text_structure.xml
12.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MaciejManicki">Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw Paktu o Przedsiębiorstwie Państwowym w Trakcie Przekształceń. Dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie projektu nowelizacji ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, uchwalonej w dniu 4 marca 1994 r. oraz zmiany w składzie kierownictwa Komisji. Drugi punkt porządku obrad łączy się z przejściem przeze mnie do pracy w administracji rządowej, w związku z czym nie mogę dłużej sprawować funkcji przewodniczącego Komisji. Muszę powiedzieć, że ubolewam z tego powodu, gdyż emocjonalnie czuję się bardzo związany z tą Komisją.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MaciejManicki">Czy są uwagi do porządku dziennego obrad? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MaciejManicki">Przechodząc do meritum obrad, chcę powiedzieć kilka słów na temat projektu ustawy, który członkowie Komisji otrzymali wraz z uzasadnieniem. Przypomnę, że projekt ten jest konsekwencją naszego wcześniejszego postanowienia, które sformułowaliśmy na podstawie rocznego funkcjonowania ustawy, którą uchwalił Sejm opierając się na sprawozdaniu naszej Komisji. Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych została uchwalona w dniu 4 marca 1994 r.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MaciejManicki">O ile dobrze pamiętam, jeden z przepisów ustawy zobowiązuje do rozpatrzenia jej funkcjonowania po roku. Na podstawie właśnie dyskusji, która wywiązała się przy rozpatrywaniu rocznego działania ustawy i wniosków wynikających z tej dyskusji, Komisja zdecydowała się na nowelizację ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MaciejManicki">Projekt ustawy nowelizującej zawiera dwa artykuły, które oznaczają wprowadzenie do ustawy dziewięciu zmian. Postaram się je pokrótce omówić. Pierwsza z tych zmian dotyczy przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. Chodzi o to, aby w PKP kumulować fundusz świadczeń socjalnych w całym przedsiębiorstwie PKP, aby nie funkcjonował on w rozbiciu na poszczególne dyrekcje i inne jednostki organizacyjne. Zmiana ta została zaproponowana na wniosek organizacji związkowej z tej branży.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MaciejManicki">Druga zmiana precyzuje, co należy rozumieć pod określeniem - coroczny odpis podstawowy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MaciejManicki">Trzecia zmiana również dotyczy odpisu na fundusz świadczeń socjalnych i zwiększeń, które wchodzą w ciężar tego funduszu, precyzując przy tym nieco inny harmonogram wpłat na fundusz. Dotyczy to pracodawców.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MaciejManicki">Czwarta zmiana proponuje wydłużenie o 1 rok okresu, w którym ustawa nie jest obligatoryjna dla tych zakładów, które nigdy nie były objęte przepisami o funduszu socjalnym.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MaciejManicki">Piąta zmiana polega na precyzyjnym określeniu tego, jaki odpis przysługuje emerytom. Pojawiła się bowiem niedobra interpretacja przepisów ustawy, interpretacja Stowarzyszenia Księgowych w Polsce niezgodna z intencjami ustawy. Była ona stosowana w wielu zakładach pracy. Minister pracy i spraw socjalnych musiał wyjaśniać te przepisy.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MaciejManicki">Zgodnie z tą błędną interpretacją, odpis na fundusz socjalny miałby być stosowany do tej liczby emerytów, którzy poprzednio korzystali z funduszu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MaciejManicki">Tymczasem tworząc ten przepis mieliśmy na myśli emerytów uprawnionych do tego świadczenia, a nie tylko tych, którzy z niego korzystali.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MaciejManicki">Szósta zmiana odnosi się do definicji dochodów z tytułu sprzedaży lub likwidacji obiektów przeznaczonych na działalność socjalną. Sprawa ta budziła w praktyce wiele kontrowersji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MaciejManicki">Siódma zmiana mówi o prowadzeniu wspólnej działalności socjalnej przez więcej niż jeden podmiot gospodarczy. Obecne przepisy nie do końca jednoznacznie regulują tę sprawę i dlatego na tym tle rodziły się pewne wątpliwości interpretacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MaciejManicki">Ósma zmiana polega na tym, że zakazuje się egzekucji środków funduszu świadczeń socjalnych, z wyjątkiem przypadków, gdy chodzi o roszczenia związane z działalnością socjalną zakładu. Mamy takie sytuacje, gdy komornicy, wówczas gdy zakład pracy nie reguluje swoich zobowiązań, egzekwują środki znajdujące się na koncie funduszu działalności socjalnej, co nie powinno mieć miejsca.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MaciejManicki">Ostatnia, dziewiąta z proponowanych zmian polega na dodaniu do ustawy przepisu karnego. Zdarzały się bowiem przypadki, gdy ustawa nie jest przestrzegana, a nie można stosować żadnych sankcji za nie wykonywanie jej ustaleń. Proponowany przepis zgodny jest z normą zawartą w Kodeksie pracy. Stanowi on, że kto kierując zakładem pracy nie wykonuje postanowień ustawy albo podejmuje działania niezgodne z przepisami ustawy, podlega karze grzywny do 5 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MaciejManicki">Tak wyglądają propozycje składające się na nowelizację tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MaciejManicki">Pragnę poinformować, że niektóre z proponowanych zmian są wynikiem konsultacji związkowej i z jeszcze jednej organizacji związkowej napłynęła opinia, która nie została uwzględniona w tej noweli. Trudno ją uwzględnić. Opinia ta wpłynęła w ostatnich dniach.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MaciejManicki">Mam tu na myśli pismo Rzecznika Praw Obywatelskich, które nie zawiera propozycji zmian w przepisach, tylko podnosi pewne wątpliwości dotyczące funkcjonowania tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MaciejManicki">Powstał również problem, który wynika z negocjacji związanych z kontraktem dla woj. katowickiego. Z propozycją dotyczącą tej kwestii - mogę to stwierdzić w związku z funkcją, którą obecnie sprawuję - rząd wystąpi w czasie, gdy projekt zostanie skierowany do pod obrady plenarne. Tak więc, zaproponowana zostanie jeszcze nowelizacja jednego z przepisów ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MaciejManicki">Wnoszę więc o to, aby Komisja zaaprobowała projekt nowelizacji ustawy w kształcie, który został Komisji przedłożony łącznie z projektem pisma, które w tej sprawie trzeba będzie skierować do marszałka Sejmu. Pozostaje jeszcze problem wyznaczenia posła sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MaciejManicki">Czy są uwagi do komisyjnego przedłożenia ustawy? Jeśli nie ma uwag, to proponuję, abyśmy najpierw przyjęli projekt, a potem zastanowili się, kto będzie reprezentował Komisję przy dalszym pracach proceduralnych nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MaciejManicki">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w przedłożonym Komisji kształcie?</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MaciejManicki">W głosowaniu 10 głosami za (jednogłośnie), projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MaciejManicki">Proszę teraz o propozycje kandydatów na posła sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitMajewski">Przede wszystkim w imieniu członków Komisji chcę podziękować panu przewodniczącemu za sprawne kierowanie pracami tej Komisji i za zaangażowanie w tej pracy. Komisja nie mało zrobiła. Rozumiem, że obecnie w związku z nową funkcją pana przewodniczącego w rządzie, problemy którymi zajmowała się nasza Komisja, zyskają wyższą rangę po stronie rządowej. Liczymy na to, że rozpatrywane przez nas sprawy będą panu nadal bliskie. Myślę, że zagadnienia związane z paktem o przedsiębiorstwie zasługują na to.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitMajewski">Chcę również w imieniu grupy posłów z SLD zaproponować, aby pana dzieło kontynuował poseł Stanisław Janas, który jest znanym posłem, inicjatorem wielu projektów ustaw. Był sprawozdawcą w wielu sprawach. Ma doświadczenie poselskie, jest posłem po raz drugi. Te wszystkie względy, a także dobre wzory zaczerpnięte od poprzednika sprawią, że poseł S. Janas poprowadzi prace Komisji do końca w sposób prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitMajewski">Proponuję, aby zmienić planowaną procedurę obrad i najpierw rozpatrzyć sprawę przewodniczącego Komisji, następnie zaś nowo wybrany przewodniczący będzie równocześnie posłem, który do końca doprowadzi prace nad tą ustawą, przedkładając ją Sejmowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MaciejManicki">Wobec tego obecnie zwracam się do członków Komisji z formalną prośbą, aby Komisja zechciała przyjąć moją rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej. Czy w związku z tym są jakieś pytania? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MaciejManicki">Przystępujemy więc do głosowania. Zwracam się z pytaniem, kto jest za przyjęciem rezygnacji Macieja Manickiego z funkcji przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw Paktu o Przedsiębiorstwie Państwowym w Trakcie Przekształceń?</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MaciejManicki">W głosowaniu 10 głosami za (jednogłośnie) Komisja rezygnację przyjęła.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MaciejManicki">Powracamy teraz do procedury wyborów nowego przewodniczącego Komisji. Została zgłoszona kandydatura posła Stanisława Janasa. Czy są inne kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MaciejManicki">Czy poseł S. Janas wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławJanas">Zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejManicki">Czy są pytania do kandydata? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejManicki">Możemy przystąpić do głosowania. Kto jest za tym, aby funkcję przewodniczącego Komisji Nadzwyczajnej do spraw Paktu o Przedsiębiorstwie Państwowym w Trakcie Przekształceń z dniem 1 września br. powierzyć posłowi Stanisławowi Janasowi?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MaciejManicki">W głosowaniu 10 głosami za (jednogłośnie), przewodniczącym Komisji Nadzwyczajnej do spraw Paktu o Przedsiębiorstwie Państwowym w Trakcie Przekształceń wybrany został poseł Stanisław Janas.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MaciejManicki">Uważam, że poseł S. Janas swą aktywną postawą udowodnił nam, że będzie dobrze sprawował tę funkcję.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MaciejManicki">Padł wniosek, aby w pracach nad nowelizacją ustawy o zmianie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych Komisję naszą reprezentował nowo wybrany przewodniczący. Czy są inne wnioski w tej sprawie? Nie widzę. Wobec braku sprzeciwu, wniosek został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławJanas">Jeśli można, to chciałem serdecznie podziękować za wybór mnie na przewodniczącego Komisji, a przede wszystkim raz jeszcze podziękować posłowi M. Manickiemu za efektywne i owocne prowadzenie prac tej Komisji. Myślę, że poseł M. Manicki będzie nadal aktywnie z nami współpracował. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejManicki">Zaznaczam, że nie mam zamiaru wycofywania się ze składu tej Komisji, choć być może w niektórych sprawach rozpatrywanych przez Komisję Nadzwyczajną, ze względu na objętą przeze mnie funkcję w rządzie oraz art. 8 ust. 2a Regulaminu Sejmu, będę musiał powstrzymać się od głosowania. Dzisiejszy porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>