text_structure.xml 86.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JadwigaBłoch">Porządek obrad otrzymaliśmy, ale materiały nie zostały przygotowane w należyty sposób. Otrzymaliśmy je dopiero dzisiaj, co jest wielkim nieporozumieniem. Jak możemy w dniu dzisiejszym rozmawiać na tak ważny temat, jeżeli dopiero teraz pobieżnie czytam materiały. Nie będę mogła poważnie dyskutować na temat tak ważnych spraw. Wydaje mi się, że jako posłowie powinniśmy być właściwie traktowani, a poza tym musimy mieć czas na przygotowanie się do przeprowadzenia dyskusji. Powinniśmy także wystąpić na swoim terenie o zaopiniowanie, o informacje, jak tam przedstawiają się sprawy. Trudno mi będzie porównać przygotowane materiały z rzeczywistymi faktami. Wydaje mi się, że te sprawy należy po prostu poprawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o 1 i 2 punkt dzisiejszego porządku obrad, to mają one charakter informacyjny. Mam nadzieję, że zaproszeni goście spełnią oczekiwania posłów. Natomiast załączone materiały są materiałami uzupełniającymi. Zwracamy się jednak do wszystkich obecnych i współpracujących z Komisją z prośbą o wcześniejsze dostarczanie materiałów. Prezydium Komisji w sierpniu lub we wrześniu br. przesłało do zainteresowanych resortów swój plan pracy na II półrocze br. Nic zatem nie stało na przeszkodzie, aby właściwa komórka resortu była w kontakcie z sekretariatem Komisji i uzyskała informacje o terminie spotkania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszTomaszewski">Omawiane dzisiaj tematy w punkcie 1 dotyczą w części spraw funkcjonowania w terenie. Dotyczą one umów, porozumień z resortami. Oczywiście resorty te mają w terenie swoje struktury organizacyjne, ale głównie chodzi o same resorty.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TadeuszTomaszewski">Przyjmuję wniosek poseł Błoch i prezydium dołoży starań, by na posiedzeniu nie były omawiane tematy, o ile wcześniej nie zostały dostarczone materiały. Czy możemy rozpocząć procedowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaBłoch">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są inne uwagi? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do informacji dotyczącej stanu realizacji porozumień zawartych przez Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki z innymi resortami.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TadeuszTomaszewski">Prosimy ministra Dróżdżyńskiego o dokonanie wprowadzenia i informacje o zawartych porozumieniach, o celach, jakie przyświecały zawarciu porozumień.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TadeuszTomaszewski">Następnie poprosimy o krótką informację uzupełniającą przedstawicieli poszczególnych resortów, dotyczącą stanu na dzień dzisiejszy tego, co wynika dla środowiska w efekcie realizacji tych porozumień. Jakie zostały podjęte konkretne działania, jak wygląda współpraca danego resortu z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki oraz jakie ewentualnie elementy tych porozumień nie zostały podjęte i z jakich przyczyn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#LechDróżdżyński">W dniu dzisiejszym stajemy przed trudnym zadaniem. Jest to informacja, ale również jest to podzielenie się wiedzą o sanie realizacji tych porozumień, których inspiratorem był UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#LechDróżdżyński">Przesłaniem tworzenia porozumień było zwrócenie uwagi na stan kultury fizycznej w różnych środowiskach, w różnych populacjach wiekowych, na stan realizacji programu upowszechniania sportu młodzieżowego, upowszechniania sportu dorosłych. Istotne było również to, gdzie te zajęcia odbywają się, jaki jest stopień ich realizacji czyli kwestie rozwiązań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#LechDróżdżyński">Wiemy, że okres, w którym przystąpiliśmy do spisywania tych porozumień był okresem dość trudnym. Nastąpiła głęboka zapaść w realizacji szeroko pojętej kultury fizycznej. Nie było tytułu inwestycyjnego do realizacji zadań związanych z dekapitalizującą się bazą sportową, jak też nie było rozwiązań programowych w sensie struktury. Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki wspólnie z resortami, które są sygnatariuszami tych porozumień, realizuje obecnie 9 programów, przygotowuje się do realizacji dwóch następnych, które w pewnym sensie również wynikają z tych porozumień. Stąd też i zadania, które dotyczą tego obszaru nie odnoszą się tylko do podmiotu naszego oddziaływania, ale również w szerokim zakresie do różnych pochodnych spraw, które są uzupełniające w odniesieniu do realizowanych porozumień.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#LechDróżdżyński">Kwestia następna jest dla nas bardzo istotna. Jest to sprawa dotarcia z treściami wynikającymi z porozumień także do pewnych środowisk zawodowych. Mamy tu na uwadze Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, ale również środowisko wiejskie, czyli program dotyczący Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#LechDróżdżyński">W aspekcie upowszechniania kultury fizycznej bardzo ważny jest problem kultury fizycznej dzieci w wieku szkolnym w różnych środowiskach zarówno wiejskim, małomiasteczkowym, miejskim. To jest kwestia związana również z pewnymi rozwiązaniami strategicznymi odnośnie do sportu polskiego - realizowanie programu sportu dzieci i młodzieży, Policji, wojska (47% uzysku punktowego i medalowego na olimpiadzie w Atlancie miało wojsko).</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#LechDróżdżyński">Dużym obszarem jest sport wiejski: stowarzyszenia kultury fizycznej począwszy od Szkolnego Związku Sportowego poprzez Ludowe Zespoły Sportowe, AZS aż do rozwiązań, które są potrzebne w uogólnieniu spraw sportu polskiego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#LechDróżdżyński">Dzisiaj przychodzimy z informacją, która jest cennym etapem w realizacji tych programów, etapem dojścia chociażby do Narodowego Programu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#LechDróżdżyński">Chcę poinformować, że Komitet Sportu Dzieci i Młodzieży na najbliższym posiedzeniu grudniowym zajmie się jednym z elementów wynikającym z informacji o podpisanym porozumieniu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, a mianowicie: na ile program promocji zdrowia łączy się z rozwiązaniami dotyczącymi programowania sportu dzieci i młodzieży w Polsce. Stąd też wszystkie obwarowania wynikające z tych porozumień dotyczą sfery wykonawczej, m.in. zakresu finansowania podmiotowego określonych działów programowych przy realizacji wspólnych zadań. Dotyczy to zarówno igrzysk młodzieży szkolnej, ogólnopolskiej olimpiady młodzieży, współzawodnictwa sportowego młodzieży, resortowych rozwiązań współzawodnictwa sportowego. Ośmielam się powiedzieć, że dotyczy to również Policji i wojska. W tym kierunku idą następne elementy związane z szeroko pojętym porozumieniem. Wchodzimy mianowicie w zakres odpisu z dopłat do gier losowych, jako że wspólnie realizujemy program związany z modernizacją obiektów sportowych w aspekcie upowszechniania sportu, zarówno masowego, jak i kwalifikowanego.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#LechDróżdżyński">Na dzisiejszym posiedzeniu jestem w towarzystwie dyrektora Departamentu Sportu Zbigniewa Pacela oraz dyrektora Departamentu Organizacji Kultury Fizycznej Andrzeja Krawczyńskiego. Są to osoby, który w sposób kompetentny mogą odpowiedzieć na pytania szczegółowe, dotyczące realizacji zadań wynikających z przyjętych porozumień z resortami w zakresie upowszechniania sportu dzieci i młodzieży, upowszechniania kultury fizycznej w różnych środowiskach od 19 kwietnia 1994 r. do roku bieżącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszTomaszewski">Komisja docenia rolę UKFiT, inicjatora tych wszystkich porozumień, chcącego włączyć w realizację przyjętych programów poszczególne resorty i pragnącego, by te programy funkcjonowały w coraz szerszych środowiskach. Sądzę, że te resorty korzystają z porozumienia, m.in. poprzez dostęp do środków pochodzących z dopłat do gier losowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WłodzimierzCiaś">Realizacja porozumienia między Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki w naszej ocenie jest bardzo pozytywna. Przy pomocy obecnych dzisiaj dyrektorów i kierownictwa Urzędu doprowadziliśmy do przyjęcia nowych rozwiązań i standardów obowiązujących w resorcie spraw wewnętrznych. Został przyjęty w resorcie system obejmujący kulturę fizyczną wszystkie służby, nie tylko Policję. Sport policyjny, co prawda, jest winietą opasującą wszystkie działania. Wszystkie służby podległe lub nadzorowane przez ministra spraw wewnętrznych zostały objęte tym systemem. Oparty jest ona przede wszystkim na działaniach polegających na wspomaganiu odpowiedniego przygotowania fizycznego funkcjonariuszy resortu do wykonywania zadań służbowych. Nie umyka naszemu zakresowi działania sport, który staje się powoli wizytówką resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WłodzimierzCiaś">Nie muszę w tym gronie mówić o trudnościach jakie przeżywaliśmy do tej pory. Był moment, który groził zaniechaniem działalności sportowej w resorcie spraw wewnętrznych. Mam nadzieję, że wszystkie działania dokonane wspólnie z UKFiT spowodowały, iż ten proces został zatrzymany. Jesteśmy na drodze do odbudowania naszej pozycji z lat poprzednich. Wyniki ostatniej olimpiady są potwierdzeniem tezy, którą przed chwilą przedstawiłem. Zauważalny jest regres w działalności sportowej na najwyższym poziomie. Rozwija się natomiast ruch oddolny, powstają stowarzyszenia kultury fizycznej przy jednostkach. W Policji wracamy do międzywojennej tradycji policyjnych towarzystw sportowych, które są tworzone przy komendach wojewódzkich i rejonowych tam, gdzie poprzednio nie było sportu gwardyjskiego.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WłodzimierzCiaś">Największą naszą bolączką jest utrzymanie obiektów sportowych, zatrzymanie dekapitalizacji i przygotowanie obiektów na takim poziomie, by spełniały wymogi obecnych standardów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WłodzimierzCiaś">Jesteśmy na etapie zakończenia procesu organizacyjnego, legislacyjnego wewnątrz resortu. Pomocne jest tu współdziałanie między dyrektorami Departamentu Sportu i Organizacji Kultury Fizycznej z naszą organizacją. Odtworzyliśmy struktury sportu. Powołana została Polska Federacja Sportu „Gwardia”, która zrzesza w tej chwili 29 stowarzyszeń kultury fizycznej, łącznie z gwardyjskimi. Dochodzi do tego rzesza stowarzyszeń tworzonych w jednostkach Policji, Straży Granicznej i pozostałych służb resortu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WłodzimierzCiaś">Jesteśmy po uzgodnieniach z kierownictwem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Zawiązana została Rady Wychowania Fizycznego i Sportu, a w jej skład wchodzą wszyscy szefowie służb podległych ministrowi oraz najważniejszych departamentów kierunkowych (decydujących o finansach, inwestycjach). To jest gremium, które stanowi głos resortu we wszystkich sprawach, które należy rozstrzygać na naszym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WłodzimierzCiaś">Bardzo niedawno w tym gronie odbyliśmy rozmowy z kierownictwem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Jest przygotowany projekt dalszego uściślenia działalności, co się stanie w ciągu miesiąca. Uzgodnimy pozostałe sfery działalności, szczególnie dotyczące ewentualnych środków inwestycyjnych w przyszłych latach na utrzymanie i modernizację bazy sportowej. Z tym mamy największy kłopot. Środków budżetowych na te cele w resorcie praktycznie nie ma. Obciążenia te spadły dzisiaj na kluby sportowe, które same muszą dbać o bazę. Wspomaganie resortu to w najlepszym wypadku ok. 25%. W tym roku nasz budżet (w 90%) kierowany był głównie na utrzymanie obiektów sportowych i wynosił 30 mld starych zł. W projekcie ustawy budżetowej przewidujemy na następny rok 35 mld starych zł i te pieniądze również zostaną skierowane przede wszystkim na poprawienie standardów w obiektach sportowych. Natomiast działalność statutowa, stricte sportowa, szkoleniowa będzie głównie - niestety - spoczywała na barkach klubów sportowych. W zamierzeniach ponadkrajowych widoczne są już sukcesy. Na europejskich mistrzostwach Policji w dżudo uzyskaliśmy 3 złote i 2 brązowe medale. Te osiągnięcia wskazują, że dotychczasowa współpraca z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki (imprezy te są wspomagane przez UKFiT) przynosi właściwe efekty, a uściślenie tej współpracy przy realizacji projektu: sport policyjny będzie, mam nadzieję, widoczne w kolejnych efektach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej o zabranie głosu. Jedną z głównych stron porozumienia jest Zrzeszenie „Ludowe Zespoły Sportowe”. Obecny jest na dzisiejszym posiedzeniu wiceprezes Rady Głównej LZS, Wacław Hurko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKowalski">Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przywiązuje dużą wagę do realizacji porozumienia zawartego z UKFiT, a ostatnio minęło 2 lata jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanKowalski">Resort rolnictwa realizuje swoje zadania na obszarze, który obejmuje 94% obszaru kraju, gdzie zamieszkuje 40% populacji naszego społeczeństwa, z tego 26% czynnych zawodowo w rolnictwie. Minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej jest organem prowadzącym i nadzorującym szkoły rolnicze, w których jest blisko 170 tys. uczniów kształcących się w systemie dziennym. Tu zadania minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej realizuje we współpracy z UKFiT w ramach zawartego porozumienia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JanKowalski">Jeśli chodzi o układ instytucjonalny, to zadania realizowane są poprzez szkoły rolnicze, jak też ośrodki doradztwa rolniczego.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#JanKowalski">O znaczeniu, jakie resort rolnictwa przywiązuje do tych spraw świadczy fakt, iż minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej został wybrany przewodniczącym Rady Głównej Zrzeszenia „Ludowe Zespoły Sportowe”. Wicepremier Jagieliński objął również patronat nad Federacją Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”, które jest organizacją ogólnokrajową, zrzeszającą stowarzyszenia agroturystyczne.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#JanKowalski">Jeśli chodzi o wymierne efekty współpracy w odniesieniu do roku bieżącego, to działania resortu rolnictwa koncentrowały się głównie na tworzeniu, wzbogaceniu, programie stanu technicznego bazy materialnej, umożliwiającej realizację zadań sportowo-rekreacyjnych i turystyki: organizowanie masowych imprez międzyszkolnych o charakterze sportoworekreacyjnym i turystycznym, a także wspieranie działań mających na celu wyszukiwanie uzdolnionej sportowo młodzieży i jej rozwoju. Wyasygnowanie w bieżącym roku dodatkowych środków w budżecie ministerstwa na wspieranie kultury fizycznej w wysokości 2,7 mln zł, jak też zwiększenie od września wymiaru godzin wychowania fizycznego również w szkołach rolniczych pozwala na osiągnięcie oczekiwanych efektów sportowych i rekreacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#JanKowalski">O skali wysiłku resortu rolnictwa włożonego w poprawę bazy materialnej świadczy fakt, że aktualnie realizowane są inwestycje w zakresie budowy obiektów sportowych, głównie sal gimnastycznych w 30 szkołach na terenie 27 województw. Zaangażowane na ten cel środki wynoszą ok. 11 mln zł. W siedmiu szkołach dokonujemy gruntownych remontów sal na kwotę ok. 200 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#JanKowalski">Z przyjemnością odnoszą się do faktu, że UKFiT bardzo efektywnie wspiera budowę wiejskich obiektów sportowych. W 1995 r. na ten cel zaangażowana została kwota blisko 16 mln zł, natomiast w bieżącym roku przeszło 25 mln zł. W ramach tych środków realizowanych jest aktualnie 178 zadań, w tym 115 sal gimnastycznych, 38 hal sportowych, 10 krytych pływalni, 15 boisk i stadionów sportowych.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#JanKowalski">Jeżeli chodzi o szkoły rolnicze, to dzięki wsparciu ze środków pochodzących z dopłat do gier sportowych realizujemy obiekty sportowe w Supraślu, Niećkowie, Suwałkach, Bubinie, Siemiczy Różanej, Zamościu, w Rudce w woj. białostockim, w Mrzeżynie w woj. lubelskim.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#JanKowalski">Dnia 6 maja, na mocy porozumienia zawartego między Ministerstwem Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej a Zrzeszeniem LZS będącym głównym organizatorem działalności sportowo-turystycznej w podległych szkołach rolniczych, przekazaliśmy kwotę 2,7 mln zł, która została rozdzielona według opracowanego wspólnie algorytmu. Każde województwo otrzymało określone środki finansowe. Zależało to przede wszystkim od liczby szkół i młodzieży w danym województwie począwszy od 20 tys. zł w woj. chełmskim, dwudziestu kilku w woj. łódzkim do 90 tys. zł w woj. poznańskim.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#JanKowalski">Chcemy, by środki te zostały zwiększone w przyszłym roku do 3,5 mln zł, biorąc pod uwagę fakt, że w 1997 r. we Wrocławiu odbędą się ogólnopolskie igrzyska młodzieży szkół rolniczych. Trwają już prace przygotowawcze.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#JanKowalski">Chciałbym także poinformować, że od września br. wdrażamy nowy zawód w szkołach rolniczych - technik-hodowca koni. Będziemy uczyć młodzież głównie użytkowania konia w celach rekreacyjno-sportowych, terapeutycznych.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#JanKowalski">Przymierzamy się do otwarcia klas sportowych w trzech szkołach: w Białymstoku, Toruniu oraz Żarnowcu w woj. katowickim. Najbardziej zaawansowane są prace w Białymstoku. Potrzebna jest tu określona procedura, przedyskutowanie kwestii z Ministerstwem Edukacji Narodowej. Myślę, że od września 1997 r. będzie już można mówić o efektach w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#JanKowalski">Reasumując stwierdzam, że są namacalne, konkretne efekty współpracy. Perspektywy są także bardzo pomyślne. Mamy nadzieję, że dzięki wsparciu Komisji - co miało miejsce w przypadku budżetu na rok bieżący - w budżecie ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej znajdą się odpowiednie środki finansowe, wspierające tę działalność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszTomaszewski">Rzeczywiście, tak się stało, iż w 1996 r. wyasygnowano na zajęcia pozalekcyjne w szkołach rolniczych kwotę 3,5 mln zł. Została ona wywalczona w resorcie w II czytaniu. Istotne jest, że nie jest to jednorazowa akcja, ale że będzie kontynuowana. Minister Dróżdżyński wspomniał, iż w 1997 r. będziemy wdrażać kolejny nowy program upowszechniania kultury fizycznej i sportu, gdzie oświata rolnicza będzie główną bazą realizacji tego programu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszTomaszewski">Zwracam się z pytaniem do przewodniczącego Hurki: czy są elementy porozumienia w ogóle nie realizowane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WacławHurko">Temat, który poruszał w końcowej części swego wystąpienia dyrektor Kowalski, to sprawa szkół mistrzostwa sportowego, klas sportowych czy też ośrodków szkoleniowych. Jest to jeden z największych mankamentów naszego porozumienia. Wynika to z braku doświadczenia w realizowaniu w szkołach rolniczych tego typu szkolenia sportowego. Myślę, że o pierwszych doświadczeniach dalej będzie łatwiej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WacławHurko">Pragnę podziękować Komisji za zaangażowanie w tę problematykę. Chcę podkreślić, że przez ostatnie lata dużo zostało zrobione i należy ten trend utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MichałSobolewski">Porozumienie zawarte przez resort zdrowia z UKFiT zawierało 12 zobowiązań nałożonych na ministra zdrowia i opieki społecznej i chciałbym pokrótce te poszczególne punkt omówić.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MichałSobolewski">Punkt 1 dotyczy działalności edukacyjnej wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Zadanie to resort włączył do programów „Szkoła promująca zdrowie”, a także do programów wychowania zdrowotnego dla uczniów klas I-III, IV-VIII szkół podstawowych i I-IV szkoły ponadpodstawowej. Stacje sanitarno-epidemiologiczne jako najbardziej zajmujące się oświatą zdrowotną współpracują w tym zakresie z Dziennikarskim Klubem Promocji Zdrowia, popularyzując w ten sposób rekreację i sport.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MichałSobolewski">Jeśli chodzi o punkt 2, to preferowany jest udział pielęgniarek szkolnych w zajęciach wychowania fizycznego, co ma na celu stworzenie więzi i możliwość zauważenia wad rozwojowych, czy upośledzenia w zakresie sprawności.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MichałSobolewski">Organizowane są również konferencje, np. „Prozdrowotne wychowanie fizyczne i sport dzieci i młodzieży”. Na zlecenie Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej zostały opracowane materiały pokonferencyjne dotyczące zakresu badań lekarskich - diagnostycznych i prognostycznych, dostosowany do wieku, etapu szkolenia i dyscypliny sportu oraz jednolita dla całego kraju karta zdrowia przy kwalifikacji dzieci i młodzieży do sportu.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#MichałSobolewski">Przed 4 laty minister zdrowia i opieki społecznej wydał rozporządzenie w sprawie zakresu organizacji oraz form opieki zdrowotnej nad uczniami. Jednym z głównych punktów realizacji są badania przesiewowe i powszechne badania profilaktyczne, wykonywane prawie w 100%. Dotyczą one poszczególnych przedziałów wiekowych: dzieci 4-letnie, 6-letnie, uczniowie kas III, VIII i ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. Badania te zawierają również ocenę rozwoju fizycznego, psychomotorycznego i sprawności fizycznej uczniów.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#MichałSobolewski">Podczas szkoleń pracowników medycznych staramy się przekonywać do rozważnego podejścia w kwestii zwalniania uczniów z lekcji wychowania fizycznego. Zdarzają się takie przypadki, że uczeń zwalniany z zajęć wychowania fizycznego, praktycznie powinien mieć zwiększony wymiar godzinowy tych zajęć z uwagi właśnie na poziom sprawności fizycznej i stan zdrowia. W celu dostosowania zajęć do poziomu sprawności opracowany został przez Instytut Matki i Dziecka system kwalifikacji dzieci do poszczególnych grup sprawnościowych.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#MichałSobolewski">W punkcie 4 mowa jest o raportach o stanie zdrowotności społeczeństwa. Taki raport jest bardzo szczegółowy, na nasze zlecenie opracowywany przez Państwowy Zakład Higieny. Dziedzina zdrowotności społeczeństwa na pewno nie jest preferowana. Wydaje się, że ta tematyka będzie miała szerokie ujęcie przy okazji bilansowania realizacji zadań i efektów Narodowego Programu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#MichałSobolewski">Punkt 5 dotyczy szkolenia. Na wydziałach lekarskich utrzymane są takie przedmioty jak: higiena, epidemiologia, oświata sanitarna z elementami wychowania zdrowotnego oraz higieny szkolnej (70 godzin wykładów). Ostatnio zwiększono liczbę godzin rehabilitacji medycznej z 20 do 30. W Collegium Medicum UJ powstał nowy kierunek pielęgniarski - rehabilitacja medyczna, a w Akademii Medycznej w Poznaniu utworzono nowy kierunek - zdrowie publiczne i wprowadzono nowy przedmiot nauczania - teoria i praktyka w kulturze fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#MichałSobolewski">Pewne nakłady finansowe i działania podejmowane są w ramach Narodowego Programu Ochrony Serca, który jest jednym z programów polityki zdrowotnej. Między innymi współfinansowane jest pismo „Lider”. O tych wartościowych wydawnictwach promujących aktywność fizyczną więcej może powiedzieć redaktor Cendrowski.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#MichałSobolewski">Wzbogacona została filmoteka. Nasze placówki terenowe dysponują różnymi kasetami wideo, promującymi oświatę zdrowotną.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#MichałSobolewski">Jeśli chodzi o wspomaganie medycyny sportowej, to w tym roku zwiększono o 8 liczbę etatów w Centralnych Ośrodku Medycyny Sportowej. W okresie ostatnich 2 lat reaktywowano dwie przychodnie sportowo-lekarskie w Kaliszu i Sieradzu, a obecnie tworzona jest przychodniach w Siedlcach.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#MichałSobolewski">W zakresie promowania specjalizacji w zakresie medycyny sportowej otrzymano rezultaty w postaci uzyskania przez 13 lekarzy takiej specjalizacji w ciągu ostatnich 2 lat. Nie jest to dużo, ale jest to liczba znacząca i ma swoją wymogę. Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej prowadzi co roku kursy podstawowe przygotowujące do specjalizacji, jak i kursy doskonalące dla lekarzy medycyny sportowej: adaptacja do wysiłku fizycznego w zmiennych warunkach środowiska i rehabilitacja po urazach narządu ruchu w sporcie.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#MichałSobolewski">Program kształcenia akademii medycznych obejmuje zajęcia z wychowania fizycznego od I do III roku.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#MichałSobolewski">Sprawa rehabilitacji medycznej i wykorzystania rehabilitantów medycznych - absolwentów akademii wychowania fizycznego. Przed 2 laty Ministerstwo wystosowało pismo do lekarzy wojewódzkich sugerujące, aby umożliwić angażowanie i wykorzystanie takich specjalistów. Są to dobrzy fachowcy, bardzo dobrze przygotowani do prowadzenia zajęć rehabilitacyjnych. W związku z tym minister zdrowia i opieki społecznej wydał zarządzenie umożliwiające absolwentom wydziałów rehabilitacji, fizjoterapii AWF w ramach kształcenia podyplomowego specjalizację I i II stopnia w zakresie rehabilitacji medycznej.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#MichałSobolewski">Szkolenie tych specjalistów odbywa się na podstawie porozumienia zawartego między zakładami opieki zdrowotnej a szpitalami klinicznymi i rektorami akademii wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#MichałSobolewski">W ramach Komisji do Zwalczania Dopingu w Sporcie działa 13 lekarzy, a w podkomisji kontroli dopingu - 2 lekarzy. Lekarze szkoleni są w ramach specjalizacji w medycynie sportowej. Lekarze i pielęgniarki prowadzą wśród dzieci i młodzieży działania w zakresie oświaty zdrowotnej dotyczącej walki z dopingiem.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#MichałSobolewski">Z ramienia Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z Komitetem Koordynującym Sport Dzieci i Młodzieży współpracują stale podsekretarz stanu Krzysztof Kuszewski i dyrektor Centralnego Ośrodka Medycyny Sądowej, dr Zbigniew Rusin.</u>
          <u xml:id="u-13.17" who="#MichałSobolewski">Sprawa zdolności fizycznej, sprawności ruchowej i ich wpływu na zdrowie jest dość mocno zaakcentowana w Narodowym Programie Zdrowia, który jest programem międzyresortowym. Celem operacyjnym nr 1 jest zwiększenie aktywności fizycznej ludności. Program ten został w tym roku znowelizowany. Na lata 1996–2005 przewiduje się, m.in. zrealizować zadania: wprowadzenie w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych 5 godzin zajęć z wychowania fizycznego w tygodniu, zapewnienie sal gimnastycznych w co najmniej 75% szkół, wdrożenie nowego programu wychowania fizycznego oraz przygotowanie nauczycieli do jego realizacji, dokonanie zmian w programach szkolenia kadr kultury fizycznej, umożliwiających przygotowanie tych kadr do roli animatorów zdrowego stylu życia, wzmożenie zainteresowania samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych oraz różnych instytucji przez stworzenie warunków oraz przez wdrażanie programów zwiększania aktywności fizycznej w różnych grupach ludności, wprowadzanie atrakcyjnych form motywowania ludzi do zwiększenia aktywności fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-13.18" who="#MichałSobolewski">Narodowy Program Zdrowia jest dosyć ważnym, o ile nie najważniejszym elementem spraw, które są przedmiotem dzisiejszego spotkania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszTomaszewski">Nasza Komisja jest głównym animatorem pierwszych trzech celów Narodowego Programu Zdrowia, jeśli chodzi o zwiększenie aktywności fizycznej. Będziemy się na ten dokument powoływać przy ewentualnych próbach nowelizacji ustawy o kulturze fizycznej zmniejszających liczbę godzin wychowania fizycznego. Podobnie, jeśli chodzi o realizację programu inwestycji sportowych. Jak wynikało z informacji przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej 50% szkół ma sale gimnastyczne. Jeżeli będziemy konsekwentnie realizować program, to mamy szanse dojścia do rozwiązań, jakie są zapisane w Narodowym Programie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszTomaszewski">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela MON.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzedstawicielMinisterstwaObronyNarodowej">Przepraszam, ale nie jestem upoważniony do wypowiedzi na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przygotujemy stosowne pismo do ministra obrony narodowej z uwagami na temat przygotowania materiałów i kompetencji przedstawicieli tego ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszTomaszewski">Przechodzimy do następnego resortu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Proszę o skupienie się w wypowiedzi na tych elementach porozumienia, które obecnie z różnych przyczyn nie są wdrożone czy realizowane, ponieważ wiele elementów z tego porozumienia omawialiśmy już na wcześniejszych posiedzeniach Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MaciejOlejniczak">Chciałbym rozpocząć od stwierdzenia, iż nasza współpraca z Urzędem Kultury Fizycznej i Turystyki jest współpracą bardzo owocną i bardzo ważną. Zawarte w kwietniu 1994 r. porozumienie było inspiracją do wspólnych działań i stymulującym nasz resort do podejmowania w obszarze wyznaczonym dla nas określonych wymiernych kroków. W związku z tym wyjaśnię pewną sprzeczność między naszymi materiałami a materiałami UKFiT.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MaciejOlejniczak">Drugie z porozumień wymienione przez UKFiT według posiadanych przeze mnie informacji nie zostało formalnie podpisane i nie weszło w życie. Mam na myśli porozumienie z 2 listopada 1995 r. w tej sprawie toczyły się rozmowy, ale z nieznanych mi szczegółowo przyczyn nie doszło do realizacji porozumienia. Myślę, że to, UKFiT przedstawia jako właśnie niespełnienie przez nas pewnych działań, jest sprawą do wspólnej weryfikacji i oceny, byśmy mogli pewne szczegółowe sprawy, przeszkadzające być może w podpisaniu porozumienia, mogli do końca wyjaśnić. Odniosę się do jednego ze szczegółowych zapisów w opracowaniu koncepcji oznakowania świadectw szkolnych symbolem olimpijskim. W tej kwestii są w MEN zasadnicze opory. Odnoszę się do pewnego szczegółowego zagadnienia rozumiejąc, że to co zostało wypunktowane jako nierealizowanie porozumienia jest sferą postulatów, do których jak najszybciej powinniśmy się odnieść.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MaciejOlejniczak">Natomiast przechodząc do spraw związanych z realizacją porozumienia z 8 kwietnia 1994 r. i nie próbując go szczegółowo omawiać, chciałbym odnieść się do punktów, które nas dotyczą.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MaciejOlejniczak">Sprawa nadzoru pedagogicznego związana jest ze wspólnymi - dyrektorów wydziałów kultury fizycznej kuratoriów oświaty - corocznymi od 1994 r. spotkaniami. Dochodzi wtedy do wspólnych ustaleń, prób określenia zakresów działania w zakresie upowszechniania sportu dzieci i młodzieży. Jest rzeczą oczywistą, że akurat nasz resort musi być współobecny w najbardziej masowej skali w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MaciejOlejniczak">Udało się od tego roku podjąć sygnalizowane przez prezesa Dróżdżyńskiego wspólne działania, jak np. „Tydzień Sportu Dzieci i Młodzieży”. Przedsięwzięcie to przez dłuższy czas nie funkcjonowało.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MaciejOlejniczak">W kwestii dotyczącej wspierania w miarę możliwości finansowych problemu rozwoju sportu dzieci. W wyniku porozumienia od 1994 r. uruchomiono zajęcia pozalekcyjne usprawniające rekreacyjno-sportowe. Obejmują one coraz większą liczbę młodzieży i mają coraz większy wymiar finansowy. W tym roku przeznaczyliśmy na ten cel 20 mln z rezerwy celowej budżetu państwa. Wiąże się to z tym, iż kwota, która została przeznaczona na zajęcia pozalekcyjne w większej części została skierowana na realizację trzeciej godziny wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#MaciejOlejniczak">Środki przeznaczone na igrzyska młodzieży szkolnej wyniosły w tym roku 3 mln zł, a MEN przeznaczyło także, wyszczególnione w informacji, środki finansowe na doposażenie szkół i placówek w sprzęt sportowy.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#MaciejOlejniczak">W akcji Uczniowskich Klubów Sportowych miało miejsce wspólne wystąpienie ministra Łuczaka i prezesa Paszczyka, stwarzające odpowiedni klimat w szkolnictwie, ułatwiający powoływanie i gwałtowny rozwój ponad 2,5 tys. Uczniowskich Klubów Sportowych.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#MaciejOlejniczak">Szkolny Związek Sportowy, Ludowe Zespoły Sportowe są dofinansowywane przez system zadań zleconych, organizacji centralnych imprez sportowych, doskonalenia kadr, zgrupowań sportowych itd. Ministerstwo Edukacji Narodowej na te cele przekazuje określone środki.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#MaciejOlejniczak">Najwięcej w ostatnim czasie mówi się o trzeciej godzinie wychowania fizycznego. Wspomniałem wcześniej o kwocie, którą przeznaczyliśmy na ten cel. Mamy świadomość tego, że są to niemałe kwoty. W tym roku będą one oczywiście zwielokrotnione, bo jeżeli okres 4 miesięcy pochłania nam 45 mln zł, to należy sobie wyobrazić przynajmniej potrojenie tej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#MaciejOlejniczak">Doskonalenie jakości prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego jest sprawą, która ciągle jest w obszarze zainteresowania nadzoru naszych wizytatorów. Od stosunku konkretnego nauczyciela wychowania fizycznego zależy w dużym stopniu atrakcyjność zajęć i stopień aktywności młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#MaciejOlejniczak">System szkolnictwa sportowego był już przedmiotem posiedzenia Komisji. Jest to system oparty na klasach sportowych. W 2 tys. klas sportowych w kraju szkoli się ponad 46 tys. młodzieży. W 130 szkołach sportowych uczy się ok. 23 tys. młodzieży, a w 15 szkołach mistrzostwa sportowego jest ok. 1 tys. uczniów. Szkoły podstawowe od 1 stycznia znalazły się w gestii samorządów. Z uwagi na wysokie koszty istnieje niebezpieczeństwo likwidowania lub próby ograniczenia działalności tych szkół. Będziemy temu przeciwdziałać. Komisja Wspólna Samorządu Terytorialnego przyznała na ten cel zwiększone środki i są przewidziane na to pewne rezerwy. Resort edukacji będzie przyznawał dotacje szkołom niepublicznym działającym na prawach szkoły publicznej.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#MaciejOlejniczak">Ministerstwo Edukacji Narodowej przeznaczyło dodatkowe środki na realizację zadania pod nazwą „Sportowe wakacje”. Dla 15 związków sportowych, 8 makroregionalnych stowarzyszeń kultury fizycznej oraz 5 masowych organizacji sportowych przeznaczone są niemałe kwoty z budżetu resortu, a które są dzielone wspólnie z UKFiT. Chodzi o to, by „Sportowe wakacje” miały jak największy masowy zasięg.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#MaciejOlejniczak">Sport w wyższych uczelniach jest sprawą, na którą resort ze względu na określone zasady działania wyższych uczelni nie może działać bezpośrednio, ale wspieramy określonymi kwotami Akademicki Związek Sportowy. Odziałujemy na kierownictwo wyższych uczelni, by dostrzegało tę problematykę.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#MaciejOlejniczak">Odpowiedziałem w sposób odmienny niż taki, o jaki prosił przewodniczący Komisji. Chciałem przedstawić raz jeszcze w skrótowej formie te sprawy, które - naszym zdaniem - w wyniku porozumienia zyskały większą rangę i przyspieszenie w realizacji. Po tych wyjaśnieniach można się odnieść do tego, co Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki uznał za nasze niedoskonałości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszTomaszewski">Prosimy pana ministra o wypowiedź w sprawie środków na te cele w budżecie na 1997 r. Dałoby to nam pełniejszy obraz.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszTomaszewski">Czy jest szansa na poprawę koordynacji prac w związku z wzmocnieniem Departamentu Młodzieży i Wychowania o osoby, które będą zajmować się koordynacją tych wszystkich kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaciejOlejniczak">Okres, w którym przychodzi mi nadzorować departament zajmujący się m.in. kwestiami kultury fizycznej, jest jeszcze na tyle krótki, że nie we wszystkich szczegółowych sprawach mam pełne rozeznanie. Myślę, że generalne nastawienie wobec kultury fizycznej jest obecne w świadomości kierownictwa resortu. Mamy problemy natury finansowej i etatowej. Braki etatowe wyrównywane są podwojonym wysiłkiem pracowników. Mam nadzieję, że ten obszar działania nie funkcjonuje gorzej niż inne obszary ministerstwa. Zobowiązuję się do tego, by te sprawy były bardziej wyeksponowane w funkcjonowaniu ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MaciejOlejniczak">Szczegółowe środki finansowe nie zostały do końca określone, ze względu na to, że jeszcze trwają prace. Nie chciałbym się w tej chwili na ten temat wypowiadać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszTomaszewski">Pytam o to dlatego, że jutro rozpoczynamy prace nad budżetem Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Aby Komisja mogła wnioskować o zwiększenie środków musi wiedzieć, jak przedstawiają się sprawy budżetów w poszczególnych resortach.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszTomaszewski">Sądzę, że Komisja upoważni prezydium do tego, abyśmy od 17 listopada br. czyli terminu składania opinii poszczególnych komisji na temat budżetu do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, mogli wydać stosowną opinię.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszTomaszewski">Otwieram dyskusję podkreślając informacyjny charakter tematu. Chodzi o orientację Komisji w kwestii, jak przedstawia się realizacja porozumień zawartych z inspiracji UKFiT.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JadwigaBłoch">W dalszym ciągu wyrażam swoje oburzenie faktem, że dopiero dzisiaj otrzymaliśmy informacje i materiały z poszczególnych resortów. Moim zdaniem, jest to brak szacunku dla posłów ze strony przedstawicieli poszczególnych resortów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#JadwigaBłoch">W porządku dziennym mamy: ocenę stanu realizacji porozumień zawartych przez UKFiT. Wydawało się, że mamy dokonać oceny, a nie tylko pozyskać informacje. Duża część tych materiałów jest materiałami anonimowymi albo tajnymi. Gdyby Komisja była komisją zamkniętą, to może uzyskalibyśmy bliższe informacje o tym, jak było realizowane porozumienie przez wojsko.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#JadwigaBłoch">Wydaje mi się, że realizacja porozumień między resortami nie powinna być przedstawiona tylko na piśmie. Właśnie w terenie powinniśmy zobaczyć, czy zapisy zawarte w materiałach są w rzeczywistości realizowane, czy są tylko przedstawione na papierze. Wtedy można dokonać stosownej oceny. W związku z tym zadam pytania, by dowiedzieć się, jak wygląda realizacja porozumień w terenie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#JadwigaBłoch">Co to znaczy „Szkoła promująca zdrowie”? Na czym ten program polega w klasach I-III, IV-VIII, czy klasach I-IV szkoły ponadpodstawowej? Jak przebiega realizacja tego programu, jeżeli wiem, jak w szkołach podstawowych przebiegają zajęcie z kultury fizycznej. Brak jest zachowania podstawowych zasad higieny. Dzieci ćwiczą w tych samych strojach, w których później siedzą przez 6 godzin lekcyjnych. Czy na tym polega promowanie zdrowia?</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#JadwigaBłoch">Przedstawiciel Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej powiedział nam, że w zajęciach kultury fizycznej uczestniczą pielęgniarki. Czy we wszystkich szkołach są pielęgniarki? Czy rzeczywiście pielęgniarki uczestniczą w tych zajęciach? Jeśli tak, to dzieci powinny wiedzieć, jak zachowywać się podczas ćwiczeń. Rozumiem, że prawie 40% szkół nie posiada bazy sportowej, czyli nie ma sal gimnastycznych. W wielu szkołach nie ma zaplecza, czyli szatni, natrysków. Jak w takich warunkach realizowany jest program „Szkoła promująca zdrowie”?</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#JadwigaBłoch">Czy resort zdrowia dokonało badań dotyczących wad postawy u dzieci? Czy znany jest procent dzieci z wadą kręgosłupa, płaskostopiem, koślawością kolan, czy innymi dolegliwościami? Wydawałoby się, że m.in. i tym powinien zająć się resort zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#JadwigaBłoch">Sprawa dotycząca wagi zajęć wychowania fizycznego w szkołach dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży. Na czym polegają okresowe oceny opieki zdrowotnej w szkołach? Czy jest to tzw. sucha statystyka, czy rzeczywiście dzieci są bardzo dokładnie badane?</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#JadwigaBłoch">Kwestia filmoteki placówek służby zdrowia. Jest to wspaniała sprawa. Okazuje się, że są kasety, które mówią, w jaki sposób realizować zajęcia kultury fizycznej na spacerze, w parku, w lesie, ogrodzie. Podczas spotkań dowiadujemy się, że Sejm wymyślił trzecią godzinę wychowania fizycznego, a nauczyciele są tym wręcz oburzeni. Nie mają bazy lokalowej, nie potrafią prowadzić prawidłowo tych zajęć. Okazuje się, że są kasety. Dlaczego nie udostępnia się ich nauczycielom, by pokazać, jak powinni prowadzić zajęcia w lesie, ogrodzie czy parku. Kasety te są po prostu nie wykorzystywane.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#JadwigaBłoch">Kolejna sprawa dotyczy Narodowego Programu Zdrowia. Resort zdrowia wypisuje trzy punkty, których realizacja właściwie nie do niego należy. Wprowadzenie pięciu godzin zajęć z wychowania fizycznego, to jest ustawa o kulturze fizycznej, a której zapis będzie realizował właściwie resort edukacji, a w niedługim czasie także samorządy.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#JadwigaBłoch">Zapewnienie sal gimnastycznych to także będzie należeć do samorządów, które będą prowadziły odpowiednie inwestycje bądź będą to UKFiT, pochodzące z dopłat do gier sportowych. Na pewno nie będzie to działanie resortu zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#JadwigaBłoch">Resort zdrowia w swoich zadaniach podstawowych powinien zająć się przede wszystkim opieką i higieną na zajęciach kultury fizycznej. Dziecko powinno wiedzieć, że ma się przebrać, że ma mieć odpowiedni strój do zajęć kultury fizycznej.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#JadwigaBłoch">Czy uczniowie wszystkich klas drugich szkoły podstawowej objęci są nauką pływania?</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#JadwigaBłoch">Powyższe uwagi dotyczą materiałów Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Kolejne skierowane są do resortu edukacji.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#JadwigaBłoch">Dyrektor Olejniczak powiedział, że przeznaczono niemałe kwoty na zajęcia pozalekcyjne. W materiałach wymieniono kwotę 20 mln zł z rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#JadwigaBłoch">Komisja pozyskała wiele informacji dotyczących zajęć z kultury fizycznej. Dlatego zadaję pytanie: kiedy dokładnie uruchomiono do szkół fundusze na zajęcia pozalekcyjne? Czy rzeczywiście we wszystkich szkołach podstawowych tych zajęć jest 5 godzin tygodniowo, jak przedstawiono to w materiałach?</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#JadwigaBłoch">Kolejna sprawa dotyczy „Sportowych wakacji”. Resort edukacji przeznaczył środki finansowe na ten cel i przekazał je dla różnego rodzaju stowarzyszeń i organizacji, m.in. dla stowarzyszenia „Wspólnota Polska” prof. Stelmachowskiego. Czy w roku budżetowym 1997 r. ujęto „Sportowe wakacje”? Z informacji jakie posiadam w budżecie na 1997 r. chyba nie uwzględniono „Sportowych wakacji”, a jeżeli tak, to tylko jako dofinansowanie Stowarzyszenia „Wspólnota Polska”. Stowarzyszenie to ma 47 kolonii dla 5 tys. dzieci, a dofinansowanie jest takie, jak dla jednego województwa na organizację kolonii dla ponad 22 tys. dzieci, a województw mamy 49. Dokonując mnożenia zobaczymy, jaka jest różnica dofinansowania.</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#JadwigaBłoch">Dzisiaj nie mogę dokonać żadnej oceny realizacji porozumień. Po prostu przyjęłam do wiadomości przedstawione informacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszTomaszewski">Nie zgadzam się z tezą, że Narodowy Program Zdrowia i cele operacyjne to program jednego resortu. To jest program rządowy, w którym uczestniczą wszystkie podmioty. Dyrektor Sobolewski będzie próbował dać odpowiedź na pytania poseł Błoch. Jeżeli na część pytań nie będzie mógł dzisiaj odpowiedzieć, prosimy o uzupełnienie tym materiału, który przygotowuje minister zdrowia i opieki społecznej na posiedzenie, które odbędzie się 2 grudnia na temat: zakres i poziom opieki zdrowotnej nad populacjami dzieci i młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WładysławBułka">Na dzisiejsze posiedzenie Komisji spodziewałem się lepszych materiałów. Podzielam pogląd poseł Błoch, że nie do przyjęcia jest to, co spotkało dzisiaj naszą Komisję. Część materiałów jest przejrzysta w miarę czytelna, natomiast część jest nie do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#WładysławBułka">Czy 2 listopada 1995 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki podpisały porozumienie? Materiały mówił o podpisaniu a dyrektor Olejniczak mówił, że porozumienie nie zostało podpisane.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#WładysławBułka">Jak ocenia się powołany 23 kwietnia 1994 r. Komitet Sportu Dzieci i Młodzieży? Czy zdaje on egzamin i czy warto by dzisiaj powołać to ciało?</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#WładysławBułka">Nie ma przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, ale oczekuję odpowiedzi na postawione przeze mnie pytania. Czy MSW i jego jednostki udostępniły młodzieży szkolnej oraz stowarzyszeniom kultury fizycznej swoje obiekty szkoleniowe? Czy powołano, a jeżeli nie, to kiedy zostaną powołani pełnomocnicy MSW i UKFiT? Jak jest realizowany program MSW - Sport dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo, zrzeszonej w stowarzyszeniach kultury fizycznej przy resorcie spraw wewnętrznych?</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#WładysławBułka">Czy UKFiT przewiduje dalsze porozumienia? Myślę tu o centralach związkowych - OPZZ i „Solidarność”. Sport związkowy istniał, ale został zagubiony w czasie transformacji ustrojowej. Utrzymał się sport wiejski, natomiast zanikł sport związkowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszTomaszewski">W maju br. nasza Komisja odbywała wyjazdowe posiedzenie w Poznaniu w obiektach „Olimpii”. Rozmawialiśmy o sporcie, m.in. w resorcie. W Zielonej Górze klub w pełni udostępnia obiekty dla dzieci i młodzieży. Klub poza tym prowadzi zajęcia z dziećmi, ale mało korzysta ze środków przeznaczonych na te cele, zwłaszcza jeżeli chodzi o budżety wojewodów i samorządu. Traktuje się te podmioty jako obce jednostki resortowe.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszTomaszewski">Jeśli chodzi o pełnomocników, to Włodzimierz Ciaś jest pełnomocnikiem ministra spraw wewnętrznych ds. kultury fizycznej. Ze strony resortu jest nim kierownictwo.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#TadeuszTomaszewski">Nie umiem szczegółowo odpowiedzieć na pytanie w sprawie młodzieży uzdolnionej sportowo. Mówiono o tym na spotkaniu w Zielonej Górze i w Poznaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewPietrzykowski">Kieruję dwa pytania do dyrektora Sobolewskiego.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZbigniewPietrzykowski">Ilu lekarzy o specjalizacji medycyny sportowej mamy w wyniku dotychczasowej pracy edukacyjnej akademii medycznych?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ZbigniewPietrzykowski">Ile wojewódzkich przychodni sportowo-lekarskich istnieje obecnie w kraju?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanuszJurek">W punkcie porządku dziennego mamy ocenę, nie będę jednak aż tak krytyczny, jak pani poseł Błoch. Jednakże utożsamiam się z większością stwierdzeń pani poseł. Nie do przyjęcia jest takie obradowanie Komisji, z jakim mamy dzisiaj do czynienia. Jest to uwaga również do nas samych.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#JanuszJurek">Ze wszystkich przygotowanych i referowanych dzisiaj materiałów najbardziej zadowala mnie informacja przygotowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Rzeczywiście widać duże zainteresowanie resortu i coraz lepszą współpracę z LZS, co podkreślił prezes Hurko.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#JanuszJurek">Bardzo mnie smuci brak informacji ze strony ministra obrony narodowej. Jeśli połączyć to z faktem istnienia w wojsku subkultur, to sport ma tu szczególną rolę do odegrania. Brak informacji jest faktem wręcz karygodnym.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#JanuszJurek">Myślę, że najważniejszą, niezadowalającą kwestią jest sprawa funkcjonowania Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej w zakresie higieny zajęć wychowania fizycznego, a także w kwestii opieki medycznej nad sportowcami i młodzieżą uprawiającą sport. A mamy przecież doświadczenia w zakresie np. sportu osób niepełnosprawnych. Nie widzę możliwości opieki medycznej w szeroko pojętej działalności. Jest tu wiele przypadkowości. Dyrektor Sobolewski mówił o reaktywowanych wojewódzkich przychodniach sportowo-lekarskich, a nas interesuje, jak resort widzi sprawę funkcjonowania opieki medycznej nad sportowcami, w tym sportowcami niepełnosprawnymi. Powinna być współpraca z Radą Sportu Osób Niepełnosprawnych. Ostatnie doświadczenia z igrzysk paraolimpijskich w Atlancie wykazały, jak ogromne są zaniedbania w tym zakresie i jak wiele jeszcze trzeba zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirMarczewski">Skupię się nad raportem Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdyż te dwa raporty mają najwięcej do zrobienia w ochronie zdrowia. Obydwie informacje są ogólnikowe. Chcę zwrócić uwagę na pewne podteksty. Byłem zaskoczony tym, co powiedziała znając środowisko pedagogiczne poseł Błoch o przygotowaniu nauczycieli wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SławomirMarczewski">Nie mogę zgodzić się ze stwierdzeniem Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, że zwalnianie dzieci z zajęć wychowania fizycznego wymaga więcej rozwagi. Nie ma problemu z młodzieżą ćwiczącą, ale coraz więcej młodzieży ucieka od lekcji wychowania fizycznego. Lekarz, do którego zgłasza się dziecko, ma się wykazać nie rozwagą, ale wiedzą. Powinien wiedzieć, kogo ma zwolnić z lekcji wychowania fizycznego, z jakich zajęć. Podobnie jest z nauczycielami wychowania fizycznego. Nie można młodzieży zwolnić z części zajęć, nauczyciel domaga się zwolnienia w ogóle z lekcji wf, co jest dla niego wygodne. Niejednokrotnie jest niedouczony i nie wie, jak traktować młodzież w jakimś sensie niepełnosprawną, a która powinna ćwiczyć. Nie jest to problem marginalny, szczególnie w szkołach podstawowych i szkołach zawodowych, gdzie młodzież a zwłaszcza dziewczęta unikają zajęć wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#SławomirMarczewski">Wprowadzanie na uczelniach medycznych 20–30 godzin na rehabilitację na pewno ma jakieś znaczenie, ale szkoleniem należy objąć już pracujących lekarzy. W miejscowości, w której mieszkam, zwolnień z zajęć wychowania fizycznego dokonują poradnie medycyny sportowej. Pozwoliło to zminimalizować zwolnienia z tych zajęć do 5%.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#SławomirMarczewski">W szkołach otwartych, integracyjnych istnieje problem uczestnictwa młodzieży niepełnosprawnej na lekcjach wychowania fizycznego. Gimnastyka korekcyjna po lekcjach nie jest rozwiązaniem, zwłaszcza że młodzież niepełnosprawna jest częstokroć dowożona do szkoły przez rodziców. Dwukrotnie dowożenie do szkoły jest dla rodziców zbyt dużym obciążeniem.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#SławomirMarczewski">Szkolenie lekarzy w zakresie zwalniania z zajęć, jak i ćwiczeń dzieci z poszczególnymi wadami jest bardzo ważnym zadaniem.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#SławomirMarczewski">Następna sprawa, na którą powinno zareagować Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej dotyczy tego, że nauczyciele często nie respektują zwolnień częściowych z pewnych ćwiczeń. Przykładem tego są dzieci alergiczne z astmą. Nauczyciel uważa, że takie dzieci w ogóle nie powinny ćwiczyć.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#SławomirMarczewski">Problemy te trzeba rozwiązać, ale nie na poziomie szkoły. Muszą to być odgórne decyzje, zarówno w stosunku do nauczycieli, jak i lekarzy. Powtarzam, że mamy do czynienia z niewiedzą, a nie jest to kwestia rozwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszTomaszewski">Były to bardzo cenne uwagi. Najwięcej pytań skierowano do ministra zdrowia i opieki społecznej, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. W miarę możności prosimy o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MichałSobolewski">Nie uda mi się chyba odpowiedzieć na wszystkie pytania, chociażby ze względu na brak danych.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MichałSobolewski">„Szkoła promująca zdrowie” to jest w zasadzie dopiero eksperyment. Jest to stworzenie określonego klimatu, np. promowanie modelu, nauczyciel nie pali.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MichałSobolewski">Zalecamy udział pielęgniarek w zajęciach kultury fizycznej. Nie powiedzieliśmy, że pielęgniarki uczestniczą w tych zajęciach.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MichałSobolewski">Myślę, że jednak są dokonywane badania wad postawy u dzieci i młodzieży. Tego wymaga karta zdrowia. Wady postawy są podstawową sprawą, którą ocenia lekarz. Jest to jedna z zasadniczych spraw.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#MichałSobolewski">Pytanie o obowiązkowy zapis o gimnastyce korekcyjnej należałoby raczej skierować do MEN. Wiem, że takie zajęcia są w szkołach obowiązkowe. Należy przy tym pamiętać o różnych warunkach szkół, co być może jest powodem, że nie wszędzie są prowadzone takie zajęcia.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#MichałSobolewski">Jeśli chodzi o pielęgniarki w szkołach, to na pewno są prawie we wszystkich szkołach.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#MichałSobolewski">Wideokasety są wszędzie. Korzystanie z nich jest po prostu nie wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#MichałSobolewski">O Narodowym Programie Zdrowia mówiłem w końcowej części swej wypowiedzi. Zaznaczyłem, że jest to program międzyresortowy, przygotowany dla wielu resortów.</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#MichałSobolewski">Wydaje mi się, że nie ma problemu z nauką pływania uczniów klas drugich szkoły podstawowej. Jeżeli posłowi Pietrzykowskiemu zależy na dokładnych danych dotyczących lekarzy-specjalistów rehabilitacji medycznej, to możemy je przygotować na posiedzenie Komisji, które odbędzie się 22 grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#MichałSobolewski">Wydaje mi się, że jest 49 wojewódzkich przychodni sportowo-lekarskich.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#MichałSobolewski">Sprawa opieki nad sportowcami, zwłaszcza niepełnosprawnymi, to jest domena sportu wyczynowego.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#MichałSobolewski">Powołany jest Centralny Ośrodek Medycyny Sportowej, dla którego organem założycielskim jest minister zdrowia i opieki społecznej. Ośrodek ten ma właściwie trzy główne zadania. Pierwsze - opiekowanie się kadrą narodową, drugie - szkolenie lekarzy sportowych i trzecie - prowadzenie działalności konsultacyjnej dla całego kraju. Minister zdrowia i opieki społecznej przeznacza środki na prowadzenie działalności ośrodka. Nadzoruje również tę działalność i stara się, by COMS wpływał na tzw. teren. Ale to wojewodowie i lekarze wojewódzcy powinni dbać o medycynę sportową w swoim regionie, zapewnić dostateczną liczbę lekarzy i przychodni.</u>
          <u xml:id="u-29.12" who="#MichałSobolewski">Rola ministra zdrowia i opieki społecznej w oddziaływaniu na poziom medycyny sportowej jest niewielka i nie może być duża. O tym decyduje przede wszystkim wojewoda.</u>
          <u xml:id="u-29.13" who="#MichałSobolewski">Mówiąc o rozwadze lekarzy przy zwalnianiu z zajęć wychowania fizycznego myślałem o tym, że lekarze często ulegają presji rodziców, domagających się zwolnienia dziecka z zajęć wf. Nie ma to nic wspólnego z rozwagą, o której mówił poseł Marczewski. Jeśli chodzi o dziecko z jakimś niedorozwojem fizycznym, to lekarz może je skierować do lekarza specjalisty czy rehabilitanta, który potrafi ocenić zdolność do uczestniczenia w niektórych formach ćwiczeń, przewidzianych w programie wychowania fizycznego.</u>
          <u xml:id="u-29.14" who="#MichałSobolewski">Podnoszono sprawę zwiększenia liczby godzin zajęć z zakresu rehabilitacji. Pamiętajmy jednak o tym, że studia medyczne kształcą lekarza o ogólnej wiedzy z poszczególnych zakresów medycyny. Potem można wybrać specjalizację. Lekarze - specjaliści rehabilitacji medycznej są absolwentami akademii medycznych. Drugi rodzaj to bardzo pożądani specjaliści - absolwenci wydziałów rehabilitacji akademii wychowania fizycznego, którzy mogą się później specjalizować w rehabilitacji medycznej.</u>
          <u xml:id="u-29.15" who="#MichałSobolewski">Rzeczywiście, nauczyciele nie chcąc zadawać sobie większego trudu wolą zwolnić dziecko w ogóle z zajęć wychowania fizycznego, a nie tylko z niektórych ćwiczeń.</u>
          <u xml:id="u-29.16" who="#MichałSobolewski">Odnosząc się do pytań poseł Błoch i posła Pietrzykowskiego, to postaram się przygotować i uściślić dane na posiedzenie Komisji w dniu 22 grudnia br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirMarczewski">Nie mogę zgodzić się z tą częścią wypowiedzi dyrektora Sobolewskiego, że lekarz zwalniając dziecko z zajęć wychowania fizycznego nie czyni tego z niewiedzy. Może użyłem zbyt ostrego sformułowania, ale dyrektor Sobolewski potwierdził moją wypowiedź mówiąc o skierowaniach do specjalisty. Jako lekarz poradni sportowej rzadko spotykam się z tym, by specjalista z poradni kardiologicznej, diabetologicznej czy alergologicznej zwalniał całkowicie dziecko z lekcji wychowania fizycznego. Skoro lekarz nie kieruje dziecka do poradni specjalistycznej, świadczy to również o jego niewiedzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MichałSobolewski">Rzeczywiście, tak się zdarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MaciejOlejniczak">Odpowiem na pytania posłów w kolejności ich zadania.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MaciejOlejniczak">Pani poseł Błoch pytała o zajęcia pozalekcyjne i o środki na ten cel. Na zajęcia pozalekcyjne przeznaczono 20 mln zł z ogólnej kwoty 70 mln zł zapisanej w ustawie budżetowej. W szkole wymiar tych zajęć wynosi 8 godzin tygodniowo, a z tego 5 przypada na zajęcia sportowe. Na trzecią godzinę wychowania fizycznego przeznaczyliśmy 45 mln zł. Nie objęliśmy zajęciami pozalekcyjnymi wszystkich placówek w Polsce i nie mamy jeszcze dokładnych danych.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MaciejOlejniczak">W budżecie zostały przewidziane środki na „Sportowe wakacje”. Będę jeszcze dokładnie sprawdzał, jak przedstawiają się bieżące ustalenia. Proszę, aby nie wiązać tych środków z pieniędzmi przeznaczanymi na „Wspólnotę Polską”. Stowarzyszenie to otrzymało fundusze ze środków przeznaczonych na akcję „Lato”, ocenianą na poprzednim posiedzeniu Komisji. Jest to sprawa oceniana przez Komisję niejednoznacznie. Kwoty przypadające na uczestników kolonii polonijnych, organizowanych przez „Wspólnotę Polską” są niewspółmiernie duże w stosunku do kwot, które przeznaczamy na kolonie naszych dzieci. Musi się to stać przedmiotem rozstrzygnięć w kierownictwie resortu, w związku z przygotowaniem następnych propozycji wakacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#MaciejOlejniczak">Dlaczego nie zostało podpisane następne porozumienie? Wiem, że odbyły się rozmowy Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z poprzednim ministrem edukacji narodowej, prof. Czarnym. Warto się zastanowić nad tym, czy należy rokrocznie podpisywać porozumienia? Polecam to do rozważenia prezesowi Dróżdżyńskiemu. Czy nie należałoby przyjąć za stały kanon zawarty w porozumieniu z 1994 r., a co roku precyzować ustalenia wynikające z roboczych spostrzeżeń? Należałoby chyba dążyć do tej formy.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#MaciejOlejniczak">Jeżeli chodzi o lekcje wychowania fizycznego, to ogromną rolę do spełnienia ma nauczyciel. Żadnym zarządzeniem możemy wpłynąć na to, by nauczyciel czy lekarz miał właściwy stosunek do swoich podopiecznych.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#MaciejOlejniczak">Sprawa klas, szkół integracyjnych jest stosunkowo nowa i to jest m.in. powodem zaistniałych pewnych nieprawidłowości. Będziemy uczulali służby kuratoryjne do odpowiednich działań. Jednak pewnych negatywnych zjawisk nie uda się od razu wyrugować.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#MaciejOlejniczak">Zarządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie gimnastyki korekcyjnej będzie niebawem podpisane. W klasach I-III gimnastyka korekcyjna jest obowiązkowa. W klasach następnych jest to sprawa fakultatywna, zależna od możliwości i środków szkoły. Określone jest to planami ramowymi w skali kraju. Aktualnie ok. 500 tys. dzieci i młodzieży objęte jest gimnastyką korekcyjną. Można dyskutować o tym, czy jest to liczba duża czy mała. Wspólnie z red. Cendrowskim rozmawialiśmy o pomyśle powstającym na obszarze woj. zamojskiego, by zwiększyć liczbę godzin wychowania fizycznego. Na tym terenie nie ma większej niż gdzie indziej bazy sportowej, natomiast bazą jest zapał nauczycieli, którzy będą prowadzili zajęcia także na świeżym powietrzu. Podkreślam tu jeszcze raz rolę nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#MaciejOlejniczak">Od 3 lat istnieje porozumienie między resortem zdrowia i resortem edukacji w sprawie programu - „Szkoła promująca zdrowie”. Była to akcja, która rozpoczęła się od 15 wytypowanych szkół, które podejmowały trud znalezienia optymalnych warunków dla zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego, dla prawidłowego wzrastania w rodzinie, obejmującego również elementy wychowania seksualnego. Pod koniec tego miesiąca w Lesznie odbędzie się I Krajowa Konferencja „Szkół promujących zdrowie”. Polska jest członkiem międzynarodowej organizacji „Szkół promujących zdrowie”. W tej chwili jesteśmy przed podpisaniem porozumienia między Ministerstwem Zdrowia i Opieki Społecznej a Ministerstwem Edukacji Narodowej dotyczącego działania na kolejne lata.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#MaciejOlejniczak">Prowadząc w resorcie działania prozdrowotne, czynimy to dwoma sposobami. Pierwszy - to oparta na funduszu ludnościowym Narodów Zjednoczonych edukacja ok 500 osób w skali kraju, dotycząca odpowiedzialnego planowania rodziny. Realizowane to jest przez prof. Ostrowską i prof. Starowicza. Wiąże się to w znacznej części z głośnym swego czasu problemem edukacji seksualnej. W tej chwili jest to problem resortu jako zadanie postawione przez parlament w związku z liberalizacją ustawy. Drugim działaniem jest system „Szkół promujących zdrowie” i temu chcemy poświęcać sporo uwagi, gdyż jest w tym szansa na trwalsze zakorzenienie się elementów promujących zdrowie na polskim systemie oświatowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#LechDróżdżyński">Komitet Sportu Dzieci i Młodzieży funkcjonuje od połowy 1994 r. Od początku pracuję w tym Komitecie i uważam, że jest on niezwykle potrzebny. Z jednej strony jest opiniotwórczy dla działalności UKFiT oraz resortu zdrowia i resortu edukacji. Z drugiej zaś strony realizuje określone programy, w szczególności sportu wszystkich dzieci i sportu młodzieży uzdolnionej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#LechDróżdżyński">Chcę poinformować, że Komitet Sportu Dzieci i Młodzieży w swoją strukturę, która ostatnio zmieniła się, również pod względem osobowym, włącza przedstawicieli osób niepełnosprawnych. Nie są to tylko zmiany organizacyjne. Chcemy m.in., by w realizowanych przypadkach ogólnopolskich olimpiad młodzieży mogła wziąć udział młodzież niepełnosprawna. Jeżeli mamy mówić o daleko idącej społecznej integracji, to integrujemy również w ten sposób. Stąd też na najbliższych olimpiadach młodzieży: zimowej, halowej i letniej będą dyscypliny reprezentowane przez osoby niepełnosprawne.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#LechDróżdżyński">Całość porozumień i przedsięwzięć ma dotyczyć pewnej strategicznej kwestii. Jeżeli w 1992 r. 4% populacji dzieci i młodzieży uczestniczyło w różnych formach sportu, to dzisiaj jest to ok. 28%, a mamy doprowadzić do stanu ponad 50%. Dla osiągnięcia tego celu powinniśmy kierować wszystkie siły i środki zarówno przez realizację tychże programów, jak i przez porozumienia międzyresortowe.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#LechDróżdżyński">Poruszono kwestię niepodpisanego drugiego porozumienia. W drugi spotkaniu nie chodziło o podpisanie dokumentu, lecz o przyjęcie pewnych ustaleń do realizacji na kanwie tego, co już uczyniono. I tak należy traktować tę kwestię. Będziemy wypełniać porozumienie kolejnymi treściami, wspólnymi działaniami w zakresie: sportu dzieci i młodzieży, sportu młodzieży uzdolnionej sportowo i nowych programów - programu dotyczącego młodzieży akademickiej i programu dotyczącego młodzieży środowiska wiejskiego. Natomiast formy realizacji czy to przez Szkolny Związek Sportowy, Radę Główną LZS, czy przez inne elementy będą zależały również od oceny Komisji.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#LechDróżdżyński">Trudno jest mi jednoznacznie odpowiedzieć, czy UKFiT przygotowuje się do rozmów ze związkami branżowymi. Takich porozumień nie ma, choć np. „Sport dla wszystkich” dotyczy TKKF i adresowany jest również do OPZZ i „Solidarności”. Jest to szerokie spektrum działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewCendrowski">Jako prezes Szkolnego Związku Sportowego będę miał okazję mówić obszerniej na spotkaniu, które będzie poświęcone Szkolnemu Związkowi Sportowemu. Obszerne i wyczerpujące materiały przedłożyliśmy już dwa tygodnie temu.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZbigniewCendrowski">Jako uczestnik wielu ważnych procesów dziejących się w obszarach trzech resortów: zdrowia, edukacji i kultury fizycznej, chcę podzielić się kilkoma uwagami.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZbigniewCendrowski">Zauważam pewną bardzo pozytywną zmianę. Od lat mówiliśmy, że podstawowym problemem dla realizacji wielkich programów, takich jak: zdrowie, kultura, wychowanie jest nieumiejętność tworzenia programów międzyresortowych. Porozumienie międzyresortowe, o którym mówimy, jest bardzo ważnym krokiem naprzód.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#ZbigniewCendrowski">Jednak istnieje pewnego rodzaju skrzywienie. Odczuwa się, że UKFiT eksponuje problematykę sportu, zdrowie traktują jako problem kliniczny.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#ZbigniewCendrowski">Wszelkie programy muszą być budowane na harmonijnej współpracy trzech sektorów - administracji państwowej, samorządu lokalnego i organizacji pozarządowych. Organizacjom pozarządowym pozostawia się niezwykle mało miejsca na twórczą działalność. Ludzie powinni mieć więcej możliwości do satysfakcji.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#ZbigniewCendrowski">Jeżeli nauczyciele wychowania fizycznego źle pracują, to ciężar tego należy rozłożyć na nas wszystkich. Odpowiedzialny jest za to również rektor największej akademii wychowania fizycznego, który w swym półgodzinnym wystąpieniu inauguracyjnym nie znalazł miejsca dla problemu zdrowia, a powiedział natomiast, że ważnym zadaniem do podjęcia jest podwojenie medali na olimpiadzie w Sydney. Podkreśla się to, co jest spektakularne, co przynosi sławę, a żmudna praca nauczycieli wychowania fizycznego nie dająca medali jest niazauważalna. Co roku są nagradzani i eksponowani olimpijczycy, trenerzy, natomiast nie jest znana praca zespołu liderów „Szkoły promującej zdrowie”, np. praca Barbary Wojnarowskiej. Łatwiej jest nam pracować według zasady, że lepiej być zdrowym i bogatym, niż chorym i biednym.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#ZbigniewCendrowski">Złożyliśmy wnioski o odznaczenia dla naszych działaczy, a usłyszeliśmy, że pilniejszą sprawą są medale dla ekipy igrzysk w Atlancie. Świadczy to o przyjętym punkcie widzenia.</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#ZbigniewCendrowski">Mówiąc o kondycji biologicznej młodzieży, często ograniczamy się do wad postawy. To jest kolosalny błąd. Pod względem klinicznym dotyczy to 5–6% młodzieży. Reszta jest sprawą odpowiedniego wychowania fizycznego. Myślę, że nie mamy dobrej diagnozy kondycji fizycznej, a nade wszystko psychicznej dzieci i młodzieży. Ponad 50% młodzieży, według zdania specjalistów, jest w złej kondycji psychicznej. Nie potrafi rozwiązywać swoich problemów, radzić sobie w różnych życiowych sytuacjach. Sądzę, że jest to dla nas jedno z pilniejszych zadań, gdyż zdrowie psychiczne jest niezwykle ważnym elementem zdrowia w ogóle. Ta sprawa powinna się znaleźć w obszarze naszych zainteresowań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TadeuszTomaszewski">Witam na naszym posiedzeniu Wojciecha Olesińskiego, przedstawiciela Wojska Polskiego. Do realizacji porozumienia w obszarze wojska wrócimy na posiedzeniu Komisji, na którym będziemy mówić o sprawach sportu i kultury fizycznej w wojsku.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#TadeuszTomaszewski">Wyczerpaliśmy punkt 1 porządku obrad. Udzielam jeszcze głosu wiceprezesowi Dróżdżyńskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#LechDróżdżyński">Nie chciałbym wdawać się w dyskusję ze Zbyszkiem Cendrowskim. Jednak nie uważam, by UKFiT w sposób jednoznaczny i priorytetowy ukierunkowywał swoją politykę na sport. Uważam, że główny akcent kładzie na upowszechnianie, bo tam dostrzega wszystkie podmioty związane z dalszą konsekwencją realizacji różnych zadań, związanych nie tylko ze sferą sportu, ale również ze sferą zdrowia młodzieży uczestniczącej w różnych formach kultury fizycznej i turystyki. Porozumienia, które są zawierane z inspiracji prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, dążą w kierunku upowszechniania a nie sportu i upowszechniania.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#LechDróżdżyński">Jeśli mamy do czynienia z utrudnieniami ze strony Szkolnego Związku Sportowego w odniesieniu do zbliżającego się zjazdu, i jeżeli pracownik jakiegokolwiek urzędu cokolwiek źle wykonał, to bardzo proszę o przekazanie mi takiej informacji. Takich spraw nie możemy przecież załatwiać aż na forum Komisji.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#LechDróżdżyński">Jeżeli chodzi o sprawy strategiczne dotyczące funkcjonowania zdrowotności poprzez cele i zadania, które wspólnie realizujemy w układzie trzech resortów to myślę, że będzie stosowna pora na to, by informować Komisję, przygotować materiały i wspólnie prowadzić określone działania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przystępujemy do punktu 2 porządku dziennego obrad.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#TadeuszTomaszewski">Informacja Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki została złożona na piśmie w dniu dzisiejszym. Jest to ciąg spraw będących ciągle w toku. Proszę dyrektora Maja o krótką informację wprowadzającą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanMaj">Chciałbym zgłosić kilka uwag, wyjaśnień i zasygnalizować pewne problemy, które pojawiły się w związku z przygotowywanymi przez nas aktami wykonawczymi.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JanMaj">Ustawa o kulturze fizycznej, długo przygotowywana i uchwalona dzięki zaangażowaniu posłów, została przyjęta z dużym zadowoleniem i wdzięcznością zarówno ze strony naszego resortu, jak i środowiska sportowego.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JanMaj">Jest to akt prawny na miarę naszych potrzeb, wynikających zarówno z przemian ustrojowych, jak również zbliżający nas do rozwiązań europejskich. Bardzo często porównujemy bowiem tę ustawę do aktów prawnych obowiązujących w innych krajach.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#JanMaj">Nie ustrzegliśmy się jednak pewnych mankamentów, które dopiero ujawniają się w praktyce stosowania tej ustawy a także w pracy nad aktami wykonawczymi. Posłużę się przykładem, który wyjaśni pewną niejasność zawartą w informacji. Delegacja ustawowa w art. 53 ust. 2 zobowiązuje Radę Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych wymogów w zakresie kwalifikacji i spraw bezpieczeństwa w ośmiu dyscyplinach i dziedzinach sportu, które niewiele mają ze sobą wspólnego poza tym, że uprawianie ich niesie ze sobą duży stopień ryzyka. Jest tam wymieniony alpinizm, sporty motorowodne, żeglarstwo, płetwonurkowanie, sporty lotnicze, dalekowschodnie sporty walki, kickboxing oraz sporty o charakterze strzeleckim i obronnym. Nie ma wymienionego boksu, który powinien się znaleźć, ale został pominięty. Ze względu na ogrom sprawa zarówno w sferze kwalifikacji i bezpieczeństwa niemożliwe jest stworzenie jednego aktu. Stąd też w trakcie prac powstała sugestia, by z tej jednej delegacji opracować przynajmniej pięć aktów prawnych. Może się okazać, że rozporządzeń Rady Ministrów będzie 13, jeżeli przyjmiemy konwencję oddzielnych aktów prawnych dla alpinizmu, sportów motorowodnych czy płetwonurkowania. Inaczej będą nieczytelne i mało w praktyce przydatne.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#JanMaj">Przygotowaliśmy inne projekty rozporządzeń Rady Ministrów czy też zarządzeń prezesa Rady Ministrów. Wstępnie został uzgodniony projekt zarządzenia w sprawie organów właściwych dla sprawowania nadzoru technicznego i rejestracji statków sportowych i turystycznych. W trakcie jego zgłoszenia okazało się, że jego podpisanie i opublikowanie jest niemożliwe ze względu na kolizję z dwiema innymi ustawami - z Kodeksem morskim oraz z ustawą o żegludze śródlądowej. Z informacji pochodzących ze Związku Żeglarskiego wynika, że grupa 15 posłów zamierza podjąć inicjatywę ustawodawczą zmierzającą do nowelizacji tamtych dwóch kodeksów, aby można było wydać to zarządzenie. Dlatego sprawa się opóźnia.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#JanMaj">Zgłosiliśmy projekt rozporządzenia w sprawie zasad i trybu opiniowania projektów urządzeń i sprzętu sportowego pod względem zgodności z wymogami bezpieczeństwa i higieny. W tym przypadku na przeszkodzie stanęły w tym czasie opracowane przez Radę Ministrów nowe zasady badań i certyfikacji. Ta sprzeczność opóźniła projekt. Sprawa trafiła do Komisji Prawnej Urzędu Rady Ministrów. Mamy nadzieję, że w niedługim czasie to rozporządzenie będzie mogło być uruchomione.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#JanMaj">Jest jeszcze wiele innych problemów. Przygotowany jest na przykład i został zgłoszony projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, osób pływających i kąpiących się. Powstał problem kart pływackich, których delegacja ustawowa nie przewiduje, a dla WOPR-u jest to właściwie podstawowe źródło utrzymania jej działalności. Uruchomiono wszelkie możliwe formy oddziaływania i presji na nas i na Komitet Społeczno-Polityczny Rady Ministrów, łącznie z Komitetem Bezpieczeństwa przy Prezydencie, żeby jednak dokonać tej zmiany. Nie możemy tego zrobić, ponieważ po prostu nie pozwala na to ustawa.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#JanMaj">Przy akcie prawnym mówiącym o szczegółowym zakresie obowiązków organizacji specjalistycznych, GOPR i TOPR, powstał znów problem, który przewijał się w trakcie prac nad ustawą a zgłaszany przez posła Komornickiego. Chodzi mianowicie o wzajemne relacje GOPR i TOPR. Chcieliśmy zapisać w naszym akcie wykonawczym, że nie tylko GOPR wypełnia funkcje ratownicze. Zostało skreślone pod ogromną presją TOPR. Przeszkadza to w uzgodnieniach.</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#JanMaj">Podaję te przykłady po to, by powiedzieć, że mimo wszystko akty prawne są gotowe w 75%, zarówno jeśli chodzi o projekty rozporządzeń, jak i zarządzeń prezesa. Ich uzgodnienie oceniłbym na 50% - mam na myśli uzgodnienia międzyresortowe, Komitet Społeczno-Polityczny Rady Ministrów i Komisję Prawną Urzędu Rady Ministrów. Natomiast, jeśli chodzi o ich podpisanie czy wydanie, to oceniłbym ten stan na ok. 30%. Chcielibyśmy zakończyć całą operację do końca roku, poza kilkoma wyjątkami. Niektóre z tych aktów prawnych są wręcz nieodzowne. Prowadzimy w tej chwili kampanię sprawozdawczo-wyborczą w polskich związkach sportowych.</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#JanMaj">Gdyby tutaj nie nastąpiły pewne regulacje, to niemożliwy byłby proces dostosowawczy statutów polskich związków sportowych do wymogów ustawy o kulturze fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofWiecheć">Informacja, którą uzyskaliśmy, jest nareszcie podstawą do tego, by przystąpić do końcowych elementów w konstytucji sportu, jaką jest ustawa.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofWiecheć">W przedstawionych materiałach rozporządzeń napisane jest, że Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej nie zostały dotychczas przedstawione do uzgodnień międzyresortowych. Chciałbym się dowiedzieć, dlaczego? Może nasza Komisja powinna wystosować zapytanie do resortów o przyczyny tej sytuacji. Może chodzi o sprawy, które wymagają naszego wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#KrzysztofWiecheć">W związku z tym, że obecny jest dyrektor Maj i dyrektor Rudnik chciałbym zapytać, jakie są największe kłopoty Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki?</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#KrzysztofWiecheć">Być może wsparcia Komisji wymaga podjęcie inicjatywy ustawodawczej przez 15 posłów, o której mówił dyrektor Maj. Prosimy o przekazanie prezydium Komisji bliższych informacji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#KrzysztofWiecheć">Uwaga do pkt. 8 informacji mówiącego o znacznym nakładzie pracy. Mowa jest o dwóch sprawach, w których nie udało się ustalić precyzyjnie przedmiotu i zakresu regulacji. Co to oznacza?</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#KrzysztofWiecheć">Kwestia współzawodnictwa dzieci. Czy rzeczywiście jest to tak skomplikowana i złożona sprawa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszTomaszewski">Czy są jeszcze pytania? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#JanMaj">Jeśli chodzi o rozporządzenia resortu, to jest nam trudno i niezręcznie dopingować inne resorty. Powinny się poczuwać do obowiązku wydania tych aktów. Zabiegaliśmy w sprawie rozporządzenia ministra sprawiedliwości, ponieważ chodziło o wzory rejestrów prowadzonych stowarzyszeń i rozporządzenie to zostało w porę wydane. Natomiast w przypadku Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministerstwa Obrony Narodowej, to sprawę mógłby przyspieszyć nacisk Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#JanMaj">Jeśli chodzi o kłopoty związane z wydaniem naszych wewnętrznych zarządzeń, to wiążą się one z obszernością materii i z tym, że w wielu przypadkach mamy do czynienia z czymś zupełnie nowym, np. cała sfera sportu profesjonalnego. Tutaj musimy budować przepisy od podstaw - sprawa licencji, koncesji, sportowych spółek akcyjnych. Żeby uregulować sprawę dopingu, trzeba wydać dwie decyzje i trzy zarządzenia prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki. Poza tym komplikacją jest konieczność zharmonizowania polskich przepisów z wymogami i terminologią zawartą w ustaleniach Komisji Medycznej Międzyresortowego Komitetu Olimpijskiego i Konwencji Antydopingowej Rady Europy. Nakłada się to na wszystkie projekty przez nas przygotowywane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarianRudnik">Chciałbym wyraźnie podkreślić, że jednym z powodów kłopotów w sferze przygotowania projektów zarządzeń prezesa UKFiT jest szczupłość kadry. Jest to duże zadanie nałożone na małą kadrę, zwłaszcza że nie można dopuścić do zaniedbań w innym obszarze działania.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#MarianRudnik">Nie ma co prawda pełnych uzgodnień międzyresortowych w przypadku przygotowania projektów aktów wykonawczych prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki, ale są uzgodnienia branżowe. Nie wypada przygotować aktu prawnego prezesa UKFiT w sprawach sportu nie konsultując się ze związkami sportowymi. Przypadło to akurat w okresie olimpiady, w czasie zaangażowania się związków sportowych w sprawy olimpijskie. To przesunęło cykl uzgodnień, choć nie jest to do końca wytłumaczeniem.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#MarianRudnik">Ustawa nałożyła na nas obowiązek konsultacji ze wszystkimi, czyli z 58 związkami sportowymi w kwestii licencji zawodniczych.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#MarianRudnik">Problemy związane z zasadami i warunkami prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej dotyczą materii regulowanej. Co w tym zakresie uregulować? Wiąże się to również z uregulowaniami w zakresie, np. bezpieczeństwa w górach i na wodzie. Jak dalece i co w tym przepisie uregulować? Nie jest do dziś dla mnie klarowne wypełnienie treścią tej delegacji ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#MarianRudnik">Jeśli chodzi o współzawodnictwo dzieci i młodzieży, to jest już projekt w uzgodnieniach wewnątrz Urzędu. Będzie skonsultowany z Ministerstwem Edukacji Narodowej i powinien ukazać się do końca br. W odróżnieniu od rekreacji ruchowej nie ma tu problemów merytorycznych, są jedynie czasowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofWiecheć">Myślę, że rzeczywiście materia jest obszerna. Można jednak przedstawić te problemy prezydium Komisji i szukać innych rozwiązań. Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu powinna na początku przyszłego roku otrzymać kolejną bardziej obszerną informację dotyczącą realizacji prac i pojawiających się problemów. Pytania zadawane z terenu mobilizują nas z kolei do ich zadawania Urzędowi itd. Zależy nam na w miarę szybkim i sprawnym przebiegu prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszTomaszewski">Przyjmujemy następujące ustalenia. Do 31 grudnia br. Urząd Kultury Fizycznej i Turystyki złoży Komisji pisemną informację o stanie prac nad aktami wykonawczymi. Omawialiśmy dzisiaj stan prac nad aktami wykonawczymi i Komisja Młodzieży, Kultury Fizycznej i Sportu wyraża swoje zaniepokojenie brakiem sygnałów o podjętych pracach przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej. Komisja spróbuje zdopingować je do wydania stosownych rozporządzeń.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszTomaszewski">Jeżeli pojawiają się sytuacje, gdy przy wydaniu niektórych aktów wykonawczych dochodzi do kolizji z istniejącym stanem prawnym, to prosimy o przygotowanie nowelizacji i zgłoszenia tego Komisji. Wtedy podejmiemy stosowne działania.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#TadeuszTomaszewski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>