza materiałów zgromadzonych przez prokuratora S. Gorzkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#MarianŻenkiewicz">Wobec tego, że osoby nie będące parlamentarzystami muszą otrzymać zezwolenie - dopuszczenie - na wgląd do materiałów, o których mówiłem w dniu 5 czerwca br. - po konsultacji z niektórymi członkami Komisji - zwróciłem się z pismem do A. Milczanowskiego. W piśmie tym zapytałem, czy decyzja o udostępnieniu do wglądu materiałów dowodowych, o które wnosił A. Milczanowski w swoim wcześniejszym piśmie, ma dotyczyć tylko jego osoby, czy też również ma dotyczyć obrońców.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MarianŻenkiewicz">Jeżeli decyzja o udostępnieniu miałaby dotyczyć również obrońców, to konieczne są ich dane osobowe.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MarianŻenkiewicz">Ponadto zapytałem o sprecyzowanie czasu, na jaki potrzebne jest zezwolenie na wgląd do materiałów. Czas ten byłby liczony od chwili wydania zezwolenia przez właściwe organy.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MarianŻenkiewicz">Ponadto poinformowałem - zgodnie z treścią poprzedniego posiedzenia Komisji - że na obecnym etapie postępowania nie ma potrzeby zwracania się do ministra Z. Siemiątkowskiego o przedstawienie pisemnych informacji, o które prosił A. Milczanowski w swoim piśmie skierowanym do Komisji. Chodziło o informacje na temat źródeł pochodzenia informacji, które przedstawił minister Z. Siemiątkowski w lutym br.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MarianŻenkiewicz">Informacje te mówiły o tym, że wywiad rosyjski penetruje dużą część naszych elit politycznych.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MarianŻenkiewicz">Chodziło również o szczegółowe informacje dotyczące dalszych prac nad tzw. sprawą J. Oleksego.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MarianŻenkiewicz">O sposobie odniesienia się do tych kwestii, Komisja przesądziła w drodze głosowania podczas poprzedniego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MarianŻenkiewicz">Rozumiem, iż w momencie gdy Komisja otrzyma stanowisko A. Milczanowskiego, a więc czy dopuszczenie do materiałów ma dotyczyć tylko jego osoby, czy też i innych osób, to wówczas zapadną konkretne decyzje i postępowanie będzie mogło się toczyć.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MarianŻenkiewicz">Myślę, że gdy wpłynie odpowiedź A. Milczanowskiego odbędzie się posiedzenie, podczas którego Komisja wypowie się co do dalszego trybu procedowania. Jeżeli odpowiedź A. Milczanowskiego nie wpłynie w najbliższym czasie, to logicznym wnioskiem, jaki powinien zostać zaprezentowany podczas następnego posiedzenia Komisji, będzie wniosek skierowany do marszałka Sejmu o przerwanie prac dotyczących wstępnego wniosku o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej i pozostawienie prac w takim stanie, w jakim one są.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MarianŻenkiewicz">Zgromadzone materiały obejmują sprecyzowany akt oskarżenia, czyli wniosek wstępny i opinie ekspertów o trybie postępowania. Komisja otrzyma również - jak należy przypuszczać - wykaz osób, które ze strony A. Milczanowskiego byłyby dopuszczone do możliwości zapoznania się z materiałami tajnymi.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MarianŻenkiewicz">Myślę, że będzie to wniosek najbardziej właściwy. Chcę bowiem przypomnieć, że A. Milczanowski przed dwoma miesiącami stwierdził, że z materiałami sprawy chce się zapoznać w terminie do końca br. Natomiast na decyzję o dopuszczeniu do materiałów tajnych osób innych niż A. Milczanowski należy czekać ok. miesiąca.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MarianŻenkiewicz">Zezwolenie na dopuszczenie do wglądu do materiałów tajnych zostanie więc wydane w sierpniu. Po tym terminie rozpoczęcie prac merytorycznych, chyba nie miałoby już sensu.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarianŻenkiewicz">Sprawa nie jest oczywiście przesądzona i dlatego proszę o zanalizowanie mojej propozycji, do której powrócimy podczas następnego posiedzenia. Rozstrzygniemy wówczas, czy zasadne jest zwrócenie się do marszałka Sejmu o zamknięcie sprawy w tej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarianŻenkiewicz">Proszę o ewentualne uwagi lub wnioski dotyczące przedłożonej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMicewskiniez">Zamierzałem zgłosić wniosek analogiczny do propozycji pana przewodniczącego. Uważam bowiem, że nie ma żadnych szans na to, aby w tej kadencji możliwe było dalsze zaawansowanie sprawy, o której mowa. Należy więc ograniczyć się do zebrania materiałów, które są osiągalne i pozostawienia tych materiałów naszym następcom.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMicewskiniez">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos w sprawie propozycji, którą przedłożyłem? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejMicewskiniez">Przyjmujemy więc, że tym samym został wyczerpany drugi punkt porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejMicewskiniez">Chcę jednak poruszyć jeszcze jedną kwestię. Swego czasu przyjęliśmy, że pozostawimy pewien „testament” - spadek następnej Komisji. Chodziło konkretnie o uwagi dotyczące zakresu modyfikacji i zmian w ustawie o Trybunale Stanu. Sądzę, że powinniśmy wywiązać się z tego ustalenia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejMicewskiniez">Jest to tym bardziej uzasadnione, że właśnie zapadł wyrok przed Trybunałem Stanu w tzw. sprawie alkoholowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejMicewskiniez">Ponadto chcę dodać, że zwróciłem się do Trybunału Stanu z prośbą o przedstawienie opinii na temat ewentualnych zmian w ustawie o Trybunale Stanu. Myślę, że prośbę tę należy podtrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Kiedy otrzymamy opinię Trybunału Stanu?</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Niestety, nie wiem kiedy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Kiedy Komisja wystąpiła o opinię Trybunału Stanu?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Około dwóch miesięcy temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejOstojaOwsiany">To już najwyższy czas, aby Trybunał Stanu określił, kiedy nadeśle opinię. Od tego bowiem wiele zależy, gdyż uważam, że po otrzymaniu opinii Trybunału Stanu, zespół wyłoniony z grona Komisji będzie mógł zająć się sprawą. Dobrze byłoby więc zapytać Trybunał Stanu, czy i kiedy zamierza przedłożyć opinię.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejOstojaOwsiany">Skorzystam z sugestii posła A. Ostoja-Owsianego. Uważam jednak, że niezależnie od opinii Trybunału Stanu zespół wyłoniony z grona Komisji powinien przygotować swoje uwagi na temat zmian w ustawie o Trybunale Stanu. Dla prac zespołu szczególnie cenne będą uwagi i obserwacje posła J. Wierchowicza, który jako oskarżyciel uczestniczył w rozprawie przed Trybunałem Stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LidiaBłądek">Chcę zwrócić uwagę na to, że Komisja nie ma ustawowego obowiązku zwracania się o opinię do Trybunału Stanu. Skoro Trybunał Stanu nie przesyła opinii, to zespół Komisji powinien przygotować uwagi nie czekając na opinię Trybunału Stanu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarianŻenkiewicz">Wypowiedź poseł L. Błądek traktuję jako akces do udziału w pracach zespołu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarianŻenkiewicz">Nie musimy oczywiście zasięgać opinii Trybunału Stanu. Uważam jednak, że opinia taka będzie pomocna w pracach nad uwagami dotyczącymi ewentualnych propozycji zmian w ustawie o Trybunale Stanu. Należy mieć nadzieję, że opinia Trybunału Stanu wpłynie, a zespół uwzględni ją w swoich pracach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrPankanin">Rozumiem jednak, że nie chodzi o podjęcie przez Komisję formalnej inicjatywy ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarianŻenkiewicz">Oczywiście, że nie chodzi o formalną inicjatywę ustawodawczą, lecz o uwagi o ustawie o Trybunale Stanu przeznaczone dla następnej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarianŻenkiewicz">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawach różnych przed zamknięciem posiedzenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarianŻenkiewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>