text_structure.xml
55.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Otwieram posiedzenie i witam serdecznie wszystkich przybyłych. Mamy do omówienia dwa punkty porządku obrad, który posłowie otrzymali na piśmie. Czy są uwagi do porządku obrad? Uwag nie ma. Wszyscy posłowie otrzymali do skrytek projekt planu pracy przedłożony przez prezydium.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Część z tych punktów została już zrealizowana. Zaczęlibyśmy omawianie planu w nawiązaniu do czekających nas debat Sejmu. Jednym z ważnych punktów będzie stan oraz sytuacja finansowa szkół i placówek edukacyjnych w nowym roku szkolnym i akademickim 1996/1997.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Materiały ma przygotować Ministerstwo Edukacji Narodowej na 11 września br. Nie będę tego omawiała, tylko proszę posłów o uwagi do przedłożonego planu. Czy są jakieś kwestie sporne odnośnie samych tematów lub terminów.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Właściwie są to już prace rozpoczęte w komisjach lub w podkomisjach i musimy dostosować się do tego rytmu pracy. Niedługo wpłynie projekt ustawy o muzeach, przy której m.in. nasza Komisja, jako jedna z kilku będzie musiała rozpatrzyć ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#IzabelaJarugaNowacka">Myślę także o rozpoczętych już przez nas pracach nad poselskim projektem ustawy, o zmianie ustawy o tytule naukowym i stopniach naukowych. Jest to w tej chwili w podkomisji, w której znajduje się również druk dotyczący bibliotek.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#IzabelaJarugaNowacka">Mamy nadzieję, że w listopadzie br. zostanie ukończona praca nad nimi. Z istotniejszych problemów i nowych dla naszej Komisji chciałabym zwrócić uwagę posłów na pewien temat, którym chcielibyśmy się zająć.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#IzabelaJarugaNowacka">W październiku chcemy odbyć debatę poświęconą edukacji obywatelskiej w polskich szkołach. Myślę, że to bardzo istotne i byłoby dobrze, żebyśmy się mogli do tego przygotować. Ministerstwo Edukacji Narodowej ewentualnie uzupełni materiał, który już został nadesłany. Kiedy materiał będzie uzupełniony otrzymają go wszyscy posłowie.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#IzabelaJarugaNowacka">Z nowych rozpatrywanych przez naszą Komisję tematów jest to jeden z bardziej istotnych. W listopadzie zajmiemy się budżetem zgodnie z kalendarzem prac Sejmu. Będziemy również musieli powrócić do nie zakończonej sprawy, która rozpatrywana była w Szczecinie na wyjazdowym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#IzabelaJarugaNowacka">Obiecaliśmy sobie powrócić do tej sprawy, z udziałem również Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, a także zająć się funkcjonowaniem rolniczych szkół zawodowych. Proponujemy zrobić to w grudniu.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeszcze jedna istotna kwestia. W grudniu chcielibyśmy kontynuować dyskusję na temat pomocy materialnej dla studentów. Zwracam uwagę, że będziemy dostosowywać się do rytmu prac Komisji w związku z projektami rządowymi, które będą napływały lub już wpłynęły do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#IzabelaJarugaNowacka">Myślę o wyższych szkołach zawodowych i o ustawie o Polskiej Akademii Nauk, na którą długo czekaliśmy. Będziemy również chcieli się zająć sprawami wyjazdów organizowanych na terenie kraju. W wyjazdach organizowanych dotąd brały udział niewielkie zespoły, które aktywnie pracowały.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chcielibyśmy zaproponować tematy, które wiązałyby się z wyjazdami zespołów poselskich w teren. Wyjazd do Krakowa we wrześniu dotyczyłby działalności placówek wychowania pozaszkolnego. Drugi wyjazd do Bielska-Białej na temat organizacji i finansowania szkół i klas integracyjnych. Ten wyjazd zaplanowany jest na początek października.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#IzabelaJarugaNowacka">Proszę o uwagi dotyczące przedstawionego projektu pracy Komisji Edukacji Nauki i Postępu Technicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LudwikTurko">Przewidziane na 1–2 października problemy organizacji finansowania szkół i klas integracyjnych nie jest dobrym terminem. W tym czasie odbywa się rozpoczęcie roku akademickiego co oznacza, że część z nas jest praktycznie przez pierwszy tydzień października zaangażowana w te uroczystości. Zorganizowanie wyjazdów uniemożliwia nam to.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LudwikTurko">Proponuję zmienić ten termin na wcześniejszy lub późniejszy byleby nie był to pierwszy tydzień października.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyZdrada">Dla omówienia organizacji i finansowania szkół integracyjnych przewidujemy wyjazd zespołu poselskiego. Są to w ogóle wyjazdy zespołów i istotne jest, żeby zgłosili się ci z posłów, których to interesuje.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JerzyZdrada">Być może tak się ułoży, że nie będzie to kolidowało z zajęciami posłów, którzy akurat mają inaugurację roku akademickiego na wyższych uczelniach.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Proponuję następujące rozwiązanie. Jeśli osoby, które chciałyby wziąć udział w tym wyjeździe uznają, że termin jest niewygodny to ustalimy inny termin. Jeżeli nie ma sprzeciwu zainteresowanych osób, zostawmy ten termin, ponieważ jest on już przez kogoś uzgodniony.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławKracik">Mieliśmy termin zgłaszania propozycji i uwag, w którym ja się nie zmieściłem i mówię to samokrytycznie. Po analizie programu odnoszę wrażenie, że uznaliśmy, iż w kwestiach szkół podstawowych i ponadpodstawowych w tej części, która dotyczy programów nauczania wszystko jest w porządku. Chociaż przez pierwsze dwa lata grzmieliśmy na ten temat, po prostu nam przeszło.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławKracik">Chciałbym się dowiedzieć, czy prezydium Komisji nie uważa za stosowne, abyśmy jednak przynajmniej jedno posiedzenie poświęcili następującym kwestiom. Po pierwsze, trzeba by się jednak ustosunkować do tego, co wynika z materiału Ministerstwa Edukacji Narodowej - sprawozdaniu z wykonania budżetu za 1995rok.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#StanisławKracik">Są tam bardzo interesujące i bardzo kontrowersyjne kwestie, związane chociażby z kosztami kształcenia w poszczególnych typach szkół.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#StanisławKracik">Po drugie nie mamy w ogóle odpowiedzi na pytanie o efektywność kształcenia przynajmniej rozumianej jako los absolwentów. Nie mówię już o kryteriach i o miernikach. Powinniśmy się odnieść do oceny tego, co wynika z materiałów resortowych - do tempa zmian. Przechodzenia z zawodówek tych takich klasycznych trzyletnich do średnich szkół zawodowych.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#StanisławKracik">Przeważnie żadnych strategicznych kwestii nie podejmujemy jako komisje i nie wiemy na co czekamy. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie wykazuje w tej mierze nadaktywności, niezależnie od tego co dzieje się z grupą, która jednak w ministerstwie jest i bierze za to pieniądze.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#StanisławKracik">Zajmuje się podobno reformą programową i dobrze byłoby, żeby przedstawiło jakiś urobek -mówiąc po górniczemu. Ile jest warta ich praca, bo w tej mierze nic zupełnie nie mamy.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#StanisławKracik">Bardzo incydentalna i ważna kwestia. Chciałbym, żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej w najbliższym możliwym czasie odpowiedziało na pytanie jaki miałby być docelowy wymiar tygodniowych zajęć uczniów w szkole, w świetle 5 godzin wychowania fizycznego. Trzy godziny WF wprowadzane są w tym roku, a docelowo zwiększamy co roku, aż do 5.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#StanisławKracik">Wiąże się jeszcze z tym, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zajęło stanowisko, iż zajęcia mają się odbywać systemem gimnastyki szwedzkiej na korytarzach, a nie mogą być np. kumulowane, żeby były to jakieś wyprawy rekreacyjne lub inne uwzględniając brak bazy.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#StanisławKracik">Myślę, że są to sprawy niezwykle istotne, bo szkoły zaczną się z nimi borykać od 1 września br. Komisja Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego powinna się w tej mierze wypowiedzieć. Niektóre uwagi mogły być zgłoszone wcześniej, ale nie jest na tyle późno, żebyśmy mogli zaplanować dwóch posiedzeń poświęconych poruszonym przeze mnie kwestiom.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Proszę sformułować temat posiedzeń Komisji bo musimy je formalnie odczytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyZdrada">Ja tylko w celu wyjaśnienia, bo może usprawni to pracę. Prezydium Komisji spotkało się z kierownictwem resortu edukacji narodowej i wszyscy byliśmy w komplecie. Usłyszeliśmy wtedy, że do wiosny przyszłego roku rada programowa działająca przy ministrze przedstawi założenia reformy edukacyjnej w Polsce, dotyczącej edukacji na poziomie podstawowym i średnim.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyZdrada">My natomiast zaproponowaliśmy, aby Komisja mogła się spotkać z radą programową. Wstępnie ustaliliśmy, że mogłoby się to odbyć 10 września br. Po przerwie wakacyjnej trzeba będzie to doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyZdrada">Spotkanie z radą programową w celu zapoznania jaki jest zapis i harmonogram jej działania jest przewidywany. Z wypowiedzi posłów mogę wyciągnąć wniosek, że takie spotkanie byłoby pożądane, abyśmy na samym początku wiedzieli co to jest za stwór i co będzie proponował.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JerzyZdrada">Należałoby również przeprowadzić debatę nad realizacją programów szkolnych obecnie. Jest tylko sprawa czasu. To jest program prac do 31 grudnia br. Mamy w tym czasie obowiązków ustawowych i być może nam ich przybędzie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JerzyZdrada">Za tydzień będzie pierwsze czytanie ustawy o wyższych szkołach zawodowych. Jest to ustawa w dużym stopniu o charakterze ustrojowym. Ważna, kontrowersyjna, zajmie ona sporo czasu w naszej Komisji i Komisji Ustawodawczej. W przyszłym tygodniu zostanie skierowana do naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#JerzyZdrada">Zgodnie z Regulaminem Sejmu musimy się zająć tą ustawą w ciągu miesiąca, czyli jeszcze we wrześniu. Zapowiedziano nam również dużą ustawę o Polskiej Akademii Nauk.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#JerzyZdrada">Prawdopodobnie we wrześniu-październiku będzie ustawa, nowelizująca ustawę o Komitecie Badań Naukowych. Zapowiedziano nam to na posiedzeniu Komisji, kiedy ocenialiśmy budżet za 1995 rok. Potwierdzono to na posiedzeniu Komisji Polityki Gospodarczej Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#JerzyZdrada">Nie liczę już tego co wpisane jest do harmonogramu jako ustawy, nad którymi będziemy się musieli obowiązkowo zastanowić. Jeśli chodzi o inne sprawy dotyczące programów szkolnych, to mamy tylko edukację obywatelską w polskich szkołach, w październiku br. Jest to jeden z ważniejszych problemów dotyczących jakości i charakteru nauczania w naszych szkołach i zwracamy na to bardzo dużą uwagę.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#JerzyZdrada">Prosimy teraz wszystkich o sprecyzowanie propozycji dotyczących innych kwestii jak sugerował to pan poseł Kracik. Wszystko jest jeszcze możliwe, ale dzisiaj musimy zakończyć pracę nad projektem planu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Rozumiem, że sprawy ogólnej reformy systemu nie jest to proste zagadnienie. Powinniśmy kłaść szczególny nacisk na te dziedziny reformy, który są bardzo gwałtownie potrzebne. Wychowanie obywatelskie jest jedną z takich dziedzin.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WłodzimierzPuzyna">Obok wychowania obywatelskiego są jeszcze dwie dziedziny, które powinniśmy mieć na uwadze i na które powinniśmy baczyć ze szczególną troską. Jest to wychowanie do przedsiębiorczości i program informatyzacji szkół.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WłodzimierzPuzyna">Może te trzy sprawy udałoby się omówić na jednym posiedzeniu Komisji. Obok wychowania obywatelskiego - przedsiębiorczość i informatyzacja, bo to się wszystko razem wiąże. Wychowanie obywatelskie oznacza także naukę umiejętności poruszania się w dzisiejszych realiach życiowych a szkoła ciągle jeszcze nie bierze tych realiów pod uwagę w swoich programach.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WłodzimierzPuzyna">Proponowałbym rozbudowanie posiedzenia poświęconego wychowaniu obywatelskiemu o informatyzację i o programy przygotowania młodzieży do postaw demonstrujących aktywność nie tylko w sferze obywatelskiej, ale także w sferze gospodarczej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AdamSzczęsny">Sprawa wynikła na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych przy okazji omawiania wykonania budżetu za 1995rok. Pani minister Grabowska podnosiła sprawę funkcjonowania polskich szkół na terenach wschodnich, przede wszystkim Białorusi - ale nie tylko.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AdamSzczęsny">Postanowiono, że w najbliższym czasie odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych z Komisją Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Sprawa wydaje się pilna, czy należałoby zająć się tym jeszcze w bieżącym roku czy ewentualnie przy układaniu planu pracy na pierwszy okres 1997 roku.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AdamSzczęsny">Chodzi o to, żeby nie wyszło to znowu przy omawianiu wykonania budżetu za 1996 rok. Poddaję dlatego pod rozwagę Komisji również ten problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Myślę, że trzeba się będzie jeszcze porozumieć z Komisją Łączności z Polakami z Zagranicą. Prezydia trzech Komisji powinny się porozumieć i zaproponować jakiś wspólny termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BarbaraHyla">Czy Komisja jest zorientowana jaki będzie przepływ gotówki kiedy kuratorium przejdzie pod podporządkowanie wojewody. Jest problem szkół rolniczych, jedna szkoła dostaje pieniądze na wszystkie szkoły.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BarbaraHyla">Czy będzie to w ramach funduszu wojewody czy pieniądze będą szły oddzielnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Mamy wpisane w planie kontynuowanie w grudniu dyskusji na temat funkcjonowania rolniczych szkół zawodowych. Ten temat był poruszany podczas trzydniowego posiedzenia w Stargardzie Szciecińskim. Jeśli sprawa jest pilna, to raczej należy ją załatwić w trybie zapytania poselskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BarbaraHyla">Ja to przeczytałam, o szkołach rolniczych będziemy dyskutowali dopiero w grudniu. Jak będą wędrowały pieniądze po zmianie usytuowania kuratoriów? Od 1 stycznia przyszłego roku będzie inne usytuowanie kuratorów, w grudniu jest za późno o tym mówić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że pani poseł proponuje inny termin posiedzenia Komisji, poświęconego tym problemom.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszSkubis">Odpowiem pani poseł co do finansowania szkół rolniczych nie planuje się nic zmienić. Resort rolnictwa i gospodarki żywnościowej otrzymuje środki z Ministerstwa Finansów i przekazuje do województw. Województwa, żeby ułatwić sprawę, skierowały je do jednej szkoły.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#IreneuszSkubis">Co do kuratora te szkoły, które zostały u kuratora - Centrum Kształcenia lub inne nie rolnicze - są u kuratora. Pozostałe, zgodnie z obietnicą, będą przekazywane bezpośrednio do gmin z pominięciem kuratora nie mówiąc o inwestycjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Proszę, abyśmy nie dyskutowali merytorycznych kwestii tylko omawiali tematy i terminy planu pracy Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyZdrada">Na pierwszej stronie propozycji planu pracy, w pozycji 4–11 września jest „Stan i sytuacja finansowa szkół i placówek edukacyjnych w nowym roku szkolnym i akademickim 1996/97”.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LudwikTurko">Proponuję, żeby Komisja zajęła się coraz bardziej pilnym nabrzmiałym problemem funkcjonowania szkolnictwa zaocznego i wieczorowego. Wnoszę, aby rozszerzyć nasze październikowe spotkanie poświęcone niepaństwowym szkołom wyższym o kwestie związane ze szkolnictwem zaocznymi wieczorowym w uczelniach państwowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LudwikTurko">Jest wspólny mianownik, że są to odpłatne formy szkolnictwa. Cały szereg niepokojących sygnałów wskazuje, że te studia są realizowane w sposób całkowicie nieodpowiedzialny, nawet przez renomowane uczelnie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#LudwikTurko">Być może będą potrzebne pewne rozwiązania ustawodawcze, aby zahamować tę radosną twórczość. Komisja powinna posiadać taką wiedzę. Powinno to być poszerzone o uczelnie, które nie podlegają bezpośrednio Ministerstwu Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#LudwikTurko">Myślę w szczególności o akademiach medycznych. Już 4 akademie medyczne rozpoczęły realizację studiów wieczorowo-zaocznych. Proponuję rozszerzenie zakresu tematyki październikowego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyZdrada">Jest to słuszny postulat pana posła Turki, mówiliśmy o tym na posiedzeniu Komisji, kiedy ocenialiśmy budżet. Mam prośbę do pana posła, aby tego nie łączyć i być może trzeba to również zrobić w październiku.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JerzyZdrada">Jeśli znajdziemy odpowiedni czas aby to było po kolei, np.w jednym tygodniu szkoły niepaństwowe, gdzie problem jest narastający. Opinia rady głównej byłaby dla nas ważna. Rada główna wnioski już sformułowała.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JerzyZdrada">Druga sprawa, to efektywność nauczania płatnego w państwowych szkołach wyższych.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LudwikTurko">Aby nie mnożyć posiedzeń myślałem o ewentualnych rozwiązaniach ustawodawczych. Coraz większa jest potrzeba tworzenia jakiejś swoistej komisji akredytacyjnej, być może przez rozszerzenie uprawnień rady głównej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LudwikTurko">Z punktu widzenia jedności szkolnictwa wyższego, działalnością tej akredytacji byłyby objęte wszystkie szkoły nazywające się wyższymi, bez względu na to czy są państwowe czy prywatne. Tym się kierowałem proponując rozszerzenie tematyki, ale nie upieram się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławKracik">Chciałbym jakoś dokończyć problem podniesiony przez panią poseł Hylę. Może wstawić to w punkcie 4 na wrzesień, jednak po sformułowaniu „w nowym roku szkolnym i akademickim 1996/97” dodać: „w świetle reformy centrum”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#StanisławKracik">Pani poseł o to chodziło, że kurator zmienia podporządkowanie, a my mamy bardzo złe doświadczenia z pilotażu jeśli chodzi o zwracanie. Najwyższa Izba Kontroli informowała o złym księgowaniu, o blokowaniu pieniędzy, o niepotrzebnych napięciach.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#StanisławKracik">Chodzi o to, żeby Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiadając pamiętało o tym fakcie, kiedy na posiedzeniu będzie minister finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarianMichalski">Proponuję, aby do tematyki posiedzeń wprowadzić problem dotyczący działalności wojewódzkich ośrodków metodycznych. Jest to bardzo ważny problem i budzi wiele kontrowersji w środowisku. Dobrze byłoby, abyśmy wysłuchali ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej sprawozdania o działalności tych jednostek.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chcę podziękować za wszystkie propozycje i wyrazić żal, że zgłaszane są one podczas zatwierdzania planu pracy a nie w wyznaczonym terminie. Na dzisiejszym posiedzeniu możemy jeszcze uzupełnić tematykę obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Uważamy, że plan pracy jest obfity. Brak nam natomiast kontaktów międzynarodowych. Chcę zaproponować jeszcze jakiś wyjazd, poza spotkaniem z delegacją Ukrainy. Czy prezydium Komisji rozważało jakiś wyjazd zagraniczny do miejsca, gdzie dobrze prowadzone są szkoły samorządowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Chciałbym poinformować, że jako przewodniczący polsko-szwedzkiej grupy Unii Międzyparlamentarnej skierowałem projekt wyjazdu studyjnego do Szwecji. W celu zdobycia informacji na temat sposobu przygotowywania reformy programowej.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#WłodzimierzPuzyna">Szwecja jest krajem, który bardzo gruntownie przeprowadził taką reformę. Funkcjonują tam szkoły samorządowe. Ponieważ nie wiadomo jeszcze czy ten projekt dojdzie do skutku bo byłby on finansowany z pomocowych pieniędzy szwedzkich, na razie jest to informacja nieoficjalna.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#WłodzimierzPuzyna">Wziąwszy pod uwagę, że już kilka wyjazdów tego typu udało się skutecznie zorganizować polsko-szwedzkiej grupie jest duża szansa na to, że projekt dojrzeje do realizacji. Znając tempo procedur działających w tej dziedzinie mogłoby to być zrealizowane w terminie wiosennym. Kroki takie zostały już podjęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IreneuszSkubis">Jest tradycją, że my tylko dokładamy nowe propozycje do planu pracy. Może by tak coś ująć. Pewne punkty wynikają z prac Sejmu i są przyjmowane sztampowo. Może faktycznie coś odłożyć na następne półrocze i wtedy zmieścimy się z propozycjami zgłaszanymi przez posłów.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#IreneuszSkubis">Co do wyjazdów zagranicznych planowaliśmy już wcześniej pewne kierunki. Popieram w całej rozciągłości propozycje pana posła Baszczyńskiego i pana posła Puzyny. Wyjazd do Szwecji byłby bardzo ciekawy.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#IreneuszSkubis">Powinniśmy wstawić to do planu i przekazać do Prezydium Sejmu. Za kilka miesięcy mogą nam powiedzieć, że nie planowaliśmy. Popieram oba projekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Przypominam panu posłowi Skubisowi, że prezydium Komisji zastanawiało się nad możliwością zapoznania się ze sposobem funkcjonowania szkół samorządowych w krajach skandynawskich. Żeby wstawić coś do planu trzeba mieć konkretną ofertę, najlepiej zaproszenie z danego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Prezydium, mimo pewnych wysiłków nie ma na razie tego typu pozytywnych odpowiedzi, tym milej widzimy zgłoszoną przez pana posła Puzynę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszSławecki">Mówimy o zmianie planu wyjazdów zagranicznych. Podczas spotkania parlamentarzystów białoruskich z marszałkiem Sejmu panem Józefem Zychem rozmówcy doszli do wniosku, co do zintensyfikowania wymiany między poszczególnymi komisjami działającymi w obu parlamentach.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszSławecki">Komisja Nauki i Technologii Rady Najwyższej Białorusi jest bardzo zainteresowana współpracą z nami. Dlatego też nie chcę podawać konkretnego terminu, ale jesienią bieżącego roku zaprosilibyśmy grupkę parlamentarzystów z Białorusi.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#TadeuszSławecki">Natomiast wiosną przyszłego roku jest realny termin kilkudniowego wyjazdu do Białorusi. Moglibyśmy tam odwiedzić kilka szkół w których językiem wykładowym jest język polski. Jest również kilka interesujących ośrodków naukowych i badawczych na terenie Białorusi. Podejmuję się skoordynowania tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeżeli nie będzie innych głosów zbierzemy wnioski, które padły oraz podejmiemy decyzję, w jakim trybie rozpatrywać będziemy kwestie poruszone przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyZdrada">Zgłoszono kilka bardzo ważnych tematów korespondujących z niektórymi tematami w planie pracy. Po przejrzeniu planu pracy proponuję, aby punkt 12 planu, czyli funkcjonowanie rolniczych szkół zawodowych, zgodnie z sugestią pana posła Skubisa przenieść na styczeń.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JerzyZdrada">Materiały z Ministerstwa Edukacji Narodowej i z Najwyższej Izby Kontroli otrzymamy dopiero w końcu listopada. Będziemy wtedy bardzo zajęci pracą nad budżetem i ciężko się będzie zmieścić w czasie. Proponowałbym przesunięcie tego tematu na styczeń.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JerzyZdrada">Natomiast jeśli uda się zmieścić szkolnictwo zaoczne i wieczorowe w szkołach wyższych państwowych, wstawić ten punkt do planu. Jest to problem bardzo pilny i kontrowersyjny.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JerzyZdrada">Jeżeli mamy debatować o wyższym szkolnictwie niepaństwowym, to równocześnie trzeba by ten element płatnego szkolnictwa wyższego omówić w tym samym okresie, żeby było to rozdzielnie, a w bliskich terminach.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeśli nie ma więcej uwag spróbujemy przyjąć zgłoszone propozycje.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyZdrada">Pan poseł Kracik zgłosił dwa tematy. Zacznę od bardziej generalnego, to znaczy - informacja Ministerstwa Edukacji Narodowej o pracach nad reformą programową w szkołach podstawowych i średnich, ocena kryteriów i tempa wdrażania zmian struktury szkół ponadpodstawowych.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JerzyZdrada">Drugi temat, ocena stanowiska Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie docelowego tygodniowego wymiaru zajęć lekcyjnych w świetle zwiększonego wymiaru zajęć z wychowania fizycznego i warunków nauczania tego przedmiotu.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JerzyZdrada">Być może można by to zrobić na jednym posiedzeniu i połączyć jedno z drugim. Zastanawiać się nad reformą programową w świetle zwiększonego również obowiązku zajęć z wychowania fizycznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Zwracam się do pana posła Kracika z pytaniem, czy nie widzi możliwości zrealizowania drugiego tematu, dotyczącego wychowania fizycznego podczas spotkania poświęconego stanowi i sytuacji finansowania szkół i placówek edukacyjnych w nowym roku szkolnym i akademickim.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Będzie to dobra okazja, żeby problem podjąć jak zaproponował pan poseł Zdrada, czy chciałby pan poseł osobne posiedzenie Komisji na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StanisławKracik">Nie upieram się w ogóle przy liczbie posiedzeń, tylko przy omówieniu i zajęciu stanowiska. Jeżeli sytuacja, w której można mówić pewnymi ogólnikami na wrześniowym spotkaniu zostanie i sytuacji finansowej szkół, miałaby się skończyć tylko ogólnikami, to lepiej niech będzie jakiś konkret dotyczący sprawy wychowania fizycznego. Zwłaszcza, ze trzeba również mieć stanowisko Komisji w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#StanisławKracik">Decyzja ta oznacza brak jakichkolwiek zajęć fakultatywnych w szkole do końca bieżącego roku kalendarzowego. Za te same pieniądze będzie przecież trzecia godzina wychowania fizycznego. Taka jest decyzja ministra edukacji narodowej, bo jak twierdzi nie miał innych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#StanisławKracik">W tej mierze wydaje się, że niech się to odbędzie, a w sprawie programu dyskusja jest bardziej generalna i dobrze byłoby, żeby ustalić osoby termin.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">10 września mieliśmy się spotkać radą programową. Rozumiem, że temat tego spotkania można sformułować tak jak zaproponował pan poseł Kracik. Czy jest zgoda posłów, żebyśmy odbyli w pierwszej dekadzie września spotkanie z radą programową?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Będzie ono poświęcone ogólnym zagadnieniom dotyczącym reformy programowej. Czy jest na to zgoda panie pośle, żeby tak umieścić propozycje w planie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#StanisławKracik">Jest to nadmiar kurtuazji ze strony pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#IreneuszSkubis">Punkt 4 w planie we wrześniu jest w zastępstwie tego co robimy każdego roku - informacja o przygotowaniach do nowego roku szkolnego. Myśmy nieco uściślili temat, bo chodzi nam konkretnie o finanse.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#IreneuszSkubis">Jest to informacja, którą przygotowuje Ministerstwo Edukacji Narodowej i nie trzeba zapraszać ekstra innych ludzi. Słuszna jest propozycja pani poseł Jarugi-Nowackiej, aby umieścić obydwie informacje, tym bardziej, że występują te same osoby i te same instytucje.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#IreneuszSkubis">Miało to być takie doroczne, sztampowe spotkanie na temat przygotowań do nowego roku szkolnego, dodaliśmy więc sprawy finansowe, aby uściślić tematykę spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeżeli nie będzie sprzeciwu odnośnie tej propozycji, to ją przyjmujemy. Zostały jeszcze zgłoszone propozycje przez pana posła Puzynę. Wtedy kiedy będziemy mówić o wychowaniu obywatelskim, żeby rozszerzyć tematykę posiedzenia o wychowanie do przedsiębiorczości i informatyzację.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jestem przeciwna takiemu łączeniu. Nie negując potrzeby rozpatrzenia i wprowadzenia do szkół umiejętności z zakresu przedsiębiorczości i informatyzacji boję się jednak, że jeżeli rozszerzy ten problem nie zdołamy się z nim uporać, ponieważ po raz pierwszy będziemy omawiali edukację obywatelską.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dlatego jest możliwość uzupełnienia posiedzenia jeszcze w tym półroczu, które będzie poświęcone innym ważnym punktom reformy programowej, albo przełożenia tego tematu na początek przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LudwikTurko">Rozszerzenie posiedzenia z 6 października o te dwa dodatkowe punkty ukonkretni nasze posiedzenie, bo jest to jednak pewna całość. Jest to przygotowanie absolwenta szkoły do funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#LudwikTurko">Są to trzy składniki - edukacja, opracowywany w Ministerstwie Edukacji Narodowej program wychowania do przedsiębiorczości i informatyzacja. Jest to dostęp do informacji, do badanych, co jest niezbędne. To wszystko jest kwestią edukacji obywatelskiej.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#LudwikTurko">Myślę, że warto zwołać posiedzenie, na którym Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawi, na ile przygotowane jest do tego. Robienie osobnego posiedzenia będzie to dublowanie naszych wypowiedzi, które zmierzają w tym samym kierunku.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#LudwikTurko">Niech Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotuje się do tych trzech punktów, udzieli informacji, a dyskusja i tak będzie analogiczna.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JerzyZdrada">Kiedy pojawił się problem wychowania obywatelskiego, poruszany czasem na naszych posiedzeniach, chodziło nam jednak o coś innego. Jeśli chcemy ten problem dobrze rozważyć musimy się zastanowić i przeanalizować niektóre podręczniki. Chodzi tu o treści również ideowe, a nie tylko umiejętności techniczne.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JerzyZdrada">Jest to pewna różnica przygotowania do działalności na rynku i może być elementem wychowania. Obawiam się natomiast, że przez połączenie zniknie nam to, co w programach, w kierunkach wychowania jest dość istotne i co przejawia się czasem w sposób niepokojący w tym, co przekazuje się młodzieży.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JerzyZdrada">W związku z tym postulowałbym zachowanie odrębnego tematu, a zorganizowanie oddzielnego posiedzenia, zgodnie z sugestią pana posła Puzyny, które będzie poświęcone innemu aspektowi wychowania w szkole.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy poza wnioskodawcą, panem posłem Puzyną, ktoś chciałby jeszcze wziąć udział w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Poseł Dorota Dancewicz (SLD) :Wpłynęła prośba z firmy, która produkuje pomoce naukowe o ewentualne zwiedzenie tej firmy, która promowała swoje wyroby i mam je w Opolu.)</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Omawiamy teraz kwestię wychowania obywatelskiego i prosiłabym o głosy dotyczące tej kwestii. Zapamiętam wniosek pani poseł Dancewicz i wrócimy do tego. Obecnie musimy rozstrzygnąć czy wychowanie obywatelskie omawiamy razem z przedsiębiorczością i informatyzacją, czy będą to odrębne posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IreneuszSkubis">To co zgłosił pan poseł Puzyna jest sprawą ważną, ale nie możemy już wstawiać w kalendarz więcej propozycji. Mamy w uwagach dwie ważne sprawy dotyczące ustaw rządowych o Polskiej Akademii Nauk i wyższym szkolnictwie zawodowym.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#IreneuszSkubis">Zajmie nam to dużo czasu. W związku z tym ten temat należałoby moim zdaniem odłożyć na następne półrocze i nie łączyć go wychowaniem obywatelskim. Jest to całkiem inny problem i podzielam zdanie pana posła Zdrady, że trudno byłoby to połączyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#JanKowalik">W kwestii formalnej. Czy prezydium Komisji pracowało na podstawie propozycji posłów, które mieliśmy przedstawić na piśmie? W świetle powyższego nie bardzo rozumiem posłów, którzy z dzisiejszego posiedzenia zrobili „koncert życzeń”.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#JanKowalik">Mam pytanie, czy prezydium Komisji odrzuciło jakąkolwiek propozycję spośród przedstawionych przez posłów? Jeśli żadnej nie odrzuciło, w takim razie apeluję o wstrzemięźliwość posłów, bo staje się już żenujące na posiedzeniach Komisji. Profesor akademicki przemawia 45 minut, nauczyciel szkoły średniej 25 minut, bo 20 pozostaje mu na odpytywanie.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#JanKowalik">W efekcie frekwencja na posiedzeniach Komisji jest żadna. Z posiedzeń w innych komisjach mam doświadczenie, że naprawdę sprawnie można przeprowadzić obrady i dojść do konkretnych wniosków. Dla mnie jest żenujące, że nasze posiedzenia przebiegają w taki sposób.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#JanKowalik">Niektórzy posłowie nie potrafią się zdyscyplinować i robią sobie „koncerty życzeń”. Wyciągają tematykę, która nie wszystkich musi obchodzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Chcę poinformować, że prezydium Komisji nie odrzuciło żadnego tematu zgłoszonego w terminie przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WłodzimierzPuzyna">Mojemu przedmówcy chciałem wyjaśnić, że właśnie możliwość konfrontacji różnych pomysłów rodzi nowe pomysły i jest to naturalny proces szlifowania. Jesteśmy po to, żeby informacje między sobą wymienić. To nie jest maszynka do głosowania.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#WłodzimierzPuzyna">Pan poseł zapomina w jakich czasach żyjemy, że możliwa jest wymiana myśli i wzajemna inspiracja. Wielokrotnie postulowałem zajęcie się problemami programu wychowania obywatelskiego i programu wychowania dla przedsiębiorczości. Należę do instytucji która od 5 lat takie programy stara się wdrażać w szkołach samorządowych.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#WłodzimierzPuzyna">Z perspektywy praktyki doświadczeń, które mam wynika, że sprawy te organicznie wiążą się ze sobą. Ich oddzielanie prowadzi do niepotrzebnego powtarzania pewnych zagadnień w obu kierunkach programowych a także prowadzi do rozszczepienia jaźni uczniów.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#WłodzimierzPuzyna">Sądzę, że powinniśmy dążyć raczej do pewnej globalizacji programu, niż do specjalizacji i szufladkowania na poszczególne części. Jest cały szereg instytucji pozarządowych, które mają gotowe programy oprzyrządowane podręcznikowo. Moglibyśmy przedstawicieli tych instytucji zaprosić też na posiedzenie i wymusić na Ministerstwie Edukacji Narodowej bardziej aktywne działania wspomagające tego typu idee.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#WłodzimierzPuzyna">Obstawałbym przy postulacie, żeby te sprawy połączyć. Być może informatyzacja mogłaby być rozpatrywana oddzielnie, ale przedsiębiorczość i wychowane obywatelskie idą w parze w sposób absolutnie sprzężony.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jest spór dotyczący przebiegu posiedzenia, proponuję w związku z tym przegłosować czy temat wychowywania obywatelskiego ma się odbyć w wersji zaproponowanej i zgłoszonej w planie pracy przez prezydium czy też w takiej wersji jaką zaproponował i umotywował pan poseł Puzyna.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Kto opowiada się za wersją, żeby problem wychowania obywatelskiego został omówiony przez Komisję jako osobny punkt programu.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wychowanie dla przedsiębiorczości i informatyzację przełożylibyśmy na początek przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Za propozycją prezydium głosowało 12 posłów, za drugą propozycją 4 osoby, 1 osoba wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-46.4" who="#IzabelaJarugaNowacka">Odnotujmy, że przedsiębiorczość i informatyzacja zostaną wpisane w planie pracy Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego na przyszły rok. Postaramy się jako prezydium umieścić to w planie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#GrażynaStaniszewska">Ja w sprawie posiedzeń wyjazdowych. W związku z zastrzeżeniem, które zgłosił pan poseł Turko proponuję, czy nie można byłoby odbyć posiedzenia wyjazdowego w dniach 18 i 19 września. W jednym dniu w Bielsku-Białej i w drugim dniu w Krakowie. Obie miejscowości nie są zbyt oddalone od siebie i planowaliśmy jeden nocleg. Przy jednym wyjeździe moglibyśmy omówić dwa tematy.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#GrażynaStaniszewska">Na 19 września planowane jest posiedzenie wyjazdowe do Krakowa w sprawie placówek wychowania pozaszkolnego. Proponuję, aby zorganizować dzień po dniu oba posiedzenia jedno 18 i drugie 19 września.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Przypomnę, że w Krakowie i w Bielsku-Białej mają być zespoły poselskie. Powinny tam jechać osoby, które chciałyby bliżej zapoznać się z tą problematyką. Nie planujemy tym razem posiedzeń wyjazdowych całej Komisji, ponieważ w praktyce jest słaba frekwencja i wygląda to niepoważnie, kiedy trudno doliczyć się posłów.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Nie wiem jak posłowie do tego się odniosą, są to odrębne problemy, które będą poruszane i nie wiem czy koniecznie trzeba je razem blokować. Proszę o uwagi na temat kwestii zgłoszonych przez panią poseł Staniszewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławKracik">To są w sumie jednak pokrewne dziedziny.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy państwo zgadzacie się z propozycją przedstawioną przez panią poseł Staniszewską, że zespoły Komisji pojadą 18 września do Bielska-Białej a 19 września do Krakowa?</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeżeli nie ma sprzeciwu przyjmujemy taką propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#IreneuszSkubis">Formuła jest taka, aby część Komisji wyjechała jeden raz i część Komisji drugi raz. W praktyce zdarzy się zapewne, że będzie tylko jeden wyjazd w całym półroczu. Jeśli komuś nie będzie odpowiadał dany termin, nie zgłębi wiedzy o terenie.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#IreneuszSkubis">W związku z tym jeden zespół pojedzie do Bielska-Białej, a drugi do Krakowa. Pozostawił bym propozycję pani poseł, ponieważ formuła zespołu nie obliguje nas w uczestnictwie. Omówimy tę sprawę na prezydium Komisji. W tym roku wyjazdowe posiedzenia dotyczyły szkół przejmowanych przez gminy w trzech różnych województwach.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#StanisławKracik">Wychodząc z tych samych słusznych założeń jak pan poseł Skubis doszedłbym dokładnie do odwrotnych konkluzji. Chciałbym pojechać i na jedno, i na drugie spotkanie i wtedy muszę jechać dwa razy będąc posłem z Warszawy.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#StanisławKracik">Jeśli termin lub tematyka obu dni mi nie pasuje biorę udział w posiedzeniu jednego dnia, a na drugi wyjeżdżam. Propozycja połączenia wyjazdu wydaje mi się słuszna, a jeżeli zależy wam na statystyce możecie sobie zaliczyć dwa oddzielne wyjazdy.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Należałoby rozstrzygnąć, który termin wyjazdu wybierzemy, czy zaproponowany przez prezydium czy przez panią poseł Staniszewską?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#GrażynaStaniszewska">Tylko dlatego zaproponowałam takie rozwiązanie, ponieważ były zastrzeżenia dotyczące daty 1 i 2 października ze względu na rozpoczynający się rok akademicki. Część posłów zainteresowania ta tematyką musi być na otwarciu roku akademickiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pan poseł Skubis zgłosił propozycję, żeby decyzję w tej sprawie pozostawić prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#JerzyZdrada">18 września w środę jest posiedzenie Komisji Konstytucyjnej i mogą zaistnieć pewne trudności. Może zaplanować to na 19 i 20 września, czyli czwartek i piątek co może mieć dodatnie strony związane z tym, że są to rejony ciekawe turystycznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy są jakieś inne tematy? Jeśli nie ma innych tematów, przegłosujmy może propozycje zgłoszoną przez panią poseł Staniszewską.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#JerzyZdrada">Sprawa nie jest łatwa do głosowania, ja np. opowiadam się za tym, żeby były to dwa dni 19 i 20 września. Wydaje mi się to racjonalne i zgodne z wnioskiem pani poseł Staniszewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jest jeszcze inny wniosek pana posła Skubisa wprowadzający modyfikację.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IreneuszSkubis">Skoro ma być to 19 i 20 wrzesień ze względu na rozpoczęcie roku akademickiego, przystaję na zmodyfikowaną propozycję przez panią poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że nie ma innych propozycji i przyjmujemy wniosek pani poseł Staniszewskiej. Pozostał nam do rozstrzygnięcia problem dotyczący szkół polskich na terenach wschodnich.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Mam propozycje, żeby prezydium Komisji ustaliło z Komisją Spraw Zagranicznych i z Komisja Łączności z Polakami za Granicą dogodny termin. Jeśli się uda, to jeszcze w tym półroczu, a jeśli nie to w możliwie szybkim terminie przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#IreneuszSkubis">Proponuję przyjąć wniosek pana posła Sławeckiego; byłaby to konkretna propozycja wyjazdu zagranicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Prezydium ustali termin naszej Komisji z innymi komisjami celem omówienia konkretów.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pozostała nam ważna sprawa, którą zgłosił pan poseł Turko. Pan poseł Zdrada proponował, żeby tematyka była rozpatrywana razem ze szkolnictwem niepaństwowym. Nie razem, a blisko siebie, problem jest bardzo ważny, bo dotyczy szkolnictwa wieczorowego i zaocznego.</u>
<u xml:id="u-63.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pan poseł zgodził się, żeby było oddzielnie, ale w październiku. Czy jest zgoda na taki tryb? Jest zgoda.</u>
<u xml:id="u-63.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Pozostały nam propozycje zgłoszone przez pana posła Baszczyńskiego i pana posła Sławeckiego dotyczące naszych kontaktów zagranicznych. Prosiłabym panów posłów o bardziej konkretne wnioski, podobnie jak uczynił to pan poseł Puzyna, proponując szukanie kontaktu z parlamentem szwedzkim. Prezydium Komisji zastanawiało się nad tym, ale na razie nie doszło do żadnych pozytywnych rozstrzygnięć w tym względzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Nie mam żadnych konkretnych propozycji co do terminów, natomiast zgłosiłem temat i prosiłbym członków prezydium o rozważenie możliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Prezydium Komisji zastanawiało się nad takim kontaktem, który umożliwiłby zapoznanie się z funkcjonowaniem szkół samorządowych w krajach skandynawskich. To był kierunek naszego myślenia. Propozycja pana posła była nie tak precyzyjna, w związku z tym pytanie, czy pan poseł akceptuje ten kierunek poszukiwań.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Akceptuję, bardzo mi odpowiada ten kierunek poszukiwań.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Proponuję, żebyśmy przyjęli w jesieni najpierw grupę białoruską.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TadeuszSławecki">Tak jak w przypadku Ukrainy proponuję listopad 1996 r. my ich przyjmiemy, a wyjedziemy do nich wiosną przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że zgadzamy się na wpisanie do planu pracy Komisji, iż przyjmujemy najpierw grupę białoruską i pan poseł czuwa nad zorganizowaniem wzajemnych naszych kontaktów, jak również nad tym co będzie miało miejsce w następnym półroczu. Zgadzamy się na to, nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Następna sprawa to seminaria i konferencje. Mamy wpisaną konferencję na temat: „wychowawcza i opiekuńcza funkcja współczesnej szkoły”. Temat niezmiernie ważny, chciałabym usłyszeć opinie dotyczące terminu i naszego wyrazistszego udziału, żebyśmy przystąpili do tej konferencji przygotowani.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeśli nie ma sprzeciwu przyjmujemy termin 7 grudnia 1996 rok. Osobiście mam zastrzeżenie, że jest to zbyt wczesny termin.</u>
<u xml:id="u-69.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Wracamy do propozycji zgłoszonej przez panią poseł Dancewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#DorotaDancewicz">Znane są nam pomoce naukowe produkowane przez jedną z firm warszawskich do wychowywania w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz do tematyki wychowanie komunikacyjne. Fundacja promowana jest przez panią poseł Urszulę Pająk i niektóre województwa otrzymały promocyjnie zestawy pomocy naukowych.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#DorotaDancewicz">W moim województwie dostałam od tej fundacji 15 zestawów dla całego województwa. Producent ten ma wiele innych pomocy naukowych. Do prezydium Komisji wpłynęło pismo z prośbą o zainteresowanie się przez członków Komisji Edukacji Nauki i Postępu Technicznego jaki jest wachlarz tych pomocy.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#DorotaDancewicz">Są to pomoce naukowe akceptowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Firma mieści się w Warszawie, czy byłby czas w przyszłym roku, aby część Komisji lub jakiś zespół zwiedzili produkcję i poznali te pomoce naukowe. Możemy je również przedstawiać w wojewódzkich ośrodkach metodycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy pani poseł proponuje jakiś termin?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#DorotaDancewicz">Jest to do przemyślenia i uzgodnienia przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#StanisławKracik">W takich sytuacjach jest zwyczaj zgłaszania „votum separatum”, ja chciałbym zgłosić „votum isolatum”. Jest to bardzo niebezpieczna sprawa, żeby zespół Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego wizytował jakąś jedną konkretną firmę. Mimo szlachetności zamysłu dobrze byłoby, żeby sprawa ograniczyła się do ewentualnych indywidualnych kontaktów.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Takie pismo wpłynęło oficjalnie do sekretariatu Komisji i nie było to na razie przedmiotem obrad Komisji jak zareagować na zaproszenie. Zostawiamy sprawę zaproponowaną przez panią poseł Dancewicz do indywidualnego rozstrzygnięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#IreneuszSkubis">Czasami dyskutujemy na posiedzeniach prezydium o tym o czym mówili: pan poseł Baszczyński, pan poseł Sławecki i pan poseł Puzyna - kontaktów zagranicznych. Wychodzi to najlepiej kiedy już się ma te kontakty. Województwa, kuratoria, czy poszczególne szkoły mają takie kontakty.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#IreneuszSkubis">W tym półroczu za wiele już nie zdziałamy, mamy ocenić jeden budżet, a drugi przyjąć. Mam propozycję, aby się zastanowić, podać kontakty i w planie na 1997 roku w ostatnim półroczu naszej działalności, dobrze byłoby zorganizować wyjazd dla co najmniej 50% członków Komisji.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#IreneuszSkubis">Z tą propozycją trzeba wystąpić, wyjaśnić które województwo ma kontakty ze szkołami, środowiskami w Skandynawi, na Wschodzie lub na Zachodzie. Zrealizować wtedy taki wyjazd w ostatnim półroczu kadencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Zamykam pierwszy punkt obrad, dziękując za uwagi, współprace i zgłoszone propozycje. Przyjęliśmy prawie wszystkie, uzupełnione przez posłów tematy. Dwa z nich - wychowanie do przedsiębiorczości i informatyzacja zostały przeniesione na półrocze przyszłego roku, jak również problem działalności ośrodków metodycznych. Nie wszystko udało nam się pomieścić. Czy ktoś chce jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarianMichalski">Sądzę, że jest miejsce w pkt. 6, gdzie omawiana będzie edukacja obywatelska, aby zająć się sprawami wojewódzkich ośrodków metodycznych, co wydaje się ściśle skorelowane. Temat jest bardzo szeroki.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#IzabelaJarugaNowacka">Jeśli pan poseł wyrazi zgodę zapiszemy ten punkt jako jeden z tematów do podjęcia na początku przyszłego roku. Pan poseł się zgodził, za co dziękuję. Rozumiem, że przyjęliśmy plan pracy Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego na drugie półrocze 1996 r.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#IzabelaJarugaNowacka">Dziękuję za współpracę i aktywność posłów. W sprawach bieżących, w imieniu prezydium Komisji chciałabym poinformować na temat usprawiedliwianie nieobecności posłów na posiedzeniach. Uchwaliliśmy zmiany uchwały „Regulamin Sejmu RP”.</u>
<u xml:id="u-78.2" who="#IzabelaJarugaNowacka">Przypominam ust. 1pkt., 5, który otrzymuje następujące brzmienie: „W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Sejmu lub Komisji, poseł w miarę możliwości zawiadamia przed terminem posiedzenia - odpowiednio marszałka Sejmu lub przewodniczącego Komisji, a następnie jest obowiązany w ciągu 7 dnia usprawiedliwić w formie pisemnej swoją nieobecność odpowiednio przed marszałkiem Sejmu lub przewodniczącym Komisji. Tryb składania usprawiedliwień określa prezydium Sejmu”.</u>
<u xml:id="u-78.3" who="#IzabelaJarugaNowacka">Bardzo proszę posłów o dopełnianie tych koniecznych formalności. Odsyłam do tej uchwały. Jest to dosyć istotne, w związku z egzekwowaniem przepisów, które przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-78.4" who="#IzabelaJarugaNowacka">Czy w sprawach bieżących ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-78.5" who="#IzabelaJarugaNowacka">Serdecznie dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>