text_structure.xml
31.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanBorkowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam serdecznie na posiedzeniu wszystkich członków Komisji oraz przedstawicieli rządu, a także zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanBorkowski">Porządek dzienny został państwu doręczony. Czy są jakieś uwagi lub propozycje? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanBorkowski">Przechodzimy do realizacji pierwszego punktu porządku. Jest to odpowiedź na dezyderat nr 11 Komisji dotyczący terminu dostarczenia Sejmowi Raportu rządowego z wykonania programu działań dostosowujących polską gospodarkę i system prawny do wymagań Układu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanBorkowski">Przypomnę, że dezyderat został uchwalony na posiedzeniu 28 maja br. Komisja nie mogła wówczas jeszcze zapoznać się z treścią Raportu za 1995 rok.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanBorkowski">Teraz są państwo już w posiadaniu odpowiedzi na ten dezyderat. Dotarła ona do Komisji niemal równocześnie z Raportem.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanBorkowski">Czy w tej sprawie są jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Muszę przyznać, że powtarzanie wystąpień sprzed roku jest nudne, a powinienem powtórzyć nasze opinie z posiedzeń odbywających się rok temu. Finałem dyskusji było wówczas zobowiązanie rządu, iż w początkach kwietnia omawiany Raport znajdzie się w posiadaniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Nie zaszły żadne komplikacje ani nowe okoliczności usprawiedliwiające fakt wielomiesięcznego poślizgu. W takiej sytuacji Sejm traci możność wykonywania swojej funkcji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PiotrNowinaKonopka">Mamy dzisiaj rozpocząć dyskusję nad Raportem dotyczącym działań z 1985 r. Tempo przemian w Polsce jest znaczne. Dyskusja nad wydarzeniami z 1995 r. jest dyskusją historyczną.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Dotyczy to również dyskusji nad drugą częścią, czyli harmonogramem prac na 1996 r. Ponieważ dokładna analiza Raportu zajmie nam kilka tygodni, to z pewnością zbliżymy się do końca roku.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PiotrNowinaKonopka">Uważam, że nie ma potrzeby kierowania prawnego dezyderatu. Raport już dostaliśmy. Jednak trzeba stwierdzić, że rząd uniemożliwia w ten sposób organom Sejmu wykonywanie ich zadań.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanBorkowski">Przypomnę, że odpowiedź na dezyderat nr 9 akceptowała termin 30 kwietnia br. Raport przesłany do Sejmu 2 miesiące po tym terminie. Pytamy więc pana ministra Saryusz-Wolskiego, czy te opóźnienie jest wyjątkową sytuacją, czy też mamy przyjąć ją jako zasadę?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JacekSaryuszWolski">W toku podobnej debaty rok temu mówiliśmy, że realistycznym terminem jest koniec czerwca. Dokładaliśmy wszelkich starań, aby termin taki dotrzymać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JacekSaryuszWolski">Proszę pamiętać, że objętość Raportu z roku na rok zwiększa się. Przygotowanie go na 30 kwietnia jest niemożliwe. Jeśli Raport ma być dokumentem wartościowym i solidnie przygotowanym, będącym wynikiem współpracy wszystkich gremiów, to potrzeba na to pół roku. Jest to minimum.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JacekSaryuszWolski">Chciałbym przypomnieć, że Raport współtworzyło 38 resortów. Jego objętość jest coraz większa. Na skutek interwencji Komisji przed rokiem w Raporcie znalazły się nowe dziedziny.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JacekSaryuszWolski">Należy pamiętać też, że - pomimo licznych interwencji Komisji - nie nastąpiło wzmocnienie komórek ds. integracji europejskiej w ministerstwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanBorkowski">Odpowiedź na dezyderat zawiera informacje o przyczynach opóźnienia. Proponuję, aby Komisja przyjęła odpowiedź bez dyskusji nad terminem. Najbliższe miesiące będą okazją do analizy Raportu. Zastanowimy się, czy przy tej zawartości dokumentu można zaakceptować późniejszy termin jego przedstawienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofWiecheć">Jestem zdania, że podanego przez nas terminu powinniśmy bronić. Widać, że zawartość Raportu jest coraz szersza, jednak nie powinno to wpływać na termin.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofWiecheć">Proszę nam powiedzieć, panie ministrze, w których resortach napotyka pan na trudności w zdobywaniu informacji? Wiem, że nie wszystkie resorty spóźniają się z dostarczeniem ich. Spróbujemy wtedy interweniować i zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MałgorzataOstrowska">Proponuję, aby pan minister zastanowił się przed udzieleniem odpowiedzi, na niektóre pytania pana ministra.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MałgorzataOstrowska">Nasze doświadczenia pokazują, że przy najlepszej koordynacji nie można przekroczyć pewnych terminów. Uważam, że Komisja powinna dążyć do skrócenia terminu, ale bądźmy realistami. W interesie wszystkich leży szybkie zakończenie prac nad Raportem. Wierzę w dobrą wolę przedstawicieli wszystkich resortów. Raport leży przed nami. Rozpocznijmy nad nim pracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanBorkowski">Proponuję, abyśmy przeszli do głosowania nad odpowiedzią na dezyderat. Kto jest za jej przyjęciem?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Sądzę jednak, że wniosek poddawany pod głosowanie powinien być następujący: w sprawie obowiązkowych terminów dotyczących składania Raportu Komisja wypowie się po zapoznaniu się z Raportem. Sądzę, że jeśli nie będzie sprzeciwu, możemy przyjąć taki wniosek bez sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanBorkowski">Czy jest sprzeciw wobec propozycji pana posła Nowiny-Konopki? Słyszę sprzeciw. Poddaję więc wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JanBorkowski">Kto z państwa jest za przyjęciem odpowiedzi na dezyderat nr 11 z zastrzeżeniem dotyczącym terminu?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#JanBorkowski">W głosowaniu wniosek został przyjęty większością 7 głosów, przy 4 głosach przeciwnych, przy braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#JanBorkowski">Rozpatrzenie kwestii związanej z terminem nastąpi po zapoznaniu się z Raportem.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#JanBorkowski">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku dziennego. Przystępujemy do analizy rządowego Raportu z wykonania programu działań dostosowujących polską gospodarkę i system prawny do wymagań Układu Europejskiego oraz przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej za rok 1995.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#JanBorkowski">Proponuję, aby pan minister Saryusz-Wolski zreferował w skrócie treść Raportu oraz przedstawił problemy związane z jego powstawaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekSaryuszWolski">Zadanie jest bardzo trudne. Graniczy z próbą zreferowania książki telefonicznej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JacekSaryuszWolski">Pozwolę sobie na kilka uwag na marginesie Raportu. Zawiera on ocenę stanu zaawansowania procesów integracyjnych pod koniec 1995 roku. Jest to trzeci raport opracowany na bazie materiałów przygotowywanych przez ministerstwa, urzędy centralne, odpowiedzialne za określone dziedziny działań dostosowawczych. To 38 podmiotów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JacekSaryuszWolski">Można zauważyć rosnącą jakość Raportu, pracy i kompetencji resortów i urzędów centralnych.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JacekSaryuszWolski">Raport przedstawia stan prac nad dostosowaniem polskiej gospodarki i systemu prawnego do wymagań Układu Europejskiego według systemu odpowiadającego kompetencjom i zakresom obowiązków instytucji administracji państwowej. Zawiera też wykaz prac legislacyjnych prowadzonych w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej w oparciu o uchwałę nr 16/94. Prace te polegają na opiniowaniu nowelizowanych lub tworzonych aktów prawnych pod względem zgodności ze standardami prawnymi Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JacekSaryuszWolski">Raport przedstawia prace związane z monitorowaniem działań dostosowawczych i funkcjonowaniem instytucji stowarzyszenia oraz funkcjonowaniem programu PHARE. Odnosi się to do przyjętego we wrześniu 1995 r. przez Radę Ministrów harmonogramu działań dostosowujących na lata 1995–1996. Konkretne działania w niektórych punktach wykraczają poza obligatoryjne ustalenia Układu Europejskiego, a służą one przygotowaniom Polski do członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JacekSaryuszWolski">Inny jest tytuł niż rok temu. Obecnie jest to Raport z wykonania programu działań dostosowujących do wymagań Układu Europejskiego oraz przyszłego członkostwa Polski w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JacekSaryuszWolski">Dokument - oprócz powtórzenia struktury poprzednich raportów - uwzględnia nowe okoliczności w stosunkach Polski i Unii Europejskiej, decyzje rządu Rzeczypospolitej Polskiej, odnoszące się do procesów dostosowawczych, jak również uwagi i postulaty złożone przez sejmową Komisję ds. Układu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#JacekSaryuszWolski">Nowe elementy to Biała Księga Komisji Europejskiej przyjęta przez Radę Europejską w czerwcu 1995 roku w Cannes, dotycząca przygotowania krajów stowarzyszonych Europy Środkowej i Wschodniej do integracji z jednolitym rynkiem Unii Europejskiej. Zawiera wykaz normatywnych aktów prawnych Wspólnoty Europejskiej zalecanych do przyjęcia przez państwa stowarzyszone.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#JacekSaryuszWolski">Drugi nowy element to uchwała nr 133/95 Rady Ministrów w sprawie realizacji zobowiązań wynikających z Układu Europejskiego w zakresie dostosowania prawa polskiego do standardów prawnych Unii Europejskiej oraz w związku z koniecznością podjęcia prac nad wdrażaniem zaleceń Białej Księgi Komisji Europejskiej. Jest to nowy pakiet legislacyjny, który jest teraz przedmiotem prac rządowych.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#JacekSaryuszWolski">Trzeci nowy element to blok uwag i postulatów zgłoszonych przez Komisję sejmową. W ich wyniku wprowadzone zostały nowe rozdziały: rynek kapitałowy oraz współpraca w dziedzinie nauki i techniki.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#JacekSaryuszWolski">Rozszerzono zakres problematyki ujętej w poszczególnych rozdziałach, np. w rozdziale Przemysł i handel wewnętrzny wprowadzono omówienie restrukturyzacji sektorowej, monitorowania zmian struktury przemysłu, polityki technicznej, stosowania klauzuli ochronnych.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#JacekSaryuszWolski">W raporcie zamieszczono aneks przedstawiający analizę stanu kadr w komórkach ds. integracji w ministerstwach i urzędach centralnych.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#JacekSaryuszWolski">W wyniku wymienionych decyzji zakres prac harmonizacyjnych uwzględniony w raporcie za 1995 r. został znacznie rozszerzony, gdyż obejmuje nie tylko programy dostosowawcze w zakresie gospodarki i prawa, lecz również harmonogram działań dostosowujących polską gospodarkę oraz system prawny do Układu Europejskiego w latach 1995–1996 oraz problematykę objętą Białą Księgą Komisji Europejskiej i uchwałę nr 133/95 Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#JacekSaryuszWolski">Projekt raportu przeszedł ustalony prawnie tryb obrad w ramach struktury rządowej. Został przedstawiony Sejmowi po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów na posiedzeniu dnia 25 czerwca br.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#JacekSaryuszWolski">Raport zawiera 211 stron, 30 rozdziałów i wstęp. Raport wypowiada się na temat działań 38 ministerstw i urzędów centralnych. Omówione są działania instytucji takich, jak Rada Stowarzyszenia, Komitet Stowarzyszenia, wewnętrzne organy koordynujące.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#JacekSaryuszWolski">Omówiono też sprawy dotyczące harmonizacji prawa, Białej księgi i opiniowania aktów prawnych. W 1995 r. zaopiniowano 611 normatywnych aktów prawnych, w tym 136 projektów ustaw, 350 projektów rozporządzeń, 81 projektów zarządzeń, 169 projektów uchwał.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#JacekSaryuszWolski">Za niezgodne z postanowieniami Układu Europejskiego oceniono 4 akty: 3 projekty ustaw i 1 projekt rozporządzenia. Za niezgodne z prawem europejskim oceniono 9 projektów, w tym 6 projektów ustaw i 3 projekty rozporządzeń.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#JacekSaryuszWolski">Przedstawiono stan kadr w komórkach ds. integracji europejskiej w ministerstwach i urzędach centralnych w 1995 r. Prezentowana jest tu sytuacja w 36 podmiotach, gdzie funkcjonuje 19 samodzielnych komórek, 5 komórek zajmujących się zarazem integracją i współpracą zagraniczną oraz 6 samodzielnych stanowisk ds. integracji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#JacekSaryuszWolski">Opisano stan wdrażania pomocy bezzwrotnej PHARE na koniec 1995 roku. Omówiono realizację 77 programów PHARE, będących w toku realizacji. Przedstawiono dane na temat poziomu zakwaterowania środków.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#JacekSaryuszWolski">Zwracam uwagę na fakt, że poziom ten gwałtownie wzrósł, z 49% na koniec 1994 r. do 68% na koniec 1995 r.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#JacekSaryuszWolski">Tyle tytułem wstępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanBorkowski">Dziękuję za wprowadzenie. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanBorkowski">Jeżeli nie, przedstawię państwu kwestie techniczne, które są propozycją dalszej analizy tematu. Zmierzamy do powołania Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Zapoznając się z treścią raportu, doszedłem do wniosku, że jest to materiał obszerny, bogaty i szczegółowy. W ub. roku w skład podkomisji weszli połowie zainteresowani szczególnie tą tematyką, znający materię i mogący prowadzić konkretne tematy. Rok temu podzieliliśmy zagadnienia i każda osoba pilotowała inny temat.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Jeżeli chcielibyśmy prowadzić rozmowę na tym poziomie ogólności, to przyznam rację panu ministrowi, że przy pierwszej lekturze Raport wygląda lepiej niż ubiegłoroczny, jest bogatszy i widać w nim reakcją na nasze postulaty.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PiotrNowinaKonopka">Należy jednak stworzyć szansę na pogłębioną rozmowę z przedstawicielami poszczególnych resortów. Popieram wniosek pana przewodniczącego, aby praca podkomisji opierała się o wzorce z ub. roku. Sądzę, że można też zastanowić się nad podobnym składem. Osoby te mają doświadczenie i orientują się w szczegółach zagadnień resortowych.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Chcę zaapelować do przedstawicieli rządu, aby poważnie potraktowali zaproszenie do prac podkomisji. Nieobecność polityków, którzy wypowiadają się w imieniu rządu ułatwi zadanie podkomisji. Mamy doświadczenie z ub. roku, kiedy resorty przysłały na posiedzenia podkomisji urzędników, którzy z pewnością byli fachowcami, ale nie reprezentowali politycznie ministerstwa. Współpraca na możliwie najwyższym szczeblu leży w dobrze pojętym interesie Sejmu i rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanBorkowski">Przypomnę, że podkomisja składała się z 9 posłów. Nie ma chyba potrzeby powiększania składu, ale jest konieczność uzupełnienia, ponieważ 2 miesiące temu zmarł nasz kolega Andrzej Lipski, który był członkiem podkomisji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanBorkowski">Czy członkowie podkomisji sprzed roku są zainteresowani pracami w tym roku?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TadeuszGawin">Będzie to kontynuacja prac z ub. roku, pogłębianie tematów. Praca nad Raportem w gronie całej Komisji byłaby zajęciem na wiele miesięcy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TadeuszGawin">Uważam, że opinia pana posła Nowiny-Konopki o sposobie pracy podkomisji jest słuszna. Ważne, aby na posiedzenia przychodzili jak najwyżsi rangą reprezentanci ministerstw. Wówczas efekty prac będą widoczne znacznie szybciej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TadeuszGawin">Sądzę, że uwagi i sugestie podkomisji i Komisji pomogą rządowi w przygotowaniu kolejnego Raportu, co może skrócić termin prac nad nim.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanBorkowski">Nie słyszę uwag ze strony członków podkomisji. Uważam więc, że zgadzają się oni na wpisanie w skład podkomisji w tym roku.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanBorkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatów na nowych członków podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Chciałem zgłosić kandydaturę pani poseł Marii Stolzman, która jest aktywnym członkiem naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Od razu powiem, aby rozwiać wątpliwości co do parytetu, że w pracach podkomisji nie przeprowadzamy głosowań. Reprezentacja poszczególnych ugrupowań nie jest więc tak istotna, jak fachowość i znajomość tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MałgorzataOstrowska">Chcę zgłosić kandydaturę pani poseł Bronisławy Kowalskiej, która w ub. roku nie mogła uczestniczyć w pracach podkomisji ze względów zdrowotnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JanBorkowski">Jestem jedynym członkiem podkomisji z PSL. Dlatego pytam pana posła Andrzeja Grzyba, czy nie zechciałby uczestniczyć w pracach podkomisji? Ustaliliśmy, że podkomisję możemy rozszerzyć do 11 osób. Pracy jest bardzo dużo i będzie można podzielić ją na mniejsze części.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JanBorkowski">Czy ktoś jest przeciwny takiej propozycji? Nie słyszę sprzeciwu. Podkomisja ukonstytuuje się po posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JacekSoska">Zgłaszam się do prac podkomisji, aby przedstawicieli PSL było trzech.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanBorkowski">Przyznam, że byłaby to niezręczna sytuacja. Jest pan członkiem rządu i nie może pan oceniać rządowego Raportu. Jeśli będzie pan odpowiedzialny za sprawy rolnictwa, powstanie problem, czy można dopuścić do oceniania rządu przez członka rządu. W sytuacji, gdyby pan oceniał pracę innych resortów byłoby to równie niezręczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JacekSoska">To już mój problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechArkuszewski">Nie jest to tylko pana problem, Dyskutowano już na ten temat w związku z uczestnictwem pana Manickiego w pracach Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów w charakterze posła i jednocześnie wiceministra pracy. Udało nam się doprowadzić do zmiany tej niekorzystnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechArkuszewski">Biuro Legislacyjne KS wydawało na taki temat opinie, do których warto sięgnąć w obecnej sytuacji. Nie możemy doprowadzić do załamania regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Panie ministrze Soska, sądzę, że szef obciążył pana dużym zakresem obowiązków. Jeżeli ma pan wciąż za dużo wolnego czasu, może go pan zagospodarować. Jednak nie sądzę, aby tak było.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Lepiej obroni pan sprawy, na których panu zależy, kiedy wystąpi pan w roli ministra rolnictwa. Oczywiście, jako poseł i członek Komisji może pan uczestniczyć w posiedzeniach podkomisji. Każda opinia jest dla nas bardzo cenna.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanBorkowski">Czy jest na sali przedstawiciel Biura Legislacyjnego? Nie widzę. Powinniśmy poznać zdanie prawników. Możemy zatwierdzić skład podkomisji z panem Soską, zaś później zastanowimy się, jaką częścią Raportu możemy pana obciążyć.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#JanBorkowski">Czy jest pan gotów spędzić z nami kilkadziesiąt godzin przy analizie wszystkich części Raportu?</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JanBorkowski">Jako przewodniczący proszę pana ministra, aby uczestniczył w pracach podkomisji, na ile pozwolą mu na to jego obowiązki w resorcie. Jednak nie obarczalibyśmy pana konkretną pracą.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekSoska">Wydaje mi się, że obszar którym zajmuję się jako podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej jest tak szeroki, iż moje doświadczenie byłoby podkomisji przydatne. Chcę wypełniać obowiązki posła należycie, dlatego wyrażam chęć uczestnictwa w pracach podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanBorkowski">Jestem naprawdę w trudnej sytuacji. Czy ktoś z państwa ma jakieś propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszGawin">Sądzę, że gdyby pan poseł Soska zgłosił się do pracy w podkomisji zajmującej się czymkolwiek innym, byłoby to normalne i pożądane. Jednak rolnictwo jest częścią Raportu, a zapewne pan minister powinien stanąć przed podkomisją po drugiej stronie - rządowej. Tak lepiej wykorzysta się doświadczenie pana posła w tej sytuacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanBorkowski">Opinie, jakie może wypowiadać przedstawiciel rządu mogą być sprzeczne z trybem pracy podkomisji. Jest mi bardzo niezręcznie panu odmawiać, jednak teraz przede wszystkim wymagamy od pana pracy w rządzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejMicewskiniez">Uważam, że powinniśmy przyjąć wszystkich, którzy mają ochotę pracować w podkomisji. W szczególnym przypadku pana Soski proponuję zwrócić się do Biura Legislacyjnego KS z zapytaniem, czy jest to dopuszczalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Zgadzam się z panem posłem Micewskim, choć osobiście nie mam cienia wątpliwości, że mamy do czynienia z konfliktem interesów. Jest to podkomisja powołana do oceny działań rządu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Proponuję, aby na razie zamknąć sprawę powołania składu 11-osobowego, zaś przewodniczący zwróci się do Biura Legislacyjnego KS o ocenę propozycji pana ministra Soski. W zależności od odpowiedzi sprawa wróci na posiedzenie Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WojciechGrabałowski">Proponuję, aby Komisja zatwierdziła awaryjnie inną kandydaturę dwunastej osoby w składzie podkomisji. Jeśli prawnicy stwierdzą, że pan poseł Soska może brać udział w pracach podkomisji, skład nie będzie zmieniany. Jeśli zaś przeciwnie ocenią oni propozycję posła Soski, do składu dołączyłaby inna osoba na jego miejsce.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#WojciechGrabałowski">Unikniemy wtedy wracania do tematu. Osobiście mogę zgłosić swoją kandydaturę na rezerwowego członka podkomisji.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#WojciechGrabałowski">Dyrektor Biura Studiów i Ekspertyz KS: Rozmawiałem przed chwilą z dyrektorem Biura Legislacyjnego KS, który twierdzi, że wspomnianej przez pana posła Arkuszewskiego opinii w takiej sprawie nie było.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#WojciechGrabałowski">W części państw członkowie parlamentu nie wchodzą w skład rządu. W naszym systemie jest to możliwe. Trudno jednak wyobrazić sobie sytuację, aby ktoś był sędzią we własnej sprawie.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#WojciechGrabałowski">Zasada taka miała też zastosowanie, kiedy powoływano specjalną Komisję oceniającą działalność rządu pani premier Suchockiej. Osoby, które miały jakikolwiek związek z tym rządem, nie weszły w skład Komisji. Dotychczasową praktykę należałoby zachować.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechArkuszewski">Nie chcę się spierać z panem dyrektorem, ale w trakcie prac Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, kiedy pan Manicki, będąc podsekretarzem stanu w resorcie pracy, głosował nad ustawą dotyczącą spraw związanych z jego resortem, zostało to zakwestionowane. Być może była to opinia ustna, a nie pisemna.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#JanBorkowski">Zostało dotychczas zgłoszonych 11 osób do składu podkomisji. Wobec wygłoszonej opinii prosiłbym pana posła Soskę o wycofanie swojej propozycji. W ten sposób zamkniemy sprawę podkomisji. Pozostała kwestia zgłoszenia pana posła Grabałowskiego. Czy ktoś jest przeciwny powołaniu go do składu podkomisji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#JanBorkowski">W ten sposób mamy ustalony 12-osobowy skład podkomisji zajmującej się analizą rządowego Raportu z wykonania programu działań dostosowujących polską gospodarkę i system prawny do wymagań Układu Europejskiego oraz przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#JanBorkowski">Chcę państwa poinformować, że prezydium Komisji zwróciło się do Biura Studiów i Ekspertyz o przygotowanie opinii na temat poszczególnych części Raportu. Będzie to materiał pomocniczy dla podkomisji. Z chwilą, gdy ekspertyza będzie gotowa, zainteresowane resorty będą mogły zapoznać się z jej treścią.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#JanBorkowski">Kwestię trybu pracy podkomisji pozostawiamy jej członkom. Wszyscy jesteśmy zainteresowani zakończeniem prac nad tym Raportem do końca 1996 r.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#JanBorkowski">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu propozycji, aby nie określać terminu zakończenia prac podkomisji? Nie słyszę. Czy są jakieś uwagi do samego Raportu lub kwestii podkomisji? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MałgorzataOstrowska">Proszę, aby prezydium zwróciło uwagę, by sprawdzać skrupulatnie, czy wszystkie osoby, które powinny przybyć na dane posiedzenie podkomisji zostały zawiadomione. Z doświadczenia wiemy, że zdarzały się posiedzenia, na które przychodziły nieprzygotowane osoby, a to z powodu zbyt późnego otrzymania zaproszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanBorkowski">Oczywiście, zwrócimy na to uwagę. Ubiegłoroczne doświadczenia wskazują, że możemy dopracować się większej sprawności pracy podkomisji.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JanBorkowski">Proszę, aby ministerstwa i urzędy delegowały do prac w podkomisji osoby dobrze zorientowane w pełnej tematyce, którą zajmuje się instytucja. Zapraszamy oczywiście specjalistów, ale chcielibyśmy także, aby w posiedzeniach podkomisji brali udział polityczni przedstawiciele resortów.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#KrzysztofWiecheć">Chciałbym zapytać, kiedy zostanie rozpatrzona sprawa zmiany nazwy naszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanBorkowski">Najpierw pozwoli pan, że zamknę omawianie drugiego punktu porządku dziennego. Dziękuję panu ministrowi Saryuszowi-Wolskiemu za syntetyczne przedstawienie Raportu. Liczymy na współpracę Biura Pełnomocnika ds. Integracji Europejskiej w toku prac podkomisji i Komisji.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanBorkowski">W sprawach różnych chcę państwa poinformować, że pierwsze czytanie projektu uchwały dotyczącej dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej przewidziane jest w porządku 90 posiedzenia Sejmu, tzn. w dniach 9–11 października br. Sądzę, że za miesiąc będziemy mieć możliwość rozpoczęcia prac nad uchwałą, która obejmie m.in. sprawę zmiany nazwy naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JanBorkowski">Pan minister Saryusz-Wolski poinformował mnie, że dzisiaj Rada Ministrów przyjęła stanowisko w sprawie tego projektu uchwały.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JanBorkowski">Precyzuje się program wizyty gości z Bundestagu. Wizyta przypada na 22 października br. we wtorek i sądzę, że będzie okazja do spotkania z całą Komisją ds. Układu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#JanBorkowski">Rozmawialiśmy z panem ministrem Saryuszem-Wolskim na temat uczestnictwa w seminariach organizowanych w Instytucie Europejskim w Łodzi. Często przedmiotem seminariów są kwestie ściśle związane z pracami Komisji. Prezydium Komisji będzie wspierać starania posłów o uzyskanie zgody Prezydium Sejmu na udział w seminariach.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofWiecheć">Czy istnieje możliwość, aby w tych seminariach uczestniczyli asystenci polscy?</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#KrzysztofWiecheć">Mówię o tym, ponieważ w moim województwie opolskim wojewoda powołał pełnomocnika ds. integracji europejskiej. z którym ściśle współpracuję. Można byłoby również jemu udostępnić możliwość uczestnictwa w seminariach.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JanBorkowski">Chodzi nam o urzędnika administracji rządowej, więc sądzę, że można bezpośrednio poprosić Instytut w Łodzi o znalezienie miejsca dla takiej osoby.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JanBorkowski">Jeśli nie ma innych spraw z państwa strony, informuję na zakończenie, że otrzymaliśmy zaproszenie od Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego. Posiedzenie Komisji odbędzie się właśnie tam 8 października br.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JanBorkowski">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>