text_structure.xml
6.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WiesławaZiółkowska">Naszym zadaniem jest powołanie podkomisji oraz sformułowanie, jakich dodatkowych informacji życzymy sobie od rządu. W tej chwili posiadamy jedynie opinię Najwyższej Izby Kontroli i proszę, aby przedstawiciel tej instytucji ją zreferował.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechJasiński">Trzeba przyznać, że materiały są skromne. Szczególnie brak części analityczno-opisowej, uzasadniającej wstawienie do planu poszczególnych pozycji dochodowych lub wydatkowych, poważnie utrudnia pracę Komisji. Fundusz ten nie miał wcześniej sporządzonego planu likwidacji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechJasiński">Decydujący udział w planowanych dochodach na 1994 r. mają odsetki od kontrahentów zagranicznych oraz odsetki od lokat terminowych. Należności nie wchodzą w skład dochodów. Nie mamy zastrzeżeń, bowiem uważamy za realne dochody od lokat bankowych. Chodzi o kwotę 150 mld zł, którą fundusz umieścił na lokatach i odsetki od tej kwoty wyniosą 42 mld zł.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WojciechJasiński">Zastrzeżenia mogą budzić szacunki wpływów od odsetek krajowych i zagranicznych. Jest oczywiste, że dopóki jakieś należności figurują w funduszu, to ma on obowiązek ujmować je w planie dochodów i wydatków. Nasuwa się jednak pytanie, w jakim stopniu te dochody są realne. Na przykład fundusz umieścił dochody od Pewexu, a wiadomo, że w tej firmie przeprowadza się postępowanie naprawcze.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WojciechJasiński">Podobne wątpliwości budzą wpływy od kontrahentów zagranicznych. W planie ujęte są pewne należności, ale nie wiadomo czy fundusz je wyegzekwuje. Dotychczasowe ustalenia wykazały, że nie było wpływów od kontrahentów zagranicznych z tytułu odsetek. Wiemy o tym, że postępowanie przed sądami zagranicznymi trwa równie długo, jak przed sądami polskimi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WojciechJasiński">Myślę, że przed Sejmem, przed decydentami stanie następujący problem. Jeśli miałyby być jakiekolwiek wpływy od kontrahentów zagranicznych, to powinny się one zacząć w 1994 r., bowiem fundusz zaplanował na ten rok 13 mld zł na prawnicze usługi zagraniczne. Może się okazać, że te wydatki są bezcelowe, jeśli nie będzie wpływów od kontrahentów zagranicznych. Wiadomo, że za granicą im dłuższy czas upływa od zdarzenia uzasadniającego wniesienie sprawy do sądu, tym trudniej cokolwiek uzyskać.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WojciechJasiński">Trudno kwestionować inne wydatki poza wydatkami na usługi prawnicze. Uważamy tylko, że bliższego wyjaśnienia wymaga kwota podatku od ponadnormatywnych wynagrodzeń. Na ten rok zaplanowano 4,9 mld zł i jest to kwota wyższa od łącznych kwot na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WiesławaZiółkowska">Otrzymaliśmy plan finansowy likwidacji funduszu na 1994 r. Interesuje mnie plan na okres funkcjonowania likwidatora, a zwłaszcza chciałabym uzyskać odpowiedzi na pytania, jak długo będzie trwała likwidacja, jakie będą jej efekty, ile będzie kosztowała? Wydaje mi się, że nie możemy rozpatrywać tylko wycinka likwidacji funduszu, który przypada na 1994 r. Powinniśmy dostać całościowy plan likwidacji funduszu i na tym tle ocenimy plan finansowy na 1994 r.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WiesławaZiółkowska">Czy ktoś z państwa zgłasza zapotrzebowanie na dodatkowe informacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławStec">Proszę o bilans na 31.12.1993 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzNycz">Chciałem zauważyć, w związku z przedstawionym nam materiałem, że amortyzacja to jest koszt, a nie wydatek.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzNycz">W Funduszu Obsługi Zadłużenia Zagranicznego zatrudnionych jest 8 osób i z prostego wyliczenia wynika, że każda z nich zarabia ponad 21 mln zł. Rodzi się więc pytanie, czy fundusz zatrudnia samych wybitnych specjalistów? Czy nie byłoby korzystniej zatrudniać fachowców na zasadzie umowy zlecenia?</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzNycz">Czy FOZZ płaci podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to plan dochodów i wydatków wykazuje olbrzymie saldo po stronie dochodów, a nigdzie nie ma pozycji „podatek dochodowy”.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KazimierzNycz">Przy płacach rzędu 2 mld zł, popiwek wynosi 5 mld zł. Wydaje mi się, że należałoby się przyjrzeć dokładniej płacom w tym funduszu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WiesławaZiółkowska">Nie tylko te pozycje, o które pyta pan poseł wymagają wyjaśnień. Z raportu NIK wynika, że wszystkie pozycje po stronie dochodów i wydatków wymagają bliższego uzasadnienia. W związku z tym, proszę o uzupełnienie materiału rządowego o uzasadnienie wysokości poszczególnych kwot dochodów i wydatków.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WiesławaZiółkowska">Czy ktoś z państwa ma jeszcze pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WiesławaZiółkowska">Prezydia obu Komisji proponują następujący skład podkomisji: K. Nycz, W. Święs, M. Święcicki, K. Pańtak, A. Wielowieyski, J. Eysymontt, W. Ciesielski.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MieczysławCzerniawski">W miejsce posła W. Ciesielskiego zgłaszam posła W. Szwedę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WiesławaZiółkowska">Kto jest za takim składem podkomisji?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WiesławaZiółkowska">Wniosek został przyjęty 23 głosami, przy braku głosów przeciwnych i 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WiesławaZiółkowska">Na tym kończymy posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>