text_structure.xml
14.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Komisji Ustawodawczej i witam serdecznie wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyJaskiernia">Porządek obrad został posłom dostarczony na piśmie, czy są uwagi do porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie ma uwag, stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyJaskiernia">Informuję, że rząd reprezentuje dziś pan minister Tadeusz Grabowski i rozumiem, że będzie okazja do wysłuchania stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyJaskiernia">Rozpoczynamy od druku nr 2111 i proszę pana posła Zemke o krótkie syntetyczne scharakteryzowanie projektu przy założeniu, że został on szczegółowo uzasadniony pisemnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszZemke">Przypadł mi udział przedstawienia uzasadnienia projektu nowelizującego ustawę o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt tej ustawy został bardzo szczegółowo omówiony na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Chcę zasygnalizować fakt, że jest to inicjatywa ustawodawcza Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszZemke">Inicjatywa ta wynika z funkcji, jakie nałożone są na komisję parlamentarną. Jedną z podstawowych funkcji powinności Komisji jest kontrola wdrażania ustaw przyjętych przez nasz parlament. Kontrolując wdrożenie tej ustawy, odbyliśmy dyskusje w środowiskach wojskowych, a także odbyła się dyskusja wielu posłów, członków Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszZemke">Przygotowaliśmy na forum Komisji Obrony Narodowej propozycję nowelizacji ustawy. Chcę zasygnalizować fakt, że propozycja nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych przygotowywana była w kooperacji i konsultacji, po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Obrony Narodowej, a w szczególności Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. W realizacji tej ustawy pełni ona rolę szczególną.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszZemke">Chcę również zasygnalizować połączonym Komisjom fakt, iż gdyby przyjrzeć się przyjętej przez Sejm ustawie o zakwaterowaniu sił zbrojnych, to nowelizacja dotyczy ok. 10% przyjętych rozwiązań. Zaproponowane projekty nowelizacji wychodzą z następujących przesłanek.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszZemke">Przesłanką pierwszą jest to, iż 1996 r. był pierwszym rokiem funkcjonowania ustawy. Został on przez Wojskową Agencję Mieszkaniową w szczególności poświęcony na przygotowanie i wydanie przepisów wykonawczych. Było tutaj wiele delegacji ustawowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszZemke">W 1996 r. zorganizowano Wojskową Agencję Mieszkaniową i po 8 lub nawet 10 latach, kiedy został zahamowany spadek liczby żołnierzy zawodowych pozbawionych kwater - był to pierwszy rok. W wyniku realizacji tej ustawy zahamowano wysoce niekorzystną tendencję, która się pojawiała w poprzednich latach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszZemke">Powiem tylko obrazowo, że jeżeli w 1996 r. szkoły wojskowe ukończyło ok. 3500 żołnierzy zawodowych, to nie przełożyło nam się to - wzorem poprzednich lat - na wzrost liczby kadry oczekujących na rozwiązanie swoich spraw mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanuszZemke">Równocześnie jednak ustawa reguluje bardzo skomplikowane sprawy, ponieważ ma ona charakter nowatorski i rewolucyjny. Okazało się w pierwszym roku, że niektóre rozstrzygnięcia wymagają zmiany. Oprócz zmian redakcyjnych, pewnych uściślających, jakie się tutaj znajdują w projekcie, chcę zwrócić uwagę połączonych Komisji na najistotniejsze propozycje.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanuszZemke">Nie wynika z tego oczywiście wcale, że w toku dalszych prac w parlamencie na forum podkomisji i Komisji, a następnie Sejmu - nie pojawią się inne. Jeżeli chodzi o te najdalej idące propozycje chciałem zwrócić uwagę na fakt, iż proponowana jest w tej nowelizacji radykalna zmiana dotycząca sprzedaży kwater w garnizonach, które zostały zlikwidowane. Tam jest bowiem najtrudniejsza sytuacja.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JanuszZemke">Wydaje się sprawą uzasadnioną, aby bonifikata była wyższa niż w innej sytuacji, bo tam już wojska nie ma i nie przewiduje się w przyszłości stworzenia lub odtworzenia jednostek wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JanuszZemke">Kwestią podnoszoną w sposób powszechny na spotkaniach w środowisku wojskowym była sprawa ulg związanych tzw. powierzchnią należą i nie należną przy wykupie mieszkań.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JanuszZemke">Okazało się w rozwiązaniach przyjętych przez Sejm, że rozstrzygnięcia te praktycznie uniemożliwiają nabycie kwater przez osoby samotne. Norma wynosi 16,6 m2, a takich małych kwater w wojsku nie ma. Proponujemy zatem, aby ulga obejmowała jedną dodatkową powierzchnię nienależną. Byłaby to nie taka jak w przypadku powierzchni należnej lecz wynosiłaby maksymalnie 65% . Umożliwi to w szczególności nabycie kwater osobom samotnym, a także pozwoli utrzymać zasadę sprawiedliwości, bo nie proponujemy, aby zwolnienia z tych norm szły dalej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JanuszZemke">Nie proponujemy tutaj jakichś ekstra ulg dla osób samotnych lub mających małe rodziny, zajmujących kwatery znacznie przekraczające należne im powierzchnie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JanuszZemke">Następna sprawa, która budziła kontrowersje dotyczy tzw. osób nieuprawnionych i należy ją rozstrzygnąć. Spośród 174 tys. ogółu kwater wojska, ok. 27 tys. kwater zajmują osoby nieuprawnione. Rozwiązania, które istniały w tej ustawie praktycznie uniemożliwiły nabycie mieszkań przez osoby nieuprawnione.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#JanuszZemke">Nie ma praktycznie sposobu i możliwości prawnych, aby te osoby z mieszkań usunąć, jeżeli uiszczają one wymagane opłaty. Równocześnie osoby te nie mają możliwości nabycia mieszkań w ogóle. Chodzi o to, żeby nie było to na tak preferencyjnych warunkach jak żołnierze zawodowi, jednak proponujemy w projekcie ustawy stworzenie takich możliwości. Ulga wynosiłaby maksymalnie 65% .</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JanuszZemke">Wydaje się, że byłaby pewna szansa uzyskania w ten sposób środków ze sprzedaży mieszkań zajmowanych przez osoby nieuprawnione, na potrzeby dalszej rozbudowy mieszkań dla kadry wojskowej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#JanuszZemke">Z poważniejszych zmian są regulacje dotyczące opłat pobieranych za pobyt w internatach garnizonowych. Poprzednia ustawa przyjęła taką zasadę, że opłata ta wynosi 100% kosztów. W związku z tym młoda kadra zawodowych żołnierzy, bo dotyczy to głównie jej, stanowiąca ok. 6 do 7 tys. osób gremialnie na to narzeka.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JanuszZemke">W radykalny sposób zwiększyły się opłaty, co spowodowało, że ok. 50% pokoi w internatach jest niewykorzystana. Obniżenie tych opłat do połowy nie przeniosłoby się w takim samym stopniu na koszty utrzymania tych internatów, byłaby bowiem szansa na ich lepsze wykorzystanie, w szczególności przez młodszą kadrę. Są propozycje zasadniczych zmian.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JanuszZemke">Chcę podkreślić jeszcze raz, że prawie wszyscy posłowie - członkowie Komisji Obrony Narodowej odbyli spotkania w okręgach wojskowych na temat potrzeby nowelizacji ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych. Uważamy, że jest to ustawa dobra i sprawdzi się, chociaż trzeba na to określonego czasu. W określonych niektórych rozwiązaniach trzeba pójść o krok do przodu. Taki jest ogólny cel tej nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję panu posłowi Zemke - inicjatorowi nowelizacji. Czy są pytania do pana posła Zemke?</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę, czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w dyskusji w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę, w związku z tym jest propozycja prezydiów połączonych Komisji o powołaniu podkomisji, dla szczegółowego rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu sił zbrojnych. Proszę o kandydatury do podkomisji z ramienia Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeszekBugaj">Proponuję w imieniu prezydium Komisji Obrony Narodowej następujących posłów: Aleksandra Małachowska, Janusz Zemke, Zbigniew Mączka, Stanisław Dzienisiewicz i Sławomir Nowakowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję, z Komisji Ustawodawczej prezydium proponuje następujących posłów: Eugeniusz Januła, Paweł Kasprzyk i Tadeusz Zieliński.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy są jeszcze inne osoby gotowe do włączenia się do podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntJakubczyk">Jako członek Komisji Obrony Narodowej zgłaszam akces do pracy w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję, mamy jeszcze kandydaturę pana posła Jakubczyka. Czy są dalsze kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny temu składowi podkomisji, bądź wstrzymał się od głosowania? Nie ma. Stwierdzam, że podkomisja została powołana. Po zakończeniu posiedzenia proszę o pozostanie członków podkomisji na sali celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyJaskiernia">Przechodzimy do następnego punktu obrad, rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o obowiązku wojskowym i innych powinnościach obronnych (druk nr 2076). Rozumiem, że pan minister Grabowski będzie chciał prezentować ten projekt. Jesteśmy już po pierwszym czytaniu w Sejmie i chciałem zapytać, czy chciałby pan minister skorzystać i coś jeszcze dopowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszGrabowski">Proponuję, aby zreferował tę sprawę pan generał Nalaskowski. Został on upoważniony przez ministra obrony narodowej do reprezentowania jego stanowiska w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyJaskiernia">Proponuję takie rozwiązanie, panie ministrze: zapytamy, czy posłowie mają jakieś pytania do pana generała i wtedy rozpatrzylibyśmy te pytania, ponieważ przewidujemy powołanie podkomisji. Na posiedzeniach podkomisji będzie okazja, aby szczegółowo rozważyć wszystkie problemy.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy na tle projektu ustawy o obowiązku wojskowym i innych powinnościach obronnych, ktoś z posłów ma pytania, bądź chciałby zabrać dodatkowo głos w sprawach generalnych, wykorzystując fakt obecności pana ministra Grabowskiego i pana gen. Nalaskowskiego na dzisiejszym posiedzeniu?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyJaskiernia">Nie ma pytań, w związku z tym stwierdzam, że w chwili obecnej nie występuje potrzeba dodatkowych wyjaśnień. Zapraszamy pana generała na posiedzenia podkomisji, bo tam na pewno będzie okazja świadczyć swoją wiedzę, w zależności od potrzeb posłów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JerzyJaskiernia">Przystępujemy do powołania podkomisji. Proszę o kandydatury z Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekBugaj">W imieniu prezydium Komisji Obrony Narodowej proponuję do podkomisji następujących posłów: Bronisław Komorowski, Włodzimierz Nieporęt, Janusz Zemke, Krystyna Łybacka, Władysław Medwid, Janusz Onyszkiewicz, Tomasz Nałęcz, Krzysztof Luks i Leszek Bugaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyJaskiernia">Dziękuję, jest to bardzo duża grupa posłów. Z Komisji Ustawodawczej proponuję w imieniu prezydium następujących posłów: Krzysztof Budnik, Stanisław Ciesielski, Eugeniusz Januła, Danuta Ciborowska.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyJaskiernia">Czy ktoś z posłów chciałby włączyć się jeszcze do prac podkomisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AntoniTarczyński">Zgłaszam akces do pracy w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldemarDobrowolski">Ja również zgłaszam akces do pracy w podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyJaskiernia">Proszę zwrócić uwagę na to, że jest to podkomisja robocza, której trudno będzie pracować przy tak licznym składzie. Jeśli jednak posłowie tak uważają, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EugeniuszJanuła">Zgłaszam kandydaturę pana posła Jakubczyka z Unii Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyJaskiernia">Zgłoszony został pan poseł Jakubczyk, czy są dalsze kandydatury?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JerzyJaskiernia">Nie ma. Rozumiem, że wszyscy zgłoszeni posłowie zgadzają się na pracę w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JerzyJaskiernia">Kto jest przeciwny takiemu składowi podkomisji, lub wstrzymał się od głosowania?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JerzyJaskiernia">Nie widzę, stwierdzam, że skład podkomisji został powołany w zaproponowanym składzie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JerzyJaskiernia">Czy w sprawach różnych ktoś zechciałby zabrać głos? Nie ma chętnych, proszę wybranych członków podkomisji na pozostanie na sali, celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JerzyJaskiernia">Serdecznie dziękuję wszystkim przybyłym za udział w obradach, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>