text_structure.xml
24.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JuliuszBraun">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Porządek dzienny obejmuje dyskusję nad inicjatywą Komisji w sprawie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie zerowej stawki podatku VAT na książki i wydawnictwa prasowe oraz sprawy bieżące. Czy ktoś z państwa ma uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że Komisja aprobuje porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JuliuszBraun">Problem ustawowego określenia zerowej stawki podatku VAT na książki i wydawnictwa prasowe był kilkakrotnie przedmiotem naszych obrad.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JuliuszBraun">Podjęto decyzję, aby w tej sprawie Komisja wystąpiła z inicjatywą ustawodawczą.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JuliuszBraun">Po licznych konsultacjach z zainteresowanymi środowiskami, projekt ustawy o zmianie ustawy od podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym powrócił ponownie do Komisji, celem dopracowania i wyjaśnienia rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JuliuszBraun">Dzisiejsze posiedzenie Komisji jest zakończeniem toczącej się w tej kwestii dyskusji i proszę pana posła J. Budkiewicza o przedstawienie inicjatywy Komisji w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanBudkiewicz">Rozpatrując miesiąc temu projekt ustawy na posiedzeniu Komisji zgłoszono uwagi o charakterze formalnym. Natomiast nie było zastrzeżeń do treści projektu. Z panem posłem S. Wiśniewskim zobowiązaliśmy się do przygotowania projektu ustawy z uwzględnieniem zgłoszonych poprawek i skonsultowania go z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanBudkiewicz">W projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym proponujemy wprowadzenie następujących zmian: w art. 50 dodaje się ust. 3a w brzmieniu: „Do końca 2000 r. stawkę podatku 0% stosuje się do:</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanBudkiewicz">- drukowanych w kraju książek i broszur, gazet, dzienników i czasopism, ilustrowanych lub nie, zawierających materiały reklamowe, oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów ISSN, ISBN, nut drukowanych lub w rękopisie, także ilustrowanych lub oprawianych map, map hydrograficznych, map morskich wszelkiego rodzaju, atlasów, map ściennych, planów topograficznych drukowanych;</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanBudkiewicz">- sprzedaży w kraju wydawnictw prasowych i wydawnictw dziełowych oznaczonych na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, ISBN oraz do świadczenia usług polegających na przygotowaniu składu i ilustracji, drukowaniu i uszlachetnianiu druków oraz w pracach introligatorskich produkcji poligraficznej”.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanBudkiewicz">Uważamy, że uchwalenie tej ustawy przez Sejm obecnej kadencji może przedłużyć jej obowiązywanie przez następną kadencję aż do 2000 roku, a gdyby w następnej kadencji Sejmu nastąpiła konieczność jej zmiany, to byłoby możliwe pod koniec 2000 roku. Ułatwi to pracę zainteresowanym podmiotom gospodarczym. Jest to nasz pakiet 2000 dla kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JuliuszBraun">Rozumiem, że nie jest to jeszcze cały nasz pakiet dla kultury, a dopiero drobny fundament.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanBudkiewicz">To jest pakiet dotyczący stawki podatku 0%.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JuliuszBraun">Intencją Komisji jest zagwarantowanie, iż praktykowane obecnie rozwiązanie stosowania stawki podatki 0% w stosunku do wydawnictw prasowych i dziełowych będzie obowiązywać na mocy ustawy do końca 2000 roku, aby nie było to przedmiotem powtarzających się co kilka miesięcy dyskusji i sporów politycznych. Mam pytanie do przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS, czy zapis projektu ustawy przedłożony członkom Komisji jest prawidłowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przedłożony projekt ustawy proponuję uzupełnić o następujące wyrazy: w pkt. 1 po wyrazie „przepisów” dopisać wyraz „symbolami”; w pkt. 2 po wyrazie „oznaczonych” dopisać „stosowanymi”. Ponadto proponuję dodać ust. 4 upoważniający ministra finansów do określenia w drodze rozporządzenia listy towarów i usług w następującym brzmieniu: „Minister finansów ustali w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 3a”. Pozwoli to ministrowi finansów określić szczegółowy wykaz towarów do wiadomości urzędom skarbowym. Podobny zapis zawierała poprzednia ustawa, dotycząca stosowania stawki podatku 0% na towary z zakresu ochrony przeciwpożarowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JuliuszBraun">Mam pytanie do pana dyrektora A. Rosnera, dotyczące symboli ISSN i ISBN, czy to są prawidłowe znaki?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejRosner">To są międzynarodowe znormalizowane numery statystyczne dotyczące wydawnictw książkowych i prasowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JuliuszBraun">Czy w projekcie ustawy ma być zapisany wyraz „symbole”, czy wyraz „numery”?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejRosner">Może być wyraz „symbole”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JuliuszBraun">Pozostawiamy wyraz „symbol” i przyjmujemy proponowaną poprawkę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JuliuszBraun">Problem dotyczy zaproponowanego nowego ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanBudkiewicz">Nie rozumiem, co zawierałoby rozporządzenie ministra finansów. Wydaje mi się, że przedłożony projekt ustawy zawiera wykaz towarów i usług, których dotyczy określona stawka podatku. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS o wyjaśnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWiśniewski">Nie widzę zasadności dopisywania ust. 4, ponieważ wykaz towarów i usług, na które była stosowana stawka podatku 0% mają swoje odzwierciedlenie w propozycji zapisu art. 50 ust. 3a, zgodnie z sugestiami wynikającymi z dyskusji na poprzednim posiedzeniu Komisji, a także na podstawie treści poprzedniego rozporządzenia ministra finansów, dotyczącego stosowania stawki podatku 0% do końca 1996 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejRosner">Przeprasza, że nie mogłem uczestniczyć w poprzednim posiedzeniu Komisji, ale musiałem wyjechać na Targi Lipskie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejRosner">Uważam, że odpowiednio sformułowany zapis w ustawie powinien zawierać podatek pobierany od sprzedaży towarów albo od sprzedaży usług.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejRosner">Nie rozumiem stwierdzenia zapisanego w pkt, 1, że stawkę podatku 0% stosuje się do drukowanych w kraju książek i broszur. Można ją stosować do sprzedaży tych artykułów albo do ich produkcji lub dystrybucji. Tak było sformułowane rozporządzenie ministra finansów. Podatek VAT można pobierać albo przy sprzedaży towarów, albo przy sprzedaży usług i obecne sformułowanie zapisu pkt. 1 należy zmienić w toku prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejRosner">Następną sprawą jest problem innych nośników poza papierem np. powstający rynek CD-ROM-ów. Jeżeli nie stworzymy korzystnych warunków rozwoju tej dziedziny w naszym kraju, to nasze opóźnienie w stosunku do innych postkomunistycznych krajów znacznie się zwiększy, bo jeżeli na encyklopedię na papierze będzie stosowany podatek 0%. a na CD-ROM 22% - to zniszczymy rozwój tego rynku.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejRosner">Ministerstwo Kultury i Sztuki przekazało do Komisji projekt zapisu w ustawie dotyczący innych nośników poza papierem i rozumiem, że nie uzyskał on akceptacji.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejRosner">Następną sprawą, która wywołuje kontrowersje, jest import. Z projektu nowelizacji ustawy w tym brzmieniu wynika, że będzie różnicowana stawka podatku VAT w zależności od tego czy dotyczy produkcji książek w kraju, czy importowanych.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#AndrzejRosner">W związku z zawartymi umowami w GATT i Konwencją nowojorską nie możemy stosować innej stawki podatku VAT w stosunku do wydawnictw produkowanych w Polsce, a innej w stosunku do wydawnictw importowanych. Byłoby to wprowadzenie bardzo wysokich opłat celnych na książki i prasę.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#AndrzejRosner">Proponuję nadać nowe brzmienie art. 50 projektu ustawy lub zapisać w innym artykule.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#AndrzejRosner">„Do końca 1999 r. stawkę podatku 0% stosuje się do:</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#AndrzejRosner">- sprzedaży w kraju wydawnictw prasowych i wydawnictw dziełowych oznaczonych numerami ISSN i ISBN na podstawie odrębnych przepisów; publikacji w języku Braille'a, nut drukowanych lub w rękopisie, także ilustrowanych lub oprawionych; map, atlasów, planów topograficznych - niezależnie od nośnika, na którym zostały wydrukowane;</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#AndrzejRosner">- sprzedaży usług polegających na produkcji towarów wymienionych w pkt. 1;</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#AndrzejRosner">- importu towarów wymienionych w pkt 1;</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#AndrzejRosner">- usług związanych ze sprzedażą towarów wymienionych w pkt. 1...”.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#AndrzejRosner">Jeżeli jest możliwość zmiany w projekcie ustawy, to sugerowałbym uwzględnienie przedstawionej przeze mnie propozycji, a zwłaszcza zwrócenie uwagi na inne nośniki poza papierem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JuliuszBraun">Zmiana ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie zerowej stawki podatku VAT na książki i wydawnictwa prasowe jest inicjatywą Komisji a nie uzgodnień resortowych. Aby uruchomić jej dalszą procedurę, Komisja powinna podjąć dzisiaj decyzję i uzyskać opinię czego oczekujemy po tej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JuliuszBraun">W czasie dalszych prac mogą być uwzględnione opinie innych komisji i stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanBudkiewicz">Tydzień temu przekazałem projekt ustawy do Ministerstwa Kultury i Sztuki i do dziś nie otrzymałem żadnej opinii.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanBudkiewicz">W poprzednim miesiącu na posiedzeniu Komisji dyskutowaliśmy nad zapisem tej propozycji i przedstawiciele Ministerstwa Finansów i Biura Legislacyjnego KS stwierdzili, że tak powinien brzmieć art. 50 ustawy. Pana dyrektora A. Rosnera wtedy nie było. Zgodnie z sugestiami Komisji, wspólnie z panem posłem S. Wiśniewskim przygotowaliśmy proponowany dzisiaj projekt ustawy. W wielu przypadkach stosuje się preferencje dla rodzimych produkcji. W związku z tym uważaliśmy, że powinniśmy zabiegać o uprzywilejowanie naszych wyrobów. Taka była nasza wspólna przesłanka.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanBudkiewicz">Jeśli chodzi o uwzględnienie innych nośników to może powinny być. Natomiast nie rozumiem czy słowo drukowane musi być zamienione na słowo produkowane. Czy druk to jest produkcja? Sądzę, że jest to określona działalność o charakterze produkcyjnym. Jeżeli Biuro Legislacyjne KS uzna, że to musi być produkcja, to myślę, że tak pozostanie. Dzisiaj mamy następny etap procedury tego projektu ustawy, a mam wrażenie, że ktoś celowo opóźnia sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejRosner">Proszę przyjąć moje przeprosiny za nieobecność w czasie prac Komisji nad tym projektem ustawy, ale nie było mnie w kraju. Moją intencją nie jest także bojkotowanie ustawy. Wystąpiłem w charakterze eksperta.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejRosner">Sądzę, że nasze intencje są bardzo zbieżne i dlatego wystąpiłem z propozycją poprawienia kilku zagadnień.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AndrzejRosner">Cieszę się, że projekt tej ustawy ujrzał światło dzienne, bo wszyscy na tym skorzystamy, tj. poligrafia, wydawnictwa i cały rynek książki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JuliuszBraun">Chciałbym przypomnieć procedurę. Komisja występuje jako wnioskodawca, co nie zmienia faktu, że projekt ustawy musi być skierowany do pierwszego czytania - w sprawach podatków na forum Sejmu - następnie wróci do prac w Komisji. Myślę, że wtedy będzie czas na ekspertyzę dotyczącą dopuszczalności preferencji dla produkcji krajowej w świetle zobowiązań międzynarodowych. Jeśli okaże się, że te preferencje będą niemożliwe, to zastanowimy się nad modyfikacją projektu ustawy, ale dzisiaj powinniśmy zakończyć naszą pracę konkretną decyzją.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanByra">Ponieważ pojawiają się wątpliwości proceduralne, a także merytoryczne, a ponadto nie mamy oficjalnego stanowiska Ministerstwa Finansów, uważam więc, że nie możemy podejmować decyzji.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanByra">W związku z tym składam wniosek, aby dzisiaj nie finalizować tematu i poprosić kolegów posłów o roboczy kontakt z Ministerstwem Kultury i Sztuki, a także o uzyskanie stanowiska Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JuliuszBraun">Minister kultury i sztuki nie jest upoważniony do oceny poselskiego projektu. Jeśli projekt poselski uzyska charakter formalny, to Prezydium Sejmu skieruje go z wnioskiem o opinię rządu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#JuliuszBraun">Opinia Ministerstwa Finansów została opublikowana i jest wszystkim znana. Minister finansów przewidział procedurę dochodzenia do 7% stawki podatku VAT, która ustawowo weszłaby natychmiast.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JuliuszBraun">Natomiast droga zawieszenia poboru w kolejnych latach od najbliższego roku byłoby to 2%, 4%, 7% stawki podatku VAT na wydawnictwa.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#JuliuszBraun">Obecnie rozpatrujemy inicjatywę Komisji, a nie projekt skierowany do Komisji, dlatego nie zwracamy się o stanowisko w tej sprawie do Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławaKokocińska">Zostałam wydelegowana, w celu przedstawienia stanowiska Ministerstwa Finansów. Jest ono nieco inne niż przed chwilą przedłożone, mianowicie na przełomie maja i czerwca br. wpłynie do Sejmu rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, w którym stawka podatku 0% przewidziana jest na cały przyszły rok 1997.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławaKokocińska">Ponieważ poszczególne komisje sejmowe przedkładają swoje projekty zmian do ustawy budżetowej, Ministerstwo Finansów proponuje odłożenie tej dyskusji do czasu wpłynięcia do sejmu rządowego projektu zmian tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#StanisławaKokocińska">Uwaga dyrektora A. Rosnera, dotycząca merytorycznej treści projektu ustawy jest o tyle zasadna, że art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że nie ma podatku od drukowania tylko jest od sprzedaży towarów i usług. W związku z tym należałoby inaczej sformułować zapisy. Poza tym projekt ustawy oparty jest w dużym stopniu na klasyfikacjach statystycznych, nie ma symboli powołanych i tak jak do tej pory minister finansów jest rozliczany ze wszelkich projektów, dotyczących takiej samej stawki podatku w kraju i na granicy.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#StanisławaKokocińska">Przedłożony projekt ustawy zawęża dotychczas obowiązującą stawkę podatku 0%.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#StanisławaKokocińska">W uzasadnieniu do projektu Komisji powołano się na rozporządzenie, które już nie obowiązuje. Obecnie obowiązuje rozporządzenie z 21 grudnia 1995 r. i zapisy dotyczące stawki podatku 0% zarówno do sprzedaży w kraju i na granicy zawarte są w par. 67.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JuliuszBraun">Wydaje mi się, że nie byłoby słuszne wstrzymywanie decyzji Komisji do czasu wpłynięcia rządowego projektu, bo uniemożliwilibyśmy dyskutowanie nad tym projektem równolegle z projektem rządowym.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JuliuszBraun">Sądzę, że równolegle z propozycją rządową, możemy przedstawić inną koncepcję rozwiązania tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JuliuszBraun">Proponuję, aby na dzisiejszym posiedzeniu Komisja przyjęła przedłożony projekt ustawy i upoważniła posła J. Budkiewicza do reprezentowania stanowiska Komisji i dokonania poprawek natury formalnej także w uzasadnieniu.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#JuliuszBraun">Proponuję, aby Komisja postanowiła tę inicjatywę wnieść, która wejdzie pod obrady Sejmu razem z projektem rządowym ustawy a następnie wróci do Komisji i wtedy będzie czas na doprecyzowanie poszczególnych zapisów i uzgodnienia z innymi zapisami.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#JuliuszBraun">Pozostaje problem dotyczący zgłoszonej propozycji ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W uzasadnieniu do przedłożonej nowelizacji ustawy jest sugestia dotycząca preferencji dla krajowego rynku poligraficznego. Uważam, że proponowany przeze mnie ust. 4 powinien pozostać ze względu na stosowanie stawki podatku 0%. Przy tak ogólnie sformułowanych zapisach będą trudności w stosowaniu tych przepisów przez urzędy skarbowe i podatników.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#StanisławaKokocińska">W art. 50 ustawy minister finansów ma upoważnienie do określania listy towarów i usług ze stawką podatku 0% tj. „ustalił na okres nie dłuższy niż 6 lat”, a więc do 5 lipca 1999 r. listę towarów i usług, do których stosuje się stawkę podatku 0%. Sądzę, że jeżeli jest upoważnienie do ustalenia listy towarów i usług, która ma znaleźć się w projekcie rządowym, to nie musi być zapisu proponowanego ust. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JuliuszBraun">Intencją Komisji jest, by sprawa wydawnictw nie pozostawała w corocznej decyzji ministra finansów, tylko miała podstawę ustawową.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StanisławaKokocińska">Projekt rządowy ma zawierać taką listę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JuliuszBraun">Jeśli projekt rządowy będzie zawierał listę, która skonsumuje ten projekt, to stanie się on bezprzedmiotowy. Myślę, że konkretne stanowisko Komisji w tej sprawie będzie wspierać decyzję rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#StanisławWiśniewski">Nie rozumiem wypowiedzi przedstawicielki Ministerstwa Finansów. Od kilku dni projekt rządowy konsultowany jest z centralami związkowymi i w nim takiej listy nie ma. Natomiast zawiera propozycję rozwiązań modyfikujących obecny system podatków od towarów i usług, a także akcyzę. Treść merytoryczna przedłożonego dzisiaj projektu została przepisana z rozporządzenia ministra finansów, w którym zawarte było stosowanie obecnie stawki podatku 0% i chodzi o rozwiązanie tego problemu, a nie na mocy corocznego rozporządzenia wydawanego przez ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JuliuszBraun">Zgłaszam wniosek przyjęcia inicjatywy Komisji w sprawie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w zakresie zerowej stawki podatku VAT na książki i wydawnictwa prasowe w brzmieniu przedstawionym przez posła J. Budkiewicza z uwzględnieniem poprawek zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne KS bez zapisu ust. 4.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JuliuszBraun">Jeżeli okaże się, że ust. 4 będzie potrzebny w ustawie, to w procedurze legislacyjnej zostanie uwzględnione. Proponuję, aby uznać inicjatywę Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełStanisławWiśniewskiNz">Proponuję, aby resort wystąpił z poprawką.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełStanisławWiśniewskiNz">Możemy tak długo doskonalić aż Sejm uchwali inną ustawę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełStanisławWiśniewskiNz">Czy możemy uznać, że tę inicjatywę Komisja przyjęła, upoważniając posła do reprezentowania i dokonania poprawek, zwłaszcza w uzasadnieniu. Nie widzę sprzeciwu. Rozumiem, że Komisja zaaprobowała moją propozycję. Proponuję upoważnić posła J. Budkiewicza do reprezentowania Komisji. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Rozumiem, że Komisja jednomyślnie upoważniła posła Jana Budkiewicza do wystąpienia w imieniu Komisji Kultury i Środków Przekazu w sprawach związanych z tą inicjatywą.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełStanisławWiśniewskiNz">Przechodzimy do spraw bieżących. W dniach 15 i 16 maja br. odbędzie się wyjazdowe posiedzenie naszej Komisji w Katowicach. W związku z tym marszałek Sejmu skierował do naszej Komisji sprawę związaną z zagospodarowaniem okolic obozu w Oświęcimiu.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#PosełStanisławWiśniewskiNz">Proponuje się, aby 17 maja 1996 r. odbyć posiedzenie Komisji w Oświęcimiu wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JerzyWuttke">Proponuję swoją pomoc w załatwianiu transportu na miejscu, aby nie zabierać autokaru z Warszawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanByra">Sądzę, że najbardziej właściwą komisją sejmową, która mogłaby rozpatrzyć ten problem jest Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JuliuszBraun">Komisja Kultury i Środków Przekazu oraz Samorządu Terytorialnego mają rozpatrzyć plany związane z zagospodarowaniem tej strefy wokół obozu, która związana jest z konwencją międzynarodową.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JuliuszBraun">Intencją Komisji jest zapoznanie się z problemem od strony mieszkańców i przepisów samorządowych, a także pod kątem zagospodarowania terenu wokół obozu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JerzyPistelok">Sądzę, że te dwie komisje są wystarczające dla zapoznania się z problemem Oświęcimia, a także uzyskania oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JanBudkiewicz">Chciałbym uczestniczyć w tym posiedzeniu, ale mam wątpliwości czy nie sprowokujemy konfliktu, który może rozszerzyć się.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JuliuszBraun">Jest to problem delikatny i należy rozważyć wszystkie argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IwonaŚledzińskaKatarasińska">Myślę, że do Oświęcimia pojechać musimy i mamy prawo zapoznać się z planami. Istotną sprawą będzie atmosfera spotkania na miejscu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JuliuszBraun">Intencją Komisji jest zapoznanie się od strony merytorycznej z argumentami władz i ludności.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JuliuszBraun">Powinniśmy tylko zapoznać się z problemem na miejscu lub sformułować dezyderat pod adresem władz.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JuliuszBraun">Czy Komisja przyjmuje proponowany plan posiedzenia wyjazdowego? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JuliuszBraun">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>