text_structure.xml 44.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam posłów i zaproszonych gości na posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi lub inne propozycje do porządku dziennego obrad? Nie stwierdzam. Chciałbym jedynie zaproponować zmianę rozpatrywania poszczególnych punktów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Najpierw rozpatrzylibyśmy informację Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej, następnie informację ministra edukacji narodowej, a na końcu omówimy sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Korzystając z okazji chciałbym przypomnieć o konieczności potwierdzenia udziału w wyjazdowym posiedzeniu w Krakowie i Chorzowie - 2 i 3 kwietnia br. oraz 16 i 17 kwietnia br. w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">Serdecznie witam na naszym posiedzeniu podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej Macieja Manickiego wraz z towarzyszącymi osobami, przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej z panią minister Danutą Grabowską i dyrektorem Krzysztofem Sikorą, przedstawiciela Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki - dyrektora Krzysztofa Książka, przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli z dyrektorem Danutą Gajdus i Stanisława Falskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę pana ministra Manickiego o skrótowe wprowadzenie do informacji, która została dostarczona posłom w formie pisemnej. Przypomnę, że tę sprawę rozpatrywaliśmy wcześniej. Aktualna informacja zawiera sprawozdanie z wykorzystania w 1996 r. kwoty 5 mln zł oraz zasady kontynuacji programu w 1997 roku. Była to inicjatywa parlamentu podczas konstruowania budżetu na rok 1996. Ta dodatkowa kwota została wydzielona w drugim czytaniu. Jak wynika z informacji, kwota ta nie została w całości wykorzystana. Dlatego też na rok 1997 przeznaczono kwotę, która - zdaniem ministerstwa - może być na tym etapie wystarczająca do realizacji tego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejManicki">Przedstawiliśmy naszą informację w formie pisemnej, więc wyeksponuję w tej chwili niektóre jej elementy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejManicki">Przypomnę, że ustawa budżetowa na 1996 rok przewidywała kwotę 5 mln zł na dofinansowanie kosztów realizacji przez organizacje pozarządowe programu przeciwdziałania długotrwałemu bezrobociu osób w wieku do 24 lat. Ta sprawa była przedmiotem posiedzenia Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu 23 kwietnia ubiegłego roku. Komisja przyjęła przedstawioną przez ministra pracy i polityki socjalnej informację dotyczącą proponowanych zasad przyznawania i wykorzystywania przedmiotowych środków.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejManicki">Opierając się na tych ustaleniach zamieszczono w dzienniku „Rzeczpospolita” oraz w „Służbie Pracowniczej” ogłoszenie o możliwości składania przez organizacje pozarządowe mające status stowarzyszeń młodzieży wniosku o przyznanie dotacji na dofinansowanie kosztów realizowanych w 1996 roku programów przeciwdziałania długotrwałemu bezrobociu osób w wieku do lat 24.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejManicki">Najistotniejsze ustalenia mówiły o tym, że wnioski o przyznanie dotacji mogą być składane przez organizacje posiadające status ogólnopolskich stowarzyszeń, które rozpoczęły działalność przed 1 stycznia 1996 r. Chodziło o uniknięcie sytuacji, w których ad hoc mogły się zawiązywać organizacje, stowarzyszenia, by wykorzystać konkretne środki przewidziane w ustawie budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MaciejManicki">Warto zwrócić uwagę na to, że w ubiegłym roku dosyć późno dowiedzieliśmy się, że takie środki będą do dyspozycji. Decyzja zapadła praktycznie w wyniku wniosku zgłoszonego w czasie drugiego czytania ustawy budżetowej. Mieliśmy także pewne problemy natury proceduralnej, dotyczące ustalenia zasad wykorzystywania tych środków. Nie mieliśmy w tym względzie dużych doświadczeń. Musieliśmy przeprowadzić pewne uzgodnienia również z innymi resortami, głównie z Ministerstwem Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MaciejManicki">W wyniku ustaleń opracowano sposób, zasady rozdysponowania tych środków. Jedną z istotnych zasad było ustalenie maksymalnej kwoty dotacji - 70% łącznych kosztów realizacji konkretnego programu, a przyznane środki nie będą mogły być przeznaczone na finansowanie kosztów bieżącej działalności stowarzyszeń, a w szczególności na wynagrodzenia stałych pracowników i spłatę zaległych zobowiązań.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MaciejManicki">W wyniku rozpisanego zaproszenia wpłynęło 19 wniosków zgłoszonych przez 19 stowarzyszeń. Wykaz został załączony. Wnioski opiewały łącznie na kwotę 5.419,3 tys. zł. Zostały rozpatrzone przez powołaną w tym celu komisję w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MaciejManicki">Na wniosek tejże komisji przyznano dotację dla 13 jednostek. Wnioskodawcy zostali poinformowani o podjętej decyzji i wysokości przyznanej dotacji. Trzeba zwrócić uwagę na to, że w wyniku nieco późnej informacji o środkach, dość późno były one uruchomiane, biorąc pod uwagę upływ czasu w roku budżetowym. W tym roku korzystamy już z doświadczeń, poza tym znacznie wcześniej zostały przyjęte zasady rozdysponowania środków. Została także odpowiednio sformułowana ustawa o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przez wpisanie odpowiedniej delegacji dla Naczelnej Rady Zatrudnienia. Rada opiniuje owe zasady przed ich zatwierdzeniem przez ministra pracy. Zasady te w tej chwili są rozsyłane, przekazane zostały między innymi do wiadomości posłów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MaciejManicki">Ogłoszenie w prasie - „Rzeczpospolita” nr 50 z 28 lutego br. - zostało zamieszczone w tym roku niezwłocznie po przyjęciu przez Sejm ustawy budżetowej i przed jej publikacją. Już 7 lutego br. wysłaliśmy pismo do wojewódzkich urzędów pracy. Zawierało ono odpowiednią informację propagującą rozdysponowanie tych środków.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MaciejManicki">Wracając do roku poprzedniego, to na 13 stowarzyszeń, po uwzględnieniu wniosków, rozdysponowaliśmy dotację w wysokości 2.795,1 tys. zł, czyli nieco ponad połowę kwoty, jaką mieliśmy do dyspozycji. Pozostała kwota 2.204.9 tys. zł została zgodnie z decyzją ministra pracy i polityki socjalnej przesunięta na dofinansowanie innych programów realizowanych przez organizacje pozarządowe w zakresie pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MaciejManicki">Największą część tych środków przekazaliśmy na realizację programu realizowanego pod nadzorem Departamentu Polityki Społecznej w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej. Program ten skierowany był do rodzin dotkniętych bezrobociem, rodzin byłych pracowników państwowych gospodarstw rolnych.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MaciejManicki">Jeśli chodzi o rozdysponowane środki, to mieliśmy zwroty w kwocie niespełna 6 tys. zł. Dotyczy to dwóch stowarzyszeń -Stowarzyszenia Gmin Puszczy Białowieskiej (zwróciło kwotę 4.231,10 zł) oraz Stowarzyszenia Pomocy Niematerialnej w Krośnie (1.615,27 tys. zł). Zwrócone środki zostały oczywiście przekazane zgodnie z prawem budżetowym ministrowi finansów. W sumie rozdysponowaliśmy kwotę 2.789,2 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MaciejManicki">Wszystkie organizacje, które otrzymały dotacje przekazały do końca stycznia Ministerstwu Pracy i Polityki Socjalnej sprawozdania z realizacji programów. Ze sprawozdań tych generalnie wynika, że podjęte przez organizacje pozarządowe programy i zobowiązania zostały zrealizowane. Różnymi formami aktywizacji młodzieży objęto łącznie blisko 19 tys. osób. Sprawozdania z realizacji programów zostały zaopiniowane przez dyrektorów wojewódzkich urzędów pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MaciejManicki">W opiniach tych dominują pozytywne oceny zrealizowanych programów. Podkreślany jest także wkład tych organizacji w przeciwdziałanie negatywnym skutkom bezrobocia wśród młodych ludzi, co stanowi dobre uzupełnienie działań i usług świadczonych przez urzędy pracy. Pozytywne opinie wyrazili także dyrektorzy szkół objętych programami wskazujące na cenne uzupełnienie wiedzy osób wchodzących na rynek pracy, nie objętej programem nauki.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MaciejManicki">Zdobyta w ubiegłym roku wiedza i doświadczenie zostanie obecnie wykorzystana w bieżącym roku. W tym roku dysponujemy na ten cel kwotą około 5 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MaciejManicki">W rządowym projekcie ustawy budżetowej przewidziana była kwota 5 mln 750 tys. zł, zgodnie z zasadą, że środki z roku 1996 podnosimy o wskaźnik planowanej inflacji na rok 1997, czyli 15%. Dało to kwotę 5 mln 750 tys. zł. Sejm postanowił o zmniejszeniu kwoty środków przewidzianych na dofinansowanie organizacji pozarządowych z części budżetowej ministra pracy i polityki socjalnej. Przypomnę, że na ten cel mamy nie tylko środki, o których dzisiaj mówimy, ale również środki wydatkowane pod nadzorem innego pionu w Ministerstwie Pracy i Polityki Socjalnej, przeznaczone głównie na zadania w zakresie przeciwdziałania bezdomności.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MaciejManicki">Ostatecznie dysponujemy kwotą 5 mln zł. Ogłoszenie zostało opublikowane i oczekujemy na wnioski, które mają wpłynąć do końca marca bieżącego roku. W kwietniu bieżącego roku rozpoczniemy działania zmierzające do finalizowania tych spraw. Chcielibyśmy, aby w tym roku środki zostały rozdysponowane możliwie szybko, tak, aby organizatorzy takiej pomocy dysponowali dłuższym czasem, by skuteczniej mogli planować swoje działania, efektywniej wydatkowywać środki, które otrzymają do dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MaciejManicki">Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej wypowiada się wyłącznie o tym zakresie, którym kieruje. Przez cały czas prowadzimy działania, by środki finansowe, które oddajemy do dyspozycji organizacji pozarządowych, urzędów pracy, czy np. środki na realizację programów restrukturyzacyjnych czy na inwestycje infrastrukturalne w gminach zagrożonych wysokim bezrobociem, trafiały tam jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MaciejManicki">W poprzednich latach mieliśmy do czynienia z sytuacją, gdy niejednokrotnie dopiero w drugim półroczu, a czasami nawet na przełomie trzeciego i czwartego kwartału trafiały środki na przykład na inwestycje infrastrukturalne. W tym roku po raz pierwszy możemy rozdysponowywać te środki na początku drugiego kwartału. Jest to co najmniej kilkumiesięczne przyspieszenie w stosunku do dotychczasowej praktyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że informacja, jak i zasady rozpatrywania oraz kryteria przyznawania środków przeznaczonych na te zadania są bardzo przejrzyste. Posłowie otrzymali zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku wszystkie te kryteria łącznie z wnioskami. Można powiedzieć, że mamy do czynienia z realizowaniem „przy podniesionej kurtynie”, czego wyrazem jest ogłoszenie prasowe.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszTomaszewski">Pragnę podkreślić, że w ubiegłym roku właśnie ten program był nakierowany głównie na młodzież bezrobotną w wieku do 24 lat. W tym roku, co jest bardzo pozytywne, program ten adresowany jest również do młodzieży wchodzącej na rynek pracy. Dwa tygodnie temu na posiedzeniu Komisji podkreślano, że młodzież absolwencka nie jest przygotowana do wejścia na rynek pracy. Teraz mamy do czynienia z szansą, by poszczególne stowarzyszenia zajęły się tym problemem.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszTomaszewski">Nowelizacja ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu stwarza możliwość kierowania bezpośrednio przez rejonowe urzędy pracy do udziału w tych programach młodzież bezrobotną. W ubiegłym roku obowiązywała jakby zasada dobrowolności w realizacji tych programów. Stowarzyszenia i organizacje prowadzące te programy musiały dotrzeć do bezrobotnych. To wcale nie było łatwe. Oferta nie spotykała się z dużym zainteresowaniem młodych ludzi. Podkreślam, że w roku bieżącym jest możliwość kierowania w ramach sprawdzania mobilności do podjęcia pracy przez przekwalifikowanie młodych ludzi w ramach różnych form, które proponowane są przez stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TadeuszTomaszewski">Programy te są realizowane we współpracy z rejonowymi i wojewódzkimi urzędami pracy. To jest bardzo istotne. Doszło do koordynacji prac. Wielu organizatorów tychże programów korzystało z kadry współpracującej z urzędami pracy. W realizację tych programów włączyły się także ośrodki pomocy społecznej, które wspomagały i kierowały zainteresowane osoby do tychże programów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę o zgłaszanie uwag do przedstawionego przez pana ministra Manickiego tematu. Obecnie przedstawiciele organizacji pozarządowych również proszeni są o zgłaszanie uwag, pytań i sugestii.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że informacja, jak również zasady funkcjonowania programu na rok 1997 zostały przez Komisję przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejManicki">Rozumiem, że informacja nie budzi wątpliwości. Chciałbym natomiast powiedzieć o jednym elemencie w kontekście wypowiedzi pana przewodniczącego Tomaszewskiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MaciejManicki">Jest jeszcze jedna forma, do której warto by zachęcić organizacje pozarządowe. Wynika ona ze znowelizowanych przepisów ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Weszły one w życie 1 stycznia bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MaciejManicki">Organizacje pozarządowe po raz pierwszy będą mogły być również organizatorami robót publicznych. Do tej pory nie miały takiej możliwości. Ten fakt można w odpowiedni sposób powiązać z programem, by jednocześnie skorzystać ze środków, które są przewidziane na ten cel z Funduszu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MaciejManicki">Jeśli odpowiedni program zostanie przedstawiony oraz uzgodniony z władzami gminy i z właściwymi urzędami pracy, to nic nie stanie na przeszkodzie w jego realizacji. Zwiększa to również możliwości zwiększenia środków.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MaciejManicki">Przypomnę, że organizatorzy robót publicznych będą mieli szerszą niż dotychczas możliwość korzystania ze środków Funduszu Pracy w zakresie pomocy rzeczowej przy organizacji tych robót. Do tej pory pomoc rzeczowa w wysokości 25% środków wydatkowanych na cele osobowe przy realizacji robót publicznych była możliwa tylko w gminach ujętych w wykazie gmin zagrożonych wysokim bezrobociem strukturalnym. Rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej rozszerza to w tej chwili na gminy, w których stopa bezrobocia jest wyższa niż połowa przeciętnej krajowej. Praktycznie można powiedzieć, że obejmuje to ponad 90% wszystkich gmin na terenie całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#MaciejManicki">Jest to też forma, z której można skorzystać. Uzyskuje się tu nie tylko możliwość refinansowania środków na wynagrodzenia dla osób zatrudnionych, ale również możliwość otrzymania na rzeczową organizację robót, na przykład na zakup odzieży, rękawic itd. Oczywiście jest do także możliwość łączenia ze środkami wynikającymi z programu, co składa się na logiczną całość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofSikora">Kwota na pomoc rzeczową może wynosić 25% kwoty na wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne. Jest to kwota dosyć znaczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MaciejManicki">Wynagrodzenie nie powinno przekraczać 75% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce. Dzisiaj stanowi to około 7 mln starych złotych. Razem ze składką ZUS daje to kwotę ponad 10 mln starych złotych, czyli na każdego zatrudnionego można jeszcze uzyskać w przeliczeniu miesięcznym kwotę 2,5 mln starych złotych. Jeśli roboty publiczne organizowane są przez 6 miesięcy, daje to kilkanaście milionów starych złotych na wydatki rzeczowe. Oczywiście może to być połowa wydatków na pomoc rzeczową. Wydatki tego rodzaju nie będą zaliczane do owych 30%, o których mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszTomaszewski">Warto podkreślić, że organizacje pozarządowe organizując zajęcia w ramach klubów pracy mogą bezpośrednio korzystać z Funduszu Pracy. Zmieniono definicję szkolenia i jest możliwość finansowania ze środków funduszu zajęć w klubie pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławFalski">Mam wątpliwość, z którą chciałbym się zwrócić do pana ministra Manickiego. Materiał otrzymałem przed chwilą i nie miałem możliwości szczegółowo się z nim zapoznać. Moją wątpliwość wzbudziło przyznanie dotacji instytucji umieszczonej pod pozycją 13 na ostatniej stronie. Z definicji, nazwy tej instytucji i celów, na jakie zostały przeznaczone środki, nie wynika, by spełniała ona kryteria, o których dzisiaj mówiono.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławFalski">Proszę potraktować tę uwagę jako moją wątpliwość, ale na pewno pojawi się ona w trakcie kontroli wykonania budżetu. Ani nazwa tej instytucji nie kojarzy się ze stowarzyszeniem, ani z ogólnopolską organizacją młodzieżową. Cel, na który zostały przeznaczone środki, również nie mieści się w celach, na które te środki powinny być przeznaczone. Sygnalizuję tę wątpliwość, ponieważ na pewno będzie ona przedmiotem pytań ze strony osób dokonujących kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MaciejManicki">Chciałbym wyjaśnić, że decyzja o przyznaniu środków dla Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Koszalinie była podjęta w sytuacji, gdy zastanawialiśmy się na co przeznaczyć środki nie wykorzystane w ramach tego rozdysponowania, o którym mówiłem. Był to przełom trzeciego i czwartego kwartału ubiegłego roku. Kierowaliśmy się chęcią jak najbardziej efektywnego wykorzystania środków zwracając przede wszystkim uwagę na działanie zmierzające do przeciwdziałania bezrobociu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MaciejManicki">Uznaliśmy, że wsparcie Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego środkami, które miały zapobiegać upadłości i likwidacji spółki w Czaplinku będzie inwestycją chroniącą miejsca pracy i służącą celom, o których mówimy. Oczywiście, mogą tu być pewnego rodzaju wątpliwości i postaramy się na nie odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MaciejManicki">Mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której nastąpiłby przepadek środków. Dodam, że pod koniec roku współpracując z departamentem pomocy społecznej przeznaczaliśmy środki na przedsięwzięcia nie mające nic wspólnego z przeciwdziałaniem bezrobociu. Chcieliśmy zapobiec przepadkowi środków, które nie zostały wydatkowane w roku budżetowym.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MaciejManicki">Jesteśmy przekonani, że nie działaliśmy niezgodnie z literą prawa. Na spotkaniu z Komisją informowałem, że mogą zaistnieć sytuacje, w których będziemy musieli przeznaczać środki niekoniecznie na ten cel, który był podstawą sformułowania poprawki w ustawie budżetowej. Odpowiemy w stosownym czasie na wątpliwości związane z dotacją dla Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Mamy pełną świadomość, że nie wydatkowaliśmy tych środków dokładnie z ich przeznaczeniem, ale spowodowane to było konkretną sytuacją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że właściwym czasem na szczegółowe wyjaśnienia będzie okres prac nad sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za rok 1996. Dzisiaj określony został konkretny termin składania wniosków - 30 marca. Na realizację programów pozostaje 3/4 roku. W ubiegłym roku na realizację programów pozostawał właściwie jeden kwartał. Jest to sytuacja generalnie korzystniejsza.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszTomaszewski">Przystępujemy do omówienia drugiego tematu - rozpatrzenie informacji Ministerstwa Edukacji Narodowej o wnioskach wynikających z przebiegu akcji letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w 1996 roku oraz projektu zarządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącego akcji wypoczynku w 1997 roku.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszTomaszewski">Posłowie otrzymali stosowne materiały łącznie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z 21 stycznia br. w sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad organizowania i nadzorowania. Sądzę, że to rozporządzenie, o którym dyskutowaliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji, uwzględnia wiele spraw zgłoszonych między innymi przez Związek Harcerstwa Polskiego. Proszę dyrektora Krzysztofa Sikorę o dokonanie wprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofSikora">Z przyjemnością chciałbym zarekomendować przedłożoną informację dotyczącą spraw letniego wypoczynku dzieci i młodzieży w roku 1996, jak również rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 21 stycznia bieżącego roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofSikora">Zadanie to wynika z ustawy o systemie oświaty i myślę, że znalazło stosowne rozwiązanie w rozporządzeniu, o którym wspominałem. Rekomendując te materiały, chciałbym zwrócić uwagę na niektóre istotne elementy.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#KrzysztofSikora">Ze wszystkich przedkładanych Komisji dwukrotnie wniosków, chciałbym zwrócić uwagę na kilka niezmiernie ważnych elementów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#KrzysztofSikora">Z wniosków i uwag, jak również ze sprawozdań i wizytacji kuratorów wynika, że wypoczynek dzieci i młodzieży powinien być kontynuacją trwającego przez cały rok procesu edukacyjnego. Nie może spełniać tylko funkcji socjalno-opiekuńczej, czy też być wyłącznie zagospodarowaniem wolnego czasu. Wypoczynek musi być elementem procesu edukacyjno-wychowawczego.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#KrzysztofSikora">Drugą ważną sprawą jest zwrócenie większej, niż do tej pory, uwagi na rozwijanie różnych form wypoczynku dzieci ze środowiska wiejskiego i małomiasteczkowego.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#KrzysztofSikora">Kolejna istotna kwestia, to potrzeba stworzenia lobby, które wspierałoby różne formy wypoczynku dzieci i młodzieży. Zwracam szczególną uwagę na dobre współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną, Państwową Inspekcją Handlową, państwowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi, Policją, Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej, samorządami terytorialnymi i organizacjami społecznymi.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#KrzysztofSikora">Od 1 stycznia 1996 r. szkolnictwo podstawowe prowadzone jest przez samorządy gminne, które są poważnym partnerem we współorganizowaniu przedsięwziąć dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#KrzysztofSikora">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że w rozporządzeniu ministra edukacji narodowej staraliśmy się zawrzeć wszystkie postulaty i wnioski, które były zgłaszane przez Komisję oraz te, które wynikały z licznych wniosków, uwag zgłaszanych przez podmioty realizujące to zadanie i z prowadzonych wizytacji w czasie letniego wypoczynku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przedstawiona informacja uwzględnia sprawy, o których mówiliśmy. Jest także oddzielne rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę o zgłaszanie pytań i uwag. Otwieram dyskusję. Wcześniej proszę pana dyrektora Książka o krótką informację na temat „sportowych wakacji”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofKsiążek">„Sportowe wakacje” organizowane będą przede wszystkim przez polskie związki sportowe i będą korzystały z pomocy Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Do końca marca będzie przedstawiona pełna lista oczekiwań i nasze propozycje dotyczące rozwiązania tego problemu. Oczekiwania są dużo większe niż nasze możliwości, mimo podwojenia kwoty w stosunku do roku ubiegłego. Taka była sugestia Komisji. Przypomnę, że jest to kwota 3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#KrzysztofKsiążek">Uczestnikami „sportowych wakacji” będą dzieci - przede wszystkim członkowie uczniowskich klubów sportowych. Klubów, które zostały pozytywnie ocenione przez polskie związki sportowe, gdyż one są przede wszystkim odpowiednią organizacją, by o tym decydować. Polski Związek Sportowy najlepiej będzie wiedział o tym, jak funkcjonuje dany klub i jakie jest jego uczestnictwo w systemie różnych rozgrywek. Konsultantem będzie również Szkolny Związek Sportowy.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#KrzysztofKsiążek">Ustalona została stawka maksymalnej dopłaty do jednego dziecka. Wynosi ona 180 zł. W trakcie wstępnych ustaleń organizacje proponują zmniejszenie tej stawki, by objąć akcją większą liczbę dzieci. Integralną częścią każdej umowy będzie obowiązek funkcjonowania w ramach rozporządzenia. Planujemy niebawem zorganizowanie szkolenia, ponieważ nie jestem pewien, czy wszystkie nasze kluby znają już rozporządzenie. Myślę o klubach, w których osobami prowadzącymi są instruktorzy, trenerzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dyrektor książek podniósł bardzo ważną kwestię, wynikającą z rozporządzenia, mianowicie kwalifikacje kadry, które określa rozporządzenie i obiekty, w których odbywają się „sportowe wakacje”.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszTomaszewski">Wyraźnie powiedziane jest, jakie powinny spełniać kryteria i że muszą posiadać kartę kwalifikacyjną obiektu itd. Warto na to zwracać uwagę przy rozpatrywaniu wniosków zarówno przez resort edukacji, jak i Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Chodzi o to, by na wstępie móc uniknąć wielu niepotrzebnych później zdarzeń, jeśli organizatorzy wypoczynku lokalizują go w bazie nie spełniającej tychże kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszTomaszewski">Moje pytanie kieruję do pana dyrektora Sikory. Paragraf 14 tego rozporządzenia mówi o tym, że organizatorzy kursów dla kadry i kierowników placówek mogą to robić za zgodą i pod nadzorem kuratora oświaty. Co oznacza „za zgodą” i „pod nadzorem”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofSikora">Rzecz dotyczy ustawowego nadzoru pedagogicznego, który sprawuje kurator nad realizacją czy wprowadzeniem wszystkich form dotyczących doskonalenia i kształcenia nauczycieli, w tym także wychowawców, którzy będą pełnić funkcje wychowawcze w placówkach letniego wypoczynku. Takie programy są opracowywane przez organizatorów i uwzględniają elementy, które są przedłożone w załączniku do rozporządzenia. Kuratorzy akceptują te programy i na ich podstawie po zakończeniu kursu wydają wspólnie z organizatorem stosowne zaświadczenia. Kurs czy szkolenie obejmuje kierowników placówek wypoczynkowych lub wychowawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanBury">Jak przedstawia się plan podziału środków na rok 1997, jeśli chodzi o kuratoria i jednostki centralne? Jaki jest w tym udział Stowarzyszenia „Polonia”? Co roku podnoszono kwestię tego, że stowarzyszenie to otrzymywało dość duże środki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanBury">Drugie pytanie dotyczy wysokości tak zwanego osobodnia dla danego stowarzyszenia. Do tej pory bywało bardzo różnie. Stawki Ministerstwa Edukacji Narodowej dla jednostek centralnych należały do jednych z wyższych. W kuratoriach natomiast było bardzo różnie, niektóre stawki były bardzo niskie. Na posiedzeniach Komisji wielokrotnie sugerowaliśmy, aby minister edukacji narodowej ustalał dla kuratorów jakieś minimum na tego typu dotacje. Jakie są w tym względzie zamierzenia na rok 1997?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofSikora">Ustosunkuję się najpierw do ostatniego pytania. Kuratoria nie otrzymują już z budżetu Ministerstwa Edukacji Narodowej środków na realizację tego przedsięwzięcia, a otrzymują je bezpośrednio od ministra finansów na podstawie ustawy o prowadzeniu szkół podstawowych, czy też dysponowania środkami w tym zakresie. Wysokość środków, które zostały rozdzielone między kuratoria wynosi 150 mld starych zł i tymi środkami będą dysponować proporcjonalnie kuratoria.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofSikora">Łącznie w Ministerstwie Edukacji Narodowej na realizację zadań zleconych na mocy tego paragrafu będzie przeznaczona kwota 35 mln 210 tys. zł, w tym na kolonie polonijne - 4 mln 300 tys. zł. Został już podpisany stosowny aneks do umowy ze Stowarzyszeniem „Wspólnota Polska”, w którym określa się „Wspólnotę” jako jednego z głównych organizatorów wypoczynku dla dzieci polonijnych. Na „sportowe wakacje” przeznaczono kwotę 3 mln 200 tys. zł, na olimpiady przedmiotowe krajowe i międzynarodowe - 4,5 mln zł. Reszta środków będzie przeznaczona na zlecanie zadań państwowych nie tylko na wypoczynek letni, ale również na zadania śródroczne realizowane przez organizacje i stowarzyszenia pozarządowe przez jednostki niepaństwowe w ciągu całego roku budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KrzysztofSikora">Wysokość dofinansowania w bieżącym roku została przedstawiona Komisji. Przypomnę, że w miejscu zamieszkania organizacja zajęć sportowo-rekreacyjnych będzie dofinansowana w wysokości 2,5 zł do kosztów osobodnia. Obozy szkoleniowo-wypoczynkowe, rekreacyjne, sportowe w formach wyjazdowych - 6 zł, obozy i kolonie zdrowotno-rehabilitacyjne i profilaktyczno-lecznicze - 8 zł, obozy czy też formy szkolenia nieetatowej kadry wychowawczej stowarzyszeń - 7,5 zł, wypoczynek dzieci polonijnych - 10 zł.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KrzysztofSikora">W tym roku zostało zmniejszone dofinansowanie do kosztów osobodnia na szkolenie nieetatowej kadry wychowawczej stowarzyszeń po to, aby zwiększyć możliwość dofinansowania dwóch form, mianowicie obozów i kolonii zdrowotno-rehabilitacyjnych i profilaktyczno-leczniczych oraz obozów szkoleniowo-wypoczynkowych, rekreacyjno-sportowych w formach wyjazdowych. Te dwie formy zostały preferowane kosztem szkolenia nieetatowej kadry wychowawczej stowarzyszeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę o powtórzenie ogólnej kwoty przeznaczonej na akcję letniego wypoczynku dla jednostek centralnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofSikora">Jest to kwota 35 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy ktoś z posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaBłoch">Zwracam się z pytaniem do pana dyrektora Sikory. Czy w tym roku przedstawiciele Komisji, do których należał pan poseł Rojszyk i ja, będą zapraszani na posiedzenia Zespołu do Spraw Zadań Zleconych? W ubiegłym roku zdarzyło się to tylko jeden raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszTomaszewski">Komisja oceniając ten temat zaproponowała udział posłów i sądzę, że w tym roku będzie to kontynuowane. Rozumiem, że pani poseł Błoch zgłasza akces do udziału w tych pracach w charakterze obserwatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrzysztofSikora">Z przyjemnością będziemy gościć państwa na posiedzeniu Zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli Komisja wyrazi zgodę, to pani poseł Błoch i pan poseł Rojszyk będą w dalszym ciągu obserwatorami w Zespole do Spraw Zadań Zleconych. Zespół ten działa nie tylko w sprawach letniego wypoczynku. Rozumiem, że sytuacja zmusza do tego, iż Zespół zwołuje się w miarę szybko i trudno jest zawsze powiadomić posłów. Proponujemy, o ile jest to możliwe, planowanie posiedzeń w trybie dwutygodniowym tak, jak odbywają się posiedzenia Sejmu. Ułatwiłoby to zapewne udział naszych przedstawicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanBury">Czy jest to jednolita stawka dla kuratorów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dyrektor Sikora wyraźnie powiedział, że obecnie budżety kuratorów znajdują się jakby w budżetach wojewodów i nie jest to wytyczna dla kuratora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofSikora">Naturalnie, tak. Chcę poinformować o takiej praktyce, iż na naradach wizytatorów do spraw letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, które tradycyjnie odbywają się w cyklu wiosna-jesień, przedstawiamy zalecenia, by w kuratoriach były opracowane również jednolite sposoby wspierania podmiotów na osobodzień, by zostały określone stawki, którymi będzie dysponował kurator przy wspieraniu podmiotów w realizacji zadania letniego wypoczynku dzieci i młodzieży. Niemożliwe jest narzucenie kuratorium określonej stawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekPórzycki">Mam kilka pytań odnośnie do par. 11 i par. 12 rozporządzenia ministra edukacji narodowej. Rozpo-rządzenie powołuje się na stopnie harcerskie, na stopnie instruktorskie - podharcmistrza i harcmistrza.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MarekPórzycki">Zwracam uwagę na to, że w Polsce istnieje kilka organizacji harcerskich. 5 z nich to organizacje o dość dużym zasięgu. Z przykrością muszę stwierdzić, że posługiwanie się terminem bez dokładnego określenia, czym jest stopień podharcmistrza i stopień przewodnika, często powoduje to, iż organizacje takie jak np. Stowarzyszenie Harcerstwa Katolickiego „Zawisza”czy instruktorzy Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej nie mogą pełnić pewnych funkcji w związku właśnie z tym rozporządzeniem. Nie mogą pełnić funkcji kierowników placówek wychowawczych. Stopień przewodnika ZHR absolutnie nie jest tożsamy ze stopniem przewodnika ZHP. Mam świadomość tego, że rozporządzenie było przygotowane pod kątem największej polskiej organizacji harcerskiej, czyli ZHP. Jeśli rzeczywiście chcemy promować harcerstwo jako ruch propaństwowy, należałoby zmienić pewne zasady, np. w kontekście pewnej interpretacji. Par. 11 i par. 12 dotyczy kierowników dydaktycznych. Mnie głównie interesuje kwestia instruktorów i placówek wychowawczych prowadzonych przez instruktorów ZHR, ponieważ jestem przedstawicielem tej organizacji. Nasze działanie nastawione jest głównie na organizowanie wspólnych akcji letnich w małych grupach - do 20–30 osób. Wydaje nam się, że w przypadku stopnia przewodnika przewidzianego dla osoby powyżej 18 roku życia, taka osoba powinna mieć prawo prowadzenia placówki wychowawczej, zwłaszcza że często są to studenci wyższych lat studiów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofSikora">Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowując projekt rozporządzenia zwracało się do wszystkich podmiotów z prośbą o opinie i uwagi. Takie uwagi i spostrzeżenia napływały z różnych organizacji pozarządowych, ale również i z ministerstw. Staraliśmy się uwzględnić wszystkie racjonalne przesłanki. Od ZHR nie otrzymaliśmy żadnych uwag dotyczących tych kwestii.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#KrzysztofSikora">Problem jest nieco szerszy. W trakcie rozlicznych wizytacji letniego wypoczynku często podnoszono problem braku stosownego nadzoru pedagogicznego nad dziećmi i młodzieżą na obozach harcerskich. Dlatego wprowadziliśmy bezwzględny wymóg ukończenia 18 roku życia. Wymóg ten musi być absolutnie respektowany z tytułu odpowiedzialności prawnej za powierzoną młodzież również na obozach harcerskich.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#KrzysztofSikora">Drugim istotnym elementem jest to, iż stopień podharcmistrza w sposób naturalny upoważnia do kierowania większymi zespołami ludzkimi. Ten aspekt został uwzględniony przy powierzaniu kolejnej wyższej funkcji kierownika jednostki czy placówki wypoczynku letniego, zimowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekPórzycki">Rozumiem wszystkie kwestie, które przedstawia pan dyrektor Sikora. Problem zasadniczy polega na tym, że nasze regulaminy są po prostu inne. Dla nas osobą, która kieruje placówką wychowawczą jest właśnie przewodnik, drużynowy. Osoba, która w ciągu całego roku zajmuje się wychowaniem dzieci jest to osoba pełnoletnia.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekPórzycki">Z przykrością muszę stwierdzić, że wielokrotnie rozmawialiśmy i nasze uwagi były przekazywane. Nie odpowiedzieliśmy w formie pisemnej, ponieważ nie otrzymaliśmy projektu. Mówię to z całą odpowiedzialnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszTomaszewski">Rzeczywiście jest to sprawa ważna dla przedstawiciela ZHR. Sądzę, że można ją wyjaśnić w roboczych kontaktach z departamentem. Jest to kwestia interpretacji, który stopień odpowiada stopniom w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofSikora">Poprzednie rozporządzenie ministra edukacji narodowej traktujące o zasadach i warunkach, jakie powinny spełniać placówki letniego i zimowego wypoczynku dzieci i młodzieży zawierały praktycznie te same wymogi dotyczące kwalifikacji kadry instruktorskiej. Jest to tylko i wyłącznie przedłużenie funkcjonowania tamtego rozporządzenia wynikające z praktyki organizacyjno-pedagogicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekPórzycki">Przeglądając sprawozdanie z akcji letniej zauważyłem brak jednego dokumentu. Być może znajduje się tam stosowne wyjaśnienie. Wydaje mi się, że brakuje ważnej rzeczy, to znaczy dat i wykazów podziałów środków finansowych na zadania zlecone przydzielone jednostkom niepaństwowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszTomaszewski">Sprawozdanie z przebiegu letniego wypoczynku dzieci i młodzieży było tematem wcześniejszego posiedzenia Komisji, na którym zaprezentowano szczegółowy wykaz. Teraz mamy do czynienia z informacją o wnioskach z przebiegu akcji. Taki materiał znajduje się w sekretariacie Komisji. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#TadeuszTomaszewski">Serdecznie dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Edukacji Narodowej za przedłożenie informacji. Informacja została przyjęta z sugestią, by pani poseł Jadwiga Błoch i pan poseł Marek Rojszyk byli zapraszani na posiedzenia Zespołu do Spraw Zadań Zleconych jako nasi obserwatorzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#AdamBielan">Bardzo się cieszę, że przedstawiciele Komisji będą zapraszani na posiedzenia Zespołu do Spraw Zadań Zleconych, ale chcę zapytać, czy przedstawiciele największej organizacji - Polskiej Rady Młodzieży - również będą mieli prawo uczestniczyć w posiedzeniach tego Zespołu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofSikora">Nie potrafię w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie. Myślę, że wystąpicie państwo ze stosownym wnioskiem do ministra edukacji narodowej, który jest jedyną osobą kompetentną i władną podjęcia takiej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszTomaszewski">Zespół ten jest zespołem wewnętrznym Ministerstwa Edukacji Narodowej, w którego skład nie wchodzą przedstawiciele stowarzyszeń i organizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DanutaGrabowska">Oczywiście, należałoby równoprawnie traktować wszystkich, którzy zgłaszają się do tego zespołu z bardzo konkretnymi postulatami. Nie wyobrażam sobie jednak sytuacji, w której niewielki roboczy zespół będzie miał 10 razy większą liczbę obserwatorów. Nie wyobrażam sobie, by Komisja mogła sugerować ministrowi edukacji narodowej tak bardzo szczegółową interwencję wszystkich chętnych w wewnętrzne sprawy resortu. Rozumiem, iż dobrym prawem posłów jest możliwość przysłuchiwania się posiedzeniu i to jest oczywiste, a wszystkich partnerów społecznych traktujemy bardzo poważnie.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#DanutaGrabowska">Rzeczywiście w akcji letniej najważniejszym problemem jest zapewnienie dzieciom właściwych warunków wychowawczych, rozwojowych, ale także bezpieczeństwa. Dlatego rozważaliśmy kwestię, kto może być opiekunem bez względu na to, z jakiej jest organizacji. Początkowo w Ministerstwie Edukacji Narodowej podnoszono problem, że koniecznie musi to być osoba z minimum wykształceniem średnim, i która ukończyła 18 lat. Na skutek intensywnych ustnych i pisemnych interwencji ZHP i argumentacji dotyczącej stopni harcerskich odstąpiliśmy od wymogu wykształcenia średniego. Jest rzeczą oczywistą, że jeżeli drużynowy prowadzi drużynę przez cały rok, to naturalne jest, że powinien uczestniczyć w akcji letniej. Dlatego organizacje harcerskie zostały w kwestii wykształcenia potraktowane inaczej niż inne organizacje.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#DanutaGrabowska">Zwracam się z prośbą o to, by partnerzy społeczni odpowiadali wcześniej na przekazane dokumenty, by nie dochodziło do sytuacji, kiedy komisja sejmowa jest miejscem, w którym się nas egzaminuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#TadeuszTomaszewski">Wszyscy partnerzy społeczni znają adres Ministerstwa Edukacji Narodowej. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę. Stwierdzam, że informacja została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#TadeuszTomaszewski">Serdecznie dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Edukacji Narodowej za przedłożenie informacji oraz wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#TadeuszTomaszewski">Prezes Polskiego Związku Badmingtona pani Jadwiga Ślawska-Szalewicz zaprasza na Mistrzostwa Polski Polityków i Dziennikarzy pod patronatem wicemarszałka Sejmu - Marka Borowskiego. Mistrzostwa odbędą się 26 marca o godz. 22oo w Ośrodku Przygotowań Olimpijskich w Spale. Zaproszenia są w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>