text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarianŻenkiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, witam przybyłych. Posiedzenie nasze zostało zwołane w trybie nagłym, w związku z tym, że przewodniczący Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich pan poseł Grodzicki skierował do nas pismo z prośbą o ustosunkowanie się do planowanych przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich zmian w regulaminie Sejmu. Zmiany te obejmują zakres działania Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarianŻenkiewicz">Otrzymaliście państwo na piśmie propozycje sformułowane w sprawie zmian w regulaminie Sejmu przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich oraz opinię opracowaną w związku z tym przez Biuro Studiów i Ekspertyz KS.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarianŻenkiewicz">Chcę zaproponować, aby przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia było omówienie tych dwóch materiałów i sformułowanie wniosku, który umożliwiłby udzielenie odpowiedzi przewodniczącemu Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarianŻenkiewicz">Przy okazji pragnę zaznaczyć, że wczoraj dnia 8 bm. odbyła się debata, na którą zostałem zaproszony przez marszałka Sejmu razem z posłami zajmującymi się sprawami regulaminowymi. Debata dotyczyła tego - w jaki sposób należy postępować w związku z postawieniem w stan oskarżenia przed Komisją osób, w stosunku do których został sformułowany wniosek wstępny oraz wniosek o umorzenie postępowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarianŻenkiewicz">Pewne nieścisłości zaistniałe między ustawą o Trybunale Stanu a regulaminem Sejmu powinny zostać w przyszłości usunięte - taka była konkluzja tejże debaty. Niemniej jednak proponuję, abyśmy dzisiaj nie omawiali tej sprawy i zajęli się wyłącznie sformułowaniem opinii wobec propozycji Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Proponuję więc, aby przedmiotem naszego dzisiejszego posiedzenia był ten jeden punkt.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarianŻenkiewicz">Czy ze strony członków Komisji są inne wnioski w tej sprawie? Nie ma innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarianŻenkiewicz">Zatem przystępujemy do dyskusji na temat propozycji Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MarianŻenkiewicz">Pozwolę sobie krótko skomentować materiał, który otrzymaliśmy w tej sprawie. Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich proponuje dwie zmiany w regulaminie Sejmu. Dotyczą one art. 68 pkt. 1 i 2, które proponuje się zapisać w innym niż dotychczas brzmieniu oraz wprowadzenia pkt. 2a w art. 70. Zmiany te spowodowane są treścią ustawy o Trybunale Stanu, której przepisy mówią, że bieg w sprawach pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej osób zajmujących określone ustawą najwyższe stanowiska państwowe, nadaje marszałek Sejmu, a nie Prezydium Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MarianŻenkiewicz">W moim przekonaniu dwie przedłożone nam propozycje Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich odpowiadają wymogom ustawy o Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MarianŻenkiewicz">Chcę spytać, czy państwo podzielacie ten pogląd, czy też macie w tej sprawie inne uwagi lub wnioski? Nie widzę innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MarianŻenkiewicz">Rozumiem więc, że nasza Komisja wyraża akceptację dla propozycji Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MarianŻenkiewicz">Wynika z tego, że Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przyjmuje dwie zmiany zaproponowane przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich. Skoro propozycje Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich nie wzbudziły żadnego sprzeciwu ze strony członków naszej Komisji, nie poddaję tych wniosków pod głosowanie i przyjmujemy, że zostały one jednomyślnie zaakceptowane przez członków naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MarianŻenkiewicz">Chcę jeszcze zwrócić tu uwagę na inną sprawę. Otóż ekspert Biura Studiów i Ekspertyz KS w swojej opinii prawnej sugeruje, aby w regulaminie Sejmu określić w bliższy niż dotychczas sposób tempo prac Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. Ponieważ w ustawie o Trybunale Stanu nie ma żadnego przepisu, który mówiłby, w jakim tempie mają przebiegać prace Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, ze strony eksperta jest propozycja, aby tego rodzaju dyspozycje zawrzeć w regulaminie Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MarianŻenkiewicz">Propozycja polega na tym, aby może wprowadzić stwierdzenie, że Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa bez zbędnej zwłoki. Ekspert pisze, że: „nieokreślanie bowiem czasu pracy Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej nad wstępnym wnioskiem może prowadzić do nieuzasadnionego merytorycznie, przedłużania rozpatrywania spraw przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MarianŻenkiewicz">Pragnę usłyszeć jakie jest zdanie członków naszej Komisji na temat tej propozycji w świetle m.in. naszych ponad 3-letnich prac nad tak trudną sprawą jak sprawa odpowiedzialności za wprowadzenie stanu wojennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekTaylor">Co dotyczy propozycji Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, to nie mam absolutnie żadnych zastrzeżeń do zaznaczonych tłustym drukiem tych gotowych już propozycji. Polegają one na usunięciu braków regulaminu Sejmu na tle ustawy o Trybunale Stanu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekTaylor">Natomiast zgłoszona przez przedstawiciela Biura Studiów i Ekspertyz KS propozycja określenia terminu i tempa prac Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, nawet w tak ogólny sposób, jest propozycją wątpliwą. Nie bez przyczyny ustawa o Trybunale Stanu milczy w tej sprawie, a ponadto trudno sobie wyobrazić, aby możliwe było sprecyzowanie jakiegoś terminu i tempa pracy Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekTaylor">Określenie, że Komisja powinna działać bez zbędnej zwłoki, w istocie rzeczy nic nie mówi. Przecież praca wszystkich komisji sejmowych podlega takiemu nakazowi, choć wynika to z przyjętych zwyczajów, a nie z żadnych zapisów. Ja w każdym razie, nie przypominam sobie tego rodzaju zapisu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekTaylor">Tego rodzaju przepis niczemu nie zaszkodziłby, można by go więc zaakceptować, ale nie jest on niezbędny.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejMicewskiniez">Uważam, że wprowadzenie do regulaminu Sejmu przepisu proponowanego przez eksperta mijałoby się z celem, gdyż tempo prac Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej zależy od złożoności rozpatrywanych spraw. Były takie sprawy, jak wiemy, które zajęły nam ok. 4 lat. Zatem regulowanie tempa naszej pracy jakimś przepisem mijałoby się z celem.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejMicewskiniez">Przychylam się do wniosku pana posła Taylora, że nie warto niczego zmieniać w tej sprawie, gdyż to, jak szybko posuwamy się w analizie spraw, zależy od stopnia złożoności rozpatrywanej przez nas materii, a nie od terminu, który miałby być nam narzucony jakimś przepisem. W tym względzie decydującą sprawą jest jakość spraw, z którymi mamy do czynienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarianŻenkiewicz">Dziękuję. Czy są inne głosy w tej sprawie? Jeśli nie ma, to chcę powiedzieć, że w pełni podzielam myśli sformułowanie przez pana posła Taylora oraz pana posła Micewskiego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarianŻenkiewicz">Myślę, że sprecyzowanie czasu, w którym miałaby być zamknięta rozpatrywana przez nas sprawa, jest po prostu niemożliwe. Nie można ustalić harmonogramu działania Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, który to harmonogram miałby uniwersalny charakter i mógł mieć zastosowanie w każdej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarianŻenkiewicz">Natomiast sądzę, że wprowadzenie zapisu, że Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa bez zbędnej zwłoki oznaczałoby wprowadzenie zapisu, który praktycznie biorąc, byłby zapisem pustym. Potwierdzają to chyba posłowie prawnicy, bardziej biegli w sprawach procedowania Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarianŻenkiewicz">Rozumiem więc, że Komisja nasza nie podejmuje wniosku sformułowanego przez autora ekspertyzy z Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#MarianŻenkiewicz">Nasze posiedzenie kończymy więc dwoma wnioskami.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarianŻenkiewicz">Po pierwsze - Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej przyjmuje bez uwag wnioski dotyczące zmian w regulaminie Sejmu, zaproponowane przez Komisję Regulaminową i Spraw Poselskich.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#MarianŻenkiewicz">Po drugie - Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej nie znajduje podstaw do tego, aby regulamin sejmu uzupełnić o dyspozycję, określającą czas i tempo pracy oraz sposób procedowania Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#MarianŻenkiewicz">Czy członkowie Komisji zgadzają się z tymi dwoma wnioskami? Widzę, że moje wnioski znajdują akceptację.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#MarianŻenkiewicz">Czy ktoś z członków Komisji chce zgłosić inne wnioski lub uwagi? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#MarianŻenkiewicz">Wobec tego, przed zakończeniem obrad chcę jeszcze poinformować, że w najbliższym czasie planujemy spotkanie się w gronie prezydium Komisji w celu sformułowania dalszego trybu prac Komisji. Jeżeli państwo macie jakieś propozycje dotyczące tematów, które mogłyby być przedmiotem pracy naszej Komisji, to prosiłbym o kierowanie tych propozycji do sekretariatu Komisji w czasie obecnego plenarnego posiedzenia Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#MarianŻenkiewicz">Czy ktoś z państwa chce zgłosić jakieś wnioski lub ma jakieś pytania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#MarianŻenkiewicz">Dziękuję za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>