text_structure.xml 29.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BogdanPęk">Dzisiejsze posiedzenie poświęcone będzie omówieniu tematu, który został zgłoszony na pierwszym posiedzeniu Komisji - chodzi o szkolenie. Ponieważ część członków Komisji jest posłami po raz pierwszy i nie jest w pełni wprowadzona w problematykę przekształceń własnościowych, nie trzeba przekonywać, jak bardzo ważne są dla nas sprawy szkolenia. Wprawdzie Prezydium Komisji zostało upoważnione do podjęcia decyzji w sprawie szkolenia, niemniej na ostatnim posiedzeniu Prezydium Komisji postanowiliśmy, że będzie dobrze, gdy w tej materii wypowiedzą się wszyscy posłowie - członkowie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BogdanPęk">Na dzisiejsze posiedzenie zaprosiliśmy gości, których za chwilę przedstawię. Mamy do rozpatrzenia przedstawioną przez Fundację Centrum Prywatyzacji, ofertę szkoleniową przewidującą 3 pełne dni robocze jako szkolenie dla Komisji. Oferta ta jest raczej szeroka, stąd intencją Prezydium jest przekonsultowanie tego z komisją w pełnym składzie i uzyskanie szerokiej, obiektywnej opinii państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BogdanPęk">Witam na naszym posiedzeniu przedstawicieli Fundacji Centrum Prywatyzacji z panem prezesem R.Zachem i dyr. J.Ćmielakiem, którzy przedstawią nam ofertę szkoleniową Centrum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HalinaLicnerska">Na wstępie chciałabym się dowiedzieć, jakie będą koszty tego szkolenia, bo słyszałam już o bardzo dziwnych kwotach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BogdanPęk">Wrócimy później do tej sprawy. Oddaję teraz głos panu prezesowi R.Zachowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZach">Fundacja nasza zajmuje się głównie - w 70% - organizowaniem szkolenia w 3 obszarach tematycznych: z zakresu prywatyzacji, z zakresu rynku kapitałowego oraz szkoleniem dla menagementu obejmujące różne dziedziny wiedzy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RyszardZach">Komisja była łaskawa zwrócić się do nas o przygotowanie oferty szkoleniowej, przygotowaliśmy więc dla państwa 4-dniowy program szkolenia obejmujący zajęcia od rana do późnych godzin wieczornych. Zadaniem tego szkolenia byłoby przekazanie całego kompendium encyklopedycznej wiedzy, z konieczności w bardzo ogólnym zarysie i bardzo skrótowej, z zakresu przekształceń własnościowych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#RyszardZach">Tak, jak robiliśmy to dotychczas na zamówienie Komisji sejmowych, chodziłoby o zaznajomienie państwa z procedurami przekształceń własnościowych, dokonanymi w Polsce do tej pory i odbywającymi się obecnie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#RyszardZach">Sądzimy, że początek przedstawionego szkoleniowego programu powinien zacząć się od tematu pt. Prywatyzacja na świecie ze szczególnym uwzględnieniem prywatyzacji w byłych krajach demokracji Ludowej. Półtoragodzinne zajęcia powinny wystarczyć na ten temat. Chodziłoby o pokazanie, w jakim kierunku zmierza proces przekształceń w innych krajach Europy Środkowej z pokazaniem podobieństw i różnic tego procesu w zestawieniu z Polską. Być może, że ciekawe rozwiązania naszych sąsiadów i dla nas niekiedy mogą być przydatne.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#RyszardZach">Następnym tematem wartym, jak sądzę, omówienia to temat - prawne, ekonomiczne i społeczne przesłanki prywatyzacji w Polsce. Byłoby to omówienie faktów i procesów związanych z naszą prywatyzacją, poczynając od powołania Pełnomocnika Rządu d/s Przekształceń Własnościowych. To byłby następny półtoragodzinny wykład.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#RyszardZach">Dwa kolejne, obszerne tematy, których omówienie proponujemy to: prywatyzacja pośrednia tzw. kapitałowa oraz prywatyzacja bezpośrednia tzw. likwidacyjna. Co do prywatyzacji kapitałowej, to związane z nią obszary zagadnień chcemy podzielić na trzy części: po pierwsze przekształcanie przedsiębiorstw państwowych w spółki skarbu państwa, po drugie, omówienie zagadnień w spółkach, które są jeszcze państwowe. Trzecim, najnowszej daty tematem w tym obszarze są Narodowe Fundusze Inwestycyjne. Zajęcia będą obejmowały pewną encyklopedię wiedzy na ten temat, poznanie procedur, które zostały wypracowane. Sądzimy, że zajęcia dotyczące prywatyzacji kapitałowej potrafimy zmieścić w 8 godzinach.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#RyszardZach">Następny obszerny blok zagadnień dotyczy prywatyzacji tzw. bezpośredniej tj. prywatyzacji likwidacyjnej. Ten blok spraw dzielimy na 2 obszary zagadnień: pierwszy z nich odnosi się do procedur i procesów w wyniku których dochodzi do likwidacji przedsiębiorstwa w celu jego prywatyzacji. Druga część dotyczy ścieżek prywatyzacji likwidacyjnej. Wiąże się to z takimi zagadnieniami jak - co reprezentant skarbu państwa może zrobić z majątkiem, który pozostał po likwidacji przedsiębiorstwa państwowego? Z jakimi procedurami mamy w takich przypadkach do czynienia?</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#RyszardZach">Następny temat programu, w sposób integralny łączący się z prywatyzacją kapitałową to zagadnienia rynku kapitałowego, Komisji Papierów Wartościowych i Giełdy Papierów Wartościowych.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#RyszardZach">Sądzę, że pożyteczne byłoby również krótkie, półtoragodzinne przedstawienie spraw które obrazują relację między prywatyzacją a Paktem o Przedsiębiorstwie Państwowym.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#RyszardZach">Problematyka Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa i prywatyzacji PGR - to kolejny punkt naszej propozycji. Przewidujemy czterogodzinne zajęcia na te tematy.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#RyszardZach">Warto by, wreszcie, omówić dorobek koncepcji związanych z reprywatyzacją oraz system i układ instytucji wspierających procesy przekształceń własnościowych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#RyszardZach">Przedstawiony państwu hasłowo program zawiera 36 godzin zajęć, które udałoby się zmieścić w 4 dniach. Tak wygląda przedstawiona przez nas propozycja szkolenia jako podstawa do dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanPęk">Proszę, ażeby powiedział pan kilka słów nt. form organizacyjnych szkolenia, czy ma być ono stacjonarne, czy połączone z wyjazdem? A także o kosztach szkolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardZach">Chcę powiedzieć, że nie jest to nasz pierwszy kontakt z posłami. Np. w czasie dwóch poprzednich kadencji Sejmu, organizowaliśmy obszerne szkolenie dla członków Rad Nadzorczych. Zajęcia szkoleniowe odbywały się w gmachu Sejmu, a co 2 do 3 tygodni organizowane były sesje wyjazdowe. Inna możliwa forma szkolenia to szkolenie skoszarowane łączące się z wyjazdem poza miasto.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RyszardZach">Co do kosztów, to wszystko będzie zależało od tego, na jaki zakres i formę szkolenia państwo się zdecydują. W skład kosztów wchodzą: wyżywienie, zakwaterowanie, materiały pomocnicze i honoraria wykładowców. Zależnie od zakresu szkolenia, koszty mogą być mniejsze lub większe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanPęk">Otwieram teraz dyskusję nad przedstawioną ofertą szkoleniową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MaciejManicki">Do tego, co kolega przewodniczący powiedział na wstępie posiedzenia, chciałbym dodać, że organizując to spotkanie chcemy zorientować się, jakimi formami szkolenia i jakim jego zakresem posłowie są zainteresowani. Gdybyśmy np. zdecydowali się na szkolenie wyjazdowe, to chodziłoby o to, ażeby zgłosiła się odpowiednia liczba uczestników. Im więcej uczestników, tym mniejsze są koszty jednostkowe. Nie chcemy doprowadzić do sytuacji, gdy w oparciu o deklarację posłów zorganizujemy szkolenie dla, dajmy na to, 30 osób, a potem okazałoby się, że bierze w nim udział 1/3 posłów. spośród tych którzy się zgłosili. Określone zaś pieniądze trzeba byłoby wydatkować. Dlatego Prezydium chciało zasięgnąć opinii całej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejCzernecki">Myślę, że ten 36-godzinny program szkoleniowy jest nierealny, że zainteresowani posłowie nie będą w stanie poświęcić aż tyle czasu na szkolenie. Poddaję więc państwu pod rozwagę takie pytanie: czy nie byłoby lepiej, ażebyśmy podzielili szkolenie na 2 etapy. W pierwszym etapie, w ciągu jednego dnia można byłoby przekazać skondensowane wiadomości w formie audiowizualnej. Następnie, zależnie od zainteresowań, można by na adresowane już zamówienie pogłębić wybrane tematy. Byłyby to zajęcia przeprowadzane w formie konsultacji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejCzernecki">Nie widzę, natomiast możliwości, ażeby aż 36 godzin przeznaczyć na przedłożony nam program szkolenia. 36 godzin równa się mniej więcej pół roku pracy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RyszardZach">Określoną wiedzę można przekazać i w ciągu 1 godziny i w czasie 14 dniu. Szkolenie dla członków Rad Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa trwało np. 14 dni. Naszym zadaniem jest najlepsze zagospodarowanie czasu, który państwo przeznaczycie nam na zajęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#GrażynaStaniszewska">Uważam, że zajęcia mogą trwać maksymalnie 3 dni. W przedłożonym programie dostrzegam pewne nieścisłości. Np. dlaczego przesłanki prywatyzacji w Polsce wymagają aż 4 godzin zajęć, zaś prywatyzacja w Polsce - 2 godz.? Temat: Prywatyzacja a Pakt o Przedsiębiorstwie można by jeszcze ograniczyć. Co do tematyki reprywatyzacji to dotyczy ona zadań planowanych, nie będziemy odwoływać się tu do żadnych doświadczeń rodzimych czy zagranicznych. Tematykę tę można bardziej skondensować.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#GrażynaStaniszewska">Moja następna uwaga: skomplikowaną rzeczą jest, natomiast, przekazanie wiedzy związanej z tym, co dzieje się na różnych ścieżkach prywatyzacji. Skomplikowaną tym bardziej, że tematyka ta łączy się z doświadczeniami innych krajów. Co zaś się tyczy Paktu o Przedsiębiorstwie, to ustawa ta była już poddana pierwszemu czytaniu w Sejmie i nie wiem, czy potrzeba poświęcać temu tematowi 2 godz., można by to skrócić.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#GrażynaStaniszewska">Chciałabym państwa gorąco zachęcić do udziału w wyjazdowym posiedzeniu. Praktyka wskazuje, że szkolenie organizowane w tym gmachu nie udaje się. Sama zapisałam się na pierwszy kurs dla członków Rad Nadzorczych i udało mi się być tylko na trzech zajęciach. Nawał spraw interwencyjnych i innych odciąga człowieka od szkolenie, gdy jest się na miejscu, zaś sesja wyjazdowa sprzyja skupieniu się na szkoleniu. Mogę tu powołać się na przykłady innych komisji sejmowych, że podam przykład Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej, która to komisja będąc zmuszona do przyspieszenia pracy, zrobiła wyjazdowe posiedzenie i sfinalizowała nałożone na nią zadanie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#GrażynaStaniszewska">Szczególnie przydatne byłoby dla nas szkolenia na następujący temat - co dotychczas robiły czynniki rządowe w zakresie prywatyzacji? Rekapitulacja faktów jest nam potrzebna przed dyskusją nad programem prywatyzacji na 1994 r. Mogłoby to mieć wpływ na stosunek poszczególnych ugrupowań politycznych do prywatyzacji. Takie szkolenie sprzyjałoby konkretyzacji stanowisk.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#GrażynaStaniszewska">W sumie, optuję, abyśmy zdecydowali się na wyjazdowe posiedzenie szkoleniowe, zorganizowane w br., przed dyskusją nad kierunkami prywatyzacji na rok następny, a dokument temu poświęcony zostanie przez rząd przedłożony łącznie z ustawą budżetową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WładysławFrasyniuk">Jestem również zwolennikiem szkolenia wyjazdowego. Co do zaproponowanych tematów, to sugerowałbym, aby część tych zagadnień przekazać uczestnikom szkolenia przed wyjazdem, mam tu na myśli pisemne opracowania. Sądzę, że trzy pierwsze z przedstawionych tematów tj. prywatyzacja na świecie, przesłanki prywatyzacji w Polsce oraz kalendarium związanych z nią wydarzeń, a także temat odnoszący się do systemu i instytucji wspierających prywatyzację - wszystko to można nam przekazać w formie pisemnej.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WładysławFrasyniuk">Dodam, że osobiście nie wierzę, aby wykładowca potrafił przekonać nieprzekonanych co do ekonomicznych i społecznych przesłanek prywatyzacji w Polsce. Odnośnie tematu prywatyzacja, a Pakt o Przedsiębiorstwie, to przede wszystkim interesuje nas ustawa na ten temat. Ustawy jeszcze nie ma i niecierpliwie na nią czekamy. Interesuje nas przede wszystkim to, co nowy rząd wpisze do tej ustawy, a z czego zrezygnuje. Mówiąc o przesłankach związanych z prywatyzacją trzeba stwierdzić, że tylko prawne przesłanki, ich przegląd byłby pożyteczny. Co do reszty przesłanek, to mam wątpliwości. Następnie - reprywatyzacja też jest tematem dobrze znanym.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#WładysławFrasyniuk">Reasumując, uważam że z powodzeniem wystarczyłoby nam, gdybyśmy część zaproponowanych tematów otrzymali na piśmie. Co do reszty, to opowiadam się za wyjazdową formą szkolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełSaar">Przychylam się do poglądu, że szkolenie powinno się odbyć szybko i do opinii posła W.Frasyniuka, że wystarczyłoby, abyśmy część proponowanych tematów otrzymali w formie opracowań pisemnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechBłasiak">Powinniśmy zadecydować, jaka jest graniczna liczba osób decydująca o tym, czy zorganizujemy szkolenie wyjazdowe, czy nie. Osobiście nie mogę wyjechać nie dlatego, że lekceważę szkolenie, lecz ze względu na nawał obowiązków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WładysławŻbikowski">Jestem zwolennikiem, aby szkolenie odbyło się na sesji wyjazdowej. Sam uczestniczyłem w takich szkoleniach i wiem, że dużo się z nich korzysta. Te spotkania w których brałem udział połączone były z psychodramą, gdy podzieleni zostaliśmy na dwie grupy. Jedna grupa wcielała się w rolę właścicieli przedsiębiorstw, druga w niechętnie nastawioną do prywatyzacji załogę. Wiem, że przy tym programie szkoleniowym, nie byłoby to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WładysławŻbikowski">Ponadto, sądzę, że przedłożony program jest tendencyjnie ukierunkowany. Zakłada on, że są najlepsze i gorsze formy prywatyzacji. Myślę, że należałoby pokazać więcej ścieżek prywatyzacji, nie kładąc akurat nacisku na prywatyzację poprzez likwidacje przedsiębiorstw. Może być prywatyzacja przez np. akcjonariat pracowniczy, zakładająca większy udział załóg w omawianych procesach. Uważam również, że szkolenie powinno uwzględniać więcej informacji o Kodeksie Handlowym.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WładysławŻbikowski">Myślę więc, że w programie szkoleniowym nie powinno być agitacji na temat co jest mniej i bardziej słuszne. Program powinien kłaść nacisk w moim przekonaniu na obiektywne przedstawienie możliwych do zastosowania form prywatyzacji, ocena zaś, które z tych form są najwłaściwsze, należałaby już do nas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzNycz">Nawiązując do głosu mojego przedmówcy, chcę zaznaczyć, że ta część programu, która dotyczy przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w spółkę skarbu państwa jest dla nas - tak uważam - szczególnie ważna. Chciałbym wiec prosić o dokładne omówienie wszystkich form tej prywatyzacji przewidzianych przez Kodeks Handlowy. Chodziłoby więc o spółki akcyjne, o spółki te jako formy akcjonariatu pracowniczego, o spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz o spółki pracownicze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzNycz">Ponieważ większość posłów skłania się do tego, ażeby zorganizować wyjazdową, dwu lub trzydniową sesję szkoleniową, to chciałbym zapytać o koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BogdanPęk">Koszty szkolenia zostaną pokryte z budżetu Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzNycz">Niezależnie od tego, nie mógłbym niestety wziąć udział w wyjazdowym szkoleniu. Nie jestem posłem zawodowym, soboty i niedziele poświęcam na sprawy przedsiębiorstwa, poniedziałki dzielę na - pobyt w terenie, przyjęcia interesantów i dwu- lub trzygodzinną pracę w przedsiębiorstwie. Tydzień mam bardzo napięty i dlatego muszę zrezygnować z wyjazdowego szkolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BogdanPęk">Kilka spraw zaczyna nam się już wyjaśniać. Chciałbym spytać, kto z państwa nie chce lub nie może wziąć udziału w szkoleniu? Mam tu na myśli szkolenie jako takie, nie przesądzając jego formy. Proszę o podniesienie rąk. Widzę, że 4 osoby nie zgłaszają zainteresowania szkoleniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejCzernecki">To nieporozumienie, myślałem, że chodzi o szkolenie wyjazdowe, w którym nie wezmę udziału z powodu braku czasu, a także z uwagi na to, że szkoda byłoby mi na nie czasu. Nie lekceważę szkolenia i sądzę, że forma wyjazdowa jest najlepsza, lecz mam już pewien zasób wiedzy a z czasem muszę się bardzo liczyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BogdanPęk">Wobec tego, inaczej postawię pytanie. Kto z posłów chciałby wziąć udział w szkoleniowej sesji wyjazdowej? Widzę, że podniosło się wiele rąk do góry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#HalinaUcnerska">Sądzę, że znaczna część posłów, których nie ma dziś na posiedzeniu także zdecydowałaby się na wyjazd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejMalinowski">Mówimy tak, jakby nasza wiedza nt. prywatyzacji była zerowa. Jako poseł niezawodowy, jestem zainteresowany tym, ażeby otrzymać materiały pisemne dotyczące części tematów przedstawionych w programie. Co się zaś tyczy spraw, które szczególnie mnie interesują, to chciałbym mieć szansę przedyskutowania ich ze specjalistami lub podzielenia się opiniami wśród kolegów.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#AndrzejMalinowski">Nie przyjmujmy założenia, że generalnie nikt nic nie wie o prywatyzacji, i że musimy szkolić się od samego początku. Co do mnie, to sądzę, że niektóre tematy znam dobrze, a co do innych tematów, to chciałbym uzyskać informacje specjalistów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BogdanPęk">Przebieg dzisiejszego posiedzenia utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że dobrze się stało, iż. zorganizowaliśmy to spotkanie. Przypominam, że na pierwszym posiedzeniu Komisji 30 jej członków podnosiło potrzebę zorganizowania szkolenia.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BogdanPęk">Rysują się pewne konkluzje z dotychczasowych obrad. Mianowicie - pierwsze trzy punkty przedstawionego na piśmie programu wystarczy przedstawić w formie materiałów na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BogdanPęk">Co do pkt 4, to jest prywatyzacji kapitałowej, jest to bardzo obszerna grupa tematów. Obejmuje ona: przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę skarbu państwa. Prywatyzację spółki skarbu państwa oraz Narodowe Fundusze Inwestycyjne. Zapewne część posłów będzie chciała skorzystać z szkolenia w tym obszarze tematów, w jego pełnym zakresie. Część tylko w częściowym zakresie. Proponuję, aby puścić listę, na której członkowie Komisji wypowiedzą się, jakie tematy ich interesują. Nie widzę tu innego rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechBłasiak">Wracam do swej poprzedniej propozycji - kto chce uczestniczyć w szkoleniu wyjazdowym? W jakim terminie ma się ono odbyć? Proponuję, aby posłowie odpowiedzieli na te pytania i w zależności od tego, ilu będzie chętnych na szkolenie wyjazdowe, zorganizujemy je, lub nie. W tym ostatnim przypadku, odbędzie się szkolenie seminaryjne na miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MaciejManicki">Proponuję następujący tok postępowania. Najpierw posłowie wypowiedzą się, czy chcą uczestniczyć w szkoleniu wyjazdowym, z tym, że musimy zadecydować, jaki wybieramy termin. W grę wchodzą dwa terminy: 4 i 5 grudnia lub 11 i 12 grudnia. Następnie rozstrzygnie się, ilu posłów zgłosi się w wybranym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejCzernecki">Trzeba jeszcze ustalić, jakie będą koszty zakwaterowania i wyżywienia, zależnie od liczby osób, które zgłoszą się na wyjazd. Prosiłbym o podanie nam orientacyjnego rachunku kosztów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#RyszardZach">Po stronie kosztów bierze się jeszcze pod uwagę honoraria dla wykładowców. Przeciętny wykładowca bierze ok. 800 tys. zł za godzinę, powiedzmy do l mln zł za godzinę. Stawka dla bardzo dobrego wykładowcy kształtuje się na poziomie od 1,5 mln zł do 2 mln zł za godziną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejCzernecki">Przecież państwo wiecie, czy macie przeciętnych wykładowców, czy bardzo dobrych, możecie więc określić koszty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RyszardZach">Mamy i takich wykładowców, i takich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#GrażynaStaniszewska">Trzeba też wziąć pod uwagę koszty materiałów pomocniczych, dostarczonych nam na piśmie. Są one posłom bardzo przydatne, wiem to z doświadczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BogdanPęk">Chodzi o określenie kosztów stałych szkolenia wyjazdowego, niezależnie od liczby uczestników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RyszardZach">Trudno mi jest dzisiaj cokolwiek bliżej określić. Postaramy się przedstawić państwu szczegółowe dane dotyczące kosztów. Przykładowo: dwutygodniowe szkolenia dla członków rad nadzorczych plus komplet informacji dla uczestników na temat prywatyzacji kapitałowej, kosztuje ok. 10 mln zł na uczestnika. Nie wiem np. czy chcecie państwo otrzymać te materiały, które mamy już przygotowane? Czy życzycie sobie opracowania specjalnych materiałów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogusławKaczmarek">Pracując w firmie przyzwyczaiłem się do tego, że jeśli firma consultingowa oferuje swe usługi, to jest to oferta porządna. My zaś od kilku minut nie możemy się dowiedzieć, ile to szkolenie będzie kosztować.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BogusławKaczmarek">Zwracam się do prezydium Komisji, aby zebrało kilka konkurencyjnych ofert szkoleniowych i wyselekcjonowało najlepsze z nich. Bardzo ważne jest także to, co mówił poseł W. Żbikowski, że forma szkolenia powinna być nowoczesna z wykorzystaniem środków technicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MaciejManicki">Mam pewne doświadczenie w organizacji szkolenia z zakresu prywatyzacji. Centrum świadczy usługi wcale nie najgorzej. Związki zawodowe korzystały z tych usług i kursanci chwalili szkolenie. Jeżeli będziemy ogłaszać przetarg na ofertę, to zorganizujemy szkolenie nie wcześniej niż na wiosnę. Cena jednej godziny wykładowej jest zbliżona w różnych ofertach. Np. sędzia Sądu Najwyższego otrzymuje za godzinę 1,2 mln zł, praktycy na ogół liczą sobie mniej, tj. 800 tys. zł za godzinę brutto. Takie są stawki. Do tego dochodzą koszty materiałów informacyjnych, a niekiedy takich lektur obowiązkowych jak Kodeks Handlowy Fijałkowskiego. Ta lektura przyda się każdemu, niezależnie od czego czy weźmie udział w szkoleniu,. czy nie. Koszty materiałów mieszczą się w granicach od 200 tys. zł do 400 tys. zł na osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejMalinowski">Aby otrzymać dokładną ofertę, trzeba precyzyjnie sformułować pytania. Ja byłbym zainteresowany zajęciami obejmującymi co najmniej trzy bloki tematyczne. Zainteresowania innych posłów są odmienne. Należy też na tle uzyskiwanych odpowiedzi sformułować pytanie - ile będzie kosztować takie a takie szkolenie dla średnio zdolnego posła, biorąc pod uwagę wszystkie składniki kosztów. Wydaje się, że najbardziej nam odpowiada seminaryjna forma szkolenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BogdanPęk">Nie cena jest tu najważniejsza. Podnoszę kwestię kosztów w obawie o to, aby koszt jednostkowy szkolenia nie był zbyt wysoki, co mogłoby wywoływać zbędne komentarze.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BogdanPęk">Proponuję następujący tok postępowania. W porozumieniu z centrum prywatyzacji sporządzimy bardzo krótką ankietę z precyzyjnymi pytaniami wyłonionymi w dyskusji. Pytaniami w rodzaju: czy szkolenie wyjazdowe? Czy stacjonarne? Jaki ma być zakres tematyczny szkolenia? I na tej podstawie określimy nasze zamówienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#CzesławCieślak">Za dużo mówimy o kosztach za mało o treści szkolenia. Najważniejsze jest, ilu członków Komisji deklaruje chęć wyjazdu na szkolenie, które powinno - według mnie - trwać 3 dni, przez sobotę, niedzielę do poniedziałku włącznie. Każdy z posłów potwierdziłby też swym podpisem, jaki zakres szkolenia go interesuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PawełSaar">Uważam, że należy zapytać, kto chce uczestniczyć w dwudniowym szkoleniu wyjazdowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AndrzejCzernecki">Musimy mówić o pieniądzach, bo to są pieniądze społeczne, nie wydajemy naszych pieniędzy. Liczy się również czas, nowoczesne środki przekazu, diapozytywy, wszystko to skraca przekazywania procesu wiedzy, sprawia, że szkolenie jest efektywne. Rozumiem, że panowie prowadzicie szkolenie w sposób profesjonalny, nowoczesny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MaciejManicki">Nie bardzo przekonujący jest dla mnie pomysł pana przewodniczącego, aby rozpisać ankietę. Znajdzie się w niej 30 różnych propozycji, z których trudno będzie stworzyć jedną całość. Dlatego trzeba rozstrzygnąć - wybieramy szkolenie wyjazdowe, gdyż największa liczba osób optowała za tą formą. Dla tych, którzy nie będą mogli wziąć udziału w szkoleniu wyjazdowym, zorganizujemy seminaria na miejscu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JacekKocjan">Wydaje się, że przy tak napiętym kalendarzu sejmowym, do końca br. stać nas będzie jedynie na jednodniowe szkolenie stacjonarne, zaś właściwe szkolenie przełożymy na styczeń przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BogdanPęk">Proszę więc, aby obecni na sali członkowie Komisji, którzy chcą wziąć udział w szkoleniu wyjazdowym podnieśli rękę do góry. Chętnych jest dużo. Wobec tego proszę, aby wszyscy chętni na wyjazd wpisali się na listę, którą będzie prowadziła pani sekretarz, porozumiewając się również z członkami Komisji nieobecnymi na dzisiejszym posiedzeniu. Zwracam się także z prośbą, aby wszyscy członkowie Komisji bardzo krótko na kartce zapisali propozycje, jakie tematy szkoleniowe ich interesują. Dla tych posłów, którzy nie zadeklarują wzięcia udziału w szkoleniu wyjazdowym, zorganizujemy szkolenie na miejscu. Proszę, aby na kartkach określić też, jakie tematy interesują posłów w systemie szkolenia stacjonarnego. Zwracam się z prośbą, abyście też państwo określili termin: czy wyjazd ma się odbyć w dniach 4 i 5 grudnia, czy w dniach 11 i 12 grudnia.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Gdzie odbędzie się sesja wyjazdowa?)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszĆmielak">Nie mogę dziś powiedzieć, gdyż przygotowaliśmy się do wyjazdu przy końcu listopada. Będziemy szukać odpowiedniego ośrodka, na pewno gdzieś w okolicach Warszawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KazimierzNycz">Przypominam jeszcze, że materiały szkoleniowe powinny zostać dostarczone wszystkim posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BogdanPęk">Oczywiście. Wyczerpaliśmy temat. Dziękuję za udział w obradach.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#BogdanPęk">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>