text_structure.xml 10.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewJanowski">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, po-święcone rozpatrzeniu sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1996 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w części - Zbiorczy budżet wojewodów: dotacje celowe w zakresie działów 89 - Różna działalność oraz 91 - Administracja państwowa i samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewJanowski">Witam posłów i zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewJanowski">Proponuję, aby przedstawiciel Ministerstwa Finansów ustosunkował się do przedłożonego sprawozdania, a następnie wnioski przekazał przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewJanowski">Po tych wystąpieniach proponuję dyskusję nad przedłożonym sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa za 1996 rok.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewJanowski">Czy jest zgoda na przyjęcie proponowanego przeze mnie porządku procedowania? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlfredaBerger">W 1996 r. dotacje na zadania zlecone gminom w budżetach wojewodów zostały skalkulowane przez wojewodów i włączone do ustawy budżetowej w określonych wysokościach przez poszczególnych wojewodów. W dziale 89 - Różna działalność, dotacje na zadania zlecone gminom były w ustawie budżetowej zaplanowane w wysokości 820 tys. zł. W roku wykonywania budżetu państwa, dotacje te zostały zwiększone z rezerwy ogólnej Rady Ministrów w wysokości 3.616 tys. zł na sfinansowanie wydatków związanych z prowadzeniem wyborów do wolnych zgromadzeń izb rolniczych, oraz na podjęcie działalności przez nowo powstałe izby. Ponadto dotacje te były zwiększane w wyniku przeniesień z innych działów do działu 89 - Różna działalność i zostały również zwiększone z utworzonych rezerw na nieprzewidziane wydatki, utworzone w budżetach wojewodów. W ustawie budżetowej nie były planowane dotacje na zadania inwestycyjne. W toku wykonania budżetu państwa dotacje te zostały zwiększone do wysokości 30 tys. zł i wykonano je w 100 procentach w stosunku do planu po zmianach. Przeznaczono je na budowę systemu wczesnego ostrzegania dla miasta Kościerzyna, któremu przyznano 20 tys. zł, oraz na zadania inwestycyjne z zakresu obrony cywilnej dla miasta Sopot - 10 tys. zł. Planowane wydatki bieżące zostały wykonane w 99,8 procenta.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlfredaBerger">Jeżeli chodzi o dział 91 - Administracja państwowa i samorządowa, to dotacje na te zadania z zakresu administracji w ustawie budżetowej przewidziano je na kwotę w wysokości 160.687 tys. zł. W planie po zmianach są one niższe, bowiem niektórzy wojewodowie dokonywali zmniejszenia wydatków na dział 91 - Administracja państwowa i samorządowa, przenosząc je do innych działów np. zadania z zakresu ochrony zdrowia, opieki społecznej itp. Te dotacje zostały wykonane w wysokości 158.235 tys. zł, czyli w 100 procentach w stosunku do planu po zmianach. W zakresie działu 91 - Administracja państwowa i samorządowa są to dotacje przeznaczone na zadania bieżące, głównie na zadania z zakresu funkcjonowania urzędów stanu cywilnego, prowadzenia ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych, czynności związane z wykonaniem powszechnego obowiązku obrony, a także na udział w przygotowaniu i przeprowadzaniu poboru oraz rejestracji działalności gospodarczej. Na wydatki inwestycyjne w tym dziale przeznaczono 767 tysięcy, co stanowi 100 proc. w stosunku do planu po zmianach. Były to dotacje przeznaczone na zakup komputerów i oprogramowania, na komputeryzację stanowisk ewidencji ludności w urzędach stanu cywilnego, na modernizację budynków urzędu stanu cywilnego i na doposażenie komisji poborowej w Gdańsku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejWoźniak">Odnośnie do części budżetu zreferowanej przez przedstawicielkę Ministerstwa Finansów, Najwyższa Izba Kontroli nie dokonywała oddzielnej oceny wykonania budżetu państwa za 1996 rok w tych częściach. Natomiast jeżeli chodzi o kontrolę wydatkowania w urzędach wojewódzkich, to była ona przeprowadzona przez delegatury Najwyższej Izby Kontroli w poszczególnych województwach. Poza dwoma przypadkami - przy czym żaden z tych przypadków nie dotyczył dzisiaj omawianej części budżetu - które dotyczyły wzrostu zobowiązań wymagalnych ponad 20 proc. - oceny te były negatywne. W pozostałych województwach ocena Najwyższej Najwyższej Izby Kontroli zawarta w analizie jest oceną pozytywną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewJanowski">Chciałbym poinformować Komisję, że pan poseł Jerzy Kado nie może dzisiaj uczestniczyć w posiedzeniu Komisji, ale przysłał swoją opinię popartą przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Treść tej opinii w znacznej mierze odpowiada wystąpieniu pani dyrektor A. Berger. Pan poseł Jerzy Kado proponuje pani dyrektor A. Berger przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1996 rok w części - Zbiorczy budżet wojewodów - dotacje celowe w zakresie działów 89 - Różna działalność; 91 - Administracja państwowa i samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewJanowski">Czy zwiększają się nakłady i wydatki na obronę cywilną w związku z klęską żywiołową związaną z powodzią w kraju? Pan poseł J. Kado w swoim sprawozdaniu zaznaczył, że wydatki na obronę cywilną zwiększyły się w latach 1995–1996 r. co w dzisiejszej sytuacji będzie miało szczególne znaczenie, jeżeli taki wzrost będzie miał stałą tendencję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AlfredaBerger">Sądzę, że ten rok rzeczywiście znacząco zwiększy wydatki na zadania z zakresu obrony cywilnej. Dokładnie jeszcze tego nie wiemy, bo jest to rok 1997 i tylko wykonanie budżetu za 1997 rok wykaże wzrost, kiedy zostaną oszacowane straty i wskazane wydatki poniesione przez obronę cywilną. Myślę, że będą one miały znaczące odbicie w budżetach wojewodów. Obecnie trudno nam się odnieść do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewJaworski">Czy między rokiem 1995 a 1996 był znaczący wzrost tych wydatków? Z posiadanej przeze mnie informacji wynika, że był on 100-procentowy, opiewający na kwotę 11.199 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AlfredaBerger">Nie mamy dzisiaj planów za 1995 rok z tej części ustawy budżetu państwa. Myślę, że możemy je uzupełnić podczas prac w Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, żeby jeszcze uwzględnić kwestię poruszoną przez pana posła J. Kado.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewJanowski">Myślę, że pozostaje nam wierzyć panu posłowi J. Kado, iż po analizie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1996 w omawianej części jest to faktycznie dwukrotny wzrost tych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewJanowski">Czy ktoś z członków Komisji ma pytania lub chciałby zgłosić wnioski do sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1996 rok w omawianych działach? Jeżeli nie ma pytań, proponuję przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 1996 r. w części Zbiorczy budżet wojewodów - dotacje celowe w zakresie działów 89 - Różna działalność, 91 - Administracja państwowa i samorządowa.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewJanowski">Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 1996 r. w części Zbiorczy budżet wojewodów - dotacje celowe w zakresie działów 89 - Różna działalność, 91 - Administracja państwowa i samorządowa - połączone Komisje opiniują pozytywnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławKusior">Mam pytanie do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, dotyczące spraw związanych z powodzią w kraju.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławKusior">Wpłynęły założenia do projektu budżetu państwa na przyszły rok, dotyczące środków na wojewódzkie zarządy urządzeń melioracji. W woj. tarnowskim występuje duże zagrożenie powodziowe, ponieważ płynie Wisła przez północną część województwa, a w dorzeczach są rzeki Raba, Dunajec, Wisłoka i inne. W tym rejonie zaplanowano zmniejszenie o 14 etatów, w tym na przyszły rok, w Wojewódzkim Zarządzie Melioracji Wodnych. Uważam, że tam teraz będą trwały prace przy uszkodzonych wałach przeciwpowodziowych, a ponadto uszkodzeniach na Wiśle.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławKusior">Proszę o wyjaśnienie, czym było podyktowane, że po takiej powodzi zmniejszyła się drastycznie ilość etatów w tym resorcie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewJanowski">Ten problem będzie przedmiotem kolejnych posiedzeń połączonych Komisji przy omawianiu projektu ustawy budżetowej na rok 1998.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AlfredaBerger">Przede wszystkim zmniejszenie efektów może wynikać z parametrycznych metod stosowanych przy podziale wydatków w budżetach wojewodów w dziale 40, do którego nie mamy dzisiaj materiałów, i znacznego rozszerzenia zakresu zadań w działach, które zostały objęte metodą parametryczną. Przygotowany projekt budżetu państwa na 1998 rok nie uwzględniał jeszcze wydatków związanych z powodzią. W związku z tym po złożeniu przez wojewodów założeń budżetowych, będą jeszcze rozpatrywane nakłady związane z powodzią dla tych zadań, które wiążą się z gospodarką rolną, komunalną i z zalaniem urządzeń, a także infrastruktury technicznej. Te wydatki będą musiały znaleźć w budżecie państwa 1998 roku swoje odzwierciedlenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewJanowski">Dziękuję przedstawicielom Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli za uczestnictwo w dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewJanowski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>