text_structure.xml 67.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu. Mamy dziś do rozpatrzenia projekt budżetu na 1997 r. w części dotyczącej Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Czy państwo mają jakieś uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Otrzymaliśmy materiał Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki dotyczący projektu budżetu na rok 1997 w części dotyczącej tego Urzędu. Projekt ustawy budżetowej otrzymaliśmy zresztą już o wiele wcześniej. Materiały te są tylko rozwinięciem zawartych w niej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie - wiele spraw, które są zadaniami rzeczowymi, były omawiane w czasie całorocznej pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#TadeuszTomaszewski">Po trzecie - do projektu budżetu państwa w części dotyczącej kultury fizycznej jest załączony dokument obrazujący wykorzystanie pieniędzy pochodzących z dopłat do stawek Totalizatora Sportowego oraz pewne plany dotyczące środka specjalnego na rok 1997.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#TadeuszTomaszewski">W trakcie roku, omawialiśmy kilkakrotnie wykonanie zadań związanych z wykorzystaniem środków pochodzących z dopłat do stawek Totalizatora Sportowego. Sądzę, że to pozwoli nam dziś szybciej procedować i wyrobić sobie opinię na ten temat. Jednak określone uwarunkowania dotyczące wykorzystania środka specjalnego powodują, że musimy się przyjrzeć tym planom dość szczegółowo. Uprzejmie proszę pana prezesa R. Kępińskiego o dokonanie wprowadzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#RobertKępiński">Pozwolę sobie pokusić się o generalne wprowadzenie do niektórych punktów projektu tego budżetu, jako że, jak stwierdził to już pan przewodniczący, spora część tematów była omawiana na posiedzeniach Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#RobertKępiński">W dziale 87 - kultura fizyczna i sport, przedkładamy Komisji budżet w wysokości 138 mln 924 tys. zł, co stanowi 27,4% wzrostu w stosunku do przewidywanego wykonania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#RobertKępiński">W dziale dotyczącym szkolnictwa wyższego, a dotyczy to głównie akademii wychowania fizycznego - dział 81 przedkładamy budżet w wysokości 102.422 zł, co stanowi wzrost 21% w stosunku do roku ubiegłego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#RobertKępiński">Są to w zasadzie podstawowe działy budżetu. Pozostają jeszcze niewielkie pozycje, jak na przykład w dziale kultury i sztuki budżet Muzeum Sportu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#RobertKępiński">Przedkładamy też, po raz pierwszy w tej formie, kwestie środka specjalnego, czyli środków pochodzących z dopłat do gier liczbowych, na podstawie przewidywań, bo jak wiadomo dokładnie ocenić tego się nie da. W roku 1997 przewidujemy wpływy z tego środka w granicach 240 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#RobertKępiński">Są to podstawowe składniki całościowe rozumianego budżetu Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki w zakresie kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#RobertKępiński">Jeśli przejdziemy do działu 87 - działu podstawowego dla tej dziedziny, a więc zbiorczego budżetu wojewodów w zakresie kultury fizycznej i sportu, jest tu kwota 138 mln 924 tys. zł, z której przewidziano dotacje dla zakładu budżetowego, jakim jest Centralny Ośrodek Sportu.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#RobertKępiński">Co roku też w budżecie zagwarantowane są środki przeznaczone na dotacje do realizacji państwowych zadań zleconych przez jednostki niepaństwowe. Są także pieniądze na działalność różnego rodzaju towarzystw kultury fizycznej i ich wydatki bieżące.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#RobertKępiński">Chciałbym się na chwilę zatrzymać nad kwestią dotacji na zadania państwowe realizowane przez jednostki niepaństwowe w zakresie kultury fizycznej. Zadania te są, jak państwu doskonale wiadomo, realizowane przez polskie związki sportowe, przez Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej, Ludowe Zespoły Sportowe, Zarząd Główny AZS, uczelniane kluby sportowe itd.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#RobertKępiński">Na zadania zlecone tym organizacjom przeznaczona jest kwota 119 mln 174 tys. zł. Są tu pozycje, na które warto zwrócić uwagę, a mianowicie organizacja przygotowań do udziału polskiej reprezentacji w międzynarodowych i regionalnych zawodach sportowych, a także organizacja przygotowań do uczestnictwa reprezentantów Polski w mistrzostwach świata i Europy, na co przeznaczono około 73–75 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#RobertKępiński">W zwiększonym wymiarze przewidziano środki na realizację programu przygotowań w roku przedolimpijskim do Igrzysk Zimowych w Nagano 1998, drugi rok przygotowań do Olimpiady Sydney 2000. W 1997 r. ponadto przewidujemy uczestnictwo w pierwszych Światowych Igrzyskach Lotniczych w Turcji. Przygotowania będą realizowane przez Aeroklub Polski.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#RobertKępiński">Inne pozycje, które tutaj występują w projekcie budżetu, właściwie występują co roku i są obliczone na miarę narastających potrzeb, jakie nas obowiązują w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#RobertKępiński">Jak już wspomniałem, rok 1997 będzie rokiem przedolimpijskim do zawodów w Nagano w r. 1998. W r. 1996 mieliśmy w tym programie 65 zawodników z 6 dyscyplin sportu. Rok 1997, jako ostatni rok przed olimpiadą zimową będzie rokiem o znacznej intensyfikacji przygotowań olimpijskich. Obejmą one zawodników kolejnych dyscyplin.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#RobertKępiński">Obok startów w mistrzostwach świata i mistrzostwach Europy oraz zawodach kwalifikacyjnych, budżet olimpijski obejmie także wydatki związane z przygotowaniami do udziału w olimpiadzie w Nagano w 1998 r.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#RobertKępiński">Jako nowe zadania na rok 1997, w sporcie wyczynowym przewidywane są: próba przedolimpijska w 7 sportach wyczynowych w Japonii, Igrzyska Państw Bałtyckich w 14 dyscyplinach sportu na Litwie, zimowa i letnia uniwersjada w Korei Południowej i na Sycylii, mistrzostwa Europy i świata wojska i policji w różnych dyscyplinach sportu, a także dość duża intensyfikacja programu przygotowań do igrzysk olimpijskich w Sydney 2000.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#RobertKępiński">Wymaga to znacznego zwiększenia skuteczności szkolenia, co będzie można uzyskać m.in. poprzez rozszerzenie sieci szkół mistrzostwa sportowego. W materiale przedkładamy dość szczegółowe informacje na ten temat. Ogółem liczba szkół mistrzostwa sportowego różnego typu w roku 1997 wynosić będzie 25 szkół, a szkoleniem tym będzie objętych 360–400 zawodników w 18 dyscyplinach sportu. Przewidujemy na ten cel 5 mln 126 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#RobertKępiński">Mamy w planach jeszcze ogólnopolskie turnieje o charakterze rekreacyjno-sportowym, które są wymienione w materiałach. Ważnym zadaniem w roku 1997 są pierwsze Igrzyska Lotnicze w Turcji. Przygotowania będzie prowadził Aeroklub Polski, dla którego przewidziano dość dużą dotację jako nakłady na te przygotowania.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#RobertKępiński">Bardzo ważnym elementem w budżecie jest poszerzenie programu sportu wiejskiego i sportu akademickiego. Przeznaczone na to kwoty znajdują się w różnych pozycjach budżetu. Ogółem na sport wiejski przeznaczono kwotę około 100 mld starych zł, a na sport akademicki 68 mld starych zł i kwoty na te cele są rozpisane w poszczególnych pozycjach, w budżecie, który państwu przedłożyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#RobertKępiński">Jeżeli chodzi o szkolnictwo wyższe, jak już wspomniałem, w dziale 87 są to środki przewidziane w kwocie 102 mln 442 tys. zł; jest to 21% wzrostu w stosunku do 1996 r. Są to środki na działalność dydaktyczną, a także na działalność bieżącą i inwestycyjną Akademii Wychowania Fizycznego, środki na pomoc materialną dla studentów i inne, które w zasadzie zapewniają zabezpieczenie potrzeb uczelni.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#RobertKępiński">Kilka słów na temat środka specjalnego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przepraszam, panie prezesie, ale jeżeli można prosić, to najpierw zajęlibyśmy się częścią budżetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LechDrożdżyński">Kwoty, które podajemy w materiałach, w większości dotyczą realizacji 9 programów, które prezentowaliśmy państwu wielokrotnie, z akcentem na sport wszystkich dzieci.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LechDrożdżyński">Jest to niebagatelna pozycja w budżecie UKFiT na 1997 r., jak też na sport młodzieży wybitnie uzdolnionej sportowo, programu sportu młodzieży w środowisku wiejskim oraz sportu akademickiego jako nowych programów, które w 1997 r. wchodzą do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LechDrożdżyński">Nie prezentujemy tu szczegółowo całej struktury dotyczącej olimpiad, w tym także młodzieży szkolnej, co zawarte jest w programach, o których już mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszTomaszewski">Rozpoczynamy turę pytań do panów prezesów dotyczącą tej części budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarianMichalski">Niedawno dyskutowaliśmy nad problemem sportu akademickiego i LZS. Zostały podjęte pewne decyzje, a przede wszystkim program tych dwóch bardzo ważnych stowarzyszeń sportowych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarianMichalski">Padły tam bardzo ściśle określone cyfry. W związku z tym mam pytanie, na ile proponowany budżet „konsumuje” to, co wtedy uchwaliliśmy. O ile dobrze pamiętam było to 125 mld zł na wspomożenie tzw. kultury sportowej i fizycznej na wsi, ale pamiętam też, że był tam zapis o 100 internatach sportowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarianMichalski">Byłbym wdzięczny, gdyby panowie z urzędu wskazali mi miejsce i pozycję, z której te zapisy będą realizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszTomaszewski">Na początek, panie pośle, jedno sprostowanie. Przyjmując do wiadomości stan prac nad tym programem niczego nie uchwaliliśmy. Były to wyłącznie informacje. Wiadomo, że Komisja nie jest upoważniona do uchwalania żadnych środków.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#TadeuszTomaszewski">Dziś w projekcie ustawy budżetowej jest zapisane 10 tys. zł czyli 100 mld starych zł. Gdyby panowie prezesi mogli powiedzieć nam, gdzie i pod jakimi hasłami są ukryte kwoty na realizację dwóch nowych programów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#TadeuszTomaszewski">Drugie, rozszerzające pytanie, czy dziś wiadomo, że głównymi realizatorami tych programów w danych środowiskach będą stowarzyszenia, o których była mowa, jak to postulowano podczas obrad naszej Komisji?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#TadeuszTomaszewski">Przypominam, że chodzi o Akademicki Związek Sportowy w środowisku akademickim i Zrzeszenie Ludowe Zespoły Sportowe w środowisku wiejskim. O ile wiem, podczas spotkania z wojewodami i dyrektorami wydziałów pojawiła się nieco inna koncepcja. Czy w tych programach będą uczestniczyć także inne stowarzyszenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Zostałem sprowokowany do zadania pytania, chociaż wiem, że będziecie nim państwo zaskoczeni.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewPietrzykowski">Chodzi o to, czy w przyszłorocznym budżecie istnieje w ogóle takie pojęcie jak Olimpiada 2000 w Zakopanem?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewPietrzykowski">Czas płynie bardzo szybko i działacze spodziewają się, że pewne zmiany w infrastrukturze Zakopanego powinny być podjęte już w przyszłym, 1997 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WładysławBułka">Nie mogę się doszukać takiej pozycji, jak modernizacja tras biegowych na Kubalonce w województwie bielskim, modernizacja skoczni narciarskich, dlatego chciałem zapytać o inwestycje sportowe w ogóle, bo tu na ten cel nie ma ani złotówki. Natomiast w budżecie wojewody - są środki dosłownie minimalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarcinZawiła">Sądzę, że w przedstawionym nam materiale brakuje pewnej logiki w udokumentowaniu detalu wydawania pieniędzy. Z jednej strony szokuje stopień szczegółowości, np. urządzenie do leczenia zębów w Urzędzie Kultury Fizycznej i Turystyki, a z drugiej np. problem dotacji dla niepaństwowych stowarzyszeń został potraktowany zbiorczo. Również problem obiektów sportowych i turystycznych także zostały zbite w jedną całość.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarcinZawiła">Uważam, że chcąc poważnie dyskutować o sprawach budżetowych, powinniśmy otrzymywać materiał z propozycjami dla poszczególnych instytucji. W ten sposób bowiem, mam poważną obawę, czy uzyskamy obraz taki, jaki powinniśmy uzyskać, tzn. pełen.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarcinZawiła">Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji byli obecni przedstawiciele Aeroklubu Polskiego, którzy przedstawiali nam szereg problemów, zwłaszcza związanych z dużymi kosztami działalności, nie mówiąc już o zakupach inwestycyjnych w tym także samolotach. Są to olbrzymie sumy. Kosztuje także utrzymanie lotu, dyspozycyjność, szkolenia w tym zakresie itd.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MarcinZawiła">Czy Areoklub Polski w budżecie państwa otrzyma jeszcze jakieś środki poza tymi przeznaczonymi na przygotowanie do mistrzostw w Turcji i w jakiej kwocie? Na co te pieniądze byłyby przeznaczone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WładysławBułka">Na str. 34 tego materiału jest zapisane, że dotychczas część tych zadań, na zlecenie UKFiT, wykonuje Bank Inicjatyw Gospodarczych. Chodzi o nowe etaty i powoływanie nowych departamentów. Chciałem zapytać, czy bank nie chce już wykonywać tych zleceń?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraHyla">Czy w tym 1997 r. będą jeszcze pieniądze na wynagrodzenia dla trenerów w klubach sportowych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarcinZawiła">To przedstawienie zagadnień jest bardzo złe, jeśli chodzi o przejrzystość materiału. Mam pytanie dotyczące dużych inwestycji w zakresie sportów zimowych, a mianowicie czy są przewidziane i gdzie, mam na myśli wyciągi, instalacje zaśnieżania itp. I jakie kwoty na ten cel są przewidziane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Mam serdeczną prośbę do pań i panów posłów, abyśmy najpierw odnosili się do tej części budżetu a nie do budżetów wojewodów. Sądzę też, że niektóre sprawy dotkniemy, gdy przejdziemy do omawiania środka specjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewPacelt">Przedstawiony państwu projekt budżetu państwa na rok 1997 w zakresie kultury fizycznej zapewnia zlecenia państwowe jednostkom niepaństwowym. Realizację zadań określonych przez UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewPacelt">Było pytanie, czy zostało utrzymane wynagrodzenie dla trenerów w klubach sportowych. Otóż budżet nie przewiduje finansowania jednostek o zasięgu lokalnym, natomiast przewiduje finansowanie jednostek o zasięgu ogólnopolskim wykonujących zadania, takie jak realizacja programu Sydney 2000, realizacja programu Nagano 98, igrzyska państw bałtyckich itp.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZbigniewPacelt">Przypominam, że w latach poprzednich również nigdy nie były przewidywane środki na opłaty za trenerów klubowych. Jest to niemożliwe, ponieważ w Polsce jest około 15 tys. trenerów zatrudnionych w klubach.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZbigniewPacelt">Jeżeli chodzi o szczegółowy podział środków dla jednostek realizujących nasze zadania, to w tej chwili jest niemożliwe przedstawienie tutaj podziału tych środków dla poszczególnych jednostek realizujących nasze programy. Dla przykładu, w programie Sydney 2000 uczestniczy około 29 polskich związków sportowych. W momencie przyjęcia programu będziemy mogli powiedzieć, po specyfikacji kosztów, o wielkości środków przyznanych nam dla poszczególnych związków sportowych.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZbigniewPacelt">Założenia nasze wynikają z określenia wielkości kadry olimpijskiej, około 700 z połączenia dwóch programów Atlanta 96 i Sydney 2000. Przypomnę, że w programie Atlanta 1996 było 220 osób uprawiających wybrane dziedziny sportu. Tutaj idziemy w kierunku dania szansy wszystkim dyscyplinom w przygotowaniach do Sydney 2000. Oczywiście chodzi o dyscypliny, które są w programie igrzysk olimpijskich.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#ZbigniewPacelt">Tak więc dziś, szczegółowe przedstawienie problemu i szczegółowego podziału środków dla realizacji poszczególnych jednostek, dopiero wyniknie z zatwierdzonego budżetu i przyjętego do realizacji planu.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#ZbigniewPacelt">W materiale natomiast przedstawiamy na jakie zadania będą przydzielone środki z departamentu sportu, jest to pod hasłem „szkolenie sportowe” na str. 10. Ujęte jest tam szkolenie w kraju i za granicą, imprezy sportowe w obsadzie krajowej i międzynarodowej itd. Wszystkie składowe tego programu.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#ZbigniewPacelt">W roku 1997 planujemy, w szerokim tego słowa znaczeniu, rozwój sportu akademickiego poprzez wzrost środków budżetowych dla klubów sportowych w uczelniach podlegających naszemu resortowi. Sport akademicki był w przeszłości dostarczycielem wielkiej liczby zawodników przygotowujących się do igrzysk olimpijskich i zdobywających tam pewien potencjał medalowy. Jest to więc danie szansy i zabezpieczenie wejścia tej grupy zawodników do programu olimpijskiego.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o środki budżetowe na igrzyska olimpijskie w Zakopanem, możemy mówić jedynie o pieniądzach ze środka specjalnego. Budżet UKFiT na 1997 r. takiej pozycji nie przewiduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TeresaMiller">Wcześniej wspomniano tu, że będzie wydzielona kwota 3.200 tys. zł na pierwsze Światowe Igrzyska Lotnicze w Turcji. Jest to nowe zadanie. Chciałam jednak uspokoić państwa, że przewidujemy również odpowiednią kwotę na finansowanie innych zamierzeń Aeroklubu.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TeresaMiller">Jest to pozycja umieszczona pod nazwą „różne imprezy”. Jest to kwota w wysokości 1.198 tys. zł. Bierzemy tu pod uwagę kwestie związane ze spadochroniarstwem, modelarstwem, paralotniarstwem itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarcinZawiła">Rozumiem, że są to pieniądze na zgłoszone imprezy...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TeresaMiller">Nie tylko imprezy, także bieżącą działalność Aeroklubu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewPacelt">Chciałbym zwrócić państwa uwagę na str. 8 tego dokumentu. Zostały tu szczegółowo określone zadania, które powinny być zrealizowane w ramach przydzielonej kwoty. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie państwowych zadań zleconych jednostkom niepaństwowym. Określa ono także sferę zadań w jakiej może się poruszać Departament Sportu UKFiT. Ogólne zapisy natomiast wynikają właśnie z tego rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#ZbigniewPacelt">Wiadomo, że w przypadku pozycji pierwszej dotyczącej sumy 20 mln 665 tys. zł chodzi o bardzo konkretne elementy realizacji tego programu, co jest zresztą dość szczegółowo omówione. Natomiast nie jesteśmy w stanie przedstawić państwu dziś wszystkich szczegółów, o które państwo pytacie. Wiele kwestii zresztą, jak państwo wspominali, było dość szczegółowo omawianych na poszczególnych posiedzeniach Komisji, że przypomnę tylko program dotyczący Atlanty 1996 czy też Sydney 2000. Była również ocena innych programów, podczas której omawiane były kwestie, kto i za ile będzie owe programy realizował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałem tylko przypomnieć, że pewne środki dla Areoklubu znajdują się również w budżecie resortu obrony narodowej, również jako zadania zlecone dla jednostek niepaństwowych. Sądzę więc, że realizacja podstawowych zadań Aeroklubu jest zabezpieczona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#LechDrożdżyński">Program sportu, który państwu prezentujemy dotyczy Nagano 98, Sydney 2000, które znajdują się w budżecie UKFiT. Natomiast programy na igrzyska olimpijskie w latach 2002, 2004 i 2006 znajdują się w układzie środków parabudżetowych. Jest to tzw. kadra C. Dotyczy to 2458 osób szkolnych w układzie makroregionalnych, w 27 dyscyplinach sportu. Jest to młodzież 15 i 16-letnia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Nie chodziło mi o zawodników lecz o kwestie infrastruktury, która pozwoli nam ubiegać się o olimpiadę w Zakopanem. Uważam, że już dziś trzeba zacząć myśleć na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LechDrożdżyński">Ma pan rację, panie pośle. W budżecie UKFiT na 1997 r. nie ma pieniędzy na taki cel. Jest to sprawa, która powinna zaistnieć w układzie samorządowym. W każdym razie w pierwszej kolejności. Tam przecież najpierw należy skierować cały wniosek o przygotowanie Krakowa czy Zakopanego, czy też np. związku gmin, do tej olimpiady. Na to, dopiero później, będziemy nakładali kwestie programowe. Dziś natomiast przecież jeszcze nic nie wiadomo, bo taki wniosek w ogóle nie wpłynął.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#LechDrożdżyński">Odpowiadając na pytanie dotyczące środków na realizację programu rozwoju sportu wiejskiego - w tym układzie programowym znajduje się to na str. 9 pod hasłem „organizacja szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo”, która obejmuje program sportu wiejskiego, akademickiego, szkołę mistrzostwa sportowego. Jest tu także informacja dotycząca sportu wiejskiego w układzie programu sportu wszystkich dzieci, jako odrębnego programu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TeresaMiller">Jeśli chodzi o internaty sportowe, przewidujemy w szkołach mistrzostwa sportowego utworzenie internatów dla 1150 zawodników LZS w kilku dyscyplinach sportu m.in. w lekkiej atletyce, w zapasach, w tenisie stołowym, w łucznictwie i paru innych. Na realizację tego zadania przewidujemy kwotę 2 mln 260 tys. zł. Z tym, że ta kwota rozbija się też na pewne elementy.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TeresaMiller">Pieniądze te umieszczone są pod hasłem „organizacja szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo” podzielone na mniejsze zadania, m.in. szkolenie i doszkalanie instruktorów także w środowisku wiejskim, na wydawnictwa promujące kulturę fizyczną i zasady rywalizacji sportowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewPacelt">W budżecie państwa, w części 45 dotyczącej Urzędu Kultury Fizycznej inwestycje przewidziane są jedynie w kulturze fizycznej i obejmują jedynie Centralne Ośrodki Sportu. Informacja na ten temat znajduje się na str. 7 materiału. Przeznaczono na ten cel 3 mln 150 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KrzysztofWolfram">Czy środki na modernizację ośrodków dotyczącej np. zmiany systemu ogrzewania, czy innej tego typu modernizacji, są to środki łączone, a więc np. montaż środków budżetowych ze środkami z funduszu ochrony środowiska i innymi, czy też są to inwestycje wykonywane w całości ze środków własnych?</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KrzysztofWolfram">Chodzi o to, aby wyraźnie to powiedzieć skąd są te fundusze.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KrzysztofWolfram">Druga sprawa dotyczy działu 45, gdzie mówi się o upowszechnianiu turystyki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przepraszam, panie pośle, ale problemy turystyki nie leżą w naszej kompetencji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrzysztofWolfram">Przepraszam, mówiliśmy dużo o sprawach bezpieczeństwa i zwalczania chuligaństwa i wandalizmu na stadionach. Chciałem zapytać, czy gdzieś w tekście znajduje się fragment, który porusza ten temat?Jeśli tak, to jaka suma jest na ten cel przeznaczona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewPacelt">Jest, w środkach specjalnych. Jest to suma 26 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZdobysławMilewski">Mój głos może być odebrany jako rodzaj nachalstwa, jako że wracam do tego, co już było przedmiotem pytań kolegów.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ZdobysławMilewski">Chciałbym wrócić do pytania o inwestycje, zwłaszcza o inwestycje w sportach zimowych. Rozumiem, że w tym materiale nie ma odpowiedniego poziomu dokładności. Rozumiem też uwagę pana dyrektora Z. Pacelta, że inwestycje dotyczą tylko COS. Chciałbym jednak zapytać, w jakim trybie te inwestycje będą dzielone?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#ZdobysławMilewski">Czy COS będą samodzielnie decydować o tym, na co te pieniądze będą przeznaczane, czy też Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki będzie w tej mierze organem decyzyjnym?</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#ZdobysławMilewski">Generalnie chodzi mi o to, w jaki sposób będą rozdzielane te pieniądze, ze względu na jakie preferencje itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#CzesławFiedorowicz">W moim przekonaniu, przedstawione nam materiały są mało czytelne. Są ponadto pisane w sposób niejednolity. Jeśli do tego dodać, że otrzymaliśmy je dosyć późno, nie można się dziwić, że ciągle ktoś pyta, gdzie jest coś zapisane.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#CzesławFiedorowicz">Chciałbym zapytać, czy jest błąd i w którym miejscu jest błąd, a mianowicie na str. 2 jest zapisane 116 mln 164 tys. zł, natomiast na str. 8, na ten sam cel jest 115 mln 164 tys. zł. Nie wiem więc czy rzeczywiście chodzi o to samo, czy też o różne sprawy, gdzie jest błąd?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#CzesławFiedorowicz">Chciałbym też spytać o szkoły mistrzostwa sportowego. Chciałbym zwrócić uwagę państwa na dyscypliny sportu, jakie są w tych szkołach. Hokej - to już klasa C, to samo koszykówka, badminton itd. Nie ma natomiast żadnej dyscypliny sportu, w której dopiero zaczynamy się dobijać do czołówki. Jaki zatem jest system tworzenia i popierania przez resort szkół i dyscyplin?</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#CzesławFiedorowicz">Czy dzieje się to zupełnie spontanicznie, czy też jest na to jakiś pomysł resortu?</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#CzesławFiedorowicz">Chciałbym coś na ten temat usłyszeć, np. dlaczego nie ma lekkiej atletyki, nie ma zapisów itd. Są przecież inne dyscypliny, w których stajemy się potęgą. Prosiłbym o wyjaśnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WładysławBułka">Na str. 12 materiału jest powiedziane, że w przyszłym roku powstanie seria nowych szkół mistrzostwa sportowego. Jest wymienione ilu będzie zawodników i w jakich dyscyplinach będą prowadzone zajęcia. Nie ma tu narciarstwa. Pragnę przypomnieć, że w trakcie wyjazdowego posiedzenia naszej Komisji na terenie województwa bielskiego, w dniu 15 i 16 października był podejmowany problem utworzenia szkoły mistrzostwa sportowego w sportach zimowych w Wiśle. Są tam warunki, władze samorządowe oferują hotel, jest baza, nie trzeba jej dopiero tworzyć. Jeżeli zostało to pominięte, bardzo bym prosił o uzupełnienie. W tym województwie naprawdę jest wiele zdolnej młodzieży, a warunki naturalne wręcz wymuszają uprawianie sportów zimowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#TeresaMiller">Chciałam wyjaśnić różnicę jaka zaistniała na str. 2. To nie jest pomyłka, mimo że sprawia takie wrażenie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#TeresaMiller">Otóż kwota przyznana na zadania państwowe dla jednostek niepaństwowych jest w budżecie Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki na 1997 r. w dwóch rozdziałach budżetowych. Zasadniczy rozdział, w którym jest kwota 116.164 tys. zł na str. 2, dotyczy jednostek niepaństwowych będących stowarzyszeniami, natomiast 1 mln zł jest to kwota, która przeznaczona dla tych jednostek, które nie są stowarzyszeniami, chociaż są jednostkami niepaństwowymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o szkoły mistrzostwa sportowego, obecnie jest ich 19, w tym również szkoła, w której jest narciarstwo. Informację na ten temat znajdą państwo na str. 12 materiału.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZbigniewPacelt">Generalnie są dwa rodzaje szkół mistrzostwa sportowego: szkoły publiczne, które są finansowane przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Natomiast nową formą, o której już tu mówiliśmy na ostatnim spotkaniu z Komisją dotyczącym szkół mistrzostwa sportowego, są niepubliczne szkoły mistrzostwa sportowego, które zakładają polskie związki sportowe. Przewidujemy rozwój głównie tego szkolnictwa w dyscyplinach takich, jak gry zespołowe. Oczywiście, jeżeli dany związek jest przygotowany do podjęcia takiej działalności edukacyjnej i ma przekonujący program, jesteśmy skłonni przyjąć program do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZbigniewPacelt">Mówimy to na wszystkich zjazdach i spotkaniach ze związkami i propagujemy rozwój tych szkół. Na 1997 r. planujemy utworzenie 6 nowych szkół publicznych w wymienionych tu dyscyplinach. Ale to nie znaczy, że jeżeli od 1 września przyszłego roku, narciarstwo będzie gotowe do prowadzenia takiej szkoły, chociaż już jedną taką ma, nie będzie to możliwe. Osobiście tylko nakłaniam kierownictwo do weryfikowania programu w szkole już istniejącej. To pomaga w wykorzystywaniu doświadczeń i doskonaleniu systemu nauczania. Jest to jednak odrębna kwestia oceny szkół, która odbędzie się 29 i 30 listopada we Wrocławiu.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#ZbigniewPacelt">Jesteśmy więc otwarci na wszelkie oferty ze strony polskich związków sportowych, które będą zakładać takie szkoły. Muszą one być gotowe do przyjęcia naszego programu, a także organizacyjnie i sportowo. Muszą nas też przekonać, że jest to możliwe do realizacji.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#ZbigniewPacelt">Szkoły publiczne przeznaczone są główne dla kształcenia zawodników gier zespołowych, ponieważ forma szkół publicznych sprzyja temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LechDrożdżyński">Jeśli chodzi o COS i przyjęty program dotyczący inwestycji w tych obiektach jest on programem własnym. Jest on realizowany poprzez oddział centralny w Warszawie i jednostki terenowe. Na rok bieżący przyjęliśmy kwotę 12 mld starych zł.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#LechDrożdżyński">Jeśli chodzi o ustalanie priorytetów, spotykamy się wszyscy razem, to znaczy reprezentowanie naszego urzędu oraz poszczególnych COS, w tym oddziału w Warszawie i ustalamy, które zadania wchodzą do realizacji. Z uwagi na to, że jesteśmy już po igrzyskach w Atlancie, przygotowujemy program na Sydney 2000, również w aspekcie dyscyplin, które w tym programie występują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Chodzi mi o imprezy o skali międzynarodowej, które będą się odbywały na początku przyszłego roku w Bielsku-Białej. Kto będzie je finansował?W ogóle, jak to będzie wyglądało, bo termin jest bardzo bliski?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewPacelt">Wszelkie imprezy, w tym także mistrzowskie, rozgrywane na terenie Polski, są organizowane przez polskie związki sportowe, przy czym my pokrywamy przygotowanie do tej imprezy i koszty uczestnictwa polskiej reprezentacji. Zakładamy też, że bilans na tym poziomie musi wyjść na zero.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#ZbigniewPacelt">Tak więc budżet państwa nie dofinansowuje organizacji mistrzostw świata czy mistrzostw Europy w żadnej z dyscyplin niezależnie od tego, czy jest to dyscyplina olimpijska czy też nieolimpijska. Taką przyjęliśmy zasadę i tak ją realizujemy.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#ZbigniewPacelt">Natomiast jeśli są organizowane imprezy wynikające z programu przygotowań do imprezy głównej, jak np. w przygotowaniach do igrzysk olimpijskich, gdzie elementem niezbędnym jest rozegranie pucharu świata, wtedy negocjujemy w jakim zakresie uczestniczy w tych wydatkach samorząd, w jakim władze miasta, w jakim środki od sponsorów i w jakim potrzebne jest uzupełnienie od strony organizacyjnej, ale nie modernizacyjnej, czyli zakup sprzętu. Ewentualnie może wchodzić w grę przygotowanie merytoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszTomaszewski">Mam pytanie do pana dyrektora Z. Pacelta. Jakie osiągnięcia sportowe muszą mieć saneczkarze, aby można było włączyć ich do przygotowań olimpijskich?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o saneczkarzy, jest opracowany program, który będzie rozpatrywany jako program zmierzający do przyjęcia tej dyscypliny jako dyscypliny olimpijskiej. Oczywiście nie w pełnym wymiarze i bez takiej promocji. Również w programie Atlanta 96 niektóre dyscypliny uczestniczyły w tym programie nie w pełni przygotowane i taksowane z urzędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarcinZawiła">Mam pytanie dotyczące GOPR, ale nie wiem, czy to jest zaliczane do turystyki czy do sportu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewPacelt">Sprawy GOPR, TOPR i WOPR są ujęte w części budżetu dotyczącej turystyki. Środki przeznaczone na ten cel wzrastają corocznie, także w tym roku. Przypomnę, że kupiliśmy śmigłowce za 2 mln 700 tys. zł dla GOPR. Oczywiście kosztował on znacznie więcej, ale część środków stanowiło odszkodowanie za poprzedni śmigłowiec, który, jak państwo pamiętają zapewne, spadł i rozbił się. W 1997 r. środki na te organizacje również mają wzrosnąć, jak sądzę, w sposób satysfakcjonujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofWolfram">Mam prośbę do pana prezesa. Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki partycypuje w porozumieniu Zielone Płuca Polski. Mam serdeczną prośbę - czy nie byłoby można w dziale 45, gdzie mieszczą się dotacje na zadania państwowe realizowane przez jednostki niepaństwowe dodać także wspieranie porozumień regionalnych? Chodzi mi o to, aby takie sformułowanie znalazło się w tekście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZbigniewPacelt">Nie wiem, czy jest to możliwe, ponieważ właściwa Komisja sejmowa już przyjęła ten projekt budżetu. Natomiast mogę obiecać, że uwzględnimy to, nawet, jeśli nie będzie zapisane. Obecnie bowiem także to uwzględniamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszTomaszewski">Trudno się domagać nawet takiego zapisu. W budżecie zapisane są środki na „zadania państwowe realizowane przez jednostki niepaństwowe”, a ponadto jest wykaz tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli jest zatem wola urzędu, a pan prezes taką wolę wykazał, nie trudno jest znaleźć odpowiedni zapis. Zwłaszcza, że są takie hasła jak ekologia, inicjatywy regionalne itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZbigniewBomba">Chciałbym poruszyć jedną kwestię, ponieważ mam wrażenie, że podczas obrad Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów padnie to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#ZbigniewBomba">Otóż mówicie państwo, że zaprezentowanie podziału środków na zadania państwowe realizowane przez jednostki niepaństwowe w sposób bardziej szczegółowy, nie jest możliwy. W materiale zostało to przedstawione jedynie w podziale na zadania. Myślę, że Komisja budżetowa również będzie chciała znać przeznaczenie tej kwoty bardziej szczegółowo. Jest to dość duża kwota 115 mln zł, dlatego sugeruję, aby państwo przygotowali się na to pytanie. Na pewno padnie też pytanie, czy państwo dopracowali się jakichś procedur przydziału tych środków.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#ZbigniewBomba">Jeśli chodzi o środki na programy, takie, jak program rozwoju sportu akademickiego i program rozwoju sportu wiejskiego, w tym w ramach programu sport wszystkich dzieci. Środki tego ostatniego programu wzrastają z 5 mln zł do 12 mln 196 tys. zł, przy czym wzrost wysokości środków na rozwój sportu wiejskiego jest prawie 18-krotny w stosunku do roku ubiegłego. Czy to się da wykonać?</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#ZbigniewBomba">Cel jest szlachetny, to prawda, ale czy jest możliwe wykonanie tak ambitnego zadania?</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#ZbigniewBomba">Podobne wątpliwości Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów może budzić wzrost o 200% środków przeznaczonych na szkolenie i doszkalanie instruktorów oraz organizatorów kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#ZbigniewBomba">Chodzi o to, czy te pieniądze będą mogły być wydane efektywnie, tzn. czy przyniosą oczekiwane rezultaty, bo wydać w ogóle, rzeczywiście, nie jest tak trudno. Można też zawsze zaplanować taki wydatek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym zadać pytanie raczej odwrotne. Otóż te dwa programy, rozwoju sportu w środowisku akademickim i rozwoju sportu w środowisku wiejskim, łącznie, zgodnie z projektem budżetu na 1997 r. mają być wykonane za sumę 16.500 zł. Natomiast na str. 9, łącznie na wszystkie zadania jest przeznaczona suma 18.641 zł. A więc na pozostałe zadania związane z upowszechnianiem zostaje 2 tys. zł. Jest to mniej niż w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#TadeuszTomaszewski">Rodzi się więc pytanie, czy te dwa programy, nie zablokowały programu upowszechniania sportu i kultury fizycznej?</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#TadeuszTomaszewski">Czy to nie będzie odebrane w ten sposób, że pozostałe środowiska realizują zadania w zakresie upowszechniania, a jednostki, które tym się dotąd zajmowały, będą miały mniej tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZbigniewPacelt">Wzrost środków przeznaczonych na szkolenia i doszkalanie trenerów i instruktorów zajęć sportowych oraz organizatorów kultury fizycznej wynika z ustawy o kulturze fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#ZbigniewPacelt">Przewiduje on m.in. że trzeba będzie uzyskiwać licencje w tym zakresie, m.in. także sędziowskie.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#ZbigniewPacelt">Kursy instruktorskie realizują polskie związki sportowe. Jest to uwzględnione w naszym programie, ponieważ, jak informowaliśmy, jest zbyt mała liczba sędziów, zbyt mała liczba trenerów itd. Polskie związki sportowe w swoich budżetach uwzględniają również szkolenia i doszkalania w zakresie poszczególnych dyscyplin jako zadania zlecone jednostkom niepaństwowym.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#ZbigniewPacelt">Zakres tych zadań jest zatem ogromny i trudno to zapisać w rozbiciu na poszczególne związki i zadania w tej chwili. Stąd umieściliśmy środki na ten cel w ramach pieniędzy na realizację programu sport wszystkich dzieci. Szkolenia będą się odbywały zarówno w ramach Departamentu Kultury Fizycznej UKFiT, jak i w ramach zadań polskich związków sportowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#TeresaMiller">Program rozwoju sportu wiejskiego, jaki przyjęliśmy, obliguje nas do tego, aby uwzględnić także środki na szkolenie i doszkalanie trenerów i instruktorów kultury fizycznej, często wolontariuszy właśnie w środowisku wiejskim. Szkolimy także organizatorów kultury fizycznej i zajmują się tym także stowarzyszenia, takie jak Towarzystwo Krzewienia Kultury Fizycznej itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#LechDrożdżyński">Jeśli chodzi o realizację tych zadań, chciałbym podkreślić konieczność stosowania procedur, abyśmy potrafili to zrobić w sposób merytoryczny, aby jednocześnie strona finansowa odpowiadała stronie opisowej. Rozumiem, że chodzi o sposób argumentacji, aby trafił on do sposobu myślenia Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#LechDrożdżyński">Oczywiście, możemy przedstawić także akty wykonawcze do ustawy, na podstawie której działamy, jeżeli państwo uznają, że jest taka potrzeba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#TadeuszTomaszewski">Każdy wzrost środków finansowych powyżej 15% w poszczególnych pozycjach będzie obiektem zainteresowania Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów. Dlatego też nie wiem, czy nie byłoby bardziej przejrzyste przedstawienie tego w ten sposób, że są dwa programy, w załączeniu, z których jeden kosztuje np. 10 tys. zł, a drugi 6,5 tys. zł oraz pozostałe zadania.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#TadeuszTomaszewski">Wiadomo przecież, że jeżeli była decyzja o wprowadzeniu dwóch nowych programów, muszą iść za tym środki. Pytanie pana posła Z. Bomby jest jak najbardziej na miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MarekRojszyk">Moje pytanie dotyczy kwestii, którą poruszył już pan poseł Cz. Fiedorowicz. Jest tu kwota 116 mln 164 tys. zł na zadania państwowe realizowane przez jednostki niepaństwowe i następnie kwota 115 mln 164 tys. zł na zadania państwowe realizowane przez stowarzyszenia kultury fizycznej, rozumiem, że kwota 100 tys. zł jest przeznaczona dla innych stowarzyszeń.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MarekRojszyk">W jakim departamencie UKFiT będą później rozdzielane te środki, a także jaką kwotą na zadania państwowe zlecane jednostkom niepaństwowym, ewentualnie również w podziale na stowarzyszenia kultury fizycznej i inne stowarzyszenia, dysponuje departament organizacji kultury fizycznej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#TeresaMiller">Są to zlecenia realizowane przez Departament Upowszechniania Kultury Fizycznej UKFiT oraz takie stowarzyszenia, jak m.in.: Związek Harcerstwa Polskiego, Rada Naczelna Zrzeszenia Studentów Polskich, Fundacja Międzynarodowa „Szkoła pod żaglami”, Towarzystwo Rodzin Dzieci Uzależnionych itd. Także wyznaniowe organizacje sportowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZbigniewBomba">Jakie to są wyznaniowe organizacje sportowe?</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#ZbigniewBomba">Rozumiem, że są to po prostu organizacje katolickie. Nie ma innych wyznań. Pan dyrektor podpowiada, że mamy także organizację YMCA - a jest to organizacja chrześcijańska, która może mieścić w sobie wiele wyznań i kościołów chrześcijańskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#TadeuszTomaszewski">Mamy YMCA, ale przy tych stowarzyszeniach również są określone zadania.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym zaproponować przyjęcie tej części budżetu państwa, bez poprawek, za to z sugestią, aby kierownictwo Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki wyposażyło, do czasu, kiedy projekt ten stanie na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, nas w argumenty, o których była mowa na dzisiejszym posiedzeniu,</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#TadeuszTomaszewski">Chodzi o to, aby można było zaprezentować ten budżet przejrzyście na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, tak, aby nie budził on zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że w tym przypadku, po trzech latach, mogę powiedzieć z satysfakcją, że nie narzekamy na to, że czegoś brakuje, tylko zastanawiamy się, jak najefektywniej wykorzystać pieniądze przeznaczone na ten cel w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#TadeuszTomaszewski">Ponadto, po raz pierwszy chyba kierownictwo Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki nie przychodzi na posiedzenie naszej Komisji z postulatem zwiększenia środków na jakiś cel. Ma świadomość, jakie są uwarunkowania budżetu państwa i chyba jest zadowolone z priorytetu jaki w budżecie państwa na rok 1997 uzyskała kultura fizyczna.</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#TadeuszTomaszewski">Jeszcze raz wnoszę o przyjęcie tego projektu budżetu państwa na 1997 r. Czy są inne wnioski? Nie ma. Rozumiem, że przyjęliśmy tę część budżetu.</u>
          <u xml:id="u-54.6" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do drugiej części projektu budżetu na 1997 r. jaki stanowi budżet wojewodów w zakresie kultury fizycznej i sportu.</u>
          <u xml:id="u-54.7" who="#TadeuszTomaszewski">Filozofia konstruowania budżetu wojewodów jest następująca. Po prostu wojewodowie otrzymują środki finansowe i oni sami decydują ile, ich zdaniem, należy przeznaczyć na sport i kulturę fizyczną. Niekiedy może coś się zdarzyć w tym budżecie, np. w związku z różnymi wydarzeniami sportowymi i związanymi z nimi inwestycjami.</u>
          <u xml:id="u-54.8" who="#TadeuszTomaszewski">Zauważyłem niepokojące zjawisko, a mianowicie w 37 województwach nakłady na kulturę fizyczną i sport są poniżej inflacji. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko. Tylko w 4 województwach mamy do czynienia ze wzrostem w wysokości 115%.</u>
          <u xml:id="u-54.9" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o inwestycje, część z nich stanowi inwestycje centralne, chociażby 3 mln 400 tys. zł przeznaczonych na Stadion Śląski w Katowicach czy też 200 tys. zł na stadion w Poznaniu. Nie są to więc środki na systematyczne działania inwestycyjne. Sprawia to wrażenie jakby cały ciężar inwestycji przerzucono na środki specjalne czyli pochodzące z dopłat do stawek totalizatora sportowego. Jedynie sporadycznie spotyka się w budżetach wojewodów środki na inwestycje sportowe.</u>
          <u xml:id="u-54.10" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że przy systematycznych kontaktach, które ma Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki z wojewodami, sytuacja może nieco ulegnie zmianie. Nie można przecież przerzucać całego ciężaru inwestycji na środki z dopłat do totalizatora. Dotyczy to także sportu dzieci i młodzieży, szkolenia młodzieży uzdolnionej sportowo czy sportu osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-54.11" who="#TadeuszTomaszewski">Z tego projektu budżetu widać również, że taka właśnie jest ogólna tendencja, aby ze środków budżetowych korzystać jak najmniej a ewentualnych beneficjentów odsyłać do źródła, jakim jest totalizator sportowy. W każdym razie można dojść do takiego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#LechDrożdżyński">Potwierdzam, że to jest również nasz niepokój ta tendencja do spychania inwestycji na margines budżetu. Robi to już 27 województw, w których wzrost na inwestycje wyniósł poniżej 115%. Niestety, nie mamy na to większego wpływu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#LechDrożdżyński">Możemy oczywiście kreować określoną politykę w tym względzie, wykazując wielkość środków, które na ten cel przekazujemy i podtrzymując realizację tych zadań ze środków pozabudżetowych na terenie tych województw. Dotyczy to zwłaszcza sportu dzieci i młodzieży, sportu wszystkich dzieci oraz szkół mistrzostwa sportowego po to, aby zobowiązać wojewodów, aby swoje środki na ten cel również zwiększyli.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#LechDrożdżyński">Dwa tygodnie temu, na ogólnopolskiej konferencji w Warszawie, dokonaliśmy analizy wraz z wojewodami i dyrektorami wydziałów. Potwierdzam ten niepokój. Z drugiej strony chciałbym poinformować, że w marcu odbędziemy kolejną turę takich spotkań, dotyczącą również kuratorów oświaty.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#LechDrożdżyński">Na tyle, na ile możemy, staramy się przeciwstawić tym tendencjom, które powodują, że wojewodowie w swoich budżetach nie przewidują środków na realizację zadań inwestycyjnych, wspierając je środkami pozabudżetowymi, a także naszymi programami. Potrzebne jest jednak wspólne działanie, ponieważ te tendencje są bardzo silne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję. Sądzę, że niewiele mamy tu do zrobienia. Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki ma jeden instrument, a mianowicie, w podziale środków inwestycyjnych z dopłat do stawek totolotka, stosowany jest algorytm uwzględniający m.in. wielkość środków przeznaczonych przez województwo i samorządy na rozwój kultury fizycznej i sport. Chcielibyśmy, aby ten instrument był brany pod uwagę przy przydziale środków na rok 1997.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LechDrożdżyński">Tak, jest taki algorytm; dla województw, które są siedzibą makroregionów sportowych jest algorytm 3, miasto stołeczna Warszawa - 3, natomiast w regionach, gdzie jest wyższy wskaźnik bezrobocia jest również wyższy wskaźnik naliczania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszTomaszewski">Nie o to mi chodziło, panie prezesie, a o to, o czym piszą państwo na str. 39: „podział środków bierze pod uwagę liczbę ludności, liczbę obiektów sportowych”, itd. jest to tzw. algorytm inwestycyjny. Wojewodowie, którzy sami dużo inwestują powinni otrzymać także odpowiednią pomoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#CzesławFiedorowicz">Sądzę, że nie można przechodzić nad tym do porządku dziennego. Jest wielkim mankamentem, że wojewoda sobie ustala sam budżet i, jak słyszę, na dodatek bez odpowiedzialności przed kimkolwiek. Sejmik samorządowy nie ma żadnego wpływu na wysokość budżetu.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#CzesławFiedorowicz">Konstrukcja państwa jest taka, że to rząd powołuje i odwołuje wojewodę. Rząd też egzekwuje albo dobrą, albo złą robotę od wojewody. Myślę, że państwo, jako reprezentanci tego resortu powinni żądać od rządu i od premiera odwołania wojewody przemyskiego, który przeznaczył w tym roku na kulturę fizyczną 28% środków roku poprzedniego. Jest to absolutny skandal, który w żadnym cywilizowanym świecie nie uszedłby na sucho.</u>
          <u xml:id="u-59.2" who="#CzesławFiedorowicz">Te wskaźniki w ogóle są znacznie gorsze w stosunku do roku poprzedniego. Jeśli odliczy się te województwa, w których są inwestycje, nawet jeśli są wspierane z różnych źródeł, to w każdym województwie w Polsce mamy spadek nakładów na kulturę fizyczną i sport, a to w żaden sposób nie przekłada się na zamierzenia resortu.</u>
          <u xml:id="u-59.3" who="#CzesławFiedorowicz">Nie może być przecież tak, że w państwie tak scentralizowanym w dalszym ciągu, resort kultury fizycznej prowadzi jedną politykę, wojewodowie drugą. Można przecież znaleźć tysiące instrumentów, aby wyegzekwować od wojewodów poważne traktowanie.</u>
          <u xml:id="u-59.4" who="#CzesławFiedorowicz">W ubiegłym roku, naliczyłem 5 województw, w których budżecie wydatki na kulturę fizyczną były niższe od wydatków mojej 18-tysięcznej gminy. Dziś jest już 12 takich województw. 12 województw w Polsce, ma w budżecie mniej pieniędzy na sport i kulturę fizyczną niż moja 18-tysięczna gmina. Sądzę, że jest to ostatni budżet wojewodów, który w tym gronie tutaj rozpatrujemy, ale nie zawiera on żadnych wniosków, żadnych interwencji, żadnego nacisku na wojewodów, aby sprawy sportu potraktowali oni poważnie.</u>
          <u xml:id="u-59.5" who="#CzesławFiedorowicz">Uważam, że akurat w tym przypadku można to krytykować w sposób jednoznaczny rządzących za to, że tolerują taki stan rzeczy. Jasno i wyraźnie stawiam wniosek zdecydowanej krytyki dla rządzących za kompletną ignorancję i za to, że kultura fizyczna zaczyna być ignorowana i spychana w województwach, które stanowią zasadniczą część Polski. W tym całym niedostatku, gminy, które wcale nie mają nadmiaru funduszy, muszą łożyć na kulturę fizyczną i sport aby utrzymać jakiś poziom. Gminy, które nieustannie relatywnie ubożeją w stosunku do budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-59.6" who="#CzesławFiedorowicz">Warto przypomnieć, że częścią budżetu państwa są budżety wojewodów, a nie budżety gmin. Wydaje mi się więc, że potrzeba tu zdecydowanego ataku na wojewodów ze strony pana ministra S. Paszczyka u premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#MarianMichalski">Będę kontynuował ostatnią myśl. Chyba każdy z nas powinien wyrazić dezaprobatę dla takiego działania wojewodów, oczywiście poza województwem ciechanowskim czy poznańskim. Jest to jawny dowód na to, że wojewodowie ignorują bardzo wyraźnie ten odcinek działalności, jakim jest kultura fizyczna.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#MarianMichalski">Poszedłbym dalej. Jako Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Turystyki mamy prawo powiadomić, chociażby informacyjnie, prezesa Rady Ministrów o tym zjawisku. Mamy argumenty w postaci wszystkiego, co dotychczas zrobiliśmy dla rozwoju tej dziedziny. Wydaje mi się, że takie pismo do wojewodów, poza tymi dwoma, miałoby również sens.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#TadeuszTomaszewski">W tej sytuacji mam serdeczną prośbę do pana posła Cz. Fiedorowicza i do pana posła M. Michalskiego a także do pana posła K. Kopcia, który pracuje dziś w innej Komisji, abyśmy spróbowali przygotować stosowne dezyderaty do prezesa Rady Ministrów w tej kwestii, jako Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#TadeuszTomaszewski">Jako załącznik możemy przedstawić budżet roku poprzedniego oraz programy Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, w kontekście których działania wojewodów wykazują bardzo niebezpieczną tendencję. Czy tego typu uwagę, możemy przyjąć tę część budżetu, którą stanowi budżet wojewodów w zakresie kultury fizycznej i sportu?</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli tak, przechodzimy do następnej sprawy. Proszę o informację dotyczącą środka specjalnego.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#TadeuszTomaszewski">Przypomnę tylko, że we wcześniejszych rozmowach z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki, wyraźnie zażyczyliśmy sobie dwa dokumenty. Pierwszy to, uwzględniające wyniki debaty plenarnej nad wykorzystaniem środków totolotka, zasady ich wykorzystania na inwestycje. Niektóre elementy tego problemu pojawiają się w tej informacji, ale nie ma tego o co nam chodziło. Nie ma nic na temat zasad, które powinny być podstawą do wydania odpowiedniego aktu prawnego przez ministra finansów.</u>
          <u xml:id="u-61.4" who="#TadeuszTomaszewski">Po drugie - mówiliśmy o planie inwestycji strategicznych dla sportu polskiego do 2005 r. Do dziś takiej informacji nie mamy. W związku z tym prosimy o dostarczenie go, zgodnie z umową, do końca roku. Wtedy my również wywiążemy się ze zobowiązania i najszybciej jak to będzie możliwe zwołamy posiedzenie Komisji poświęcone temu zagadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-61.5" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli mamy określoną strategię, zarówno jeśli chodzi o zasady jak i kierunki, to każda kolejna informacja jest tylko konsekwencją tego co zostało przyjęte wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-61.6" who="#TadeuszTomaszewski">Dziś powinniśmy zaopiniować propozycje wydatkowania środka specjalnego, ponieważ zobowiązuje nas do tego nowelizacja ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#RobertKępiński">Zasady dysponowania środkami specjalnymi są już przygotowane, jest tam ujęta także problematyka gmin zagrożonych bezrobociem wysokim oraz gmin o niskich dochodach, według wykazu ministra finansów. Przewiduje się, w szczególnych przypadkach, dofinansowanie nawet w 50% kosztów inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#RobertKępiński">To samo dotyczy inwestycji strategicznych dla sportu polskiego do roku 2005. Prace te są realizowane przy stałej konsultacji Ministerstwa Finansów. Dotyczy to także zmiany ustawy określającej wykorzystanie środka specjalnego. Prace prowadzi nasz departament ekonomiczno-finansowy.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#RobertKępiński">Tak, jak napisaliśmy w dokumencie, zgodnie z postulatami Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Turystyki, od 1 stycznia 1997 r. zostaje utworzony rachunek środków specjalnych. Będzie to zgodne z rozporządzeniem ministra finansów z dnia 8 maja 1991 r. Plan przychodów i rozchodów obejmuje kwotę 240 mln zł. Rachunek, podobnie, jak to się dzisiaj już od dwóch lat, będzie umiejscowiony w Banku Inicjatyw Gospodarczych i będzie posiadał trzy subkonta: na inwestycje, na sport dzieci i młodzieży i na sport osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-62.3" who="#RobertKępiński">Środki te będą wydatkowane zgodnie z etapami realizacji programów i w ciągu roku nie będą ulegały zmianom. Są to subkonta B i C. Subkonto A natomiast będzie zależało od wpływów. Zakładamy, że będzie to 240 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-62.4" who="#RobertKępiński">Wzrastająca liczba zadań wymaga jednak dobrego współdziałania wszystkich zainteresowanych, a także współdziałania wojewody i naszych departamentów.</u>
          <u xml:id="u-62.5" who="#RobertKępiński">Jeśli chodzi o subkonto osób niepełnosprawnych, zakłada się wzrost funduszy o 20%. Jeśli chodzi o inwestycje sportowe, do podstawowych zadań w 1997 r. jest kontynuowanie rozpoczętych już inwestycji. Wielokrotnie mówiliśmy o tym, że te inwestycje są realizowane w bardzo długich, 24 miesięcznych cyklach, ale przy zastosowaniu najnowocześniejszych technologii.</u>
          <u xml:id="u-62.6" who="#RobertKępiński">Z ogólnych pieniędzy na inwestycje, kwota 38 tys. zł będzie przeznaczona na inwestycje centralne. Przypominam, że listę tzw. inwestycji strategicznych dla polskiego sportu do roku 2005 określali m.in. sami wojewodowie. W roku 1997 będą realizowane hale sportowe o określonych wymiarach i przeznaczonych dla konkretnych dyscyplin sportu. Przeznaczamy na to około 13 mln zł. Główne inwestycje strategiczne z planowanych w 1997 r. są zresztą wymienione w materiale.</u>
          <u xml:id="u-62.7" who="#RobertKępiński">Jest też w projekcie budżetu taka pozycja jak dofinansowanie monitoringu na stadionach piłkarskich. Wprowadziliśmy tu jedną poprawkę, a mianowicie przewidujemy nie 2.600 tys. zł, a 1.100 tys. zł według wyliczeń, bowiem na tylko tyle obliczamy możliwości, jeśli chodzi o podniesienie poziomu bezpieczeństwa na stadionach. Przedsięwzięcia te będą finansowane ze środków budżetowych, w tym także wojewódzkich.</u>
          <u xml:id="u-62.8" who="#RobertKępiński">Jeśli chodzi o procedurę uruchamiania wniosków finansowych nie zmieniamy tu zasad i nadal będzie prowadzona ta sama procedura, która do tej pory funkcjonowała.</u>
          <u xml:id="u-62.9" who="#RobertKępiński">Jeśli chodzi o program sportu wszystkich dzieci, chodzi o rozszerzenie zasięgu polskich klubów sportowych. Do programu zostały włączone minidyscypliny takie jak kajakarstwo, piłka nożna, piłka siatkowa, biegi, hokej na trawie, piłka ręczna, zapasy i wiele innych, które tu zostały wymienione. Prowadzona będzie także gimnastyka korekcyjna.</u>
          <u xml:id="u-62.10" who="#RobertKępiński">Ważną częścią działalności będzie organizacja szkoleń i współzawodnictwa na różnych poziomach, w tym także regionalnym. Ogólnopolska olimpiada młodzieży w 1997 r. jest przewidziana w 4 formach sportów. W sportach zimowych w Bielsku Białej, biegi przełajowe w Skierniewicach, sporty halowe - w Gdańsku a sporty letnie - w Krakowie.</u>
          <u xml:id="u-62.11" who="#RobertKępiński">W materiale jest omówione szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo przy współudziale resortu edukacji narodowej. W 13, takich szkołach uczy się obecnie i dokształca blisko 500 zawodników.</u>
          <u xml:id="u-62.12" who="#RobertKępiński">Jeśli chodzi o sport niepełnosprawnych, jest przygotowany program rozwoju sportu niepełnosprawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym zwrócić uwagę kolegów na nowe sprawy, a mianowicie, że w ramach realizacji programów, ze środków totalizatora będzie również uzupełniany sprzęt dla potrzeb gimnastyki korekcyjnej, nowe piłki, materace itd. a także wyposażenie niezbędne do organizowania minigier. Był to jeden z postulatów Komisji, wynikający z dyskusji na jednym z posiedzeń wyjazdowych w Zielonej Górze.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#TadeuszTomaszewski">Kolejna kwestia, to możliwość wyposażenia klubów sportowych, które będą miały sekcje turystyczne, w taki sprzęt jak: materace, śpiwory i plecaki. Rozszerzamy też zakres programu dla młodzieży uzdolnionej sportowo o tzw. kadrę wojewódzką, w sumie około 12 młodych ludzi. Przewidywane jest finansowanie konsultacji i obozów, co daje 30 dni szkoleniowych dodatkowo w 1997 r. Jest to nowe zadanie.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o szkoły mistrzostwa sportowego, we wrześniu tego roku było ich 9, teraz jest już 13, a w 1997 roku zakłada się, że będzie ich 19. Jeśli dobrze pamiętam, to koszt szkolenia w szkole prywatnej był zdecydowanie wyższy niż w szkole publicznej. Czy ten nagły rozwój szkół publicznych i przeznaczanie na ten cel znacznych środków jest właśnie tym spowodowany?</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#TadeuszTomaszewski">Czy szkoły niepubliczne mają ten sam poziom i czy są wspomagane ze środków totalizatora sportowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#ZbigniewPacelt">W programie „sport wszystkich dzieci” planuje się rozszerzenie o nowe akcje, jak też wzmocnienie akcji „sportowe wakacje”, gdyż było bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu działalność.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o szkolenie młodzieży uzdolnionej sportowo, w programie na 1997 r. przewidujemy wprowadzenie również ogólnopolskiej olimpiady w biegach przełajowych. Jest to nowe zadanie, którego nie było w roku ubiegłym.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#ZbigniewPacelt">Wspomniałem tu o dyscyplinach uprawianych w szkołach mistrzostwa sportowego. Praktycznie oprócz koszykówki męskiej, nie widzimy możliwości wprowadzenia innych dyscyplin, np. koszykówki żeńskiej. Nie ma tak dużego zainteresowania związku. Piłka nożna żeńska już dziś jest również dyscypliną olimpijską, ale także nie cieszy się zainteresowaniem związku sportowego. Praktycznie więc nie widzimy możliwości dalszego rozszerzania tego szkolnictwa o nowe dyscypliny. Trudno też nam prognozować czy w przyszłości będą powstawały jeszcze takie szkoły, ile i w jakich dyscyplinach. Uważamy też, że w danej dyscyplinie, nawet najbardziej popularnej, potrzebne są nie więcej niż 2–3 szkoły w układzie makroekonomicznym i jedna szkoła centralna.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#ZbigniewPacelt">Udziałowcem szkół mistrzostwa sportowego jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, stąd wydatki na ten cel Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki są mniejsze, ale generalnie koszty szkół publicznych wcale nie są wiele mniejsze od kosztów szkół niepublicznych, gdzie właścicielami są polskie związki sportowe.</u>
          <u xml:id="u-64.4" who="#ZbigniewPacelt">W planach mamy finansowanie także niepublicznych szkół mistrzostwa sportowego, ale oczywiście tylko do pewnego poziomu. Na przykład w przypadku hokeja na lodzie, będziemy finansować zakup sprzętu sportowego. Będziemy ten problem jeszcze dyskutować w departamencie sportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#TadeuszTomaszewski">Chciałbym państwu zaproponować przyjęcie informacji dotyczącej przychodów i rozchodów środków pochodzących z dopłat do stawek gier liczbowych, czyli tzw. środka specjalnego, wynikającego z ustawy o grach liczbowych z sugestiami, aby do materiału zostały dołączone wyszczególnione nowe zadania w roku 1997, o których tu była mowa.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#TadeuszTomaszewski">Druga sugestia, abyśmy w najbliższym czasie otrzymali te dokumenty dotyczące inwestycji strategicznych dla polskiego sportu do 2005 r. Czy są inne propozycje i uwagi?</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#TadeuszTomaszewski">Nie ma, rozumiem, że przyjęliśmy ten dokument na zasadzie konsensusu.</u>
          <u xml:id="u-65.3" who="#TadeuszTomaszewski">Mam prośbę, aby Komisja zechciała upoważnić prezydium do ostatecznego sformułowania treści opinii z tymi wnioskami, które tu już wymieniłem.</u>
          <u xml:id="u-65.4" who="#TadeuszTomaszewski">Jednocześnie proszę, aby państwo zechcieli przybyć na posiedzenie Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu 2 grudnia br. Rozpatrzymy projekt dezyderatu do premiera, jeszcze w trakcie prac nad budżetem. Swoje stanowisko w tej sprawie zaprezentujemy także Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów.</u>
          <u xml:id="u-65.5" who="#TadeuszTomaszewski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>