text_structure.xml 19.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksanderBentkowski">Zapewne państwo pamiętacie, że w trakcie prac nad nowelizacją ustawy o działalności ubezpieczeniowej zrodził się projekt, aby minister finansów podjął inicjatywę utworzenia Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego. Z całą pewnością taka instytucja jest potrzebna dla polskich ubezpieczycieli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksanderBentkowski">Dzisiaj pan minister Kalicki przedstawi nam informację, co Ministerstwo Finansów osiągnęło w tym względzie w ciągu ostatnich kilku miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksanderBentkowski">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksanderBentkowski">Oddaję głos panu ministrowi Kalickiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrzysztofKalicki">Sejm RP zobowiązał ministra finansów, a w zasadzie rząd do przedstawienia koncepcji Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego. Rezolucja w tej sprawie została uchwalona 30 marca 1995 r., natomiast rząd miał przedłożyć w terminie do 30 czerwca 1995 r. koncepcję utworzenia tej instytucji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrzysztofKalicki">Rada Ministrów przyjęła koncepcję i przedstawiliśmy ją Sejmowi. Nie wiem, czy mam szczegółowo referować ten materiał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AleksanderBentkowski">Wprawdzie posłowie otrzymali ten materiał, ale proszę przedstawić główne zarysy koncepcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofKalicki">Wszyscy mamy świadomość tego, że istnieje potrzeba powołania Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego, którego celem byłoby zwiększenie bezpieczeństwa i pewności obrotu ubezpieczeniowego w kraju. Podczas dyskusji, która miała miejsce na posiedzeniu Komisji, podnoszono konieczność ograniczenia odpływu składki ubezpieczeniowej z kraju. Towarzystwo reasekuracyjne miałoby również na celu wzmocnienie pozycji polskiego sektora ubezpieczeniowego wobec reasekuratorów zagranicznych. Umożliwiłoby ono także cesję ryzyk małym krajowym zakładom ubezpieczeniowym, które mogą mieć trudności w lokowaniu ich na międzynarodowym rynku reasekuracyjnym. Chodziło również o zwiększenie pojemności krajowych ubezpieczycieli bezpośrednich, przyjmowanie reasekuracji od zagranicznych podmiotów ubezpieczeniowych. Polskie Towarzystwo Reasekuracyjne będzie mogło się także zająć retrocesją niektórych ryzyk na rynku międzynarodowym.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofKalicki">Opracowywana jest analiza rynku ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego. Ze wstępnych informacji wynika, że Polskie Towarzystwo Reasekuracyjne mogłoby liczyć na 5–10% obecnie reasekurowanego za granicą portfela ubezpieczeniowego. W interesie Towarzystwa byłoby przyjmowanie najbezpieczniejszych ryzyk od cedentów będących akcjonariuszami PTR.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofKalicki">Zakłada się, że Towarzystwo będzie miało charakter wyłącznie komercyjny. Udział skarbu państwa będzie niewielki, a jeśli zostanie zebrany kapitał w dostatecznej wysokości, to tego udziału w ogóle nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofKalicki">Polskie Towarzystwo Reasekuracyjne będzie mogło zawierać umowy jedynie z zakładami ubezpieczeń, prowadzącymi działalność w dziale II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe osobowe). Jeżeli będzie dokonana korekta ustawy o działalności ubezpieczeniowej, to Towarzystwo będzie mogło działać w zakresie działu I (ubezpieczenia na życie).</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KrzysztofKalicki">W materiale przedstawiliśmy, jaka jest wartość prowizji i udziału w zyskach reasekuratorów, jaka jest składka brutto. Szacujemy ją na około 1,2 mld USD. Udział reasekuratorów w składce brutto wyniesie około 470 mln USD, odszkodowania brutto - 690 mln USD, udział reasekuratorów w odszkodowaniach brutto - około 230 mln USD. Składowość składki reasekuracyjnej brutto ukształtowała się na poziomie 49,52%, co świadczy, że połowę składek pochłonęły odszkodowania. Prowizje i udziały w zyskach reasekuratorów otrzymane przez polskie zakłady ubezpieczeniowe (dla działu II) wyniosły około 130 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KrzysztofKalicki">Na podstawie zgrubnego rachunku oszacowaliśmy, iż saldo operacji za granicą nie uwzględniające reasekuracji czynnej było ujemne i wyniosło 92 mln USD.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KrzysztofKalicki">Przy założeniu, że Polskie Towarzystwo Reasekuracyjne przejmie około 5% rynku reasekuracyjnego, tj. składki przekazywanej obecnie za granicę w ramach reasekuracji biernej - odpowiednie wielkości ulegną obniżeniu. Przedstawiliśmy państwu szczegółowe dane w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KrzysztofKalicki">Jaka jest podstawowa koncepcja funkcjonowania Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego? Uważamy, że Towarzystwo to nie powinno być uprzywilejowane co do zasad jego utworzenia, a także nie powinny być prowadzone udogodnienia podatkowe dla reasekuratora i cedentów. Krajowe towarzystwa ubezpieczeniowe nie powinny mieć obowiązku cesji ryzyk. Towarzystwo będzie działać na zasadach konkurencyjnych. Sądzimy, że PTR może być jednym z towarzystw, które będą funkcjonowały na polskim rynku.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KrzysztofKalicki">Przede wszystkim PTR będzie przyjmowało ryzyka krajowe. Dopuszczenie do reasekuracji przez PTR ryzyk zagranicznych w okresie początkowym, np. przez 5 lat, odbywałoby się według określonego procentu składki brutto, np. 5%. Ponadto zasadą działania Towarzystwa byłoby równomierne rozłożenie ryzyka między rynki wschodnie i zachodnie, unikanie reasekuracji ryzyk żywiołowych oraz portfeli polis long tail.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#KrzysztofKalicki">Jakie są etapy rozwoju przedsięwzięcia? Chcę podkreślić, że Ministerstwo Finansów ma w ograniczonym zakresie zasługę w inicjowaniu powołania Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego. Zamysł utworzenia takiego Towarzystwa istniał już wcześniej. Na ten temat toczyły się rozmowy. W tym samym mniej więcej czasie, kiedy my wystąpiliśmy z tą inicjatywą, rozmawiały na ten temat polskie towarzystwa ubezpieczeniowe i polskie banki.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#KrzysztofKalicki">W wyniku tych rozmów z naszym udziałem powstał komitet organizacyjny założycieli. W skład tego komitetu weszły największe w Polsce instytucje ubezpieczeniowe i banki. Postanowiliśmy, że udział skarbu państwa będzie ograniczał się do niezbędnej pomocy kapitałowej. Zadeklarowaliśmy około 5 mln USD, na przewidywaną kwotę około 50 mln USD kapitału. Podjęliśmy się również sfinansowania opracowań dotyczących analizy rynku ubezpieczeniowego i reasekuracyjnego oraz przygotowania dokumentów niezbędnych do uzyskania licencji. W związku z tym zwróciliśmy do fundacji PHARE o uruchomienie takiej procedury. Odbył się przetarg, który wygrała firma KPNG i zaczęła ona już przygotowywać dokumentację.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#KrzysztofKalicki">Mam nadzieję, że pierwszy etap, polegający na przygotowaniu analizy, zakończy się 25 września br. Drugi etap polega na przygotowaniu biznesplanu oraz niezbędnych do licencjonowania dokumentów. Biorąc pod uwagę różne trudności proceduralne, sądzę, że jeszcze w tym roku powstanie Polskie Towarzystwo Reasekuracyjne. Jest szansa, że w pierwszym toku Towarzystwo to uzyska zysk. Wynika to z przeprowadzonych kalkulacji.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#KrzysztofKalicki">Już sam fakt opracowania koncepcji funkcjonowania Towarzystwa wyzwolił pewne reakcje reasekuratorów zagranicznych. Nie przyjęli oni zapewne z entuzjazmem nowego konkurenta, ale zapowiedź jego powstania już spowodowała obniżenie składki płaconej przez polskie towarzystwa ubezpieczeniowe. Pojawił się element antycypacyjnej konkurencji z Polskim Towarzystwem Reasekuracyjnym.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#KrzysztofKalicki">Na tym zakończę informacje wstępne. Jeżeli państwo będą mieli szczegółowe pytania, to chętnie na nie odpowiemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksanderBentkowski">Koncepcja utworzenia Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego została przedłożona w czerwcu br. Czy od tego czasu coś się zmieniło?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofKalicki">Spotkałem się z przedstawicielami większości towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce, które przyjęły zaproszenie do Ministerstwa Finansów. Ponieważ formuła Towarzystwa jest otwarta, a więc zachęcaliśmy do partycypowania. W związku z tym zachodzą zmiany w składzie grupy inicjatywnej. Listę podmiotów, którą przedstawiliśmy w materiale, należałoby uaktualnić. Jest to jedyna zmiana, bowiem nie zmieniła się koncepcja i jest ona realizowana. Podjęte zostały prace analityczne i prace związane z problemami formalnymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy może pan minister podać nam nazwy instytucji, które wchodzą w skład grupy inicjatywnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofKalicki">Tę informację poda państwu pan dyrektor Ryszard Jacyna, który przewodniczy tej grupie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardJacyna">Grupa inicjatywna zebrała się dwukrotnie. Drugie spotkanie zakończyło się postanowieniem, że założyciele akcjonariusze wpłacą składkę na fundusz organizacyjny. Wysokość tej składki była ustalona w proporcji do deklarowanego kapitału. Składka miała zostać wpłacona do 15 czerwca br. Nie wszystkie podmioty dokonały wpłat, a ponieważ zostało postanowione, że kto nie dokona wpłat w określonym terminie, to rezygnuje z udziału, dlatego możemy mówić o grupie składającej się z 8 podmiotów, łącznie ze skarbem państwa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#RyszardJacyna">Chcę podkreślić, że skarb państwa nie partycypował finansowo w funduszu organizacyjnym, natomiast pomógł nam organizując przetarg i finansując prace wstępne.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#RyszardJacyna">Warto wspomnieć o kolejnych deklaracjach, które otrzymałem osobiście, ale dopiero zgoda wszystkich akcjonariuszy - założycieli pozwoli na dokooptowanie nowych podmiotów.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#RyszardJacyna">Wymienię z nazwy te podmioty, które tworzą grupę inicjatywną: skarb państwa reprezentowany przez ministra finansów, Bank Handlowy SA w Warszawie, Bank Przemysłowo-Handlowy SA, „Elektrim” SA, ZUiR Polisa SA, PZU SA, PZU Życie SA, TUiR Warta SA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksanderBentkowski">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AleksanderBentkowski">Ponieważ nikt z państwa nie zabiera głosu, rozumiem, że przedstawiona koncepcja jest akceptowana. Pozostaje nam ustalić datę kolejnego spotkania, byśmy usłyszeli już pełniejszą informację o poczynionych przygotowaniach do powołania Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AleksanderBentkowski">Zwracam się do pana ministra Kalickiego, by zaproponował datę tego spotkania. Powiedział pan, że analizy zostaną zakończone pod koniec września, a zatem sugeruję, żeby ustalić datę w połowie października.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrzysztofKalicki">Chcę jeszcze raz podkreślić, że inicjatywa leży po stronie podmiotów zainteresowanych utworzeniem Polskiego Towarzystwa Reasekuracyjnego. Jest to inicjatywa komercyjna, natomiast Ministerstwo Finansów jest tylko mniejszościowym potencjalnym udziałowcem. Mam nadzieję, że konkretne informacje będziemy mogli przedstawić pod koniec października. Wiem, że firma KPNG ma trudności z zebraniem informacji od towarzystw ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#KrzysztofKalicki">Powiem szczerze, że liczyłem na szerszy odzew ze strony zakładów ubezpieczeniowych. Niestety, małe zakłady ubezpieczeniowe albo nie mają środków na kapitał Towarzystwa, albo są związane umowami z zagranicznymi towarzystwami reasekuracyjnymi, które powodują, że ta inicjatywa jest nawet niechętnie przez nie przyjmowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AleksanderBentkowski">Czy członkowie Komisji zgadzają się, abyśmy ustalili, że następne spotkanie poświęcone temu tematowi odbędzie się pod koniec października? Nie widzę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WiesławCiesielski">Chcę wykorzystać obecność pana ministra Kalickiego, by zadać dwa pytania. Czy jest prawdą, że o wyborze rzecznika ubezpieczonych decydować mają firmy ubezpieczeniowe, co zdecydowanie jest sprzeczne z ideą stosownego przepisu ustawy o działalności ubezpieczeniowej?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WiesławCiesielski">Czy pan minister mógłby przesłać do Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów informację o działających w Polsce towarzystwach ubezpieczeniowych? Szczególnie interesuje mnie: skład zarządów i rad nadzorczych, w tym wykaz pracowników Ministerstwa Finansów i innych resortów zasiadających w radach nadzorczych, wielkość kapitałów ubezpieczonych, wielkość obrotów za ubiegły rok. Sądzę, że te informacje będą bardzo pomocne przy śledzeniu realizacji ustawy o działalności ubezpieczeniowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrzysztofKalicki">Obecnie bardzo intensywnie poszukujemy kandydatów na prezesa Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeniowego i na rzecznika ubezpieczonych. Zwróciłem się do pani przewodniczącej Wiesławy Ziółkowskiej, by takie kandydatury były dyskutowane w Sejmie. Zwróciłem się także do PIU, zakładów ubezpieczeniowych i innych instytucji. W tej chwili mamy pięciu kandydatów na prezesa Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeniowego i czterech kandydatów na rzecznika ubezpieczonych. Oczekujemy dalszych kandydatur.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KrzysztofKalicki">Ze swej strony niczego nie zamierzamy monopolizować. Działamy przy otwartej kurtynie. Powołaliśmy komisję mieszaną składającą się z reprezentantów: Polskiej Izby Ubezpieczeń, Ministerstwa Finansów, Izby Brookerów, Urzędu Rady Ministrów, organizacji konsumentów. Komisja ta przesłucha kandydatów i oceni ich. Do kandydatów zwróciliśmy się z prośbą, aby przedstawili koncepcje swojego funkcjonowania bądź to na stanowisku prezesa Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeniowego, bądź na stanowisku rzecznika ubezpieczonych.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KrzysztofKalicki">Sądzę, że w drugiej połowie września będziemy starali się, aby ta komisja rozpoczęła pracę. Są trudności, ale innej natury, których nie przewidzieliśmy w ustawie o działalności ubezpieczeniowej. Wydawało nam się, że szef PUNU może uzyskiwać wynagrodzenie w zależności od tego, jakie są wynagrodzenia w sektorze ubezpieczeniowym i że tak się stanie. Okazuje się, że przepis ten jest sprzeczny z ustawą o wynagrodzeniach w sferze budżetowej. Jest to jednak nasze zmartwienie i problem ten postaramy się rozwiązać po to, aby zapewnić wysoko wykwalifikowaną kadrę do nadzoru ubezpieczeniowego.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KrzysztofKalicki">Te wyjaśnienia wskazują, że informacja podana przez pana posła nie odpowiada prawdzie.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KrzysztofKalicki">Drugie pytanie pana posła dotyczyło informacji związanej z działalnością zakładów ubezpieczeniowych. W każdym kwartale otrzymujemy informacje dotyczące sytuacji poszczególnych zakładów ubezpieczeniowych. Informacje te wchodzą w zakres działalności nadzorczej i musiałbym się zastanowić, czy możemy je podawać publicznie. Jeśli jednak pan poseł chciałby się z nimi zapoznać, to zapraszam do Departamentu Nadzoru Ubezpieczeniowego w Ministerstwie Finansów. Zwracam uwagę, że podobnie jak w przypadku nadzoru bankowego, te informacje mają charakter komercyjny.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#KrzysztofKalicki">W radach nadzorczych jest 3–4 pracowników Ministerstwa Finansów. Reprezentantów swoich mamy w PZU Życie SA, TUiR Warta SA. Chcę podkreślić, że żaden pracownik Departamentu Nadzoru Ubezpieczeniowego nie zasiada w radzie nadzorczej. Zgodnie z zarządzeniem ministra finansów w sprawie powoływania osób do rad nadzorczych, w radach tych zasiadają osoby reprezentujący naukę, prawnicy, czyli fachowcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WiesławCiesielski">Chcę zapewnić, że w moich pytaniach nie ma żadnych podtekstów. Uważam, że Sejm powinien wiedzieć, kto personalnie reprezentuje i broni interesów państwa w firmach, w których skarb państwa ma swoje udziały.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WiesławCiesielski">Nie podzielam opinii pana ministra, że podałem informację błędną. Sam pan minister stwierdził, że w skład komisji wchodzą przedstawiciele Polskiej Izby Ubezpieczeń, która przecież składa się z przedstawicieli towarzystw ubezpieczeniowych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WiesławCiesielski">Poza tym chcę się dowiedzieć, jakie organizacje konsumenckie uczestniczą w tej komisji, która będzie oceniała kwalifikacje kandydatów na rzecznika ubezpieczonych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrzysztofKalicki">To, co zaprezentował pan poseł, jest równie fałszywe, jak moje ogólne stwierdzenie. Chciałbym je doprecyzować. Na 8 osób, wchodzących w skład komisji, będzie jeden przedstawiciel Polskiej Izby Ubezpieczeń. Uważam, że ta komisja jest na tyle szeroka i reprezentatywna, by miała możliwość dokonać głębokiej analizy kandydatów i bezstronnego wyboru ostatecznego kandydata. Chcę przypomnieć, że ostateczną decyzję podejmuje prezes Rady Ministrów i jest to decyzja suwerenna. Komisja ma zaproponować kompetentną osobę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrzysztofKalicki">Jeśli zaś chodzi o pytanie dotyczące organizacji konsumentów, których przedstawiciele będą zasiadali w tej komisji, to chcę poinformować, że zostało wysłane zaproszenie do Federacji Konsumentów.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KrzysztofKalicki">Jeszcze raz chcę podkreślić, że komisja ma charakter doradczy, bowiem zgodnie z ustawą proponuje kandydatów minister finansów, a powołuje prezes Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AleksanderBentkowski">Jeśli nie ma dalszych pytań, to pozostało nam tylko wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, by był nim pan poseł Ciesielski. Czy ktoś się sprzeciwia tej propozycji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#AleksanderBentkowski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>