text_structure.xml 33.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Porządek dzienny został posłom przekazany.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Proponuję, aby jako punkt pierwszy porządku obrad rozpatrzyć odpowiedź prezesa UKFiT na dezyderat nr 7 Komisji w sprawie organizacji Zimowych Igrzysk Olimpijskich Zakopane 2006.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Punktem drugim porządku dziennego byłoby przyjęcie sprawozdania Komisji z działalności w okresie II kadencji Sejmu RP. Trzecim punktem byłoby omówienie spraw bieżących. Korzystając z okazji przypominam, że wspólnie z prezesem UKFiT zapraszamy jutro na spotkanie Komisji z kierownictwem UKFiT. Spotkanie odbędzie się o godz. 17.00 w sali konferencyjnej hotelu „Grand”. Czy są uwagi do proponowanej zmiany porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Witam na naszym posiedzeniu prezesa UKFiT - Stanisława Paszczyka, dyr. Barbarę Wybraniec oraz dyr. Danutę Gajdus z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">Po spotkaniu ze Związkiem Międzygminnym z udziałem prezydenta Krakowa 20 maja br. wystosowaliśmy do prezesa Rady Ministrów dezyderat nr 7. Zasadnicze kwestie dezyderatu dotyczyły ewentualnego wsparcia opracowania wniosku do MKOL, rozpatrzenia celowości powołania pełnomocnika rządu do współpracy ze związkiem w celu ewentualnej koordynacji tego przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">Odpowiedź na dezyderat została przygotowana w imieniu obecnego na dzisiejszym posiedzeniu prezesa Paszczyka. Proszę prezesa Paszczyka o kilka uwag i komentarz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławPaszczyk">Odpowiedź mówiła o tym, że jesteśmy przygotowani do pełnego wsparcia i że jesteśmy w stanie zapewnić stronę finansową przygotowania wniosku w tym roku. Takie były starania Związku Międzygminnego, chodziło o kwotę 34 mld starych zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławPaszczyk">Odbyliśmy kilka spotkań ze Związkiem Międzygminnym. Przyjęliśmy stanowisko mówiące o tym, że czyniąc starania o uzyskanie praw organizacji, trzeba mieć środki finansowe na przygotowanie wniosku. Nie są to kwoty, które mogłyby zachwiać staraniami. W ciągu tych lat niezbędna jest kwota ponad 1 mld dolarów, trudno jest wobec tego mówić o tym, że nie ma środków na przygotowanie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławPaszczyk">Przygotowanie wniosku to także problem części woluntariuszy i sponsorów, którzy są zainteresowani zainwestowaniem w pomoc przy przygotowaniu wniosku po to, by w przyszłości mieć pierwszeństwo w udziale w prawach do niektórych rozwiązań, które będą zastosowane przez organizatorów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławPaszczyk">Zapowiedzieliśmy, że będziemy czynili starania umieszczenia w naszym budżecie kwoty 3 mln zł na przygotowanie wniosku. Ze względu na skutki powodzi, nie będziemy mieć środków nawet na poziomie ubiegłorocznym; będą, niestety, mniejsze. Samorząd jednak w dalszym ciągu powinien mieć pieniądze na ten cel. Nie stanowi to jednak zasadniczego problemu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławPaszczyk">Problemem są wewnętrzne zawirowania. Został wyłączony Kraków, a włączony Szczyrk. Sytuacja ta nie pokazuje jasno, kto i jak będzie prowadził przygotowania w kwestii starań o prawo do uzyskania organizacji olimpiady. Na szczęście Związek Międzygminny postanowił, że 21 września br. odbędzie się w Zakopanem referendum. Może to być jednak powiązane z kampanią wyborczą. Czy to referendum będzie prawdziwe? Najważniejsze jest pytanie o to, czy społeczeństwo chce olimpiady.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławPaszczyk">Jako prezes Polskiego Komitetu Olimpijskiego rozmawiałem m.in. z prezydentem Samorauchem w czasie mistrzostw świata w lekkiej atletyce. Ostatnie moje spotkanie z prezydentem MKOL doprowadziło do tego, że został delegowany znany działacz MKOL, wybitny ekspert - Artur Takaes. Od 1972 roku jest on ekspertem w pracach organizatorów przy przygotowaniu wniosku, wydawaniu opinii każdych letnich i zimowych igrzysk olimpijskich. Artur Takaes przyjedzie do Polski 15 stycznia, kiedy Zakopane będzie w ostatniej fazie przygotowywania wszystkich dokumentów i pomoże w ostatecznym sformułowaniu wniosku.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławPaszczyk">Na moje zaproszenie za kilka dni przyjeżdża do Polski ekspert FIS do spraw narciarstwa alpejskiego. Zakopane jest odpowiednio przygotowane, otrzymało zgodę Tatrzańskiego Parku Narodowego na chodzenie, oglądanie i loty nad parkiem. Ekspert wypowie się na temat tras alpejskich w różnych warunkach, tzn. i takich, kiedy trasa nie odpowiada warunkom FIS i zachodziłaby np. konieczność wycięcia w parku określonej liczby drzew.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławPaszczyk">Polski Komitet Olimpijski cały czas czuwa nad problemem olimpiady. Wraz z prezydentem Kwaśniewskim uczestniczyłem w spotkaniach z premierem Słowacji po to, aby mogło dojść do spotkania z prezydentem Słowackiego Komitetu Olimpijskiego, który jest jednocześnie członkiem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Bardzo cenna była wygłoszona przez niego, w obecności premiera Słowacji, opinia na temat współpracy Zakopanego z Popradem. Jest to koncepcja nieoficjalna, nie uzgadniana z Zakopanem, ale tworząca sprzyjający klimat do współpracy obu miast. Ustaliliśmy, że w wyniku mojego porozumienia z prezydentem Słowackiego Komitetu Olimpijskiego obydwa miasta spotkają się pod koniec października br. by omówić różne kwestie. Chodzi o ewentualność wspólnego starania się o organizację zimowych igrzysk olimpijskich. Nie można tak stanowczo odrzucać tej koncepcji z powodu przypuszczenia, iż ze względu na statut MKOL nie przychyli się do tego wniosku pozytywnie. Jest to nieprawda. Prezydent Samaranche akceptował starania dwóch miast dwóch krajów skandynawskich, także Chorwacji i Włoch i chyba Austrii i Niemiec.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StanisławPaszczyk">Konkurencja w ubieganiu się o prawo do organizowania zimowej olimpiady 2006 będzie niezwykle silna. Może okazać się, że Zakopane i Poprad mogą w tym układzie nie mieć żadnych szans.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#StanisławPaszczyk">O prawo do organizacji olimpiady Zakopane będzie ubiegało się po raz pierwszy, natomiast Poprad już po raz drugi.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#StanisławPaszczyk">Jeżeli Poprad otrzyma prawo do organizacji igrzysk zimowych w roku 2006, to tym samym Zakopane nie ma szans na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#StanisławPaszczyk">Dwie kolejne olimpiady nie mogą odbywać się w tym samym regionie. Należy przyjąć taktykę, która spowoduje to, iż te dwa miasta będą zainteresowane współpracą. Pierwsze sygnały z Europy miały miejsce rok temu właśnie z Zakopanego i Popradu.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#StanisławPaszczyk">Czynimy wiele, ale nie wyprzedzimy przyjęcia stanowiska przez samych zainteresowanych. My możemy jedynie popierać starania.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#StanisławPaszczyk">Proszę o przyjęcie odpowiedzi na dezyderat nr 7. Oficjalny wniosek nie został jeszcze dostarczony ani Komisji ani Polskiemu Związkowi Olimpijskiemu. Pierwszy wniosek został przecież wycofany.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#StanisławPaszczyk">Prezydent Samaranche nie wymienił do tej pory Zakopanego wśród miast ubiegających się o prawo do organizacji olimpiady. Tamte miasta złożyły już oficjalne dokumenty. Zakopane jeszcze nie wie, w jakiej formule wystąpi. Miesiąc temu mówiono, że bez Krakowa ale ze Szczyrkiem. Teraz w grę wchodzi Kraków, ale bez Szczyrku. Za dwa miesiące może się okazać, że wystąpi z Popradem.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#StanisławPaszczyk">Myślę, że kolejna Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu powinna zajmować się tą sprawą na swoich posiedzeniach systematycznie raz w miesiącu. Nie byłoby wtedy niedomówień, również w mediach. Komisja powinna raz w miesiącu zapoznawać się z informacjami zaczerpniętymi z samego źródła, tzn. od organizatorów starań o organizację igrzysk zimowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dobrze się stało, że rozpatrujemy odpowiedź na ten dezyderat z pewnym opóźnieniem, ponieważ otrzymaliśmy najświeższe informacje. Po referendum te prace zostaną ukierunkowane w odpowiedni sposób.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszTomaszewski">W odpowiedzi zawarta jest informacja o zapowiedzi ewentualnego umieszczenia w projekcie budżetu UKFiT kwoty wspomagającej przygotowanie wniosku. Kolejne komisje sejmowe zajmujące się tą problematyką powinny zabiegać o takie środki w budżecie UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszTomaszewski">Warto zwrócić uwagę na to, że są różne rewolucyjne propozycje w kwestii funkcjonowania wszystkich komisji sejmowych. Sądzę jednak, że praca tej Komisji udowodniła celowość funkcjonowania również w III kadencji Sejmu takiej lub rozszerzonej Komisji. Wnioskujemy o to w końcowym fragmencie naszego sprawozdania - chodzi o sprawę turystyki. Czy są pytania, uwagi bądź wnioski odnoszące się do odpowiedzi na dezyderat nr 7?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Chciałbym wyrazić opinię i przedstawić sytuację gmin kandydujących do prawa organizowania olimpiady.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewPietrzykowski">Naszym interesem jest przede wszystkim dążenie do uzyskania prawa organizowania olimpiady pod warunkiem stworzenia pewnej infrastruktury, która umożliwi nam starania. Chodzi więc o bezpośrednią korzyść, którą odniesiemy niezależnie od tego, czy uzyskamy prawo organizowania olimpiady.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewPietrzykowski">Najbardziej korzystna sytuacja byłaby wtedy, gdyby w tę infrastrukturę inwestowały jak najszersze kręgi, a nie jedna miejscowość. Olimpiada minie, a pozostanie problem wykorzystania obiektów skupionych w jednym miejscu.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZbigniewPietrzykowski">W pierwotnym zamierzeniu mówiono o gminach Zakopanego, Bielska (czyli Szczyrku), Krakowa. Działacze samorządowi (i nie tylko) postawili niezbyt oficjalny wymóg, który może mieć znaczenie w staraniach o uzyskanie prawa organizacji olimpiady. Chodzi o to, by obiekty nie były odległe od siebie nie więcej niż 60 km. Sprawa ta zaczyna bezpośrednio dotyczyć Krakowa i Szczyrku. Miałem okazję uczestniczyć w posiedzeniu Rady Terytorialnej w Szczyrku poświęconej temu problemowi. Gmina postawiła sprawę jasno. Jeżeli mieszkańcy Szczyrku będą walczyli o prawo do wzięcia udziału w organizacji igrzysk, a miałoby to spowodować ewentualną odmowę, to w takim wypadku wycofają się mimo dotychczasowego partycypowania w składkach (ocena to się na kwotę około 1,5 mld starych zł budżetu terytorialnego).</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#ZbigniewPietrzykowski">Trzeba zastanowić się nad tym, jak tę sprawę potraktuje Zakopane. Władze Zakopanego uznały, że w razie niekorzystnych okoliczności związanych z udziałem Krakowa, zdecydują się na samodzielną organizację. Wydaje mi się, że jednak możliwości są mniejsze niż chęci. Obawiam się tego, by w wyniku tych utarczek nie przegrała cała sprawa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZbigniewPietrzykowski">Wypowiedź posła Pietrzykowskiego traktuję jako uzupełnienie znanych już nam informacji. To właśnie środowiska lokalne będą podejmować decyzję włączenia się w organizację tego przedsięwzięcia. Czy są inne wnioski? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZbigniewPietrzykowski">Stwierdzam, że odpowiedź na dezyderat na 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZbigniewPietrzykowski">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu sprawozdania Komisji z działalności w okresie II kadencji Sejmu RP.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZbigniewPietrzykowski">Rozpatrujemy ten punkt w dniu dzisiejszym, ponieważ najprawdopodobniej kolejne posiedzenie Sejmu odbędzie się 4 września br. i będzie to posiedzenie jednodniowe. W związku z tym trudno będzie znaleźć czas na omówienie tego tematu.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZbigniewPietrzykowski">Sekretariat i Prezydium Komisji miało bardzo mało czasu na przygotowanie sprawozdania. Do ostatnich dni rozpatrywaliśmy kwestie związane z ostatnią naszą ustawą - ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#ZbigniewPietrzykowski">Sądzę, że nie ma istotnych uwag do części sprawozdania dotyczącej młodzieży. Natomiast druga część obejmująca sferę kultury fizycznej i sportu powinna mieć podział ze względu na 7 programów rządowych realizowanych przez UKFiT, a które wynikały również z prac naszej Komisji. Dlatego np. przy programie „Sport wszystkich dzieci” omawiane są w układzie merytorycznym wszystkie przedsięwzięcia i działania podejmowane przez Komisję Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Jest to próba odpowiedzi na to, jakie były źródła programów i jaka jest rola naszej Komisji. Zamieszczone zostały również zgłaszane i zrealizowane wnioski, np. wniosek dotyczący przygotowania poradnika dla uczniowskich klubów sportowych. Taki poradnik został przygotowany.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#ZbigniewPietrzykowski">Proszę posłów o pisemne uwagi do Sekretariatu Komisji do końca posiedzenia Sejmu, czyli do 29 sierpnia br. Jeśli członkowie Komisji wyrażają na to zgodę, to Prezydium Komisji upoważnione będzie do przygotowania końcowej redakcji sprawozdania. Do sprawozdania zostaną dołączone dane statystyczne, które są w komputerowym banku danych.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#ZbigniewPietrzykowski">Otwieram dyskusję nad wstępnym projektem sprawozdania Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu z działalności w okresie II kadencji Sejmu RP.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszGoć">Ostatni akapit projektu sprawozdania brzmi: „Komisja uznaje za celowe utworzenie w nowym Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej - Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Turystyki dla połączenia tej problematyki”. Rozumiemy, że kultura fizyczna jest ogólnym tłem. Dotychczas jednak mieliśmy komisję, w nazwie której była „kultura fizyczna i sport”. Proponuję rozważyć zapis: „Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszTomaszewski">Intencją tego zapisu było dołączenie turystyki. Do przyjęcia jest zatem zapis proponowany przez posła Gocia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofWiecheć">Sprawozdanie unaocznia nam, jak wiele zrobiono, a zarazem jak wiele jest jeszcze do zrobienia. Dobrze się stało, że otrzymaliśmy projekt sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofWiecheć">Mając już za sobą pryncypia w postaci Konstytucji i ustawy o kulturze fizycznej, powinniśmy jako komisja bardzo mocno akcentować sprawy wynikające z wprowadzenia kolejnych aktów wykonawczych. Powinniśmy wywierać nacisk na UKFiT, by kolejna ustawa była w pełni realizowana. Należałoby to w sprawozdaniu mocno zaznaczyć.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#KrzysztofWiecheć">W najbliższej kadencji Sejmu powinniśmy intensywnie zabiegać o sprawę dotyczącą Polskiej Rady Młodzieży. Nie udał nam się udział ruchów młodzieżowych w rozwiązywaniu problemów kultury fizycznej i sportu. Powinno to być przedmiotem szczególnej troski Komisji i wyrażać się w dążeniu do ściślejszej współpracy. Należy także podkreślić bardzo owocne wyjazdowe posiedzenia Komisji. Zauważalne było silne uaktywnienie się środowiska, w którym takie posiedzenie wyjazdowe odbywało się. Następowało podejmowanie szeregu bardzo ważnych dla środowiska decyzji. Warto rozwijać ten bardzo ważny wątek działalności Komisji. Można tu także włączać instytucje, które bardzo ściśle współpracują z Komisją, m.in. delegatury terenowe NIK.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofWiecheć">Korzystając z okazji chciałbym podziękować NIK, która włączała się w działania Komisji i służyła nam radę, a wszystkie otrzymywane sprawozdania i informacje były dla nas bardzo cenne.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#KrzysztofWiecheć">Kolejnym ważnym wątkiem naszego działania jest współpraca z samorządami terytorialnymi oraz współpraca z mediami, a zwłaszcza z telewizją publiczną. Dzisiejszą informację prasową o zakupieniu przez Canal Plus sportowych transmisji telewizyjnych należy jednak traktować w kategorii niepełnego sukcesu. W sprawozdaniu za mało zaakcentowany jest wątek współpracy z mediami. Powinniśmy bardzo mocno podkreślać te sprawy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#KrzysztofWiecheć">Dobrze się stało, że została opracowana ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych. Należałoby to również mocniej zaakcentować w sprawozdaniu. Na pewno duży wpływ na zapoczątkowanie pracy Komisji miały osobowości kolegów: Marka Wielgusa i Zbigniewa Gorzelańczyka. Być może jako Komisja powinniśmy wystąpić o nazwanie ich imieniem którejś z sal sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszTomaszewski">Poseł Wiecheć poruszył kilka spraw dotyczących sprawozdania, ale jednocześnie przekazał nam kilka przemyśleń dotyczących przyszłych działań. Proszę jednak o to, byśmy skupili się na sprawozdaniu, ponieważ jest to wewnętrzny dokument naszej Komisji a nie akt programowy dla następnej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszTomaszewski">W sprawozdaniu jest mowa o kwestiach dotyczących aktów wykonawczych. Nasze zabiegi dotyczące Polskiej Rady Młodzieży są ograniczone ze względu na to, że musi to być dobrowolne porozumienie stowarzyszeń mających osobowość prawną. Zgodnie z prawem zawierają porozumienie o konkretnej treści. My możemy wyłącznie nadać takiemu porozumieniu kształt dokumentu prawnego w postaci ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszTomaszewski">W sprawozdaniu trudno będzie zaznaczyć rolę telewizji publicznej w kreowaniu określonego stylu życia, w tym podejścia do spraw sportu, kultury fizycznej, sportu dzieci i młodzieży. Wiadomo, że telewizja publiczna kieruje się określonymi prawami, m.in. stosowną własną ustawą. Być może powinniśmy zająć się intensywniej tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#TadeuszTomaszewski">Ostatnia propozycja dotycząca nadania którejś z sal imienia kol. Wilgusa i Grzelańczyka będzie już rozpatrywana w III kadencji Sejmu. Natomiast nie powinniśmy o tym zapominać przy organizacji szeregu imprez i przedsięwzięć. Rozpoczął się drugi finał ogólnopolskiego turnieju piłki nożnej mini UKS imieniem Marka Wielgusa. Trzeba zrobić wszystko, aby znalazły się środki na kontynuację tej imprezy, tak jak to ma miejsce w turniejach imieniem Eugeniusza Pietrasika czy Zbigniewa Gorzelańczyka. Powinniśmy zadbać o to, by były to działania cykliczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#HenrykHajduk">Chciałbym, żeby w sprawozdaniu została także zamieszczona informacja o wyjazdowym posiedzeniu Komisji w Rydułtowach.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#HenrykHajduk">Oczywiście, bierzemy to pod uwagę. W specjalnym załączniku omówione będą wszystkie wyjazdowe posiedzenia naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#HenrykHajduk">Najważniejsze kwestie legislacyjne, które udało się przeprowadzić w tej kadencji z udziałem Komisji to: poselski projekt ustawy o kulturze fizycznej z wniesioną, opracowaną i uchwaloną modyfikacją; nowelizacja ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych - jest to instrument finansowy do realizacji wcześniej opracowanych 7 programów; ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#HenrykHajduk">Chciałbym serdecznie podziękować koleżankom i kolegom posłom za przyjazne podejście do środowiska organizatorów imprez masowych. Inne komisje opowiadały się za bardziej drastycznymi rozwiązaniami.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#HenrykHajduk">Jako komisje współpracujące braliśmy udział w opracowaniu innych ustaw, np. dotyczących prawa celnego oraz ustawy o zapobieganiu narkomanii.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#HenrykHajduk">Wiele konkretnych i wdrażanych wniosków było efektem naszych wyjazdów. W Zielonej Górze była mowa o powołaniu i uruchomieniu kadry wojewódzkiej i współfinansowaniu. Stało to się faktem, jak również faktem jest włączenie Drzonkowa do programu finansowania ze środków „Totalizatora Sportowego”.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#HenrykHajduk">W Poznaniu omawialiśmy kwestie funkcjonowania sportu policyjnego z pozytywnym efektem. Dwukrotnie zajmowaliśmy się sprawą Stadionu Śląskiego. Wysiłek UKFiT, wojewody, budżetu państwa doprowadził do pierwszego etapu modernizacji i sądzę, że będzie to kontynuowane.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#HenrykHajduk">Można byłoby jeszcze podać kilka innych przykładów określonych skutków wymienionych z wyjazdowych posiedzeń Komisji. Sądzę, że warto napisać o tych kwestiach w przyjętym układzie merytorycznym sprawozdania. Nasza komisja, UKFiT, NIK, rząd i Sejm mogą być zadowolone z powolnej ale systematycznej odbudowy nakładów na kulturę fizyczną i sport. Zastaliśmy sytuację 0,13% środków z 0,55% budżetu państwa. W tej chwili mamy 0,34%, łącznie z nakładami ze środków „Totalizatora Sportowego”. Należałoby utrzymywać tę tendencję systematycznego wzrostu nakładów. Na ten cel niewiele wzrosły nakłady w budżetach wojewodów. To również było przedmiotem naszej troski, co wyraziliśmy w stosownej opinii skierowanej do Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#HenrykHajduk">Pozostałe sprawy podejmowane przez Komisję w sferze kultury fizycznej i sportu wynikały z realizacji przyjętych 7 programów. Konstruktorem tych programów był UKFiT pod kierownictwem prezesa Paszczyka z szerokim udziałem grupy osób ze stowarzyszeń kultury fizycznej, polskich związków sportowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#HenrykHajduk">Obecna kadencja charakteryzowała się harmonijną współpracą podmiotów społecznych, administracji rządowej oraz naszej Komisji w realizacji, opracowaniu, wdrożeniu i zapewnieniu instrumentów finansowych tychże 7 programów, które można dalej rozwijać. Przykładem tego była omawiana przez Komisję kwestia włączenia sprzętu dla sekcji turystycznych w program zakupu sprzętu dla uczniowskich klubów sportowych. Mimo początkowych trudności, stało się to już faktem. Jest to także nasz współudział w dokonaniach w całym obszarze kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#HenrykHajduk">Jeśli chodzi o sprawy młodzieży, to w drugiej części kadencji była to tematyka częściej przez nas poruszana. Liderami konkretnych, podejmowanych przez Komisję tematów była m.in. poseł Błoch i przew. Jan Bury.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#HenrykHajduk">Proszę o zgłaszanie do Sekretariatu Komisji uwag i sugestii, aby 4 września br. prezydium Komisji mogło ponownie zająć się sprawozdaniem. Jeśli będą duże różnice zdań, to zostanie zwołane jeszcze jedno posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JadwigaBłoch">W sprawozdaniu Komisji powinna znaleźć się krótka uwaga mówiąca o tym, że Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu była jedną z nielicznych komisji, która działała ponad podziałami politycznymi. Dzięki dobrej współpracy z resortem, UKFiT i mimo różnic merytorycznych wspólnie troszczyliśmy się o dobro młodzieży i sportu. Wszystkie efekty osiągnięte zostały dzięki naszej dobrej, wspólnej pracy. Nie mogę tego samego powiedzieć o drugiej komisji, w której pracuję. Często tam brały górę spory politycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszTomaszewski">Atmosfera taka towarzyszyła nam od początku naszej pracy i umocniła się po tragicznym wypadku posła Marka Wielgusa i Zbigniewa Gorzelańczyka. Co prawda w ostatniej fazie pracy skład Komisji wykruszył się o część posłów opozycyjnych, poza posłami z ramienia Unii Pracy. O dobrej naszej współpracy świadczy chociażby jednomyślne przyjęcie ostatniego sprawozdania z wykonania budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DanutaGajos">Przeglądając projekt sprawozdania natknęłam się także na ocenę współpracy Komisji z NIK.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#DanutaGajos">Pragnę skorzystać z okazji i serdecznie podziękować wszystkim posłom zarówno za zaproszenie nas do udziału w posiedzeniach Komisji i za zrozumienie szczególnej roli, jaką ma do spełnienia NIK, a co określają przepisy ustawy o Najwyższej Izbie Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#DanutaGajos">Dużą satysfakcję z uczestnictwa we wszystkich posiedzeniach Komisji czerpię w szczególności z tego, co powiedziałam na którymś z posiedzeń, że chcemy być najlepszymi oczami tej Komisji w szczególności. NIK dla tej swojej roli znalazła wyjątkowe zrozumienie właśnie w tej Komisji. Z satysfakcją odebrałam zawartą w projekcie sprawozdania wysoką ocenę naszej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#DanutaGajos">Pragnę państwu serdecznie podziękować za wszystkie debaty, za szczególną uwagę, z jaką wysłuchiwano naszych opinii a jednocześnie za inspirującą rolę tej Komisji dla naszej pracy, co w praktyce spowodowało przeprowadzenie dwóch dużych ogólnopolskich kontroli. Jedna z nich została ukończona i jej efekty były przedmiotem obrad Komisji. Druga w tej chwili zmierza ku końcowi i wiąże się z opieką medyczną dzieci i młodzieży. Mam nadzieję, że będą miała przyjemność zaprezentować wyniki kontroli Komisji w powielonym składzie w przyszłej kadencji Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławPaszczyk">Powinienem dzisiaj powiedzieć kilka słów jako prezes UKFiT. Ze sprawozdania nie wynika jasno to, co udało się osiągnąć Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Praca tej Komisji była i jest bezprecedensowa. Nie przypominam sobie żadnego incydentu wywołanego z powodów politycznych, co jest przecież normalne w pracach sejmowych. Jeżeli były różnice zdań, to zawsze z przyczyn merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławPaszczyk">Jestem człowiekiem sportu, nie byłem w kraju w najgorszym dla sportu okresie. Teraz dopiero dowiaduję się, jaką ktoś przyjmował postawę wobec sportu i dlaczego tak się działo. Na szczęście bez żadnych obciążeń i złego nastawiania się do kogokolwiek rozpocząłem 4 lata temu pracę jako prezes UKFiT. Sytuacja była dramatyczna. Stan finansowy polskich związków sportowych osiągał dno. Nie można było nawet utrzymać na etatach sekretarzy generalnych. W latach 1990–1994 nie wybudowano żadnych obiektów sportowych. Do dzisiaj jeszcze ponosimy konsekwencje tamtego stanu - prawie nie do skończenia mola w Rzeszowie i Kołobrzegu. Takich obiektów jest więcej. Na skutek fatalnego zaniedbania inwestycje te są prawie niemożliwe do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławPaszczyk">Kilka uwag na temat liczby klubów i osób uprawiających sport. Nie rozumiem, jak wówczas (lata 1993-1994) było możliwe myślenie o tym, że możemy dążyć do Europy. Dzisiaj też nie umiem odpowiedzieć na pytanie, co stanowiło podstawę takiego myślenia. Gdyby nie uchwalono ustawy o grach liczbowych, to nie udałoby się wykonać aż 3/4 zamierzeń. Nie byłoby także na to szans, gdyby nie było nowelizacji ustawy o kulturze fizycznej. Sejm kolejnej kadencji może wprowadzić nową nowelizację po to, by coś poprawić.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławPaszczyk">Sprawa nowelizacji prawa celnego jest ewenementem. Chodzi o dodatkowe możliwości sportu przez zaopatrzenie w sprzęt, którego nie da się wyprodukować w kraju.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#StanisławPaszczyk">Jestem pełen podziwu dla działań Komisji. Przypominam sobie, jak poseł Błoch monitorowała każde nasze zdanie sprawozdania. Wiedzieliśmy, że taka jest powinność posła i zmuszani byliśmy w związku z tym do poprawiania różnych spraw. Wielu posłów „męczyło” nas, ale „męczyło” merytorycznie.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#StanisławPaszczyk">Pamiętam także pierwsze kontrole NIK. Musiałem wtedy zrozumieć, że jako prezes UKFiT odpowiadam za skutki wcześniejszych decyzji i muszę zrealizować wnioski pokontrolne dotyczące nie swojej działalności. Była to lekcja zmuszająca mnie do tego, by moi współpracownicy nie popełniali tego typu przewinień. Nie tylko my uczyliśmy się, ale kontrolerzy NIK uczyli się życzliwości dla nas. Przykładem mogą być zadania państwowe tak sformułowane przez ministra finansów, iż praktycznie nie mogliśmy wydawać pieniędzy na wiele rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#StanisławPaszczyk">Z punktu widzenia kontrolerów NIK było to nawet przewinienie. Później nauczyliśmy się sposobu przedstawiania naszych żądań Radzie Ministrów tak, by można było realizować zadania państwowe, które mimo generalnie dobrego sformułowania nie pozwalają na wydatkowanie środków w taki sposób, w jaki chcielibyśmy.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#StanisławPaszczyk">Członkowie Komisji byli nad wyraz życzliwi trudnej sytuacji sportu, co wyrażało się nie tylko w dbałości o lepszy stan finansowy sportu, ale także wobec programów. Programów jest już 9 a 7 z nich trwale zapisanych. Każdy program był opiniowany i monitorowany przez Komisję Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#StanisławPaszczyk">Nie udało się nam wspólne działanie w sferze sportu w wojsku o sportu w szkole.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#StanisławPaszczyk">Paradoksem jest to, że dzięki Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu mamy 3,4 i 5 godzinę wychowania fizycznego w szkole, a MEN się temu sprzeciwia. Pedagodzy powinni podejmować starania w celu wychowania zdrowego biologicznie pokolenia.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#StanisławPaszczyk">Obawiam się, że w sprawozdaniu nie ma uwidocznionego ogromnego sukcesu Komisji. Czasami trzeba być nieskromnym, bo naprawdę chodzi o ogromny sukces.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że uwagi posłów i prezesa UKFiT zostaną uwzględnione przy redagowaniu ostatecznego zapisu sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszTomaszewski">W imieniu prezydium Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu pragnę serdecznie podziękować wszystkim paniom i panom posłom za współpracę, przeprosić za ewentualne niedociągnięcia, jak np. przygotowanie nieodpowiednich materiałów przez poszczególne resorty, za być może niedopilnowanie czegoś na czas. Jednak w czasie pracy popełnia się błędy. Od samego początku traktowaliśmy się przede wszystkim jako partnerzy, którzy chcą zajmować się sprawami merytorycznymi. Podobnie jak w sporcie, byli wśród nas liderzy i byli ci, którzy swój akcent aktywności zaznaczyli w innych komisjach. Jako całość stanowiliśmy jednak dobrą drużynę.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszTomaszewski">W imieniu prezydium Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu serdecznie dziękuję za współpracę dyr. Gajdus i całemu departamentowi NIK, UKFiT i wszystkim instytucjom, które z nami pracowały. Niech to, co wspólnie zrobiliśmy, będzie przesłanką do prac w nowej kadencji Sejmu. Proponujemy przyjąć następujący tok prac nad sprawozdaniem. Uwagi prosimy przekazywać do Sekretariatu Komisji. Upoważnione przez prezydium Komisji przygotuje ostateczną formę sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#TadeuszTomaszewski">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji Młodzieży, Kultury i Sportu z ewentualnymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#TadeuszTomaszewski">Stwierdzam, że sprawozdanie przyjęliśmy jednogłośnie. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>