text_structure.xml
20.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZygmuntCybulski">Otwieram posiedzenie Komisji do spraw Układu Europejskiego. Witam członków Komisji i przybyłych gości. Przedłuża się posiedzenie Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE, stąd nieobecność panów przewodniczących Andrzeja Grzyba i Piotra Nowiny-Konopki. Dołączą do nas zaraz po zakończeniu tamtego posiedzenia. Czy w sprawie porządku dziennego są jakieś uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, że porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZygmuntCybulski">Po posiedzeniu Komisji w dniu 4 kwietnia br., które poświęciliśmy omówieniu dokumentu rządowego „Narodowa Strategia Integracji”, powołaliśmy zespół redakcyjny, który opracował projekt sprawozdania Komisji i projekt uchwały, dotyczące dokumentu rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZygmuntCybulski">Oto projekt sprawozdania Komisji: „Sprawozdanie Komisji do spraw Układu Europejskiego” w sprawie „Narodowej Strategii Integracji” (druk nr 2156).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZygmuntCybulski">Prezydium Sejmu skierowało przedłożony przez Prezesa Rady Ministrów dokument w dniu 12 lutego 1997 roku do Komisji do spraw Układu Europejskiego w celu rozpatrzenia i przedstawienia sprawozdania na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ZygmuntCybulski">Komisja po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 1997 roku wnosi: „Wysoki Sejm przyjąć raczy rządowy dokument „Narodowa Strategia Integracji” z druku nr 2156 do wiadomości”. Do projektu sprawozdania dołączony został projekt uchwały Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ZygmuntCybulski">Przedstawię państwu proponowaną treść uchwały Sejmu RP w sprawie „Narodowej Strategii Integracji”:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ZygmuntCybulski">„Sejm Rzeczypospolitej Polskiej</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ZygmuntCybulski">- zapoznawszy się z Narodową Strategią Integracji przedstawioną przez rząd w wykonaniu uchwały Sejmu RP z dnia 14 marca 1996 roku;</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ZygmuntCybulski">- wyrażając zadowolenie z faktu, że w przededniu podjęcia negocjacji członkowskich przedstawienie Narodowej Strategii Integracji wychodzi naprzeciw potrzebie określenia jednoznacznego stanowiska rządu w sprawie integracji Polski z Unią Europejską;</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ZygmuntCybulski">- potwierdzając, że integracja Polski z Unią Europejską stanowi wyraz narodowej racji stanu i strategiczny cel polityki zagranicznej, stwierdza:</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ZygmuntCybulski">1. Niezbędne jest w dalszych pracach rządu usunięcie istniejących niejasności i niespójności pomiędzy wprowadzeniem i I częścią (Ogólne cele polityczne) Narodowej Strategii Integracji oraz jej pozostałymi częściami.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ZygmuntCybulski">2. Pilną potrzebą jest określenie szczegółowego kalendarza działań rządowych mających na celu implementację Narodowej Strategii Integracji.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ZygmuntCybulski">3. Konieczne jest określenie środków i źródeł finansowania poszczególnych przedsięwzięć implementacyjnych, co powinno znaleźć wyraz w konstrukcji budżetu oraz rządowych propozycjach budżetowych na najbliższe lata.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ZygmuntCybulski">4. Działania rządu powinny bardziej niż dotychczas odzwierciedlać determinację w zakresie realizowania ogólnonarodowego celu, jakim jest integracja Polski z Unią Europejską, w szczególności powinny w sposób spójny wiązać przeprowadzaną transformację ustrojową i gospodarczą Polski z procesami dostosowującymi do członkostwa oraz skutecznie wpływać na podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa w zakresie integracji europejskiej poprzez wzmożenie działań edukacyjnych i informacyjnych”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ZygmuntCybulski">Rozpoczynamy dyskusję nad projektami sprawozdania Komisji i uchwały Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekSoska">Chciałbym zgłosić propozycje poprawek do projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekSoska">W pierwszej części tekstu pierwszy tiret proponuję zostawić w obecnej formie. Następnie proponuję zamienić kolejność drugiego i trzeciego tiret, zaś w obecnym drugim tiret proponuję skreślić pierwsze słowa „wyrażając zadowolenie z faktu, że”. Nie sądzę, aby Komisja wyrażała zadowolenie, byłbym tu ostrożniejszy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekSoska">W obecnym trzecim tiret, który w mojej wersji byłby drugim tiret, należałoby zastąpić słowo „potwierdzając” słowem „stwierdzając”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekSoska">W ten sposób, po naniesieniu moich poprawek pierwsza część projektu uchwały brzmiałaby następująco: „Sejm RP:</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekSoska">- zapoznawszy się z Narodową Strategią Integracji przedstawioną przez rząd w wykonaniu uchwały Sejmu RP z dnia 14 marca 1996 roku;</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekSoska">- stwierdzając, że integracja Polski z Unią Europejską stanowi wyraz narodowej racji stanu i strategiczny cel polityki zagranicznej;</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekSoska">- uznając, że w przededniu podjęcia negocjacji członkowskich Narodowa Strategia Integracji wychodzi naprzeciw potrzebie określenia jednoznacznego stanowiska rządu w sprawie integracji Polski z Unią Europejską stwierdza”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JacekSoska">W drugim punkcie po słowie „kalendarza” proponuję dodać słowa „terminów realizacji”. Dopiero w takiej formie zdanie będzie pełne.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JacekSoska">W czwartym punkcie proponuję po słowach „powinny bardziej” skreślić słowa „niż dotychczas odzwierciedlać”, zaś wstawić w to miejsce słowa „skutecznie zwiększyć”.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JacekSoska">Proszę, aby Komisja zechciała przyjąć moje uwagi do projektu uchwały.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZygmuntCybulski">Zespół redakcyjny długo zastanawiał się, jak mocno należy zobowiązać rząd do działania? Zwyciężyła koncepcja obecnego zapisu pkt. 2, choć taka propozycja, jak podana przez pana posła, również się pojawiła.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZygmuntCybulski">Jakie są opinie innych posłów w tej sprawie? Czy uważają państwo również, że Sejm powinien mocniej zobowiązać rząd do pewnych działań?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSoska">Jest to obowiązek Sejmu i naszej Komisji. Społeczeństwo oczekuje od nas mobilizacji wszystkich organów decyzyjnych. Nie powinniśmy być pobłażliwi. Wiem, iż dopiero, kiedy określa się terminy, to wszystkie siły są zmobilizowane. Komisja powinna wypełnić swój obowiązek i w ostatnich miesiącach przed wyborami zobowiązać rząd do aktywniejszych działań.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejMicewskiniez">Proszę, aby projekt uchwały był napisany po polsku. W pkt. 2 i 3 pojawiają się słowa „implementacja” i „implementacyjne”. Postarajmy się zastąpić te słowa odpowiednikami polskimi. Dla szerszego grona czytelników uchwały obce pojęcia mogą być niezrozumiałe.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejGrzyb">Przepraszam za moje spóźnienie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejGrzyb">Proponuję, aby zastąpić obecne zapisy w pkt. 2 i 3 zwrotem „działania dostosowawcze”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejGrzyb">Chciałbym zaproponować inne poprawki. W pierwszej części projektu proponuję skreślić w obecnym drugim tiret słowa „w przededniu podjęcia negocjacji członkowskich”.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejGrzyb">W trzecim tiret pierwszej części proponuję zastąpić słowa „stanowi wyraz” słowami „jest zgodna”, a także na końcu zmienić zwrot „cel polityki zagranicznej” na zwrot „cel polityki państwa, w szczególności polityki zagranicznej”.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejGrzyb">W pkt. 3 po przecinku należy pozostawić zapis „co powinno znaleźć wyraz w rządowych propozycjach budżetowych na najbliższe lata”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofWiecheć">Sądzę, że w tej uchwale należy zaakcentować kwestie związane z prezentacją społeczeństwu tematyki integracji europejskiej. Może w nowym punkcie należałoby zobowiązać rząd, aby przy współpracy ze środkami masowego przekazu przeprowadził szeroką akcję edukacyjną, w której zostałyby przedstawione wszystkie aspekty i problemy integracji europejskiej oraz integracji Polski z Unią Europejską. Społeczeństwo należy dobrze przygotować do referendum, które będzie istotnym punktem podczas drogi naszego kraju do Unii. Polityka informacyjna powinna więc stanowić ważny element działań rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntCybulski">Czy proponuje pan rozdzielić pkt 4 na dwa punkty?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławKusior">Być może oczekiwania pana posła można zrealizować zmieniając ostatni fragment pkt. 4 w następujący sposób: „poprzez skuteczne działania edukacyjne i informacyjne w środkach masowego przekazu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejGrzyb">Nie jest to tylko problem edukacji w środkach przekazu. Są to wszystkie wysiłki na rzecz przekazania wiedzy o integracji europejskiej, zarówno w prasie, jak i w szkołach, wydawnictwach itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławKusior">Może więc zostawić „poprzez skuteczne działania edukacyjne i informacyjne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejGrzyb">Słyszę, że niektórzy posłowie mają inne propozycje zastąpienia słowa „wzmożenie”. Może wstawić tu słowo „intensywne”?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JoachimCzernek">Sądzę, że słowo „wzmożenie” jest tu użyte prawidłowo. Słowo „skuteczne” odnosi się bowiem nie tylko do strony przekazującej treść, ale też do odbiorców. Trudno przecież zobowiązać rząd do wzięcia odpowiedzialności za skutki edukacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofWiecheć">Chciałbym, aby spróbowali państwo wzmocnić ten zapis. Teraz jest on wciąż za słaby.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejGrzyb">Postaramy się poszukać odpowiedniego słowa, które oddałoby intencje Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławKusior">A może zapisać „skuteczne i efektywne”?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZygmuntCybulski">Nie zatrzymujmy się już na tym fragmencie. Prezydium postara się znaleźć odpowiednie sformułowanie. Czy są inne uwagi do tekstu projektu uchwały? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ZygmuntCybulski">Proponuję, aby Komisja scedowała ostateczną redakcję projektu na prezydium, które spróbuje uwzględnić wszystkie uwagi zgłoszone w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#ZygmuntCybulski">W tej chwili postaram się odczytać całość projektu: „Sejm RP:</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#ZygmuntCybulski">- zapoznawszy się z Narodową Strategią Integracji przedstawioną przez rząd w wykonaniu uchwały Sejmu RP z dnia 14 marca 1996 roku;</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#ZygmuntCybulski">- stwierdzając, że integracja Polski z Unią Europejską jest zgodna z narodową racją stanu i strategicznym celem polityki państwa, w szczególności polityki zagranicznej;</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#ZygmuntCybulski">- uznając, że przedstawienie Narodowej Strategii Integracji wychodzi naprzeciw potrzebie określenia jednoznacznego stanowiska rządu w sprawie integracji Polski z Unią Europejską, stwierdza:</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#ZygmuntCybulski">1. Niezbędne jest w dalszych pracach rządu usunięcie istniejących niejasności i niespójności pomiędzy wprowadzeniem i I częścią (Ogólne cele polityczne) Narodowej Strategii Integracji oraz jej pozostałymi częściami.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#ZygmuntCybulski">2. Pilną potrzebą jest określenie szczegółowego kalendarza terminów realizacji działań rządowych mających na celu dostosowanie Narodowej Strategii Integracji.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#ZygmuntCybulski">3. Konieczne jest określenie środków i źródeł finansowania poszczególnych przedsięwzięć dostosowawczych, co powinno znaleźć wyraz w rządowych propozycjach budżetowych na najbliższe lata.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#ZygmuntCybulski">4. Działania rządu powinny bardziej skutecznie zwiększyć determinację w zakresie realizowania ogólnonarodowego celu, jakim jest integracja Polski z Unią Europejską, w szczególności powinny w sposób spójny wiązać przeprowadzaną transformację ustrojową i gospodarczą Polski z procesami dostosowującymi do członkostwa oraz skutecznie wpływać na podniesienie poziomu wiedzy społeczeństwa w zakresie integracji europejskiej poprzez efektywne działania edukacyjne i informacyjne”.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#ZygmuntCybulski">Prezydium Komisji dopracuje projekt od strony gramatycznej i stylistycznej. Czy są inne uwagi do projektu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#ZygmuntCybulski">Powróćmy do projektu sprawozdania Komisji. Przypomnę jego treść: Prezydium Sejmu skierowało przedłożony przez Prezesa Rady Ministrów dokument w dniu 12 lutego 1997 roku do Komisji do spraw Układu Europejskiego w celu rozpatrzenia i przedstawienia sprawozdania na posiedzeniu Sejmu. Komisja po rozpatrzeniu na posiedzeniu w dniu 4 kwietnia 1997 roku wnosi: „Wysoki Sejm przyjąć raczy rządowy dokument „Narodowa Strategia Integracji” z druku nr 2156 do wiadomości”.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#ZygmuntCybulski">Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania Komisji?</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#ZygmuntCybulski">W głosowaniu sprawozdanie zostało przyjęte większością głosów, przy 1 głosie przeciwnym i 1 głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#ZygmuntCybulski">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy, który będzie jednocześnie upoważniony do reprezentowania naszej Komisji w pracach nad projektem uchwały. Proponuję pana posła Grzyba. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#ZygmuntCybulski">Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Andrzeja Grzyba na sprawozdawcę i reprezentanta Komisji w pracach nad projektem uchwały?</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#ZygmuntCybulski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością głosów przy braku głosów sprzeciwu i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-17.17" who="#ZygmuntCybulski">Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego - sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrzysztofWiecheć">Chciałbym poruszyć dwa tematy. Pierwszy z nich dotyczy sesji Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Prosiłbym pana przewodniczącego Grzyba o przedstawienie nam szczegółów tego spotkania.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrzysztofWiecheć">Po drugie wracam do sprawy zmiany nazwy Komisji. Nie wiem, na jakim etapie jest rozpatrzenie mojego wniosku o zmianę nazwy naszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejGrzyb">Rozpocznę od drugiej sprawy. Wiem, że w piątek odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, która miała rozpatrzyć wniosek o zmianę nazwy. Sądzę, że prace postępują. Procedura przebiega już poza Komisją do spraw Układu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejGrzyb">Dzisiaj zakończyło się posiedzenie Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Sądzę, że wkrótce zostanie przedstawione sprawozdanie i stenogram z posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejGrzyb">Poruszono m.in. kwestie postępów Konferencji Międzyrządowej. W formie seminarium zajęliśmy się sprawami szczegółowymi, problematyką polityki społecznej. Referentem z naszej strony był pan poseł Wiecheć.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#AndrzejGrzyb">Komisja zapoznała się z realizacją zaleceń Komisji sformułowanych na poprzednim jej posiedzeniu, które odbyło się we wrześniu 1996 roku.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#AndrzejGrzyb">Parlamentarna Komisja Wspólna RP i UE została poinformowana o przygotowaniach do sesji Rady Stowarzyszenia, która odbędzie się za kilka dni. Informację składali przed Komisją przedstawiciele polskiej Prezydencji, rządu oraz pan ambasador Timans, który reprezentuje Unię Europejską w Polsce.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#AndrzejGrzyb">W trakcie posiedzenia poruszono wiele kwestii szczegółowych. Jedną z nich, która wywołała najżywszą reakcję w mediach, była sprawa stopnia harmonizacji polskiego prawa z prawem Unii Europejskiej. Podano liczbę 15% zharmonizowania. Stało się to przedmiotem dyskusji.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#AndrzejGrzyb">Kiedyś ze strony jednego z przedstawicieli Komisji Europejskiej padło stwierdzenie, iż żaden z krajów stowarzyszonych nie jest w stanie udowodnić, że stopień harmonizacji prawa danego kraju jest większy niż 15%. Jak widać, stwierdzenie to żyje nadal swoim życiem.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#AndrzejGrzyb">Członkowie naszej Komisji wiedzą najlepiej, jak trudno znaleźć właściwy miernik dla harmonizacji. Czy miałaby to być ilość ustaw, które są zgodne z prawem europejskim, czy też waga tych dokumentów?</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#AndrzejGrzyb">Inną ważność ma Kodeks celny, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1997 roku, inną - incydentalne zmiany w ustawodawstwie. Zupełnie inaczej patrzymy na ustawę o ochronie roślin oraz Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin, czy ustawę weterynaryjną, które kompleksowo regulują kwestie dostosowania polskiego prawa.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#AndrzejGrzyb">W dyskusji pojawiła się sprawa stopnia determinacji polskich organów władzy i społeczeństwa. Czy rozpoczęcie procesu negocjacyjnego po szczycie w Madrycie nie osłabi determinacji Polski związanej z integracją europejską?</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#AndrzejGrzyb">Jest to zrozumiałe, że takie pytanie pojawia się na posiedzeniu Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Z drugiej strony chcieliśmy pokazać, że stopień determinacji i oczekiwań nie jest osłabiony innymi zdarzeniami, które nastąpią „po drodze”. Oba ważne cele pozostają strategicznymi celami Polski i stanowią pakiet najistotniejszych spraw.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#AndrzejGrzyb">Wśród zaleceń z tego posiedzenia znalazło się jedno, dotyczące konieczności dążenia z obu stron, unijnej i polskiej, do stworzenia funduszy przedczłonkowskich, które wspomagałyby modernizację polskich obszarów wiejskich i rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#AndrzejGrzyb">Drugie zalecenie dotyczy intensywności prac Parlamentarnej Komisji Wspólnej RP i UE. Powinna ona mieć charakter stałej komisji, której intensywność spotkań byłaby większa. Posiedzenia 2 razy do roku nie nadążają za tempem wydarzeń w naszym kraju.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#AndrzejGrzyb">Mamy nadzieję, że negocjacje rozpoczną się w 6 miesięcy po zakończeniu Konferencji Międzyrządowej. Niewykluczone, że po zakończeniu Konferencji spotkamy się w szerszym gronie na specjalnym posiedzeniu, aby porozmawiać o jej rezultatach.</u>
<u xml:id="u-19.14" who="#AndrzejGrzyb">Chcę jeszcze przypomnieć państwu, że we wtorek 22 kwietnia o 9.00 odbędzie się seminarium naszej Komisji na temat polityki regionalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZygmuntCybulski">Dziękuję wszystkim uczestnikom dzisiejszego spotkania za przybycie i dyskusję. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>