text_structure.xml
27.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanBorkowski">Wizyta naszych gości jest wynikiem zaproszenia skierowanego ze strony naszej Komisji i myślę, że dzisiejsze posiedzenie, w którym przewidzieliśmy rozpatrzenie projektu dezyderatu do rządu, zostanie poświęcone wymianie poglądów i opinii z naszymi gośćmi.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanBorkowski">W ślad za dyskusją na poprzednim posiedzeniu wszyscy posłowie otrzymali projekt dezyderatu nr 6, który jest odpowiedzią na odpowiedź, którą szef Urzędu Rady Ministrów przesłał na dezyderat nr 5.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanBorkowski">Przypomnę, że dezyderat nr 5 dotyczył potrzeby celowości przesyłania opinii wstępnych i końcowych, na podstawie których były formułowane akty prawne, opinii, które pozwalały wpisać do uzasadnienia projektów aktów prawnych przygotowywanych przez rząd klauzulę zgodności z prawem europejskim. Ponieważ odpowiedź szefa URM uwzględniała przesyłanie do Komisji jedynie odpisów opinii końcowych, bez opinii wstępnych, Komisja uznała, że jest celowość, abyśmy mogli zapoznać się także z opiniami wstępnymi.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanBorkowski">Projekt został przygotowany i w pełni odpowiada intencjom komisji, jakie były przedstawione na poprzednim posiedzeniu. Jeżeli nie ma głosu w dyskusji, to proszę abyśmy mogli przyjąć dezyderat w formie głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanBorkowski">Za przyjęciem dezyderatu głosowało 12 posłów, nikt się nie wstrzymał od głosu i nikt nie był przeciw.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanBorkowski">Chciałbym wyrazić zadowolenie, że komisja parlamentu litewskiego ds. Kontaktów z Parlamentem Europejskim wyraziła zainteresowanie podzieleniem się z nami opiniami i doświadczeniami. Goście z Litwy przyjęli nasze zaproszenie tak szybko, jak było to tylko możliwe. Polska ma kilka lat bardzo intensywnych kontaktów z Unią Europejską, mamy kilka intensywnych zmian w naszym kraju. Jest to jakiś bagaż doświadczeń, którymi z naszymi sąsiadami możemy się dzielić.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanBorkowski">Dobre kontakty z naszymi sąsiadami są jednym z trzech strategicznych elementów polskiej polityki zagranicznej. Mamy umowy międzypaństwowe z wszystkimi naszymi sąsiadami i chcemy na tym budować perspektywę europejską. Widzimy Europę, jako obszar, w którym odbywa się współpraca wszystkich państw, w którym granice nie są tak wyraźne, jak niektórzy politycy chcieliby je widzieć, i w związku z tym, sąsiedzka, przyjazna nam Litwa, może być naszym znakomitym partnerem w rozmowach o tym, jaka ma być Unia Europejska, i jak obie strony widzą wzajemne wspieranie się w tym procesie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanBorkowski">Posiedzenie Komisji ds. Układu Europejskiego jest odpowiednim forum, aby te sprawy przedyskutować, bowiem jest to duża komisja, reprezentująca wszystkie partie, które zasiadają w obecnej kadencji. W składzie delegacji litewskiej mamy też przedstawicieli wielu partii, które reprezentują Litewski Parlament.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#JanBorkowski">Przypomnę, że część składu Komisji ds. Układu Europejskiego znajduje się w składzie delegacji polskiej do Parlamentu Europejskiego. Delegacja ta, razem z parlamentarzystami europejskimi tworzy tzw. Parlamentarną Komisję Wspólną. W świetle Układu Europejskiego jest to Parlamentarny Komitet Stowarzyszenia, powołany przez Układ Europejski.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JanBorkowski">Parlamentarny Komitet Stowarzyszenia rozpoczął funkcjonowanie z chwilą wejścia w życie Układu Europejskiego - 1 lutego 1994 r. Mamy więc za sobą kilka spotkań z partnerami z Parlamentu Europejskiego. Myślę, że w tym gronie o pewnych doświadczeniach w tej kwestii możemy dyskutować. Poza kontaktami parlamentarnymi, rolą naszej Komisji jest również nadzorować, oceniać pracę rządu RP w kwestiach integracji. Nasz kontakt z MSZ, Biurem Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej, oraz z innymi resortami i instytucjami pozwala nam ocenić, jak zaawansowane są nasze przygotowania do przyszłego członkostwa w Unii Europejskiej, którego oczekujemy w ślad za formalnym wnioskiem, który złożyliśmy 8 kwietnia ub.r.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DemocraticLabourParty">Chciałbym scharakteryzować sytuację, w jakiej znalazła się Republika Litewska w stosunkach z Unią Europejską oraz z Polską.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DemocraticLabourParty">Stosunki Litwy z Unią Europejską dopiero co się rozpoczęły. Ostatnio nasze stosunki z Polską, z polskim parlamentem, z naszymi sąsiadami zintensyfikowały się, szczególnie po podpisaniu Traktatu, który został ratyfikowany przez oba nasze parlamenty.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DemocraticLabourParty">Dzisiejsze pierwsze nasze spotkanie będzie początkiem naszych kontaktów, które będą w przyszłości korzystne dla naszych państw, dla naszych parlamentów. Droga do UE nie jest sprawą prostą pod każdym względem, szczególnie pod względem gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DemocraticLabourParty">Na Litwie kiedy rozpoczęły się negocjacje o stowarzyszeniu z UE, jest to jeden z najważniejszych problemów, które parlament rozstrzyga. Abyśmy stali się członkiem Unii Europejskiej, Unia jako jeden z warunków postawiła problem sprzedaży gruntów dla inwestorów zagranicznych. Zgodnie z naszą Konstytucją ziemia może być tylko dzierżawiona obywatelom zagranicznym na 99 lat. W związku z tym musimy dokonać poprawki w Konstytucji. Do tego potrzebne jest zebranie 95 głosów, a większość parlamentarna ma około 70 głosów, czyli musimy oczekiwać wsparcia od partii opozycyjnych. Jest to problem bardzo trudny i złożony, ale myślę, że go przezwyciężymy. Procedura zmian w Konstytucji jest bardzo długa w czasie, a myśmy wierzyli, że w lipcu już rozstrzygniemy kwestię członkostwa zrzeszonego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DemocraticLabourParty">Bardzo istotne i zasadnicze jednak są problemy związane z gospodarką. Rozumiemy, że bez związków z UE trudno nam będzie rozstrzygnąć nasz problem intensyfikacji gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DemocraticLabourParty">W wielu dziedzinach nasza gospodarka pozostaje w tyle za gospodarkami krajów zachodnich. Przyjęliśmy obecnie wariant przejściowy, aby dostosować się do standardów i wymogów Unii Europejskiej. Chodzi o to, aby UE nie „połknęła” nas, naszego rolnictwa. Niezbyt dobrze wiem, jak opinia publiczna w Polsce przyjmuje fakt członkostwa Polski w UE. U nas na Litwie jeszcze o tym się nie dyskutowało, ale sądzę, że jeśliby jakakolwiek siła na Litwie zajęła się przeciwną propagandą, nie trudno byłoby w naszym trudnym położeniu gospodarczym znaleźć stronników takich myśli.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DemocraticLabourParty">Niezbędne jest porozumienie wszystkich sił politycznych. Jeśli nie będzie takiego porozumienia, to łatwo będzie można opinią publiczną manipulować i zniechęcać do członkostwa z UE. W tym kontekście widzimy nasze wejście do UE, nasze oczekiwanie wsparcia nie tylko Polski, ale i innych państw Grupy Wyszehradzkiej. Nie tak dawno prezydent Brazauskas zaproponował przeprowadzenie wspólnego spotkania krajów bałtyckich oraz Grupy Wyszehradzkiej. Taka konferencja byłaby bardzo korzystna dla wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Nie jest przypadkiem to, że roboczy kontakt Sejmu polskiego i Sejmasu litewskiego odbywa się na poziomie tych komisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrNowinaKonopka">Nieprzypadkowość wynika z tego, że stosunki, jakie łączą Polskę z Litwą, mają wymiar europejski, mają wymiar sąsiedzki. Przypadek polsko-litewskiego sąsiedztwa ma charakter europejski. Na starania Litwy dotyczące wyrównania tej ogromnej przepaści, która nas i Was dzieliła od świata zachodniego, patrzymy z uznaniem, czasem z niepokojem, rozumiejąc, że przyszłość Polski i Litwy leży w ścisłym związku z Europą.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrNowinaKonopka">Politycy w Polsce mają pewien komfort. Politycy przemawiający na rzecz integracji Polski z Europą, mogą mieć bezpieczne poczucie, że za tymi poglądami stają przekonania społeczne, że stoi opinia publiczna. W zależności od zadanego pytania, czy pytanie dotyczy referendum, czy NATO, czy UE, odpowiedzi pozytywne wahają się między 60–80 proc. Oznacza to, że trzy czwarte, a może nawet cztery piąte społeczeństwa jest zdecydowane popierać kurs, który Polska przyjęła od 1989 r. Z tego, co Pan Przewodniczący Karosas powiedział nie wynikało, czy na Litwie są prowadzone tego rodzaju badania.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrNowinaKonopka">Sprawą drugą jest kwestia porozumienia sił politycznych. Komisja nasza jest komisją pluralistyczną. Sprawa integracji europejskiej jest elementem polityki zagranicznej. W polityce zagranicznej staramy się utrzymać zasadę consensusu, tzn., że te wielkie linie, po których ma się rozwijać polska polityka zagraniczna są wspierane i przez koalicję i przez opozycję.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PiotrNowinaKonopka">Intencja jest tak, aby te sprawy nie stawały się przedmiotem bezpośredniej rywalizacji koalicji i opozycji. W polskim przypadku jest jeszcze kwestia partii pozaparlamentarnych. Z bardzo dużym prawdopodobieństwem możemy powiedzieć, że gdyby te partie były w parlamencie, to także te linie by wspierały.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PiotrNowinaKonopka">Sprawa trzecia - kwestia Grupy Wyszehradzkiej i współpracy państw bałtyckich. Polska od 1989 r. bardzo aktywnie uczestniczy w różnych przejawach współpracy państw bałtyckich. Współpraca bałtycka jest etapem na drodze do integracji europejskiej. Polska była inicjatorem Grupy Wyszehradzkiej i tę współpracę regionalną traktujemy jako pewien pomost do integracji europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PiotrNowinaKonopka">Uważamy, że wykazanie zdolności współpracy regionalnej jest silnym atutem przemawiającym w oczach naszych partnerów w UE na rzecz naszego uczestnictwa w UE. Mówimy zachodnim partnerom, że zdolność współpracy Polski, Czech i Węgier, to trochę tak, jak zdolność współpracy Belgii, Holandii i Luksemburga.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PiotrNowinaKonopka">Doświadczenia w tej dziedzinie, które się powiodły, są naszym dobrym wkładem, szansą na szerzej pojętą integrację. Dlatego, chciałbym na ręce Państwa złożyć dla naszych przyjaciół i sąsiadów Litwinów, życzenia tego, żeby wasza droga do integracji była możliwie najmniej ciernista.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekMazurkiewicz">Nasze działania w Polsce na rzecz integracji, jak to zostało powiedziane, są popierane przez wszystkie liczące się siły, zarówno koalicji, jak i opozycji. Stąd czujemy za sobą pełne poparcie działań na rzecz najpierw stowarzyszenia, a później wniosku złożonego o pełne uczestnictwo w UE. Wnioski te zostały jednogłośnie poparte w parlamencie. Jak wykazały badania opinii publicznej, ponad 70% obywateli popiera ten kierunek naszej polityki.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarekMazurkiewicz">Chciałbym wyrazić radość z powodu roboczego nawiązania kontaktów i nadzieję, że będzie on czymś trwałym w naszym parlamentarnym i politycznym działaniu, co zgodne jest także z ogólnym kierunkiem polityki zagranicznej i gospodarczej naszego kraju. Mamy przecież także wspólne najnowsze doświadczenia związane z procesem transformacji. Wymiana wzajemna doświadczeń jest konieczna i powinna stać się trwałym elementem naszej współpracy. UE i jej rozszerzenie na Wschód jest chyba faktem, jeśli chodzi o generalną tendencję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławPasoń">Mam pytanie do naszych gości. Gdzie i w czym upatruje społeczeństwo litewskie oraz politycy największe zagrożenia pełnej integracji z Unią Europejską?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DemocraticLabourParty">Głównie chodzi o stan rolnictwa i całej gospodarki Litwy. w rozmowach z przedstawicielami Unii Europejskiej omawiamy te problemy. UE ma swego rodzaju problemy i bardzo ostrożnie patrzy na państwa, które pretendują do członkostwa, a są słabe ekonomicznie, bo przecież dodatkowo zwiększa to problemy całej Unii. Najważniejszym naszym problemem jest uporządkowanie spraw ekonomicznych, dostosowanie prawodawstwa do wymogów i standardów UE. Musimy mieć również dobre i poprawne stosunki z sąsiadującymi krajami. Istotne jest dostosowanie litewskiego prawodawstwa do standardów europejskich. Utworzyliśmy specjalny departament w Ministerstwie Sprawiedliwości, który będzie się tymi sprawami zajmował i analizował prawną bazę. W ustawodawstwie mamy np. wyroki śmierci, ale jest to kwestia przyszłych uregulowań.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#UnionConservativesEgidijusJarasiunas">Chciałbym zapytać, czy są różnice w umowach stowarzyszeniowych Polski, Węgier i Czech. Czy umowy te zawierają i uwzględniają specyfikę tych państw?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#UnionConservativesEgidijusJarasiunas">Drugie pytanie dotyczy polskiego memorandum w sprawie przyśpieszonej integracji z Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#UnionConservativesEgidijusJarasiunas">Dlaczego memorandum było przyjęte przez MSZ, a nie przez inne instytucje np. Sejm?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanBorkowski">Chciałbym na bieżąco odpowiedzieć na pytania. Pierwsze dotyczyło przygotowania się Polski do członkostwa w Unii Europejskiej. Przygotowania te odbywają się w oparciu o dwa programy: jeden to program działań dostosowawczych w zakresie systemu prawnego, drugi - dotyczący gospodarki. Programy te były zlecone rządowi przez Sejm w procesie ratyfikacji Układu Europejskiego. Obecnie Sejm otrzymuje do zapoznania się i do oceny roczne raporty z realizacji tych procesów dostosowawczych. Mamy za sobą już kilka debat przeprowadzonych w ub. r. na forum tej komisji, jak realizowany jest program działań dostosowawczych. W najbliższym czasie ukaże się następny raport z realizacji działań dostosowawczych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JanBorkowski">W zakresie gospodarki działania dostosowawcze obejmują niemal wszystkie resorty, wszystkie dziedziny życia gospodarczego i społecznego. Oceniamy, jak poszczególne urzędy centralne i ministerstwa realizują te zadania, które na siebie przejął rząd. A więc jest to proces kontrolowany.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JanBorkowski">Drugi program działań dostosowawczych dotyczący prawa właściwie musi wyprzedzać działania w zakresie gospodarki. I rzeczywiście wyprzedza. Na poziomie rządu istnieje rozporządzenie Rady Ministrów, przyjęte w marcu ub. r., w oparciu o które każdy projekt ustawy, wychodzący z rządu do parlamentu, musi posiadać klauzulę o stopniu zgodności projektu ustawy z prawem Wspólnot Europejskich. Jeżeli nie jest zgodny, to może być uzasadnienie, dlaczego akurat ten akt prawny nie jest w pełni zgodny z wymogami UE. Między innymi mieliśmy w pierwszym punkcie naszego posiedzenia sprawę dezyderatu tj. zalecenia pod adresem rządu, aby rząd przekazywał Komisji wstępne i końcowe opinie, które są przygotowywane przez ekspertów prawnych o poszczególnych projektach aktów prawnych. Na podstawie tych opinii możemy sprawdzić, czy ustawa przysłana do Sejmu wykorzystuje te zalecenia i sugestie ekspertów prawnych, które można było wykorzystać. Jeżeli nie wykorzystuje, to dlaczego. Może to być później przydatne w debacie sejmowej nad ustawą. W Sejmie natomiast jesteśmy w trakcie przygotowania specjalnego punktu w regulaminie Sejmu, który by pozwalał, aby także każdy projekt sejmowy-poselski ustawy posiadał klauzulę zgodności z wymogami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#JanBorkowski">Chciałbym odpowiedzieć na pytanie, czy nasza umowa z UE jest analogiczna, jak umowy innych krajów Grupy Wyszehradzkiej. Tak. To są analogiczne umowy. Różnica polega na tym, że my w tej grupie wyróżniamy się jako państwo duże, jako 39-milionowe społeczeństwo, które z punktu widzenia Unii Europejskiej jest bardzo poważnym wyzwaniem. Mamy dużą gospodarkę i duży rynek. Dlatego nie widzimy żadnych przeszkód, aby rozpatrywano nasze członkostwo wspólnie z członkostwem innych krajów Grupy Wyszehradzkiej. Ale też nie zastrzegamy sobie takiej sytuacji, że my, jako jedyni, a innych trzeba odłożyć w innej kolejności. My nie wnosimy żadnych zastrzeżeń. Uważamy jednak, że miejsce Polski w Europie i skala naszej gospodarki oraz wyjątkowo strategiczne położenie nie pozwalają na to, żeby Unia Europejska odłożyła na plan dalszy rozpatrywanie członkostwa Polski w UE, a także w innych strukturach bezpieczeństwa: Unii Zachodnioeuropejskiej oraz NATO. Naszym argumentem są nasze prace, jakie wewnątrz prowadzimy, zaawansowanie procesu reform, transformacji gospodarki i dostosowanie gospodarki w poszczególnych dziedzinach.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#JanBorkowski">Bardzo trudno jest prowadzić społeczną debatę na temat integracji. Wymaga to ogromnej wiedzy, całego systemu edukacji i popularyzacji tej wiedzy. Mamy pewne niedociągnięcia w tej dziedzinie. W pewnym sensie Sejm jakby zastępuje tę debatę. W ub. roku 7 kwietnia - na dzień przed złożeniem wniosku o członkostwo w UE, odbyła się w Sejmie debata nt. członkostwa. W trakcie tej debaty wszystkie partie, które zasiadają w Sejmie, poparły ten wniosek. Wcześniej na forum komisji opiniowaliśmy zmiany rządu. Problem polega chyba na tym, że żadna partia w Polsce nie potrafi sformułować alternatywnego zadania, jasnej innej perspektywy niż perspektywa zbliżania się do standardów Europy Zachodniej i do silniejszych powiązań z Europą. Mamy bardzo dużo do zrobienia na forum Parlamentu Europejskiego żeby przełamywać schemat i mit o tym, że istnieją dwie różne Europy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrzysztofWiecheć">Z tego, co się orientuję, państwo nie posiadacie jeszcze regulaminu pracy swojego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrzysztofWiecheć">Sprawny parlament funkcjonujący w oparciu o określone zasady i porządek, przynosi określone efekty w postaci właściwego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KontaktówzParlamentemEuropejskimJustinasKarosas">Mamy statut parlamentu i ciągle go uzupełniamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławStebelski">Ogromnie cieszę się z tych roboczych kontaktów obu komisji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławStebelski">Problem współpracy w procesie integracji europejskiej wielokrotnie był stawiany w rozmowach rządowych i ministerstw spraw zagranicznych. Chciałem zwrócić uwagę na kwestię stosunków z państwami sąsiedzkimi. Jest to problem, który pojawia się we wszystkich rozważaniach dotyczących powiększenia struktur europejskich.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławStebelski">Warunkiem przyjęcia nowych państw członkowskich, będzie przyjęcie takich państw, które pozostają w dobrosąsiedzkich stosunkach z państwami sąsiadującymi.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławStebelski">Uregulowanie stosunków litewsko-polskich Traktatem Międzypaństwowym zanim jeszcze rozpoczęły się prace w ramach Paktu Stabilności było bardzo ważnym faktem i wkładem tych dwóch państw do prac tej konferencji, kształtuje pozytywny obraz Polski i Litwy, pokazuje, że te państwa potrafiły same uregulować stosunki między sobą.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławStebelski">Warto zwrócić uwagę na fakt, że jeśli kraje bałtyckie staną się członkami UE i innych struktur europejskich, Morze Bałtyckie, wkrótce stanie się wewnętrznym morzem Unii Europejskiej. Stąd współpraca bałtycka ma bardzo ważne znaczenie jako wymiar współpracy w ramach integracji europejskiej i przyszłego członkostwa naszych państw.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławStebelski">Kwestia trzecia dotyczy różnic w układach stowarzyszeniowych. Jeśli chodzi o zasadnicze postanowienia umów to różnic nie ma. Jest jedna różnica, która nastąpiła w momencie, kiedy układy były negocjowane z Bułgarią i Rumunią, następnie z Czechami i Słowacją. Teraz to samo dotyczy Litwy, Łotwy i Estonii.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#StanisławStebelski">Zostało wprowadzone postanowienie dotyczące praw człowieka. Chodzi o znaczenie praw człowieka w procesie zbliżania i integracji ze strukturami europejskimi. Tego postanowienia nie ma w układach europejskich Polski i Węgier. Oczywiście w naszym kraju postęp w zakresie praw człowieka i umacniania demokratycznych instytucji musi być i jest nieodłącznym warunkiem naszego zbliżenia ze strukturami europejskimi.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#StanisławStebelski">Właśnie Polska była tym krajem, który tak bardzo nalegał na rozwój współpracy w zakresie praw człowieka i umacniania demokratycznych instytucji również w rejonie basenu Morza Bałtyckiego.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#StanisławStebelski">Natomiast różnice istnieją w szczegółach. Każde z państw realizowało swoje konkretne interesy. Ponieważ Litwa w tej chwili negocjuje swój Układ Europejski, nie zmieni ona ramowych ustaleń, ale w szczegółowych postanowieniach dotyczących postępu do rynku istnieje pewien margines swobody.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#StanisławStebelski">Po Essen, kiedy została przygotowana strategia państw stowarzyszonych do członkostwa, która wkrótce będzie dotyczyć również Litwy, a dialog strukturalny już w tej chwili otwierany jest na Litwę, powstaje problem: czy UE jest w stanie przyjąć równocześnie wszystkie 9–10 państw stowarzyszonych?</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#StanisławStebelski">Najważniejszym problemem w tej chwili jest szerokie otwarcie się Unii Europejskiej. Jeżeli będzie istniała konkurencja na zasadzie, że nie to, tylko inne państwo, to proces otwierania się Unii Europejskiej będzie bardzo spowolniony. Musi nastąpić przełom, którego udziałem mogą być dwa, trzy lub cztery państwa. Dopiero ten przełom stworzy możliwości do dalszego poszerzania się struktur europejskich.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#StanisławStebelski">W kwestii memorandum, chciałbym podkreślić, że tak się złożyło, że MSZ prezentowało to memorandum, ale założenia tego dokumentu miały akceptację Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#StanisławStebelski">Układ o stowarzyszeniu był zawarty między Polską i Wspólnotami Europejskimi. Wspólnoty Europejskie to jeden z filarów Unii Europejskiej, ten filar, który dotyczy szeroko rozumianej problematyki gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#StanisławStebelski">Natomiast od Układu Stowarzyszeniowego wydarzyło się również wiele wewnątrz UE. Wszedł w życie Traktat z Maastricht. Nasze memorandum dotyczy integracji we wszystkich trzech filarach, obejmuje nie tylko WE, ale również obejmuje wymiar drugiego filaru wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wymiar trzeciego filaru - współpracę w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#StanisławStebelski">Najbardziej istotnym postulatem w memorandum była kwestia kalendarium integracji. To kalendarium jest potrzebne i nam, i UE, bo proces dostosowawczy musi być osadzony w jakiś ramach czasowych. Jest to nie tylko kwestia przygotowania społeczeństwa polskiego, ale również przygotowania społeczeństw zachodnich do tego, że Unia ma być powiększona.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrNowinaKonopka">Dzielimy się własnym doświadczeniem. Każdy kraj sam negocjuje i zawiera umowy. Myśmy się bardzo upierali przy tym, żeby nie była to umowa hurtowa, która w ten sam sposób traktuje każdy kraj. Mieliśmy ostre negocjacje, w niektórych sprawach targowaliśmy lepiej niż Czesi, w innych gorzej, tak, jak w normalnym handlu, coś za coś.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanBorkowski">Nasze dzisiejsze spotkanie jest pierwszym spotkaniem, w ślad za tym pójdą kolejne wzajemne kontakty.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JanBorkowski">Po naszym posiedzeniu chciałbym poprosić pana przewodniczącego delegacji na rozmowę, podczas której byśmy uzgodnili zakres naszego współdziałania w przyszłości. Jutro rozpoczyna się posiedzenie Sejmu i chcielibyśmy zaprosić delegację Litewskiego Sejmasu, aby przyjrzała się pracy naszego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JanBorkowski">Chciałbym wręczyć panu przewodniczącemu medal związany z 500-leciem kształtowania się polskiego Sejmu.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JanBorkowski">W sprawach różnych głos zabierze poseł Krzysztof Wiecheć.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofWiecheć">Pracujemy w różnych komisjach, które omawiają sprawy funduszy pomocowych UE, m.in. funduszu PHARE. W związku z tym, czy nie potrzebna byłaby pełna analiza wykorzystania tych funduszy przez Polskę, jak również przez inne państwa stowarzyszone z UE. Można zlecić, aby Biuro Studiów i Ekspertyz na bazie danych przygotowało taką analizę, albo Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej. Wiedza na ten temat pozwoli nam właściwie włączyć się w tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JanBorkowski">Mamy różnorodność problemów w tej kwestii. Jest fundusz PHARE, z którego Polska korzysta i który był przedmiotem analizy komisji, następnie różnego typu fundusze, które są realizowane w ramach UE, do których my jeszcze dostępu nie mamy, ponieważ nie jesteśmy jeszcze członkami Unii.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JanBorkowski">Są jeszcze inne fundusze Banku Światowego oraz innych międzynarodowych organizacji finansowych, z których polska transformacja jest wspierana.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JanBorkowski">Prezydium komisji rozważy tę kwestię bardziej szczegółowo i wstąpi do odpowiednich instytucji z prośbą o przygotowanie materiału na ten temat.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JanBorkowski">Dziękuję bardzo, zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>